magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Óceánia

A legkevésbé ismert világrész: Óceánia. Már volt ilyen cikkem, de most kicsit más szemszögből, mivel a hírekben nemrég sokat szerepelt a térségbeli Új-Kaledónia.

Nyilván - mint minden kontinens esetében - itt is vitás, hol vannak a határok. A legszélesebb értelmezésben minden Óceánia, ami a Csendes-óceánban van. Én azonban a szűkebb definíciót használom, azaz kivettem Ecuador, Chile, Japán olyan szigeteit, melyek közel vannak az anyaországhoz. Szintén sokan Indonézia keleti részeit és Kelet-Timort is ide számítják, ezeket is kivettem.

S van 3 egyértelműen óceániai ország - a három legnagyobb, azaz Ausztrália, Pápua Új-Guinea, Új-Zéland -, ezeket azért vettem ki, mert túl ismertek, én meg csak a kevésbé ismertekkel akarok foglalkozni.

Ami a világbanki besorolást illeti, itt az egyes kategóriák a lakosság anyagi helyzetét jelentik: a "magas" - ez az átlagos európai szint (Magyarország is itt van), a "magas-közép" pl. a legszegényebb európai országok szintje (pl. Albánia, Örményország, Ukrajna), az "alacsony-közép" az a szegényebb, de mégse koldusszintű országok (pl. India, Libanon, Tunézia), az "alacsony" pedig a nyomorszint (pl. Afrika nagy része).

Igen, a ballib propaganda által fertőzött olvasókban mindig döbbenetet vált ki, hogy az összes nemzetközi statisztika szerint Magyarország gazdag ország. Pedig ez a tényhelyzet.

Ami a földrajzi állapotot illeti, alapvetően itt 3 modell van:

  • egyetlen nagy sziget önmagában, ill. egy kiemelkedően nagy sziget sok kicsivel,
  • egy vagy több szigetcsoport, kiemelkedően nagy fő sziget nélkül, egymáshoz közel,
  • egy vagy több sziget(csoport), kiemelkedően nagy fő sziget nélkül, egymástól messze.

Ez utóbbi a legfurcsább: ezek így kis területű országok, hatalmas távolságokkal az egyes részei között. A legextrémebb eset Kiribati, mely az egyetlen ország a világon, melynek törzsterülete megtalálható a Föld mind a 4 részében - észak, dél, kelet, nyugat -, miközben az ország alig 811 km2, a távolság a két egymástól legtávolibb szigete között viszont 3700 km.

Az USA egykor hatalmas gyarmatbirodalommal rendelkezett a térségben. Mikronézia egészen a XIX. sz. végéig spanyol terület volt, ezeket Spanyolország részben elvesztette a spanyol-amerikai háborúban (1898), részben kényszerűen eladta 1899-ben Németországnak. A németeknek eladott terület az I. vh. után Japáné lett, majd a II. vh. után az USA-é.

Aztán a XX. sz. vége felé az USA szabadulni akart mikronéziai területeitől, egyedül a Mariana-szk. legdélibb szigetét, Guamot akarta megtartani, mivel ott hatalmas katonai támaszpont működtetett. Az eredeti tervek szerint egy új független szövetségi állam alakult volna Mikronézia néven, de végül megtagadta a csatlakozást Palau és a Marshall-szk., így ezek önálló országok lettek, sőt az Északi-Mariana-szk. a függetlenség ellen szavaztak, így maradt amerikai szuverenitás alatt mint társult állam, Puerto Rico mintájára.

A tényleges helyzetet nézve a 3 említett független ország - Marshall-szk., Mikronézia, Palau - mintha szintén társult államok lennének. Nincs se önálló kül-, se védelmi politikájuk, az USA-dollár a pénzemük. Továbbá szinte teljes az integráció:  teljesen szabad a mozgás az USA és a 3 ország között, olyan vízummentesség van, melyet az USA-ban egyedül még egyetlen más ország, Kanada állampolgárai élveznek (tehát előzetes internetes bejelentkezésre sincs szükség a beutazáshoz, ahogy ez a magyar állampolgároknak kell), valamint ez a 3 ország az egyetlen, melynek állampolgárai zöld kártya nélkül, korlátlanul élhetnek, dolgozhatnak az USA területén.

A spanyol gyarmati örökség mára egyetlen maradványa egyes helynevek és az emberek nevei, sokan ma is spanyolos nevet használnak. Miközben a spanyol nyelv itt ma nem létezik egyáltalán.

A többi amerikai területet az USA a XIX. sz. közepén szerezte meg, ezek közül Hawaii ma már amerikai szövetségi állam, a többi lakatlan: egykor a foszfátkincsük miatt lettek megszállva az USA által, ma már természetvédelmi területek. (A Hawaii-szk. egyk szigete, a lakatlan Midway nem része Hawaii államnak, ezt direkt kivették az államból, mert itt hatalmas katonai támaszpont van.)

Az egyetlen kakukktojás Amerikai Szamoa. A Szamoa-szigetek a XIX. végén fel lettek osztva Németország és az USA között, a német rész az I. vh. után Új-Zélandé lett, majd 1962-ben független országgé vált. Az amerikai rész máig az USA-é, belső autonómiával rendelkezik, de nincs társult állam státusza. Lakosai nem amerikai állampolgárok, de szabadon költözhetnek az USA-ba (s ez nem viszonzott: amerikai állampolgároknak engedély kell a helyi hatóságoktól a letelepedésre).

Óceánia legnagyobb része persze brit volt eredetileg. De a britek gyorsan rájöttek: elég a gazdasági függőség, felesleges pénzt költeni távoli szigetek irányítására, így a XX. sz. második felében minden gyarmatukról lemondtak, egy kivétellel, ez a Pitcairn-szk., ami egyszerűen életképtelen lenne független államként. Az összes többi vagy független lett - Fidzsi, Kiribati, Nauru, Salamon-szk., Tonga, Tuvalu -, vagy át lettek adva Új-Zélandnak: Cook-szk., Niue, Tokelau.

Ez utóbbi 3 érdekes eset. A Cook-szk. és Niue Új-Zéland társult államaik jogilag, de az új-zélandi társult államiság státusza egészen más, mint az amerikaié. Ez ugyanis Új-Zélandon a formális függetlenséget leszámítva teljes autonómiát jelent, az új-zélandi hatóságoknak semmibe sincs beleszólásuk, ezek a területek a külügyeiket is önállóan irányítják, nem beszélve a belső jogrendről, pl. míg Új-Zélandon létezik egynemű házasság, addig a Cook-szigeteken nemhogy nincs ilyesmi, de maga az aktív homoszexualitás is bűncselekmény. Tulajdonképpen csak azért nem akarnak a helyiek jogilag függetlenséget, mert akkor ugrana a segély Új-Zélandról, meg az új-zélandi állampolgárság, mellyel korlátlanul lehet dolgozni nemcsak Új-Zélandon, de Ausztráliában is.

A harmadik új-zélandi terület, Tokelau vicces eset. Új-Zéland évizedek óta igyekszik a területnek legalább autonómiát adni, de ez minden népszavazáson elbukik: a tokelaui lakosok ugyanis ragaszkodnak a gyarmati státuszhoz, attól félve, hogy ha ezt elvesztik, le fog csökkenni az Új-Zélandról kapott segélyek összege. A lakosság számát tekintve – alig több ezer főnél – ez valós félelem, nem lenne képes a terület önellátásra.

A franciák nem a brit módon gondolkodtak, számukra presztízskérdés a gyarmatbirodalom megtartása. Így 5 darab óceániai gyarmatukból csak az egyiket engedték el, az Új-Hebridákat, ez eleve közös brit-francia gyarmat volt, ma független állam Vanuatu néven.

A másik 4 máig francia. Ezek közül a lakatlan Clipperton-sz. persze nem rendelkezik jelentőséggel. Hivatalosan engedély kell a látogatáshoz, a valóságban nincs aki ezt ellenőrizné, viszont gyakorlatilag képtelenség megközelíteni: se leszállásra alkalmas repülősáv, se kikötő. Amolyan természetvédelmi területként működik. Időnként partra szállnak eltévedt halászok meg gazdag természetfotósok, majd mennek is el.

pár éve rájött a francia kormány, hogy nincs francia zászló a szigeten, így elment oda egy francia miniszter, s csináltak egy kis zászlótartót, alatta "RF" (Francia Köztársaság) jelzéssel - ez 03:07-nél látható

A másik 3 francia területen viszont súlyos problémákat okozott a múltban az etnikai viszály. Ugyanis a térség jó éghajlata vonzotta az európai telepeseket. Míg Francia Polinéziában és Wallis-Futunán sikerült elérni egyensúlyt (sokszor vicces kompromisszukkal: a francia közjog Francia Polinéziát egyenesen "országnak" ismeri el Franciaországon belül, Wallis-Futunán pedig az egyébként harcosan republikánus francia közjog hivatalosan elismeri a 3 fő sziget királyát, akik a helyi kormányzat tagjainak felét nevezik ki), addig Új-Kaledóniában az őslakosok nemzeti érzése sokkal erősebb, a francia állampolgárség adta előnyök nem képesek kompenzálni a függetlenség hiányát.

Wallis királya a francia elnökkel 2016-ban, utóbbi helyi látogatásakor

Új-Kaledónián a fő baj az etnikai arány: túl sok idegen telepedett be, jelenleg az őslakos arány 40 %, az európai arány 30 %, a többi pedig vegyes és külföldi. Az őslakos érv pedig az, hogy aki nem őshonos, az ne szavazhasson, hiszen miért döntenének a függetlenségről idegen betelepülők. Így ott a megoldhatatlan kérdés: kinek legyen joga szavazni a függetlenségről.

A francia állam pár éve kompromisszumot javasolt: a nem helyben születettek ne szavazhassanak, mindenki más igen. Azonban így se jött össze a függetlenségpárti többség, hiszen a helyben született nem-őslakosok vagy kevertek zöme a függetlenség ellen szavaz. A 2020-as népszavazáson végül 47 % szavazott a függetlenségre, 53 % ellene. Azóta az őslakosok bojkottálnak, szeretnék a szavazati jogot vér szerinti alapra korlátozni, azaz a helyben született idegenek ne szavazhassanak, ez viszont már teljesen szembemegy a francia alkotmányos elvekkel.

Tulajdonképpen ez az egyetlen megmaradt francia de-facto gyarmat, ahol ma is komoly elszakadási mozgalom van.

azért nem minden van faji alapon, a helyi parlamentben az egyik függetlenségpárti párt frakciójában van egy színeurópai nő is

Címkék: közélet
57 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr818442239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gery87 2024.07.14. 11:22:45

"Igen, a ballib propaganda által fertőzött olvasókban mindig döbbenetet vált ki, hogy az összes nemzetközi statisztika szerint Magyarország gazdag ország."

Szokásos marhaság, sose mondott ilyet senki, mindig a régiós meg uniós országhoz képest megy az összehasonlítás, az hogy Kongóhoz képest hol állunk, kit érdekel, ettől még aki alig él meg a pénzéből, még nem fogja magát hirtelen jobban és gazdagnak érezni.

"az egyik függetlenségpárti párt frakciójában van egy színeurópai nő is"

Hát igen, napjaink öngyűlölő jóemberkedőit egy középkorú nő tudja megtestesíteni leginkább:)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.14. 12:05:56

@Gery87:

A ballib médiák világában Mo-on afrikai az életszínvonal.

jónévez 2024.07.14. 20:16:34

@Gery1987:
Pedig te mahad is sokszor megpendítetted, hogy itt nyomor van, és borzalmas kiszolgáltatottak a dolgozók :)
Egyik sem pont úgy igaz. És (annakidején) Gyurcsánynak a "nagy a jólét" kitétele sem azert volt mérgesítő, mert itthon azért akkor sem nyomorogtunk. Csak szimplán azért, mert magának (az akkori kormánynak) köszönhetőnek tulajdonította azt.
Bizony, évszázadok óta a szerszám szerencsésebb felén vagyunk,-sajnos kevésbé, mint (például) a hollandiai átlagamber.
Kb 100 éve történt egy vissuaesés, amiből nehéz kikecmeregni. És NEMCSAK Trianont kell hibáztatni (bár jól hozzátett). Simán megszívtuk egy birodalom szétesését, oszt pont.

jónévez 2024.07.14. 20:50:50

@Gery1987:
"mindig a régiós meg uniós országhoz képest megy az összehasonlítás"
Deját erről is annyit beszéltünk már, hogy mennyire nem igaz. Kb egy szinten vagyunk, hol az egyik, hol a másik "előz" -és ha jól utánanezünk, akkor is csak részeredményekben. Kb úgy, mint amikor (már volt útlevelünk) átmentünk Szlovákiába zmrzl-t enni.(épp Komaromban voltunk, csak egy ugrás volt) Mert ott olcsóbb volt. Egyáltalán nem biztos, hogy ott könnyebb volt emiatt az élet.

jónévez 2024.07.14. 20:53:58

@jónévez:
(És a franc sem emlékszik, hogy pontos-e a "zmrzl" megnevezés. Kimondhatatlan volt számomra)
;)

Gery87 2024.07.14. 22:00:21

@jónévez:

"Pedig te mahad is sokszor megpendítetted, hogy itt nyomor van, és borzalmas kiszolgáltatottak a dolgozók :)"

Igen és mi ezen olyan vicces nyugdíjaskám?
Nyilván nem afrikai nyomortelep szinten van szegénység, de ez érv bármire?

Gery87 2024.07.14. 22:01:58

@jónévez:

Röviden a NER-nek semmi eredménye nincs, azon kívül hogy maguknak lopnak, még semmi hasznukat sem vesszük.

gigabursch 2024.07.14. 22:31:45

Én úgy tudtam, hogy Wallis királya Bajnai György Gordon...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.14. 23:46:32

@jónévez:

Én is jártam ott többször is cukrászdában. Bár nem Komárom, hanem Esztergom.

Alapvetően az egy falu ott az északi oldalon, ezért olcsóbb.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.07.15. 12:56:21

@jónévez: az a fagyi lenne?
Egyébként egyértelmű hogy itt nyomor van, Románia 86%-ot fogyaszt mint az állat, nagyon jól élnek a románök, leelőzve pl. a 72%-ot fogyasztó toplikódis szlovénokat meg cseheket.
De amúgy a romániázó hülyék kérjék, hogy töröljék el pl. a rezsicsökkentést, akkor majd ők is az únios átlag 120%-át fogják fogyasztani.

jónévez 2024.07.15. 20:48:11

@Gery87:
Na, megint a becsípődésed :D. Egy szó sem esett a NER-ről -de ezzel kelsz, ezzel fekszel ;)

A nyugdíjaskázást hagyd abba, sajnos nem vagyok még rá jogosult (ez a "sajnos" csak vicc. Szerencsére még csak 55 vagyok).
De sejtem miért csinálod: kis takony vagy és erre élvezel. Azért is sűrű a trágar beszólásod.
Mondtam már: kis modort erőltethetnél, ha már beszélgetünk. No, harag most sincs, csak helyretettelek.

jónévez 2024.07.15. 20:52:53

@Gery87:
Amúgy csak megvitatni szerettem volna a témát veled. Azt a kiszólást pedig nem értem, miért tetted "mi ebben a vicces". Nem, semmi viccest nem mondtam, sőt, komolyan mondtam.

jónévez 2024.07.15. 20:57:43

@Gery87:
"ez érv bármire"

Hát -én mondtam érveket.

Gery87 2024.07.15. 21:23:43

@jónévez:

14 éve van tejhatalommal a NER, talán szóba hozhatom:)

Jól van papi akkor taknyosozzál, (bőven túl vagyok rajta, mit jelent a 87 szerinted?)) ez is egy szokás:)
Csak semmire nem érv.
Akinek nem inge...

Gery87 2024.07.15. 21:24:39

@jónévez:

Mért talán nincs igazam? Mi nevetni való van ezen?

Gery87 2024.07.15. 21:25:38

@jónévez:

Nem vagyunk Afrika.....és?
most ennek örülni kéne? Ez lenne a mérce?

Gery87 2024.07.15. 21:27:46

@jónévez:

"csak 55 vagyok)."

boomer;)

"De sejtem miért csinálod: kis takony vagy és erre élvezel. Azért is sűrű a trágar beszólásod."

Nem, hanem mert ez a "libernyákozó, komcsizó, árulózó, sorosozó, konteós, sovén, propagandista, törzsies, szektás" közeg ezt érdemli.

jónévez 2024.07.16. 18:45:22

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ha rajta múlik, akkor Svájc. De.... ne kelljen már a sok pénzért sokat tanulni, és utána dolgozni is.

Itthon is vérlázító, hogy dolgozni is kell a pénzért. Jobbágydolog.

Jobb elhinni, hogy Romániában az általános iskolát végzettek dőzsölnek, míg itthon nyomorognak (egyik sem igaz)

Gery87 2024.07.16. 20:21:07

@jónévez:

"Ha rajta múlik, akkor Svájc."

Svájc egy kirakat, a világ elitjének és regnáló /ex zsarnokainak széfje.

"De.... ne kelljen már a sok pénzért sokat tanulni, és utána dolgozni is."

Belőled mindig árad a lenézés ilyen téren.

Mintha egy tisztességes, de nem diplomás vagy kétkezi szakmát űző ember munkája, tudása nem lenne értékes!
Mintha egy takarítónő ideje és munkája nem lenne értékes, hasznos és szükséges.
És ezért nem is kell tisztességesen méltón megfizetni.

Nos, nem kell....az igazgató, mérnök, meg a tulaj is nyugodtan beállhat két tárgyalás meg tervezés között az esztergapad mellé és persze az irodáját is kitakaríthatja, leviheti a szemetet.
Csak ugye mindez idő, más munka és addig se tárgyal, tervez, végzi saját munkáját, ami ugye nem használ a profitnak.

És máris látható hogy ami munka elvégzendő és ami munkakör létre lett hozva, az !szükséges!, tehát milyen alapon is ne jűárjon érte tisztességes bér és megbecsülés?

"Itthon is vérlázító, hogy dolgozni is kell a pénzért. Jobbágydolog."

Jobbágydolog az hogy dolgozol, főállásban, de nem élsz meg belőle, másodállás kell, feketén jelentenek be, műszak után a gyárból kifele "elkapnak cigizésér"...máris nem jár a végkielégítés...nem beszélgethetsz a melletted lévővel...
Ja nem, ez rosszabb!

"Jobb elhinni, hogy Romániában az általános iskolát végzettek dőzsölnek, míg itthon nyomorognak (egyik sem igaz)"

Ilyet senki nem állított.

Van elég fasság amibe bele lehet kötni az ellenzéki médiák terén, minek túlozni?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.17. 14:57:18

@Gery87:

Mo. ott áll a réfióban, s arégió meg ott a gazdag világon belül, ahol mindig állt 500 éve.

Mo. a régió átlagán van 500 éve. S a régió meg a gazdag világ része, annak alsó része.

Ez így van 500 éve. Amióta megindlultak a nagy felfedezések, melyek hasznából a mi régiónk kimaradt.

Voltak rövid időszakok, amikor kicsit lemaradtunk, s amikor kicsit kiemelkedtünk, de mindkettő mindig ideiglenes volt.

Csak a ballibek hiszik el komolyan, hogy Zorbán alatt lemaradt Mo.

jónévez 2024.07.17. 21:38:56

@Gery87:
Olyanokat mondasz, ami csak a szocialista nézeteidből adódik.
Nem, nem néztem le senkit. Továbbra is teharautósofőr vagyok (megha néha közöm van is a kereskedéshez) -es persze van saját teherautóm, ezért látok arról is néhany dolgot. Hogy az "öntudatos munkás" nem hajlandó fuvardíjat fizetni.
Tehát soha nem néztem le senkit, továbbra is nagyon közeli ismerősöm, aki ki tudta szedni a zsebéből a 200000Ft-ot, és akkora jogbizonytalansagban él, hogy 2100000Ft-ot tudott kiszedni a volt munkáltatójából (aki nem akarta, de a "jogbionytalanság" miatt kénytelen volt)
Mindig, furtonfurt balos marhaságokat mondasz, fogalmatlanságodban. Legalabbis remélem, hogy abban, nemcsak propagandát tosz.
A "románia jobban áll"-ba is folyamatosan beleállnak, hiába tagadod.
Pedig továbbra is igaz: közép-európa kb egy szinten van. Kis hullámok persze vannak.

Gery87 2024.07.17. 21:39:27

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Jó, hát ha ekkora időkeret alkalmazunk akkor a válságok is semmiségek voltak, sőt ha a népességet 1000 évre vetítjük ki akkor a holokauszt meg a hódoltság meg a 2 vh is lófasz volt, hisz "nőtt a népesség ezen időszak alatt, mi a gond?"...

Szóval ne gyerekeskedj, ne terelj.

A régió éléről az utolsók közé vergődtünk, ez a tény.

Gery87 2024.07.17. 21:44:24

@jónévez:

"Olyanokat mondasz, ami csak a szocialista nézeteidből adódik."

Ez meglep?:)

"Tehát soha nem néztem le senkit"

Nekem nem úgy tűnik.

"és akkora jogbizonytalansagban él, hogy 2100000Ft-ot tudott kiszedni a volt munkáltatójából"

igen, az "ismerősöd" egy példája miatt minden rendben van....

"Mindig, furtonfurt balos marhaságokat mondasz,"

Szerinted, de hát ki nem szarja le, nem értesz hozzá már tudjuk.
most se hoztál ellenérvet, nem reagáltál érdemben, csak a szokás "ez hülyeség mer csak"....
Beakadt a lemez.

"Pedig továbbra is igaz: közép-európa kb egy szinten van. Kis hullámok persze vannak."

Ez nem jelenti azt hogy bármit teszünk nem változik semmi.
És nem jelenti azt hogy nem lehet jól elcseszni.

jónévez 2024.07.17. 21:54:43

@Gery87:
"az igazgató, mérnök, meg a tulaj is nyugodtan beállhat két tárgyalás meg tervezés között az esztergapad mellé"
Ekkora marhasagot csak kommunistak mondtsk (és ők sem hitték, csak mondták)
Maximum a mérnök, ő a műszaki. Az igazgató, meg a tulaj pénzügyben van ott.

jónévez 2024.07.17. 21:55:33

@Gery87:
Neked akadt be a lemez. Vitatkozz már, ne a marxozmust mondd fel.

jónévez 2024.07.17. 21:57:05

@jónévez:
(Meg meg sokmindenben ott van az igazgató, meg a tulaj. Nem, esztergálásban nem kell ottlennie)

jónévez 2024.07.17. 21:59:39

@Gery87:
Aztan kezdem azt latni (az utolsó hozzászólásodból) csakis komcsi propagandat tolsz.
Én mondom, amit tapasutalok.
Te mondod, amit olvastál.
És én nem értek hozzá :P
Tényleg 87-es butus vagy.

jónévez 2024.07.17. 22:02:07

@Gery87:
Rá voltam akadva, hogy lehet veled értelmesen beszélgetni.
Megmaradtál az "izmusoknál"

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.18. 08:12:55

@Gery87:

Most épp Észtország a csodaország.

A 90-es években Mo. volt az.

Köztük meg ha jól emlékszem Szlovákia, 2000 körül.

Valójában egyik se igaz. Egyik se közelítette meg a nyugatot, egyik se zárkózott fel.

Mo. most is ott van, ahol volt, nem zuhant, nem emelkedett.

Gery87 2024.07.18. 14:47:53

@jónévez:

"Ekkora marhasagot csak kommunistak mondtsk (és ők sem hitték, csak mondták)
Maximum a mérnök, ő a műszaki. Az igazgató, meg a tulaj pénzügyben van ott."

A szövegértelmezés már nem megy? Vagy mi a probléma?
Természetesen nem lenne jó ha ezt kellene csinálniuk, ez csak egy példa volt arra miért vannak különféle munkakörök és miért vannak létrehozva állások!
Azért mert szükség van rá.

És ha szükség van rá, akkor tisztességesen meg kell fizetni, nem lehet indok, ürügy a megélhetésre nem vagy éppen elég bérre, a végzettség, a munka milyensége, nehézsége stb.

Gery87 2024.07.18. 14:49:36

@jónévez:

Senki nem beszél marxizmusról aranyhal, jó lenne felfogni.
Utána nézhetnél egy kicsit a dolgoknak mert ez így vitaképtelen tudás, vagy hagyd a picsába a baloldali, antikapitalista témákat mert nem értesz hozzá.

Vitatkozni majd akkor tudunk értelmesen.

Gery87 2024.07.18. 14:56:48

@jónévez:

- Nincs itt semmiféle kommunizmus propagálás.
- Te azt mondod amit 40 éve megtanultál a kocsmában hogy "őőő büdös komcsik"....mindenki komcsi, meg libsi aki nem jobboldali. pont. kétbit. tudjuk.
Ne röhögtesd már ki magadat újra.
- nem, nem értesz hozzá.
- Most én meg mondjam hogy te meg egy Ratkó korszakos nyugger vagy?:)
(Egyébként meg ciki is, egy majd 40 éves embert kvázi "hülyegyerekzni":)
Gondolkozzál már...)
"pá öreg."

Gery87 2024.07.18. 14:57:52

@jónévez:

Az "izmusok" fontosak, érvek helyett durcizol, remek, nagyon "érett" dolog.

Gery87 2024.07.18. 15:00:41

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Vagyis a NER nem ér egy kalap szart se, a régiós "sorosista atlantista brüsszelita gender őrült buzi pedó kormáányok vezette sikerállamok" ugyanitt tartanak 14 év alatt vagy picit jobbak.

Ezrét kár volt szétlopatni az országot.

Gery87 2024.07.18. 21:22:04

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

De, szét lett lopva a nemzeti tőke építés ürügyén és persze haszna nulla, mert egyrészt nem "nemzeti" másrészt nem javított semmin a kisember szempontjából, sőt a jogai csorbultak.

Gery87 2024.07.22. 01:20:06

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nektek a másik út mindig csak a Gyurcsány....
Kényelmes kétbit gondolkodás.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.22. 07:51:09

@Gery87:

Miért, mi a másik út? Ha nem is személyesen Gyurcsány az, akkor is az a vonal.

Gery87 2024.07.22. 11:03:33

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Magyar Péter épp egy másik utat kínált fel:
Európa párti, nyugatos, de jobboldali, konzervatív, nemzeti...stb.

Kérdés lesz e belőle bármi.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.22. 11:05:51

@Gery87:

Azaz ballib utat kínál, csak még nem tapossa a magyar zászlót, s nem lengeti helyette az európait.

Meg lett ez próbálva sokszor. Már 30 éve is, lásd MDNP. SOse jött be.

Gery87 2024.07.22. 21:44:09

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Én nem hiszem hogy ez lenne a vége. valami olyasmit akar mint a Vona.
De nincs még ennek itt az ideje hogy "haza és haladás".

A magyar nemzeti oldal alapvetően vagy nyugat ellenes (1849 de főleg trianoni óta) vagy alternatívaként német barát.

De a németek mint külön út, már nem játszanak. Amcsi félgyarmat lett.

A nyugat alapvetően nem tűri meg a többszempontúságot. Főleg ma.
És ez egyre inkább így lesz, a periféria szempontjai nem számítanak, ha nem azonosak vele mint pl a lengyeleké.

Egyvalamit lehetne tenni, elengedni trianont meg a többi sérelmet és az lenni amik vagyunk, kisállam, semmi kuruckodás, kultúrfölény igény....
Mint az osztrákok.
De a jobboldalnak ahhoz számot kéne vetnie az elmúlt 200 évvel.
Nem könnyű.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.23. 08:00:21

@Gery87:

Orbánék ez jól csinálják.

Kiegyeztek a szomszéd népekkel. A zsidókkal haverok lettek, még akkor is megvédik Izraelt, amikor nem kéne. A cigányokat meg megnyerték a közmunkával.

Ez helyes irány, alapot ad a regionális békére és együttműködésre.

Gery87 2024.07.23. 15:28:41

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Viszont ott a kuruckodás, a gáncsoskodás.

A zsidókkal meg addig lesz jóban, ami ott is az illiber haverjai vannak hatalmon.
Amint hatalomra jutna ott egy libsi, menne megint a "bibsizés".

Gery87 2024.07.23. 23:29:32

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Mégse akarjátok észrevenni másban, nem az idegen tőke a baj hanem a tőke maga.
A "magyar nemzeti tőke" nem hoz változást, csak mert magyar.
Pláne itt a félperiférián.

A latin-amerikaiak elkergették a spanyolokat, lett helyette brit és amcsi tőke, meg helyi Döbrögik, lett változás? Nem lett.
Miben reménykedsz akkor?

Nincs hidegháborús konjunktúra, antikapitalista fenyegetés, nem vagyunk se Dél.Korea, se Japán, se Finnország.
Senkinek nem érdeke hogy a magyar kisembernek jó legyen, se a külföldnek, se a hazai elitnek.
Olcsó, szegény, buta tömegember kell ami robotol.
Ennyi.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.24. 08:11:10

@Gery87:

A kapitalizmus adottság. Amíg van ez a rendszer, fontos, hogy a tőke ne legyen dominánsan idegen. Igaz?
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása