magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Multi szakszervezet

A szakszervezetek szerepe az utóbbi 30 évben drasztikusan csökkent.

Ma Európában az átlagszám 25 %, azaz a dolgozók átlag 25 %-a szakszervezeti tag.

Egykor egyes nyugati országokban - elsősorban Franciaország és Olaszország - a dolgozók 90 %-a szakszervezeti tag volt, ma ennek nyoma sincs. Ma egyedül Skandináviában szakszervezeti tag a dolgozók több mint fele, mindenhol máshol a többség nem tag. A negatív rekorder ma Franciaország, ahol 10 % alatti a szakszervezeti tagok aránya.

Kelet-Európában a kommunizmus alatt a szakszervezeti tagság persze 99 %-os volt, ez automatikusan ment, hiszen a szakszervezet az állam része volt. Ahogy a diákból automatikusan úttörő lett, úgy a dolgozóból meg szakszervezeti tag, abszolút formalitás volt mindez.

A kommunizmus bukásakor szinte mindenki ki is lépett, hiszen ezt addig csak kényszernek tekintették. Ma Kelet-Euróában egyedül az ex-jugoszláv országokban magasabb a szakszervezeti tagság aránya, ott is csak 35 %, máshol 10-20 % közti. Magyarországon az arány 12 %. Bulgáriában 15 %.

A kelet-európai helyzet nagy furcsasága: a legtöbb szakszervezeti tag állami cégeknél van, nem ott, ahol kellene, azaz a tőkés cégeknél. Magyarországon is ez van: a legerősebb szakszervezet olyan helyeken van, mint MÁV és BKV.

Bulgáriában a helyzet szinte teljesen azonos. Vasút, tömegközlekedés, állami hivatalok, iskolák - ezek a fő helyek, ahol van értékelhető szakszervezeti tevékenység.

Egy csomó multinál dolgoztam az utóbbi 15 év során, a közös vonás: szakszervezet nem létezett egyikben sem.

Egy érdekes eset: 2008-ban az akkori multi munkahelyemen egy idősebb kolléga, aki korábban sokat élt Lengyelországban, elkezdett szakszervezetet szervezni. Én nem léptem be, nem hiszek az ilyesmiben. De biztos voltam benne, az egész csődbe megy. Egyrészt, alig lépett be valaki, a nagy többség hülyeségnek minősítette az egész próbálkozást. Másrészt, a szervezőt hivatta a vezetőség, s felajánlotta neki, közös megegyezéssel távozzon a cégtől azonnal, kompenzálásként kap plusz 2 havi munkabért. Ő meg látva az egyébként is gyér érdeklődést simán belement. Így a szerveződő szakszervezet meg is szűnt.

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr6517946376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gery87 2022.10.05. 15:09:49

"A kelet-európai helyzet nagy furcsasága: a legtöbb szakszervezeti tag állami cégeknél van, nem ott, ahol kellene, azaz a tőkés cégeknél. Magyarországon is ez van: a legerősebb szakszervezet olyan helyeken van, mint MÁV és BKV."

Az állami cégnél is munkavállalók vannak, az állami alkalmazott főnök ugyanúgy tudja szopatni a dolgozókat s az államnak is lehetnek irreális, teljesíthetetlen, a dolgozókat sértő követelései, intézkedési, elvárásai stb...tehát teljesen érthető a dolog.

" Egyrészt, alig lépett be valaki, a nagy többség hülyeségnek minősítette az egész próbálkozást."

Az emberek többsége annyira hülye hogy saját érdekeit sem ismeri fel, passzív, szenved, tűr, nagyon sokáig...akkor is ha tudja mit kéne tennie, nem lép mert kényelmesebb elszenvedni ennek következményeit mint belemenni a bizonytalanba és küzdeni.

"Másrészt, a szervezőt hivatta a vezetőség, s felajánlotta neki, közös megegyezéssel távozzon a cégtől azonnal,"

Azért ez rohadt nagy geciség. ilyenkor villantják meg a foguk fehérjét ezek a cégek, hogy, eszük ágában sincs jobbá tenni a te körülményeidet ha nem muszáj, bármit is hazudnak egyébként.

littke 2022.10.05. 15:54:58

Szóval Kanadában a dolgozók 30%-a van szakszervezetben.

Jórésze ennek nem privát alkalmazott, hanem tanár, állami alkalmazott, orvos, rendőr, ápolónő. Ezek ha sztrájkolnak nagyon nagy a kár, éppen ezért fizetésük az utobbi 40 évben nagyon megugrott.

Ott ahol tényleg fizetésemelés kellene, a szolgáltató iparban nem igen van szakszervezet és itt sokszor két állás is kell hogy valahogy megéljenek.

tűz fal 2022.10.05. 16:45:09

@Gery87:
"Az emberek többsége annyira hülye hogy saját érdekeit sem ismeri fel, passzív, szenved, tűr"

És te is ehhez a többséghez tartozol Gerike, vagy te kivételes vagy? Mesélj nekünk Gerike, hogy mit tennél ha kapnál karácsonyra egy Batman jelmezt.

Gery87 2022.10.05. 16:56:19

@tűz fal:

Arra reagálj amit írtam, ne szarj ide, vagy fogd be!

tűz fal 2022.10.05. 17:07:57

@Gery87:
De hát arra reagáltam Gerike. Az idézett szöveg is ott volt. Ne legyél már olyan mérges kismalac.

2022.10.05. 17:18:12

Sok multi itthon eleve tiltja a szakszervezet létrehozását. Kirúgást eredményez az ilyesmi. Ami viszont jó jele annak, h félnek tőle, tehát lehet értelme. Amúgy a neten simán lehetne szervezni ilyesmit és egyszerűen zsarolni a cégeket. Csakhogy ma már a fizetésekből, pláne a jobb IT-sekből nem a létfenntartás a kérdés, hanem a luxus szintje. Azért meg senki nem fog harcolni ilyen szinten. A multik és nagycégek megadóztatása az állam feladata lenne, ha persze nem feküdne le nekik állandóan.

Gógita 2022.10.05. 18:45:02

Szocialista, munkásmozgalmi maradványok az állami szférában.
Ott lehet balhézni is (lásd a mai tanártüntetéseket!), egy magán/tőkés, főleg külföldi tulajdonú cégnél meg nem. Ott rövid úton kitesznek. Ahogy a kollégádat is.

Mert abból indulnak ki, hogy a dolgozók nem szívességet tesznek a cégnek, amikor oda mennek dolgozni, ELŐRE TISZTÁZOTT feltételekkel, hanem csak megszolgálják a fizujukat, szerződés szerint. És, ah bármi nem tetszik, szabadon távozhatnak.
Tehát nincsen semmiféle kényszer foglalkoztatás, dolgoztatás.
Két SZABAD fél között létrejött SZERZŐDÉS alapján működnek együtt.

Tehát akkor milyen alapon sztrájkolnának pl.?

tűz fal 2022.10.05. 18:54:36

@Gógita:
Egyetértek. Az a baj hogy a sztrájk kétélű fegyver.

Gógita 2022.10.05. 19:02:13

@tűz fal: Előfordulhat, hogy valahol annyira rosszak lesznek a körülmények (és nincs könnyen megléphető alternatíva), hogy muszáj nyomást gyakorolni a vezetésre. De ehhez nem kell feltétlenül szakszervezet. Csak összefogás, közös akarat.

Ugyanakkor, ha magán cégről van szó, a magánember tulaj mondhatja, hogy nézzétek, létrehoztam a céget, munkát adtam nektek, de ennyit tudok fizetni, különben nem éri meg fenntartani a céget. Kell nem kell?

tűz fal 2022.10.05. 19:25:33

@Gógita:
Leginkább annak a függvénye, hogy az elérhető munkahelyből van hiány, vagy munkaerőből. Azokban a szakmákban, ahol bőven van munkahely, sőt, vadásszák a munkaerőt, ott a munkavállalók is rendesen el tudnak pofátlanodni.

Gógita 2022.10.05. 20:06:39

És még szakszervezet sem kellett hozzá!:

index.hu/belfold/2022/10/05/meszaros-csoport-rezsitamogatas-inflacio-energiavalsag-energia-veszelyhelyzet-kompenzacio-fizetes/

"
Nettó százezer forintos rezsitámogatást fizet minden munkavállalójának a Mészáros Csoport. A megemelkedett rezsiköltségek és a növekvő infláció által okozott terhek enyhítésére szánt összeget október 15-től december végéig fizetik ki a vállalatcsoporthoz tartozó cégek.

A Mészáros Csoport közleményben tudatta, hogy több mint 25 ezer dolgozót foglalkoztat, amivel az ország egyik legnagyobb munkaadója, és felelősséget érez értük és családjaik anyagi biztonságáért.

Ebből fakadóan a vállalatcsoport tulajdonosa és cégvezetői egyetértésben azt a döntést hozták, hogy a magas infláció, különösen az élelmiszerárak, valamint az energiaválság által okozott rezsiárak jelentős megemelkedése miatt a felső vezetők kivételével minden munkavállalóját minimum nettó százezer forintos, egyszeri rezsitámogatásban részesíti.

Ez a támogatás egy átlagfogyasztással rendelkező dolgozónak négyhavi áram- és gázszámláját fedezi. "

2022.10.05. 20:15:48

@Gógita: A sztrájk a kényszerítés eszköze, nem üzleti vagy morális kérdés. "Egyszerűen szükségetek van ránk, tehát fizessetek". Egyébként a nagycég-munkavállaló viszony nyilván nem szimmetrikus. Egy embert könnyű kitenni a sok közül, míg annak az egy embernek az a hely az egyetlen munkahelye volt.
Szóval egyszerű: a tulajdonosok legutóbb is százmilliós nagyságrendű osztalékot vettek ki, tessék egy kicsit abból visszajuttatni. De a lényeg: külföldi multik esetén ennek kiharcolása a helyi állam feladata.

Gery87 2022.10.05. 21:22:19

@tűz fal:

úgy képzelem ez inkább rád jellemző most:)

Gery87 2022.10.05. 21:29:53

@Gógita:

"Tehát akkor milyen alapon sztrájkolnának pl.? "

Azért továbbra is a munkáltatónál vannak a jobb kártyák, a pénz az irányítás (hatalom).
És ezzel vissza lehet élni, 200 éve sem az volt a probléma hogy nem "két szabad ember" között jött létre és nem volt "szerződés", mert volt, de ez még a rossz körülményeket nem szüntette meg és pl a gyermekmunkát se.

Az hogy milyen szerződést tudsz aláírni a körülményektől függ....aki szar helyzetben van, alacsony, rossz alkupozícióban az is "szabadon választhat" és kap szerződést csak hát milyet, az nem mindegy.

Gógita 2022.10.05. 22:31:23

@Gery87: Igen, ezt írtam is: "Előfordulhat, hogy valahol annyira rosszak lesznek a körülmények (és nincs könnyen megléphető alternatíva), hogy muszáj nyomást gyakorolni a vezetésre. "

tűz fal 2022.10.05. 22:52:11

@Gery87:
Ne hisztizz már Gerike. Arra válaszolj, amit kérdeztem.

Ideírom neked újra, mert tudom hogy hülye vagy ahhoz, hogy visszalapozz.

És te is ehhez a többséghez tartozol Gerike, vagy te kivételes vagy? Mesélj nekünk Gerike, hogy mit tennél ha kapnál karácsonyra egy Batman jelmezt.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.10.06. 08:27:34

@Gógita: @tűz fal: @zavaleta: Én még voltam szakszervezeti tag, nem is akárhol, Fletó anyósa bankjában. Illetve állítólag ma is létezik valami informatikai dolgozók szakszervezete, ha még létezik.
De már az említett szakszervezet sem látta el klasszikus funckióit, egyetlen előnye a kedvezményes részvényvásárlás volt.
A normális multi engedi a valódi üzemi tanácsot (vagyis ahol az üzemi tanács nem a HR igazgatóból, a Sales managgerből meg valami harmadik hasonlóból áll) nagyon sok hasznos dolgot lehet vele csinálni. Tudnék mesélni dolgokat, én több helyen is intéztem üzemi tanácsot, csak lojalitásból nem lehet (hiszen ha már az üzemi tanács aktívkodására van szükség, az rendszerint valami válsághelyzet.)
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása