magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Karácsony a kommunizmusban

A magyar gyakorlatot nem mondom el, úgyis mindenki ismeri. Elég annyit róla, hogy Rákosi alatt, pontosabban 1949-1955 között csak december 25. volt munkaszüneti nap, Fenyőünnep néven.

A másik 3 gyakorlat, amit átéltem: Bulgária, Kuba, Szovjetunió.

A kubai a legegyszerűbb. A kubai kommunista rendszernek tulajdonképpen, ideológiai értelemben 3 szakasza van:

  • 1959-1961: a rendszer hivatalosan nemzeti, szuverenista,
  • 1961-1991: a rendszer hivatalosan kommunista, a szovjet modell lelkes híve,
  • 1991 óta: a rendszer hivatalosan kommunista, de igyekszik nyitni a nem-kommunista baloldal felé, s egyre erősebben hangsúlyozza a szuverenista eszméket (melyek Latin-Amerikában mindenhol az USA ellenzését jelentik).

A 60-as években a kubai vezetés fanatikusan hitt a kommunista eszmében. Ennek 2 irányzata volt: a radikális Che Guevara féle és a mérsékeltebb Fidel Castro féle.

Che annyira radikális volt, hogy az egyébként okos és művelt Fidel gyorsan észrevette, a Che-modell megvalósítása gyors összeomlást okozna (lásd tömeges kivégzések, a pénz megszüntetése, a gazdaságirányítás beszüntetése, munka-hadkötelezettség bevezetése, forradalmi háborúk indítása, stb.), így 1965-ben Che el lett távolítva a vezetésből, majd az országból is. Aztán sikeresen likvidálva is lett Che 1967-ben (a kubai suttogó hírek szerint a kubai vezetés a szovjet titkosszolgálaton keresztül értesítette a CIA-t hol van Che, hogy ki lehessen végezni). Ettől kezdve a szovjet modell került egyértelműen bevezetésre Kubában, persze egyes helyi sajátosságokkal.

A kubai vezetés ideológiai ellenséget látott a vallásban, így teljes erővel ment az állami ateista propaganda. Ennek részeként 1969-ben meg lett szüntetve a Karácsony mint munkaszüneti nap, sőt egyenesen államellenes cselekménynek kezdett számítani annak ünneplése. Egyedül templomokon belül volt tolerálva bármilyen ünneplés.

Amikor kimentünk Kubába 1980-ben, soha, sehol nem lehetett pl. semmilyen karácsonyi díszítést látni. Aki hívő volt, s ezt kimondta, az teljesen ki volt zárva minden előremenetelből. A Pártban való tagság, de még az UJC (= kubai KISZ) tagság esetében is kötelező volt az ateizmus.

A hivatalos hozzáállás az volt, hogy a vallás az elnyomók eszköze a kizsákmányoltak ellen, mellyel engedelmességre késztetik a tömegeket, s semmi helye egy kizsákmányolásmentes szocialista társadalomban, mely a kommunizmust építi. Aki pedig ünnepelni akar, azaz a Karácsonyt csak hagyományként kezeli, vallási tartalom nélkül, annak ott van 1 héttel később december 31. és január 1., amikor szépen kiünnepelheti magát.

S ez még forradalmi tett is, hiszen január 1. Kubában hivatalos ünnep - 1959. január 1-jén a kora hajnali órákban hagyta el az országot Fulgencio Batista korábbi elnök, s ekkortól számít az új hatalom hivatalos kezdete, bár ténylegesen ekkor már az ország 95 %-a nem állt Batistáék ellenőrzése alatt. Az 1956 novemberében kezdődött felkelés sorozatosan szerezte meg az ország egyre nagyobb részeit, dzsungel harcot városi terrorizmussal kombinálva, de idővel már nyíltan is küzdve az állami fegyveres erők ellen. Batista de facto elvesztette az országot, amikor képtelen volt megvédeni Santa Clarát - az ötödik legnagyobb kubai város, Havannától 250 km-re keletre -, s a legtöbb helyen már harcolni se kellett: a rendőrség és a katonaság egyszerűen átállt, több esetben egyenesen az illető helyőrség parancsnokával az élen. De a lényeg: Batista és családja, plusz pár közeli munkatársa csak 1959. január 1-jén látták úgy, hogy nincs mit tenni, így a szilveszteri buliból egyenesen egy havannai katonai repülőtérre mentek, majd onnan Dominikába, gondosan maguk mellé pakolva 700 millió dollárt bankjegyben, aranyban és műtárgyakban.

Tehát aki ebben az időszakban magánkörben karácsonyozott vagy templomba ment, az ellen nem volt semmilyen retorzió, de az ilyen ember lemondott ezzel bármilyen munkahelyi karrierről, s a gyanús alakok listájára került.

A 80-as évek közepén viszont a dolgok enyhülni kezdtek. Két vonalon is:

  • egyes idegenforgalmi helyeken megjelentek karácsonyi díszek, a külföldi turistákra hivatkozva,
  • a kubai vezetés észlelte, hogy a "kubai forradalom" kikerül a latin-amerikai fősodorból.

Ez utóbbi magyarázata egyszerű: bár sok latin-amerikai Kuba-párti, a keresztényellenesség sokakat nagyon zavart. Ez volt a katolikus felszabadítás teológia nevű áramlat csúcsidőszaka ugyanis. Nicaraguában egyszerre mondták magukat marxistának és katolikusnak felkelők, de máshol is hasonló folyamatok zajlottak.

Az első közeledés katolikus oldalról jött. A felszabadítás teológia két csúcsembere. a brazil Leonardo Boff és Frei Betto többször is Kubába látogattak. S sikeresen meggyőzték Fidelt! A felszabadítás teológia ugyanis valami olyasmit mond, hogy az első kommunista Jézus volt, Marx üzenete tehát keresztény, így súlyos hiba az ateizmus, mert valójában a kereszténység nem az elnyomók eszköze az elnyomottak ellen, hanem pont fordítva: az elnyomottak tanítása az elnyomók ellen.

S lassan jött ekkor a nyitás. Persze még hosszú út volt, de nagyjából 1984-től már nem számított ellenséges dolognak a Karácsony, bár hivatalosan továbbra se volt ünnepelve.

Az áttörés persze 1991: ki lett mondva, hogy a kommunista világnézet lehetséges ateista hit nélkül is, így a megvallott vallásos hit nem akadály a Pártba és a KISZ-be belépés előtt. 1992-ben a kubai alkotmány is módosítva lett, a korábbi "ateista köztársaság" meghatározás helyére "világi köztársaság" került.

1997-től már ünnep lett a Karácsony Kubában, sőt 1998-tól hivatalos állami ünnep, munkaszüneti nap. Azóta nincs ideológiai jelentősége a kérdésnek.

A Szovjetunió esetében az ideológiai harc ádáz volt, viszont nem volt harc a karácsonyi hagyományok ellen, ezeket sikerült világiasítani. A Szovjetunió lakosságának nagyjából 70 % volt keresztény, de ebből alig 2-3 % ünnepelte a Karácsonyt december 25-én, a nagy többség számára Karácsony január 7-én volt. Eleve amikor a karácsonyfa bekerült Oroszországba Németországból a XIX. sz. közepén, az "újévi fa" lett a két naptár közti eltérés miatt.

Így a szovjet állam harcolt a Karácsony ellen, de maguk a karácsonyi hagyományok problémamentesen át lettek helyezve december 31. és január 1. köré. Hiszen a karácsonyfa eleve oda kapcsolódott.

Az átlag szovjet keresztény hívő csinált karácsonyfát december 31-re, majd ünnepelt alatta mind Újévkor, mind január 6-án, 7-én. Sőt a kései szovjet korban az a szokás is kialakult, hogy a karácsonyfának állnia kell január 13-ig, mert akkor van a régi naptár szerinti Újév.

Hivatalosan a Szovjetunióban a Karácsony - január 7. - 1926-ig volt munkaszüneti ünnep, majd a Szovjetunió fennállása utolsó évében 1991-ben.

A mai Oroszországban a helyzet a kései szovjet folytatása: január 7. munkaszüneti nap, a karácsonyfát viszont december 31-re kell felállítani. Vannak hívők, akik egyesen támadják a karácsonyfát mint idegen nem-keresztény szokást, ezért az hangsúlyosan világi ünneplési szokásnak tekintik.

Az ortodox templomokban örök vita szabad-e karácsonyfát állítani a templomban. A többségük nem engedi a karácsonyfát a templomon belül, mivel ez nem-keresztény szokás.

Ami a poszt-szovjet országokat illeti:

  • január 7. munkaszüneti nap még Abháziában, Dél-Oszétiában, Grúziában, Kazahsztánban, Kirgizstánban, Örményországban,
  • a többségében katolikus-protestáns balti államokban december 25. Karácsony és munkaszüneti nap,
  • Belaruszban, Moldovában, Transzniszriában mind december 25., mind január 7. munkaszüneti nap,
  • a legtöbb muszlim utódállamban meg egyik se munkaszüneti nap,
  • Ukrajnában 2022-ig január 7. volt, azóta december 25., tehát az ukrán hunta tulajdonképpen munkaszüneti napot csinált Karácsonyból, követve Sztálint.

Bulgária esetében a naptárkérdés még bizarrabb. 1947-1989 között nem volt hivatalos ünnep és munkaszüneti nap a Karácsony. Viszont gyakorlatilag mindenki ünnepelte.

Azonban a naptárkérdés súlyos zavarokat okozott.

Bulgária 1916-ban tért én az "új" naptárra, azaz a gregoriánusra. A Bolgár Ortodox Egyház azonban ezt csak 1968-ben követte. Azaz az egyházi naptár az államival nem egyezett 1916-1968 között.

Viszont amikor az állam áttért az új naptárra, természetesen figyelembe vette a lakosságát vallását, így december 25. megszűnt hivatalos ünnep és munkaszüneti nap lenni, helyette január 7. lett az állami ünnep.

A kérdés jelentőségét vesztette1947-től, amikor eleve megszűnt a hivatalos ünnepi státusz. A lakosság egy része az egyik naptárt nézte, a másik a másikat. Amikor 1968-ben az Egyház is bevezette az új rendet, általános lett a december 25-i Karácsony. Egy kisebbség maradt január 7. mellett - ilyenek ma is vannak, pár tízezer ember van, aki szerint az új naptár hibás, így a régi szerint kell ünnepelni.

A bolgár kommunizmus az ünneplést sose üldözte, de mindenképpen igyekezett annak vallási elemét csökkenteni, marginalizálni. A 80-as években már egyenesen odáig ment a helyzet, hogy a Karácsony az nem vallási ünnep, hanem a foklór része, így pozitív ünnep. Persze odáig azért nem jutottak el, hogy visszaadják mint hivatalos ünnepet. Ez csak a rendszerváltozás után történt meg: ma már háromnapos ünnep, december 24-26.

Címkék: közélet
53 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr4518758620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_Neville 2024.12.30. 07:34:14

tehát karácsony vs kommunizmus 4-0 :D

ZorróAszter 2024.12.30. 08:11:36

Az a baj hogy ez megint olyan Szabad Európás propaganda. Ezzel szemben

- Egy emberről se tudok akit a Rákosi rendszerben nem kereszteltek meg. Összesen egyről aki később született.
- A komcsik is ünnepelték a karácsonyt. Sőt volt ahol "Jézuska" volt nem Télapó.
Egyről se tudok aki nem. A Rákosi rendszer idejéből sem.

Oroszország: egy embertől hallottam hogy Moszvában a 30-as éveben a Lengyel Templomba jártak mert csak az az egy katolikus templom volt. Hogyhogy??

Mostanában fut egy bank reklámja amiben egy nő azt mondja hogy élete első narancsát a nagybáttya hozta Nyugatról. Csak az a bibi hogy a nő nincs harminc éves se úgyhogy a komonizmus után született. Vagy az emberek már annyira hülyék hogy még ezt is beszopják? Akkor Bayerék meg a több fidesznyik remek munkát végeztek. Szellemileg visszavezették Magyarországot a középkorba. Akkor tényleg minek Európa?

ZorróAszter 2024.12.30. 08:14:18

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Мarx csúnyán elbukta a csatát."

Nem akkor van vége a meccsnek amikor maga fütyül.

:o)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.30. 08:33:30

@ZorróAszter:

A reklámban azt is mondják, hogy jobb meccset nézni kólával, s a 35 éves nőknek meg már leállt a havivérzésük.

Karácsonyt illetően viszont a marxizmus bukott, nem csak a reklámban.

ZorróAszter 2024.12.30. 08:52:12

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Karácsonyt illetően viszont a marxizmus bukott, nem csak a reklámban."

Ugye ehhez csak annyit kellene igazolnia hogy a marxizmus célul tűzte ki a karácsony megszüntetését a világban.

Csakhogy nem tűzte ki.

Ettől függetlenül Magyarországon és mondjuk Franciországban vagy az USÁ-ban de még Bulgáriában is az emberek kb. fele úgy ünnepl a karácsonyt mint a komcsik: vallási vonatozások nélkül.

Mindemellett meg nem válaszolt a felvetéseimre de nem baj.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.30. 08:57:39

@ZorróAszter:

A klasszikus marxizmus még nagyon materialista volt, azt hiszem, ez világos.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.12.30. 10:06:50

A dec. 26. csak 1945 után szabadnap, sok helyen ma is csak 25. az ünnepnap.

_Neville 2024.12.30. 10:28:16

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Így van, bár azt elhiszem, hogy nem minden párttag volt olyan óriási materialista valójában. A Fernandel féle Don Camilloban is van mikor Peppone Leninnek akarja keresztelni a fiát, és ezen Don Camillo kiborul :D www.youtube.com/watch?v=586IBZFEKfY

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.12.30. 10:38:32

@_Neville: kubai kollegám neve volt Stalin Albert Hernandez. A venezuelai Maria Lenin Vasquezről meg már a neve is mutatja, hogy nő.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.30. 11:00:29

@Deak Tamas:

Kubában teljes szabadság van a keresztnevekben. S nem csak ideológikusan helyes nevek vannak.

Nem vicc, de Fidel Castro egyik unokájának a feleségét úgy hívják, hogy Marxlenin Pérez Valdés - lehet ellenőrizni, van FB profilja: www.facebook.com/marxlenin.perezvaldes

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.30. 11:07:54

@Deak Tamas:

De nekem volt egy Dostoyevski KERESZTNEVŰ kubai egyetemi csoporttársam is. A szülők nem komcsik, de nagyon tetszett nekik az orosz író, így ezt a nevet adták a gyereknek.

Meg egy időben Y-őrület volt, hogy a névnek y betűvel kell kezdődnie, ami, ugye, spanyolul eleve abszurd, ha nem magánhangzó van utána.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.30. 11:21:05

@_Neville:

Én ismertem annyira hithű kommunistát, aki elvi okból nem karácsonyozott. Ritka, de megesett.

Meg a másik véglet is volt: a hithű kommunista, aki egyébként magát kereszténynek tekintette, s nem csak formailag,pl. járt misére.

EGy időban a havannai magyar konzul egy ilyen ember volt. Karácsonykor énekeltek egyházi dalokat, éjfélkor misére jártak, stb. S közben balról kritizálták Kádárt, gyakorlatilag a 80-as években is még Rákosi hívei voltak. Nem vicc. Nekem is baromi furcsa volt.

_Neville 2024.12.30. 11:39:57

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Pedig Rákosi alatt nem volt olyan lazaság, hogy funkcionáriusok csak úgy nyíltan misére járó katolikusok lehetettek, és egy rossz szót se szóltak érte. :) Bár tény, hogy ide már az igazi vad szovjet ateizmus nem ért el, az inkább a huszas évektől a harmincas évek közepéig ment, Sztálin alatt később visszavettek az üldözésből (annyira jó persze akkor se lett, de már nem voltak olyan célok, hogy Moszkvában egy templom se maradjon, meg hasonlók)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.30. 11:42:37

@_Neville:

Ez akiről írok 50 éves körüli volt 1985-ben, szóval Rákosi alatt gimnazista lehetett maximum, nem funkci.

_Neville 2024.12.30. 11:48:51

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Persze, de azért azt végiggondolhatta volna, hogy ilyen szokásokkal aligha futott volna be nagy karriert a bálványa idejében :D

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.30. 11:53:20

@_Neville:

Lehet.

De ő ez a "Jézus volt az első marxista" típus volt. Mo-on nem gyakori, de ilyen volt abszolút. S nem volt megjátszás, nem volt miért így viselkednie.

A kubai rendszerrel is mindenben egyetértett, egyedül az ateista vonalukat mondta hibásnak.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2024.12.30. 11:55:09

@_Neville: Mint minden politikus, Sztálin is felhasznált MINDEN lehetőséget, ha a hatalmáról volt szó. Kun Miklós mesélte, hogy terjesztette a komcsik egy olyan legendát Moszkva ostromakor, hogy feltettek egy szent ikonosztázt egy repülőre, azzal köröztek Moszkva felett, és azt nem tudták lelőni a németek, ezzel védte a várost. :-)))))))))))))

Szóval egyszerűen meggyengültek a komcsik akkor egy kicsit, ezért jobban engedtek a vallásnak.

Egyébként ebből is látszik, hogy Kádár alatt milyen (relatív!) szabadság volt itthon. Ez persze nem független az 56-o forradalomtól. Tkp. ott vívtuk ki ezeket a szabadságjogokat. Ha marad a kommunizmus, akkor Kádár után megint egy vaskalapos faszkalapos jött volna, kezdődött volna elölről minden. (Megjegyzem, ugyanez volt a Habsburg-renszer: 48-ban kivívtuk magunknak a jobb helyzetet, de Ferencjóska után már készült a követező vaskalapos geci, csak ugye vége lett a Habsburgoknak (akik Helyesen Lotharingiai--Habsburg ház vlt, csak ugye nemes egyszerűséggel lehagyták az első családnevet. Ugye ők kihaltak Mária Teréziával))

Bár én nem értek vele egyet, de azért tartom a helyesírási szabályzatot, ami szerint az ünnepek neveit kisbetűvel kell írni, azaz karácsony.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.30. 11:58:23

@fofilozofus:

Pedig egyes hírek szerint valóban megtette. Sztálin viszonya sajátos volt a valláshoz.

_Neville 2024.12.30. 12:10:47

@fofilozofus: Hol írtam én nagybetűvel a karácsonyt? :) Amúgy nem véletlenül mondták persze mindkettőre, hogy "addig jó nekünk, amíg él". Bár ez relatív, azért Ferenc Ferdinánddal is jó eséllyel jobban jártunk volna, mint ami így lett.
@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Mondjuk ez aligha mentette meg attól, hogy a pokolban rohadjon, sokszorosan rászolgált.
Kádár viszont állítólag meggyónt a halálos ágyán, ő még akár meg is úszhatta.

Gery87 2024.12.30. 12:28:46

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Marx nem bukott el semmit mivel akkor már nem is élt, hogy mit tettek e téren azt már nem látta, ahogy azt sem hogy a vallás sebesen szorul vissza.
Marx annyit mondott
"A vallási nyomorúság a valóságos nyomorúság kifejezése, s egyszersmind tiltakozás a valóságos nyomorúság ellen. A vallás a szorongatott teremtmény sóhaja, egy szívtelen világ lelke, mint ahogyan szellemtelen állapotok szelleme. A vallás a nép ópiuma. A vallást mint a nép illuzórikus boldogságát megszüntetni annyi, mint a nép valóságos boldogságát követelni. Az állapotáról táplált illúziók feladását követelni annyi, mint amaz állapot feladását követelni, amely rászorul az illúziókra. A vallás kritikája tehát csírájában ama siralomvölgy kritikája, amelynek szentfénye a vallás.”

Egyébként meg hogy ki "győzött", nos, mára a keresztény gyökerű világban élők nagy, döntő része nem vallásos, agnosztikus vagy ateista.

A Karácsony valóban "Fenyőünnep" a "folklór része" lett.

Vallási háttere, emlékezete van, vallási tartalma nincs mára a legtöbb nyugati ember számára.
Családi ünnep, ajándékozás, szabadnap....kb ennyi.

ZorróAszter 2024.12.30. 13:00:05

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"A klasszikus marxizmus még nagyon materialista volt, azt hiszem, ez világos."

Ez így még kevése ahhoz hogy: És vlágszerte meg is akarta szüntetni a karácsonyozást.

Ugye ez még annál is világosabb?

Az meg végépp furi hogy ha elbukott, noha nem is harcolt, akkor az emberek fele mért ünnepli ma is úgy a karacsonyt mint a komcsik: vallási motívumok nélkül?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.30. 13:15:58

@Gery87:

A liberalizmus hatékonyabban tudott fellépni a kereszténység ellen, mint a marxizmus - ez tény.

ZorróAszter 2024.12.30. 13:16:35

@Gery87:

"Marx annyit mondott..."

Nini! Maga Marxot olvas? Nem fél hogy még elkap valami nyavaját tőle?

:o)

ZorróAszter 2024.12.30. 13:22:52

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Amikor fiatal volt a kommunizmus, próbálta."

Nem látom a bizonyítékait. Csak a Szabad Európás propagandát.

Például nem tudok senkiről aki a Rákosi éra után keresztelkedett meg mert akkoriban féltek a szülei megkereszteltetni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.30. 13:22:53

@_Neville:

Aczél György meg a bécsi rabbinál kért bocsánatot hogy 1967 után folyamatosan az Izrael elleni pártvonalat támogatta. Szóval megbékelt, hívőként halt meg ismét.

EGyébként van ilyen. A 70-es, 80-as években nagy megütközést keltett a SZU-ban Malenkov elvtárs, aki az 50-es években még a legfelső vezetésben volt, majd 70 éves korában teljesen megváltoztatta nézeteit, szakított a kommunizmussal, tagja lesz egy templomi kórusnak. 1988-ban hal meg, 86 évesen, hívőként. A hivatalos verzió az volt, hogy megbolondult.

ZorróAszter 2024.12.30. 13:27:25

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"A liberalizmus hatékonyabban tudott fellépni a kereszténység ellen, mint a marxizmus - ez tény."

Kivéve akik szerint "a liberálisok diplomás komcsi nigger észjárással".

:o)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.30. 13:29:19

@ZorróAszter:

Ez marhaság.

Annyi igaz belőle, hogy sok komcsi liberális lett a rendszerváltozáskor, de ettől még ez a 2 ideológia távol áll egymástól.

ZorróAszter 2024.12.30. 13:42:12

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Aczél György meg a bécsi rabbinál kért bocsánatot hogy 1967 után folyamatosan az Izrael elleni pártvonalat támogatta. Szóval megbékelt, hívőként halt meg ismét."

Ez nem igaz. Nézze meg az Aczél című dokumentumfilmet.

Azonkívül nem kellett semmiért se bocsánatot kérnie: a világháború alatt a Hasomér Hacair tagjaként számtalan zsidót megmentett.

Azonkívül nem Magyarország volt az éllovas Izrael elítélésében, de ha az lett volna, az se az ő reszortja lett volna.

Ezek olyan propagandák, hogy lehet bármit hazudni, mert úgy sincs senki aki utána nézne.

Gery87 2024.12.30. 14:07:44

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Dehogy tény, nincs érdemi különbség, keleten és nyugaton egyaránt csökkent a vallás szerepe a XX.század folyamán.

Ma az önbevallás alapján leginkább ateista ország Európában Csehország és Albánia, exállamszoci országok voltak.
Míg a neoliberális USA máig eléggé vallásos.

Gery87 2024.12.30. 14:08:30

@ZorróAszter:

Hőemelkedésem lehet, lázam nem lesz:)

_Neville 2024.12.30. 14:20:26

@Gery87: amúgy furcsa az az ellentmondás, hogy a tótok meg eléggé a csehek ellentétei ebben, ők nálunk is vallásosabb, már-már lengyel szinten

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.12.30. 15:27:31

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Hollandiában is, csak ott ész nem járul hozzá. Ilonka van den T. nevű kolleganőtől megkérdeztem, hogy tud-e valamit a keresztnevéről, mire mondja hogy az orosz anyukája után kapta. (Az "orosz" anyuka természetesen pesti disszidens.) Mikor felhomályosítottam, nagyon megörült, mert a második keresztneve meg Helena.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.12.30. 15:30:24

@_Neville: a csehek holtversenyben a hollandokkal Európa legbunkóbban ateista népe. Gyanúm, hogy a sok drog fogyasztása okozza.

Wildhunt 2024.12.30. 16:24:26

@_Neville: a könyvben az a vége, hogy legyen Libero Camilo Lenin.
Lenin is, mert egy Camilo mellett elfér.

Gery87 2024.12.30. 16:32:42

@_Neville:

Mert a cseh "iparnemzet" elég régóta, városlakó, modern, polgáribb...

A szlovák az nagyon vidéki, paraszti miliő.

Gery87 2024.12.30. 16:33:39

@Deak Tamas:

Nálad nem lehetnek nagyobb bunkók, te mit szedsz?

_Neville 2024.12.30. 17:25:44

@Wildhunt: igen, mert a Camillo "semlegesíti" a Lenint :D

ZorróAszter 2024.12.30. 18:12:37

@Gery87:

"Míg a neoliberális USA máig eléggé vallásos."

Vagy csak a legstréberebbek. Lásd a kvékerek által végzett felmérést. "Ha vallásosnak szokta magát vallani holott nem az, miért teszi?"

ZorróAszter 2024.12.30. 18:22:52

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ezt hogy "a liberálisok diplomás komcsik nigger észjárással" ezt egy szélsőjobbos panamista mondta a Rumnaplóban. Egy órán keresztül röhögtem rajta.

:o)

ZorróAszter 2024.12.30. 18:38:30

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Én egyébként tényleg kiváncsi lennék a szovjet egyházellenesség részleteire. Hány templomot romboltak le, hány pópát öltek meg, hányat küldtek a gulágra. Mert akiket eddig hallottam a propagandán kívül, azok olyanokat mondtak hogy a 30-as években a nagy terror alatt csak a Lengyel Templom volt az egyetlen katolkus templom egész Moszvában.

Hány templomot alakítottak át mozivá vagy raktárrá? Hát ilyet egyet se láttunk de eléggé elhanyagolt volt mind.

Aztán hogy Dubnában megnéztük a templomot és beszélgettünk a pópával.

Meg ilyenek.

ZorróAszter 2024.12.30. 19:35:15

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Mondom: nem a Szabad Európás propaganda érdekel mert azt ismerem hanem a valóság.

Mert például a II. magyar hadsereg túlélői által elmondottak se 95%-ot sugallnak.

Gery87 2024.12.30. 20:51:01

@ZorróAszter:

Hát igen, ez nálunk is megvan, hogy "annak mondom magam de templomot se láttam belülről az esküvőm óta"

Amolyan családi tradició, örökség lett az adott felekezethet tartozónak mondania magát az embernek, meg az alapján egyházi esküvőt tartani, úgy temetkezni, keresztelő stb...
Úgy hogy semmi valódi hitbéli mélysége nincs, sőt hit sincs.
Ismerem ezt.

Szegény öreganyám mindig mondta hogy "mi reformátusok vagyunk" de nem hitt istenben nem járt templomba és el se tudta volna mondani mi a különbség egy katolikus meg egy református között....ez csak amolyan emlék volt....

Hogy az USA-ban mint "bevarrtseggű protestánsok" által alapított államban ez amolyan nemzeti hagyomány hogy szóban mindenki kurva vallásos vagy tényleg van alapja, nem tudom.
Én a hivatalos adatot tudom visszamondani meg azt amit tapasztaltam, hallottam erről.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.31. 08:16:50

@Gery87: @ZorróAszter:

Személyesen ismertem azt az emberkét, aki 25 éve komoly felmérést készített a magyarok vallásosságáról.

S az adatait abszolút elhiszem, nekem is ez a tapasztalatom:
- 15 % ateista,
- 15 % igaz hívő.

S a nagy többség a 2 közti 70 %, amiben minden szint megvan:
- hisz Istenben, de nem hiszi, hogy bármely vallás igaz lenne,
- alapvetően hisz egy adott vallásban, de nem hiszi, hogy az biztosan igaz,
- hisz valami természetfeletti erőben, de nem tudja mi az,
- teljesen bizonytalan e kérdésben, de szokásból követ valamilyen vallást nagy ünnepeken,
stb.

A lényeg: Mo-on a vallás nem hat se a hétköznapi életre, se a politikára.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.31. 08:19:32

@_Neville: @Gery87:

A cseh nemzeti hagyományban ez egy fontos elem.

Őket a Habsburgok legyőzték a 30 éves háborúban, míg minket nem. Náluk így a katolicizmusnak lett egy nagyon erős "idegen uralom" íze.

Bár Mo-on is volt olyan, hogy a református az "igazabb magyar", mint a katolikus, de ez sose ment el a cseh végletekig.

Gery87 2024.12.31. 10:52:10

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ilyen a litvánoknál is van, a katolicizmus egy "lengyel hozomány" így nem tudott meggyökeresedni teljesen sohasem.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása