magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Nyaralás Jugoszláviában

1979-ben voltam először nyugaton, mármint észlényként. Mert korábban is voltam, de akkor még kisgyerek voltam. Szóval 1979 az első alkalom, hogy értettem is hol vagyok és mit tapasztalok Akkor 11 éves voltam, majdnem 12 már.

3 hetet nyaraltunk, ebből 3 nap Ausztriában, a többi az akkori Jugoszláviában. Kocsival.

Először Bécsben 2 éjszaka, majd Grazban 1 éjszaka, majd onnan a Wörthi-tó érintésével a mai osztrák-szlovén határ, onnan Fiume, majd onnan Pula. Visszafelé meg Pula-Budapest megállás nélkül.

Maga a nyaralás érdektelen, semmi különöset nem lehet róla leírni, normál nyaralás, semmi más. Ami érdekes, az csupa mellékes körülmény.

Ott szembesültem azzal, hogy mennyire szegények vagyunk. Apám Magyarországon a jómódú rétegbe tartozott. 1978-ban a magyar átlagfizetés 3500 Ft/hó volt, apám ennek a 3-szorosát kereste. Mégis, ott helyben kiderült: mi vagyunk a szálloda koldusai. Gyorsan észrevettem, a szüleim sose esznek, isznak az eleve előre kifizetett étkezéseken kívül, először nem értettem az okát, aztán megmondták: nincs erre pénz. Nekem engedélyezve volt napi 1 kóla, de ők semmit nem fogyasztottak. Miközben mind a nyugati turisták, mind a helyiek simán iszogattak.

A nyaralásra úgy fizettünk be, hogy Bécsben vette apám a nyaralási csomagot, így olcsóbb volt, mint Magyarországon véve, plusz tudtuk: a KGST-turistákat diszkriminálják a helyszínen, rosszabb szobákat kapnak. S tényleg: így minket osztrákoknak számítottak, s tengerpartra néző szobát kaptunk.

Ami még megdöbbentő volt: szabadon mentek hajóutak Olaszországba. Ez teljesen elképzelhetetlen lett volna Magyarországon, hogy csak úgy át lehet menni a határon, egy sor papír és előzetes engedély nélkül.

A másik érdekesség számomra az árubőség volt. Ha az akkori magyar szintet 100-nak vesszük, akkor a jugoszláv szint 300 volt, alig elmaradva az osztrák szinttől, ami kb. 350 lehetett.

A legjobban az döbbentett meg, hogy az üdítős dobozokat az emberek eldobálták a szemétbe. Magyarországon akkor nem léteztek dobozos üdítők, voltak nyugati italok ugyan, de csakis üvegben. Az italdoboz hatalmas értéknek számított, nekem az osztályomban több gyerek is gyűjtötte őket. Mivel az iskolám az V. kerületi Szent István - akkor I. István - téren volt, s a Bazilikához sok turistabusz jött, volt olyan osztálytárs, aki képes volt rendszeresen átnézni a templom előtti szemeteseket, hátha valamelyik nyugati turista eldobott italos dobozt. Volt egy osztálytársam, aki 200 darabos egyedi - azaz minden doboz más italé volt - gyűjteményt halmozott fel: őt mindenki nagyon tisztelte. Még 2-literes sörösdoboza is volt, ami tényleg nagy ritkaságnak számított.

Jugoszláviában viszont mindenhol volt dobozos sör és üdítő, így a dobozok nem rendelkeztek semmilyen értékkel.

S persze az egész Jugoszlávia sokkal színesebb volt, mint Magyarország. Hazafelé a Goričan-Letenye határátkelő majdnem olyan élmény volt, mint később Berlinben átmenni nyugatról keletre. Tulajdonképpen az egyetlen eltérés Jugoszláviában Ausztriához képest az volt, hogy voltak Tito-képek és vöröscsillagok is az utcákon, valamilyen politikai jelszavakkal, nem csak reklámok, mint Ausztriában.

Persze az árubőség-sokk már Bécsben meglegyintett. A Kádár-féle 70-es évekbeli Magyarországon az élelmiszer-ellátás teljesen jó volt, nem voltak igazi hiányok (pár luxusnak számító terméket, lásd libamáj, téliszalámi, importcikkek leszámítva), de a bécsi élelmiszerbolt sokkoló volt, különösen a 20-féle péksütemény a kis sarki közértben.

Az ellensokk 2 évvel később Havannában ért, ahol - maradva a fenti skálánál - a helyi áruellátás 10 volt, de még a diplomatáknak fenntartott üzletekben is alig 40 körüli.

Alapból a nyugat híve voltam 6-7 éves koromtól, de ekkor döbbentem rá végleg: a kommunista rendszer abszurd. S ezzel a nézettel ki is tartottam 16-17 éves koromig, amikor elkezdtem meglátni a liberális rendszer visszásságait, bár ez ideiglenes időszakom volt, 18 évesen ismét visszatértem a nyugatimádathoz. Bár annyi mindig maradt bennem ezután, hogy a nyugatkritikus nyugatiak felé maradt bennem valamilyen sajátos tisztelet, mind a szélsőjobbosok, mind a szélsőbalosok felé.

Tulajdonképpen a kommunista rend legnagyobb öngólja az volt - így visszagondolva -, hogy sose magyarázta meg pl. az árubőséget nyugaton, s persze ennek hiányát a saját táborban, ahogy sose magyarázta el a kommunista cenzúrát, az egypártendszert se. Valós magyarázatok helyett ostoba szólamok voltak csak, melyeket a legostobábbak is spontán kinevettek.

Ha ezt mind őszintén elmondták volna, sose lett volna ilyen mértékű nyugatimádat, s sose lett volna ennyire kritikátlan hozzállás minden kommunista országban minden nyugati eszméhez.

ezen a Pula melletti félszigeten voltunk, már nem emlékszem melyik szállóban

Címkék: közélet
17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr1917986010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2022.12.03. 07:27:04

Jugóban végül is volt valamilyen szintű kapitalizmus, hogy ennyire meg tudták közelíteni a nyugatot, vagy ez inkább a szlovén + horvát tengerparti rész relatív fejlettsége volt, Bosznia v. Macedónia nem muzsikált ilyen jól?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.12.03. 09:15:29

@Párduc oroszlán gorilla... Makákó!:

Nyilván voltak erős belső eltérések, de mondjuk a legszegényebb Macedónia is jobb volt, mint a szovjet tábor.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2022.12.03. 12:37:37

Teljesen egyetértek a cikkel. Ha nekem nem is volt ekkora sokk az életemben, de aki ismerősöm járt kint, akkor még kisgyerekként is levettem ezt.

EGy mondattal azonban nem értek egyet:

"Ha ezt mind őszintén elmondták volna, sose lett volna ilyen mértékű nyugatimádat"

De. Az emberek csakis a gyomrukkal "gondolkoznak". Tök mindegy, hogy mit mondasz nekik. Orbán hatalmát is az adja (az öntudatos és nem kis számú nemzeti polgári réteg mellet (ami egyébként kisebbségben van)), hogy NEM BASZIK KI SENKIVEL. Konkrétan most, a legnagyobb gazdasági kényszerhelyzetben sem vitték fel a gáz árát a tényleges szintre. Van egy elég jó határ (144 m3 / hó), ami alatt olcsó a gáz. Ez évi 2000 milliárd (!!!) forintos terhet rak az államkasszára. De ha felvinnék az igazi árra mindenkinek, akkor MAGYARÁZHATNÁK KÖZÉRTHETŐEN, hogy miért van így, megbuknának, mint a szar. Szóval az őszinteség szerintem nem megoldás a politikai életben. A komcsikon sem segített volna.

littke 2022.12.03. 15:31:14

Kétszer is jártam piros útlevéllel és 70 dollárral , autostoppal nyugaton. 1964-ben Skóciáig eljutottunk, 1968-ban Olaszban jártam.

1969-ben frissen házasodva, Jugóbol leléptünk Olaszba.

Az előszöri Bécsbe érkezés, 1964-ben nagy élmény volt. A nagy forgalom, árú bőség, koka kola, nudista filmmek nagy hatást tettek rám, mint 21 évesre, bár már ezelőtt is tudtam, hogy a komcsik hazugságokat terjesztenek. De az hogy ez a rendszer valamikor meg fog bukni, önmagától, azt nem tudtam elképzelni.

Gery87 2022.12.03. 22:27:26

"Tulajdonképpen a kommunista rend legnagyobb öngólja az volt - így visszagondolva -, hogy sose magyarázta meg pl. az árubőséget nyugaton, s persze ennek hiányát a saját táborban, ahogy sose magyarázta el a kommunista cenzúrát, az egypártendszert se."

Fenéket, a legtöbben pontosan tudták mi miért nincs és mi miért van.

Tudtak arról is hogy szankciók vannak, tiltólisták, nem adnak el ide mindent stb.
Hidegháború volt. értették.
A "proletárdiktatúra" is meg volt magyarázva.
Arról is tudta a többség hogy fasság, sima diktatúra, nem a melós diktál hanem a párt stb.
Nem a magyarázat volt hiányos.

"Valós magyarázatok helyett ostoba szólamok voltak csak, melyeket a legostobábbak is spontán kinevettek."

Hm, de ismerős.:)
Ilyenkor csodálkozom hogy ha más csinálja vagy csinálta akkor világos számodra, ha a jelen kormány akkor nem.

"Ha ezt mind őszintén elmondták volna, sose lett volna ilyen mértékű nyugatimádat, s sose lett volna ennyire kritikátlan hozzáállás minden kommunista országban minden nyugati eszméhez."

OKé, de ha így is lett volna, miben változtatott volna?
A Keleti blokkot a hidegháború vágta gajra, nem az elégedetlenség.
Max azt mondták volna hogy "ott isi vannak hibák DE......jobb az élet, több a pénz, nagyobb a szabadság, több az áru stb"
pont.

Gery87 2022.12.03. 23:45:39

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A jelen kormány is "ostoba szólamokkal" operál. Amelyeket "a legostobábbak" már nem sajnos nem nevetnek ki.
A komcsi rendszernek is voltak igazságai, féligazságai (tőke, osztályellentét, imperializmus), témában.
Ahogy a Fidesznek is vannak ilyenjei bevándorlás, multikulti, gender, woke, tőkelobbi, EU bürokrácia kapcsán.
Csak a gyakorlat más.
53,56,68 után nem lehetett már hitelesen eladni a "proletár"diktatúrát meg "népi demokráciát".
Mindenki látta hogyha van is több párt ez nem számít..
Ahogy a NER-ben, ma sem.
Akkor nem mondhattak mást, nem lehettek igazi ellenzék...ma mondhatnak akármit le vannak szarva, a nép felének szavazata semmit nem számít, nincs tehát konszenzusos demokrácia.
Az "illiberális demokrácia" pedig pont akkora fasság mint a "népi demokrácia".
És ahogy akkor nem a "prolik diktáltak" úgy ma sem a "nemzet" hanem mindkét esetben az elit.
Akkor is lehetett szavazni (hazafias népfront jelöltek) csak minek, ahogy ma is van "nemzeti konzultáció" ami ugyanúgy dísz...így is úgy is megvalósuló vagy már meg is valósult programokat, törvényeket futtatnak meg (most legutóbb olyasmiről amit a fidesz megszavazott, úgy tesz mintha nem is, majd megkérdezi - utólag - hogy akarod e, röhej).

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.12.04. 06:38:06

@Gery87:

Nem. A Fidesz-kormány egy rakás dolgot tényleg megtett, ezek nem szólamok csak:
- a bankszektor nagy része magyar lett,
- ki lett rúgva a CEU,
- a médiák liberális túlsúlya megszűnt,
- növekedett a szólásszabadság,
- magyar kisebbségek felemelése,
- a multik szerepének alakítása,
- keményebb külpolitika,
- a Brüsszel felé bólogatás beszüntetése;
mindez mind tény, nem csak jelszó.

Oké, mindez valóban nem elég, de több a ballib verzióhoz képest.

2022.12.04. 10:12:19

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
csakhogy féligazgaságként megállnak ezek.

- a bankszektort nagy része nem lett magyar.
- nem lett kirúgva a ceu. mai napig ott tüntikéznek a következő ceu-s nemzedék. vidéki támogatókkal.
- a médiák liberális túlsúlya nem szűnt meg. az rtl mellett a tv2 is egy "szabados" tévé. szemét műsorokkal csak a kormány szócsöve.
- a szólásszabadság csökkent. ne szólj szám, nem fáj fejem.
- a magyar kisebbségek helyzete valójában semmit sem javult se romániában, kikerültek a kormányból, se szlovákiában az orbánista "nemzetpolitka" mindkét pártott kiejtette a parlamentből. kárpátalját az orbán kormány feladta. és vajdaságot is. (a szerb elnök "támogatásáért" cserébe.)
- multik döntő többsége sohasem látott mértékben vannak kiszolgálva
- keményebb külpolitika szólamok szintjén valósul meg
- és közben brüsszelnek bólogatnak.

féligazságként ezek az állítások is megállnak.

2022.12.04. 10:15:02

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
orbán nem egy mátyás király. és nem is válhat azzá. egy mitikus mesehőssé.
a másik oldalról nem egy enver hodzsa. viszont még azzá válhat.

2022.12.04. 10:23:39

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
mátyás felépített egy erős központi államot. őket kiszolgáló nemzetközi tudósokkal, bölcsészekkel. és erre alapozta a külpolitikáját. a belpolitikában létrehozott 100 vármegyét. és abban a hatalmat igyekezett elosztani.

orbán egy ellen mátyás király. ő nem osztotta meg a hatalmát a belpolitikában. és a középponti állam gyenge. nincs egységes külpolitika.

sync 2022.12.04. 19:20:33

Nem a gyerekkori kivételezett státuszodat kompenzálod most a jobboldaliságoddal?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.12.04. 20:00:46

@sync:

Annyira kivétekezett nem voltam.

Apám kb. a nomenklatúra alsó részében volt.

Mondjuk volt nyugati kocsink, amikor szinte senkinek se. Meg előbb kaptunk telefont, m int a szomszéd. Meg volt valutánk. De másra nem emlékszem.

Ma se vagyok a szó eredeti értelmében jobboldali. Csak Mo-on számítok jobbosnak.

Gery87 2022.12.04. 21:52:02

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

csvsv...szóval ő már leírta kb mi a baj ezzel a listával.

Gery87 2022.12.05. 10:17:54

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A gyakorlatban ebből nem sok érzékelhető a mindennapi életben.
Gyökeres, főleg pozitív változások nem voltak nagyon sok területen.
A multiknak bankoknak jó dolga van.
Az uniós pénzek jöttek volna bárki van, talán kevesebbet loptak volna..
A lokális környezetemben meg pláne nem érzékelhető semmi fejlődés.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.12.06. 17:15:11

@cvsvrs: a magyar pártok szlovákiai kiesésének semmi köze Orbánhoz. Ahhoz van köze, hogy a magyarság számaránya tíz év alatt 480 ezerről 400 ezerre csökkent tíz év alatt.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása