magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Kognitív disszonancia a gyakorlatban

A kognitív disszonancia speciális esete ez. Alapból a kognitív disszonancia azt jelenti: a cselekedet alapját adó gondolatról az egyén kideríti, hogy az téves, ez pedig belső feszültséget okoz benne. Ezt az ember hajlamos úgy "megoldani", hogy saját magának hazudik: jellemzően tovább ragaszkodik a tévesnek bizonyult gondolathoz, nehogy be kelljen vallania, hogy hülyén cselekedett.

A klasszikus példa: az ember megveszi a drága fogyókúrás tablettát, aztán olvas róla, hogy az egész egy átverés csak, ezért elkezd fogyókúrázni, nehogy az legyen, hogy feleslegesen dobott ki pénzt, hanem inkább lefogy a tablettától függetlenül, magának is hazudva, hogy a tabletta végülis hatott. Persze tényleg "hatott", csak nem úgy, ahogy kellett volna.

Ezt az egészet szívesen alkalmazzák reklámokban, de a piramisjátékok és vallási szekták is csinálják nagy sikerrel. Lásd, beléptem x szektába, mert az az "igazi", majd jönnek az infók, hogy egy csomó baj van a szektával, ezeket azonban mind álhírnek mondom, nehogy az legyen, hogy egyszerűen hülye voltam, hogy beléptem.

Talán a legnevetségesebb eset egy 20-25 évvel ezelőtti magyar reklám volt, mely a vezetékes telefont akarta népszerűsíteni a mobillal szemben. A reklámban egy nő beszél mobilon egy másik nővel, mire az egyik kijelenti "ez a téma nem mobilra való", aztán látjuk őket később, immár boldogan beszélgetve vezetékes telefonon. Próba arra, hogy valamiféle kognitív disszonanciát keltsen. Persze nem hatott, az átlagember megrökönyödött a reklámon, nem lett kognitívan disszonáns: azért ahhoz tényleg nagyon butának kell lenni, hogy valaki elhiggye, valami egészen más minőség a vezetékes és a mobil vonal, s az előbbi valahogy "emberközelibb".

Még egy példa. Kőkemény nacionalista spanyol ismerős, VOX-szavazó, s mellette radikális állatvédő, de a kemény típusból, azaz vegetáriánus. (Én is állatbarát vagyok, de fékezett habzású.) Beszél micsoda kegyetlenségek vannak, pl. a horgászok megsértik a halakat a horoggal, aztán visszadobják őket, micsoda marhaság ez, a horgászok szadisták nyilvánvalóan. Valaki megjegyzi "na és a bikaviadal?". A bikaviadal nagyon spanyol hagyomány. Az ember erre megrázza a fejét, majd azt mondja: "az más". Megkérdeztem volna tőle, az hogyan van, hogy valaki nem eszik marhahúst, mert ellenzi a marha fájdalommentes levágását, de ugyannak az állatnak a kergetését és leszúrását az arénában helyesnek tartja, végül nem szóltam, mert láttam, milyen kellemetlenül érintette a felvetés.

17 éves koromban döntöttem el a kérdést. Utolsó évem volt érettségi előtt, s miden nap gyalog mentem haza az iskolából:

kb. 3 km út

Át a legnagyobb kubai folyón (magyar mértékkel: patak), az Almendaresen. Volt egy 100 éves híd pont utam vonalában. Most rákerestem, s döbbentem látom, teljesen felújították:

ráadáusul 360 fokos

Szóval sokat gondolkodtam azon, mi a teendő azzal amit mondani kell a rendszer miatt és amit valójában gondolok.

Erre a szokásos módszer akkor a belemagyarázás volt: azaz én azt mondom valójában, amit akarok, csak esetleg nem bontom ki a teljes igazságot, de alapvetően hű vagyok magamhoz. A szabadság látszata tehát.

Én viszont, különösen a híd környékén járva, arra jutottam, a szabadság látszatát kelteni a lehető legnagyobb rabság. Különösen az nem tetszett, amikor valakik azzal nyugtatták magukat: lám, beleviszek egy kevés saját elemet is a mondanivalóba, azaz végülis a rendszer ellen beszélek. Pedig ezzel még inkább erősítették a rendszert.

Magyar példa két humoristával: Hofi Géza és Sas József. Sas különösen gusztustalan volt azzal, hogy folyamatosan nyalta a rendszer seggét (persze tehetségtelen is volt, de ez más kérdés), megpróbálta a dolgokat kimagyarázni. Hofi meg azzal lett szimpatikus, hogy a tabutémákat egyszerűen elhagyta, ezekkel nem foglalkozott, mert ezekkel csakis rendszerhűen foglalkozhatott volna, míg a nem tabutémákban meg szabad volt. (S most teljesen mindegy, hogy így is a rendszer oszlopa volt.)

Manapság persze a kérdés még erősebb. Mára ugyanis a liberális hatalom elnyomóbbá vált, mint annak idején a kommunista.

Azaz vagy hallgatni, vagy mondani amit "kell", de mindig tudva, hogy kényszerhelyzetben beszélünk ilyenkor. Persze nekem eleve szerencsém volt, sikerült dolgaimat úgy rendezni, hogy szinte sose kerülök kényszerhelyzetbe.

Címkék: közélet
52 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr4117861521

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vergyula 2022.06.20. 12:46:48

Emlékszem a telefonos reklámra. A Matáv elkeseredett próbálkozása volt, hogy visszahódítsa az ügyfeleket a mobilszolgáltatóktól. Aztán inkább maga is beszállt a mobilpiacba.
Annyi igazsága azért volt, hogy a vezetékes kapcsolat mindig megbízhatóbb.

Valamikor 20 éve egy ismerősömet belerángatták egy méregdrága csodamódszerbe, mely a dohányzásról való leszokást garantálta. Egyáltalán nem működött, de hogy ne nézzék hülyének, csakazértis leszokott. És még be is vallotta.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.06.20. 13:04:07

@vergyula:

Sokat kerestem, de sajnos nincs sehol ez a reklám. Ha valahol láttad, szólj!

_Neville 2022.06.20. 13:30:52

Én is emlékszem erre a reklámra. A nő az utcán volt, szakadt az eső, ott hívták mobilon, mire mondta hogy ez nem erre való, aztán mutatták, hogy otthon a kényelmes fotelben telefonál :D (mintha otthon nem működne a mobil :D )

2022.06.20. 14:48:17

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Nem lehet, hogy a hídon átkelés előtt kimaradt egy rész?

@_Neville: Ja, de akkoriban a mobil sokkal drágább volt, mint a vezetékes.

Gógita 2022.06.20. 16:33:39

Ha 25 éve volt, akkor a költség nagyon más volt. A mobilt trécselésre csak az új gazdagok használták. :-)
Tehát, aki félórákat, órákat akart dumálni, annak a vezetékes jobb volt, talán még ma is, ha nincs olyan csomag, ahol néhány szám egymással ingyen beszélhet.

A kubai hidas példa valóban nem érthető. :-)

Gógita 2022.06.20. 16:47:25

Sajnos a kognitív disszonancia mindennapos és mindent áthatóan működik.
Legyen szó napi politikáról, ideológiai kérdésekről, vallásról, tudományról. Mindenki ahhoz ragaszkodik és ahhoz igyekszik alátámasztásokat találni, amiben már hisz. És minden mást kizárni.
Ez így működik a politikában is, ha már elköteleződtünk valahová, egyre több hibát nézünk el, bagatellizálunk a mieinknél, és nagyítunk fel másoknál.

De a tudás, tudomány terén is így van. Mivel pl. belénk sulykolták, hogy az evolúció tény, nem is akarjuk megkérdőjelezni, a kritikáit el sem olvassuk. Különösen, ha/mert a világnézetünk nagymértékben függ tőle. Mert azt alapjaiban határozza meg, hogyan jöttünk létre, és ebből kifolyólag, hogy van-e Isten/magasabb értelem fölöttünk, vagy nincs?
Az evolúciós teória pedig az összes Istent kizáró világnézet egyik alapja, alappillére. (Ezért van rá szükség, ideológiai okból, úgy is, hogy nem igazolt, sőt, jól cáfolt. De a cáfolatok már működésbe hozzák a kognitív disszonanciát! Rosszul érezzük magunkat tőle.)

De ugyanez történik most a háború kapcsán is. A legtöbb vezető ész nélkül beszállt az egyik oldalon a háborúba, és onnan már arcvesztés nélkül nem tudnak visszalépni.
Ergo: tolják tovább a háború spirálját a még nagyobb háborúba, még nagyobb kárba, még több áldozat felé.
Ész nélkül.

vasútihíd 2022.06.20. 18:52:52

Ezek szerint a legszerencsésebb helyzetben az van aki egyetért a liberális hatalommal már amíg az nem bukik meg hiszen szívből mondja azt amit kell azaz nincs kognitív disszonancia vagy megélhetési kényszerkompromisszum.

Boldeone2 2022.06.20. 19:06:15

@Gógita: Ezèrt jó a szabadelvű gondolkodás , a politikai oldalakhoz - különösen a szèlsősèghez - nem tartozás , akkor tud az ember a leginkább objektív lenni. A lèt akkor is meghatározza a tudatot, így abszolút objektivitás nem lètezik. Az egyèni lètállapot döntő : egy jómódú " világember" szinte mindig máskèpp látja a világot , felülről , mint az anyagilag szűkölködő , provinciálisan gondolkodó kisember, aki alulról nèz mindent...Felülről mindig többet látni mint alulról, eleve nagyobb a perspektíva ...
A tízparancsolat mèg mindig irányadó , vagyis: " ne ölj" ezért elítèlendő minden háborút kezdő ország
A nem demokratkus rezsimeket sem lehet szeretni , ahol erősen korlátozzák az egyèni autonómákat

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.06.20. 20:38:11

@vasútihíd:

Nyilván az a legjobb, ha a hatalom és az egyén véleménye azonos.

littke 2022.06.20. 21:57:05

Reggelente a helybeli hírek között sokszor ismételnek egy hirdetést, miszerint egy nagyon sikeres "lézer besugárzás terápia", leszoktat a dohányzásról!!

Kissé nehezen hiszem, hogy hogyan lehet egy függőséget lézer eljárással megszüntetni, hacsak nem azzal, hogy jó sokat fizettél és nem akarsz ettől kezdve dohányozni, mert akkor a pénzedet pocsékoltad.

Gógita 2022.06.20. 22:51:36

@Boldeone2:

1. felülről többet látni, de alulról küldik a kaját! Nem csak vitorla kell egy hajóra, horgony is!!!

2. "A nem demokratkus rezsimeket sem lehet szeretni , ahol erősen korlátozzák az egyèni autonómákat "

Igaz, de akkor miért imádják éppen az erre teljesen érdemtelen Ukrajnát, amely pontosan ilyen??? Meg még ilyenebb?

Miért vállalja be Európa a gazdasági és társadalmi összeomlást az antidemokratikus, kisebbséget nyúzó, oligarchákkal és maffiával teli, velejéig korrupt ... Ukrajnáért?
És a két egyformán szar rendszerből miért Ukrajna mellé álltak be, akiktől semmi jó, semmi haszon nem származik, nem úgy, mint az oroszoktól, akik olcsó nyersanyagokkal tették versenyképesebbé Európát, miattuk mennek az autóink és van fűtés télen...??? És még az ellenségeiknek is szállítanak? (Bár kezdenek észhez térni.)

Miért a mihaszna Ukrajnát karolták fel, miért nem a hasznos oroszokat, akikkel a hátunk mögött ERŐSEBBEK voltunk és stabilabb egész Európa?
Kinek az érdekét szolgálja ez???

:-(

Serény Vélemény 2022.06.21. 08:50:31

@Gógita: Dániel 10:20. És monda: Tudod-é, miért jöttem hozzád? És most visszatérek, hogy küzdjek a persa fejedelem ellen; és ha én kimegyek, ímé Görögország fejedelme jő elő!

A világ úgy működik, hogy (nagyjából égtájak szerint) "fejedelmek" alá van rendelve, egy teljesen hierarchikus rendszerben. Más fejedelem uralkodik keleten (pl perzsia) és más fejedelem uralkodik nyugaton (pl görögország.)
A történelemben ezeknek a "fejedelmeknek" a beavatkozása mindig ugyanolyan séma, típus, tüposz szerint nyilvánul meg. "Görögország fejedelme jő elő" az kb az, amikor a természetfeletti dimenzióban a Nyugat felett uralkodó gonosz angyal kapott nagyobb szerepet és befolyást, és ezt a befolyást III. Alexandrosz által ténylegesen ki is terjesztette az addig a Kelet felett uralkodó gonosz angyal territóriumára.
Miközben perzsiát a bibliai próféta szerint nem is a görög haderő, és tulajdonképpen nem is a görögország fejedelme - vagyis angyala, hanem maga hanem Gavriél és Michaél "fejedelem" arkhész - győzte le. (Ami külön elképesztően mély szellemi vicc: az Isten harcosa, és a Kicsoda Olyan Mint az Isten.)

Szóval a negyedik birodalom kései formájára csak négy szereplő jelentkezhet:
1) Oroszország, (Moszkva, mint a harmadik róma)
2) Törökország, (mint Bizánc és a nyugat-római birodalom tényleges helye)
3) EU, (mint a nyugat-római birodalom földrajzi helye,)
4) USA. (mint a nyugati birodalom, ami az abszolút szellemi és kulturális örököse rómának.)

És most zajlik a háttérben az antikrisztusi rendszer kialakítása. (Ami pedig olyan lesz, mint a párduc: settenkedve megközelíti a prédáját, és aztán akár 120 km/h-s sebességre is gyorsulva elkapja. Most még csak settenkedik, de amikor eléri az optimális távolságot, akkor rákapcsol és hihetetlen gyorsasággal valósítja meg azt totális elnyomást, amit a mostani "liberálisok" már nagyon szeretnének.

Most ezzel a háborúval Oroszország végleg ki is rostálódott az antikrisztusi birodalom aspiránsai közül. Versenyben marad, és vezet az USA és az Eu.

Serény Vélemény 2022.06.21. 09:10:05

@Boldeone2: "A tízparancsolat mèg mindig irányadó , vagyis: " ne ölj" ezért elítèlendő minden háborút kezdő ország"

A kutya ott van elásva, hogy a "Tiszteld atyádat és anyádat, hogy hosszú ideig élj azon a földön, amelyet az Úr a te Istened ád te néked." előbb van benne a tízben, ezért fontosabb is.
Na ez az, amit az álhumanista-álliberálisok sajna nem értenek, mert azzal, hogy mindenféle emberi alap identitást képző kulturális, történelmi, társadalmi, nyelvi, biológiai, családi, és ténylegesen mindenfajta kötődést kancelálni akarnak, gyakorlatilag az atyák tiszteletének a parancsát szegik meg, és törlik el, és teszik semmissé, ami pedig önmagában a társadalom felbomlását, atomizálódását és végleges elesését és végét jelenti.
A kérdés az egyébként, hogy az az ember, akit mindenfajta emberi identitásától, sőt még a nemi biológiai adottságaitól is megfosztottak, embernek nevezhető-e, a szó akár bibliai, akár tudományos antropológiai értelmében?

Boldeone2 2022.06.21. 09:51:05

@Gógita: És a két egyformán szar rendszerből miért Ukrajna mellé álltak be, akiktől semmi jó, semmi haszon nem származik, nem úgy, mint az oroszoktól, akik olcsó nyersanyagokkal tették versenyképesebbé Európát, "

- Ennek vannak erkölcsi ès elvi okai is.

Erkölcsi okok: az ember mindig a gyengèbbet, a megtámadottat az erőszak áldozatát támogatja, ez a normális alapállás. Olyan , mintha az egyik szomszèdod agyon akarná verni a másik, ès elrabolni èrtèkeit, ott bele kell szólni akkor is, ha nincs túl jó viszonyod az agressziót elszenvedő el. Nem lehet becsukni a szemet! Ráadásul , az ukránok segítsèget is kèrtek. Ez egyèrtelmű

Elvi okok: számos ország szenvedett el orosz agressziót , ez főleg a keleti tagállamokra igaz. Mindenki átérzi az ukrán helyzetet
A nyugat államok pedig respektáljak az ukrán törekvèseket: az EU - tagsági integrációs törekvèseket
Ukrajna nem a demokrácia mintaállama , de legalább az elnökök változnak , Putyin örök darab . Az ukránok változni akarnak és fognak is
Ráadásul megsèrtette a második világháború után kialakult tartós bèke rendjèt
Ilyen " barát " nem kell Európának. Putyin tabut döntött, mindenki felháborodott , hiszen tízezrek halnak miatta, a háború pedig mindenki ellen irányul közvetve ( eddig )

Serény Vélemény 2022.06.21. 11:08:10

@Boldeone2: "Erkölcsi okok: az ember mindig a gyengèbbet, a megtámadottat az erőszak áldozatát támogatja"

Nem. Az "ember" azt a felet támogatja, amelyiknek az agymosása nagyobb hatással van rá.

Másképp Szerbiát támogattad volna a nato ellen, és az afgán tálibokat amerika ellen, és a szír államot a terroristák ellen és így tovább.

Serény Vélemény 2022.06.21. 11:10:29

@Boldeone2:

"Ráadásul megsèrtette a második világháború után kialakult tartós bèke rendjèt"

Én értem, hogy téged semmi sem zavar, és az ideológia jóféle marxi szokás szerint minden emberi érzelmet és minden értelmet felülír benned, de ezek a tipikus olyan toposzok, amiket te mint jóenberke mantrázol, miközben pl pont az usa sértetette meg ezt a rendet például azzal, hogy támadófegyfeveket igyekszik telepíteni az orosz határhoz minél közelebb.

Gógita 2022.06.21. 11:58:03

@Boldeone2: Az ukránok előbb olyan törvényeket hoztak - lásd nyelvtörvény! -, amelyek miatt a sok milliós, egy tömbben élő orosz kisebbség inkább az elszakadást választotta (volna, népszavazással!), amit persze nem engedtek nekik és nyolc éve lövik, terrorizálják őket. (A kárpátaljai magyarokat most nem említem.)

Aztán - tökéletesen tisztában léve azzal, hogy ezzel provokálják az oroszokat - egyre szorosabbra fonták a szövetséget az USA-val. Katonai együttműködés, titkos bio-laborok, "tanácsadók" (CIA, katonai...) ezrei, potya állás Biden fiának egy olajcégnél... stb. Meg ki tudja még mik.
Stb., stb.

Tehát a kisebb most messze nem ártatlanabb!

Az USA ennél sokkal kevesebbért odaver, ha az érdekeit bárki, bárhol sérti!!!
Simán hamisítanak casus bellit is!!!
Aztán körülveszik a megfelelő agitproppal (ezt felejtette ki Oroszország), agymosással, és máris lenyomja mindenki torkán. Egyébként is ki merne ellene szólni??? ...

(Az HBO-n a mai napig is tolják a full Trump/republikánus/konzi-ker. ellenes műsorokat! Miért? Hogy a szét manipulált, mosott agyak nehogy máson kezdjenek gondolkodni, nehogy másképp kezdjék látni a dolgokat!!! Ezért kell folyamatosan mosni az agyakat a saját narrációikkal. Filmektől a humoristák műsoraiig mindenből ez dől. Így adják el az USA összes hamis, imperialista háborúját is. "Jogosnak" és "önvédelemnek", vagy felszabadításnak.)

Serény Vélemény 2022.06.21. 12:11:29

@Gógita: "nehogy másképp kezdjék látni a dolgokat!!"
Pl miért öt dollár a benzin gallonja, amikor egy éve még csak három volt?

Ez egy olyan téma, ami egy amerikait kétségtelenül jobban kellene hogy érdekeljen, mint Ukrajna, vagy Oroszország...

Gógita 2022.06.21. 12:44:58

@Serény Vélemény: Nyugat Európában ugyanez.
Normális népek már rég elzavarták volna az idegen érdekekért, ellenük dolgozó vezetőiket!!!

Hogy nem teszik (sőt, egyetértenek velük), az is a sok éves agymosás következménye.

Boldeone2 2022.06.21. 14:59:21

@Serény Vélemény: Másképp Szerbiát támogattad volna a nato ellen"

- Miért is támogattam volna? Szerbiát nem foglalta el a NATO , egy kènyszerű beavatkozás volt. A szerbek nem voltak soha a szövetsègeseink . Lásd : Dèlvidèki vèrengzèsek .

Madarász Henrik 2022.06.21. 15:06:15

@Gógita: Két szint van, az átlagember azért támogatja mert a fősodor médiája az ukránokra kedvező híreket hoz le, sokszor a legelképesztőbb hazugságokat is, lásd brit hírszerzők. A európai politikusok meg azért ( a lengyelek és baltiak kivételével, akik alapból oroszellenesek ) mert ez a USA akarata. Az USA célja meg a mostani orosz rendszer megdöntése, Amerika barát rendszer felállítása és az orosz nyersanyagok átadása amerikai cégeknek, erről szól az ukrán projekt, ezért provokálták ki a háborút az amerikaiak.

Serény Vélemény 2022.06.21. 15:10:05

@Boldeone2: "- Miért is támogattam volna? Szerbiát nem foglalta el a NATO"

"Erkölcsi okok: az ember mindig a gyengèbbet, a megtámadottat az erőszak áldozatát támogatja"

Ezt szájfenéknek hívják...

Boldeone2 2022.06.21. 15:10:41

@Gógita: Aztán - tökéletesen tisztában léve azzal, hogy ezzel provokálják az oroszokat - egyre szorosabbra fonták a szövetséget az USA-val"

Az időrendisèg a fontos: először az oroszok provokálták mindenkit, de különösen az ukránokat . Ki csatolta el a Krímet Ukrajnától? Ki zárta be az ukrán katonákat a debalcevei katlanba, ki forszírozta a Donbass elszakítását ?
Ennyi . A Budapesti Memorandum garantálta Ukrajna területi integritását , az oroszok ezt nem tartották be .
Nyilvánvaló, hogy ilyen helyzetben keresik az USA, NATO szövetsèget ...
Ugyan , mi mást tudnának tenni? Ha nem lett volna nyelvtörvèny, akkor nincs orosz agresszió? Ne viccelj már ! A ruszkik kijelentettèk ,meg Putyin is , hogy vissza akarják a règi birodalom határait állítani ennyi . A többi csak bullshit , magyarázkodás
Ezt nem èn gondolom így , hanem szinte mindenhol Európában a többsèg , ezèrt lèp be Finnország ès Svèdorszag is a NATO- ba
Putyin egy veszèlyes , beteg, kiszámíthatlan diktátor ezèrt kell összefogni ellene . Ma Ukrajna , holnap Litvánia, holnapután Lengyelország ...Ezt elègelte meg Európa ès a nyugat

Boldeone2 2022.06.21. 15:18:23

index.hu/kulfold/2022/06/21/haboru-ukrajna-orban-viktor-volodimir-zelenszkij-europai-unio-tagjeloltseg-tamogatas/

Ez lenne a normális dolog : a magyar- ukrán kapcsolatok normalizálása, Zelenszkij megtette az első lèpèseket . Az ukránok maradnak a szomszèdaink a jövőben is , ezért meg kell bèkèlni , nincs más út

Serény Vélemény 2022.06.21. 16:07:54

@Boldeone2:

1) 1989-ben ki gondolta volna, hogy Jugoszlávia nevű szomszédunk megszűnik?
2) a (pofátlan) agresszor a magyarokkal szemben ebben az esetben az az ukrajna, amelyik úgy rúgott bele az őshonos orosz kisebbségébe, hogy abba beleessenek a területén élő őshonos magyarok, románok, és lengyelek is.

3) nato: finnország meg svédország be, törökország meg ki?

"Putyin egy veszèlyes , beteg, kiszámíthatlan diktátor ezèrt kell összefogni ellene ."

ebből a szájmenésből a "diktátor" - ami egyébként nem pejoratív szó az eredeti értelmében - még elfogadható egy normális embertől, de a veszélyesség, a betegség, kiszámíthatatlanság az inkább a Biden-re jellemző, aki egy másik - mosmá' gonoszabb - birodalom vezetője...

2022.06.21. 17:13:06

@Boldeone2: Szokás szerint a tényekkel sem vagy tisztában. Az orosz-ukrán háború 14-ben kezdődött, és az ukránok kezdték euroatlanti felbujtásra. Putyin nagyjából reálpolitikusként viselkedik és az oroszok elleni legalább 30 éve tartó kifosztási kísérletek ellenére már eddig is meglepően higgadtan reagált. A birodalom egykori határainak visszaállítása természetes igény. A 90-es évek közepén ragadt logikáddal soha nem fogod ezt átlátni.

kunzoo 2022.06.21. 22:14:32

@Gógita:
Az evolúció nem az élet kialakulását magyarázza. Az evolúció az élet változását magyarázza.
...Ha már a kognitív disszonancia a téma.
...egyébként a vmiki kommenttársra emlékeztetsz, az hozott ki minden témát az evolúcióra.

kunzoo 2022.06.21. 22:17:57

@Gógita:
Ha az oroszok elfoglalják teljes Ukrajnát, a világ exportálható gabonazermésenek egy nagy része Putyin kezében összpontosulna. A gáz is. Az olajat és a gázt strategiai fegyverként használta már a háború előtt is. A gabonát is így használná. Ki vágyna erre?

GyMasa 2022.06.22. 11:17:40

@Serény Vélemény:
"Versenyben marad, és vezet az USA és az Eu. "
Az EU jelenleg nem elég erős (vagy, legyünk őszinték, okos) ahhoz, hogy ezt végrehajthatná...

GyMasa 2022.06.22. 11:20:11

@Serény Vélemény:
Szerintem Boldi maga a kognitív disszonancia 3 dimenziós kitüremkedése.
Ha valaha is látványos példát kellene hozni rá, akkor ő is ott lenne a top 3-ban!

GyMasa 2022.06.22. 11:24:46

@Gógita:
"Hogy nem teszik (sőt, egyetértenek velük), az is a sok éves agymosás következménye. "
Nem feltétlenül...
Macron hatalmasat esett a hét végén, a németek is ki vannak akadva az idióta kormányukon (az egy külön történet, hogy miért lett olyan a mostani kormányuk, mint amilyen), és orbán ismét 2/3-dal nyert!

Szóval nem arat ez az eszme... Inkább az a baj, hogy elég nagy ennek a rendszernek a tehetetlensége, és mág nem elég nyugat európai érzi a bőrén a helyzet romlását.

GyMasa 2022.06.22. 11:25:53

@Madarász Henrik:
Illetve, mintegy pluszként az egész mellékhatása, Európa fejlődésének a minél jobban történő akadályozása.

Gógita 2022.06.22. 12:06:45

@Madarász Henrik: Egyetértek. De ezt az egyszerű és logikus dolgot (kinek az érdeke?), képtelenek felismerni emberek.
Sajnos politikusok, újságírók, megmondók mindent meg is tesznek ezért.

És a birkák inkább a hideg télre készülnek, mintsem kikövetelnék a békét, azonnal! :-(

Ez őrület.

Gógita 2022.06.22. 12:23:00

@kunzoo: Nem, az élet keletkezését akarja megmagyarázni, Isten/értelem nélkül. Csak nem sikerül, mert nem igaz.

Viszont szükség van egy alternatív materialista, naturalista keletkezéselméletre is, az ateizmus alátámasztására. Akár igaz, akár nem. (Nem. És erről szellemi renyheség nem meggyőződni csak elfogadni bemondásra igaznak.)

Gógita 2022.06.22. 12:26:34

@kunzoo: "Az olajat és a gázt strategiai fegyverként használta már a háború előtt is"

Arra gondolsz, hogy KIÉPÍTETTEK SAJÁT KÖLTSÉGEN és meg akartak nyitni egy PLUSZ vezetéket, hogy TÖBBET szállíthassanak? És amit amerikai nyomásra maga elől zárt el Németország és az EU?
Vagy arra, hogy fokozták a szállításokat? Vagy arra, hogy máig szállítanak az ellenségnek is???

Értem.

Gógita 2022.06.22. 12:36:28

@kunzoo: Ha mást nem, legalább ezt a kis filmet érdemes lenne gondolatébresztőnek megnézni. Csak, hogy tegyünk ugye a kognitív disszonanciánk ellen:
(Azt tapasztalom, hogy a szellemi renyheség miatt ennyit sem tesznek meg sokan.)

www.youtube.com/watch?v=hIX4g8waPpw

GyMasa 2022.06.22. 19:28:58

Ez is mennyire érdekes:
index.hu/belfold/2022/06/22/haboru-szazadveg-felmeres-volodimir-zelenszkij-vlagyimir-putyin/
A magyarok majdnem annyira utálják Zelenszkijt, mint Putyint...
Sőt, már a háború elején sem igazán kedvelték.
Szóval, nem igaz ez a "többségi vélemény" dolog...

Gógita 2022.06.22. 23:23:57

@GyMasa: És mekkora poén: az oroszok forgalomba hoztak egy vodkát Zelenszkij könnyei néven.

kunzoo 2022.06.22. 23:55:55

@Gógita:
Az élet keletkezéset nem magyarázza.

kunzoo 2022.06.23. 00:01:03

@Gógita:
Nos. 20 dollaros olajárnál alacsony gázárak voltak Európában. Az északi áramlat még nem készült el. A háború előtt a ruszkik visszafogták a szállitást. Tehát még a jelenlegi vezetékek kapacitását sem használták ki. Nem amiatt jött kevesebb gáz mert nem fért át a csövön. Stratégiai fegyverként alkalmazták.

Gógita 2022.06.23. 09:45:53

@kunzoo: Nem is tudja. Ahogy a kifejlődést sem. Az egyre több információt, a genetikai kódokat... Semmit. Csak egy alternatív teremtéstörténet, teremtő nélkül.

Gógita 2022.06.23. 09:52:28

@kunzoo: Pont az ellenkezője igaz. Szerződés szerint nyomták mindenhová, sőt többet is.

Egyébként meg első nap, ahogy ellene szállítottak fegyvereket, el kellett volna zárniuk. Ellenségnek nem szállítunk. Megtanulhatták volna már.
Anakronisztikus volt eddig is, hogy a vele háborúban állóknak, az ő vesztüket akaróknak szállítják a létszükségletű energiát.
Mi ez, ha nem a békés, jó szándék kifejezése? Hogy nem akartak Európával harcolni?!

Első hónapban be kellett volna dönteniük az ellenséges gazdaságokat. Most más lenne a helyzet. Az oroszok mégsem ezt tették jó sokáig.
Csak már látják, hogy önmagukat is inkább tönkretevő elmebetegek vannak a másik oldalon.

GyMasa 2022.06.23. 10:19:38

@Gógita:
...és, gondolom, veszik, mint a cukrot...

GyMasa 2022.06.23. 10:27:11

@kunzoo:
"Nos. 20 dollaros olajárnál alacsony gázárak voltak Európában.'"
Igen, mert nemréggel ezelőttig a gáznak nem is volt saját "ára" az ára kötve volt az olajéhoz.
Nemcsak Európában, hanem mindenhol a világon.

" Az északi áramlat még nem készült el."
Tévedés!
November óta készen van, csak az utolsó pillanatban a német versenyfelügyelet (vagy melyik bélyegnyló hivatal) kitalálta, hogy amiatt, mert a vezeték végig orosz kézen van, az súlyos versenyjogi aggályokat vet fel. Emiatt a németek nem engedélyezték a vezeték megnyitását.
Gyakorlatilag ez azt jelenti, hoyg a sokezer km-es vezeték utolsó, kb. 100 km-es szakaszával van _elvi_ problémájuk.
Ezért nem volt februárig gázszállítás azon a vezetéken.
Ja, és fun fact: Németországban (és, amúgy Magyarországon is) már novemberben elindultak felfelé az árak.
(Az én gáz ÉS villanyszolgáltaóm december 2-án s december 3-an mentek csődbe)

" A háború előtt a ruszkik visszafogták a szállitást."
Nem, lásd fentebb!

" Tehát még a jelenlegi vezetékek kapacitását sem használták ki."
De, igen, ki volt használva, egyedül az Északi áramlat 2 nem működött, lásd a fenti okokat.

" Nem amiatt jött kevesebb gáz mert nem fért át a csövön. Stratégiai fegyverként alkalmazták. ""
Nem.

GyMasa 2022.06.23. 10:33:54

@Gógita:
Mondjuk, a gáz és olajszállítás nagyon sokat segített nekik a rubel stabilizálásában!
Ha egyből elzárnak mindent, akkor mostanra elég szarul lennének.

Gógita 2022.06.23. 10:42:32

@GyMasa: De Európa is!
Az oroszok inkább kibírták volna a tartalékokból négy-öt hónapig, de gáz és olaj nélkül Európa kb. két hónapig. Főleg a gyárak.

GyMasa 2022.06.23. 12:39:46

@Gógita:
teljesen igazad van, én csak azzal akartam ezt kiegészítieni, hogy mi más is állhat a háttérben.
Pl. teljesen komolyan el tudom képzelni, hogy Putyin nem akarja felégetni a hidakat Európa felé.
Abban teljesen biztos vagyok, hogy az EU súlyosan meg fog fizetni mindazért, amit eddig tettek!
És, abban is biztos vagyok, hogy az EU-nak sokkal rosszabb lesz ez, mint az oroszoknak.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása