magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Szürkehályog

Na, túlestem rajta, legalábbis félig.

Megvolt a műtétem.

Sokat olvastam róla előzőleg, s minden szöveg azt mondta, hogy gyors és fájdalommentes. Nos, ezt túlzásnak tartottam, míg át nem éltem, de tényleg igaznak bizonyult.

A műtőasztalra lefekvéstől az onnan felállásig 6 - hat - perc telt el. S egyetlen egyszer éreztem, kb. fél másodpercig így kis nyomást, fájdalom egy szál se.

A dolog menete a műtőasztalon kb. ez:

  • szem kipöckölése valami gumi karikával (hogy ne lehessen pislogni), de abszolút nem kellemetlen érzés, nem szorít, az érzés kb. mintha odatartanám a szememet valamihez,
  • cseppentés a szembe (érzéstelenítő),
  • cső ráirányítása a szemre (lézer - ez részekre töri az eredeti szemlencsét) - na, innentől teljesen megszűnik a normál látás, csak 3 forgó színes gömböt láttam homályosan, mintha diszkóban lennék,
  • folyadék a szembe (a szemlencsedarabok lemosása),
  • robotkar odanyúl a szemhez és rányom (ez a mesterséges szemlencse betétele) - ez a pillanat, amikor nyomás érzés van, de nem erősebb, mint amikor az ember kézzel megtörli a szemét,
  • szemtapasz feltétele (1 napig kell hordani) - mivel ez 3-4 másodperc, tudtam már látni, s azonnal észrevettem: minden homály eltűnt.

Új világ nyílt ki előttem, pl. eddig azt hittem, a kdvenc kutyám szürkés-bézs színű. Kiderült, a szürke árnyalat az én rossz szemem eredménye, aranybarna-bézs valójában. Ja, s már látom, hogy a közlekedési lámpa mikor zöld és mikor piros, eddig mindkettő szürkésnek látszott.

Most meg kell szokni a normális látást újra, most hogy írok, pl. még kicsit remegnek a betűk. De a legfontosabb: képes vagyok fehér alapon fekete betűket olvasni, ez eddig meghaladta a képességeimet: fehér köd volt csak előttem ilyen esetekben.

1680 leva (= 862 euró) volt egyébként a költség. Itt sajnos nincs erre állami finanszírozás, szóval zsebből megy. Magyarországon ingyenes, csak persze van másfél éves várólista.

Hanarosan - pár hónapon belül - a másik szememet is megcsináltatom, mert most látom milyen jó ez így. A bal szememen "csak" olyan 20 %-os a hályog, dehát jobb, ha 0. (A jobb szememen 80 % volt.)

Az egyetlen fájdalom a műtét előtt volt. Meg kell ugyanis keresni a vénát, beleszúrnak tűt, hátha szükség lesz rá - ez nálam rendkívül bonyolult feladat, mert egyrészt vastag a bőröm, másrészt enyhe vérszegénységben szenvedek (tudom, hogy viccesen hangzik, hogy egy 120 kilós ember vérszegény, de van ilyen), így most is 15 percig tartott a vénám megtalálása, persze 4-5 szúrás után.

A mesterséges szemlencse azonosan viselkedik az eredetivel, azaz nem okoz se viszketést, se idegentest-érzést.

Közben vicces volt a "kommentelés", mert két sebész volt jelen, az idősebb kb. velem egykorú láthatóan betanította a fiatalabbat, s magyarázott neki, ami nekem is hasznos volt, pl. "látod, tipikus cukorbeteg-hályog, nem olyan, mint az öregkori". A plusz vicces elem: az idősebb orvos neve Dr. Marinov volt.

Szóval mindenkinek ajánlom, akinek hasonló baja van.

Címkék: közélet
24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr1317959966

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

F. Szabó 2022.10.27. 06:47:26

Gratulálok. Én is elgondolkodom rajta. Az orvosom szerint ugyan még korai, de azért azt mondta, szemüveggel már nem tud javítani a látásomon. Lehet, másik orvost kell keresni.

Amúgy, csak a rend kedvéért: a bal szemedet műtötték. Hacsak nem tükrözted a fotódat.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.10.27. 08:06:52

Viszont akkor nem biztos hogy most monitort kéne ám nézni :)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.10.27. 08:14:47

@F. Szabó:

Szemüveggel nem lehet javítani a homályt, azzal csak a látásméretet lehet.

De eleve a homály rossz látásnak tűnik, pedig nem az.

Végigcsináltam ezt a játékot. A végén már a számítógéphez is 4 dioptriás szemüveget használtam, s azzal se láttam rendesen. Most meg a másfeles is jó.

Kb. mintha erősebb távcsővel akarnád megoldani azt hogy az ablak piszkos. Mikor csak le kellene pucolni.

Jumbóka · http://lepcsohazonkivul.blog.hu/ 2022.10.27. 08:16:32

Jobbulást! De azért az iróniát nem tudom kihagyni. A látásmódod is megváltozik :)? Tudom, nem is irónia csak egy rossz szóvicc.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.10.27. 08:17:58

@Jumbóka:

Android lettem, hiszen mesterséges szervem lett. Majd szólok, ha kihat az agyra is.

_Neville 2022.10.27. 08:57:53

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: szelfikamerával is lehet nem tükörképet csinálni ám, csak be kell állítani :D amúgy jobbulást!

2022.10.27. 09:44:52

Jobbulást.
Ez a mesterséges lencse olyan, mint egy nagyobb kontaktlencse? Kell valamilyen gondozás neki?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.10.27. 09:47:33

@zavaleta:

Ez olyan, mint egy műfog, a szervezet igaziként kezeli.

Kezelés: az első 30 nap folyamán cseppek. De összenő a szemmel, azaz nem olyan, mint egy kontaktlencse.

Erős fényben érzek még egy furcsa kört magam előtt, de ez is elmúlik.

Ez gyakorlatilag egy műszerv.

_Neville 2022.10.27. 09:52:41

"képes vagyok fehér alapon fekete betűket olvasni, ez eddig meghaladta a képességeimet"
Ez nem akadályozott a munkában?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.10.27. 09:54:11

@_Neville:

Dehogynem.

Dark mode-dal részben megoldható, de nem tökéletes megoldás.

Most baromi nagy meglepetés, hogy el tudom olvasni a fehér papírokat az utcán.

Nevem senki. 2022.10.27. 12:22:45

és most egyszer sem ütöttél mellé

Jobbulást.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.10.27. 13:16:55

@Nevem senki.:

Kösz.

Nyilván könnyebb úgy írni, hogy az ember rendesen lát minden leírt betűt.

vasútihíd 2022.10.27. 18:20:08

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Mikor vetted észre legelőször a látásodon a szürkehályog hatását és mi volt a tünet? és mennyi ideig tartott az hogy 80%-os hályog alakult ki az egyik szemen? A covid miatt gyorsabban romlott vagy nem volt rá hatással?

littke 2022.10.27. 19:20:23

Ja a szürkehályog operáció még nem is olyan régen, nagy operációnak számított, utána napokig mozdulatlanol kellett a paciensnek feküdni. Ma mint írod max 1 óra, mehetsz a dolgodra.
Nekem is volt mind a kettőn.

De még volt a szívemen is egy mikrooperácia a nagyritkai gyors szívverést meg akadályozandó, A procedurát angolul "abalation"-nak hívják. Felmennek a szivedbe a combodon keresztül egy vénán, és megszüntetnek egy "rövidzárlatot" a sziveden. Fél nap, ebéd után mehetsz haza. Hihetelen de így igaz.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.10.27. 20:11:50

@vasútihíd:

A kezdet az, hogy sose volt szemüvegem, tökéletes látásom volt.

42 évesen kezdett romlani, de ez csak sima romlás volt.

Az első jel, hogy "piszkos" a szemem 2019-es. Ez lassan növekedett, s kb. tavaly tavaszra lett igazán problémás. A covid alatt súlyosbodott.

Azt mondanám: a kezdettől a 80 %-ig 2 és fél év.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.10.27. 20:16:28

@littke:

Most az van, hogy ha akarod, bent maradhatsz egy éjszakára, de az emberek 99 %-a nem él vele.

Bementem a kórházba 11:30-ra és 14:30-kor már megint az utcán voltam.

S futószalagon megy az egész: egymás után mennek az emberek műtétre 15 percenként.

S maga a műtét meg kb. 14:10-kor ért véget. Az utána lévő várakozás kb. az volt, hogy "üljön 8-10 percet, menjen ki a fejéből a helyi érzéstelenítő, aztán öltözzön, s viszlát"

GyMasa 2022.10.27. 20:22:21

Kicsit ugyan megkésve de én is jobbulást kívánok!
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása