magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Ki lesz a következő római pápa?

Átnézve a különböző híreket idén először van tényleg esélyes magyar szereplő. Szinte mindenhol benne van a Erdő Péter az esélyes 3 jelölt között.

Alapvetően a következő kép alakult ki bennem.

A progresszív, ferencista irányzat kedvence a 67 éves Luis Antonio Gokim Tagle, a Fülöp-szigeti volt egyházi vezető, az elhunyt Ferenc közeli barátja, pár éve a vatikáni apparátus egyik fontos személyisége.

Az ellenoldal, aki szeretné visszafordítani az irányt egyértelműen a ghánai Peter Turkson mögött él. Ő 76 éves, s ő lenne az első néger római pápa (afrikai római pápa volt korábban is, de berber nemzetiségűek).

Erdőt alapvetően a harmadik helyen tartják számon. Előnye lehet, hogy bár az antiferencista táborhoz tartozik, óvatosabban fogalmaz, mint Turkson.

Persze van még 4-5 név, aki szinte fel van sorolva. A frakciók harca még vezethet bármihez.

A péterek hátránya a nevük, mert van az a régi késő-középkori jóslat, hogy II. Péter lesz az utolsó római pápa. Persze minden megválasztott egyházfő szabadon választhat magának új nevet.

Címkék: közélet
115 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr6718843834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.22. 10:11:33

erdő péter babonaságból nem lesz.
a néger (vagy a fülöpszigeti), ott vannak a sok hívek a délamerikaik után

kiskisutca 2025.04.22. 10:14:43

Michael Czerny, kanadai bíboros

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.22. 10:15:56

@Alöksz Róz Unbanned:

Bonyolult ez az egész. A most meghalt se volt az esélyesek között múltkor, amikor megválasztották. Sokszor az erős jelöltek kiütik egymást.

Boldeone2 2025.04.22. 10:30:09

Az eddigi, jól bevált, ferencista vonalat kell követni. Afrikai pápa nem lesz, sem ázsiai...
Az "istenemberi" megjelenés fontos, így legyen európai megjelenésű
Legyen progresszív és álljon bele a gonoszok elleni harcba

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.22. 10:35:01

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: persze, ez csak tippelgetés. de a négert a progresszívnek is el kell fogadni :-)

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.22. 10:36:42

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Sokszor az erős jelöltek kiütik egymást." - igen, az szokott lenni a komprommisszum, hogy egyiket se választják meg

gigabursch 2025.04.22. 10:41:54

1) Aki pápaként megy Rómába, püspökként jön haza
2) Megtehetjük tétjeinket Szent Malakiás jóslatai kapcsán.
3) Vagy csak egyszerűen bízunk a Jóisten kegyelmében.

_Neville 2025.04.22. 10:45:42

Igen, szerintem is Erdő mellett szól, hogy kompromisszumos jelölt lehet, akit mindegyik tábor elfogad.

gigabursch 2025.04.22. 10:51:05

@Boldeone2:
Aztán mond már meg!
Neked, mint a keresztenység szempontjából kívülálló lénynek, mégis honnan jön a pofátlanságod, hogy beleugass abba, amihez semmi közöd?

Kárátyázásnál erre mondták azt, hogy "Kibicnek kuss a neve!".

Na, tartsd magad ehhez!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.22. 11:02:29

@_Neville:

Ha megválasztják, ő lesz az első római pápa, akivel beszéltem.

2002-ben történt. Álltam a PPKE jogi karának épülete előtt. Jön ki Erdő, rámnéz, majd azt mondja "elnézést, megmondaná hány óra van?", én meg megmondtam. Megköszönte, aztán kiállt a járdára. Hamarosan jött egy kocsi, megállt, ő beszállt, s elment.

valis47 2025.04.22. 11:05:03

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: 2002-ben nem volt mobilja egy püspöknek? (vagy akkor már érsek volt?)

gigabursch 2025.04.22. 11:10:26

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Akkor most már biztos, hogy ő lesz a pápa!
Te leszel érte a felelős!!!! S mi ezt tudni fogjuk!
:-)

S legalább a pontos időt mondtad meg neki?

@valis47:
Akkor az esztergomi érsek még pászkai volt, gyakorlatilag a haláláig (kb előtte úgy egy évvel ment el nyugdíjba)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.22. 11:10:31

@valis47:

Ezek szerint nem.

S akkor még nem volt érsek. Csak Székesfehérvárt segédpöspöke volt még.

Ő ilyen abszolút tudós típus volt, vagyis ma is az.

Állítólag a latinul legjobban tudó ember az egész vatikáni elitben.

Az Egyházi Törvénykönyv hivatalos magyar fordítása is az ő munkája.

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.22. 11:10:34

@_Neville: szerintem nem.
erősebb lesz a babonaság.
háború van meg minden, volt már atomtámadással fenyegetőzés is, közben világszerte nőnek a feszültségek... jobb biztosra menni.

valis47 2025.04.22. 11:18:13

@Alöksz Róz Unbanned: Több Péter nevű esélyesnek tartott is van. Turkson, Paroli... Bár lehet egyik sem lesz megválasztva babona miatt. Bár Malakiás szerint Ferenc kellett volna legyen az utolsó? (Van vita az értelmezés körül, hogy Benedek lett volna-e az utolsó előtti, vagy Ferenc.)

valis47 2025.04.22. 11:19:08

Egyébként ha kitör addig a III. vh., nyilván nem lesz pápaválasztás... Akkor pedig Ferenc volt Petrus Romanus, Róma elpusztul stb.

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.22. 11:29:41

@valis47: ja tényleg, hülye vagyok... a nevéig már nem jutottam el, csak addig hogy néger :D
akkor az se fog nyerni.

_Neville 2025.04.22. 11:40:00

@gigabursch: 2002-ben még nem volt érsek, székesfehérvári segédpüspök volt meg a Pázmány rektora. Amúgy akár le is merülhetett a mobilja, vagy elfelejtette vinni, akkor még simán életben lehetett maradni nélküle. :)

_Neville 2025.04.22. 11:43:36

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: II. János Pál és Benedek is jó latinos volt, Ferenc viszont állítólag kevésbé. Ami fura, mert anyanyelve alapján neki lett volna a legkönnyebb dolga.

Amúgy a latin-magyar egyházjogi szótár is Erdő munkája.

_Neville 2025.04.22. 11:45:14

@valis47: mondjuk ez a Malakiás dolog nettó babonaság, az Egyház tanítása szerint senki nem tudja a végidők napját, csak az Atya.

_Neville 2025.04.22. 11:47:24

@Alöksz Róz Unbanned: ha már néger nekem Robert Sarah a titkos jelöltem, de tőle pláne sikítófrászt kapnának a progresszívek :D

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.22. 11:47:53

@_Neville:

Mert nehezebb ez spanyol anyanyelvvel. Bezavar a nyelvek közelsége.

Havannában az egyetemen is én voltam a legjobb latinos, a 95 %-ban spanyol anyanyelvűek mellett.

_Neville 2025.04.22. 12:11:38

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: De miért, miközben rokon nyelveket sokkal könnyebben megtanulnak emberek?

_Neville 2025.04.22. 12:13:39

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ugye Benedek a lemondását is latinul jelentette be, aztán az ott lévő vagy 50 újságíróból kb 2 értette, hogy miről van szó.

MAGYAR_PÉTER 2025.04.22. 12:18:42

Ferenc pápa pápaként is ember tudott maradnI. ÉN viszont emberként is messiássá tudtam változnI. Ha ÉN leszek II. PÉTER, utánam nem marad semmI.

Boldeone2 2025.04.22. 12:19:18

@_Neville: jól bevált" :D"

- Arra gondolok, hogy korszerű gondolkodású, " reformpápa " volt, tehát az emberek közötti egyenlőséget hirdette, az elesettek támogatását, többek között a menekültekét; vagyis ez népszerű volt az egész világon. Így ez egy működő irányvonal, keresztény szempontból
Lehet mondani, egyfajta progresszív irányvonalat képviselt

kiskisutca 2025.04.22. 12:36:41

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ismertem egy csángó illetőt, aki azt hitte, hogy jól tud magyarul, közben meg nem. :-)

vergyula 2025.04.22. 12:58:22

Nem értem, Ferenc azt kérte, ne legyen felravatalozva. A Vatikán meg már mutogatja a nyitott koporsós ravatalát.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.22. 13:13:07

@_Neville:

Mert zavaró, hogy félig érted.

Egy magyarnak vagy németnek könnyű: semmit se ért belőle, azaz teljesen friss tudás.

Egy kubainak vagy más spanyol anyanyelvűnek meg vicces, mert valamit mindenképpen ért belőle, sokszor persze nem jól, sőt rosszul, mert a szó jelentáse megváltozott. Ez utóbbi külön humor.

Pl. "casa" latinul kunyhó, spanyolul meg ház.

Vagy a ragozás.

De sokszor még a kiejtés is.

Kb. mintha egy magyarnak meg kellene tanulnia egy félig magyar halandzsázást.

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.22. 13:43:44

@vergyula: a népnek kell, ferencet meg már nem zavarja

kiskisutca 2025.04.22. 13:55:46

"Kb. mintha egy magyarnak meg kellene tanulnia egy félig magyar halandzsázást."

Gelim Tred FD buzgón demonstrálja nekünk, hogy milyen is ez! :-)

_Neville 2025.04.22. 14:20:32

@Boldeone2: A Katolikus Egyház viszont nem egy progresszív ngo, hanem Jézus Krisztus egyháza, aminek célja az emberek üdvösségre vezetése.

_Neville 2025.04.22. 14:21:48

@kiskisutca: Hát az archaikus csángó talán az egyetlen magyar nyelvjárás, ami egy standard magyart beszélő számára felkészülés nélkül igen nehezen érthető.

_Neville 2025.04.22. 14:22:52

@vergyula: "Nem értem, Ferenc azt kérte, ne legyen felravatalozva." Nem egészen ezt kérte, hanem hogy kevésbé ünnepélyes keretek között, mint a pápákat szokás.

_Neville 2025.04.22. 14:23:44

@kiskisutca: Valaki dúrgelhetne már egy fordítóprogramot, mert túl sok a bullshit hang! :D

Madarász Henrik 2025.04.22. 14:33:08

Bármi lehet. Európa katolikusai egyre liberálisabbak, viszont nő a harmadik világ aránya, ők meg általában konzervatívok teológiai téren. Akár még egyházszakadás is lehet ha egy konzervatív pápa lesz és a németországi liberális katolikusok emiatt ki akarnak majd válni.

vergyula 2025.04.22. 14:37:37

@_Neville: Mocskos libsi Telex, megint hazudott.

_Neville 2025.04.22. 14:52:50

@Madarász Henrik: a német kaotikusokat rég kibaszni kellett volna, kb a piuszosokon kívül ott lassan mindenki kuka.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.22. 15:06:45

@Madarász Henrik:

Aki onnan eddig kivált, abból mind újprotestáns progresszív lett.

Kivéve pár tradicionalista katolikust, de ők kevesen vannak.

Madarász Henrik 2025.04.22. 15:16:51

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A németországi liberális katolikusok és protestánsok közt minimális eltérés van, simán átléphetnének a protestánsokhoz már ma is.

vasútihíd 2025.04.22. 15:53:20

@@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: gyurcsányné állítólag nő. azaz komrpomisszum. legyen inkább transzpápa. mint a konklávéban.

Madarász Henrik 2025.04.22. 16:25:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Lehetne a pápájuk Conchita Wurst, az olyan haladó lenne :)

gigabursch 2025.04.22. 16:36:03

@Madarász Henrik:
Szerintem az Istenfiút szülő és eltemető Szűz Máriának támaszát jelentő Pétert, akinek feladata az apostoli térítésen túl az egyház megalapítása és ezáltal a pápai feladatok ellátása okán evilágon a leghatalmasabb lelki feladatkörrel felruházott személyi titulus nem viccelődésre való.

Kérlek!
Magad vedd észre, hogy hol a határ!
Előre is köszönöm!

Madarász Henrik 2025.04.22. 16:43:46

@gigabursch: Ezért érdemes elolvasni az előzményeket, arról írtam hogy egy Rómától elszakadó németországi liberális katolikus egyházban ki lenne az ideális pápa.

Boldeone2 2025.04.22. 16:45:58

@_Neville: Engem a Katolikus Egyház nem érdekel. Az a lényeg, hogy az őskeresztények hogy gondolkodtak a vilàgról, az közelebb áll a krisztusi alapokhoz

Gelimtredfd 2025.04.22. 16:47:36

@kiskisutca: Stakaprobléma,hogy olyan hang nem van, hogy tanul, a másik probléma, hogy az új-ónemmagyar bégetés egy félig magyar makogás, egy kreol halandzsa valósan, racionalitás nélkül, úgy nem velem van beju, hanem veled, és a kreol zagyvasággal, attól, hogy kevered így a szezont a fazonnal.

Gelimtredfd 2025.04.22. 16:59:23

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Hát ahogy mondtem, valós magyar perspektívától libcsik voltak, full libcsik. A keresztény libcsi,a fingrista, ahogy a buzi is, de zsidó is. Ha meg pogány perspektívától nézzük, látjuk, úgy totál libcsik voltak, attól, hogy tőlük ered a vélés, választás, hogy van vélni a vallást, ahogy antandásan tettek, ahogy Jézus, erre példa Sabas a Gót is.

Attól, hogy pogány vagyem, hogy a magyar nyelv indogermán és germán nyelv, de az új-ónemmagyar egy halandzsa a keresztények fingristák, libcsik voltak. Ahogy írem, a perspektívám nem keresztényi, hanem pogány, valós pogány, úgy nem rakem, nem látem a keresztényi, vatikáni, konfessionalista interpretációt. Nekem Kant egy full keresztény, de full libcsi is, attól, hogy pogány vagyem, vagyis a perspektívem nem a kretény Jehova, ahogy nem a konfessionok, se nem a Vatrikán, se nem a prostik, se nem a kátcsik.

Gelimtredfd 2025.04.22. 17:17:25

@Boldeone2: Erre nem van, hogyan mondani, attól, hogy már keresztényi sklavenaufstandiul makogsz, az új-ónemmagyarod már keresztény-libcsi, fingrista, attól, tagadem, hogy halandzsa i.
1. Érdek hang nem van, stak indogermán er és ár stuma, az ér stuma sklavenaufstandi, ahogy ezt az érdek ahng is rekkja, mondani volna, hogy kretény-libcsi, fingrista.
2. Egyház hangot dúrgerni, direkt nem írem ezt a hangot sohgase, stak a Vatikánt vagy hogy konfession, az egyház is már egy keresztényi hang.
3. A gondol is már egy libcsi, sklavenaufstandi hang. A gond az indogermán gheu stumától ered, ghonoszság, a frazeológia sklavenaufstandi vagyis keresztény. Stak egy libcsi, Sklave vagyis keresztény gondol, magyar racionális, ősmagyarul rakkand van.
4. Nekem világem se van, hogy nem vagyem keresztény, attól, hogy ez is egy kretény hang, nekem ereda, árda, rakandmány van: rakandmányt rakandi.
5. Nem közel,m ezt nem rakem magyarul, jevevényhang, úgy keresztény, sklavenaufstandi hang. Magyarul nakva a nahe.
6. Alap hang se van, az al a túl magyarul Grund raku. A hoz is egy sklavenaufstandi hang, örmény, úgy nakva rakunak vagy rakura vagy rakuon. Attól, hogy a jel, hoz, hord, haszon örmény hangok, sklavenaufstandiak, utilitaristák is, úgy az utilitarizmus totál keresztény magyarul, libcsi, fingrista.

7. Így nem van, hogyan mondani, arról, hogy beszélsz! De pogányul felfogem, hogy a keresztények azok kapcsik, kapitalisták is, libcsik, attól, hogy nálunk itt a kereszténység ezzel van együtt, erre példa Sabas a Gót, na ott mondjuk a kretények másnak az úgymond szabatját de inkább a sippés evést, arányétmát tagadják meg, vagyis pogányul libcsik, magyarul libcsik.

Nem vagyem kretény, nem rakem a kretény perspektívát, attól, hogy ezen kívül rakandem.

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.22. 17:27:05

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: jézus libertárius kapitalista volt, ezt már a téveszmés laci kinyomozta

Gelimtredfd 2025.04.22. 17:56:05

@Alöksz Róz Unbanned:
1.Tév hang nem van, tév az olvad magyarul, düheb volna így a hang, de az stak düheb, verifikációnak dolga nem van a hangval(Nietzsche).
2. Eszme hang nem van, stak nyelvkakilás, de empirista volna a frazeológia.
3. Nyomoz bulslhit hang z-vel, magyarul rakut rak, rekkent, ezek a racionális hangok.

4. Ki a fene rakja, hogy Jézus hogyan is volt! Stak azt ismerjük, hogy a kretények hogyan is voltak nálunk, az ősmagyaroknál(germánok). Erre példa mondjuk Sabas a Gót, ana inkább egy károgályírat(vádírat) a kreténységnek anta. Ezen a részen nem úgy volt a kreténység, ahogy mondjuk a romány empire részjein, attól, hogy még volt primitív életmód, ősi, vagyis mondjuk Sabas a Gótnál arányétma, sippés evés, ana pogány, vagyis a régi életmód totálisan pogány, úgy a kereszténység nem engedné magánál az ősit, ettől se fogadja al Sabas az arányétmát. A kereszténység itt stak kapcsi vagy feudális volna, attól, hogy a kereszténység védőbástyája nálunk a tolvajlás, tulajdon(Priveteigentum), attól, hogy az Allmende és egyebek pogányok. A kereszténység kapcsi, úgy Jézus kapitalista.

A kereszténység libcsi is, attól, hogy a kreténység azt is tettaja, anat ma Soros, hogy te is véljél, hogy ez vagy az a konfession részjévé vágynál válni, vbagyis azt propagáltaja, hogy választásod van, hogy Jézus választani is van, ez kérem libcsizmus. A kereszténység így libcsi, úgy Jézus libcsi, a kreténység így kapcsi, úgy Jézus kapcsi, vagyis Jézus libcsi-kapcsi.

IdomitottFoka 2025.04.22. 18:04:09

@Madarász Henrik: abszolút hagyományos dolog h van két három pápa európában, a mai globalizmusban hat nyolc is simán elférne.

Tapi2021 2025.04.22. 22:58:18

@vergyula: Nem Ex cathedra kérte!
Ott rontotta el. :-)

Tapi2021 2025.04.22. 23:01:07

@Madarász Henrik: A németek egyszer már megcsinálták! Tőlük ez nem idegen.

Tapi2021 2025.04.22. 23:05:46

@Boldeone2: Csak az őskeresztények az őskereszténységgel együtt rég kihaltak. Maradt Krisztus kontinuitásban élő és mindvégig létező egyháza, azaz mi a katolikusok.
(Meg a forgács.)

gigabursch 2025.04.23. 07:58:36

@Tapi2021:
Nem.
Több, eredeti, sőt, az intêzményesült római egyháznál régebbi felekezet van.
Akkor is, ha nem tudsz leszállni erről a totál félrevezető etetnekesdiről ...

Serény Vélemény 2025.04.23. 08:57:55

@Tapi2021: Ja, gondolj már bele, hogy vannak olyan szíriai kopt keresztények, akik inkább levágatták a fejüket, minthogy behódoljanak az iszlám államnak. Most erre te azt mondod róluk, hogy "eretnekek"?
És Jézus mit mond róluk?

Wildhunt 2025.04.23. 09:41:56

@Serény Vélemény: Tapi sajnos a tridenti zsinatról sem hallott még.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.04.23. 10:06:44

@gigabursch: a kettes ponthoz felesleges, hiszen akkor most jön a világvége, és hasolóan a Horatio Hornblower vezette Lydia hajóhón zajlott Mr. Bush féle fogadáshoz, győzelem esetén nincs hova kézbesíteni a nyereményt.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.04.23. 10:08:50

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: így van, amit már csak azért is érdemes lenne elolvasni sok embernek, mert pl. pontosan definiálva vannak benne a katolikus rítusz szerinti vitás kérdések, házasság példul.

valis47 2025.04.23. 10:11:43

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Nem voltak azok, nem létezett akkoriban a fogalom sem.
Esetleg a woke-hoz lehetne hasonlítani (ami nem liberális), de ahogy az establishment része lett, azaz államvallás, már nem. Persze a woke-ra is igaz ez, amint az establishment ideológiája lesz a woke, már semmi köze nincs többé semmilyen társadalmi igazságoság iránti igényhez, egyszerű elnyomó, a hatalmon lévők uralmát igazoló ideológia attól kezdve.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.04.23. 10:15:03

@_Neville: a mai neolatin nyelvekben a régi latin szavak egész egyszerűen teljesen mást jelentenek (tenere eredetileg tartani, amúgy ma már birtokos segédige)
Az európai portugál áll a legközelebb a latinhoz, már a brazil is lényegesen hispanizált (terminar - befejezni európaiul, foi parar brazilul).
A pápalátogatáskor a reptéren hallható volt, ahogy Semjén Zsolt fordít neki latinról olaszra.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.23. 10:24:06

@Deak Tamas:

Emlékszem, a latin nyelvkönyveb az egyetemen valahol a 10. lecke környékén magyarázza az anyag a dativus birtokos szerepét, mely nagyon elterjedt volt a klasszikus latinban.

Szóval példa: Publio equus est - hát hosszú magyarázat után is sok kubai is abban a hitben maradt, hogy ennek jelentése: "Publio es un caballo".

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.23. 10:27:18

@Deak Tamas:

S amit kevesen tudnak: ez csak a latin rítusra igaz. A keleti katolikusoknak külön kódexük van, persze 99 %-ban azonos, de vannak kisebb eltérések, lásd nincs kötelező papi nőtlenség.

Tapi2021 2025.04.23. 10:33:50

@Serény Vélemény: Nyilván nem a koptok az eretnekek. Meg az apostolok által alapított korabeli kisebb egyházrészek. Ezeket a katolikus egyház sem tartotta eretneknek. Az eretnekségnek pontos definíciója és tartalma van. Tudható ki az, ki nem.

Pl. azok, akik ezerötszáz év után úgy gondolták, hogy majd ők létrehozzák az "igazi" egyházat és KISZAKADTAK a MEGLÉVŐBŐL. Komoly világi hatalmi támogatással. Ellenségeskedést hozva létre és tévtanokat terjesztve.

Tapi2021 2025.04.23. 10:36:10

@Serény Vélemény: Tudod mi a különbség mondjuk Luther, Kálvin, VIII. Henrik ... és mondjuk Németh Sándor között?

Ötszáz év.
Semmi más. (Oké, Németh már nem robbantott ki vallásháborút.)

Tapi2021 2025.04.23. 10:37:59

@Wildhunt: @gigabursch: Nem barkóba, ki eretnek, ki nem. Ez világosan tudható.

Más kérdés, hogy a békességre, ökumenére törekvés miatt ezt ma már nem nagyon bolygatjuk.

Tapi2021 2025.04.23. 10:40:09

@Wildhunt: @gigabursch: @Serény Vélemény:

Ja, azért a reformátusok máig kötelezően vallják, hogy a szentmise kárhozatos bálványimádás! Tehát a katolikusok elkárhoznak mind. Csak mondom.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.04.23. 10:45:24

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: én most épp egy 1894-es olasz nyelvkönyvet böngészgetek, ahol szinte mindent a latin, az olaszban esetenként nem is létező kategóriájába akar erőszakolni (supinum pl.)
A görögakatolikus is analóg a példával, amit írsz, így igaz.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.04.23. 10:47:04

@Tapi2021: a többi se, nekik sem a nyáj kellett, hanem az adója.

Serény Vélemény 2025.04.23. 11:07:14

@Tapi2021: Megint az van, mint a "szolgálólány meséje" című opuszban, lehet gyűlölni dolgokat a kereszténységben, de igazából amit az a sorozat bemutat, az nem "a" kereszténység, hanem egy feminista sátánista nő által megjelenített kereszténység ellen hergelő mű-kép a kereszténységről.

A reformáció lényege nem az, hogy "a szentmise bálványimádás" - de azért amikor megtérsz teljes szívedből, akkor elég szépen meg lehet szabadulni a "szentmise" démonaitól. (Ezt tök komolyan mondom. Nem maga a szentmise démonikus, hanem például az oltáriszentség-imádás. Ez konkrét démonnak is a neve, amit nagyon hasznos kiűzni az emberekből, ha közelebb akarnak kerülni Jézus Krisztushoz )

Szóval lehet hőbörögni azon, hogy a drágajó jó reformátusok mit tanítanak, meg mit hisznek, de igazából Jézus Krisztuson állnak, vagy buknak. És mit is mondott Jézus a szálka meg a gerenda viszonyáról a szemben?

A koptok például tetoválják magukat, meg a mostanában Iránban megtért keresztények is képesek keresztet tetováltatni magukra. Én mint nettó neoprotestáns bűnnek tartom - a nekem adatott világosság szerint - a tetoválást. Mégis teljes egészében elfogadom, hogy ők meg nem kaptak erre világosságot, és mivel a megtérésüknek, a keresztény életüknek az egyéb gyümölcsei - például hogy minden elnyomás és üldöztetés ellenére kiállnak Jézus Krisztus mellett - azt bizonyítják, hogy el lehet őket fogadni testvérnek.

Viszont amikor a katooolikusok elkezdenek gyűlölködni a protestánsokra, és elkezd bennük a nem létező igazságuk érzete felbugyogni, akkor azért az elég cakkos...

Tapi2021 2025.04.23. 11:18:48

@Serény Vélemény: "A reformáció lényege nem az, hogy "a szentmise bálványimádás" - de azért amikor megtérsz teljes szívedből, akkor elég szépen meg lehet szabadulni a "szentmise" démonaitól. (Ezt tök komolyan mondom. Nem maga a szentmise démonikus, hanem például az oltáriszentség-imádás. Ez konkrét démonnak is a neve, amit nagyon hasznos kiűzni az emberekből, ha közelebb akarnak kerülni Jézus Krisztushoz )"

Igen, pontosan erről és a hasonló eretnek tévtanokról beszélek!
Csak igazoltad.

Minden hasonló, amiket az eretnek egyházalapítók kitaláltak simán megcáfolt tévtanok. A többi meg a hatalom és javak megszerzéséről szólt és szól.
Lehet ez ellen kapálózni, de tény.

Az oltáriszentségről maga a Biblia írja le pontosan azt, amit a KATOLIKUSOK hisznek és tesznek! És SZÓ SZERINT felolvasunk minden misén. És SZÓ SZERINT azt is hisszük.

És a reformátorok tértek el attól, ami világosan LE VAN ÍRVA! Ezerötszáz évvel később bírálva felül az egyház KEZDETTŐL fogva meglévő hitét.

Ezért szoktam mondani, hogy a sola scriptura is hazugság, mert azonnal dobjátok, ha ellentmond az eretnek tévtanoknak.

Serény Vélemény 2025.04.23. 11:30:25

@Tapi2021: NINCS. Leírva az, hogy az ostya átváltozik. Az sincs leírva, hogy a bor átváltozik. Ezért démonikus a tanítás erről.

Ha az ok-okozati összefüggéseket végigcsattogtatjuk, akkor kiderül, hogy csak azért _kell_ átváltoznia a bornak, hogy létjogosultsága legyen egy papságnak. Mert ha minden keresztény Melkicedek szerinti pap, akkor nincs létjogosultsága egy kifejezetten átváltoztató hatalommal rendelkező emberkének, akire azt mondják, hogy p-a-p.

Az az értelmesebb értelmezés, hogy amikor Jézus azt mondja, hogy "ez az Én testem", akkor az egy képletes, szimbolikus beszéd, hiszen az ő teste akkor, amikor ezt mondja, még nem is töretett meg, és nem azt mondta, hogy változtassátok az én testemmé az ostyát, hanem azt, hogy "ezt cselekedjétek" - törjétek meg, és egyétek meg.

kiskisutca 2025.04.23. 12:30:15

@Tapi2021:

"Pl. azok, akik ezerötszáz év után úgy gondolták, hogy majd ők létrehozzák az "igazi" egyházat és KISZAKADTAK a MEGLÉVŐBŐL. Komoly világi hatalmi támogatással. Ellenségeskedést hozva létre és tévtanokat terjesztve."

Luther nem akart új egyházat létrehozni.
A lassú levelezés (gyakorlatilag a felek elbeszéltek egymás mellett) eredménye, hogy új "felekezet" jött létre. Amit nem is tartanak "új Egyház"-nak.

kiskisutca 2025.04.23. 12:32:44

@Tapi2021:

"Tudod mi a különbség mondjuk Luther, Kálvin, VIII. Henrik ... és mondjuk Németh Sándor között?"

Luthert és VIII. Henriket egy mondatban?

Amúgy Luther pap volt, Kálvin jogász, Henrik uralkodó, Sándor meg üzletember.

kiskisutca 2025.04.23. 12:34:57

@Serény Vélemény:

"átváltozik"

Nem változik át.

Az.

(Jézus Szent Teste és Szent Vére, ott, akkor.)

kiskisutca 2025.04.23. 12:50:06

@Serény Vélemény:

"képesek keresztet tetováltatni magukra. Én mint nettó neoprotestáns bűnnek tartom - a nekem adatott világosság szerint - a tetoválást."

Szemezgetés az Ószövetségből, nem világosság! A különféle anyagokból készült ruhák viselése meg simán mehet. :-(

Serény Vélemény 2025.04.23. 13:19:00

@kiskisutca: Ezért kellene a Bibliának lennie a hit alapjának és nem a szenthagyománynak, meg más egyéb ráköltéseknek.

Ha nem ismered töviről hegyire az egész bibliát, akkor nem tudod normálisan értelmezni, hogy melyik parancsolat vonatkozik a zsidókra, melyik a zsidó államban élő zsidókra, melyek a nem zsidókra, és melyek a keresztényekre.

gigabursch 2025.04.23. 15:26:58

@Serény Vélemény:
1) A keresztény hit alapja a négy kanonizált evangélium, benne Jézus és általa az emberiség megváltásával és üdvtörténetével. Se több, se kevesebb.
2) A kanonizált és nem kanonizált iratok kapcsán, keresztény szemmel érdemes elkülöníteni a kötelező olvasmányt (4 evangélium), az ajánlott irodalom (ap.csel, levelek, ószövetség, zsoltárok, stb) és az érdekességeket (hagyományok, gyűjőtfpgalomként: apokrifek, stb.)

gigabursch 2025.04.23. 15:35:07

@Tapi2021:
???

Utoljára mikor voltál református istentiszteleten?

Tudod, nekem a fél családom református, a másik meg katolikus.
Sőt, annak tükrében, hogy igen sokéig volt hagyomány, hogy "az apja nevét, anyja hitét", ezért jó messze mind apai, mind anyai ágon oda-vissza ment generációról generációra a történet és valahogy a férjek-feleségek épp mindig a másik felekezethez tartoztak.

Mit tehetek?
Nekem se fáj elmenni reformátusokhoz misére, de fordítva is igaz.
S az az érdekes, hogy még egyszer sem találkoztam olyan pappal, akinek vérben forogtak volna a szemei.

De a lényeg:
Az általad emlegetett tanítással soha nem találkoztam.
De azzal igen, hogy "katolikus testvéreink..., református testvéreink..., evangélikus testvéreink..., stb...".

S ez Torda óta így normális.
Pont.

Tapi2021 2025.04.23. 15:58:54

@Serény Vélemény: Az, hogy nem tudjátok vagy akarjátok érteni ami le van világosan írva, ki hibája?

Tapi2021 2025.04.23. 16:02:02

@kiskisutca: Szegény Luther és támogatói csak úgy véletlenül hozták létre az egyházszakadást.
Ja.
Mint VIII. Henrik is. Meg a többi.

Assisi Szent Ferenc meg valahogy nem hozott létre, pedig erős kritikával élt a korabeli egyház felé.

Ez a különbség.

Tapi2021 2025.04.23. 16:04:15

@kiskisutca: "Luthert és VIII. Henriket egy mondatban?"

Persze. Mindegyikük egyházszakadást és új felekezetet hozott létre, mert az egyház nem értett velük egyet, vagy ők az egyházzal. És ezt így "rendezték le".

VIII. Henrik és utódai az anglikán egyház fejei!

Tapi2021 2025.04.23. 16:06:47

@Serény Vélemény: "Az az értelmesebb értelmezés, hogy amikor Jézus azt mondja, hogy "ez az Én testem", akkor az egy képletes, szimbolikus beszéd, hiszen az ő teste akkor, amikor ezt mondja, még nem is töretett meg, és nem azt mondta, hogy változtassátok az én testemmé az ostyát, hanem azt, hogy "ezt cselekedjétek" - törjétek meg, és egyétek meg. "

Nem, ebből csak azt lehet tudni, hogy ki követ a Bibliában írtakkal és az egyház által KEZDETTŐL vallott tanítással ellentétes, tehát eretnek tanokat!

Tapi2021 2025.04.23. 16:08:17

@kiskisutca: "Nem változik át."

Kivéve Jézus és Pál apostol szerint, ami meg van írva a Bibliában!

Tapi2021 2025.04.23. 16:31:01

@Serény Vélemény: "Ezért kellene a Bibliának lennie a hit alapjának és nem a szenthagyománynak, meg más egyéb ráköltéseknek."

Csak hogy szartok a Bibliára, ha az ellentmond az ördögtől megszállt eretnek, egyházszaggató alapítótoknak.

Na jó, nem akartam erre időt szánni, de akkor újra:

"Pál szerint:

Az Oltáriszentség ünneplése.
17A következő intézkedéssel kapcsolatban nem dicsérlek meg titeket, mivel összejöveteletek nem javatokra, hanem károtokra szolgál. 18Először is azt hallom, hogy amikor közösségbe gyűltök, szakadás mutatkozik köztetek, s ezt részben el is hiszem. 19Kell is, hogy szakadás legyen körötökben, mert a megbízhatók csak így tűnnek ki közületek. 20Amikor ugyanis egybegyűltök, már nem az Úr vacsoráját eszitek, 21hiszen étkezéskor ki-ki a saját vacsoráját veszi elő, hogy elfogyassza, s az egyik éhen marad, a másik pedig dőzsöl. 22Nincs otthonotok evésre-ivásra? Vagy megvetitek Isten egyházát, és megszégyenítitek a szegényeket? Mit mondjak nektek? Dicsérjelek? Ezért nem dicsérlek benneteket. 23Én ugyanis az Úrtól kaptam, amit közöltem is veletek: Urunk Jézus elárulásának éjszakáján fogta a kenyeret, 24hálát adott, megtörte, és így szólt: „Vegyétek és egyétek, ez az én testem értetek. Ezt tegyétek az én emlékezetemre.” 25Ugyanígy vacsora után fogta a kelyhet, és így szólt: „Ez a kehely az új szövetség az én véremben. Ezt tegyétek, valahányszor isztok belőle, az én emlékezetemre.” 26Valahányszor ugyanis e kenyeret eszitek, és e kehelyből isztok, az Úr halálát hirdetitek, amíg el nem jön. 27Ezért aki méltatlanul eszi a kenyeret vagy issza az Úr kelyhét, az Úr teste és vére ellen vét. 28Tehát vizsgálja meg magát mindenki, s csak úgy egyék a kenyérből és igyék a kehelyből, 29mert aki csak eszik és iszik anélkül, hogy megkülönböztetné az (Úr) testét, saját ítéletét eszi és issza. " (1Kor 11,23–25)

Lukács szerint

És vette a kenyeret, hálát adott, megtörte és e szavakkal adta nekik: „Ez az én testem, amely tiérettetek adatik: ezt cselekedjétek az én emlékezetemre.” Hasonlóképpen vette a poharat is, miután megvacsoráztak, és ezt mondta: „E pohár az új szövetség az én vérem által, amely tiérettetek ontatik ki.” (Lk 22,19–20)

Az evangéliumát Pálnál több évvel később összeállító, péteri hagyományokat követő Márk, valamint az ő evangéliumát alapul vevő Máté leírása olyan gyakorlatot feltételez, amely szerint a szeretetlakomát követően (!!!) került sor az eucharisztia ünneplésére.

Márk szerint:

És amikor ettek, vette a kenyeret, áldást mondott, és megtörte, odaadta nekik, és ezt mondta: „Vegyétek, ez az én testem.” Azután vette a poharat, hálát adott, odaadta nekik, ittak belőle mindnyájan, és ezt mondta nekik: Ez az én vérem, a „szövetség vére, amely sokakért kiontatik.” (Mk 14,22–24)

Máté szerint

Miközben ettek, vette Jézus a kenyeret, áldást mondott, és megtörte, a tanítványoknak adta, és ezt mondta: „Vegyétek, egyétek, ez az én testem!” Azután vette a poharat és hálát adott, nekik adta, és ezt mondta: „Igyatok ebből mindnyájan, mert ez az én vérem, a szövetség vére, amely sokakért kiontatik a bűnök bocsánatára.” (Mt 26,26–28)"

Mi következik ezekből?

Tapi2021 2025.04.23. 16:43:51

Hangsúlyozom újra: a katolikus misén SZÓ SZERINT EZEKET olvassák fel és CSELEKSZIK!!!! Jézus ideje óta!!!

Tehát:

- Jézus azt mondja az a kenyér az ő teste, az a bor az ő vére. Tehát vagy hazudott vagy ez igaz. Csak hogy az a kenyér akkor sem változott hússá, a bor akkor sem változott át fizikailag vérré!
Mégis Jézus teste és vére volt.

- Jézus azt is mondta, ezt cselekedjétek, azaz ISMÉTELJÉTEK MEG mindaddig az én emlékezetemre, míg visszatérek. Mert ebben a testben és vérben MARADOK VELETEK.
Ezért lehet ez a közösség jele és eszköze. Mert UGYANAZT a testet és vért kapja MINDEN követője azóta is, amit az elsők kaptak.

- Az ezt cselekedjétek (folyamatosan) a kontinuitást jelenti.
Az eretnekeken kívül senki sem gondolja, mert nincs is rá igazoló ige, hogy ez a test és vér közösség csak arra a tizenkettőre vonatkozott, az összes többi követőjére meg nem.
Ez a szektás, eretnek értelmezés, tévtanítás.
Jézus azt mondta ez az én testem és vérem, és ezt kapjátok minden közösségben. Ezért cselekedjétek UGYANEZT.
Különben csak együtt kajálás lenne! És erre mutat rá PÁL!!!

- Mert hogy Pál világosan leírja, évekkel KÉSŐBB, hogy "Valahányszor ugyanis e kenyeret eszitek, és e kehelyből isztok, az Úr halálát hirdetitek, amíg el nem jön. 27Ezért aki méltatlanul eszi a kenyeret vagy issza az Úr kelyhét, az Úr teste és vére ellen vét. 28Tehát vizsgálja meg magát mindenki, s csak úgy egyék a kenyérből és igyék a kehelyből, 29mert aki csak eszik és iszik anélkül, hogy megkülönböztetné az (Úr) testét, saját ítéletét eszi és issza. "

Vagyis a sok évvel későbbi áldozáskor is, az ÚR TESTE ÉS VÉRE ELLEN VÉT!!!

Mi nem világos ebben?

Hogyan véthetne bárki Krisztus teste és vére ellen, ha nem jön étre az átváltozás? És az átváltozott kenyér és bor nem az Ő teste és vére?????

Ki hazudik erről? Jézus és Pál, vagy az eretnek, rosszindulatú, egyházszaggató tévtanítók?

Szerintem nem nehéz a válasz.

Tapi2021 2025.04.23. 16:53:08

@gigabursch: Húsvétkor. Jó sokáig tartott az úrvacsora! :-)
Az én fél családom is református.

De ez nem változtat azon, hogy az alapító(k) eretnek(ek) volt(ak).
(És hát a tévtanításaikat máig fenntartják. Lásd az oltáriszentségről szólót, meg, hogy a katolikusok kárhozatos bálványimádók. Csak hogy éppen ők értelmezik látványosan félre Jézus és Pál tanítását. Ahogy az imént leírtam.)

Ezért írtam, hogy ma - amellett, hogy tudjuk mi történt - el kell döntenünk, hogy mit kezdjünk egymással (reformátusok, evangélikusok, anglikánok, hit gyülisek...) és ezzel a helyzettel, amit a szakítások állítottak elő.

Tapi2021 2025.04.23. 16:55:46

@gigabursch: Neked is leírom, hogy a közvetlenül Jézus által alapított és azóta megszakítás nélkül létező egyháznak van Bibliája és nem a Bibliának egyháza.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.04.23. 18:38:12

Most olvasom, hogy a filippínó lenne az első pápa Ázsiából.
Persze, Szent Péter meg Kőbánya-alsón született.

Serény Vélemény 2025.04.23. 19:26:45

@Tapi2021: Akkor húsvétkor, amikor Jézus megáldotta a pászkát, kettő példányban volt jelen testileg?

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.23. 21:26:29

@Tapi2021: "Az oltáriszentségről maga a Biblia írja le pontosan azt, amit a KATOLIKUSOK hisznek és tesznek! És SZÓ SZERINT felolvasunk minden misén. És SZÓ SZERINT azt is hisszük." - de hát sehol nincs leírva, hogy az én IGAZI TESTEM vagy hogy az én IGAZI VÉREM. az hogy az én emlékezetemre, abból tudta mindenki, hogy ez egy szimbólum.

az sincs leírva sehol, hogy szőlősgazdás példa az tényleg egy igazi szőlősgazdáról szól, akire a következő évben rárohadt a szőlő.

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.23. 21:30:21

@Serény Vélemény: "Akkor húsvétkor, amikor Jézus megáldotta a pászkát, kettő példányban volt jelen testileg?" - nem. tapi szerint jézus krisztus az univerzum.

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.23. 21:33:07

@Tapi2021: "meg, hogy a katolikusok kárhozatos bálványimádók" - most is ott lesz a százezres tömeg halott pápa lábát simogatni...

valis47 2025.04.24. 00:23:29

Rúgtak párat a zsidók is a halott pápába gyorsan:
kuruc.info/r/4/287005/

(sorry a kuruc idézéséért, de Hering József azért szaktekintély Izrael ügyben - bár a linkelt ivrit cikkeket ma már a gépi fordító is elég jól le tudja fordítani)

kiskisutca 2025.04.24. 08:33:21

@Tapi2021:

"Csak hogy az a kenyér akkor sem változott hússá, a bor akkor sem változott át fizikailag vérré!
Mégis Jézus teste és vére volt."

Én is ezt mondom.

"hiszen étkezéskor ki-ki a saját vacsoráját veszi elő, hogy elfogyassza, s az egyik éhen marad, a másik pedig dőzsöl. Nincs otthonotok evésre-ivásra? Vagy megvetitek Isten egyházát, és megszégyenítitek a szegényeket?"

A közösség tagjainak szolidárisnak kell lennie egymás iránt.
Ez a lényeges üzenet, nem az ami utána jön.

Főleg, hogy a tubernakulum sincs szó!

Tehát a közös étkezés maradéka (szerintem ilyen nem is volt) közönséges étel maradék volt.)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.04.24. 09:00:24

Hát lehet, hogy tényleg a magyar Messiás lesz az új pápa, és akkor be is teljesedik Malakiás jóslata, az biztos.

Tapi2021 2025.04.24. 10:02:03

@Serény Vélemény: Isten mindenütt egy időben jelen van. De ez ugye részletkérdés, ha nem akarjátok érteni ami világosan oda van írva.

Pál meg végképp nem lehet máshogy érteni.

Tapi2021 2025.04.24. 10:04:06

@Alöksz Róz Unbanned: De, Pál világosan leírta, hogy amivel áldoznak, az az Úr teste és vére! Hiszen csak így lehet a teste és vére ellen vétkezni.

Te sem akarsz érteni, ez a baj. Ez a baj a tévtanításokkal, ezért vannak eretnekek.

Tapi2021 2025.04.24. 10:06:35

@kiskisutca: Melegen ajánlom a szövegértelmezést!

Persze, ha mindenki azt értené, ami világosan oda van írva, akkor nem lenne több ezer szekta, elszakadt felekezet.

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.24. 13:29:55

@Tapi2021: pál ott se volt... jézus pedig nem azt mondta.

Tapi2021 2025.04.24. 14:56:54

@Alöksz Róz Unbanned: Mi katolikusok Pál apostolt hiteles és elsődleges forrásnak tekintjük! Nem úgy, mint a szektások és eretnekek!
(Akik pedig Biblia fetisiszták. Szóban. Sola scriptura, ugye. Pál levelei pedig a Biblia szerves részei! Akkor most mi is van? Ha a sola nem úgy szóla, ahogy az alapító, akkor már nem sola???)

Ez a különbség.

valis47 2025.04.25. 16:36:42

A Guardian már retteg, hogy Erdő Péter állítólag esélyes:

www.theguardian.com/commentisfree/2025/apr/25/peter-erdo-hungary-next-pope-reason-fearful

A belterjes metéltek az erhangörin (gy.k. reddit.com/r/hungary) is sopánkodnak rendesen.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.25. 16:53:59

@valis47:

Csak nehogy Putyin emberei meghekkeljék a szavazást, mert akkor Erdő lesz!

Persze aztán még mindig összeülhet a bukaresti alkotmánybíróság, s új szavazást rendelhet el.

valis47 2025.04.25. 17:48:26

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Vagy kerül valahonnét egy új Agca... akit állítólag a KGB bérelt fel a bolgárokon keresztül, te talán erről többet tudsz. :)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.05.08. 19:20:34

XIII. Leó öröksége a Quadragesimo anno öröksége. Szép feladat, időszerű feladat, nehéz feladat XIV. Leó pápának.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása