magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Keresztény-cionizmus és antiorbánizmus

Amikor a keresztény-cionizmus találkozik az antiorbánizmussal, mindketten kézre fogva az elmebetegség erős gyanúját.

A múlt héten jó napom volt, már kora reggel elolvashattam a munkanélküli amerikai blogger Bartus agymenését Nincs nagyobb meghasonlás a világon, mint egy illiberális fasiszta zsidó állam címmel. Jobb, mint egy kabarétréfa.

Íme a kedvenc vicces aranyköpések, lehetne többet is leírni, de csak a legjobb 8:

  • "zsidóságától megfosztott, pogány és fasiszta zsidó állam, amely a zsidóság önfeladásával és szellemi megsemmisülésével egyenlő" - Azaz ha Izrael nem azt csinálja, amit kellene a szerző szerint, az a zsidóság önfeladása.
  • Kiderül aztán, hogy a zsidótlan pogány fasiszta Netanjahu hozza el majd a Messiást! Dehát akkor miért beszél ellene a blogger? Nem akarja a Messiás eljövetelét???
  • "ideológiailag antiszemita (értsd: antiliberális)" - Nettó zsidózás ez. A szerző azt állítja, a liberalizmus egy zsidó eszme. Amellett, hogy ez marhaság, ilyet csak szélsőjobbos összeesküvéselméletekben lehet olvasni.
  • Az Orbán-rendszer "a Biblia által babiloni rendszernek nevezett konstrukció, amelynek lényege egy hamis vallás összefonódása az elnyomó, zsarnoki államhatalommal, amelynek hamis ideológiáját adja" - Nos, az Orbán-rendszer eleve egy szekuláris rendszer. Nem is lehetne másképp, a magyar nép nem vallásos. Tulajdonképpen az átlag magyar csak akkor védi a vallást, ha azt valaki támadja.
  • "az antikrisztusi világbirodalom, világdiktatúra, amely a világ végéhez vezet" "a konstantinuszi pogány fordulat után jött létre" és ez "a középkori katolikus egyház" - Nos, ellentmondás, mert ha már létrejött, most miért jön ismét létre Putyin, Trump, Orbán és Netanjahu vezetésével? S kiderül, nincs remény, mert azóta "betagozódott a protestantizmus és a neoprotestantizmus is, a pünkösdi-karizmatikus evangelikál mozgalommal az élen" ebbe a babiloni rendszerbe.
  • Sőt, sajnos már a judaizmusra se lehet számítani, mert abban is meglett ez a "babiloni" fordulat. A zsidóság elpogányosodott és "katolizált". Nem derül ki, vajon az egész judaizmus vagy csak annak valamelyik irányzata. Gondolom, az egyetlen jó zsidó irányzat az, mely az egyébként nem-zsidó Bartus hülyeségeit szajkózza.
  • "Saul, aki később Pál néven a pogányok zsidókeresztény apostola lett, mondta: nem az a zsidó, aki külsőképpen az, hanem az a zsidó, aki belsőképpen az. Miközben származása alapján nyilvánvalóan zsidó az, aki Ábrahámtól származik, de a zsidóságnak van egy belső lényege is, ez pedig az Isten ismerete, és mindaz, ami abból fakad.Ez pedig homlokegyenest ellenéte annak, ami pogány, ami nem zsidó. Ez a választófal zsidók és pogányok között." - Itt le is írja Bartus blogger saját magát. Ilyet még Bartus első számú ellensége, Németh Sándor se engedne meg magának.
  • Netanjahu a Római Birodalom újraépítésén fáradozik, ez nyilvánvaló! "A Biblia szerint a római birodalom épül újjá a hamis római (konstantinuszi) pogánykereszténység és a zsarnoki államhatalom szövetségében. Ennek zsidó mutációja a Netanjahu által épített illiberális fasiszta zsidó állam, amely a világ legnagyobb torzszüleménye."

Na most, a keresztény-cionizmus már önmagában egy modern tévtanítás. Azt állítja, Istenhez két kapu van: a zsidó és a keresztény, s Jézussal nem szűnt meg az előbbi. Persze ezt az abszurd ellentmondást a keresztény-cionisták úgy oldják fel, hogy ez ideiglenes állapot, mert majd a végidőkben persze minden zsidó majd elfogadja Jézust. De addig is vallási kötelesség a zsidók támogatása.

De ez így csak egy teológiai tévtanítás. Különös akkor elmebeteg dolog, ha politizálják. Azaz a mai Izraelnek valamiféle speciális szerepet adnak az üdvtörténetben.

A Hit Gyülekezete keresztény-cionista elveket vall, ahogy az onnan kiszakadt Bartus is. Amerikában nagyon sok protestáns keresztény-cionista, szinte divat ez. A sajátos, hogy az amerikai keresztény-cionizmus szinte mindig "jobboldali" politikailag, míg Bartus éppen ez az oldal ellen küzd.

Magyar szemmel persze furcsa a helyzet. Hiszen a Hit Gyülekezete fennállása első 25 évében előbb radikálisan ballib, majd semleges, de a ballibekhez húzó felekezet volt, s csak az utóbbi 10-15 évben állt át a Fideszhez. Pedig valójában éppen ezzel az átállással állt helyre a "világ rendje": Amerikában eleve elképzelhetetlen lenne, hogy egy keresztény-cionista a Demokrata Párt oldalán álljon.

A hagyományos keresztény tanítás az ellenkezője: Jézus eljövetelével nincs többé se ígéret földje, se kiválasztott nép, a zsidó nép egy a sok nép közül, Izrael pedig egy a sok ország közül. Szóval minden keresztény lehet Izrael-párti, Izrael-ellenes, vagy semleges e kérdésben. Mint ahogy minden keresztény lehet pl. Banglades-párti, Banglades-ellenes, vagy semleges Banglades iránt. Izrael nem egy kiemelt állam a keresztény hit szempontjából.

Ugyanez a helyzet a zsidó néppel és a zsidó vallással. A zsidó nép nem kiemelt nép. A zsidó vallás pedig ugyanúgy idegen vallás a kereszténység számára, mint az iszlám, a mormonizmus, a budhizmus, vagy bármi más.

Tévedés az újprotestáns keresztény-cionizmus, mely nemcsak, hogy azonosítja a mai Izraelt az ősi Izraellel, de azt is vallja, hogy Istenhez két út van: a zsidó valláson és Jézuson keresztül. Azaz mintha Jézus hatályon kívül lenne helyezve a zsidók számára. Természetesen ez teljesen ellenkezik nemcsak a keresztény tanítással, de a történelmi tényekkel is: a legkorábbi keresztények pont az ellenkezőjét gondolták, azaz azt, hogy a kereszténység az „igazi judaizmus”, azaz minden zsidó hívőnek el kell fogadni Jézust.

Természetesen semmi gond, ha egy keresztény hívő politikailag Izrael-párti, amennyiben ezt nem vallási alapon teszi. Mint ahogy az se baj, ha Izrael-ellenes, ismét amennyiben ez nem vallási alapú ellenzés.

Az érdekes itt a cikk hisztérikus agymenése.

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr1318034420

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vergyula 2023.01.31. 08:02:29

"Hiszen a Hit Gyülekezete fennállása első 25 évében előbb radikálisan ballib, majd semleges, de a ballibekhez húzó felekezet volt, s csak az utóbbi 10-15 évben állt át a Fideszhez."
Véletlenül mindig a hatalom mellett.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.01.31. 08:16:50

@vergyula:

Nem hiszem, hogy ez lenne a magyarázat. Eleve ellenzékiként alakultak meg annak idején.

_Neville 2023.01.31. 08:46:38

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: a jobboldallal sokáig egyaránt gyanakodva néztek egymásra. Előbbi számára ilyen zavarosfejű szektának tűnt, akik ráadásul kiválasztott zsidóságról vakerálnak (erről írtál te is), helyettük a katolikus egyházat és a történelmi protestáns felekezetek támogatták. A hitgyüli meg ehhez a Szadesztől remélt védelmet, személyi átfedések miatt is, meg a zsidó vonal miatt is, hogy jaj a magyar jobboldal antiszemitizmus miatt bántja őket biztos. Aztán szépen lassan mindkét fél ráébredt, hogy társadalmi kérdésekben alapvetően egyetértenek, és nekik nem a ballibek mellett lenne a helyük.

Serény Vélemény 2023.01.31. 09:27:27

"A hagyományos keresztény tanítás az ellenkezője: Jézus eljövetelével nincs többé se ígéret földje, se kiválasztott nép"

Nem egészen, sőt egészen nem. A fenti teológia a "helyettesítési teológia" nevet viseli, de nagyon szerény véleményem szerint, valamint a _történelem_ jelenlegi állása szerint egy teljes teológiai zsákutca. (Ennek a teológiának a lényege, hogy az összes ószövetségi próféciát, ami egyértelműen Izraelre vonatkozik, az egyházra vonatkoztatják. )

Jézus eljövetele százas nagyságrendű ószövetségi prófécia, többnyire (állítólag 95% feletti arányban) szó szerinti beteljesedését jelenti.
A többi prófécia - ami eddig nem teljesedett be - szó szerinti beteljesedése esetén
1) Izrael állama létezni fog, még a következő világkorszakban is
2) A Templom létezni fog a következő világkorszakban is, és a Messiás onnan fogja az általa - igazság és jogosság alapján megalapított földi világbirodalmat kormányozni, és az emberiséget tanítani.

2023.01.31. 13:21:31

csak szólok, hogy a orbánt most kb. a hitgyüli eszmeisége vezeti. az amerikai "neoprotestánsok" szellemisége. amiből amerikai mintára vezetik le a nemzeti nagytőke uralmát. ami jelenleg a republikánus párt, illetve trump elképzelése. amit az ortodox nacionlista zsidók támogatnak. ez szembe kerül az ortodox liberális demokratákkal és a neoliberalizmussal.

mindkettő távol áll az ortodox kereszténységtől.

2023.01.31. 13:24:43

@Serény Vélemény:
a teológia célja az, hogy teologikus állításokat fogalmazzon meg. erkölcsi maximákat.

pl. légy jó mindhalálig! ez egy teologikus kijelentés. nincs benne a zsidó bibliában, hiába keresed, ilyesmiről nincs benne szó. de mondjuk ez is egy teologikus kijelentés. az igazat ne hamisítsd, a hamisat ne igazítsd. ez is egy teologikus kijelentés. ez sincs benne a bibliában. az egy könyv, amiben vannak bölcs tanítások és hülyeségek is, mivel hús-vér emberek írták. illetve írták át. nem különleges félistenek, hanem közönséges halandók.

2023.01.31. 13:44:48

@Serény Vélemény:
a hitgyülekezete az, amelyik a jézus sztoriból ezt hiszi el. nem érti a mesét. kb. az, aki konkrétan hiszi a jedi lovagokat. a star wars próféciát. hogy van egy űrhajó, az ezeréves sólyom, egy szőrős majomszerű óriás, meg egy gépember fekete sapkában, aranyszínű robot. ezt gondolja a csillagok háborúja lényegének. a csillagok háborújának a mesevilágából magát a tanítást nem érti.

2023.01.31. 15:18:49

@_Neville:
a hitgyülekezetének vagy akár a fidesznek milyen társadalmi programja van? úgy egyáltalán akármelyik parlamenti pártnak, vagy felekezetnek milyen társadalmi programja van?

Gógita 2023.02.01. 16:23:37

Jó a levezetésed, de itt van egy kis bibi:

"Ugyanez a helyzet a zsidó néppel és a zsidó vallással. A zsidó nép nem kiemelt nép. A zsidó vallás pedig ugyanúgy idegen vallás a kereszténység számára, mint az iszlám, a mormonizmus, a budhizmus, vagy bármi más."

Amennyiben a zsidó valláson azt értjük, ami Jézus előtt volt. És nem azt a Messiás tagadást, ami utána.
Az ószövetségi idők és az akkor kapott tanítások, kinyilatkoztatások a mai napig részei a keresztény egyház tanításainak.
Hiszen Isten ezekben rengeteg információt adott magáról, a világról, a teremtésének részleteiről, rólunk emberekről, a tervéről, a jövőről, az eljövetelről, a túlvilágról és a második teremtésről... És nem utolsósorban ez egy előkészítő szakasza volt a Messiás eljövetelének.
Tehát mindazt, ami erre, ezekre vonatkozik megtartottuk, hiszen fontos információk és fontos tanítások.

A zsidó vallást, mint gyakorlatot, rítust persze nem vettük át eredetileg sem. Hiszen a Messiással eleve egy új szakaszába lépett az emberiség Üdvtörténete.
És új bort nem töltenek régi tömlőbe/korsóba.

Gógita 2023.02.01. 16:39:23

@vergyula: Nem. A HGY-t a kezdetekkor gyakorlatilag megszállták az SZDSZ liberál-balos zsidói.
És sokáig kitartottak ebben. Hasznos volt, mert 1. katolikus ellenes volt (és ez minden keresztény egyházból kivált szekta alapja), 2. a Birca által emlegetett ker.-cionista vonalat tolták erősen. Ők meg ugye éppen ker.-zsidók voltak.
Az összefüggés igen szoros!

És ez így volt és maradt akkor is, amikor jobb-konzi, akár Fidesz-KDNP kormányok voltak hatalmon. Tehát nem a hatalomhoz dörgölőztek mindenáron.

Csak, hogy.
Németh Sándorról és gyülekezetéről kiderült - mert a bajban ismerszik meg, ki kicsoda -, hogy tényleg komolyan veszik, hogy ők voltaképpen keresztények. A szektás hülyeségeikkel együtt is.
Időközben nyilván az SZDSZ-es - zsidó vonal is talán gyengült a HGY-ban.

Mindenesetre, amikor jöttek a keresztények számára egyre vészterhesebb idők, a nyugati újpogány invázió, az illegális és főleg muszlim bevándorlás, stb., akkor a HGY pontosan arra mozdult, ahová az ember várná egy keresztény gyülekezettől!

Vagyis oda, ahol a politikai és ideológiai erők a keresztény civilizációnkat VÉDENI akarják, nem lerombolni.
És ez ma csak a Fidesz-KDNP kormány, és a nagy, történelmi egyházak.

A HGY döntése, és "jobbra sodródása" tehát teljesen logikus következménye annak, ami ma folyik nyugati világ szerte a kereszténység felszámolásáért.

A legnagyobb lökést talán a 2015-ös muszlim invázió adta meg nekik. Amikor felismerték, hogy egyetlen kormányzat áll ennek (is) keresztbe, az OV kormány!
Ahogy a többi pogányságnak is, ami ma ömlik ránk nyugatról!

Gógita 2023.02.01. 16:41:37

Ja, és nem véletlen, hogy a ballib-pogány Bartust ez a közeledés kiborítja!!!

Gógita 2023.02.01. 16:53:51

@Serény Vélemény: Kb. ez a keresztény-cionista felfogás.

Én is hangsúlyozom, hogy az ószövetségi tanításokat nem lehet kidobni, sem zárójelbe tenni. Azok nagy része érvényes és/vagy hasznos az üdvtörténetben a Messiás eljövetele utáni időkben, tehát ma is.

Nem véletlen, hogy a katolikus egyház minden misén tanít az Ószövetségből is.

Azonban, éppen azért, mert a Messiással minden megváltozott, főleg az, hogy a világ minden embere számára megnyílt az út, és az egyház, a választott nép tagja lehet döntés alapján mindenki, aki elfogadja és követi a Messiást, ezért az Izraelre, mint választott népre, egyházra vonatkozó tanításokat is e szerint kell értelmezni. Hogy az egész jézusi egyházra vonatkozik.
És nincsen zsidóknak külön út, ha csatlakozni akarnak meg kell térniük és be kell állniuk a Messiás egyházába. A többi nép közé.
Mert csak egy választott nép van. A Messiásé.

Serény Vélemény 2023.02.01. 20:46:00

@Gógita:

Róma 11:25
Mert nem akarom, hogy ne tudjátok atyámfiai ezt a titkot, hogy magatokat el ne higyjétek, hogy a megkeményedés Izráelre nézve csak részben történt, ameddig a pogányok teljessége bemegyen.
26
És így az egész Izráel megtartatik, amint meg van írva: Eljő Sionból a Szabadító, és elfordítja Jákóbtól a gonoszságokat:
27
És ez nékik az én szövetségem, midőn eltörlöm az ő bűneiket.

Mi történik az egész Izraellel?
Megtartatik - üdvözül. Állami szinten.

Konkrétan le van írva, az újszövetségben, hogy Izrael komplett népként- nemzetként is újjá fog születni, ráadásul ószövetségi ígéret az is, hogy Isten konkrétan a zsidókat konkrétan arra a helyre, amit az ősatyáiknak ígért összegyűjti, miután szétszórta nem csak először Asszíriába és utána Babilonba száműzve, hanem "Jeremiás könyve:32:37 Ímé én összegyűjtöm őket mindama földekről, amelyekre kiűztem őket haragomban, felgerjedésemben és nagy bosszankodásomban, és visszahozom őket e helyre, és lakni hagyom őket bátorságban."

Abban hiszünk, hogy: "Ézsaiás könyve:7:14 Ezért ád jelt néktek az Úr maga: Ímé, a szűz fogan méhében, és szül fiat, s nevezi azt Immánuelnek,"

De abban már nem, hogy "1
Ésaiásnak, Ámós fiának beszéde, amelyet látott Júda és Jeruzsálem felől.
2
Lészen az utolsó időkben, hogy erősen fog állani az Úr házának hegye, hegyeknek felette, és magasabb lészen a halmoknál, és özönleni fognak hozzá minden pogányok;
3
És eljönnek sok népek, mondván: Jertek menjünk fel az Úr hegyére, Jákób Istenének házához, hogy megtanítson minket az Ő útaira, és mi járjunk az Ő ösvényein, mert tanítás Sionból jő, és Jeruzsálemből az Úrnak beszéde;"

?

Gógita 2023.02.02. 09:54:08

@Serény Vélemény: Éppen az a lényeg, hogy eljött a Szabadító, és aki elfogadta maradt a választott nép része, aki meg nem, az nem.

"És eljönnek sok népek, mondván: Jertek menjünk fel az Úr hegyére, Jákób Istenének házához, hogy megtanítson minket az Ő útaira, és mi járjunk az Ő ösvényein, mert tanítás Sionból jő, és Jeruzsálemből az Úrnak beszéde;""

Ez Jézusról, a Messiásról szól. Eljött, elvégezte a megváltó munkát, tanított és azóta csak Ő van. És csak az őt követők az Ő/Isten egyháza.

Az őt el nem fogadó zsidóknak nincs más útja, mint elfogadni a Messiást! Mert nem jön nekik egy másik!

A szent szerzők, akik zsidók voltak, az akkori fogalmakkal, szavakkal, mondhatni a zsidó vallás terminus technikusaival, írtak.
De az Újszövből egyértelmű, hogy egy népe van Istennek, amely követi a Messiást.
Erre a népre vonatkoznak a jövőre vonatkozó jövendölések is.

Birca jól leírta, hogy nincs két út vagy egy külön út a Messiást megtagadó zsidóknak.

Gógita 2023.02.02. 10:00:27

@Serény Vélemény: Idézzük rendesen a római levelet:

"111Azt kérdem tehát: elvetette Isten az ő népét? Szó sincs róla! Hiszen én is izráelita vagyok, Ábrahám utódai közül, Benjámin törzséből. 2Az Isten nem vetette el az ő népét, amelyet eleve kiválasztott. Vagy nem tudjátok, mit mond az Írás Illésről, amikor az Isten előtt vádat emel Izráel ellen: 3„Uram, prófétáidat megölték, oltáraidat lerombolták, én maradtam meg egyedül, de nekem is az életemre törnek.” 4Viszont mit mond neki az isteni kijelentés? „Meghagytam magamnak hétezer férfit, akik nem hajtottak térdet a Baalnak.” 5Így tehát most is van maradék a kegyelmi kiválasztás szerint; 6ha pedig kegyelemből van, akkor már nem cselekedetekért, mivel a kegyelem akkor már nem volna kegyelem. 7Mi tehát a helyzet? Amire Izráel törekedett, azt nem érte el. A kiválasztottak azonban elérték, a többiek pedig megkeményíttettek, 8ahogyan meg van írva: „Adott nekik az Isten bódult lelket, olyan szemet, amellyel nem láthatnak, és olyan fület, amellyel nem hallhatnak mindmáig.” 9Dávid is ezt mondja: „Asztaluk legyen számukra csapdává és hálóvá, megbotlássá és megtorlássá. 10Homályosodjék el szemük, hogy ne lássanak, és hátukat görnyeszd meg egészen.” 11Kérdem tehát: azért botlottak meg, hogy elessenek? Szó sincs róla! Viszont az ő elesésük által jutott el az üdvösség a pogányokhoz, hogy Isten féltékennyé tegye őket. 12Ha pedig az ő elesésük a világ gazdagságává lett, veszteségük pedig a pogányok gazdagságává, akkor menynyivel inkább az lesz, ha teljes számban megtérnek."

HA MEGTÉRNEK!!!!

Gógita 2023.02.02. 10:08:09

@Serény Vélemény:

És így folytatja:

"13Nektek, pogányoknak pedig azt mondom: ha tehát én pogányok apostola vagyok, dicsőítem szolgálatomat, 14mert ezzel talán féltékennyé tehetem véreimet, és így megmentek közülük némelyeket. 15Hiszen ha elvettetésük a világ megbékélését szolgálta, mi mást jelentene befogadtatásuk, mint életet a halálból? 16Ha pedig a kenyér első zsengéje szent, a tészta is az, és ha a gyökér szent, az ágak is azok. 17Ha azonban az ágak közül egyesek kitörettek, te pedig vad olajfa létedre beoltattál közéjük, és az olajfa gyökerének éltető nedvéből részesültél, 18ne dicsekedj az ágakkal szemben. Ha mégis dicsekszel: nem te hordozod a gyökeret, hanem a gyökér téged. 19Azt mondod erre: „Azért törettek ki azok az ágak, hogy én beoltassam.” 20Úgy van: azok hitetlenségük miatt törettek ki, te pedig a hit által állsz. Ne légy elbizakodott, hanem félj! 21Mert ha Isten a természetes ágakat nem kímélte, téged sem fog kímélni. 22Lásd meg tehát Isten jóságát és keménységét: azok iránt, akik elestek keménységét, irántad pedig jóságát, ha megmaradsz ebben a jóságban, mert különben te is kivágatsz. 23Viszont ha ők nem maradnak meg a hitetlenségben, szintén beoltatnak, mert Istennek van hatalma arra, hogy ismét beoltsa őket."

Pál tehát többször és világosan leírja, hogy "mert ezzel talán féltékennyé tehetem véreimet, és így megmentek közülük némelyeket. 15Hiszen ha elvettetésük a világ megbékélését szolgálta, mi mást jelentene befogadtatásuk".

Vagyis EL LETTEK VETVE (dobva), ezért kell az apostolnak a megtérésével és az ő megtérítésükkel MEGMENTENI közülük akit lehet (némelyeket).

Akik nem térnek meg, mint ő is, azoknak kampó.

A reményük csak az Pál szerint is, hogy: "Ha pedig az ő elesésük a világ gazdagságává lett, veszteségük pedig a pogányok gazdagságává, akkor menynyivel inkább az lesz, ha teljes számban megtérnek."

Vagyis, ha megtérnek!

alöksz róz 2023.02.02. 21:50:31

@Gógita: igen, erre még én is emlékszem, pedig elsőáldozós koromban hallottam utoljára (de nagyon sulykolta a görögpap)
valahogy úgy szerepelt, hogy nem lehet üdvözülni csak jézus által

Gógita 2023.02.02. 22:35:11

@alöksz róz: Különben mi értelme lenne a Messiásnak? Vagyis magának Istennek az eljövetelére Jézusban? Ha nem csak Ő az egyetlen út, igazság és élet? "Senki nem mehet az atyához, csak én általam." - mondta.

alöksz róz 2023.02.02. 22:50:39

@Gógita: így van, és nem "én általam kivéve a zsidókat"

mindenkire vonatkozik, új szövetségnek így van értelme

alöksz róz 2023.02.02. 22:53:56

@alöksz róz: a római pap érdekes módon jóval megengedőbb volt
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása