magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Akkumulátor

Olvasó kérdezi: miért kussolok az akkumulátorgyárról?

Bevallom: semmi hátsó szándékom nincs ezzel. Egyszerűen nem értek hozzá, tényleg nem.

Mint tipikus bölcsész típus, nagyon sekélyes a természettudományos tudásom. Az a típus vagyok, aki komolyan hitte évekig, hogy a fagyálló és az ablakmosó folyadék ugyanaz.

Tavalyelőtt el is határoztam, igyekszem ezt bepótolni. Elő is vettem a következő könyvet:

Elolvastam kb. a feléig. S örültem mint majom a farkának amikor az egyik feladatot sikerült megoldanom: ki kellett számolni hová esik az eldobott golyó - persze kb. 40 percig számoltam az 5 perces feladatot, de sikerült önerőből.

Megvan egyébként a jelenlegi hivatalos magyar fizika tankönyv is, ami alapján érettségiztetnek. Még olvasgatom majd. Talán sikerül elérni a hármas osztályzatot.

A fizikánál csak egy dologhoz értek kevésbé: a kémiához. Abból is van több nyelven tankönyvem, de még nem mertem ezeket elővenni. Egyszer az egyikbe belenéztem és az "A kén oxosavai" fejezetcímet láttam, amitől megrémültem, mert most találkoztam életemben először az "oxosav" szóval. De tervezem, majd ezeket a tankönyveket is elolvasom, igyekezve elérni legalábbi egy jó elégséges osztályzat szintű tudást.

De addig semmiképpen se szeretnék olyan témáról írni, amihez alapszinten se értek. Jelenleg annyit tudok az akkumulátorról, hogy ha fagy van sokáig és nem indítom be a motort napokig, akkor mehetek a szervizbe új akkumulátort venni.

81 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr8018055596

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2023.02.25. 13:21:40

érdemes figyelni a környezetvédelmi hatóságokat.
magyarországon kb. 20 éve mondják azt, hogy az akkumulátor veszélyes.
és ugyanezek a hatóságok rájöttek, hogy az akkumulátor gyártása viszont nem veszélyes. kicsit se.

érdemes még lefutattni a gyurcsány tesztet. mi lenne ha gyurcsány mondaná azt, hogy fejletlen agrárium ("lábszagú parasztok") helyébe lép egy piacvezető. ezt hívják úgy, hogy modernizáció. és "zöld fordulat". mindezt keleti nyitással valósíítjuk meg. akik 1. a legszigorúbb környezetvédelmi szabályokat is betartják. még annál szigorúbbakat. 2. idehozzák a kutatás fejlesztést. ezekről híresek. egyébként ők maguk mondják, hogy többségében olcsó kínai munkásokat akarnak. nyílt kolonizálás. csak kína oldaláról.

a fidesz kiszolgálja ezt is és a németeket is.

orbánék kiválasztották debrecent. ahol 25 éve gyakorlatilag nem vesztettek választást. de még az önkormányzati körzeteket is majdnem mind megnyerték (1998-ban "csak" 26:1-re nyertek). debrecent réges régen feladta az ellenzék. na most ennek ellenére nem lehetetlen, hogy a debreceni fidesz ebbe belebukik.

orbánt amúgy is utálják. a fideszben is errefelé legalább. orbánt azok szeretik, akik közvetlen a környezetükben vannak. őket megjutalmazza a hűségükért. debrecenben nem lehet minisztériumi pozíciókat osztani. nincsenek minisztériumok. az önkormányzat is utálja orbánt. csak kénytelen együttműködni, mert a kormány osztja a pénzt. gyűlölik őket, hiszen eleve egy debrecenire mélységes megvetéssel néz egy budapesti. és megfordítva. ebből lesz egy ellentét a fideszen belül is. az ellenzék kap egy esélyt, hogy összefogjanak. debrecenben az önkormányzati választásokon az ellenzék 3 részre szakadva külön indult.

ha nyernek és debreceni is ellenzékivé válik, akkor orbán megbukik. semmilyen egyetemi bázisa nem marad. ha a debreceni szakképző centrum szakközépiskolásai és családtagjai beállnak egy 64 vármegye mozgalomba, akkor a fideszt eltaposhatják. addig támogatták őket amíg a kormány az ő munkahelyeiket támogatta meg. most a kínaiakét.

a papok mindig odaállnak ahová a nép. szóval ők azok, akinek nem okoz semmilyen gondot a fidesz ellen prédikálni. érdekes idők következnek.

ez az egész beruházás olyan, mintha összeültek volna a fideszben és azon ötletelteltek volna, hogyan vesszék el a választást. annyit nyertünk már, hogy lehetne veszteni. és ebből jött ki, hogy debrecen egy agrártérség, annak közepébe épüljön a lehető legnagyobb akkumulátorgyár. biztos bukó.

de ez csak érzés. lehet, hogy a fidesz propaganda lenyomja a tüntetőket, akiket természetesen a "dollárbaloldal" pénzel. navracsics tibor debrecenbe látogatott és megnyugtatta a kedélyeket. a beruházás "nagyon európai" és a tüntetők "majd hazamennek". az is lehet. és az, hogy ebbe belebukik a fidesz. előbb debrecenben. és aztán mivel nem marad egyetlen egyetemi bázisuk: országosan.

vergyula 2023.02.25. 14:48:02

@cvsvrs: Köszi, vártam már, hogy - debreceniként - megszólalj a témában.

2023.02.25. 14:50:21

egyszerű dolog. swot elemzés. ehhez se kell se fizikai, kémiai ismeret.

akkumulátorgyártáshoz debrecenben, vagy akár magyarországon (mert ugye ebben válna "nagyhatalommá" az ország) van-e
-- nyersanyag? nincs.
-- fölösleges energiahordozó (a debreceni gyárhoz egy újabb paksi blokk energiatermelése szükséges). az sincs.
-- félkész termékek. akkumulátor alkatrészt gyártana magyarország. nem.
-- késztermékek. elektromos autót gyárt magyarország, amibe az akkumulátorokat beépíti? az sincs.
milyen erősségeink vannak magyaroszágon ez ügyben a "nagyhatalommá" váláshoz? semmilyen. túl azon, hogy a vezérünk és környezete ezt képzeli.

milyen lehetőségeket nyújt a többség számára a kínai akkumulátor gyártás? a kínaiak kezében lesz az értékesítés. kínai bankok hiteleznek. kínai lesz a munkaadó. többségében kínai lesz a munkavállaló, vagy kínaiak által szervezett külföldi.

amit debrecen és a környezete kap az externália. a környezeti terhelés. a termőföld, az ivóvíz és a levegő szennyezés. illetve a környezeti katasztófa veszélye.

a haszon a beigért iparűzési adó. amiről nem tudni, hogy mekkora része maradna helyben. jelenleg 0%. az önkormányzatoknak nincs joga a multikat megadóztatni. erős kezű kormányzó, aki személyesen dönti el, hogy melyik multi mennyi adót fizessen és mennyi támogatást kapjon. és innentől kezdve a gazdagság közönséges zsarolás, zsarnokoskás. ez az ellenzéki narratíva.

a kormány viszont azt mondja, hogy ez a keleti nyitás "sikere". a "szabadságharc" része. ami egyben "zöld fordulat". a betonozás. murvaszórás. azfaltozás, gipszkartonozás. ehhez értenek a fideszben. és slussz. ebből szereznének újabb megrendeléseket. a zöld fordulatot végrehajtották a fertő tónál, a balatonnál is kezdik. debrecen se maradjon már le. akkumulátor gyárat a hortobágyra. kurva sok marha helyére. modern az? nem. akkumulátor gyárat oda is. másképp nem leszünk nagyhatalom.

2023.02.25. 15:10:15

@vergyula:
ez az egy gyár eddig 88 millárdba kerül az adófizetőknek. hülyének is megéri. mindenki ezt akarja, csak a dollárbaloldal ármánykodik.

littke 2023.02.25. 15:32:08

Nos jelenlegi tudásod az akkumlátorról téves:
"Jelenleg annyit tudok az akkumulátorról, hogy ha fagy van sokáig és nem indítom be a motort napokig, akkor mehetek a szervizbe új akkumulátort venni."

Kanadából ez a tanács: A hidegben az akkumlátor kevesebb energiát ad, főleg ha sokáig (nem pár napig) nem volt használva. Plusz a kocsit nehezebb átforgatni, a hidegben az olaj kevésbbé viszkózus.
Ha az akkumlátor nem nagyon öreg, mondjuk 5 évnél nem öregebb, ilyenkor fel kell tölteni. Avagy az autót egy más auto akkumlátorával be kell indítani, "jumping" és egy kis utra kell vele menni, hogy feltöltődjön.

Nemigen tudom elképzelni hogy egy akkumlátorgyárat nem lehetne úgy megépíteni, hogy az ne szennyezzen. Egy beruházás az jó egy városnak/országnak. Akkumlátorokra egyre nagyobb a szükség, elektromos autók, energia tárolás, stb.

Gondolom ez a debreceni dolog nem más mint politika. Ha a Fidesz akarja, az ellenzék dafke nem......

2023.02.25. 15:48:17

@littke:
éppen fordítva van. a fizika törvényei szerint lehetetlen megépíteni egy gyárat úgy, hogy az zárt rendszerben működjön és hogy ne szennyezzen. ez a termodinamika második főtételéből adódik. zárt rendszerben az entrópia növekszik. ezért a gyárnak valahol valamikor ki kell bocsátania valamit. különben szétesik, vagy felrobban. elemi fizika.

és persze ez politika. végül is az a kérdés, hogy ezt akarja-e polisz, ahová ez épülne. ha mindenki ezt akarja leszámítva a dollárbaloldalt, akkor oda kell telepítani ahol a fidesz többségben marad. és ha debrecenben többségben marad, akkor ide. ha nem, akkor nem. ez a demokrácia minimuma.

navracsics tibor például támogatja. mehet az akkumulátorgyártás tapolcára. semmi gond akkor ha ezt támogatják a helyiek. csak úgy valószínűleg megbukna navracsics képviselő. tehát ezért valamelyik várost meg kell kockáztatni, vagy be kell áldozni. a fideszben beáldozható debrecent választották.

alöksz róz 2023.02.25. 15:53:07

@cvsvrs: "ez a termodinamika második főtételéből adódik. zárt rendszerben az entrópia növekszik. ezért a gyárnak valahol valamikor ki kell bocsátania valamit. különben szétesik, vagy felrobban. elemi fizika." - :DDD

littke 2023.02.25. 15:56:08

@cvsvrs: Hát én mérnök vagyok, nem egy gyár építésében/tervezésében résztvettem. Lehet (és kell) a környezetre a behatást minimalizálni.

De persze ha nem szeretsz gyárakat és ipart a közeledben, lehet Alaszkába, Szibériába meg hasonló távoli helyekre költözni és ott élni. Vannak akik ezt szeretik.

A magyar politikához sokat nem értek, de manapság úgy működik gondolom mint itt, a fenntlevő politikai párt dönti el hova fogja az új beruházást telepíteni.

2023.02.25. 16:13:19

@littke:
debrecen nem egy óceáni kikötő. ez a gyár a városközponttól 5 km-re épülne meg. mondjuk egy hungária körúton épülő gyárról azt állítanád, hogy az 5 km-re budai várban nem okozhat problémát.

2023.02.25. 16:16:12

@littke:
a nyersanyag behordása is környezeti probléma. tervezd meg európa legnagyobb akkumulátorát a hungária körútra úgy, hogy behordod a nyersanyagot és nem szennyez budán. ez a feladat. lehet, hogy megoldható. és az is lehet, hogy nem.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.02.25. 19:27:42

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: az illető ezt ebben a stílisban kérdezte? Kussolást emlegetett?

jónévez 2023.02.25. 20:51:47

@littke:
Hiába vagy te bármilyen mérnök, ha bizonyos majmok jobban tudják, hogy:
-a kocsijuk akku nélkül indul
-az elektomos autó (amit pedig vágynak, hiába életképtelen) akku nélkül sokkal jobban fog menni...
A kormányellenes propagandából még Debrecenben sem lehet kifogyni.
(Egyébként még én sem hiszek az elektromos autózásban. Csak, mert tudom, miből áll a NAPI fuvarozás. Debrecenben éhenhalna a majom, ha az lenne, amire vágy.

Gery1987 2023.02.25. 21:17:23

@littke:

Nem politika vagy hát az, de inkább arról van szó hogy az emberek már nem hisznek se a kormánynak se a cégeknek se a hatóságoknak!

-Nem segített hogy rájöttek Gödön betemették a vizsgálókutakat.
-Túl közel építették a lakóházakhoz és nagyon zajos...
- A fejük felett döntenek aztán mikor megvan már a döntés akkor kérdeznek, ami nevetséges és felháborító.

Ehhez nem kell se bal- se jobboldalinak lenni.

magyarul jó dolgukban pofátlanok lettek az "urak" és ez várhatóan nem fog tetszeni az embereknek, főleg ha az egészségükre, komfortjukra megy, borul a bili.

Gery1987 2023.02.25. 21:20:46

"Bevallom: semmi hátsó szándékom nincs ezzel. Egyszerűen nem értek hozzá, tényleg nem."

Érdekes módon a kormányoldal mindig ezzel jön ha kényes a téma!
Egyébként pont nem elsősorban az akksi technológiáról volt szó!
Ez másodlagos.

(Belarusz tüntiről se írtál semmit)

De egyébként meg bármiről is szakértenek.

Mikor Mészárosról van szó, akkor "ők nem ismerik, személyesen, tőle kell megkérdezni.."
Amikor meg Fletóról vagy más ellenzékiek ügyeiről van szó, akkor meg olyan biztosak mindenben hogy csak na...

TFR Ádámka játszotta el ezt legutóbb Puzsérral folytatott diskuráláskor.

Kibaszott átlátszó.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.02.25. 21:47:27

@littke:

Nyilván fel lehet éleszteni, ezt tudom. Ha már nem túl késő.

Gery1987 2023.02.25. 21:59:01

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem is rólad volt szó főleg.
Csak eszembe jutott a mondatod után.

Gery1987 2023.02.25. 22:01:29

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ha nem használod huzamosabb ideig az akksit akkor szedd ki és vidd be a közös tárolóba vagy be a lakásba.

Én is kiszedem télen és hónapokig állva (nincs csepptöltőn) a 15 fokos műhelyben, semmi baja nem lesz. Aztán indít simán.

Persze jófajtát kell venni, nem a legolcsóbb szart.
Bosch vagy Yuasa.

vasútihíd 2023.02.25. 22:55:32

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: birca lehet hogy természettudományos hozzáértésed nincs de politikai-világnézeti hozzáállásod van hiszen ahogy te mondtad nemrég a villanyautó alapvetően unatkozó dúsgazdag homokosok furcsa hobbija
varkonyigabor.blog.hu/2022/10/14/a_zero_emisszio_nevu_utopiat_ugy_tunik_hogy_beeri_a_valosag/full_commentlist/1#c41609934

most hogy az ilyen autókhoz tartozó akkumlátorokat a kínaiak gyártják majd nálunk azokat eladhatjuk a dúsgazdag liberális hobbistáknak ezzel is a sírjukat ásva azaz pozitív fejlemény

Gery1987 2023.02.25. 23:34:34

@vasútihíd:

Nem lesz abból a 2035-ből semmi!
Szépen csendben visszakoznak majd nem hiába a késői dátum!

Egyrészt az energia és ezzel az áram ára úgy felmenne hogy ihaj, ha nem lenne elég a mostani tőzsdei manipulálás meg szankciós hülyeség.
Másrészt hol töltöd? Meddig? Fél órát áll mindenki a kúton? Dugók?
Van hozzá infrastruktúra? Egy kukkot nem mondanak róla, semmi ilyen tervezet nincs.
Sok helyen parkolni nem lehet a lakótelepeken nemhogy töltőhelyet kialakítani, Miből? Adóból? Mikorra?
Olyan rohadt drágák az autók, már a benzines meg dízel kocsik is, hogy alig adnak el évente belőlük.
Az elektromos még drágább.
Az sem működik hogy egy 10% autózik a többi meg rohadjon meg.
Mindenki biciklizzen? Télen is?
Busz? Van elég busz? Járatok?

Nem fog ez menni.

És legfőképp én ezekből a majmokból nem nézem ki hogy erre felkészültek.
Vagy van bármi hosszútávú céljuk.

Gery1987 2023.02.25. 23:39:00

Ha nem állnak ezekkel a sületlenségekkel, 10 múlva "fasiszta" kormánypártok lesznek mindenhol.
Mert ők mernek csak beleállni ezekbe a fasságokba és az emberek valós igényeit figyelembe venni, nem beszélve az autóipari lobbiról, kizárt hogy ezt lenyelik.
A sok százezer vagy még több munkahelyek megszűnéséről nem is szólva.

Ha egy valódi szociális újbaloldal nem tematizálja ezt és áll az élére, akkor a tőke újra kiegyezik majd a "fasisztákkal."

Jumbóka · http://lepcsohazonkivul.blog.hu/ 2023.02.26. 06:25:56

Nem az a baj, hogy Te nem értesz hozzá, hanem, hogy a döntéshozók sem. Pontosabban még ez sem lenne (akkora) baj, ha hallgatnának a szakértőkre.

vasútihíd 2023.02.26. 16:34:23

@Gery1987: erre utal birca is lenin után szabadon hogy pont az általad felsorolt kérdésekre adott válaszként kell eladni a nálunk gyártott kínai akkumlátorokat a liberális nyugatnak hogy segítsünk nekik felakasztani magukat velük

Gógita 2023.02.26. 17:12:16

@Gery1987: @cvsvrs:

Itt van ez a kis lepukkant türingiai városka, valami Arnstadt.
Jelenleg ott van Európa legnagyobb - CATL - akkugyára. (Ezt előzi majd meg a debreceni.)

És milyen boldogok ettől a kis ostobák.

www.bachstadt-arnstadt.de/

Persze ilyenkor az sem számít, ha egy máskor - ORBÁN ELLENESSÉGE MIATT - ünnepelt ballib ikonjuk mondja:

"Európában készülnek a legjobb autók, ezért nem lehetünk a múlt rabjai, tömeges akkumulátorgyártásba kell kezdeni - jelentette ki Frans Timmermans, az európai zöld megállapodásért felelős uniós biztos a Bild című német lapnak adott pénteki interjúban.
Timmermans azzal indokolta az elektromosautó-gyártás kiemelkedő fontosságát, hogy kínai gyártók 2023 végéig mintegy 80 új modellel állnak majd elő, illetve az Egyesült Államok és India is új gyártási kapacitásokat alakít ki. Mindez alátámasztja az innováció és a környezetkímélő közlekedési eszközök szükségességét.

Az uniós politikus szerint az elektromos autók nem sokáig lesznek "luxuscikkek": az ilyen járművek idővel megfizethetővé válnak, s mivel többen hozzájuthatnak majd, hamarosan a használt elektromos autóknak is lesz piacuk. "Szociáldemokrataként ez a feladatunk, hogy az elektromos járművek mindenki számára megfizethetők legyenek" - magyarázta Timmermans, hozzátéve: "a változás elkerülhetetlen, de gondoskodnunk kell a társadalmi igazságosságáról"."

infostart.hu/gazdasag/2023/02/17/timmermans-hozza-kell-latnunk-a-tomeges-akkumulatorgyartashoz-europaban

Gógita 2023.02.26. 17:18:23

@Gery1987: "Olyan rohadt drágák az autók, már a benzines meg dízel kocsik is, hogy alig adnak el évente belőlük.
Az elektromos még drágább."

De csak azért mert újdonság. És mert még szűk a keresztmetszet. (Amiről Timmermans is beszélt.) De maga az e-autó előállítása OLCSÓBB, mert jóval egyszerűbb technológia, mint egy rengeteg alkatrészből álló robbanómotor.

Szóval csak sorozatgyártás kérdése az ár.

Gógita 2023.02.26. 17:21:28

@Gery1987: "Egyrészt az energia és ezzel az áram ára úgy felmenne hogy ihaj, ha nem lenne elég a mostani tőzsdei manipulálás meg szankciós hülyeség."

A kormány ezért tervez már vagy tíz éve PAKSSAL, a bővítéssel. Mert előre gondolkodik és tervez! Amit megint csak kik gáncsolnak????

Hát nem a jövőbe nézők.

Gógita 2023.02.26. 17:24:57

@Jumbóka: Hallgatnak! Ezért néznek a jövőbe!

Paks bővítés, elektromos átállás...
Mert ez a jövő.

Már a balos, ZÖLD képviselőknek is leesett. Lásd Timmermanst!

2023.02.26. 19:00:12

@Gógita:
oké, csak a debreceni gyár 7x akkora, mint ez a német. ahol a személyzet nagyrészt kutatás-fejlesztéssel foglalkozik és próbagyártással.

2023.02.26. 19:14:25

@Gógita:
jelenleg nincs olyan működő technológia, ami valóban környezetbarát lenne. a napelem és az akkumulátor sem lesz környezetbarát. és az energiafelhasználást kellene csökkenteni. nem ebbe az irányba lép magyarország. németország se. csak ugye a németek eladják a luxus bmw-t elektromos változatban, ami nem lesz olcsó, nem fogja tudni megfizetni az átlag magyar háztartás és lesz egy lepukkant használt autó furikázás keleten. és elektromos autókázás nyugaton. tehát itt még egy társadalmi konfliktus is lesz. akkor ha az európai unió ezt a "zöld fordulatot" erőlteti. kína meg röhög a markába.

2023.02.26. 19:38:25

@Gógita:
a debreceni gyár egy új paksi reaktorblokkot teljesítményét igényli. és van 4. ebből 1-et kér kína. úgy lesz, mint a hofi viccben disznóval. nyilvánvaló, hogy magyarország nem lesz akkumulátor "nagyhatalom". ez a projekt aligha lesz tartható.

2023.02.26. 19:59:58

@Deak Tamas:
az akkumulátor gyártáshoz mi áll rendelkezésre van magyarországon?

nyersanyag. nuku. energiahordozó nuku. félkész termékek. alkatrész beszállítói kör. nuku. ez mind ázsiai kézben van. az összeszerelő kapacitás pedig német kézben. készáru értékesítés nuku. se lokálisan, se globálisan, se sehogy.

nincsenek magyar munkaadók, akiknek ez az ágazat nyereséget hozna (leszámítva azt a néhány havert, akik egy ilyen beruházásból azt látják, hogy kereshetnek néhány tízmilliárdot.) és nem lesznek tömegével magyar munkavállalók se. tehát még csak az se lesz, hogy a munkabérek emelkednének. mert a munkaerő nagyobb részét is importálni fogják.

ennek az egy gyárnak a kormány odaada 1 paksi blokkot a 4-ből. a "kárpát-medencei akkumulátor völgy projekt" a magyar gazdaságtörténet legújabb őrültsége. és ehhez nem kell különösebb szakértelem. ez egy nyilvánvaló dolog.

jónévez 2023.02.26. 22:18:43

Most mondjam azt, hogy nem baj, hogy nem értesz a technikai dolgokhoz? Nem mondom, mert az alapműveltseghez (bárhogyan fáj) hozzátartozik.
Tele vannak a hozzászólások is marhaságokkal, politikai szólamokkal.
Én sem hiszek (még) az elektromos autóban, pont azért, mert:
-nincs elegendő akku
-nincs elegendő erőmű
hozzájuk.
Ha pontosan a magukat "zöldek"-nek hazudók akadályozzák, nem is lesz.
Politaikát gyártanak a műveletlenek.

jónévez 2023.02.26. 22:22:25

@cvsvrs:
Hozzáértésed nuku.
Mint általában.

jónévez 2023.02.26. 22:38:15

@Gógita:
Persze. Ma még (mivel ebből is élek) én is a hagyományos autót használom, azt is vennék még (ma, 2023-ban). Mert ma még életképtelen az elektromos, ma még nem tudnék egy fuvart megcsinálni vele.
Ha meglesz a megfelelő háttér (akku, erőmű, stb) , akkor miért ne járhatnék elektromossal? Szeretem én a benzinszagot, úgy nőttem fel, ez az életem, az autózás. De nem vagyok ellensége semminek, ha az jól fog működni.

vasútihíd 2023.02.26. 23:13:33

@Gógita: @cvsvrs: ne feledjük hogy előrelátóan a kormány nemrég úgy döntött hogy minden rendelkezésre álló eszközzel támogatja a hazai geotermikus energia térnyerését is

Gery1987 2023.02.27. 02:43:56

@Gógita:

Nem a villanymotor a gond hanem a lítiumos akksi.
Az meg se nem egyszerű sem nem olcsó.
Nem beszélve arról hogy nagy, nehéz, sokáig kell tölteni, nem bírja örökké, nem igen elhet újrahasznosítani és hát tűveszélyes, ha kigyullad el nem oltod semmivel, ezért égnek porrá a Teslák pl.

Gery1987 2023.02.27. 02:46:55

@Gógita:

Nem azért gáncsolják az akksi gyárakat mert maradiak, hanem mert szarnak a fejükre, soha nem kérdezik meg előtte a lakosságot, és ebből már elegük lett sokaknak!

Feudalizmust éíptünk meg a "jövőt".

A jövő a kibaszott demokrácia lenne, ahol minden szarrol megkérdezik az érintetteket és döntenek ahogy döntenek, ha szarul akkor szarul.
Ez felnőtt társadalom ez felelső társadalom.
A kézivezérelt Döbrögik uralkodása meg a kibaszott középkor!

Ahogy Nagy Feró mondta ha jön Orbán "előljáró érkezik"
Az, meg a kurva anyád de pózer punk jobbágy!

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.02.27. 07:50:58

@cvsvrs: Trianonban elszedték az összes aranybányát meg sóbányát, akkor mi lesz? Ne együnk sót?

2023.02.27. 08:33:20

@Deak Tamas:
a só felhasznásához van energiahordozó. a sóhoz hozzá tudunk tenni fűszerpaprikát. vagy élelmiszert. és a készterméket elő tudjuk állítani és el tudjuk adni. kapcsolódik hozzá munkaerő. kézművesek.

az akkumulátor gyártáshoz semmi sem áll rendelkezésre. se magyar munkaadó, aki alkatrészt beszállítana. se munkavállaló, aki az ázsiai üzemekben tömegével dolgozna.

csak a hulladék. a lengyelek abba invesztálnak. a hulladékgazdálkodásba. és amit a lengyelek nem tudnak, vagy nem akarnak feldolgozni azt a gyártó (hungary) az eu direktívák szerint kénytelen lesz visszavenni. veszélye hulladék lerakókat kellene még majd építeni.

ez hívják úgy, hogy "zöld fordulat". lehet, hogy népszerű lesz, az is lehet, hogy elég sok fideszes lesz, aki számára mindenek felett áll a führerprinzip, debrecenben is elég sok minden függ a fidesztől, az összes közintézmény, a multik hr/pr-esei is mind mind fideszesek debrecenben. egypártrendszer van. ellenzék szinte alig. de még az is lehet, hogy a fidesz is így megroggyan. ostoba sajtóközleményeket adnak ki. pl. a legújabb, hogy a kínai akkumulátor gyártás a "kiemelkedő életminőséget" célozza.

2023.02.27. 08:34:37

@jónévez:
cáfolat. nuku. führerprinzip. über alles.

2023.02.27. 09:18:16

@Deak Tamas:
luxus bmw elektromos változatban sem lesz környezetbarát. trabant jellegű farostlemez tragacsok. egyszerű elektromos kismotorral. tehát nem kell hozzá mindenből a high tech. űrtechnika. mert az energiaigényes. a környezetbarát a velorex lesz.

ez egy győri eco-maraton versenyre tervezett autó. nagyjából 100 kg. és 1 kwh fogyasztással 200 km-t megtesz. 1 személyes. nyilván ennél kényelmesebb kisautókat kellene gyártani.
szenergy.hu/wp-content/uploads/2023/02/SZElectricity-1024x512.webp
a tetején napelem van, van benne akkumulátor. 48 voltos. és kismotor 250 wattos.

ehhez nem kell 100 gwh-ás akkumulátor gyár 10 ezer kínaival. csak remélni tudom, hogy a győri fidesz is felébred és kiállnak enver hodzsa elbaszott projektjei mögül. debrecennel egyetemben.

Tapi2021 2023.02.27. 11:28:22

@cvsvrs: Az akkugyárak telepítése nyilvánvalóan összefüggésben van a teljes hazai járműgyártással. Ha nem mi fogjuk ezeket gyártani, akkor mások. És abból semmi hasznunk nem lesz. Mi is venni fogjuk.
És lehet, mivel főelem, inkább az autógyár is megy majd innen.

Az ellenzéknek meg a pofázáson, obstruáláson kívül SEMMI ALTERNATÍVÁJA nincs.

Nem akar paksi bővítést, de áramot igen.
Nem akar részt venni az elektromos átállásban, de pofázik arról, milyen zöldek is ők.
Nem akar akkugyárat, sem autógyárat, de modern, környezetkímélőbb autót azért venne mind. (Csak gyártsák máshol?)

Sír, hogy le vagyunk maradva (?), de ha hozzák ide a vezető technológiát és benne vagyunk az élbolyban, az a baj...

De miért is?
Ja, mert a Zorbán!!!!

ELLENÉRDEKELTEK az Orbán-kormány bármilyen sikerében!!!
Ez csak erről szól.

Ugyanezeket egy ellenzéki kormány (is) sikerként adná el!

Tapi2021 2023.02.27. 11:30:12

@cvsvrs: "az akkumulátor gyártáshoz mi áll rendelkezésre van magyarországon?"

Minden, ami Arnstadtban is!

Tapi2021 2023.02.27. 11:31:46

@cvsvrs: "nincsenek magyar munkaadók, akiknek ez az ágazat nyereséget hozna "

Melyik? Az autóipar?
Hülye-e vagy? Rakás magyar beszállítócég van.

Tapi2021 2023.02.27. 11:34:40

@vasútihíd: Az jó lesz lakásfűtésre. A napelem meg világításra.
De nem lesz elég atom nélkül, hogy kielégítse a rohamosan növekvő áram igényt.

2023.02.27. 11:39:03

@Tapi2021:
debrecenben egy tervezett módon 10+ ezer főt foglalkoztató akkumulátor gyártelepről van szó. ez két kínai és egy koreai üzem. kik lesznek a magyar beszállítói?

Tapi2021 2023.02.27. 11:42:09

@Gery1987: "Nem a villanymotor a gond hanem a lítiumos akksi.
Az meg se nem egyszerű sem nem olcsó."

De jobb, mint az ólmos. És a technika úgy halad, ha előbb gyártják az egyiket, közben kifejlesztek egy jobbat.
A mostani sorozatgyártása és az abból keletkező haszon (K+F) teszi lehetővé, a jobb megalkotását.
Plusz az árak drasztikus csökkenését.

A robbanómotor sem volt olcsó kezdetben. (Most sem az.)

Az akkugyártás területén most fog beindulni az igazi versengés. Egyre jobbat, egyre olcsóbban, egyre olcsóbb anyagokból gyártani.
Aki gyárt, az előbb jut hozzá az újabb generációs aksikhoz is.

Szerintem az autógyártók sem szeretik az 500 - 1500 kilós aksikat.

Tapi2021 2023.02.27. 11:45:49

@Gery1987: "A jövő a kibaszott demokrácia lenne, ahol minden szarrol megkérdezik az érintetteket és döntenek ahogy döntenek, ha szarul akkor szarul."

Ez kb. egy anarchoszindikalista közösség lenne, ahol hetente választanak új vezetőket... és sosem jutnak ötről a hatra.

Ezt kiküszöbölendő választunk négy évekre stabil, ezzel általunk megbízott és döntési joggal felruházott vezetőket, hogy döntsenek.

Tapi2021 2023.02.27. 11:47:51

@Gery1987: "Ez felnőtt társadalom ez felelső társadalom."

Jézus. Felnőtt társadalom! Nézz már szét mik folynak?!

Tapi2021 2023.02.27. 11:55:46

@cvsvrs: "azt a gyártó (hungary) az eu direktívák szerint kénytelen lesz visszavenni. "

Igen, mert az a szokás, hogy a lepukkant autókat visszaviszik oda, ahol gyártották őket. Ja, nem.
A ceruzaelemet képtelenek az emberek szelektíven gyűjteni és leadni, pedig minden nagyobb boltban van konténer!

És, ha teszem azt a BMW beszereli itt és a KOCSIT eladja egy másik országban az OTTANI boltjából, akkor hová kell vinni az akkut, mint alkatrészt? És az valójában kié, a BMW-é, mert az ő autójában volt, vagy egy gyártóé, amely lehet, hogy egy másik kontinensen van?

Egyébként meg állítólag tele vannak ritka földfémekkel, amik így könnyebben vissza bányászhatók, mint a földből.

De ez is már megint az a gondolkodás, hogy megmásszuk mi a hegyet csak előbb valaki vigye el előle a dombokat.
Ha meg nem, hát nem csinálunk inkább semmit.

Tapi2021 2023.02.27. 11:58:31

@cvsvrs: "ostoba sajtóközleményeket adnak ki. pl. a legújabb, hogy a kínai akkumulátor gyártás a "kiemelkedő életminőséget" célozza."

Ezen bizonnyal lehetne javítani. Pl. olyasmivel, hogy "akarsz olcsóbb elektromos autót vagy inkább szagolod tovább a dízel-benzin füstöt?"

2023.02.27. 12:00:46

@Tapi2021:
az akkumulátor gyártásnak aligha lesznek magyar beszállítói. nyilván a haverok az építkezésekkel nyernek néhány tíz, vagy százmilliárd forintot. a fidesz veszít néhány tízezer, vagy százezer szavazatot. és az még belefér. ez a kalkulkus a fideszben.

ez egy klasszikus hatalmi játszma. ami a vegytisztán a pénzről és a szavazatokról szól. a fideszt is már a pénz irányítja és nem a politikai logika. ebből a fidesz mint párt nyilván rosszul jöhet csak ki. ez nyilvánvaló. biztos szavazókat tömegéve veszíthet el. a kérdés az, hogy mennyit.

és az, hogy hol. a fidesz vezérkara úgy döntött, hogy debrecent kockáztatják meg, illetve ha úgy adódik, akkor beáldozzák. ez politikailag a legrosszabb döntés. (debrecen elvesztése szimbolikus lenne és a fidesz számára könnyan a párt bukását is jelenthetné.) pénzügyileg azonban ez a legjobb. ide lehet a legnagyobb építkezést hozni. így nyerhetnek a legtöbbet az oligarchák. és hogy politikailag itt veszthetnek a legtöbbet. azt meg ki nem szarja le. kábé ez a gondolkodás.

Tapi2021 2023.02.27. 12:06:35

@cvsvrs: "a tetején napelem van, van benne akkumulátor. "

És honnan van az akksi? Azt is gyártják valahol, nem?

Mindegy, csak ne itt, meg ne az Orbánék sikere legyen, hogy idehoznak egy ekkora befektetést!

Ha itt egy akksigyár, akkor azt gyártanak benne, amit akarnak, amire szükség van! Ha nagy BMW vagy teherautó akksira, akkor azt, ha kis, egyszemélyes járműbe, akkor azt, ha fűnyíróba, akkor azt.
Akinek gyára van, dönthet erről. Akinek nincs, veszi mástól.

Tapi2021 2023.02.27. 12:09:57

@cvsvrs: "kik lesznek a magyar beszállítói?"

Ahhoz ELŐBB kell ide egy gyár - lásd autógyárak, lámpagyár... vagy boltláncok -, hogy ráépülhessenek helyi cégek!

Tapi2021 2023.02.27. 12:13:08

@cvsvrs: "ez egy klasszikus hatalmi játszma. ami a vegytisztán a pénzről és a szavazatokról szól. a fideszt is már a pénz irányítja és nem a politikai logika. "

Lószart. Csak te nem akarod látni, hogy egy ország úgy tud fejlődni, ha részt vesz az ipari-technológiai átállásban, és az élbolyban.

Neked mi az alternatív fejlesztési javaslatod?
Mit gyártsunk?

Tapi2021 2023.02.27. 12:14:45

@cvsvrs: " ide lehet a legnagyobb építkezést hozni. így nyerhetnek a legtöbbet az oligarchák. és hogy politikailag itt veszthetnek a legtöbbet. azt meg ki nem szarja le. kábé ez a gondolkodás."

A tiéd!

2023.02.27. 12:18:59

@Tapi2021:
a kínai akkumulátor gyárhoz igazított fizetésekkel aligha vesz majd elektromos autót az átlag debreceni. hanem használt autókkal furikázik, ahogyan eddig is.

kívülről nézve ez a olyan, mintha a fideszben azon ötleteltek volna, hogy mivel veszthetnék el a választást. eleve úgy van időzítve. az önkormányzati választások idején lesz egy masszív betontenger. egy 200-300 hektáros munkatábor. és nyilván túl sokan nem akarják majd, hogy ezen 100+ gyárkémény tartósan füstöljön. és az országgyűlési választások idején lesznek csúcsra járatva. szóval ha ezt valaki politikai értelemben végiggondolja valaki, akkor ez biztos bukó. a kérdés a szavazatvesztés mértéke és üteme.

persze lehet, hogy azoknak lesz igazuk, akik azt mondják, hogy ezekben a kínai gyárakban tömegével lesznek jól fizetett magyar munkavállalók és tömegével lesznek magyar beszállítók, az életminőség javulni fog. mert a bmw és a mercedes olcsó elektromos autót állít majd elő. és az átlag magyar család azzal furikházhat. miközben ebből különösebb környezeti kár nem adódik. sőt a széndioxid kibocsátás csökken. a napelemparkokkal a táj még "zöldebbé" válik. modernizáció és "zöld fordulat". az elkövetkező választásokkal tessenek ezt majd demonstrálni.

Tapi2021 2023.02.27. 12:23:48

@cvsvrs: Vagy: a kormányt jobban érdekli, hogy az ország a világ technológiai élvonalában legyen - most éppen a járműgyártásban -, mint a választások!

2023.02.27. 12:33:47

@Tapi2021:
az, hogy magyarország németország mellett kína gyarmat is lesz nem eredményez semmilyen technológia váltást.

ez magyar oldalról ugyanaz a statikus építőipar, amire a "nemzeti nagytőke" alapozva van. ez vasbetonozás. szórjuk le a murvát aháv csak lehet. még több műkő. csak ez most kínai akkumulátor gyár alapja lesz. mert már nem nagyon lehet több stadion.

Tapi2021 2023.02.27. 12:37:50

@cvsvrs: Aha, szóval, ha egy külföldi cég itt fektet be, az gyarmatosítás, Értem.
Akkor hány ország gyarmata is vagyunk máris? Meg kiké? (Az USA-tól, Japánon, Németországon át Dél-Koreáig.)

Meg a többi ország is. köztük Németország is, hiszen a CATL most épített ott is akkugyárat. Szerinted akkor a német gyarmatukon.

2023.02.27. 13:14:11

@Tapi2021:
németországban a debrecenihez mérten 1/7 méretű gyár épült magát az üzemet is részben németek tervezték. és az alkalmazottak nagyobb részt németek. kutatás-fejlesztő részleggel. és nekik vannak helyi beszállítóik. a lakosságot előzetesen értesítették. és vannak elektromos autógyáraik. tehát az akkumulátorgyártás haszna nagyrészt németországban lesz és a környezeti tehelés nagy része magyarroszágon.

Wildhunt 2023.02.27. 13:22:54

@Gery1987: igazad lenne, ha mutatná valahol Európában egy olyan felnőtt társadalmat - a magyaron kívül - akit nem lehetett 100%-ra beszopatni se a zöld, se az ukrán propagandával.

vergyula 2023.02.27. 15:12:28

@Tapi2021: "Vagy: a kormányt jobban érdekli, hogy az ország a világ technológiai élvonalában legyen - most éppen a járműgyártásban -, mint a választások!" :DDDDDDDD

Ez egy kicsit naívra sikerült.

Soha, sehol, egyik kormány sem gondolkodik így.
A legfontosabb mindig a hatalom, kivéve, ha megunta, és már eleget lopott.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.02.27. 15:22:01

@Wildhunt: ez jó kérdés. Viszont az is érdekes: mi az adott társadalmat ismerjük, vagy csak a sajtóját?

vergyula 2023.02.27. 15:24:27

@Deak Tamas: Hmm, te pl. elég nagy világjáró vagy.

Gery1987 2023.02.27. 15:41:51

@Tapi2021:

Meglátjuk mi lesz.
Majd a piac dönt, bárminek a tiltása viszont káros, azon túl hogy ostobaság.

Az hogy 2035-től tiltani akarnak csak azt mutatja hogy nincs teljesen igazuk.
Ezért kell erővel lenyomni ami nekik nem tetszik ideológiai alapon.

Gery1987 2023.02.27. 15:46:32

@Tapi2021:

Én sem azt mondtam hogy naponta kell cseréni..

Gery1987 2023.02.27. 15:46:53

@Tapi2021:

Pont azért mondom hogy nem jó. Mit nem tetszik érteni?:)

Gery1987 2023.02.27. 15:48:46

@Wildhunt:

És miért szopatták be?
Mert képviseleti rendszer van, mert magántulajdon alapú kapitalizmus van.
A tőke és a politika elit tematizál, az akinek tulajdona van (pl média).

alöksz róz 2023.02.27. 17:22:48

@cvsvrs: "ennek az egy gyárnak a kormány odaada 1 paksi blokkot a 4-ből." - erre készül a paks2. aksi amúgy nemcsak az elektromos autóba kell majd, a sok napelemnek is kell valahogy tárolni a termelését.

egy jóóó mély gödröt kell ásni a sok használt aksinak, újrahasznosul majd a földköpenyben :-)))

vergyula 2023.02.27. 19:07:40

@Gery1987: Az a tiltás meglehetősen felelőtlen ötlet.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.02.27. 20:41:09

@vergyula: Magyarország ezeréves területe plusz Portugália, az azért nem sok :)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.02.27. 20:45:21

@Wildhunt: @Tapi2021: @vergyula: hát csak igaza van a bicentenáriums költőnek :

"Hogy értené meg Hegelt az a nép,
Mely így beszél: Embernek és nem nek Ember.
Hisz annak észjárása mind hibás.
Előbb való a birtok, mint az ember,
Ezért nem lesz, lám, semmi a magyarból."

mek.oszk.hu/06100/06129/html/

Petőfi mellett idén olvassunk Madáchot is, főleg ezt a fentit, zseniális.

alöksz róz 2023.02.27. 22:17:06

@Deak Tamas: "Viszont az is érdekes: mi az adott társadalmat ismerjük, vagy csak a sajtóját?" - az agymosottság vagy talán inkább agymoshatóság szintjét össze lehet hasonlítani a társadalmak között, mert létezik hozzá pontos, hivatalos mérőszám.
ez pedig az önkéntes alapon vállalt covid-oltások aránya a felnőtt lakosság körében.
ez alapján pl. ki lehet jelenteni, hogy európában (é-)nyugatról (d-)kelet felé haladva jelentősen csökkent az agymosottság.
angliában pl kilencvensok százalék volt agymosott, bulgáriában talán ötven százaléknál is kevesebb
kíváncsi vagyok nálunk mennyi lett volna, ha nem teszik félig-meddig kötelezővé. szerintem több mint fele.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.02.28. 08:04:40

@alöksz róz: háát, a covid szerintem ebből a szempontból nem jó példa. Hiszen elég az, hogyha mondjuk a szokott influenzád idén 38,3 és nem 37,5 lázzal jár mint általában, már valószínűleg lépni fogsz valamit.

alöksz róz 2023.02.28. 10:46:54

@Deak Tamas: hát lehet nem jó, mert tényleg vannak vagy voltak veszélyeztetett korosztályok meg krónikus betegek akiket súlyosan érintett. de pl d-vitamint szinte senki se akart szedni, majd az oltás mindent megold.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.02.28. 12:13:53

@alöksz róz: hát, nekem ezért vannak a téli túráim :)

2023.02.28. 13:06:29

@alöksz róz:
nem tudom, hogy feltűnt-e, hogy paks2 nem épült meg. és aligha épül meg a fidesszel. mert az oroszok nem tudnak, az amerikaiak pedig nem akarják a fidesszel együttműködni. ezért tervez a kormány újabb gázüzemű erőműveket. papíron. mert még azok se épültek meg.

a debreceni erőmű 100 mw-os. és nagyjából ennyi debrecen csúcsfogyasztása. az ellátja villamos energiával és távhővel lakosságot, a kormányzati intézményeket és az ipari parkokat. (ebben nincs benne a bmw. egyelőre bmw gyár sincs. csak betoncölöpök. az még azért nem gyár.) ez az egy kínai üzem csúcsra járatva 500 mw-ot igényelne. tehát a város energiaigényét 6x-ozná. (ha ez az üzem átlagosan szennyez, akkor környezeti terhelés is ennyivel növekedne).

paks1-től építenének ki egy vezetéket debrecenhez. és kérdés, hogy ez a projekt sokkal tovább jut-e a betonozásnál. a fidesz ezt tudja hozzátenni. a többit kellene behoznia kínának. akiknek a betli is jó. mert úgy nacionalizálhatnak. ha nem működnek a vállalataik európában, akkor majd az európaiak se működhetnek kínába. (látva ezeket a kínai fószereket, nem nagyon akarnak ezek termelni, inkább csak a termelést mímelni. ez persze csak egy érzés. majd kiderül, hogy így van, vagy sem.)

alöksz róz 2023.02.28. 16:44:43

@cvsvrs: "látva ezeket a kínai fószereket, nem nagyon akarnak ezek termelni, inkább csak a termelést mímelni. ez persze csak egy érzés" - ismerek egy kínai céget közelről, nemrég jött magyarországra, kb fél éve. tényleg olyan érzést kelt :-)
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása