A hollywoodi filmek monopóliumának talán legkárosabb hatása egy irreális életvitel átlagosnak való bemutatása. A családban 1 ember dolgozik, de van legalább 2 jó minőségű autó, a házban minden gyereknek saját szobája van, hatalmas nappali is van. A kiadásokra mindig van pénz, soha nincsenek anyagi gondok, a család gyakran jár szórakozni.
Na most, egy átlagos filmbéli családi ház vagy egy központban lévő nagy lakás bérleti díja 7-8 ezer dollár/hó körül mozog azokon a helyeken, melyek az ilyen filmekben lenni szoktak, tehát New York, Chicago, Los Angeles, stb. Ha megvette valaki, azaz banki hitel van, akkor is ennek az összegnek a 80 %-a körül.
Az alapszabály: a kényelmes élethez nem szabad a jövedelem egyharmadánál többet a lakhatásra költeni. Azaz a konkrét esetben 22 ezer dollár nettó jövedelem mellett engedhető meg a fent leírt lakás. S mivel a feleség nem dolgozik, ilyen jövedelemmel a férjnek egymagában kell rendelkeznie.
De mi a valóság? A medián - direkt mediánt írok, nem átlagot, mert az átlag nyilván magasabb - amerikai nettó havi jövedelem 2021-ben 3200 dollár volt.
Amerikában hány embernek van ilyen jövedelme? Nagyjából a lakosság 6 %-ának. Nem a világon, hanem a gazdag Amerikában!
Azaz a filmbeli átlagember messze nem átlagember, hanem a felső középosztály tagja.
Kb. mintha egy budapesti banki felsővezető életvitelét - átlag nettó havi 4 millió Ft - hazudnánk magyar átlagnak.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
littke 2022.02.04. 14:28:07
Ettől eltekintve az északamerikai tényleg tágasabban lakik, és több autója kell hogy legyen a családos embernek, mert a tömegközlekedés csapnivaló.
erol 2022.02.04. 14:32:40
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.04. 14:37:42
Nem tudják.
Serény Vélemény 2022.02.04. 14:39:48
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.04. 14:50:26
Pedig ezt éppenhogy valóságként mutatják be.
erol 2022.02.04. 15:29:57
erol 2022.02.04. 15:34:23
2022.02.04. 18:31:17
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.04. 19:00:41
Nem, nem ez.
Boldeone2 2022.02.04. 20:27:47
Az, hogy a nő nem dolgozik, eleve nem jellemző, nem is amerikaias, a nők szeretnek karriert csinálni ott is
Vidèken is van èlet , mondjuk Clevelandban egy szolidabb házat ki lehet venni havi 1000-1500 dollárért is, egy medián háztartási jövedelem meg kijön könnyen 5000-6000 dollárra. Az üzletekben ha okosan vasárol az ember még olcsóbban ki lehet jönni ,mint Magyarorszagon , az autó jóval olcsóbb, meg az üzemanyag is ( bár a covid óta ott is nagy az infláció)
Ahol drágább az élet , ott bérek is magasabbak, pl New York - ban már évi 123 000 dollár körül van a bruttó...
A lènyeg : aki dolgozik , az halad, sokat tud fèlretenni ès szinte meg tud venni könnyedèn a fizetèsèből. Akit elkap a gèpszíj, az elverhet óriási pènzeket is , sőt hitelből kezd fogyasztani
Gery87 2022.02.04. 21:07:11
Most leírtad rokonomékat.
Igaz, nem Kalifornia, de Észak-Amerika.
Nem elérhetetlen ez.
nyilván nem gyári munkás.
És a lakásárak nem annyival többek mint amennyivel jobban keresnek, van hogy tökannyi, szóval bérelni sem kell.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.04. 21:16:58
Volt nekem 1 magyar barátnőm nagyon régen. Aztán Amerikába ment. Lett férje, amerikai. Aztán elvált. S mivel a bíróság ellene döntött, azaz ő a hibás a válésért, nem kapott eltartást.
Ezek után egyedül egy lakókocsi-oarkban tudott lakást bételni, többre nem tellett afizetéséből, pedig egy biztosítótársaságnál dolgozott, nem takarítónő volt egy gyorsétteremben.
Persze azóta hazaköltözött, Mo-on ma már jobban él, mint az USA-ban.
Gery87 2022.02.04. 21:28:17
jaj, persze.
Egy takarítónő sem lakókocsiparkban él....11 dollár a minimálbér a legtöbb helyen az fél milla...1000 dollár a bérlés, amiért rendes lakást kapsz nem lakókocsit.
Gombos Edina Floridában él, néztem egy időben a vlogját, volt erről is szó sokszor hogy mik a megélhetés költségei államonként meg jövedelmek stb....nem úgy tűnik hogy lakóparkban tengődik az aki dolgozik és nem herdálja el.
ÉS mint mondtam rokonok sem ezt állítják.
A lakásbérlés és lakásárak pedig kifejezetten barátiak, ahhoz képest mennyivel keresnek többet, nálunk arányaiban drágább és rosszabbul felszereltebb, kisebb a lakáspiac.
Boldeone2 2022.02.04. 22:31:04
Az èvek óta tartó irreálisan alacsony kamat , a covid kínálat szűkítő hatásával brutális hatást gyakorolt, aminek lehetnek mèg komoly társadalmi hatásai . Nyilván Magyarország is bajban van , kemèny èvek következhetnek...
Egyes árupiaci termèkek ára 100-200 %- al emelkedett egy èv alatt...
Minden adott egy nagy háborúhoz , mivel minèl jobban összezárnak az országok , annál kevèsbè áll helyre a piac, nő tovább az infláció...75 èv óta a legnagyobb sárban van a világ...
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.05. 08:31:00
Az ország középső részén ma is a kaliforniai árak fele van, ez tény.
Serény Vélemény 2022.02.05. 09:31:07
Serény Vélemény 2022.02.05. 09:37:17
És olyan szabályaik vannak/lehetnek, ami nettó nácizmusnak minősülne: pl nem tarthatsz házibulit, vagy meghatározzák a kertben milyen növények lehetnek, mekkora lehet a fű, mikor nyírhatod, vagy hogy nem parkolhatsz az utcán, stb.
fotelzsukov 2022.02.05. 09:41:55
www.youtube.com/watch?v=7OwlqFImH40
A 10. perctol kezdenek el beszelni fizetesekrol, lakas- vagy hazberlesrol, lakasvasarlasrol, rezsirol, elelmiszerarakrol, stb. Nehany pelda: berles 1500-2500 $/ho, rezsi nelkul. Hazarak: 1 millio $ korul. Minimum ber 15 $/ora. Atlagber 30$/ora, ami mar kozeposztaly. Szerintuk. Sok mindennel nincsenek meg tisztaban az orszaggal kapcsolatban, de ez ertheto. Kanada nagy orszag! :)
Meg annyit, hogy Toronto sokkal dragabb ennel, Vancouver meg attol is dragabb.
Most irhatnek arrol, hogy mi volt a helyzet 30,35 vagy 39 eve Kanadban, de minek, ugysem hinnek el a kedves olvasok. Azt tapasztalatbol mondhatom, hogy a mai Magyarorszag jobb a helyzet Kanadahoz viszonyitva, a nyugalom szigete. :) Meg ugy is, hogy egy altalam melyen megvetett "haracsolo zsirparaszt" es bandaja van hatalmon.
Boldeone2 2022.02.05. 10:16:52
A tulajdon nèlkülieknek ez nem jó hír , mert idővel a bèrletek ára is követi , így az államnak több lesz a feladat , ahol van szociális lakhatási rendszer. Kanadában valóban drágább az ingatlan, mint az USA- ban, többek között a települèsek ès a lakosság koncentrációja miatt
Toronto nagyon drága, a túlpart az USA- ban meg a rozsdaövezet a lehető legolcsóbb . Pl Buffalóban , a Niagarához közel , fekete környèken mèg 10 -20 -30 ezer dollárért is lehetett házat venni pár éve , fehèr környèken meg kb 60-80 ezerèrt. Detroit hasonló
2022.02.05. 10:58:16
Boldeone2 2022.02.05. 11:33:28
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.05. 11:53:31
Nagyon könnyű.
Megnézed mennyi az eltérés a paritásos és a nominális GDP között, ez már egy jó alapadat.
Persze a legjobb ha van árindex adatod is.
USA - nominális: 70 ezer dollár, paritásos: 68 ezer dollár
Mo. - nominális: 18 ezer dollár , paritásos: 35 ezer doilár
árfolyam: 1:310 - de reálisan ez 1:160
2022.02.05. 11:55:37
data.worldbank.org/indicator/PA.NUS.PPP
usa = 1
hungary = 148 (2020)
Boldeone2 2022.02.05. 12:14:12
Igen , ezeket a számítási módszereket ismerem , de ezek sok esetben fèlrevezető statisztikai adatokon alapuló számítások
Nekem anno - a 2000- es èvek közepèn - majdnem minden olcsóbbnak tűnt mint , mint Magyarországon
Az autók olcsóbbak, az utazás külföldre onnan olcsóbb, a műszaki cikk olcsóbb, a ruha olcsóbb, a benzin olcsóbb. Nem vásárlóerő - paritáson hanem simán , nominál ertèken
Nem vèletlenül hoznak be mèg ma is autókat, műszaki cikkeket , ruhákat az USA- ból..
A szolgáltatások azok drágábbak , valóban ...
Mèg az ingatlant sem mondanám annyival arányaiban drágábbnak. Pl kint egy one bedroom , nm- re akkora mint nálunk a 3 szobás lakások , minden jóval nagyobb odakint
Az èlelmiszerek kiszerelèse is ...Csalóka dolog ez ...A fizetèsünk 60%- át minden hónapban megspóroltuk , mègsem èltünk rosszul...Nyilván el is költhettük volna, de a lehetősèg adott volt ..
Pl van egy pólóm mèg az akkori időkből " Old Navy" amit 1 dollarèrt vettem ...Itthon megdöbbentem az árakon , illetve , hogy milyen minősèget adnak az embereknek. Kint 2 hónap munka után vettem egy 10 èves Pontiac Grand Am autót kèszpènzèrt , ezt itt Európában ma sem sok helyen lehet megtenni ...
2022.02.05. 12:21:04
nyilván sokkal-sokkal jobban lehet élni amerikában, mint akár magyarországon. sokkal jobban lehet élni budapesten, mint debrecenben. ha valaki amerikában él, akkor kb. 0 hatása van a közéletre. ha valaki falun él és diplomája van, akkor majdnem biztosan bekerül a helyi önkormányzatba.
Boldeone2 2022.02.05. 12:38:20
Vagy elit helyre akarsz költözni . Oda nem engednek , vannak adminisztratív akadályok
Pl van olyan, hogy a condo landlord azt mondja , hogy ide kérem más nem költözhet csak aki èves 30 ezer dollár jövedelmet tud igazolni ...
Egyszer engem is elzavartak , pedig elèg magas volt a keresetem, csak nem egy èvre visszamenőleg...
Ez az osztálykaszt rendszer Debrecenben is elindult . A Pallagi iskolában több millió csak az èves tandíj ..
Pallagon 100-200 milliós házak vannak , meg a Liget- lakóparkban...
Boldeone2 2022.02.05. 12:46:02
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.05. 12:46:02
Az összárat kell nézni, nem egyes termékeket.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.05. 12:48:02
De ez csak a magállamokra igaz. A periféria kapitalizmusában a kisember sokat dolgpzik és alig tud megélni.
2022.02.05. 12:53:23
csak a helyiek közül szinte senki se akar nemzetközi iskolába járni. meghirdettek egy ösztöndíjprogramot. és nem volt elég jelentkező.
fotelzsukov 2022.02.05. 15:40:02
"Pl van egy pólóm mèg az akkori időkből " Old Navy" amit 1 dollarèrt vettem"
Nekem az egyik kedvenc ruhadarabom ez, ebben jarok ki cigizni a teraszra telidoben:
oldnavy.gap.com/browse/product.do?pid=720620002&pcid=999&vid=1&searchText=sherpa+hoodie#pdp-page-content
4 honapja vettem Vancouverben az Old Navy-ben, 50 dollar volt plusz ado (12%). Ugyan ez a ruhadarab 5 eve azt hiszem 35 dollar volt, de sokkal jobb minosegben, dupla vastag belessel. Kinti munkakra hasznalom most - tuzifafureszeles, hasitas - sajnos a zipzara tonkrement.
Gery87 2022.02.05. 16:43:06
"Pár ève mèg 200-250 ezer dollár körül lehetett házat vásárolni átlagosan , de olyan infláció indult ,hogy már inkább 300 ezer , de olvastam már olyat is , hogy 370 ezer a medián ára házaknak"
MO-on is ennyi egy új ház telekkel stb.
Ezért mondtam hogy nem annyival drágább minden mint amennyivel jobban keresnek.
Gery87 2022.02.05. 16:50:01
"És olyan szabályaik vannak/lehetnek, ami nettó nácizmusnak minősülne: pl nem tarthatsz házibulit, vagy meghatározzák a kertben milyen növények lehetnek, mekkora lehet a fű, mikor nyírhatod, vagy hogy nem parkolhatsz az utcán, stb."
Tekintve hogy prolik költöznek ilyen helyre én ezt maximálisan megértem és itt is bevezetném!
A proli hangos, rendetlen és bajt kever....nem jó szomszéd!
Ezért teljesen érthető hogy aki normálisabb az nem akar szenvedni attól hogy valakinek nincs empátiája a többi lakó felé és buta mint a föld.
Sőt én kaszt rendszert is bevezetnék:
Aki nem képes a polgári normák szerint élni és ezért túl sok büntető pontot kap a többi lakótól az első önálló lakhelyén, az elköltözik szépen és nem lakhat "polgári környéken", az menjen a többi suttyó közé a gettóba, aztán idegesítsék egymást:)
bekeríteni a lakóövezeteket szépen. kamera, biztiőr..
Este 10 kor takarodó, sorompó lezár. kész.
Gery87 2022.02.05. 16:56:35
Ez a fogyasztói oldal, a termelői oldal - mi - az nem él jól és nem fogyaszt sokat.
fotelzsukov 2022.02.05. 17:37:32
"Sőt én kaszt rendszert is bevezetnék:
Aki nem képes a polgári normák szerint élni és ezért túl sok büntető pontot kap a többi lakótól az első önálló lakhelyén, az elköltözik szépen és nem lakhat "polgári környéken", az menjen a többi suttyó közé a gettóba, aztán idegesítsék egymást:)"
Honnan is ismeros ez? Ja, igen, a kasztrendszer India nagyszeru vivmanya. A pontozas meg Kinaban kezd orszagos mereteket olteni, ahol nem is a Nagytestver, hanem a sok sok Kis Testver figyel, az az a "hazmesterek". :)
Europa mindkettot kiprobalta az utolso szaz evben, de valahogy nem jott be az itteni nepeknek. Nagyon nem.
2022.02.05. 19:39:32
egy szűk kör irányít debrecenben is. persze. tegnap volt a debreceni gazdasági évnyitó.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/4940/220204iparkamara_ksz_(9).jpg
meghívott vendég varga pénzügyminiszter. és akik a miniszterrel, a polgármesterrel bratyiznak azok nyilván könnyebben jutnak hitelekhez, pályázati forrásokhoz.
van egy hasonló partnertalálkozó az egyetemen is. palkovics miniszterrel.
mad-hatter.it.unideb.hu/portal/displayDocument/id/2582036
a betelepülő multik szijjártó péternél előszobáznak.
értem, hogy ez esetenként indokolatlan jövedelmi és vagyoni különbségeket hoz létre. ez a létező kapitalizmus. haveri államkapitalizmus. a világban mindenhol.
Gery87 2022.02.05. 21:07:57
Nem próbálta ki.
Én nem vagyoni cenzusról beszéltem, hanem viselkedésről és szocializációról.
Gery87 2022.02.05. 21:10:29
Aki képes normálisan viszonyulni a közösséghez az ettől függetlenül ott lakik ahol akar.
Boldeone2 2022.02.06. 00:48:21
@kovidmenekult: Jó nagy infláció lehetett , ha már 50 dollár + VAT egy kapucnis póló:) ...Lassan az USA is megszűnik olcsónak lenni, megdrágult az ázsiai rabszolga munkaerő...
Boldeone2 2022.02.06. 00:54:44
- Az USA - ban alapvetően versenykapitalizmus van , haverkodás persze ott is van , de nálunk szinte CSAK az van... Nagy pènzt az állami ès EU ingyen pènzekből lehet szakítani, meg az állami megrendelèsből . A magyar piac kicsi, minden lap le van osztva , persze kint is, de ott akkora a piac , hogy mindig tele van piaci rèssel ...
2022.02.06. 08:33:45
csakhogy a legtöbb amerikai dollármilliárdos ügyes üzletember és NEM feltaláló.
Gery87 2022.02.07. 20:59:02
"Akkor mit várunk az úgymond "proli" rètegektől , ha már az elit sem tud viselkedni...."
Nálunk nincs polgárság a szó szellemi értelmében! Ezt vedd észre.
vagyonos prolik vannak meg csóró prolik, tisztelet a kivételnek, ismerek pár kivételt.
De nem jellemző.