Aláhúzom, diákként semmi tapasztalatom nincs: 7 évet magyar állami iskolába jártam 1973-1980 között - a Budapest V. kerületi Szent István téren, az iskola onnan időközben elköltözött egyébként, az épületet visszakapta ugyanis a Katolikus Egyház -, s 5 évet szovjet állami iskolába 1980-1985 között - Havannában, a szovjet követség iskolájába.
Kubában egyébként létezett akkor is magániskola. Kanadai-kubai megállapodás alapján, a kubai Oktatási Minisztérium vezetése alatt, de a kanadai oktatási rendszer alapján ment a tanítás, kanadai magántőke tulajdonnal, volt ott spanyol tannyelvű és angol tannyelvű tagozat. A legtöbb nyugati gyerek oda járt egyébként. Az én időmben egy magyar se járt oda, bár ez nem volt tilos, pl. a 70-es években még volt magyar diák is ott. A magyarokat alapvetően a tandíj tartotta vissza, bár az nem volt csillagászati összegű.
A másik oldalról viszont sokat láttam, elsősorban Bulgáriában. S ez leginkább feleségem sztorijai, aki évekig dolgozott ilyen helyeken tanárként.
Tulajdonképpen - mindent összegezve - egyetlen dologban tényleg jobb a magániskola az államinál: az anyagi feltételek jobbak, azaz vannak működő műszaki eszközök, a bútorok jó minőségűek, karban van tartva az épület.
Minden másban negatív a kép. Az állami iskolában sincs sok joga egy tanárnak, de a magánban még rosszabb a helyzete: gyakorlatilag semmilyen fegyelmezési eszköze sincs, még kizárással se fenyegetheti a diákot, mert a tandíj miatt nem zárnak ki egy diákot se.
Plusz probléma az anyagi különbség. A diák nem hülye, tudja, hogy hozzá képest a tanár koldus. Hiába kap a magániskolai tanár kb. dupla annyi bért, mint az állami rendszerbeli kollégája, ez az összeg kb. semmi a diákok szüleinek jövedelméhez képest, sokszor a diák zsebpénze több, mint a tanár bére. Ez pedig felsőbbrendűségi érzést ad a diáknak, márpedig olyan egészséges tanár-diák viszony nem létezik, ahol a diák az úr.
Tulajdonképpen csak két esetben lehet ez alól menekülni. Ha a tanár olyan szórakozott professzor szerepet játszik, azaz valóban zseniális a szakterületén, így elhihető róla, hogy nem azért nem néz ki gazdagnak, mert nincs pénze, hanem mert ő ilyen csodabogár.
A másik csak nők számára nyitott megoldás. Ha a nő csinos, szép, s kinézete feltűnő, akkor senki se gondol pénzre. A diáklányok tisztelni kezdik az "öregsége" ellenére jól kinéző tanárnőt, a diákfiúk meg nyilván nem fognak botrányt kelteni egy szexuális érdekes nő ellen.
Saját feleség az első időszakban elkövette azt a hibát, hogy megpróbált beleolvadni az összképbe, nem sminkelt és olyan "idős tanárnénis" stílust alkalmazott ruházatban. Azaz nem használta ki testi adottságait. Persze így jöttek a hatalmas problémák a diákok magatartásával. Sikeresen meggyőztem, hogy ez marhaság. Elkezdett munkában is úgy öltözni, kinézni, ahogy normál helyzetben, s azonnal javult a helyzete az iskolában is.
Persze az átlag tanárnő nem tud ezzel élni, mert rég nem néz ki úgy, hogy ez nyitva állna előtte. S persze Bulgáriában is el van nőiesedve a szakma, a tanárok 80-90 %-a nő.
Sokat mesélt hogyan élik túl a munkát a tanárok. Mert a legtöbb esetben ez tényleg túlélés. Aki nem képes kialakítani valamilyen túlélési technikát, az alkoholista vagy gyógyszerfüggő lesz ugyanis. Amit leszűrtem, alapvetően 3 módszer:
- a terrortanárnő: nagyjából az amerikai háborús filmekből vett enyhén elmebeteg kiképzőtiszt figurája, azaz igyekszik minden diákot megalázni, majd amikor ez alap lett, kiválaszt pár kedvencet, akiknek jó jegyet ad a semmiért, a többieket meg kínozza (ez az opció számomra is jól ismert, budapesti iskolámban a 70-es években ez volt a leggyakoribb tanárnő típus),
- a nihilista tanárnő: azt kommunikálja a diákoknak, hogy az élet értelmetlen úgy ahogy van, bejön az órára, ad valami kamufeladatot a diákoknak, közben ő a laptopján pörgeti a FB-ot, majd mindenki vár, míg kicsengetnek,
- az egyetemi tanár: úgy tesz, mintha egyetemen tanítani, emiatt a diákok zöme egy szót se ért az anyagból, de mindig akad pár diák, akit éppen érdekel az adott téma, így a tanár onnantól csak nekik tanít, a többieket meg békén hagyja, játszanak csak a telefonjukkal, de legyenek csendben.
A végeredmény egyébként az, hogy a magániskolába járt gyerek kevesebbet tud, mint aki egy elitebb, jobb hírű állami iskolába járt. Utóbbiban ugyanis legalább ez a "gazdag diák a szegény tanár ellen" effektus romboló hatása nincs meg, plusz a tanár ott kevésbé félti munkahelyét, hiszen állami állásból sokkal nehezebb az embert kirúgni.
Tulajdonképpen a magániskola létezésének fő oka: a gazdag szülő nem meri gyerekét a pórnép közé engedni. Ehelyett a gyerek kap egy mesterséges, zárt területet magának, aminek eredménye végül az, hogy képtelen helyt állni a valós életben. Ha a szülő nem csak gazdag, de egyenesen szupergazdag, akkor persze nincs gond, hiszen a gyerek is ebből fog élni felnőttként. Ha viszont a szülő "csak" gazdag, akkor a gyerekből nagy eséllyel drogos lesz fiatal felnőtt korára.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
MEDVE1978 2023.09.29. 09:17:15
Az oktatás viszont sokkal jobb minőségű, össze nem lehet hasonlítani.
A magyar alapszintű oktatási rendszer ugye egy kövület, valahogy olyan, mint mondjuk egy lakóépület a budai várban. Az egész műemlékvédelem alatt áll, ezért nem csinálhatnak nagyobb változásokat és a legtöbb dolog több száz éves + rohad. Ugyanakkor a felszínen lehet szép kulisszát kialakítani, csak mögötte omlik össze minden.
Hasonló módon a magyar oktatási rendszerben is megjelennek modern elemek, pl: van digitális kultúra már, meg pénzügyi ismeretek, meg hasonlók, próbálják a tankönyveket, feladatokat a modern világban tapasztaltakra kihegyezni. Egyes iskolákban van már valami projektmunka, meg csoportos feladat, van ahol Meixner módszerrel tanulnak olvasni. A háttérben azonban az egész rohad, a tanáron levő hülye teljesítménykényszertől, ami kimondja, hogy a tananyagot X időpontig kötelező ledarálni. A "normál" tanmenetű iskolákban 30+ tanulót zsúfolnak össze és kegyetlenül próbálják kiszórni azt, aki lemarad vagy azt, aki bármilyen szempontból kilóg (pl: néhány gyerek kiközösíti). A szívás ugye az, hogy a gyerekeknek már biztosan kb. 20%-a nem tipikus tanuló. A standard állapot tehát az, hogy mondjuk a gyerekek 20-30%-a jól halad, újabb 40-50% lemarad, 10-20% véglegetesen lemarad. Ez aztán visszafogja az órát, hiszen a 10-20%-tól a tanár és az iskola bármennyire is szeretne, nem tud megszabadulni, mert tankötelesek, viszont tanítani is kell őket. Hozzáteszem ez mondjuk egy normál, városi iskola, nem pedig egy olyan, ahol hemzsegnek a hátrányos helyzetű tanulók.
Az említett magánsuliban ezzel szemben figyelnek az egyéni szempontra, a "tehetséggondozásra", arra, hogy a gyereknek sok mindenben egyéni képességei vannak. Sok projektfeladat van, csoportban is dolgozik az osztálytársaival. A tanárt nem érdekli, hogy ha a tananyagot nem vagy másképp adja le. Senki nem halt még bele, hogy ha kimaradt a Koppányi Aga testamentuma, a Légy jó mindhalálig vagy valami hasonló fostalicska klasszikus.
Éppen ezért a magánsuli végén oktatott gyerek az esetek 99%-ban ugyanaz vagy jobb lesz, mint ami az államiból outputként kijön.
Hozzátéve az egészhez azt, hogy senki ne gondolja azt, hogy a magánsulik "toleránsak". Ha a gyereked nem passzol, verekszik, antiszociális, fogyatékosság miatt nagyon erősen lemarad, akkor maga az iskola vagy a többi gyerek szülője ugyanúgy arra fog nyomni, hogy vidd el a gyereket a suliból. És ott még pluszban jön be a tényező, hogy a szülő úgy fog odamenni a magánsuli tanárához / igazgatójához, hogy én itt egy vagyont kifizetek, mi az, hogy a gyerekem nem tud tanulni, mert Pistike megverte vagy a tanárnéni egész órán Pistikével kell foglalkozzon, mert annyira sötét.
Az egyik gyerekem ADHD-s, mi próbáltunk magánsuliba menni, de ott sem szeretik az ADHD-s gyerekeket. Túl problémás, túl nehézkes. Több a munka, mint a haszon.
_Neville 2023.09.29. 09:21:22
_Neville 2023.09.29. 09:28:34
Ja csak épp sötét Pistike szülője is ekkora arccal fog odamenni, hogy mi az hogy a csodás, okos ,szép Pistike sötét, meg antiszociális, hogy merte megbuktatni a szemét tanár
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.09.29. 09:44:42
Feleségnél megtörtént. Az egyik gyerekről kiderült drogot terjeszt bent.
A tanárnője annyira azért észnél volt, hogy nem arendőrséget hívta, hanem az igazghatót. Az igazgató meg azt mondta neki "a helyedben úgy tennék, mintha nem látnám mit csinál, tudod kiknek az embere a gyerek? nem fog tőlük senki megvédeni, szóval ha élni akarsz, egészségben, nem fogod ezentúl észrevenni".
Serény Vélemény 2023.09.29. 11:46:23
A szívás az, hogy egybe vannak terelve a "nem tipikus tanulók" meg a tipikusak, ÉS ezzel egyben nincs meg a plusz, ami mindenféle téren a "nem tipikusok" oktatás-neveléséhez szükséges volna.
Gery87 2023.09.29. 12:18:01
Józsi ott ismeri meg leendő ügyfeleit, partnereit, befektetőit, üzlettársait...
Én legalábbis erre láttam példát az áletben.
"Ha viszont a szülő "csak" gazdag, akkor a gyerekből nagy eséllyel drogos lesz fiatal felnőtt korára."
Ez is igaz lehet, pl egy Wardorf magánsuli valószínűleg nem sok mindenre jó a hippiskedésen kívül.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.09.29. 12:30:27
Igen, a kapcsolati háló.
A szuperdrága svájci magániskolák titka pont ez: csak ez számít.
_Neville 2023.09.29. 13:06:54
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.09.29. 13:11:01
Kubában, minden kommunizmus ellenére, máig így megy.
MIndenkit felvesznek - talán valami alsó pontszám van az érettségi alapján, de csak az nem teljesíti, aki nem akarja -, majd az első év végéit kirúgják az meberek 80 /-át.
Amikor én kezdtem 1985-ben LETRAS szakon, alig fértünk be a terembe, év végén meg már a helyek 60 %-a üres volt.
S tényleg kemény vizsgák voltak. Az egyik tárgyból még nekem is pótvizsgáznom kellett.
Gery87 2023.09.29. 21:54:13
Persze, álnéven állítólag még a koreai diktátor is járt az egyikbe.
Gery87 2023.09.29. 21:57:30
El tudom képzelni.
A jó oktatás valahol a középút a poroszos meg a hippiskedő modell között.
Azért a ma sokat emlegetett finn modellt is érte kritika a szakma részéről, még a magyar felkapása előtt.
(Egyébként az se igaz hogy kizárólag a háború utáni oktatásnak köszönheti az ország a felemelkedését...ez már azelőtt vagy 70 éve elkezdődött a cári orosz államban. nyilván a jó oktatás segített, meg a pufferzóna jelleg is, ahogy Dél.Koreának is...)
_Neville 2023.09.30. 13:38:18
_Neville 2023.09.30. 13:39:52
Gery87 2023.09.30. 22:00:38
Nem tudom hogy áll most meg milyen a finn oktatás eredményessége.
Azt tudom hogy a jövőben ők is azzal fognak küzdeni mint sok más állam.
Az integrálhatatlan kisebbségekkel meg a demográfiai válsággal.
Ezen csak oktatással nem lehet segíteni.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.01. 05:45:16
A ballibek mániája a finn modell.
Ami vicces: azt rendre elhallgatják, hogy ott egységes tanterv van, azaz nincs az általuk hirdetett "pedagógusi szabadság", "szabad iskola", s a többi baromság.
Gery87 2023.10.01. 21:23:36
A fizetésekkel van a baj, a felszerelésekkel, az iskolák állapotával főleg és persze az aránytalan leterheltésggel.
Egyfajta szabadságra, rugalmasságra persze szükség van, de önmagában ha továbbra sincs meg az összhang a lexikális tudás meg az életre való nevelés között akkor szart se ér a pedagógusi szabadság se!
Én növelném a tanári szabadságot, úgy hogy egy két pofon is beleférjen.
Meg 3-as magatartás alatt pl nincs segély...de ez messzire vezet.
Billy Hill 2023.10.02. 14:47:52
Hát igen, kedvencem, amikor a pszichológus meg gyerekszakértők magyarázzák, hogy vidd minél liberálisabb oktatási intézménybe a gyereked, meg minél kevesebbet kell tanulni, a lényeg a gyerekmegőrzés és játszogatás, ismeretek nem kellenek, elég az együttműködési készség stb.
Közben meg a világ legfelső rétegei svájci internátusba járatják a gyerekeiket, ahol egyenruha és szigor van, vagy pl. nem adnak a gyerek kezébe okostelefont / laptopot (lásd B. Gates) - hadd hülyüljön az átlag, hisz ők maguk mindig fent szeretnének lenni.