Sikerült megnéznem végül az új Blokád filmet. Eddig nem lehetett sehonnan letölteni, ezért nem tudtam megnézni.
Nos, jól van megcsinálva, el kell ismerni. A másik új magyar politikai sztárfilmet, az Elk*rtuk címűt nem szerettem, nagyon szájbarágós film, csak Gubás Gabi alakítása tetszett benne mint Gyurcsányné.
Persze nem lehet tudni valóban igaz-e a film narratívája, de mindenesetre igaz lehet, azaz nincs benne alapvető logikátlanság, abszurditás. Ilyen a jó történelmi film: egy adott narratívát mutat be, mely nem ellentétes a tényekkel.
Ami viszont problémás az a nemzetközi környzet bemutatása. A film legeleje. Itt az látható, hogy 1990 júniusában Antall moszkvai látogatásakor Gorbacsov fenn akarja tartani a Varsói Szerződést, s teljes erővel harcol érte. Ez a valóság teljes meghamisítása. A valóságban a berlini fal leomlása után pár héttel a szovjet vezetés egyértelműen kimondta: feladja a csatlósállamokat. 1989 decemberében ezt a máltai értekezleten egyenesen beemelték a nemzetközi politikai elvekbe, a Bush-Gorbacsov találkozón. A szovjet cél ekkor az volt egyedül: a NATO ne terjedjen keletre, s ha lehet, az egyesült Németország lépjen ki a NATO-ból, ez utóbbiról hamar lemondtak.
Eleve 1990 közepén Gorbacsov már a káosz közepén volt, legkisebb gondja se volt a Varsói Szerződés.
Hozzáteszem: mindez nem lényeges a film narratívájával kapcsolatban.
Az egyébként csúcs, hogy a Gorbacsovot alakító kárpátaljai magyar színész szinte anyanyelvi szinten beszél oroszul, s még Gorbacsov sajátos kiejtését is utánozza. Gorbacsov ugyanis csak 46 évesen került Moszkvába, s sose sajátította el a sztendert moszkvai kiejtést, mindvégig megmaradt otthoni dél-orosz nyelvjárási beszédénél. Gorbacsov családja az Észak-Kaukázus oroszlakta részéről származik.
Egyébként az orosz nagyon homogén nyelv, kicsik a nyelvjárási eltérések. De azért az ejtésben van 3 régió, ezek egyike a dél-orosz. S Gorbacsov is ezt beszélte. Ez a nyelvjárás azért is érdekes, mert nyugaton gyakorlatilag átmegy az ukrán nyelvbe délen és északon meg a belaruszba. A mai kelet-ukrajnai és délnyugat-oroszországi régióban a nyelv folyamatosan megy át egyikből a másikba, éles határ nélkül, ugyanez Belarusz esetében.
Persze a cél világos: ez valójában nem egy taxisblokád-film, hanem egy Antall-film. S a szovjet valóság elferdítése is ezt a célt szolgálja. Szerintem így is butaság ez: Antallnak 1990-ben nem kellett a szovjet fenyegetés ellen küzdenie, mert ilyen akkor már nem volt.
Ami zavar: ez egy szentfilm. Olyan, mint a ballib Göncz-kultusz a másik oldalon. A valóságot kellene terjeszteni, nem az elletétes marhaságot, a valóság pedig az: se Göncz, se Antall nem volt jelentős személyiség, még belföldön se, de nemzetközileg meg egyáltalán nem. Minek kell utólag valamiféle világhőst készíteni Antallból?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ZorróAszter 2023.04.02. 08:02:05
Na majd a Ruszkik haza! című film, ami arról szól majd, hogyan kergette ki Orbán egymaga az oroszokat.
Remélem, régi nagy kedvencem, Koltay Gábor rendezi majd.
:o)
ZorróAszter 2023.04.02. 08:06:17
Hacsak nem azt torolta meg a CIA, hogy átpártolt a németekhez.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.02. 09:38:31
Boldeone2 2023.04.02. 09:58:14
entrpnr 2023.04.02. 10:20:01
Úgy beszólni az oroszoknak és követelőzni, hogy "semmink" sincs, illetve még egy előzetes felmérést/hatástanulmányt sem készíteni a várható negatív következményekről, büntetőintézkedésekről, azokra nem felkészülni ELŐRE, illetve szövetségesek nélkül (korai V4?) belemenni egy adok-kapokba, ez inkább botor és amatőr lépésre vall. Úgy is fogalmazhatnék, hogy a film eleje alapján a diplomáciához "sem értettek" Antallék.
Persze, ha igaz lenne, amit a film bemutat, de őszintén megmondva csak a magyar nyelvű wikipédián leírtakig terjed a tudásom ez ügyben.
A film ennek ellenére/ezzel együtt egyébként relatíve jó, az Antallt alakító színészeket jól sikerült kiválasztani.
Még egy megjegyzés: a film alapján Hankiss legalább akkora negatív figura, mint Göncz. Amerikában, Angliában szólhat a néphez az elnök/király, de az 1990-es Magyarországon nem, botrány!
2023.04.02. 10:41:36
tűz fal 2023.04.02. 12:19:52
Honnan tudod hogy tisztességes volt? Ha már "mennybemenetel", akkor szerintem lehetett volna rögtön a halálával kezdeni, mert abban ki is fogytak az érdemei. Miniszterelnökként egy nagy nulla volt, vagy még inkább negatív. Ami előtte volt, az meg talán igaz se volt. Elég enyhe ejnyebejnyékkel úszta meg a forradalmi múltját.
Gery87 2023.04.02. 12:21:43
Mert rájuk még emlékeznek a ma élők.
Több száz éve halott valódi hősökkel nehéz azonosulnia a mai kor emberének.
Az elmúlt 100 év meg tele van megosztó és ciki személyiségekkel.
Szerintem is fasság ez, de ez van.
Nem kell megnézni én pl nem is hallottam hogy lesz ilyen film és nem is érdekel.
A színészi játék gondolom szokás szerint színpadiasan szar, valaki mindig kiabál benne és persze zabálás meg unalmas üresjáratok:)
_Neville 2023.04.02. 12:34:50
_Neville 2023.04.02. 12:37:11
Gery87 2023.04.02. 12:45:52
Lehet, bár akkor se érdekel.
Antallék kiárusították és elkótyavetyélték az országot, hogy ezen belül mit csinált, meg hogy...már nem érdekes, nem tudja "megmagyarázni".
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.04.02. 12:59:01
Pedig nem is negatív. Semleges inkább.
2023.04.02. 13:00:07
@Gery87: Igaz, ezért is káros piedesztálra emelni, nem csak amiatt, amit Birca mond. Jóhiszemű úriember volt, aki nemsokat konyított a politikához. Az Apponyi-féle típus, aki hisz benne, hogy ha korrekten jár el ellenfeleivel, akkor majd ők is vele.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.04.02. 13:02:07
Persze.
Csak éppen ha van a filmben több mint szórakoztatási szándék, az egész más helyzet.
2023.04.02. 13:11:47
ez az alkotás elmenne egy antall kultuszfilmnek akkor ha bemutatják az erényeit, a külpolitikai hibáit következetességnek, a belpolitikait szerencsétlenségnek mutatják be. és az alkotók azt sugallják, hogy antall józsef a nagy államférfi volt és a többiekről nem mondanak semmit. lényegében emléket állítanak egy halott miniszterelnöknek. az még éppen rendben van.
antall politikája sok esetben népellenes volt. nem azért, mert gonosz miniszterelnök volt. hanem mert úgy képzelte, hogy minél gyorsabban szakítani kell a szovjet rendszerrel és bevezetni a nyugatos világrendet. mert már az első háború idején be akartak jönni az oroszok. csak ebben a cárt leninék akadályozta meg. ilyesmi elképzelései voltak. brutális hülyeség volt szétverni a téeszeket, brutális hülyeség volt szétverni az iparvállalatok működő részét. az átlag ember ezért nem szerette és nem a morózus természete miatt.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.04.02. 13:14:17
Meg eleve az egész Antall-kultusz: nevetséges. Antall egy senki volt. Persze rendes ember volt, nem akart semmi rosszat, de egyszerűen nem értette a helyzetet. Semmivel s evolt előrelátóbb, mint az akkori utca embere. Alapvetően sodródott.
Még ez a nyugati közeledés se igaz. Nyilvánosan a NATO-tagságot először Horn vetette fel, nem Antall. Az MDF_ben konzenzus volt, hogy semlegesség kell.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.04.02. 13:23:47
Pedig az átlagember éppen akkor tud azonosulni a hőssel, ha az nem élete minden pillanatában hős.
Mondjuk a szovjet rendszerváltozás után már ki lehetett adni minden Lenin-művet. S az emberek megdöbbenve látták: Lenin végülis időnként normális volt.
A legjobb ami tetszett: a szerelmes levelei a francia szeretőjéhez. Az ember látja: ez az ember nem volt azért egy szörnyeteg.
2023.04.02. 13:34:59
antall célja olyasmi volt, hogy magyarország ausztriával csatlakozzon az európai közösséghez. amit egyébként éppenséggel lehetett volna támogatni. ezt a rendszerváltók mind támogatták volna akkor ha 90-ben kohl, mitterrand, thatcher is ilyen ígéreteket tesz a nyilvánosságban. és vranitzky is az mondja, hogy ausztria-magyarország közösen csatlakoznak. csak erről szó se volt.
2023.04.02. 14:02:45
az mdf és az szdsz is azt gondolta, hogy magyarország a nyugat támogatása nélkül egy félszuverén gazdasági státusszal se rendelkezhet. emlékszem derbrecen szdsz-es polgármestere az első karácsonyfa állításkor azt mondta, hogy nem biztos abban, hogy ebből hagyományt lehet teremteni. mert ha a nyugat nem segít, akkor nem tudunk a főtérre fenyőfát állítani.
és a közgondolkodás az volt, hogy ez elsődlegesen attól függ, hogy van-e fa az erdőben. és ha nincs valami (mondjuk nyersanyag), akkor tudunk-e cserébe árut ádni az oroszonak. és a nép nem értette, hogy miért nem működhetnek az államközi csereügyletek. a hiányzó technológia megvételéért cserébe munkát kell vállalni a nyugatos vegyesvállalatoknak. debrecenben a medicor az nszk piacára gyártott, a konzervgyár a nestlé partnere volt. nem értette senki, hogy a kgst felbomlásával miért nem erősíti meg a kormány a mezőgép vállalatot. miért verik szét a szövetkezeteket. miért mondják, hogy a gmk rendszer tolvajlás.
antall a helyi lakosság megkérdezése nélkül rendelte el azt, hogy debrecenben az egyik szovjet laktanyából menekülttábort kell csinálni. és debrecen ezért semmit sem kap. mert a kormány tehetetlen. hiszen csak a nyugat dönthet. antall innen nézve egy faszkalap volt. jeszenszky gézával és társaival közutálatnak örvendtek. csurka is. debrecenből nézve egy kulturálsi despota volt, aki semmilyen esélyt nem adott volna a vidéki kultúrának.
debrecenben az szdsz azért maradhatott hatalmon 1998-ig, mert a többség az mdf-t utálta. debrecenben az mdf kb. 1991-ben szűnt meg. miép, fkgp, kdnp semmiféle tömegbázissal nem rendelkezett. ezek a pártok debrecenben 1-2 ember körül szerveződő szűk baráti körök voltak.
a rendszerváltásnak nem volt társadalmi bázisa. csak az volt, hogy csatlakozunk a nyugathoz. és magyarország olyan lesz, mint ausztria. mert a nyugatiak rendesek lesznek. és ez legfeljebb a bokros csomagig tartott. utána nyilvánvaló volt, hogy magyarország egy alávetett helyzetbe kerül.
és erre volt a válasz orbán ellenkormányzása. illetve mai napig ez a válasz. csakhogy orbánnal minden irányban kiszolgáltatottá válik az ország. hétfőn benyalunk az oroszoknak, kedden amerikának és szerdán várjuk a kínai befektetőket. azonnali béketárgyalások vagy világháború. ez a két lehetőség,
Wildhunt 2023.04.02. 14:06:18
_Neville 2023.04.02. 14:45:50
_Neville 2023.04.02. 14:48:58
entrpnr 2023.04.02. 16:39:36
Időnként megpróbálják Antallt szembeállítani Orbánnal, "európai konzervatívot" faragva belőle, kisajátítva emlékét. Valószínű a film ennek ellensúlyozására (is) készült.
Boldeone2 2023.04.02. 16:52:50
Akkoriban még Orbán is liberális-konzervatív volt, csak később fogadhatta meg, - két vereség után- ha egyszer győz, akkor soha többé nem engedi át a hatalmat és egy monolit rendszert épít, egy "jobbos" Kádár- rendszert
Ez sikerült is neki, mert a birka népnek tekintélyelvű vezető kellett, meg a korábbi rendszer restaurálása. Az európai elitpolitikákhoz ma Antall közelebb állna. Antall fia is haragszik Orbánra
Boldeone2 2023.04.02. 17:11:24
Erre Antall fia azt mondta, hogy Orbán olyan mint a kolera ....
Ezeket csak pénz tartja össze, ezért is lenne minél fontosabb, hogy az EU ne alkudjon meg velük. Ha elfogy a pénz, akkor egymást fogja gyilkolni a NER- elit ...
Egyszer - talán - a távoli jövőben- Magyarország demokratikus állam lesz. Akkor kell majd olyan alkotmányt hozni, hogy az orbáni rezsimhez hasonló soha többet ne alakuljon, mert ez egy tragikomédia már
Egész Európa rajtu(n)k utálkozik
tűz fal 2023.04.02. 18:35:53
"Ez sikerült is neki, mert a birka népnek tekintélyelvű vezető kellett"
De ugye nem is vagy te magyargyűlölő féreg, sőt kikéred magadnak. Egyszerűbb a képlet Móriczka, nem kérünk a tetves szektádból.
Boldeone2 2023.04.02. 19:39:31
vasútihíd 2023.04.02. 19:40:38
Boldeone2 2023.04.02. 19:43:42
Ez a lényeg, - ami TÉNYSZERŰEN igazolható- nem pedig amit a rezsim hirdet magáról, az agymosottaknak!
vasútihíd 2023.04.02. 19:52:21
Gery87 2023.04.02. 21:03:07
A gazdasági szemlélet jobb és baloldalon kb ugyanaz nálunk.
tűz fal 2023.04.02. 21:03:16
Te a segghülye droidokat képviseled. Donáth Kacsa maga mondta el a kiszivárgott videon, hogy ők maguk is tudják, hogy a jogállamisági vádak kamuk.
A hozzád hasonló hazátlan szarrágó férgeket bomlasztásra használják.
jónévez 2023.04.02. 23:04:45
Miért is na beszélhetne a Gorbacsovot alakító filmszínész tiszta oroszol?
A magyar filmekben is a főszereplők budapestimagyarul beszélnek, az az etelon. Éppen a (művi) vidékieskedés a kivétel, sőt (hogyismodjamki) a "mucsaiság" kifejezése.
jónévez 2023.04.02. 23:22:36
Ez meg már rossz csavarintás. Kádár-nak is volt sajátos kiejtése. Attól még teljesen budapestimagyarul beszélt. Nem is tehetett másként.
jónévez 2023.04.03. 00:02:27
"Európa nem kér belőletek, bosevik-náci tetvek! Én az európai véleményt képviselem,"
Látod, kisbaratom, ez a baj.
Hogy azt a náci felsőbbrendűséget nyomod, amit megszoktatok, csak most európaiságnak hívjátok.
A bűnözők tolvajt kiáltanak, rendőrt követelnek.
(Az európai vélemény, az európai álláspont nem az, amit hazudsz. Azt soha nem kérdezted meg, nem is szeretnéd nyjvánosságra hozni, mi az európai emberek többségének a véleménye, álláspontja)
Boldeone2 2023.04.03. 10:21:01
- Korrupt emberek mindenhol vannak, de Magyarországon az EGÉSZ Fidesz pártállam egy korrupt, családi , maffia - kapitalizmus!
Nyugaton legalább FOROG a politikai hatalom, itt meg Orbán sleppje ÖRÖKRE bebetonozta magát
Orbán családja is milliárdos közpénzekből gazdagodik
Boldeone2 2023.04.03. 10:26:26
- Hol lenne ez jogállam, de te debil, amikor 2 éve rendeleti kormányzás van, " rendkívüli jogrend " , a Fidesz pártemberei ülnek MINDEN közjogi "méltóság" pozícióban, a haveri kapitalizmus meg mindent leuralt ( lsd: egyetemek )
alöksz róz 2023.04.03. 16:13:19
(ami nem mond semmit arról, hogy igaza van vagy nincs)
vasútihíd 2023.04.03. 16:27:29
vasútihíd 2023.04.03. 16:38:40
gigabursch 2023.04.04. 11:44:36
Ami Antall-t illeti: Ő csak egy aljas gerinctelen volt.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.06. 10:00:57
Ez is több mint szórakoztatás.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.04.06. 10:01:48
Dehát ott ez mellékes elem.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.06. 10:06:06
Személy szerint, kortársként inkább @gigabursch: véleményét osztom, Antall tökéletesen megalkuvó erőtlen ember volt, részben fiziológiai, részben jellembeli okoból, az ukrán alapszerződéssel elkövetett hibájából most temethetjük a magyarokat.
Dehát amikor 1992 augusztusában a MVSZ felvetette, hogy ha már a szomszédságban mindenki önrendelkezik akkor nekünk ez miért nem jár, már indult is a szareső.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.06. 10:08:36
Még a nevek is poénosan beszédesek. Rodin ezredes (ugye a Gondolkódóra asszociálunk), Lebel (a Szép) felügyelő, Montclair ezredes (a Tiszta Hegy) a hőstípus, stb.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.04.06. 10:11:57
Igen, ez teljesen abszurd volt. Kb. az volt a ballib konzenzus, hogy Antall=Horthy, Csurka=Szálasi, s még az MDF nemzeti liberálisai is dühöngő fasiszták.
Pár hete néztem ennek mai emlékét.
Ugye, ma már a volt nemzeti liberálisok a ballibek szövetségesei, de egyes ballib megmondóemberek máig mondják az akkori marhaságaikat.
Itt nagyon vicces: Elek majdnem elhagyja a helyszínt Révész miatt - www.youtube.com/watch?v=0Rvx_M3_Yi0 - Révész képtelen elszakadni 1990-es álláspontjától, hogy az MDF fasiszta volt, Elek meg nagyon begurul ettől.
ZorróAszter 2023.04.06. 10:25:27
Hogy vonhatta be az OAS három friss kelet-európai emigránst az akcióba? Hiszen simán lehettek volna a magyar hírszerzés emberei is?
Úgy, hogy a francia titkosszolgálat már régóta ismerte őket. Vagyis egy Kopjás csoport tagjai voltak, mert a francia titkosszolgálatnak ilyenekkel volt csak kapcsolata.
Miért kínos a kérdés?
Mert felveti azt a további kérdést, hogy mit csináltak a Kopjás csoportok 1956-ban?
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.06. 10:27:54
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.06. 10:30:13
www.youtube.com/watch?v=zLc9KeccnL8
vergyula 2023.04.06. 11:03:38
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.06. 11:54:27
De akkor kezdem érteni a különbséglátások okat :)
Yorg 2023.04.07. 20:43:59
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.04.08. 08:37:15
Helyesen: www.youtube.com/watch?v=WfkGrxEMLzQ
Yorg 2023.04.08. 08:38:55
tűz fal 2023.04.10. 10:16:16
Ne erőlködj, te trollnak is hülye faszfej, Donáth Kacsa maga mondta el, hogy a jogállamisági rinyájuk kamu. Azt amit ő maga leleplezett, nem cáfolja az, hogy te sírsz. Menjél vissza az USA-ba továbbképzésre, amíg egy feka bráner ki nem veri a másik retinádat is.
tűz fal 2023.04.10. 10:25:09
"te is tudod hogy az igazi férgek nem láthatóan a föld alatt bomlasztanak"
mek.oszk.hu/adatbazis/magyar-nyelv-ertelmezo-szotara/szotar.php?szo=F%C3%89REG&offset=112&kezdobetu=F
A szavaknak több jelentése van. A kontextus alapján általában eldönthető melyikről van szó.