magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Miért nem lesz vámháború?

Az egész vámemelés amerikai részről nem több mint tárgyalási taktika.

Ugyanis elsősorban az USA-t döntené be egy tartósan magas vámszint.

A helyzet ugyanis az most, mint ami mindig volt a történelem során. Ha egy ország olyan erőpozícióba kerül, mely által a többieket képes gazdaságilag és pénzügyileg lenyomni, akkor ez előbb-utóbb az erőset is függővé teszi, amit aztán előbb-utóbb a gyengék ügyesebbje ki is tud használni. Éppen ez zajlik most.

A XIX. sz. végén a fejlett kapitalizmus úgy oldotta meg válságát, hogy egyszerűen kihelyezte problémáit a világ fejletlen régióiba. Így a társadalmi elégedetlenség a gazdag országokban lecsökkent, a társadalom nagy része egyszerűen érdekelt lett a rendszer sikeres működésében. Nőttek a bérek, emelkedett az életszínvonal, a nyomor eltűnt, egyre jobban élt az alsó osztály is, ráadásul még a legkellemetlenebb, szennyező tevékenységek is el lettek víve máshová.

Kialakult az a helyzet a XX. sz. 70-es éveire - ez volt a csúcspont -, hogy egy nyugat-európai egyszerű munkás 50-szer többet keresett, mint egy harmadik világbeli. S közben ez nem került semmibe a nyugat-európai tőkéseknek, mindezt biztosított a harmadik világ kifosztásából bejövő pénz.

Ennek azonban van egy sajátos mellékhatása: amin nincs akkora haszon, azt mind elvitték máshová. A fejlett világban a legnagyobb hasznot hozó tevékenység maradt: a szolgáltatások. Viszont csak azt lehet szolgáltatni ami van, a semmit nem lehet eladni. Azaz a fejlett világ egyszerűen nem tud létezni már a harmadik világ termelése nélkül.

Viszont ez a rendszer csak addig működik, míg a harmadik világ kontroll alatt van, s szót fogad. S mivel Kína eldöntötte évekkel ezelőtt, nem fogadja el a játékszabályokat, így az egész képlet lassan összedől.

Kína olyan mint egy céges alkalmazott, aki nagyon sok hasznot hozott a munkáltatójának, az ma már nem képes működni nélküle, így egy nap az alkalmazott bemegy az igazgató irodájába és azt mondja: vagy nekem adod a cég felét vagy felmondok.

Trump is jól tudja, nem vihető vissza az USA-ba a termelés. Ugyanis ez csak 2 módon lehetne megoldható:

  • a bérek drasztikus csökkentésével (jelenleg az átlag amerikai gyári munkás órabére 16 dollár, ugyanez Mexikóban 3 dollár, Kínában pedig 2 dollár), mert a jelenlegi amerikai bérszint mellett nem lehetséges versenyképesen gyártani az USA-ban - dehát ez forradalomhoz vezetne az USA-ban,
  • háborúban le kellene győzni az "engedetleneket", térjenek vissza a korábbi megállapodáshoz - dehát ez se működik, Kína atomhatalom és támadás esetén nem vacillálna használni is fegyvereit.

Szóval itt az egész arról szól: igen, lesz új jogrend, de a pontos tartalma még vita tárgya.

68 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr7018844356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

élveteg 2025.04.23. 09:00:37

Aztán ha vissza is vinné? Az USA-ban ma 4,2 % amunkanélküliség vagyis az nem dolgozik aki nem is akar Kivel dolgoztatnának ?valami mindenképpen változik az biztos mert olyan nincs hogy a világ megtermeli, amerika meg elfogyasztja Ez képtelenség ami ideig óráig működhet de a végtelenségig biztos hogy nem

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.23. 09:04:58

@élveteg:

Láttuk ezt már Rómában.

Hosszú fejlődési szakasz, majd stabilizáció, végül hanyatlás.

Beállt a központ arra, hogy nem csinál semmit, csak fogyaszt. Aztán jött a meglepi: legyengültek.

Először megpróbálták megvenni az ellenséget, működött 100 évig.

Aztán az ellenség arra jutott: egyszerűbb, ha átveszik ők a hatalmat.

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.23. 09:15:20

"mert a jelenlegi amerikai bérszint mellett nem lehetséges versenyképesen gyártani az USA-ban" - ezeket a különbségeket egyenlítenék ki részben, elvileg a vámok.

egyébként kifejezetten zöld és a fenntarthatóság irányába mutató intézkedés a helyi szükségletek helyi kielégítésére törekvés, "érthetetlen" miért nem kapták fel ezt az ún zöldpártok

élveteg 2025.04.23. 09:39:27

@Alöksz Róz Unbanned:

Azért mert egy rakás szarok Csak a mezőgazdaságot nézve Tud-e valaki annál logikusabat vele egyébként, olcsóbbat és környezetkímélőbbet annál hogy vannak országok aminek vannak földjei Ott megtermelik az alapanyagokat ,helyben feldolgozzák amit a helyi lakosság elfogyaszt Szerintem nincs Igaz ha így lenne az azzal járna hogy nem léteznének multi láncok Szóval a zöldek a logikus jozan észen alapuló dolgok helyett olyan égrebögő baromságokat találnak ki hogy rovarfehérje evéssel kell védeni a környezetet mert a tehenek metánt finganak és ezért( is ) melegszik a föld

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.04.23. 09:58:56

Pedig volt rá példa, hogy a vám nagyon is sikeres lett, pl. az 1930-as évek elején a magyar textilipar pont így született meg, hogy a csehoszlovákok megdrágították a magyar importot.

Boldeone2 2025.04.23. 10:59:58

A komparatív előnyök modelljét David Ricardoék kidolgozták, tehát a legjobb a teljesen szabad világkereskedelmen alapuló nemzetközi munkamegosztás; így érhető el a maximális világközjó
A nemzetközi szállítás környezetromboló hatásait leszámítva..

Trump most tönkreteszi az USA- t, olcsó paradicsomból, szar országot csinál és szavazóit elszegényítí!
Ez a hülye nem érti, hogy NEM kell több munkahely! Olcsó árak kellenek!

Boldeone2 2025.04.23. 11:02:08

@Deak Tamas: A világ túllépett ezen. A gazdasági autarkia káros dolog, bár a 19. század végén az USA- ban működött. Csakhogy most a 21. században vagyunk!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.23. 11:03:20

@Boldeone2:

Megcáfolták ezt. Mindig valaki nyertese lesz a versenynek, s mindenki más meg vesztes.

Lásd, a klasszikus háromszög-kereskedelemben Afrika masszívan vesztett, Amerika enyhén vesztett, Európa meg mindent megnyert.

Boldeone2 2025.04.23. 11:05:18

Ezek az idióták mint Trump vagy Orbán nem értik: NEM KELL több gyár!

A pénznyomtatást kell megállítani, mert az egyenlőtlenségek 90% - a abból adódik, nem pedig " munkaérték " elméletből

Boldeone2 2025.04.23. 11:09:27

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Afrika is jobban járt. Nyilván ezek nem szimmetrikus előnyök, tehát az nyer többet aki mögött a tőke és a technológia, de MINDENKI nyer, csak nem egyformán. Ez a kapitalizmus

Hasonlítsd össze Ghana és Burkina Faso gazdaságát. Az egyik ki tud menni a cserepiacra, a másik landlocked, izolált ország...

Több kereskedelem= nagyobb jólét

Tapi2021 2025.04.23. 11:39:34

@Boldeone2: Ricardoék ezt egy olyan világra optimalizálták, ahol soha senki nem vész össze, nem kerül konfliktusba senkivel. Tehát ezek az előnyök és az ezekhez tartozó ellátási láncok, soha nem szakadnak meg.

Csak, hát a valóság meg időről időre bekopogtat!

Most pl. azzal, hogy az USA kierőszakolta az orosz-ukrán háborút, és beleállt az elmebeteg nyugat nagy része is, szétkúrták az európai kooperációkat és eltépték a jól működő ellátási láncokat!!!

Tehát elég, ha jön egy barom elnök (Biden és kabinetje), aki hallgat a mögötte lévő háborúban ÉRDEKELT szirénekre, és máris oda az egész jól működő nemzetközi rendszer!

Ezen Trump vám-izmozása már csak egy pántlika.

Tapi2021 2025.04.23. 11:48:41

@Boldeone2: És az ilyen megcsinált konfliktusok - amelyek mások/valakik/aktorok érdekét szolgálják mindig! - figyelmeztetnek arra, hogy egy szuverén országnak nem szabad mindent kiszervezni, átadni másoknak, még akkor sem, ha adott időszakban az úgy jobb és olcsóbb, meg hatékonyabb, mert ha jön a konfliktus, ott állhat letolt gatyával a viharban. És még magát sem tudja ellátni!

Orbánék ezért igyekszenek, amit lehet VISSZAVENNI vagy IDEHOZNI!!!
EZ a biztonságos politika.

Ha te termeled a kaját, energiát..., stb. akkor neked LESZ, másnak meg nem lesz, ha kitör a baj!

Boldeone2 2025.04.23. 12:07:08

@Tapi2021: Most pl. azzal, hogy az USA kierőszakolta az orosz-ukrán háborút, és beleállt az elmebeteg nyugat nagy része is, szétkúrták az európai kooperációkat és eltépték a jól működő ellátási láncokat!!!"

- Azt Putyin erőszakolta ki. A Covid után már eleve felbomlottak az ellátási láncok, a kooperációk. Putyin kezdte a gázzsarolást is már a háború előtt, vagyis ő baszta el...Harc a nyugat primátusa ellen...

figyelmeztetnek arra, hogy egy szuverén országnak nem szabad mindent kiszervezni, átadni másoknak, még akkor sem, ha adott
ha adott időszakban az úgy jobb és olcsóbb, meg hatékonyabb, mert ha jön a konfliktus"

- Pont ezt csinálja most Európa: diverzifikálják az energiapiacot, felgyorsítják a hadiipart; csakhogy ez törvényszerűen drága lesz

Boldeone2 2025.04.23. 12:08:23

@Tapi2021: Egy kérdés: ki a frac fog Orbán " 300 új gyárában" dolgozni? Elárulom: a migránsok

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.23. 12:41:34

@Boldeone2: "A komparatív előnyök modelljét David Ricardoék kidolgozták, tehát a legjobb a teljesen szabad világkereskedelmen alapuló nemzetközi munkamegosztás" - a legjobb, de kinek?
a globális nagy cégeknek.

"így érhető el a maximális világközjó" - nem, a maximális profit így érhető el. a globális vagyon a csúcson. és az eloszlása szintén a csúcson. értsd: csak a csúcson van vagyon.

Tapi2021 2025.04.23. 13:21:17

@Boldeone2: "Putyin kezdte a gázzsarolást is már a háború előtt,"

Mivel is? Azzal, hogy éppen megépítettek egy második gázvezetéket sok tízmilliárdért?
Ezzel "támadtak rá" Németországra és Európára?
(Amit aztán VALAKIK felrobbantottak, elszabotáltak...)

Érdekes háborús stratégia!

Tapi2021 2025.04.23. 13:23:47

@Boldeone2: "- Pont ezt csinálja most Európa: diverzifikálják az energiapiacot, felgyorsítják a hadiipart; csakhogy ez törvényszerűen drága lesz "

És ez mind KÖVETKEZMÉNYE annak, hogy felborították a békés együttműködést Európában!
Most toljuk a pénzt ész nélkül fegyverkezésre meg a DRÁGÁBB energiahordozókba, nyersanyagokba!!!

Mekkora pozitívum már.

Tapi2021 2025.04.23. 13:25:35

@Boldeone2: IDEIGLENES vendégmunkások IS. Így igaz!
Kik dolgoznak a legfejlettebb nyugati, német... gyárakban, üzletekben, kórházakban, szolgáltatóiparban...??? A helyi lakosok?

Tapi2021 2025.04.23. 13:28:20

@Alöksz Róz Unbanned: De még mindig jobb, ha valahol van vagyon, mintha nincs! Mint a szocialista rendszerekben.

A lényeg az, hogy a dolgozók is jól éljenek.

Wildhunt 2025.04.23. 14:12:24

@Tapi2021: Obama és kabinetje, akarod mondani.

Wildhunt 2025.04.23. 14:14:35

@Boldeone2: csak nem a te rakétasebész migránsaid, hanem azok, akik szépen munkavállalói vízumot kérnek, kész munkahelyekre jönnek, és arra a feladatkörre képzettek. Mely migránsokat szeretettel várjuk.

Wildhunt 2025.04.23. 14:17:26

@Tapi2021: kb annyit tudsz a közgazdaságról, mint Téveszme Laci. Mindketten leragadtok Adam Smithnél, úgy, hogy már szegény Friedmanról is kiderült, hogy a valóság egy pöttyet bonyolultabb mint ahogy képzelte.

Gery1987 2025.04.23. 14:52:55

Magyarul a kapitalizmus több szempontból is zsákutca, fenntarthatatlan.
Alapja az hogy egyesek gazdagok azon az áron hogy mások szegények,ez "jó" esetben a mint itt pl a nyugati középosztályt jelenti a harmadik világ ellenében...
Rosszabb esetben egy mindenhol obalisan meglévő elit gazdagságát jelenti mindenki más ellenében.
A végeredmény: a föld lakosságának többsége kizsákmányolt.

Szerintem utóbbi a terv.
A nyugat elszegenyedik, a tobbiek picit gazdája baj lesznek...az elit meg mindenhol jól jár.

Gery1987 2025.04.23. 14:53:52

@Gery1987: * picit gazdagabbak lesznek..

Gery1987 2025.04.23. 14:56:21

@Alöksz Róz Unbanned:

Azért nem kaptak fel mert az azzal járna hogy legyen megint egy XIX.szazadu széles nyomorgó munkasreteg...a kapitalizmuson belül csak így lenne lehetséges.
Olcsón termeltetni helyi csorokkal hogy olcsón vasarolhasson sokat a vékony középréteg.

kiskisutca 2025.04.23. 15:29:12

@Gery1987:

"Magyarul a kapitalizmus több szempontból is zsákutca, fenntarthatatlan."

Pont hogy nem.

A verseny az élőlények természetes közege.

Tapi2021 2025.04.23. 15:41:53

@Wildhunt: Ennyire már vissza sem mentem.

Tapi2021 2025.04.23. 15:43:32

@Wildhunt: Kész vagyok tanulni a nálam okosabbaktól! Hol hibáztam?

Tapi2021 2025.04.23. 15:47:35

@kiskisutca: Gery (meg az imént olvastam Kabai Domokost, aki szintén) vég nélkül tolja ezeket a rossz komcsi dumákat! Úgy, hogy ő nem komcsi. Mondja magáról.

GyMasa 2025.04.23. 16:04:57

Mondjuk az USA-nak azért ott van az eszköztárában a helyi, rettentöen magas, 35%-os céges nyereségadó kulcsának a radikális csökkentése!
Ez volt anno az egyik fö oka, ami miatt az USA ipara megszünt és át lett helyezve Kínába, ez az oka annak, hogy pl az Apple Írországban pihentet egy akkora összeget, amit nem tud hazavinni, de mostanra már akár országokat is megvehetne belöle.

Gery1987 2025.04.23. 16:11:31

@kiskisutca:

Az együttműködés meg a közösségi hosszútávon gondolkodás is az ember sajátja, ez minden civilizáció alapja, nem vagyunk puszta ösztön lények.
Ha igy lenne, a fás pusztában laknank magányosan.

A kapitalizmus úgy zsákutca mint a rabszolgatartó társadalom volt, ami keveseknek jó és fenntarthatatlan az megbukik.

vasútihíd 2025.04.23. 16:13:27

ez nem titok. trump nyiltan kimondta hogy nagyrészt tárgyalási tatktika.

Gery1987 2025.04.23. 16:13:31

@Tapi2021:

Ne olvass, nem megy az neked, ahhoz értelmezni kéne tudni.
Ott van Orbán majd elmondja miről mit gondolj, és kész.

Ha én komcsi vagyon akkor te meg náci.

GyMasa 2025.04.23. 16:40:43

@vasútihíd:
Erre utal az is, hogy gyakorlatilag azonnal fel is függesztette az vámokat 90 napra szinte mindegyik országgal kapcsolatban.

Gery1987 2025.04.23. 18:27:18

@GyMasa:

Ja csak épp a bizalom veszik el. Lehet jatszadozni meg zsarolni, de még lesz ennek a következménye.

Wildhunt 2025.04.23. 18:40:41

@Tapi2021: ott, hogy kihagyod (az összes fent említettel együtt) a társadalmi stabilitásra /igazságosságra való igényt. Plusz azt az apróságot, hogy a piac megoldásai hajlamosak több kárt okozni mint a probléma maga, valamint hogy a piac soha nem tanul a hibáiból. Zizek és Sowell is egészen jókat mond a témakörben. Keynes is.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.04.23. 18:45:16

@kiskisutca: abszolút nem természetes, hiszen ha versenynek vesszük mondjuk a gazella menekülését a gepárd elől, az aztán sok mindennek értékelhető, de hogy jónak meg versenynek nem, az szinte biztos.

Gery1987 2025.04.23. 20:03:11

@Wildhunt:

Csak a piacra nem lehet bízni egy társadalom működését.

Érdekes hogy a nagy keresztények hogy lesznek adott esetben kíméletlen szelsoseges libertarianusok:)

Mintha kisemberkent bármikor is a fasz jó végére állhatnanak...

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.23. 20:42:59

@GyMasa: "az Apple Írországban pihentet egy akkora összeget, amit nem tud hazavinni, de mostanra már akár országokat is megvehetne belöle" - olyan sokat? akkor ha trump baszakodik, le kell az egészet foglalni. iphone nélkül meg lehet élni.

amúgy is szar telefon, még vissza gomb sincs rajta.

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.23. 20:45:07

@Gery1987: három elemet írtál, mindhárom marhaság :-)

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.23. 20:48:39

@Gery1987: "Érdekes hogy a nagy keresztények hogy lesznek adott esetben kíméletlen szelsoseges libertarianusok" - jól beszélsz, régen nem voltak ilyenek.
nekem legalábbis nem ezt tanították.
de most már annyira megnőtt az egyház vagyona, hogy korrumpálódtak.

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.23. 20:49:34

@Tapi2021: kabai egy rossz oroszseggnyaló komcsi :-)))

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.23. 21:06:33

@Gery1987: nem járna azzal, nem csak így lehetséges, vékony réteg keveset vásárol.

Wildhunt 2025.04.23. 21:21:38

@Gery1987: a libertárius az, aki szerint nincs gond azzal hogy tüdőrákot kapsz, ha az gyógyítható.

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.23. 21:36:48

@Wildhunt: a libertárius az, aki szerint nincs gond ha beledöglesz a tüdőrákba, ha nem tartanak fegyvert a fejedhez.

Gery87 2025.04.23. 22:09:43

@Alöksz Róz Unbanned:

Keveset, mennyiségileg de legalább olcsón.
A széles közosztály XX.századi jelenség...
A munkás és paraszti tömegek korában vékony középréteg volt.

A jelen neolib kapitalizmus azért gyártat máshol kb mindent mert ott olcsóbb, ha hazahozná a gyártást akkor vagy kurva drága lenne,kevés profittal, vagy kénytelenek lennének a többség bérét lenyomni a mexikói szintre.

A probléma hogy a világon minden a profitért van a rendszerben.
Ez az elsődleges.
A munkás bére, hogy meg tud e élni hogy fenntartható e stb az másodlagos, sokadlagos.
Ezért nem tudsz lokális zöld fordulatot csinálni a kapitalizmusban!

hazai is legyen, olcsó is legyen, meg még a bérek és a profit is magas legyen....hát ez, nem megy a magántulajdoni rendszerrel.

Gery87 2025.04.23. 22:17:35

@Wildhunt: @Alöksz Róz Unbanned:

A libertariánus ("piaci anarchista") az az aki azt hiszi mint a fasiszta: "mindig az lesz ami nekem jó vagy amivel épp egyetértek és az érdekem."
Ezért "rohadjon meg a szomszéd tehene" is, ha nem úgy él mint én..."mérnem tanult?" stb.

A libertariánus az vagy közgazdász vagy coach vagy az elit tagja vagy bolond álmodozó aki kb a "pincérnő vagyok, de nem sokáig mert majd elmegyek Hollywoodba és befutok" szóval ne legyen magas az adó, mert fiatal, egészséges, úgyse lesz semmi baja meg megoldja...meg mert "kell a pénz buszjegyre LA-be"...

kiskisutca 2025.04.24. 08:18:58

@Deak Tamas:

"versenynek vesszük mondjuk a gazella menekülését a gepárd elől,"

Itt a verseny a gazellák (ne te legyél a leglassabb gazella) és a gepárdok (legyél elég ügyes gepárd) között zajlik.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.04.24. 08:22:15

@kiskisutca: hát nemtom, van igazság ebben, de ahogy Bujtor mondja a Ripacsokban, nem érzem magam meggyőzve.

kiskisutca 2025.04.24. 08:24:21

@Gery1987:

"Az együttműködés meg a közösségi hosszútávon gondolkodás is az ember sajátja, ez minden civilizáció alapja, nem vagyunk puszta ösztön lények."

Így van.
Az egyének együttműködnek, aki nem képes együttműködni, az veszít. Kell, hogy legyen valami skill-ed, hogy tagja legyél valami közösségnek.

A gyengéket feláldozzuk a közösségért kulturált, viszonylag humánus formában. A történelmet a győztesek írják.

gigabursch 2025.04.24. 12:01:17

Ha drága a munkaerő, akkor ki kell váltani.
Jönnek majd a droidok, drónok, robotok ujabb generációi.

A tőkét nem rédekli más csak a haszon.

Gery87 2025.04.24. 12:32:44

@kiskisutca:

Nem, nem szokás feláldozni a "gyengéket" kultúrkörökben.

A rendszer vesztese a többség, a többség gyenge lenne?

Gery87 2025.04.24. 12:33:06

@gigabursch:

És ha kiváltja akkor ki fogja és miből megvenni azt amit gyártanak?

Tapi2021 2025.04.24. 14:36:06

@Wildhunt: Ricardo elméletéről volt szó, amit valaki bedobott. CSAK ahhoz szóltam hozzá. Hogy az elképzelése egy ideális és mindig békés világban működhetne. Avagy egy Világállamban, amelynek nincs is kivel konfliktusba kerülni.
Ennél tovább nem mentünk az elemzésben.

Tapi2021 2025.04.24. 14:42:01

@Alöksz Róz Unbanned: A magángazdaság/kapitalista gazdaság semmilyen kapcsolatban nincs a kereszténységgel. Ütközőpályán pláne nem. A történelem 99,9%-ában ilyen gazdaság volt, van. Jézus korában is így volt.

Én meg konkrétan mindig a közösség által SZABÁLYOZOTT magángazdaságról/kapitalizmusról beszélek.
Mert az működőképes.

Ami sorra MEGBUKOTT, az szinte az összes SZOCIALISTA, "közösségi" gazdaság!
Ennek nyilván oka van...

Tapi2021 2025.04.24. 14:50:01

@gigabursch: "A tőkét nem rédekli más csak a haszon. "

Mi más érdekelné? Ez az egész hajtóereje!

Ha te csinálnál egy céget, nem ezért csinálnád?

És ez a fejlődés és verseny záloga is. Ha hasznot akarok, egyre jobbnak kell lennem, egyre jobb termékeket kell kínálnom...!
Optimalizálnom kell a költségeimet - tehát a felhasznált anyagok mennyiségét, az energia mennyiségét (értsd: ez SPÓROLÁST, ergo környezetvédelmet, fenntarthatóságot is jelent ezekkel!), a bérekkel is.

A szoci rendszerekben NINCS személyes MOTIVÁCIÓ. Mert az ötleted, fejlesztésed, innovációd nem neked termel.

Wildhunt 2025.04.24. 15:03:21

@gigabursch: a rövid távú haszon, akarod mondani.

Wildhunt 2025.04.24. 15:04:33

@Tapi2021: hasznot akarok, egyre jobbnak kell lennem, egyre jobb termékeket kell kínálnom...

Mondtam hogy leragadtál Adam Smithnél.

Gery1987 2025.04.24. 20:11:35

@Tapi2021:

A szabályozott jóléti állam nem régi, és épp bukik meg.
Mert látható hogy pusztán a törvényi szabályozás nem elég, ha az alap változatlan.

Gery1987 2025.04.24. 20:14:14

@Tapi2021:

Ezzel csak az a bibi hogy az innovációt is azok hozzák létre akik alkalmazottak és semmi közük a céghez a tulajdonlasagoz...

Sőt magukat a cégeket is zömében alkalmazottak vezetik bérért.

Az államszocializmus azért bukott meg mert centralizált volt és embargó sújtotta.

Tőkés rendszer is megbukna ha ilyen körülmények között kéne működnie.

GyMasa 2025.04.25. 08:19:56

@gigabursch:
Az igaz, viszont az a másik probléma, hogy az USA, ha vissza akarja építeni a helyi iparát, akkor az nem fog egyik hónapról a másikra menni.
Ez a folyamat 40+ éve zajlik, visszafordítani is évtizedekbe fog kerülni.
Képzeld csak el, hogy mennyi ipari területet kellene felépíteni ahhoz, hogy az a sok ipar tudjuon hol termelni?
Ez mind pénz és idö.

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.25. 14:24:40

@Tapi2021: "A magángazdaság/kapitalista gazdaság semmilyen kapcsolatban nincs a kereszténységgel. Ütközőpályán pláne nem. A történelem 99,9%-ában ilyen gazdaság volt, van. Jézus korában is így volt." - nem volt így, a kapitalizmus meg a magángazdaság kurvára nem ugyanaz...
amúgy is miről beszélsz, nem a gazdaság van kapcsolatban a kereszténységgel, hanem a libertárius eszmék vannak ütközésben a jézus által tanítottakkal.

Tapi2021 2025.04.25. 15:12:48

@Alöksz Róz Unbanned: Nem én hoztam fel, hogy a keresztények (keresztény politikusok) miért nem akarnak ütközni, harcolni a magángazdaság/tőke/pénz ellen.
Vagy miért akar egy keresztény is vállalkozni, hasznot termelni, nota bene gazdagodni?

"a libertárius eszmék vannak ütközésben a jézus által tanítottakkal. "

Még ezt sem lehet így általánosságban kijelenteni. Attól függ konkrétan miben?

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.25. 17:08:09

@Tapi2021: megint szalamabábozol, nem az volt a kérdés, hogy a magángazdaság ellen miért nem szólalnak fel...

konkrétan az alapgondolatukban egymásnak ellentétei. kizárják egymást.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása