magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Diszkó

Egész életemben utáltam a táncot, sőt 40 éves koromig a zenét is.

Persze jártam bulikban, egyszer még hivatalos igazi diszkóban is jártam, de mindig valamilyen másodlagos okkal.

A 70-es és 80-as években létezett a diszkó-rock "harc" a fiatalok között. A diszkó alapvetően rendszerpárti műfajnak számított, míg a rock rendszerkritikusnak. Az én közegemben 100 % volt rock-tábor aránya, csak távoli ismerősök között voltak diszkó-kedvelők. Az én haverjaim között az egyik legnagyobb sértés az volt, ha valakit megvádoltak, hogy pl. Neotont hallgat.

Ma már hihetetlenül hangzik, de minden idők legsikeresebb magyar együttese, a Neoton Família kb. olyan státusszal bírt akkoriban a magyar rock-kedvelők között, mint Putyin személye a mai liberális médiákban: a lehető legnagyobb rossz pokoli megszemélyesítője.

A "baj" valójában az volt velem, hogy igyekeztem alkalmazkodni, azaz megszeretni a rockot, de ez sose sikerült. Persze azt elismertem, hogy rock dalok szövege jellemzően értelmes, míg a diszkószámoké agybénító marhaság, de ennek ellenére nem tetszett az egész.

Aztán egy nap rádöbbentem: nekem nem a diszkó zene tetszik, hanem a diszkóénekesnők kinézete! Erre úgy jöttem rá, hogy amikor először láttam a Modern Talking - ami két srácból álló együttes -, nagyot röhögtem rajtuk, pedig racionálisan elgondolva, ők tök ugyanazt csinálták, mint a kor női sztárjai.

Attól kezdve mindig azt mondtam a rock-kedvelő haveroknak: természetesen nekem se teszik pl. Sabrina zenéje, csak a kinézete. Ez mindenkit meg is nyugtatott.

bár kicsit túlzásnak érzem, hogy Sabrina ma is műveli ezt a melldobós stílust, miközben alig 1 évvel fiatalabb nálam - a nála nagyjából 30-35 évvel fiatalabb háttértáncosnőkből kevesebb látszik ki

Latin-Amerikában kamaszodva eleve hatott rám az ottani ízlés. Ahol a lágyabb stílus a divat, s a szöveg fontos. Ezek sokkal inkább megzenésített versek.

kivételesen nem egy spanyol nyelvű: a brazil szupersztár Roberto Carlos, aki nem azonos az azonos nevű focistával, de kb. azonos mértékű a jövedelme, mint névrokonának - a dalszerző-énekes milliárdos csak a zenéjéből

De így se voltam zenekedvelő. Egyedül az elektronikus zene és egyes filmzene-szerzők esetében éreztem értéket.

Amikor még nem volt net, nem is volt egyszerű zenéhez jutni. Az egyébként meglehetősen unalmas Jurrasic Parkot csak azért néztem meg másodszor, mert a kezdetén a zene lenyűgöző (a megérkezés a szigetre jelenet közepe és vég, kb. 01:19-től):

De itt van ugyanaz, film nélkül, a karmester maga a zeneszerző:

2007 végén, 2008 elején lettem zenekedvelő. Akkor meg már teljesen a múlt felé fordultam, lásd XVIII. sz. első fele.

A mostani zenét meg egyszerűen nem ismerem. Csak paródiákból értesülök róla, meg a hírekből, ha valami bejut a hírekbe. Egyszerűen nincs időm rá, s nem is érdekel.

A táncot meg most se szeretem. A balett máig idegesít.

Címkék: közélet
17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr9417993170

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gery87 2022.12.09. 09:17:30

"Egész életemben utáltam a táncot, sőt 40 éves koromig a zenét is."

Nos botlábam van és kb 16 éves koromig kb én se hallgattam semmit, nem utáltam a zenét, mert azért azt tudtam, éreztem hogy nagyszerű dolog, meg azért 1-2 dolog tetszett, innen onnan elcsípve, de a kortárs zene szar volt (mondjuk ez nem változott semmit) úgyhogy semmi nosztalgia nincs bennem "ifjúságom zenéje" iránt.

Amit hallgattak borzalmas volt, muszáj volt nekem keresem valamit, ebben a net sokat segített.

"A "baj" valójában az volt velem, hogy igyekeztem alkalmazkodni, azaz megszeretni a rockot, de ez sose sikerült. Persze azt elismertem, hogy rock dalok szövege jellemzően értelmes, míg a diszkószámoké agybénító marhaság, de ennek ellenére nem tetszett az egész."

Régen nekem se. Aztán igen.
A magyar rock nem túl jó, meg személyes szubjektív véleményem hogy a hangzásvilágához, üteméhez a magyar nyelv nem jó. Sokat ront a dolgon ha szöveg bugyuta és anyanyelviként érted a szöveget:)
Máig nem kedveltem meg, nekem túl szövegcentrikus.
Aminek persze lehet olyan oka hogy mivel "rendszerkritikus zene volt" pofázni kellett valamit, arra lehetett összekacsintani + hangszeres tudás se volt/van elég.
Marad a duma.

"Aztán egy nap rádöbbentem: nekem nem a diszkó zene tetszik, hanem a diszkóénekesnők kinézete! Erre úgy jöttem rá, hogy amikor először láttam a Modern Talking.... "

A Modern Talking mondjuk inkább New Wave, ami pl Amerikában le lett nyomva elég hamar...pont a rock/metál nyomta le. A pop-ot persze nem.
De Európa más volt ízlésben.

"bár kicsit túlzásnak érzem, hogy Sabrina ma is műveli ezt a melldobós stílust, miközben alig 1 évvel fiatalabb nálam "

A méltósággal megöregedés nem sokaknak megy sajnos.
Rajta van egy kiló vakolat, a haj is belőve, nagy dudák, de akkor is egy "néni", nem kéne már ezt erőltetni, főleg egy olyan műfajban aminek a fiatalság egy fontos eleme...
Dicséretes ha valaki ennyi idősen is karban tartja magát de ne a színpadon ugrálásra.

" Ahol a lágyabb stílus a divat, s a szöveg fontos. Ezek sokkal inkább megzenésített versek."

Hobót se bírtam sose....untat ez a fajta forma.
A vers az vers, a zene meg zene.

"...egyes filmzene-szerzők esetében éreztem értéket."

A filmzene valóban jó, de önmagában szinte sose hallgatom.

" Akkor meg már teljesen a múlt felé fordultam, lásd XVIII. sz. első fele."

Nem csak a zenében:)

"Egyszerűen nincs időm rá, s nem is érdekel."

Az ember ahogy öregszik, idővel már nem keres újat, megszokja ami van.

"A táncot meg most se szeretem. A balett máig idegesít."

Mai napig úgy vagyok vele hogy a balett semmi másért nem jött létre csakhogy az úrfiúknak "kitenyésszenek" vékony kecses csajokat, előadás alatt jól végig lehessen mustrálni őket, aztán kurogatni:)
A rúdon vonaglós sztriptíz egy korai "szalon kompatibilis" változata.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.12.09. 09:24:58

@Gery87:

Az a jó, amikor rámondták bármire, hogy az kődolt rendszerkritikus üzenet.

Volt egy híres bolgár sanzon énekes a kommunizmus alatt: bolgár apa, francia anya, emiatt utazhatott szabadon.

Írt egy dalt, hogy ő BG.t választotta, benne egy sor "visszatérek". Nagy botrány lett, mert az emberek kitalálták, ez a nyugatra menekült bolgér disszidensekről szól. Be ie tiltották a dalt pár évre, Miközben egy teljesen személyes vallomás volt az egész, politikamentesen,

Egyébként közismerten homokos az énekes. Ez a dal: www.youtube.com/watch?v=d8sF15vGcZM

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.12.09. 09:27:15

@Gery87:

Még az se hatott, hogy a srác megcsinálra a dalt francuául is, végképp politikamentes szöveggel: www.youtube.com/watch?v=pYF2R91GFkE

Gógita 2022.12.09. 10:20:33

A balettozással már kicsit elkéstél. :-)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.12.09. 10:24:44

@Gógita:

Majd azt mondom, identitásom 5-éves kislány, s nem mernek nem alkalmazni, mert perelem őket diszkrimináció miatt.

Gógita 2022.12.09. 10:41:50

Srácok, ízlések és pofonok. :-)

Az sem mindegy, kit mikor, milyen életállapotában talál meg egy dal, egy stílus.
Nekem is voltak korszakaim.

Edda, Pokolgép, Lord..., Ricse, P-Mobil, Kraftwerk..., Hungária, ..., de van magyar nóta is, amin sírni tudnék, annyira meg hat.

Komplett zenekarokat, lemezeket sosem szerettem, csak számokat.

Dobok néhányat.

Gery87 2022.12.09. 10:56:32

@Gógita:

Na ez ékes példája annak ami miatt nem szerettem meg a magyar rockot:)
Persze, kinek mi.

Gery87 2022.12.09. 11:03:40

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ez a dal:)
juj...

----

Igen, 1989 előtt "mindenki rendszerkritikus" volt.
Belemagyarázták utólag vagy akkor, ők vagy mások.
Persze eleve ha albumod jelent meg akkor már a tűrt kategória volt minimum.

Talán a punkok csináltak amatőr felvételt, aztán kézről kézre járt a kazi...

Gógita 2022.12.09. 11:06:55

Mint mondtam, ízlések és...

Gógita 2022.12.09. 11:10:05

Nekem Hobo sok száma is bejön.

(Mondjuk sosem videón, képpel hallgattam ezeket. Így furább, mint csak fülbe.)

www.youtube.com/watch?v=InvWEOX3pdw

Billy Hill 2022.12.12. 23:21:34

Hobóról rendkívül találó az IHM egy sora a 90-es évekből:

"Jagger vagyok, verseket mormogok"

Ennyi. :-)

Billy Hill 2022.12.12. 23:24:01

@Gery87: "Rajta van egy kiló vakolat, a haj is belőve, nagy dudák, de akkor is egy "néni", nem kéne már ezt erőltetni, főleg egy olyan műfajban aminek a fiatalság egy fontos eleme..."

Erre a jelenségre még több példa van a Balkánon, lásd Indira Radic, Lepa Brena, Ceca stb.

(Aztán megérkezett az új csecskidobós generáció is, úgymint Goga Sekulic vagy Sandra Africa, érdekes rájuk guglizni... ;-)

Billy Hill 2022.12.12. 23:26:11

@Gógita: A Pokolgép 1996-os "Utolsó merénylet" c. búcsúkoncertje szerintem nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét a live albumok között. Akkoriban sokat koptattam azt a kazit.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.12.13. 05:47:30

@Billy Hill:

S Lepa Brena akkora sztár, hogy máig nem retró koncerteket csinál, mint Sandra, hanem rendeseket.

Meg Sandra aztán ma már inkább Merkellre kezd hasonlítani: www.youtube.com/watch?v=ZJo5HeT8m9w

A Balkánon ez nem szokás, vagy abbahagyod vagy hasonlítani próbálsz a régebbi verziódra... www.youtube.com/watch?v=q8lwYy7SMfo
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása