magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Bolgár mértékadók

Sokszor magyaráztam, magyarok számára hihetetlen, de így van.

Ami Magyarországon baloldali, az Bulgáriában jobboldali, s ez sok tekintetben fordítva is így van.

Persze az ok történelmi elsősorban. Magyarországon az ex-kommunista nomenklatúra gyorsan megadta magát, elfogadta a nyugat győzelmét, sőt nagy része eleve titkon mindigis nyugatpárti volt, így aztán egyesülése a nyugatpárti ex-ellenzékkel problémamentesen lezajlott expressz idő alatt. Ezzel szemben a magyar rendszerkritikusok, nyugatszkeptikusok inkább a jobboldalra kerültek az előbbi folyamat miatt, olyanok is - pl. a népiek -, akiknek egyébként, minden észszerűség szerint, baloldaliaknak kellene lenniük a szó eredeti értelmében. Szóval Magyarországon az lett a "baloldal" értelme, hogy "nyugatos, liberális, polgári, progresszív", míg a "jobboldal" értelme meg "keresztény, nacionalista, konzervatív, harmadikutas".

Bulgáriában azonban mindez nem történt meg. Egyrészt a kommunista nomenklatúrában a nyugatpártiság kisebb méretet öltött, s ez a rész is gyorsan átment a gazdaságba, abbahagyva a politizálást, másrészt a nagy rész éppenhogy abban látta a kiutat, ha nacionalista irányba nyit. Így az ex-kommunista nomenklatúra sokkal inkább az ex-ellenzék nemzeti, keresztény részével került szövetségbe.

Szóval Magyarországon az antikommunizmus liberalizmusa nem jelentett problémát az ex-kommunista nomenklatúrának, hiszen az ex-kommunista nomenklatúra is liberális lett. Míg Bulgáriában az ex-kommunista nomenklatúra nacionalizmusa természetes szövetségessé tette az kommunista nomenklatúrát a nacionalisták, keresztények számára.

A következmény: a tipikus rendszerkritikus Magyarországon jobboldali, míg Bulgáriában baloldali. Aminek egyenes eredménye: míg Magyarországon a nyugati "civil" szervezetek, alapítványok, más pénzosztó központok klientúrája "baloldali", addig Bulgáriában ugyanezeknek a szervezeteknek a klientúrája "jobboldali", miközben maguk ezek a nyugati szervezetek nem mondanak mást a két országban.

Néha már-már komikus. De amit nemrég láttam, az tényleg a vicc kategóriája: mivel a rosszak a komcsik, s mivel Trump rossz, így nyilvánvaló, hogy Trump komcsi! Neves bolgár megmondóember pár nappal ezelőtti kirohanása Trump ellen:

A bolgár nyelvű rész fordítása: "Amikor a kommunisták átveszik a hatalmat, először a legközelebbi szövetségeseikre csapnak le. Trump/Musk azzal fenyegetőzött, hogy megtámadja Kanadát, Britanniát, Grönlandot, Mexikót és Panamát. Nem fenyegette meg Putyint, Xit, Orbánt, Kimet vagy Ficút. Trump kommunista. Úgy jár, mint egy kommunista, úgy beszél, mint egy kommunista, úgy viselkedik, mint egy kommunista. Tehát kommunista." (A műveltségi szintre jellemző: Fico nevét "Ficu" alakban írja.)

Külsőre úgy néz ki egyébként az emberke, mint a mi Konok Péterünk, szinte mintha az ikertestvére lenne, persze ennek semmi jelentősége, csak vicces. Éveken keresztül ő volt a szófiai Soros Alapítvány elnöke.

39 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr3818774842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2025.01.16. 07:44:53

Akárhogyis csűrjük-csavarjuk, a kommunistákkal és a libsikkel mindenhol csak a baj van és jót nem tudnak tenni, csak károsítani.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.16. 09:46:17

A Ficu a legtökéletesebb magyarázat arra, hogy miért ilyenek ezek a lények amilyenek. Ahogy legfőbb patrónusok nemrég megfogalmazta: büdösszájú agyhalottak.Meg kell nézni az itteniek írásképét, a fóka, alöx, boldili meg a többi. Ugyanez.
De meg lehet figyelni, egészséges ember nem azonosul ezekkel. Minden normális embernek ez eddig is világos volt, Para Kovács coming outja még a legapróbb kételyt is elzavarta.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.16. 09:50:12

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: nekem még az feltűnő buta bolgárok esetében, hogy mindig kiteszik a személyes névmást teljesen feleslegesen, hiszen az igealak mindig egyértelmű. Bár buta bolgárral/macedónnal összesen ha hárommal ha találkoztam, de így is feltűnő volt. (Nyilván nem tudta megfogalmazni mit akar, és így akart időt nyerni a beszédben.)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.16. 09:53:14

@Deak Tamas:

Szerintem angol hatás.

A bolgárra nagyon hatott az amerikai kultúra 1990 után, teljesen abszurd módon lettek átvéve szavak, kifejezések, sokszor még nyelvtan is.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.16. 09:59:24

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: 99% hogy igazad van. Az említett vagy háromból-négyből legalább kettő huzamosabban élt angol nyelvű környezetben.
De mondjuk ennek sem kéne lennie. Összehaverkodtam egy brazil csajjal aki tökéletesen úgy ejti a R betűt mint a londoniak. Kisült, hogy van egy Londrines nevű brazil város, amit brit migránsok alapítottak és megőrzdött a hangkészlet ! A lány meg intelligens, okos választékos beszédű zenész.

www.youtube.com/watch?v=zlv4qc5gmAY

www.youtube.com/watch?v=mmYr6gGBJsE

Az ugyancsak brazíliai Blumenaut, ahol pomerániaiul beszélnek, már meg sem említem.

Gery87 2025.01.16. 10:20:29

Ez a "kultúrmarxista libsizés" nálunk is megvan a jobboldalon.

Gery87 2025.01.16. 10:21:53

@gigabursch:

Ja, bezzeg a nácik, nyilasok, antiszemiták, nacionalisták, sovén gyökerek mi mindent tettek, csupa jót...
Te agyhalott fasz.

Gery87 2025.01.16. 10:27:10

@gigabursch:

Ha nem lettek volna "komcsik" meg "libsik" most nem ide írogatnál te elmerogyant, hanem időd nem lenne rá, írni sem tudnál és nem is szabadna, de valószínű hogy nem is lenne min és hova...

Digitális_Fater 2025.01.16. 10:34:11

@Gery87: És nem alaptalanul.
Itt van TGM elsőszámú tanítványának egy szövege, amelyben TGM egyik utolsó esszéjét kommentálja. A kultúrmarxista libbant halandzsázás csúcsterméke:
merce.hu/2024/12/26/tgm-hegel-marx/

IdomitottFoka 2025.01.16. 10:48:36

"A következmény: a tipikus rendszerkritikus Magyarországon jobboldali, míg Bulgáriában baloldali."

És ebből sem tudjátok levonni, h mennyire nem alkalmas ez a felosztás semmire már, csak a fogalmak határainak teljes elmosására. Ezér nem tudja ez a deák h amit írok, az mit jelent, mert teljes a képzavar, azt se tudja hol áll ő, ezért nézi csak azt, h ki írja.

A posztíró mintha még ismerné a jelentéseket, de inkább csak a homály fokozására használja, ezért tesz úgy mintha az idézett kritikát szó szerint kéne érteni, és a typo-k lennének a fontosabb problémák. Lelketek rajta, a szellemi süllyedésetek nem a lipcsik baja, és valszeg vmelyik elvtársatok fogja kihasználni a beszűkült tudatotok.

IdomitottFoka 2025.01.16. 10:50:48

@Digitális_Fater: meh, belterjes önszopkodás.

A másik véglet meg a kétszavas kékplakátok.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.16. 11:05:13

@IdomitottFoka:

A felosztás kérdése fel se merült itt.

Itt a mentalitásról van szó.

IdomitottFoka 2025.01.16. 11:11:40

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Írtál egy egész posztot egy baloldali-jobboldali fogalmi anomáliáról, aztán bekommenteled h a felosztás fel sem merült. De legalább egyből igazoltad a
"A posztíró mintha még ismerné a jelentéseket, de inkább csak a homály fokozására használja"
tételemet. Köszi.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.16. 11:13:38

@IdomitottFoka:

A lényeg: az ember ugyanazt csinálja, mint egy átlag magyar BALOLDALI megmondóember, miközben ő a bg fogalmak szerint harcos JOBBOLDALI.

Serény Vélemény 2025.01.16. 11:29:35

@Digitális_Fater: "Elhangzott az ELTE BTK Filozófia Intézetének Marx és az elidegenedés elméletei. A Gazdasági-filozófiai kéziratok 180 év távlatából című konferenciáján 2024. november 21-én."

És ezt komoly arccal elő lehet adni, és végig lehet hallgatni?

Digitális_Fater 2025.01.16. 11:41:38

@Serény Vélemény: Azt nem tudom, hogy ezt így egy az egyben, monoton hangon felolvassák, vagy csak vázlatpontokban összegzik. Mert ha nagyon figyelmesen olvasom, ki tudok hámozni belőle némi értelmet, na de élőben hallgatva...

Gery1987 2025.01.16. 18:05:07

@Digitális_Fater:

Csakhogy ők nem libsik baszod.

Madarász Henrik 2025.01.17. 00:00:15

Ukrajnában egy harmadik változat valósult meg 1991 után, ott a nyugati liberálisok a legvadabb oroszellenes ukrán nacionalistákkal szövetkeztek, őket pénzelték a Soros alapítványok is. Persze ezek az ukrán nacionalisták nem az eszükről híresek.

_Neville 2025.01.17. 01:17:53

"Egyrészt a kommunista nomenklatúrában a nyugatpártiság kisebb méretet öltött, s ez a rész is gyorsan átment a gazdaságba, abbahagyva a politizálást, másrészt a nagy rész éppenhogy abban látta a kiutat, ha nacionalista irányba nyit. Így az ex-kommunista nomenklatúra sokkal inkább az ex-ellenzék nemzeti, keresztény részével került szövetségbe."
Mintha Pozsgay győzött volna az MSZMP végnapjaiban

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.17. 06:58:01

@_Neville:

Igen.

De az eredmény végül ugyanaz lett.

Azaz semmi se függött a helyi választási eredményektől. A nyugat mindkét országban elérte amit akart: Mo-on a helyi elit bólogatásával, BG-ban meg a helyi elit ellenkezése mellett.

valis47 2025.01.17. 11:13:50

@Madarász Henrik: Nem, de ágyútölteléknek tökéletesen megfelelnek. Meg az ő terrorjuk nélkül nem győzött volna az ún. "méltóság forradalma", vagy legalábbis nem tartósan. Hiszen a Majdan az ukrán társadalom felét sem képviselte 2014-ben.

Gery87 2025.01.17. 11:18:58

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Sztálin nélkül lenne, felvilágosodás nélkül nem lenne.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.17. 11:48:23

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: pedig kis híján nem lett, ha jól emlékszem a történetre, szinte a töltött fegyverek meg a fal elől hozták ki azokat a mérnököket 1941. júliusában akik később nagy szerepet játszottak a sikeres űrprogramban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.17. 11:53:17

@Deak Tamas:

A vicc szerint azért nyert a SZU az USA ellen az ürprogramban, mert jobban sikerült a német szakemberek befogása a szovjet titkosszolgálatnak.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.17. 11:55:21

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: várj, szegény Nemere írta valahol hogy bolgár (!!!) lapban lett volna a karikatúra, hogy a stilizált CCCP meg USA feliratú űrjármű kezet fog a Hold alatt az űrben és mondják : - Guten Tag, végre beszélhetünk németül.

valis47 2025.01.17. 14:24:51

@Gery87: Felvilágosodás nélkül lehet, hogy nem, de a jakobinus terror őrjöngésének (amely kivégeztette például Lavoisier-t, a jakobinus ügyész ismert mondata "a forradalomnak nincs szüksége tudósokra") semmi köze hozzá.

valis47 2025.01.17. 14:28:26

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A német rakétatudósok zömét von Braunnal az élen az amerikaiak vitték.
A szovjeteknek viszont volt Koroljovjuk, Gluskójuk, Cselomejük többek között. Akik a zsákmány V-2 rakéták tanulmányozásával kezdték, de kiváló mérnökök lettek a saját jogukon.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.17. 14:31:10

@valis47: annyival igazságosabb volt még akkoriban a sors, hogy az említett ügyész, a stilszerű nevű Coffinhal, pár hónap múlva maga is takarodott a pokolba a robespierre-i bagázzsal.

Gery87 2025.01.17. 21:56:30

@valis47:

És ki beszélt a jakobinus terrorról vagy annak szükségességéről?
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása