magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Baloldali halandzsázás

Cikk a "trumpizmusról": Trumpizmus – globális káoszon innen és túl - teljes félreértése a dolgoknak. Pedig a szerző nem egy átlagos ballib idióta, máskor leír sok értékes dolgot. Sajnos azonban most marxista világnézete teljesen félreviszi.

Nem csoda, hiszen Marx téves eszméi nem voltak képesek már a 150 évvel ezelőtti helyzetet se leírni, még kevésbé a mostanit.

A szerzőt is befolyásolja végsősoron a valóság, hiszen leírja, nem lesz semmilyen munkáslázadás, "demokratikus szocializmus" iránti harc: "A munkásságot a vámháború eddig nem látott mértékben osztja meg (a vámok emelése az exportot előállítókat sújtja, az importhelyettesítő ágazatokban dolgozók helyzetét javítja), lázadására, ellenállására a belátható időben semmi esély nem mutatkozik.".

De mi az ok? Nem az, amit ír, hogy "A társadalom, a társadalmak védekező mechanizmusai pedig e vonatkozásban gyengék.", hanem sokkal inkább a józan felismerés.

A világról való ismeretek ugyanis terjednek. Egyre kevésbé hiheti azt, egy jóléti, gazdag társadalom tagja, hogy az ő helyzete a normális, így csak küzdenie kell, hogy az jobb legyen. Aki nyugaton nem dugja a fejét a homokba, az látja, hogy pl. egy átlag amerikai kb. 15-ször több jövedelmet kap, mint pl. egy átlag kínai, s ez vásárlóértékén is legalább 4-5-szörös eltérés. Továbbá, Kína még így is a jobban teljesítő országokhoz tartozik, a világ nagy része a kínai szint alatt van, Afrikában a kínai életszínvonal már középosztályt jelent.

Aki pedig mélyebben utána néz, láthatja a dinamikát: az utóbbi 50 évben az amerikai bérszint kb. a 4-szeresére emelkedett (reálértékben a duplájára), míg a kínai a 18-szorosára, ami reálértékben kb. 8-szoros. Ki lehet számolni: a kínai szint el fogja érni az amerikait, mert az amerikai nem képes elég gyorsan növekedni.

S innen a társadalmi helyzet. Az amerikai ember elégedetlen, mert hozzá van szokva a gazdagsághoz, neki az a normál állapot, hogy ő mindenkinél gazdagabb. Míg a kínai ember mélyen elégedett, mert hozzá van szokva a szegénységhez, így minden szintemelkedés javítja hangulatát.

Ahhoz, hogy a kínai szint emelkedése is leálljon, kell még 25-30 év. S Kína meg tanul a nyugat rossz példájából, hogy ne kövesse el ugyanazokat a hibákat.

Trump meg nyilván el fog bukni gazdasági programjában, nem tud soha annyit elérni, hogy az érezhető szintemelkedést hozzon az USA-ban a kisember számára. De ez nekünk nem is akkora probléma.

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr6518867080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gery1987 2025.05.28. 07:04:43

Igazából nem téved, az van amit eddig is mon dtunk, meg te is:
A nyugat veszít pozícióból, gazdasági hatalmat, monopóliumát kikezdtek, fogy a love....erre válasz a háború, a fegyverkezési meg a populizmus és persze az hogy a tőke már nem hajlandó fenntartani a jóléti államot ami a hidegháború egyik fegyvere, vonzása volt az államszocializmus és a szervezett munkasmozgalmak ellen.

A trumpizmus nem más mint annak ígérete hogy visszajön a kisemberi aranykor a 70 és évek előtti jóléti világ miközben fényesre nyalnak a hazai tőke segget és minden korlátozást beleértve a jogállami fékeket is visszanyerik.

A kettő együtt viszont nem.
Ennek feloldására van a törzsies teboly a nemzeti demagógia, a közülünk való kisemberi politikus bugyuta ikonja...

Gery1987 2025.05.28. 07:07:57

"Aki pedig mélyebben utána néz, láthatja a dinamikát: az utóbbi 50 évben az amerikai bérszint kb. a 4-szeresére emelkedett (reálértékben a duplájára), "

Miközben a termelékenység megjobban nőtt, nyílt az olló a hetvenes évek eleje óta, tehát a munkás meg lett lopva.
Ez csak fokozódni fog.

valis47 2025.05.28. 07:58:47

@Gery1987 Lesznek itt azért problémák az AI és az automatizálás miatt. Vannak jóslatok, hogy szinte minden munkahely megszűnhet egy-két évtized múlva.
Lehet, hogy erre a hatalom birtokosainak egyfajta kommunizmus lesz a válasza, azaz UBI, hogy elkerülje a lázadást. Vagy valamit kitalálnak a felesleges népesség eltüntetésére.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.05.28. 08:06:52

@Gery1987:

Pedig van valós elem a trumpizmusban: Amerika nemzetállam lesz és nem globális hatalom.

Lám, Kínát nem legyőzni akarja, hanem megállapodni vele. Ezért is készül átadni Pekingnek Tajvant.

Gery1987 2025.05.28. 08:31:47

@valis47:

Én ettől nem félek, számomra ez az utópia...
A fogyasztó egyben termelő is, ha nem termel miből fogyaszt és mi adja a pénz értékét?
Borul akkor minden.

Gery1987 2025.05.28. 08:33:12

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Viszont a nagy bezárkózás mögött nincs önellátás.
Amerika erejét az adja hogy erősebb mindenkinek és elveszi amit akar..
Ha ezt nem teszi, csökken a jólét, amire lehet válasz egy újabb meg radikálisabb nemzetieskedes de ez nem lesz elég ..

Gery1987 2025.05.28. 08:50:10

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Tajvant nem hiszem hogy át akarja adni, elég nagy hiba lenne.
Azzal Kína ellenőrizné a tengeri útvonal egy jó részét.
Olyan mint a krim birtoklása csak nincs utánna meg vagy 3 akadály...

Kasmír jelentőségét is az adja számára hogy azon keresztül juthat el a pakisztani kikötőkbe, az arab tengerre...

kiskisutca 2025.05.28. 11:00:41

@valis47:

"Vagy valamit kitalálnak a felesleges népesség eltüntetésére"

Három négyzetméter/fő, infúzió, VR sisak.
"Mindenki" boldog.

Gery1987 2025.05.28. 11:05:25

@kiskisutca:

A Népesség így is fogyni fog nemsokára globalisan, nincs szükség beavatkozásra.

megamovieboy · http://europeanphalanx.blog.hu/ 2025.05.28. 11:16:41

Trumpot azért választották meg a munkások, mert amíg a gazdaság növekedett Biden alatt, az ő fizetésük csökkent. Ha Trump vissza tudja hozni az előző időszak munkás béreit, akkor a republikánusok behúzhatják a következő választást. Persze ez nem egyszerű dolog, ha az ország gazdaságát birtokló elitje ez ellen dolgozik, a nálunk már jól ismert, minél rosszabb, annál jobb módszerrel. Ezért harcol az USA ellen az EU általuk korrumpált vezetése, hogy gyengítse Trumpot, bizonytalanságot okozzon az amerikai gazdaságban.

Gery87 2025.05.28. 17:25:39

@megamovieboy:

De nem fogja visszahozni az "aranyéveket", elhozni a magasabb béreket, meg az európai értelemben vett jóléti államot, mivel nem ez a cél.
És mert nincs miből, mivel.
Trump és környezete egy tőkepárti gazdaságpolitikát visz ahol a tőkések állnak sorba azért hogy kevesebb versennyel, adóval, néminemű közpénzzel tömhessék magukat tovább.

A kisembernek meg maradnak a populista lózungok meg a látványos de hitvány intézkedések, ígérgetések, a suttyoskodás, bunkóskodás, fenyegetés...a színjáték.

gigabursch 2025.05.28. 21:56:03

Az a helyzet, hogy Bidé alatt is kiderült, hogy nagyon nagy gond van az AEÁ-val, azonban jelenleg, amikor a jemeni huszik párezer dollárból képesek blokkolni az AEÁ hipiszupi repülőgép hordozóját, gondoskoni arról, hogy a méregdrága F-35-öket már fel se engedjék a levegőbe és képesek az AEÁ mindenféle védelmi akcióját a népirtó izrühell károsítása érdekében tönkretenni, akkor látszik igazán, hogy ez már csak egy kipukkadt lufi.
Még eltart egy ideig, hogy ebből legyen valami és vélgeg összeomoljon, de addig, amíg egy hasonló teljesítményű rakettyát az oroszok 2-3 helyiértékkel olcsóbban tudnak gyártani (ha esetleg valaki nem értené, a jólnevelt oligarchák ablakon kilépésének valós hátterét), addig az AEÁ már nem tényező a világ színpadán.

Lefőtt a kávé, lejárt a lemez, kinek hogy tetszik.

Amikor a választások előtt azt mondtam, hgy kb. tök mindegy, hogy ki nyer, akkor még nem gondoltam volna, hogy tényleg ennyire nagy a szar a nagy vízen túl...
Az agyatlan vámháború, a hangos katonai ugatás, az erőtlen békapolitika mind magáért beszél.

Ettől már csak egy szomorőbb van: Az EGT és az EU totális parkolópályára jutása.

MEDVE1978 2025.05.29. 15:35:26

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem fogja Tajvant átadni, mert akkor kidobta a kukába az USA tengeri stratégiáinak 90%-át. Tajvan gyakorlatilag az amerikai Csendes-Óceáni stratégia egyik kulcspontja.
Ha valaki ránéz a térképre, akkor látható, hogy Kína keleti partjai mellett találhatók az alábbi országok: Dél-Korea, Japán, TAjvan, Fülöp-Szigetek. Ezek gyakorlatilag megakadályozzák a kínai haditechnika kijutását nyugatra és nagyban befolyásolni tudják a tengeri kínai árukereskedelmet. Ha az USA odaadná Tajvant, akkor lyukat üt ezen a falon és a kínaiak lényegében korlátlanul tudnak mozogni a Csendes-Óceánon, nem vonhatók blokád alá például.

MEDVE1978 2025.05.29. 15:44:27

@megamovieboy:

A baj az, hogy a trumpi "hozzuk vissza az ipari termelést" egy tévképzet vagy egy blöff. A jelenlegi világkereskedelem kontextusában ez értelmezhetetlen. A globális kapitalizmus arra épül, hogy számos országon átívelő termelőláncokat épít fel és így optimalizálja az előállítási képességet. Egy chip legyártásához pl: 9-10 országon átívelő folyamatok vannak és így hatékony az elkészítés. Értelemszerűen, ha ezt felszámoljuk és megpróbáljuk egy országban kiépíteni az összes fázist, az drágulást, hatékonyságcsökkenést fog eredményezni. A drágább termék pedig nem lesz népszerű, a fogyasztók elkerülik majd, ha tehetik. Ha pedig bezárják a rendszert, tehát a fogyasztó nem választhat, de a drágább terméket kell vennie, akkor ő szegényedik.

Persze ezt a folyamatot lehetne okosan is csinálni. Mondjuk eldönteni, hogy az USA akkor mondjuk chip nagyhatalom lesz. Ehhez akkor tudatosan az állam által támogatottan ki kellene fejleszteni mind a 10 fázist és megpróbálni érdemi termelést kialakítani. A termék persze még mindig versenyképtelen lenne, mondjuk Kínához képest, de legalább középtávon lenne esély megjelenni a világpiacon és megvetni a lábát, mint szereplő. Csak hát Trump láncfűrészt használ ott, ahol szike kellene.,,,

Gery87 2025.05.29. 16:07:42

@MEDVE1978:

Így van, Kínának ugyanaz a baja mint Oroszországnak: bármekkora birodalom is tud lenni, övék lehet fél Ázsia....de nincs kijáratuk a nyílt vizekre.

Gery87 2025.05.29. 16:12:57

@MEDVE1978:

Magyarán a kapitalizmuson belül nincs megoldása ennek, akármit is hazudnak az elit táborai..propagandistái.
- a bezárkózás nem út, mert csökkenti a profitot , ez nem tőke érdek.
- ha hosszú láncok vannak, akkor kiszolgáltatottak, sérülékenyek, + mivel egymás kárára is növelni akarják a profitot a globális piacon ezért a lobbijukból fakadóan ebből állandó konfliktusok, háborúk vannak.

GyMasa 2025.05.30. 09:43:36

@MEDVE1978:
Rossz hírem van:
Kína már most is szabadon közlekedhet a Csendes Óceánon. Az USA és szüvetségesei csúnyán elaludtak velük kapcsolatban.
Tajvant sem kell ám nekik lerohanniuk. egy alapos tengeri blokáddal a szigetet kb 1 hónap alatt teljesen ki tudnák éheztetni.
Arról nem is beszélve, hogy a Tajvani függetlenség is egyre halványul. egyre kevesebben szavaznak a függetlenségpárti kormányra. SZóval, Kínának pont elég csak kivárnia, amíg elfogynak a függetlenség hívei.

GyMasa 2025.05.30. 09:59:34

@MEDVE1978:
A példádban Kína előnye egyedül az, hogy ott az emberi és a munkavédelmi jogokat, khm... eléggé "rugalmasan" kezelik/ kezelhetik (a második oka az egésznek az USA mohó és elszabott vállalati adóstruktúrája. Ez a két dolog volt, ami a '80-as évektől kezdve Kínéba mozgatta a világ ipari termelését.). Az USA-ban egy ilyen rendszer jelenleg szinte elképzelhetetlen.
Egyáltalán nem lehetetlen, hogy egy 330 milliós USA (plusz Kanada és Mexikó, mint szomszédos piacok) iparilag egy önálló állammá váljon.
Az Intel a legjobb példa rá, hogy az USA lehet félvezető nagyhatalom. (ők a saját kapzsiságuk miatt veszítették el a vezető pozíciójukat és nem az USA vagy az iparág egyéb tulajdonságai miatt.)
AMit most az USA-nak tennie kell, az az, hogy egy adó szempontból vonzó országot csinál az USA-ból. (pl, mondjuk a 35% nyereségadót levinni 5-10%-ra és egy egyszeri amnesztiát biztosítani minden cégnek, amelyik haza akarja vinni a mindenféle adóparadicsomokban pihentetett 100-1000milliárd USD nagyságrendű vagyonjait.)
A büntetővámok addig kellenek, amíg az új egyensúly kialakul.
Ezen felül, azért Trumpnak részben igaza van pl. az USA autóiparral kapcsolatban is.
Valóban sokkal kevesebb USA autót adnak el Európában, mint Európai autót az USA-ban.
Persze, ez csak részben van amiatt, amit ő mond, miszerint a vámok (nem ez a fő kitolás, mert, ha jól rémlik, az olyan 2,5 vagy 10%, ami, fiygelembe véve, hogy mennyivel olcsóbban az USA autók, nem a fő probléma) és az életidegen EU szabályozások. (ez totálisan igaz, elég csak megnézni a becsületes nepper Youtube csatornáját, aki 5 éve képtelen Gödöllőn leműszakiztatni egy Ariel Atom-ot...)
Viszont, amiben nincs igaza Trumpnak, az az, hogy az USA autók alapvetően szarok az EU autókhoz képest. Hiába olcsóbbak.
Ha reálisan megnézel egy USA autót, az egyetlen "selling point"-ja neki a V8 motor )és, talán az olcsó ár, de azt meg ugye az EU idióta környezetvédelmi törvényei elintézik, hogy az USA autókra is be kelljen fizetni).
Minden másban nagyon alaposan le vannak maradva egy tetszőleges EU autóhoz képest.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása