magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Középkori probléma

A középkori teológia és filozófia egyik központi kérdése: a fogalmak léteznek-e és ha igen, hogyan.

Pl. a „feketeség” létező-e:

  • ha igen, azaz minden ami fekete, részesül az absztrakt feketeségből, akkor ez a realizmus.
  • ha nem, azaz minden ami fekete az, bár azonos feketeség, külön-külön fekete, akkor ez a nominalizmus.

A probléma következménye a két elmélet esetében pont fordított:

  • realizmus:
    • létezés: rendkívül bonyolult igazolni hogyan vannak az absztrakt fogalmak, hiszen hol vannak, miként léteznek, mi a pontos működési mechanizmusuk,
    • megismerhetőség: ez nyilván nem probléma, hiszen ami érzékelhetően létező, az megismerhető;
  • nominalizmus:
    • létezés: ez nyilván nem probléma, hiszen ha nincs absztrakt létező, akkor nincs mit igazolni, az egyedi létezők pedig érzékelhetőek érzékszerveinkkel,
    • megismerhetőség: rendkívül bonyolult, hiszen ebben az esetben hogyan lehetséges bármilyen tudomány, hiszen a tudomány célja nem egyedi létezők vizsgálata, hanem általános szabályok felismerése, dehát ha minden egyedi, akkor hogyan van bármi általános.

Az első kérdés: mi az, hogy egy egyedi dologban jelen van egy absztrakt fogalom - mindegy, hogy ez realizmus vagy nominalizmus -, erre a válasz már az i. e. IV. században megszületett, de az i. sz. V. pontosítva lett.

Az eredeti válasz szerint absztrakt az, ami elmondható több egyediről, míg egyedi az, ami csak egyetlen létezőről mondható el. Egy adott ember az egyedi, mert csak egy létezőről mondható el, de az "ember" fogalom absztrakt, hiszen sok létezőről mondható el.

A pontosítás világosan meghatározza a 3 szükséges feltételt:

  • a fogalom egészében van meg, lásd ha pl. több tárgyban van fekete szín, akkor mindegyikben a feketeség egészében megvan, egyik feketeség se kevésbé feketeség, a feketeség fogalma nem "fogy el", jelen lehet bármennyi tárgyban,
  • a fogalom egy időben van jelen minden előfordulásában, nem kell időnek eltelnie az egyes előfordulások között, azaz nem az történik, hogy az egyik tárgyban lévő feketeség megszűnik, majd egy másik tárgy lesz fekete, s így tovább,
  • a fogalom az adott tárgyak belső része, nem valamely külső jellemző, pl. nem az, hogy pl. több nem-fekete tárgy egy fekete asztalon áll.

A realizmus esetében a 2 fő válasz:

  • szigorú realizmus: "ante rem" - azaz a fogalmak önálló létezők, egyfajta módon megduplázzák a világot, a keresztény verzióban ez jellemzően azt jelenti, hogy Isten a fogalmakon keresztül alkotott, először a fogalmakat teremtette meg, az egyedi létezők azután lettek, azaz előbb lett feketeség, s csak aztán fekete tárgyak,
  • mérsékelt realizmus: "in rebus" - azaz a fogalmak ténylegesen léteznek, de sose az egyedi létezőkön kívül, azaz sose volt feketeség mint olyan, ez kizárólag a létezőkben lévő feketeségben létezik, Isten nem teremtett fogalmakat, csak egyedi létezőket, bár ezeket rendszer szerint.

A nominalizmus esetében a 2 fő válasz:

  • szigorú nominalizmus: "voces" - azaz a fogalmak se nem önálló létezők, se más módon nem léteznek, ezek puszta megnevezések, azaz a "feketeség" egy szó egy jelenségre, az elme döntése kapcsán,
  • mérsékelt nominalizmus: "post rem" - azaz a fogalmak ténylegesen léteznek, de csupán az elme megismerő folyamatában, az ember felállítja őket a dolgok tanulmányozása során, de nem véletlenszerű módon, azaz feketeség nincs eleve, ezt az ember találta ki különböző feketeségek tanulmányozása után, tényleges megfigyelések alapján.

A legritkább a szigorú nominalizmus. Ez nem véletlen, hiszen minden józan ésszel szembegy az, hogy nincsenek fogalmak, sőt azok valamiféle tetszőleges elnevezések csupán. Erre érvényes példa csak kevés területről hozható, pl. pont a színek. Vannak nyelvek, ahol a zöld és kék ugyanaz a szó, s van, ahol a sötétkék és a világoskék viszont két külön szín (a magyarban pl. van zöld és kék, de kék csak egy van, a sötétkék és a világoskék árnyalatok, nem alapszínek).

A szigorú realizmus gyakoribb, de szintén nem gyakori. A kereszténység nem szokta szeretni, mert az isteni teremtést egyszeri cselekedetnek szereti elképzelni, nem lépcsőzetes folyamatként.

Szóval a két mérsékelt verzió a jellemző. Olyan sok alverzió van, hogy sokszor meg se lehet mondani, hogy egy adott elmélet hová sorolandó be, a mérsékelt nominalizmusba vagy a mérsékelt realizmusba.

A döntésnek vannak következményei. A realizmus jellemzően oda vezet, hogy:

  • a misztikus megismerés fontosabb a tudománynál, de legalábbis van olyan terület az emberi megismerésben, mely kívül áll a tudományon, nem vizsgálható tudományos eszközökkel,
  • az emberi társadalomban a közösség az egyén felett áll, hiszen a közösség egyfajta absztrakció, mely az egyén mint egyedi felett áll;

míg a nominalizmus pontosan az ellenkező irányba visz:

  • minden magyarázható racionálisan, még Isten is, a tudomány mindenre alkalmas,
  • az emberi társadalom alapja az egyén, a közösség pedig az egyének összessége.

Természetesen a modern időkben olyan is lehetséges, hogy új ideológiák nem ezt a következtetést vonják le. Tipikus példa a marxizmus, mely abszolút realista, mégis racionalista. De ezek már új jelenségek.

Ami a nyugati vallásokról elmondható mint általános jellemző:

  • az iszlám abszolút realista, nagyon közel a szigorú realizmushoz, a kezdeti időszakban létezett mérsékelten realista iszlám tanítás, de ezt legyőzte az iszlám a XIII. sz. környékén,
  • a judaizmus sose volt más mint abszolút realista,
  • a keleti kereszténység hasonló ehhez, de ott a mérsékelt realizmus egyaránt jellemző a szigorú realizmus mellett,
  • a nyugati kereszténységben a szigorú realizmus lassan csökkent, a fő tanítás a mérsékelt realizmus lett, de aztán a mérsékelt nominalizmus is erősen megjelent: ma a katolicizmus leginkább mérsékelt realista, míg a hagyományos protestantizmus inkább nominalista.

Címkék: közélet
10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr2118830804

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gelimtredfd 2025.04.13. 08:26:55

...fogalmak léteznek-e...?
----------------------
1. Az egész írás új-ónemmagyarja egy halandzsa, nem is rakem, hogy hogyan van a lé? Ez a lé izé egy bullshit ontológiai frazeológia, sklavenaufstandi. A másik probléma, hogy a foglom hangot se rakem, attól, hogy nem magyar, hanem német tükörátrakás, nem a magyar system részje, ez is egy halandzsa hang. A fogalom hangot materialista-idealizmusnak mondanám, röviden fingrizmusnak vagy libcsizmusnak, a magyarnak ezzel a systzemmel dolga nem van,a fogalom hangot dúrgerni. Más a lagu mondjuk a latin és angol konzept hangval, összefogás is volna, de nem totál, de az unbegreiflich, attól, ogy nálem onzept mondjuk ha Kirgen örjöng a templomnak innen, ahogy ő tesz azon felfogem és rakem az egész indogermán uer stumát.

2. A agyar nyelv indogermán és germán nyelv, az ősmagyar hang a dohonkela, nem a fekete, ahogy a szín a scheinen rokonja, de görögös, ősmagyarul Farbe bolja. Ez a két rakustuma a doh és bolja, attól, boljákat rakunk ki, úgy nekem a blau az bolva, blond az bolonda, a gelb is, úgy nem sötétkék, hanem dohonkelabolva. A probléma ott van, hogy a fekete timológiája bizonylosza, stakhogy a magyar nyelv ndogermán és germán nyelv, stakhogy ha nem beszéljük a magyarn elvtől, most, úgy az Begriff, és stak erre, ezután vana Begriffsbuzológia, y a hangokat nem fogjuk fel. A magyar nyelvnél nem voltak boljak, vagy redukáltaja őket, stakhogy a begriffsbuzológia visszajett. A fekete hang egy Begriff volna, hogy nem fogjuk fel, de a dohonkela már nem, attól, hogy felfogjuk. A dohonkela a düh-doh stumától ered, van persze bolo dohonszta, de a doholás, dohonás a dohoma felörbelésje, ez a dohoma vál dohonkelává.

3. Habár a mai magyar nyelv egy halandzsa, de indogermán és gemrán volna, stakhogy döglött systemokat, azoknak a magyarnak dolga nem van, nem kell átrakni magyarra, hogy a magyart tovább halandzsázza, ahogy mondjuk a Begriff. Írtál arról, hogy szituációktól, hogyan van nyelvet beszélni, stakhogy ezt már a Zeichentrich megoldottaja, azon túl az anima, azon al a Dragon Ball. Zeichentrickekkel és dragon ball-val az ember újra felfogja a nyelvet, és a nyelvet is módosítja, ahogy mondjuk a düh-doh stuma, attól, hogy ez passzol a Dragon ball-nak.

A fingrizmustól stak Bahnhof-ot rakem, attól, hogy idegen, aljan ideológia a Begriffsbuzológia, a mai magyar nyelvnél a bolják Begriffek, ettől is dúrgertem az összeset.
Dunkel: dohonkela.
Blond: bolonda.
Weiss: bolo.
Blau: bolva.

Ezek a hangok inkább fel vannak fogni az eredeti szituácóktól, az Urerlebnistől(Nietzsche) vagyis a dragon ball-tól. Nemn Begriffet rakem, hanem konzeptet, hogy hogyan schwarz a dohonkela.

Gelimtredfd 2025.04.13. 08:33:55

@Gelimtredfd: Jah és így az intelligiblis a bol stuma vagy a doh-düh stuma, ezek így unbedingtek és unbedungenek(Schelling), úgy libernyák, fingrista, kersztény Bewgriffek laguján(magyarnak dolga nem van ezzel) bol stuma van és düh-doh stuma. Úgy inkább azt kell mondani, hogy mennyire vesz részt a bol stumán vagy a düh-doh stumán és nem a Begriffen.

Gelimtredfd 2025.04.13. 09:52:18

...a létezük pedig érzékelhetőek érzékszerv..
----------
1. Lé? Hol a lé? Nem akem, stak er és ár stuma van az érez egy z-s verb, inkább itt mondjuk, hogy lát, szerv hang nyelvkakilkás, dúrgerni.

2. A probléma, hogy a bolják, a Farbek nem vannak látni valósan, ha nem vannak namák, stak a namák után látná az ember, stakhogy a probléma az, hogy a mai magyar nyelv begriffssprache, vagyis a boljáék így vagy úgy Begriff-ek, attól, hogy az ősnyelvtől távoldotak. A boljákat és a Farbekjet át kell írni és begriffloszni kell. Nietzsche után tagaderm a Begriffeket, stak úgymond metaforák és konzeptek vannak, de nem az idióta úőj-ónemmagyar nem ősi metaforák. Ősmagyarul így dohonkela van, a düh-doh stumától, de ez a dohonkela ugrik, folyton részjévé vál másnak, mondjuk ha Goku lő egy Kame-hame-hat, úgy Freeza kivédja, úgy dohonszta van, ahogy ha Nappa dühöng, úgy dohoma van, dohonga, ha mondjuk egy lővés(sleu) róvát ró az erdán, úgy dohompály(Tümpel) van, ahogy a Namekon, a dohompály dohopa, attól dunkel. Úgy a dohombály, a dohoma, dohonszta bírnak a doh-düh stumával, ahogy a dohonkala is, úgy részjei a dohonkela-nak. Ez így mondani volna metafora, de nem totál, ahogy konzept, nem Begriff.

Tapi2021 2025.04.13. 11:41:29

Ebből is látszik, hogy minden kor filozófusainak nincsenek gondjaik a napi megélhetéssel. Valakik mindig eltartják, etetik őket. :-)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.13. 17:21:48

@Tapi2021:

A középkorban ezek zöme pap volt, s a papi munka szabadidejében írtak.

Egy kisebb rész meg egyetemi tanár volt, amikor már lettek egyetemek, már a középkor második felében.

Viszonylag kevés volt, aki képes volt ezzel foglalkozni a fenti 2 kategórián kívül. Akadtak, de ritkán.

Gelimtredfd 2025.04.13. 18:02:44

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Innentoidő, nem középkor, ztz dúrgerni! De a papok azok fingristák! Ezt fingrizmusnak mondom, kereszténységnek, attól, hogy a fingrizmus=kereszténység! A probléma az, hogy volna az úgymond harmadik poziíció, anat írtem a konzeptualisták, de ez más a keresztény időnél és az ősi primitívnél, ahogy a posztmodernnél! Gott ist tot, a fingrizmust ist tot, a fenti bullshit, dolgem nem volna vele, ha nem volna ezeketől a faszfejektől az új-ónemmagyar egy halandzsa Begriffssprache. A fogalom hangot dúrgerni, ahogy írtem magyarlosza probléma volna, ha nem volna ez a szar kreol halandzsa mekegés, stakhát továbbszarták, azzal, hogy ideszaták ezt a döglött Begriffet, de valósan ha ezt úgy látjuk a 19. századtól a konzeptualizmus diadalja van, Nietzschetől is, attól is, hogy ez a valós, a fenti tematika úgy döglött ahogy magyarlosza is.

Tapi2021 2025.04.13. 19:02:36

"Román elnökválasztás - Soros versenyt mutat az első fordulóban a CURS felmérése"

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.04.14. 09:23:53

Azért érdekes ez az egész, mert nem tudom, hogy Simone Weil ismerte-e a fent leírtakat, de pontosan ezekre a végkövetkeztetésekre jutott.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.14. 09:29:46

@Deak Tamas:

A legtöbb modern gondolat alapja középkori, sőt ókori.

Lásd a modern filozófia alapállítása a cogito ergo sum. Pedig ezt Szent Ágoston találta ki 1200 évvel korábban.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása