A hajdan volt hatalmas gyarmatbirodalmakból mára semmi se maradt. Ma már a magállamok nem gyarmatosítanak nyíltan, ez túl drága megoldás, sőt még igyekeznek is gyarmataikait elveszteni. A bevált olcsó megoldás a gazdasági-pénzügyi függőség formális függetlenséggel.
Ezért aztán manapság alig pár olyan terület van a világban, ahol harc zajlik a gyarmattartó ellen.
A legtöbb létező gyarmat tulajdonképpen teher ma már, jellemző a helyi lakosság akaratából van még meg.
Hajdanán Észak-Amerikában hatalmas francia gyarmatbirodalom működött. Mára ebből egy darab kicsi, fél Budapest méretű szigetcsoport maradt Kanada partjaitól 15 km-re. Kétszer leszálltam a ganderi repülőtéren, szóval felülről volt szerencsém látni ezeket a francia szigeteket.
A történet kezdete a XVIII. század "világháborúja", a Hétéves háború (1756-1763). Alapja a francia-angol viszály volt a gyarmati területeik felett, de ehhez csatlakozott aztán többet között Ausztria a francia oldalon, Poroszország pedig az angol oldalon. A lényeg: az angolok nyertek.
A francia vereség területi következménye az lett, hogy az összes észak-amerikai területüket elvesztették, innentől lett a későbbi Kanada csak angol gyarmat. Az angolok azonban pár, francia-baszk halászok lakta jelentéktelen szigettel kapcsolatban kijelentették, hogy ez a terület nem érdekli őket, így ezek maradtak francia kézen: ez a Saint Pierre- és Miquelon-szigetcsoport, melyből kettőn van lakosság.
Ma ez tehát az egykori hatalmas Francia Amerika utolsó maradványa. Ennek következménye, hogy a helyi identitás közelebb áll az európai-franciához, mint a francia-kanadaihoz.
A lakossága 6 ezer fő. Sose létezett semmilyen igény az elszakadásra, valójában a terület életképtelen önmagában. Ráadásul se őslakosság nincs (az európai felfedezéskor lakatlan volt), s négerek sincsenek (a rabszolgaság idején ide nem szállítottak rabszolgákat), szóval a lakosság 99 %-ban francia, fehér, legnagyobb részben az eredeti telepesek leszármazottai.
Viszont mivel a lakosság száma kb. mint egy nagy falué, kialakult egyfajta sajátos regionális identitás. Minden megtartott népszavazáson a lakosság elutasította nem csak a függetlenséget, de a teljes integrációt is Franciaországgal.
A francia közjog ugyanis különbséget tesz megye (département) és közösség (collectivité) között. A megye az az ország szerves része, a tengerentúli megye státusza teljesen azonos az európai megyékével, az esetleges eltérések csak a sajátos földrajzi helyzetből adódnak, pl. ezekre nem hatályos a Schengen-egyezmény, de ezek az EU területének részei, minden vonatkozó következménnyel. Ezzel szemben a tengerentúli közösség az az ország autonóm része, eltérhet a francia jogrendtől egyes kérdésekben, pl. csak akkor részei az EU-nak, ha ezt külön kérik.
Szóval Saint Pierre-Miquelon ezt a státuszt alkalmazza. Jogilag, identitásbelieg Franciaország, gazdaságilag Kanada, hiszen a terület kis mérete miatt egy csomó szolgáltatás helyileg nem létezik, ezekhez át kell menni Kanadába, ami autóval is lehetséges, rendszeres kompjárat van, a jegy 45 euró, az út másfél óra.
Az életszínvonal a kanadai átlag alatt van. De nem sokkal, mert a francia kormány segélyezi a helyi költségvetést, s minden állami szolgáltatás ugyanúgy van, ahogy az európai Franciaországban. Szóval aki oda költözik, nem azért teszi, hogy gazdag legyen, inkább azért, mert nyugodt helyre vágyik.
Szóval pl. magyar útlevéllel be lehet utazni szabadon, vízummentesen, 3 hónapig tartózkodni lehet, de letelepedéshez engedély kell, azaz nem érvényes az EU-s szabad korlátlan mozgás joga.
Tulajdonképpen az egész helyről senki se tudna semmit, ha nem lenne a furcsa helyzet, hogy tengeri határ van Franciaország és Kanada között.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
sync 2023.03.09. 12:31:44
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.09. 13:10:08
Kanada partjainál?
Gery87 2023.03.09. 13:10:27
És ez egy nyolcadikos tankkönyvben benne van egyébként, már 20 éve is benne volt, emlékszem.
Mégis úgy csinál az aktuális politika mintha ez a gyakorlat nem létezne, hazugság, konteó.
A gyereknek leírja, de este a híradóban "már a szabadságért, demokráciáért nyújtott segítségről van szó amit Franciaország nyújtott Nigernek":)
@sync:
Persze, tudjuk, Putyin meg őrült és szintén haldoklik:)
Mondjatok még múlt századi propagandára jellemző sablonos faék hülyeségeket.
---
Erről beszélek.
Le van írva sokszor teljesen nyíltan hogyan működik a világ, mik mozgatják, nincs semmiféle konteó, meg összeesküvés.
De az átlag embernek az nehéz mert gondolkodni iszonyatos fájdalommal jár és inkább marad a legegyszerűbb érzelmi alapú jó/rossz narratívánál.
vergyula 2023.03.09. 13:14:15
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.09. 13:17:54
Az a legjobb, hogy minden város Ukrajnában stratégiai fontosságú, amikor az ukránok ellenőrzése alatt áll, s azonban jelentéktelen tanyává változik, amint elfoglalják az oroszok.
sync 2023.03.09. 13:25:53
Tapi2021 2023.03.09. 14:53:45
Sajnos nem csak az átlagember. Lásd Boldit vagy Puzsért. (Aki legutóbbi dolgozatában megint csak felült a megszokott bull shit generátorára. Schiffer szélesebb látóköre teljesen hatástalan volt rá!)
És hosszan sorolhatnánk az aktuális (ballib) újságíróktól a politikusokig neveket. :-(
Persze nem mindenki magától és ingyen hülye...
Gery87 2023.03.09. 15:26:34
Kifejtheted jobban nyugodtan.
Wildhunt 2023.03.09. 16:07:16
Gery87 2023.03.09. 16:30:44
Vagy a britek/amerikaiak.
Wildhunt 2023.03.09. 16:43:42
Gery87 2023.03.09. 17:24:20
Nem fognak belőle nagy ügyet csinálni.
A nemlétező iraki vegyi fegyverekből lett valami? nem.
Gery87 2023.03.09. 17:26:59
Azért te is mondtál olyat hogy a "nyugat imád ölni"!
Most akkor ez nem ugyanolyan érzelmi hozzáállás?
Boldeone2 2023.03.09. 19:14:57
Gyakorlatilag a törzsi társadalomból sikerült kilépniük a modern világba
erol 2023.03.09. 21:19:12
Wildhunt 2023.03.09. 21:37:17
Boldeone2 2023.03.09. 21:44:25
Gery87 2023.03.09. 22:09:41
Hát mondjuk én pont nem tettem volna meg:)
Azok a legélhetőbb helyek ma is ahol már eleve volt ilyesmi vagy nem csak ezt vitték oda hanem egyben az anyaország népességét is.
Ezért van hogy Zimbabwe egy seggluk Kanada meg jóléti állam.
A legnagyobb problémák ott vannak ahol elvileg egy államnak kéne lennie, gyakorlatilag meg képtelenek működtetni.
Kb egész fekete Afrika.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.03.10. 08:17:33
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.03.10. 08:17:56
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.10. 08:32:52
A legjobb módszer a letörésre a kompakt betelepítés.
A Balkán mázlija, hogy a török hatalmat nem érdekelte a téma, így jellemzően össze-vissza ment a betelepítés. Sőt, egyes részeken csak a városokba jöttek idegenek.
Boldeone2 2023.03.10. 10:23:41
Adót is egyre többet fizettünk be a közös költségvetése, ami a magyar terület viszonylagos megerősödését mutatja
Budapest világváros lett
Ehhez kellett a közös vámterület, a pénz, a "gazdasági elnyomás"
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.10. 10:25:44
Fenntarthatatlan állapot volt.
Mo. volt az USA déle, Ausztria az észak, ha amerikai párhuzamokat nézünk.
Boldeone2 2023.03.10. 10:31:55
Boldeone2 2023.03.10. 10:38:54
Azt lehet mondani, hogy végül sikertörténetbe fordult a Habsburg uralom és jogegyenlőségbe ( nagyjából)
A Monarchia nagyjából a mai EU- hoz hasonlított, kicsiben
Ez egy sorsközösség, amely ma is gyümölcsöző a fejlődés szempontjából
2023.03.10. 11:31:44
budapest akkor válik világvárossá, amikor nettó tőkeexportőrré válik. amikor budapest adja el a metrókocsit a világ nagyvárosaiba. most ezeket nem eladja, hanem megveszi. és a kérdés, hogy a főpolgármestert az orosz vagy a francia-német kormányhoz közelálló cég bassza át. vagy a kínai. ez a "verseny".
a monarchia is azért esett szét, mert nem működött a kapitalizmus. bécs a monarchia területén belülre tudott tőkét kivinni, azon kívülre nem nagyon. a "balkánnak" nevezett dinári hegységet se tudták gyarmatosítani. se a magyar főurak, se a német polgárok.
budapest legfeljebb virtuálisan lehet világváros. akkor ha a politika az elektromos autókba nem akkumulátort akarna gyártani, hanem szoftvert. ehhez kormányt kell váltani. valódi kormányművet azonban a jelenlegi ellenzék vezetésével se tud építeni. olyat a budapesti műegyetemen se akarnak mondván, hogy az túl könnyű feladat. a budapesti műszaki elit valójában egy gyakorlaban alulképzett tanárelit, amelyik kisrepülőgépet nem tudna összeszerelni. budaörsről felszáll és swecháton leszáll viharban is. budapest ilyen eszközt se tud gyártani. (nyilván debrecen se. debrecen kicsiben ugyanazt csinálja, amit budapest nagyban. elhozza az értelmiséget kelet-magyarországról és az eredmény: lófasz esti fényben. és a kis semmi ellensúlyozza a nagy semmit.)
feudalizmust legalább félig meg kell tartani. a rendszerváltók bukása után egy erősen kollektivizált szocialista világképhez kell visszatérni. a világkapitalizmus úgy bukott meg a magyarországon, hogy el sem kezdődött. nem jött létre egyetlen komolyan vehető tőzsei cég sem.
Boldeone2 2023.03.10. 12:02:22
Ehhez kellenek majd a migránsok, mert állítólag nincs munkaerő sem. Jönnek a migránsok...A városi ingatlantulajok profitálnak belőle, ha "Kisbudapest " épül....Regionális ellenpólus épül a Fidesznek, a biboldó, libsi kozmopolita fővárossal a szemben...
Budapest örökre biboldó, libsi marad, azzal Orbán nem nagyon tud mit csinálni, bár a lakótelepek vidéki betelepülőit megnyerte magának, de Buda meg nagyon fideszellenes...
Budán van a legtöbb belső infó a NER- ről, mert a pártállami gyerekek ott szaladgálnak a luxusautóikkal napi szinten...
Orbánra szavazni= tudatlanság, mucsaiság, butaság
Vidéken el tudja adni a hülyeségeit a Fidesz, mert ott nem látják, Budapesten mindenki látja mit tesznek...
Lassan Debrecen is belátja kik ezek ...Papp polgármester is a saját pecsenyéjét sütögeti, meg a fideszes hatalmi slepp, akik cimborák mind, amíg van pénz ....
2023.03.10. 12:36:42
debrecen attól civisváros, polgárváros, hogy nem kéri a munkautasításokat. se bécsből, se budapestről, se münchenből, se mindongból. többek között ezért nem tud majd működni az akkumulátorgyártás. a bmw gyár sikerességével kapcsolatban kezdettől fogva erős kétségeim vannak.
debrecenben hagyományosan semmihez sem adott szinte semmi. ezért mindig is egy mindent gyártó csebol volt. debrecenben minden van. és szinte mindenből a legrosszabb. esetenként viszont a legjobb vagy majdnem a legjobb. debrecenben minden máshogy van. ezért debrecent nehéz kívülről elvezetni. ettől polgárosodott. hogy tartósan nem nagyon sikerül gyarmatosítani. a hajdúvárosok is ilyenek. debrecenből se nagyon lehet irányítani hajdúszoboszlót. mert úgy gondolkodnak, hogy ők szoboszlóiak és értenek hozzá. és ugyanezt gondolják böszörményiek. a maguk kis világában kiokoskodják. a magyar falu is ilyen.
és lehet mondani, hogy a gyügyei parasztok világképét budapest meghaladta. de nem. budapest nem tud munkautasításokat adni gyügyének se. tehát még a magyar falut se tudja maga alá rendelni.
2023.03.10. 12:53:31
buda budán kívül nem tud mást uralni. pest pesten kívül nem tud mit vezetni. ez a feudalizmus. hogy az elit egy zárt földterületen kívülre tartósan nem nagyon tud terjeszkedni.
a magyar királyság fénykorában ha akarta, akkor elfoglalta halicsot félévente, csak a következő félévben visszafoglalták. magyarország félig el tudja foglalni ungvárt még akkor is ha az majdnem teljesen el van ukránosodva. mert ungvárt is az ungváraiak akarják vezetni. és nem akarnak utasításokat se kijevből, se moszvkából, budapestről se. ez a feudalizmus. ez a polgári gondolkodás alapja.
és nem a kapitalizmus. a kapitalizmus a gyarmatosító észjárás. valahogy magunk alá gyűrjük ugocsát. csak ugocsa a császárnak ellenáll. és nem koronáz. és ezt az ugocsaiságot nehéz lecserélni. a kárpát-ukrán is ugocsai lesz. feudálisabb lesz a feudálisoknál. és a cigányok rázni fogják az öklüket. hogy most ukrán zászlóval, ruszinnal, vagy magyarral az kérdéses. de az ökölrázás nem. vigye oda a cégét a bosch. majd elszedik tőle. vagy ha nem szedik el, akkor szétverik. menjen csak bátran.
2023.03.10. 13:14:56
a fideszt a fidesz fogja leváltani. jött a budapesti fidesz, hogy itt lesznek a napelemek, ott az akkmulátorgyár, és amott a modern szállodák. és ezzel megbuktatják a debreceni fideszt. nem az ellenzék buktatja meg őket, hanem a saját pártjukat verik szét.
csak a szerencséjük, hogy a fővárosi pártelnökök se a legélesebb késeket választják ki vidékről. de még ők is nyerhetnek akár. persze attól debrecen nem lesz "momentumos". donáth anna a babakocsiján kívül kb. semmit se tud elvezetni. a saját pártját se. hiába utánozza dobrev klárát. torockai vagy az embere se tudja elvezetni mikepércset. mert az egy kis világ. és a szomszédos sáránd egy másik kis világ. és ezek elszegódnek debrecennek, de ásotthalomnak már nem tartósan legalább is. ezzel együtt ha az ellenzék összefog, akkor komoly esélye van a győzelemre. nem a kormányzásra. tartósan senki se tudja ezeket a településeket kívülről elvezetni. ez a feudalizmus. az az, ami ellenállt a tatárnak, töröknek, németnek is.
Gery87 2023.03.10. 15:43:06
Persze, Mária Terézia előre látta a felvilágosodás győzelmét, a nacionalizmus előretörését és gondolta ez tökéletes lesz a Habsburg Birodalom szétverésére.
Te paranoiás idióta.
Gery87 2023.03.10. 15:47:31
Akkor is meredek állítás hatalompolitikai szempontból ide vezetni vissza Trianont.
Minek számolták volna fel saját hatalmukat?
Minek hódítottak volna meg mindenfelé mindenféle nyelvű és népű régiót?
A magyaroknak "rosszat akarunk, essenek szét" de mi meghódítjuk Galíciát...Belgiumot....Toszkánát...Dalmáciát.
Nincs túl sok logika benne.
Gery87 2023.03.10. 15:49:10
Mondjuk ez nem igaz hogy jelentős részük elmagyarosodott volna, még a svábokra sem igaz.
Inkább csak jóval később, a városokban.
_Neville 2023.03.10. 16:18:50
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.10. 16:34:16
Alapvetően jó dolog az ellenséges lakosság felhígítása.
Sokkal humánusabb, mint a kiirtás vagy a kitiltás.
2023.03.10. 17:44:33
mária terézia udvarában persze, hogy hittek a felvilágosodás győzelmében, felvilágosult abszolutisták voltak. és látták a népi nacionalizmus előretörését. túl voltak a kuruc koron.
Gery87 2023.03.10. 18:37:49
Igen, csak ne lássunk bele olyat ami nem volt cél.
Vissza vetíteni valamit utólag nem jó ötlet.
Mintha azt mondanánk "az oszmán hódoltság célja is Trianon volt."
Nem beszélve arról hogy azt mindig elfelejtik hogy az Őrvidék, Felvidék, Kárpátalja, Bihar, Erdély déli hegyvidékei, Szászföld, Krassó vidék, Szerémség, Drávántúl, Vendvidék, Horvátország, Mátyás korában sem volt magyar többségű.
A tényleges veszteség a partiumi visszaszorulás nyugatra, a Temesköz és Bácska elmagyartalanodása.
Trianon, a török pusztítás és Mária Terézia korabeli betelepítése nélkül is elvitte volna a peremvidékeket, Horvátországot és valószínűleg egész Erdélyt.
2023.03.10. 19:37:58
csakhogy kárpátalja valószínűleg sohasem lesz önálló államalakulat magyarország nélkül. és egyébként olyan nagyon egy kárpát-ukránnak se érdeke, hogy kijevből irányítsák. egy józanul gondolkodó ungvárinak kedvezőbb neki egy testvérvárosi kapcsolat kassával és debrecennel mint alárendelődni a nagy ukrán államnak. és ez a magyar királyság restaurációja.
az ellen elsődlegesen budapesten tiltakonak kézzel lábbal és nem bukarestben. függetlenül attól, hogy fidesz, vagy nem fidesz.
2023.03.10. 19:42:59
egy temesvári románnak is érdeke félmagyarrá válni. egész egyszerűen azért, mert a temesváron gyártott akármicsodát nem nagyon tudja eladni csak a magyar alföldön a román havasalföldön. vagy egy nagyváradi románnak is megéri félmagyarrá válni. egyszerűen azért, mert ez elemi gazdasági érdeke. túl azon ha kötődni akar nagyvárad kulturális értékeihez, akkor nem teheti meg, hogy nem válik egy kicsit magyarrá.
és ez ellen antimagyarok tiltakoznak. amilyen te is vagy. a román nézőpontból gondolkodsz. nem vagy román, német se vagy már, magyar se leszel sohasem.
2023.03.10. 20:02:02
a habsburgok már 1849 tavaszán fel akarták osztani a magyar királyságot. az olmützi alkotmány azonban sohasem lépett érvénybe. többek között azért nem, mert a bécsi udvarban rájöttek, hogy ha a magyar királyságról leválasztják erdélyt, önállóságot adnak a délvidéknek, akkor az új államalakulatokban esetlegesen többségbe kerülő nemzetiségek sem akarnak a monarchiához tartozni. szóval már ferenc józsef is elrendelte "trianont". csak rájött, hogy abba a birodalom belebukik.
talán egy opció lett volna. ha összeadnak egy hohenzollern-sigmaringeni fiút és egy habsburg-lotaringiai leányt és kikiáltják mitteurópát. egy félnémet közép-európai császárságot, amiben az összes kelet-középeurópai nemzetiség önállóságot kaphat.
2023.03.10. 20:02:32
alöksz róz 2023.03.10. 20:29:50
eleve, ha nincs a török pusztítás és a mária terézia korabeli betelepítés, trianon sincs...
Gery87 2023.03.10. 23:37:09
"csakhogy kárpátalja valószínűleg sohasem lesz önálló államalakulat magyarország nélkül."
Mi az hogy "csakhogy", hogy jön ez ide?
". és ez a magyar királyság restaurációja."
Ez a te fantáziád szüleménye megint.
Gery87 2023.03.10. 23:49:53
"egy temesvári románnak is érdeke félmagyarrá válni. "
Érdeke a lófaszt...
"és ez ellen antimagyarok tiltakoznak. "
Mióta tiltakozik bárki a nedves álmaid meg a fantáziád ellen?:D
"amilyen te is vagy. "
Meg az öreganyád picsája az.
"a román nézőpontból gondolkodsz."
Persze, mert minden ami nem a TE nézőpontod az "román", ne legyél Deák Tomika elvtárs jó?
Egy félőrült paranoid bolond pont elég ide....te legalább gyógyszerezted magad eddig.
"nem vagy román, német se vagy már, magyar se leszel sohasem."
Majd azt én eldöntöm mi vagyok.
Ezért vagyunk lassan mindenki által utált "balkáni mentalitású büdös bunkók"!
Magas lóról pofázták bele mindenbe, mindenkiről tudni vélitek hol áll, meg hogy ki "zsidó, buzi, román, libsi " stb....aztán csodálkoztok hogy "jaj egyedül vagyunk a világon, nekünk mindenki csak árt".
Hát igen, a sámlira álló beképzelt büdös bunkókat nem szokták szeretni.
Orbán egy tökéletes példája ennek.
Gery87 2023.03.10. 23:55:04
És ha nincs a honfoglalás akkor pláne nincs:)
Egyébként meg a peremterület akkor is elveszett/elveszhetett volna, az sehogy nem volt magyar.
Legalábbis ez a régiós történelmi tapasztalat. Egyetlen multikulti birodalom sem maradt egyben. Abban a formában végképp nem ahogy korábban SZU.
persze, lehetett volna tagállami jogot adni pl a szlovákoknak.
Kérdés hogy a magyar elit hajlandó lett volna e erre.
Márpedig ha ők semmiben nem változtak volna, akkor a véleményem az hogy nem.
2023.03.11. 08:32:42
a magyar történelem arról szó, hogy a magyarság a kárpát-medencét egy államalakulatban próbálja integrálni. és akik ezzel próbálkoznak azok a magyarok. és akik, nem azok nem. tehát ez nem kizárólag az én fantazmagóriám, hanem a magyaroké. és lehet mondani, hogy ezt nem lehet. az az antimagyar.
ha budapest lehetne világváros, akkor a kárpát-medence és a kapcsolódó adriai tengermellék pénzügyi-kereskedelmi-szolgáltató központja is lehetne éppenséggel. amire lehet mondani, hogy ez egy feudális restauráció, a horthyfasizmus. valóban, valami olyasmi. ez sokkal könnyebb feladat, mint világvárossá válni. ezzel próbálkozott árpád, géza, istván és a turul nemzetség. és azt nőágon idekeveredő anjou-k. mátyás és a magyar kormányzók. ez a magyar történelem. és közben volt tatárdúlás, habsburg ármánykodás, oszmán rabiga, nácinémet, szovjetorosz megszállás, keleti és nyugati vazallusság.
a magyarok mindvégig azok voltak, akik kárpát-medencét igyekeztek integrálni. és minden időben voltak mindenféle gyüttmentek, hogy jaj, ne akarjad már, azt nem lehet, jöttek az antimagyarok. ez a történelem.
horthyval nem az volt a probléma, hogy odacsapott az antimagyaroknak, hanem hogy nem csapott oda rendesen. orbánnal se az a probléma, hogy leuralta pest-budát, hanem az, hogy nem uralta le. nem hozta létre a modern kori magyar királyi udvart, amiben nem űkegyelme, hanem a szent korona uralkodik. mert ő egy balkáni típusú vezér akar lenni, aki harcol a nyugattal.
orbán nem érti a magyar történelmet. a haverok lebetonozzák a kárpát-medencét és kínai akkumulátorvölgy leszünk. európai hulladéklerakó. és úgy magasabb lenne a gpd. csak nem lennénk magyarok. lehet, hogy ez lesz a vége a modernitásnak. de úgy európának is alighanem vége szakad.
_Neville 2023.03.11. 11:11:07
Gery87 2023.03.11. 13:01:27
Felvidéknek pont az a része nem volt akkor se magyar mint ma!
A mai magyar-szlovák nyelvhatár 1000 év alatt mozgott fel-le 10-30 Km-et.
Meg a Morva mente volt német sokáig és a városok. Ennyi.
Nem kell délibábokat kergetni.
A szlovák betelepülés meg nem úgy történt hogy így déli szélek szakadtak le.
Gery87 2023.03.11. 13:07:31
"a magyar történelem arról szó, hogy a magyarság a kárpát-medencét egy államalakulatban próbálja integrálni."
Arról szólt, most már el kéne felejteni ezt.
Ez egy soviniszta és birodalmi gondolkodás.
Rajtunk kívül senkinek nem kell, már 1920 után is elavult és életképtelen ötlet volt, ezt a nemesi elit is tudta de nem merték megmondani.
"és akik ezzel próbálkoznak azok a magyarok. és akik, nem azok nem. "
Akik próbálkoznak azok irredenták és álomvilágban élnek, akik meg nem, azok nem.
Ennyi.
"tehát ez nem kizárólag az én fantazmagóriám, hanem a magyaroké."
Ne sajátítsd ki a magyarságot mint olyat hogyha lehet, ezt kurvára nem te fogod eldönteni.
Ez a baja a jobboldalnak, azt hiszi ők egyben a nemzet is.
"és lehet mondani, hogy ezt nem lehet. az az antimagyar."
Mondhatod csak fasság lesz.
Gery87 2023.03.11. 13:13:02
Ukrajnának sem kell, leszarják hogy egy birodalom voltak, leszarják hogy szlávok ők is, leszarják testvér nép, meg 1000 év meg édes faszom....nem számít.
A szlováknak, románnak, horvátnak stb sem kell "az 1000 éves magyar állam" mi a tökömet nem lehet ezen megérteni?
Nem akarnak magyar dominanciát se, meg Budapest világfőfaszom régiós központot meg semmit.
Szlovákia számára már nem is vagyunk fontos kereskedelmi partner.
Budapest már rég központja senkinek, csak MO-nak.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.11. 13:25:15
Más helyzet. Az orosz-ukrán identitás folyékony, simán van, hogy 2 testvér közül egy orosz, a másik meg ukrán,
Ilyen magyar-szlovák viszonylatban nemigen van.
_Neville 2023.03.11. 13:31:48
_Neville 2023.03.11. 13:34:35
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.11. 13:36:02
Genetikailag igen.
S nyilván asszimiláció van. Szlovák uralom a vegyes házasság eredménye szlovák lesz inkább, míg magyar uralom alatt magyar.
De olyan nincs, hogy az ember nem tudja mi. Míg Kelet-Ukrajnában tényleg ez van.
A fodrászom itt onnan származik. A kérdésre, hogy ő milyen nemzetiségű, azt mondja "nem tudom, mert már meghaltak a nagyszüleim és nincs kit megkérdezni". S teljesen komolyan mondja.
Gery87 2023.03.11. 21:10:23
A példa szempontjából mindegy.
Nem ez volt a lényege.
Mindegy hogy ukrán vagy kettős identitású, kétnyelvű stb a többség nem akar már Oroszország része lenni, ez így volt a háború előtt is.
De ez igaz a Beloruszokra is!
A háború pedig valószínűleg erősíteni fogja az ukrán identitást az orosz kárára.
Gery87 2023.03.11. 21:16:16
Igen, de ezt meg én is mondtam.
A városi népesség pedig mint az anyanemzet "exklávéja" és etnikai enkláve, ilyen helyzetekben semmit nem ér.
Vagy lásd akár Székelyföld esetét, vagy az örmény Hegyi-Karabahét...lehetetlen helyzet.
Területi harcban és hosszú távon az nyer akinek nagy egybefüggő etnikai szállásterülete van!
Lehet az akár egy csóró falusias vidék is, nem számít.
A városokkal semmire nem mész.
Lehet pl Trencsénnek 90% magyar, ha közte és a magyar törzsterület között ott van 100 Km-nyi szlovák nyelvtömb!
Akkor az nem számít, elveszett.
A monarchia alatt minden a városokban végbement magyarosodás, ami növelte arányunkat, NEM számított semmit.
Mivel ezzel nem a magyar etnikai szállásterület nőtt!