magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Ismét különleges időszak

Úgy néz ki, Kubában ismét jön a különleges időszak.

Egyszer már volt, 1990-2000 között. Akkor a Szovjetunió és a KGST megszűnése volt a fő ok. S akkor a megoldás az idegen tőke beengedése lett, különösen az idegenforgalomban.

Azóta azonban az idegenforgalom visszaesett. Egyszerűen rossz a szolgáltatások szintje Kubában.

Most a helyzet olyan, hogy a kubai vezetés olajért könyörög Oroszországtól, mert lassan le fog állni a tömegközlekedés és az áramszolgáltatás.

Az eleve alacsony életszínvonal sokat esett. Először az 1990-2000 közti speciális időszakban, ami alatt kb. az ötödére esett a dollár piaci értéke. 2000 után javulás lett: megszüntették a lakosság korlátait a pénzhasználatban.

2021-ben be lett vezetve a nagy pénzügyi reform: az addig létezett kétféle kubai peso - a normál és a konvertibilis - egyesítve lett, pedig ennek súlyos ideológiai ára volt, az egyesítéssel el lett ismerve, hogy infláció van az országban, s hogy 1 peso az nem 1 dollár.

Ez utóbbi ugyanis rögeszme. Alapja az, hogy egészen 1881-től - azaz még a spanyol uralom alatt - 1 peso mindig 1 dollár volt, a két pénznem párhuzamosan volt forgalomban, s ez megmaradt egészen 1960-ig. Ez olyan tartós emlék tehát, hogy máig hat, s csak 2021-ben ismerte el az állam, hogy ez nem így van.

Egyedüli pénznemként a volt konvertibilis peso maradt, mégpedig 1:25 árfolyammal a dollárhoz képest.

A reform azonban sikertelen lett, kiderült, hogy nincs az országban elegendő fedezet a pénztömeg mögött. Az 1:25 árfolyam csak az utalásokra maradt, gyakorlatilag csak idegen bankkártyát használó külföldi turisták fizettek így, akik nem tudták, hogy így rosszul járnak. A készpénzforgalomban még a Kubai Nemzeti Bank is, teljesen hivatalosan 110 pesót adott 1 dollárért.

S a legnagyobb kudarc: vissza kellett hozni a valutás üzleteket, persze fedett módon. Ezekben készpénzben nem lehet fizetni, csak speciális bankkártyákkal (nevük: MLC), viszont ezeket a bankkártyákat csak dollárral lehet feltölteni. Akinek van bevétele dollárban vagy a rokon küld neki pénzt, az tud vásárolni. Mindenki más meg kénytelen piaci árfolyamon dollárt venni, mert különben alapvető termékeket se tud venni.

Megindult a feketepiac, egyrészt a dollárért, másrészt immár az MLC-ért. A tegnapi napon pl. a fekete árfolyam ez volt: 330-350 között a dollár, s 280-290 között az MLC.

Természetesen léteznek normál pénzzel működő üzletek is. De egyrészt ezekben bizonyos termékek egyáltalán nem kaphatók, másrészt ami kapható, annak az ára is az MLC-s árakhoz van igazítva, kivéve pár alapvető, rögzített árú terméket, ezeket korlátozott mennyiségben lehet megvenni külön igazolás ellenében - ez az egykor sokkal szélesebb jegyrendszer maradványa. Pl. személyenként havi 12 darab tojás, 7,5 kg krumpli, 3 kg rizs, s még nagyjából 10 alaptermék. Ezeknek az ára nevetséges jellemzően, átszámolva a teljes fogyasztói kosár megvétele is csak 2-3 dollár átszámítva. Ha ez nem lenne, tényleges éhezés lenne az országban.

Az átlag kubai úgy él, hogy megveszi a teljes neki járó jegyrendszerbeli árumennyiséget, majd kifizeti a számláit (a közművek filléresek), aztán megpróbál piacon vásárolni zöldséget és gyümölcsöt, ott az árszint jellemzően kedvezőbb, mint az MLC-boltokban. Aztán valahogy dollárhoz próbál jutni a "luxuscikkek" megszerzéséért, szinte minden luxusnak számít, lásd mosópor, sampon, vécépapír, kávé, konzervek, italok.

A helyzet egyre nagyobb elégedetlenséget vált ki. A minimálbér havi 2100 peso, az átlag 4500. S még az egyes kiemelten fizetett szakmák - pl. orvos - is alig 15 ezer peso körül keresnek havonta. Ez utóbbi a tegnapi árfolyamon 40-50 dollár között van.

A helyzet rendezésének módja csak egy lehet: bevezetni a kubai peso konvertibilitását, persze olyan árfolyamon, melyet az állam elbír és mely stabil is marad, ez a szakértők szerint akár 400, sőt 500 peso is lehet. Az akadály ideológiai: stabil lesz a pénz, de akkor immár hivatalosan is 10 dollár lesz egy átlagbér. Még ha bele is vesszük, hogy Kubában egy csomó szolgáltatás vagy ingyenes vagy filléres (pl. áram, víz, tömegközlekedés, mozi, színház, sport), ez a szint a legszegényebb latin-amerikai országokhoz képest is nevetséges: még az állandó válságban lévő Venezuelában is 160 dollár körüli az átlagbér.

Ha nem ez lesz, akkor marad a második "különleges időszak". Amihez szerintem nincs meg a kellő erő, az erőszakszervezetek tagjai se érzik már jól magukat.

a tegnapi feketeárfolyamok 5 forrás szerint

felirat kubai üzlet ablakán: "Az eladás ebben az egységben kizárólag konvertibilis pénznemben kiadott belföldi és külföldi mágneses kártyákkal lehetséges. Az árak USD-ben vannak kifejezve."

Címkék: közélet
49 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr8418377017

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_Neville 2024.04.11. 12:49:28

Igazából számomra érthetetlen, hogy maradhat fent ez a rendszer úgy, hogy mellé nincs észak-koreai típusú információs vákuum, és egy kubai simán látja a neten, mi van az USA-ban, Európában, de akár más környékbeli országokban.

élesi 2024.04.11. 13:02:00

Kuba előtt három lehetőség áll:

1) Oroszország és/vagy Kína felkarolja
2) Haitihoz hasonló nyomor és anarchia
3) Az USA megszállja

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.11. 13:31:10

@_Neville:

Nincs alternatíva, ez a fő baj. Nincs kormányképes ellenzék.

Tapi2021 2024.04.11. 13:41:40

"Azóta azonban az idegenforgalom visszaesett. Egyszerűen rossz a szolgáltatások szintje Kubában.

Most a helyzet olyan, hogy a kubai vezetés olajért könyörög Oroszországtól, mert lassan le fog állni a tömegközlekedés és az áramszolgáltatás.

Az eleve alacsony életszínvonal sokat esett. Először az 1990-2000 közti speciális időszakban, ami alatt kb. az ötödére esett a dollár piaci értéke. ..."

Ez csak a szocialista rendszerek normál működése!!! Gery...
Pedig Kuba is az "aranyrögön ülő koldus"!

De koldus, mert nem a józan ész irányít, hanem a szocialista ideológia!
Ezért bukik meg MINDENHOL.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.11. 14:03:30

@Tapi2021:

Ezzel a magyarázattal 1 nagy baj van: akkor miért szegény Latin-Amerika minden olyan országa, mely sose volt kommunista?

_Neville 2024.04.11. 14:23:11

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: De valahogy Kubának még őket is sikerül alulmúlni. Szóval csak van probléma az ideológiával is.

Gery87 2024.04.11. 14:42:27

@_Neville:

"mellé nincs észak-koreai típusú információs vákuum, és egy kubai simán látja a neten, mi van az USA-ban, Európában, de akár más környékbeli országokban."

Miért nálunk hogy van 13 éve NER mikor nálunk sincs?
Simán átmész Szlovákiába (csak hogy ne untig Ausztriázzunk) és láthatod hogy "nem abuzálnak gyerekeket sorosista libsi buzeránsok" és "migráns hordák" sincsenek...
Ellenben a mondjuk feltűnik hogy nem akar szétesni a futómű a kocsidban meg van Euro:)

Szóval itt is látható hogy 13 éve hogy a NER semmivel nem tette jobbá az életet mint a régióban, mégis lenyeljük a bunkó Döbrögis faszkalapok kuruckodását, a lombkoronassétányos vastagbőrű lopásukkal együtt!

Gery87 2024.04.11. 14:45:44

@Tapi2021:

A legtöbb ilyen reménytelen seggluk a világon barátom épp hogy nem "szocialista" hanem kurvára kapitalista, méghozzá a legkíméletlenebb fajta kizsákmányoló jellegű ahol minimális kontroll sincs az állam részéről a tőke ellen!
Tőkés Félgyarmatok, jobbos diktatúrák...!

Ennyit erről.

Gery87 2024.04.11. 14:49:26

@_Neville:

Az a baj hogy az állampárt ideológiájának szerves része az izoláció, ennek volt értelme az USA hátában amíg ők voltak az egyetlen tartós államszocialista SZU barát állam a kontinensen.
Mára viszont értelmetlen.

Simán lehetnének olyan "Népköztársaság" mint Vietnam vagy Laosz.

Csak az elit nagyon nehezen magyarázná meg hogy miért nem 30 éve léptünk erre az útra.

Wildhunt 2024.04.11. 17:08:32

@Gery87: Az állítás az volt, hogy a szocialista segglyukak bármikor alulmúlják a kapitalistákat.

vasútihíd 2024.04.11. 17:21:10

latin amerika észak amerika perifériája és az amerikai imperializmus kizsákmányolt érdekszférája. a magországok kivonják onnan az erőforrásokat kicsit úgy mint nyugat európa keleteurópáól. csak az amerikák esetében büntetőembaróg is vannak az ideológiailag veszélyesnek ítélt országok ellen mint venezuela vagy kuba. de legfőbben kuba ellen ezért van ott a béka feneka alatt az életszínvonal.

vasútihíd 2024.04.11. 17:24:09

@Wildhunt: az imperialista kizsákmányoló hatalmak mindent megtesznek azért hogy a szocialista segglyukak alulmúlják a kapitalistákat.

0dzsud0 2024.04.11. 19:04:01

@Gery87: "meg van Euro:)"

Mármint csak az van. Ez amúgy csak a nagyon buták szerint fejlettségi szint.

Gery87 2024.04.11. 20:11:42

@Wildhunt:

Csakhogy ez nincs így a gyakorlatban sem!

Gery87 2024.04.11. 20:12:09

@0dzsud0:

A "kisembernek" mindig jobb az erős valuta.

Gery87 2024.04.11. 20:12:56

@vasútihíd:

Ennyi, legalább más is érti.

0dzsud0 2024.04.11. 22:01:26

@Gery87: Annál biztosan nem jobb, hogy van a hazájának monetáris politikája.

_Neville 2024.04.12. 07:36:28

@Gery87: Ez azért nem jó példa, mert Magyarország a NER minden visszásságával együtt sincs semmilyen szempontból közel sem annyira lemaradva a centrum magjától, mint Kuba. Világviszonylatban nézve meg aztán pláne nem olyan reménytelen segglyuk, sőt úgy még lényegében gazdag országnak is számítunk. Orbánék sok döntését lehet vitatni, mennyire csinálták jól, de egyáltalán nem állították kubai mértékben földbe az országot, ez azért objektív tény.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.12. 08:03:26

@Gery87:

S Mo-on az életszínvonal a szlovák töredéke? Nem.

Míg Kuba az álvonalból leesett a mélybe 60 év kommunizmus alatt.

0dzsud0 2024.04.12. 08:40:54

@_Neville: "objektív tény"

A DK-soknál ezzel nem sokra mész, ott az mindent visz, hogy Orbán...

Wildhunt 2024.04.12. 10:05:49

@_Neville: objektív tény.

Halnak ajánlasz biciklit.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.12. 10:26:59

@_Neville:

Kubában az a rezsim fő bűne, hogy azt se tették meg, amit megtehettek volna.

Volt 25 évük, amikor a SZU fentartotta a rendszert, biztos volt minden. Ekkor meg kellett volna csinálni a gazdaság átalakítását, hogy ne minden a cukortól függjön.

S ennek semmi akadálya nem volt: állami volt minden tulajdon, s a hatalom egyetlen család kezében összpontosult.

Hatalmas esély volt, s nem csináltak semmit.

Ha megcsinálták volna, ma a válság sokkal kisebb lenne, sőt talán nem is lenne.

ZorróAszter 2024.04.12. 12:10:02

Nem lehet konvertibilis a peso. A CIA őt perc alatt leverné és másnap már százmilliárd kvadrillió pesoba kerülne egy zsemle.

Aki nem hiszi, nézze meg a font kiejtését az Európai Valutaunióból.

Már rég bedobták volna a törölközőt, ha az amerikaiak nem ragaszkodnának hozzá, hogy a maffiát kártalanítsák, és ők vegyék át újra a hatalmat.

Szerintem egy olyan amerikai elnököt várnak erre, aki végre nem kötődik a maffiához.

ZorróAszter 2024.04.12. 12:15:56

@_Neville:

"Igazából számomra érthetetlen, hogy maradhat fent ez a rendszer úgy, hogy mellé nincs észak-koreai típusú információs vákuum, és egy kubai simán látja a neten, mi van az USA-ban, Európában, de akár más környékbeli országokban."

Úgy, hogy a kubaikat meghallgatják a nagymamájukat, hogy milyen volt az élet Castro előtt.

A magyarok többsége meg nem hallgatta meg a nagymamát, hogy milyen is volt a Horthy rendszerben. Vagy mi történt volna a magyarokkal, ha Hitler győz Horthy és a többi segghülye segedelével. Hogy mehettek volna a milliószám a zsidók után Auschwitzba vagonokban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.12. 12:29:11

@ZorróAszter:

A mostani rendszer nem működik.

Az teljesen abszurd, hogy a havi bér 1 bevásárlásra elég. Ez afrikai szint.

ZorróAszter 2024.04.12. 14:07:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Az teljesen abszurd, hogy a havi bér 1 bevásárlásra elég. Ez afrikai szint."

Hol mondtam én hogy nem abszurd?

Csak azt mondtam, hogy hogyan maradhat fenn ez a rendszer viszonylag terror nélkül és úgy, hogy az amerikai propaganda évtizedek óta duruzsol a fülükbe korlátlanul és akadálytalanul.

ZorróAszter 2024.04.12. 14:15:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Volt 25 évük, amikor a SZU fentartotta a rendszert, biztos volt minden. Ekkor meg kellett volna csinálni a gazdaság átalakítását, hogy ne minden a cukortól függjön."

Ha jól emlékszem a számra, akkor szivarból és rumból 250 millió dollár jön be évente.

Che Guevara és a többiek borzasztóan nem értettek a gazdasághoz. És a marxizmushoz se. Ők forradalmárok akartak lenni és azok is lettek. Nem értem, hogy vállalhattak gazdasági pozíciókat.

Szóval ez tényleg nem is kapitalizmus építés volt vörös zászlók és vörös csillag alatt, mint a kelet-európai szocializmus, hanem totális káosz és hozzánemértés vörös zászlók és vörös csillag alatt.

Tényleg isteni csoda hogy hogyan tudták így és ennyi ideig elhúzni.

Ha nem tudnám, hogy nem így van, azt mondanám, Amerika tartja fenn és pénzeli őket elrettentő példának.

Gery87 2024.04.12. 14:19:53

@0dzsud0:

Látszik mennyire éltek is vele!
Jó kis rekord inflációk....

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.12. 14:20:42

@ZorróAszter:

Ismered a sztorit?

A győzelem után Fidel összegyűjti a belső kört, akkor ez még 30-40 embert jelentett. Felmerült: ki lesz most a gazdaság embere, elsősorban a jegybankot ki vezeti majd.

Szóval Fidel megkérdezi:
- Van köztünk közgazdász (economista)?
Mire jelentkezik Che. Ő messzebb ült, s úgy hallotta, "kommunista" (comunista), ezért jelentkezett.
Így lett a Kubai Nemzeti Bank elnöke.

Gery87 2024.04.12. 14:21:50

@_Neville:

Nem az volt a lényege a mondandómnak hogy mennyire vagyunk Kubától életszínvonalban hanem pont az hogy mi is láthatjuk mi van máshol!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.12. 14:22:37

@ZorróAszter:

"hogy hogyan tudták így és ennyi ideig elhúzni"

Szovjet pénzből. Majd jött a mexikói, kanadai, spanyol nagytőke az idegenforgalomban.

Msot meg a külföldön élők utalása az ami miatt nem lett még teljes káosz.

Gery87 2024.04.12. 14:27:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Tudsz te szöveget értelmezni ha akarsz:)
Most szándékosan nem sikerült.

Azért elmondom újra:
Nem azt mondtam hogy sokkal jobban élnek, csak annyit hogy látni hogy a NER a rengeteg hátránya mellett nem hoz annyival többet, sőt semmivel mint a régiós NER nélküli államok!

A NER olyan mint fasszal diót törni, lehet hogy sikerül, inkább nem, de legalább biztos hogy kurva fájdalmas.
Akkor meg minek? Én a kalapácsra szavazok.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.12. 14:28:29

@Gery87:

Azaz nincs releváns eltérés az életszínvonalban.

Míg Kuba esetében van.

Gery87 2024.04.12. 14:29:15

@0dzsud0:

Te is el vagy tájolva papókám....

(Nektek meg annyi elég hogy "mé régen jobb vót.?"...."gyurcsány":)

Gery87 2024.04.12. 14:33:21

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Igen, látjuk hogy máshol ugyanaz van vagy kicsit jobb, kicsit rosszabb, viszont a NER hátrányai ezt egyre kevésbé teszik mindeggyé.
Nincsenek eredmények, sőt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.12. 14:34:59

@Gery87:

Mert geopolitikai függőség van azonos módon az egész régióban. Viszont ezen belül nincs nyoma annak, hogy Orbán rosszabb lenne.

Gery87 2024.04.12. 14:36:12

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nincs eltérés, tehát megint megerősíted hogy ebből a szempontból is a NER egy kudarc!

Máshol nincs NER, helyette "sorosista, atlantista, buzi, pedó, zsidó, ateista, libsi, migráns simogató szörnyetegek" vannak kormányon és JÉÉÉÉ....ott se rosszabb, sőt sokszor jobb az élet!

Akkor meg mi a fasznak a NER?
Minek tartjuk?

Hogy jól ki tudja lopni a szemünket is meg vastagbőrrel hazudni mint a rossebb az tény, de ezért pont nem kéne.

Gery87 2024.04.12. 14:37:30

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Megint semmit nem tudsz felhozni, miért is viseljük el a korrupciót, a pártmaffiát, mindennek a rohadását, a büdösbunkó stílusukat, a fél ország hazaárulózáást, meg az egész szart amit ránk öntöttek 13 éve.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.12. 14:38:20

@Gery87:

Kubáról volt szó, ami viszont kudarc. Azaz rossz volt a példád.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.12. 14:39:24

@Gery87:

Próbáltuk a másik utat 1990-2010 között. Nem jött be. Mi ok lenne visszatérni a biztos rosszhoz?

ZorróAszter 2024.04.12. 14:52:51

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Ismered a sztorit?"

Nem ismertem. Mellesleg a pénzügypolitikát szerintem egész jól csinálták. Szerintem ott kaptak segítséget, mert az laikusok számára teljesen átláthatatlan, és ott egy laikus hatalmas hibákat csinálhat.

Én csak olyanokat láttam, amiket maga is mondott a múltkor: Che a TSZ-ben tanácsokat ad és hasonlókat.

Viszont tényleg nagy forradalmár volt. Még holtában is veszélyes. Mikor közszemlére tették a holttestét, hogy köpjék le, körbegyűltek a falusiak. Jó hogy misezászlót nem vittek.

Aki úgy néz ki mint holtában mint a Pieta Krisztusa, az nem lehetett olyan mint az őrdög.

Gery87 2024.04.12. 21:20:45

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Én csak arra akartam reflektálni hogy "miért nem tesznek az emberek a rendszer ellen semmit" mikor látják hogy máshol jobb és hoztam példának minket.

Gery87 2024.04.12. 21:21:51

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem azt mondtam hogy térjünk vissza pont oda!
Inkább tanulni kéne abból is meg ebből is és nem elkövetni újra meg újra.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.13. 10:31:08

@Gery87:

S ez hogyan lesz?

Váltsuk le a mostanit, hozzuk vissza az előző kor embereit, s kérjük meg őket szépen, ne kövessék el ugyanazokat a hibákat?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.13. 10:32:44

@Gery87:

Esetünkben nem látják, hogy máshol jobb. Mert máshol nem jobb.

Ha az emberek azt látnák, hogy a Brüsszelnek szót fogadó keleti államokban az életszínvonal a magyar felett van magasan, már rég bukott volna Orbán.

Gery87 2024.04.13. 11:27:46

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem az előző kor embereit nem kell, nem szabad visszahozni.
Épp Orbán egyik támasza a Fletó..

Gery87 2024.04.13. 11:33:15

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Így van, ezért lesz egyre nagyobb esély arra hogy Orbán eltakarodjon, már láthatóan szarabbul élünk mint a régióban.
Ezért van most a Magyar Péternek ekkora cúgja, mert most kezdik érezni a középosztályban is hogy az 25-50-70%-os drágulás az bizony viszi a pénzt.

"Szarabbul élünk mint 4 éve"

Ez tény.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása