magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Rossz marketing

A rossz reklám alaptípusa természetesen a lokalizáció hiánya, azaz nagy cég leadja egy adott országban készített reklámját más országban, ahol azonban az eredeti reklám üzenete nem jön át, sőt fokozott esetben egyenesen rossz üzenet jön ide.

Egyik korábbi cikkemben már írtam a legendás magyar példát a 90-es évek elejéről. Német kávécég be akarja vezetni a márkáját Magyarországon. A reklámban boldog család nagy bögrében mosolyogva issza a kávét. A magyar kisember reakciója: ez biztos nem is igazi kávé, csak valami pótkávé, hiszen nem kis csészében isszák, s lám, még a gyereknek is adnak belóle. Az eredmény persze totális kudarc, rögzül a magyar vásárlóban, hogy "ez nem igazi kávé".

Egy időben, német mintára, az is kezdett terjedni Magyarországon, hogy minden egyes ár elé oda lett írva, hogy "csak". Ez szerencsére akkora röhögést okozott, hogy gyorsan eltűnt mint szokás.

Bulgáriában hasonló volt az amerikai minta átvátele, hogy nettó árat írnak ki, azaz az ÁFA nélküli árat, miközben a vevők 99 %-át csak a bruttó, teljes ár érdekli. Miután a vevők nagy része egyenesen csalásként kezdte értékelni ezt az amerikai szokást, lassan kihalt.

De sokszor saját, lokalizált, hazai reklám is lehet teljes kudarc. Ugyanis a kereskedelmi reklám olyan, mint a politikai kampányszöveg, egyetlen hibás szó mindent tönkretehet, lásd MZP szerencsétlenkedését tavaly az orosz-ukrán háborúval kapcsolatban.

Sokáig hiányoltam, miért nincs olyan cég, mely apró javításokat vállal? Miközben ez arányaiban haszondúsabb, mint az egész építőipar. Aztán lett ilyen cég Magyarországon az ezredforduló körül. S azonnal mindent el rontottak reklámjukkal, az abban lévő "amikor férfikéz kell a házban" szöveggel. Ezzel automatikusan ki is zártak minden egyedülálló férfit, sőt minden családot is potenciális vevőkörükből, azaz a vevők 90+ %-át. Hiszen üzenetük az sugallta, hogy aki nem képes pl. megcsinálni a csepegő mosdót, a lógó vezetéket, a rosszul működő konnektort és villanykapcsolót, az nem "igazi férfi". Hát ezek után ki az a férfi, aki kihívna egy ilyen szolgáltatást, amivel igazolná, hogy ő nem igazi férfi? Fizetek nekik, s ők még le is buziznak? - kösz, nem!

A női divatban nagyon elterjedt 2 hasonló hiba. Számtalanszor látom, mindent 30 éven aluli csajokkal reklámoznak, ami taszítja automatikusan az idősebb nőket, egyrészt azt sugallja "te már öreg vagy, kussolj", másrészt azt "ez úgyse neked való".

A másik a "kedvenc", ilyen "vedd meg kedvenc pulóveredet". Ilyen csak férfi írhat le, egy nő az ilyentől kiütést kap. Az átlagnő még azt is nehezen viseli el, ha a partnere ráerőszakol egy adott ruhadarabot, de ezt még esetleg elfogadja "így tetszem neki a kedvenc pulóverében" alapon, de azt, hogy egy cég eldöntse helyette mi lesz a kedvenc ruhája azt biztosan nem tűri el. A nő tehát eleve negatívan fog hozzáállni egy olyan termékhez, melyet így raklámoznak neki. Plusz, a nő eleve egyedi akar lenni, azt sose fogja bevenni, hogy egy adott ruha sokak kedvence, mert ha tényleg az, akkor neki nem is kell.

Címkék: közélet
26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr8418225425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZorróAszter 2023.10.16. 08:52:20

A reklámban rengeteg a pénz, ezért kontraszelektív a működése.

Az én kedvencem az volt, amikor két nő a saját ruhájával kapcsolatban mond egy-egy nagy külföldi márkát, a harmadik meg a Skálát. Ráadásul a másik két nő egy ilyen lesajnáló hangot hallat. Ehhez képest ezt a reklámot nemcsak egyszer mutatták be. Vagyis a Skála vezetői se az eszükről voltak híresek.

GyMasa 2023.10.16. 09:14:46

Nekem mindig az tünik fel ezekben a "bolgod család"-os reklámokban, amit már te is írtál más kontextusban régebben, hogy:
- MIndegyik család legalább egy 1500 négyzetméteres házban lakhat, hiszen csak a nappalijuk vagy 200 nm...
- Ugyanez a nappali olyan világos, mintha a tengerparton állna a ház
- A kert legalább 1 hektár a ház mögött
- Mindegyik család vadiúj, frissen waxolt 50+ milliós autóval közlekedik
- Újabban, itt a német reklámokban észrevettem, hogy van legalább 3-4 gyerek, akik MIND más börszínüek... (fekete, eszkimó, latin, arab-light stb. )
- A fehér, hetero apuka általában NINCS a reklámban
- Anyuka mindig olyan vidám, mintha éppen abban a pillanatban szippantott volna fel egy csík kokót, a vadiúj konyhapultról... Semmi nyoma neki, hogy fáradt lenne, vagy ilyenek, ahogy egy _VALÓDI_ anya kinéz 3+ gyerek nevelése közben
- Ja, igen, anyuka egy <30-as nö, fehér, tökéletes alakkal és 3+, legalább 13 éves gyerekkel
- Minden reklám HÉTKÖZNAP délelött játszódik. Senki nem dolgozik, a gyerekeknek nincs iskola.

GyMasa 2023.10.16. 09:17:45

@ZorróAszter:
Bocs, de a szocialista idökben a reklám NEM azért volt a TV-ben, hogy kedvet csiináljon a vásárláshoz, hanem azért, mert "volt a nyugati TV-ben is", és akkor nekünk is KELL csinálni, ezzel is mutatva, hogy vagyunk olyan jók, mint a "nyugat"
Ennek volt köszönhetö a "nem kell megvenni, elég csak bérelni!" meg a "pótágy, póthaj, pótkalap, pótkávé a jó!" Jellegü, az egyén értelmi képességeit nagyban (és igen sikeresen) pusztító borzalmak...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.16. 09:35:40

@ZorróAszter:

Alapvetően egyre kevesebb az értelmes reklám, ahol van valami valós szellemi teljesítmény is.

Példa, ahol van tényleges teljesítmény az az UPC reklámja 20 évvel ezelőtt: www.youtube.com/watch?v=AH5-u_YApL8

ZorróAszter 2023.10.16. 09:36:36

@GyMasa:

Ez a mai narancsba tunkolt nemzeti szín farok. Voltak termékek és azkat el kellett adni.

Kávéból is volt minimum 15 féle. Én mindigis Omniát ittam. Kipróbáltam nyugatiakat is. Szerintem nem csak a megszokás mondatja velem, hogy a Tschibó például sokkal vacakabb mint az Omnia.

Ugyanígy a Szerencsi kakaó.

Még a "Cipót a cipőboltból" reklámnak is volt értelme. Az árúházak elvitték a cipővásárlók egy jó részét. Pedig egy nagy cipőboltban például a Keletinél sokkal nagyobb volt a választék.

ZorróAszter 2023.10.16. 09:49:52

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nekem speciel nem tetszik. A bontott csirkések például sokkal aranyosabbak voltak.

Gery87 2023.10.16. 13:15:51

"Bulgáriában hasonló volt az amerikai minta átvátele, hogy nettó árat írnak ki, azaz az ÁFA nélküli árat, miközben a vevők 99 %-át csak a bruttó, teljes ár érdekli. Miután a vevők nagy része egyenesen csalásként kezdte értékelni ezt az amerikai szokást, lassan kihalt."

Mert Amerikában változó hogy melyik államban mennyi és mire az adó vagy egyáltalán van e!
Mondjuk ettől még baromság.

A fizetésekben meg pont fordítva van, itt senkit se érdekel a bruttó összeg, az egészet sose kapod meg, a lényeg amit kézhez kapsz.

Serény Vélemény 2023.10.16. 13:23:03

Mostanában az a kedvenc mániája a kreténeknek, hogy minden fastfashion ruhadarab a webshopokban csak néger, vagy kreol bőrű, vagy távol-keletiesen kinéző nőkön van bemutatva.
A feleségem meg szőke, kék szemű, és világos bőrű... ahogy nagyon sok magyar nő is az...

Gery87 2023.10.16. 13:34:53

@GyMasa:

Mert az adott kultúra ideáltípusait testesítik meg.
A valóságot miért néznéd egy reklámban is és hinnéd el hogy adott cucc működik és boldoggá tesz?
mert ez a lényegük minden termék szolgáltatás egy lépéssel közelebb hoz ahhoz hogy olyan legyél mint ők a reklámban.
Ez persze önmagában hazugság, de le merném fogadni hogy 5000 éve egy jobb íjat se a legbénább vagy átlagos vadász terjesztett el:)

Még a "Egy rém rendes családot" sem lehetett volna azzal eladni hogy egy bérlakásban nyomorognak 4-en van egy Fiestájuk Pegi munka után főz mos takarít Al meg lenn van a kocsmában, vagy a parkolóban mossa a kocsit, nem nyomorognak de semmi érdekes se történik velük.
Ki akarja azt nézni a TV-ben is amit nap mint nap maga is átél?
Nem vicces, érdektelen és még kényelmetlen is.

Ezért kétszintes 250 Nm-es kertvárosi házban laknak, egy banki dolgozó a szomszédjuk aki Mercivel jár, van nagy udvar, kutya, gyerekeknek külön szoba, Pegi háztartásbeli, Bud egyetemre járhat, Al meg 8 órát dolgozik, egy műszakban....

Közben meg el van adva hogy "Al lószart nem keres, sosincs otthon kaja és éheznek, húst nem esznek csak ha kukáznak" stb:)

Miért?
Mert így a kisember megkapja hogy "lám sokkal jobbak a körülményeik mint nekünk mégis csórók és hülyék...ha én lennék a helyükben jobban csinálnám"
A tipikus Mónikasó eset:" röhögni azon hogy van nálam is nyomorultabb"

Tapi2021 2023.10.16. 13:52:28

@GyMasa: Agymosás!
És a népeknek ez kell. A németeknek is.
Hogy közben ég már a ház... Kit érdekel?

De lásd, a lengyelek is Brüsszelre szavaztak többségben. Ez kell. Ez van.
Az aktuális BIRODALOM vonz ereje mindig óriási! Ez már így volt Rómával is. Ki akarna holmi xyz népség lenni, ha lehet(ne) római polgár is?

Igaz, ugyanazt a földet fogja túrni, ugyanannyi pénzért, de az ÉRZÉS, hogy ők is rómaiak, felülír mindent.

Most ugyanez EU-val-Brüsszellel-Nyugattal. Ez a trend, a korszellem, aminek csak ideig, óráig lehet ellenállni. Sajnos nálunk is így lesz. Egy fecske...

Tapi2021 2023.10.16. 13:57:43

Figyelmeztető jel, hogy sikeres volt Brüsszel (Washington, Berlin) nemzeti-konzi-keresztény kormányt buktató ügyeskedése. Az ellenkampányoktól, a tüntetések szervezésén át, a média agymosásig és az EU-s pénzek visszatartásáig!

Most Tusk triumfálhat majd, hogy ő bezzeg elhozza a lengyeleknek a pénzt!
Nálunk is elhozná a Brüsszel/birodalom kompatibilis ballib kormány! Hiszen erre megy ki a játék ELEVE!

Serény Vélemény 2023.10.16. 13:59:54

@Tapi2021: "gaz, ugyanazt a földet fogja túrni, ugyanannyi pénzért, de az ÉRZÉS, hogy ők is rómaiak, felülír mindent."

Nem. A római módszer az volt, hogy a népek _elitjét_ megtanították a római életmódra és kultúrára. Attól a plebsz még ugyanolyan plebsz maradt, de így a népet már nem kellett a rómaiaknak sok pénzért elnyomni, elnyomta őket a saját elitjük....

_Neville 2023.10.16. 14:27:41

@Gery87: " Mert Amerikában változó hogy melyik államban mennyi és mire az adó vagy egyáltalán van e!"
Európában is, itt mégis sikerül megugrani ezt. Ráadásul nem tudom miért érv ez egy konkrét boltra, hát ott egyértelmű hol vagyunk és itt mi az adó, írják ki aszerint.

_Neville 2023.10.16. 14:28:22

Amúgy mintha Magyarországon is lett volna egy rövid ideig nettó árazás, csak aztán a GVH gyorsan betiltotta ezt a gyakorlatot.

Gery87 2023.10.16. 15:30:46

@_Neville:

Csakhogy Európa nem egy ország:)

Gery87 2023.10.16. 15:31:40

@_Neville:

"Ráadásul nem tudom miért érv ez egy konkrét boltra, hát ott egyértelmű hol vagyunk és itt mi az adó, írják ki aszerint."

Mondtam hogy hülyeség szerintem is.

jónévez 2023.10.16. 15:33:35

Létezhet az, hogy rossz marketimg, de inkább úgy gondolom, vannak olyanok, amik téged bem, vagy nem jól érintenek. Nekem is van, volt olyan, de erre jutottam: nekem nem jön be, de talán nem is én vagyok a célcsoport.
Van most is egy (szerintem) jól eltalalt reklámfilmecske, amikor az autók mint a kiskutyák szaladnak a nagy tanker után a benzinkúthoz. Nekem tetszik, bejön, neked lehet, nem. En célcsoport vagyok, masok nem.

jónévez 2023.10.16. 15:40:43

@ZorróAszter:
A "bontott csirkés" érdekes kis történetecske volt. Vsak oly régen vokt, hogy pont a reklám lényegére (hogy az ÁHT-t, vagy már az szétrobbantása utani valamely céget reklámozta) nem emlékszem. De a YT-n biztosan megtalálom.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.10.16. 15:53:41

@GyMasa: részben volt így, ahogy haladt az idő. Az akkori reklámnak inkább informatív keretet próbáltak adni a dolognak, és pl. Alfonzó meg a Kiskabos egész jól megoldották :

www.youtube.com/watch?v=GG08Mz1FAQA

Kb. harminc éve a jó reklám életérzést sugall, de nálunk ez a fajta szemlélet, éppen a szocializmus szürke mikrogulagja miatt jóval előbb megjelent, nemcsak Ötvös Csöpiben:

www.youtube.com/watch?v=H432zlAPm1g

Nem egészen értem @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: költő mire gondol a szellemi munkát hiányoló megjegyzéssel, de ez itt minden idők legjobb magyar életérzést átadó reklámfilmje:

www.youtube.com/watch?v=D8VPTGlgitY

ez pedig az egyik legötletesebb:

www.youtube.com/watch?v=7BpjDei63G0

Szerintem a mostani Badáros-Stefanovicsangélás-öntödegyáras vonal is eredeti és fantáziadús. Odanézel a képernyőre, és ez a cél.

_Neville 2023.10.16. 16:04:41

@Deak Tamas: az ezredforduló környékén a Pannon GSM reklámok is hasonlóan jópofák voltak
youtu.be/-TYMXU-o2Ic?si=dNV5LPAPuqwPXTnh

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.10.16. 16:21:13

@_Neville: bizonyám ! Ez nem a Pindroch Csaba?

www.youtube.com/watch?v=Vuy4Z6ua-co

Én akkor a Westelnél dolgoztam és valahova elszórtam a highos reklámnak a hosszabb, 15 perces változatát, amiben a teljes sztorik benne vannak (ha megfigyeled, a highos reklámban némelyik törmeléktörténet illogikusan kapcsolódik, de annyira jó a miliő meg az egész, hogy nem feltűnő)

Na, a német nagytőke amúgy a westeles életérzést szépen elintézte, ebben igazat kell adni házi skizofrénünknek. Szépen elérkeztünk azóta az alzaponthúúúúúúúúúúúúúuu színvonalára, dehát szegény Kulin Ferenc ezt halálpontosan megjósolta 1992-ben.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.10.16. 16:47:12

@_Neville: egyébként a highos reklám férfi manökenjei közül jópáran szerepelnek ebben az örökbecsű zenei kincsben :

www.youtube.com/watch?v=Kcl30b0uU5E

Billy Hill 2023.10.16. 22:26:30

@Gery87: "Még a "Egy rém rendes családot" sem lehetett volna azzal eladni hogy egy bérlakásban nyomorognak 4-en van egy Fiestájuk Pegi munka után főz mos takarít Al meg lenn van a kocsmában, vagy a parkolóban mossa a kocsit, nem nyomorognak de semmi érdekes se történik velük. Ki akarja azt nézni a TV-ben is amit nap mint nap maga is átél?
Nem vicces, érdektelen és még kényelmetlen is."

Amit leírtál, az a Szomszédok. :-)

Gery87 2023.10.17. 13:35:10

@Billy Hill:

Depis egy nyavalygó fos is volt...sose bírtam nézni a végéig:)
Máig nem értem miért nézték az emberek este ugyanazt a TV-ben amit egyébként napközben csináltak:)

Oké, nem mindenki egy "Panel Batman" mint Feri...meg Dr.Hókuszpók... de azért na....

GyMasa 2023.10.17. 13:44:09

@Billy Hill:
Nem is nézetm...
Igaz, akkor ezzel én erös kivétel voltam.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása