magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Akkor most euró lesz

Június 4-én döntött Brüsszel: 2026. január 1-től euró lesz Bulgáriában. (Hivatalosan a döntés csak július 8-án lesz, de a mostani előzetes döntés után szinte kizárt ellentétes döntés júliusban.)

A magyar médiákban sok dilettantizmus jelent meg ezzel kapcsolatban. Pl. hogy ezentúl lesz az euró-bankjegyeken cirillbetűs szöveg is: a valóságban van már 2013 óta van, amióta kijött a legújabb, ma is használt dizájn.

Ez egyébként vad vitákon ment keresztül. Az nyilvánvaló volt, hogy a cirillbetűs szöveg a bolgár cirill ábécé szerint kell, hogy legyen, lévén Bulgária az egyetlen EU-tag, melyben a hivatalos nyelv cirillbetűs. Ugyanis az egyes cirill ábécék nem azonosak, ukránul pl. az euró neve євро, s nem евро, mint bolgárul.

Szóval az eredeti EU-s álláspont az volt, hogy nem kell kiírni a bankjegyekre a pénz nevét az egyes nyelveken, kivéve ha azoknak az írásrendszere eltérő. Azaz a latinbetűs nyelvek esetében csak EURO szöveg lehet, s nem annak helyi verziója - ezért nem szabad kiírni a magyar EURÓ verziót se -, viszont van 3 tagállam, ahol a más írásrendszer van: Bulgária, Ciprus, Görögország.

A többi 4 latinbetűs nyelv, ahol a név nem "euro":

  • lett: eiro,
  • liván: euras,
  • máltai: ewro,
  • szlovén: evro.

A görög szöveg esetében is komoly vita volt. Az eredeti terv szerint ΕΥΡΟ kellett volna, hogy legyen. Azonban gyorsan felhívták a nyelvészek a figyelmet három "apróságra":

  • az Υ betű ejtése sose volt "u", ez az ógörögben "ü", vagy - ha kettőshangzó része - redukált "u", a mostani görögben meg vagy "i" vagy - ha kettőshangzó része - "v",
  • másrészt maga az "Európa" szó görög eredetű, s az eredetiben nem Ο, hanem Ω van, hiszen ΕΥΡΏΠΗ, így nincs ok, hogy ne Ω legyen,
  • azokon a nyelveken, ahol EURO a leírt alak, a kiejtés sokféle: lásd olaszul kb. úgy mondják, mint magyarul, de franciául "öró", németül meg "ojro", stb., szóval nincs ok a görög esetében másképp eljárni, eleve nincs is mihez viszonyítani, hiszen nincs közös kiejtés.

Szóval a görög verzió így ΕΥΡΩ lett - ha kisbetűkkel írjuk, akkor ΕΥΡΏ lenne, ilyenkor kötelező kiírni a hangsúlyjelet is -, azaz ahogy ez van a görög helyesírás és ejtés szerint, nagyjából "évró" alakban ejtik a görögök.

Erre hivatkozva harcolta ki a bolgár fél, hogy akkor a szöveg cirill verziója se ЕУРО legyen, hanem ЕВРО, ahogy ez bolgárul szokásos. Hiszen az összes többi "eu"-t tartalmazó görög jövevényszó esetében is "ev" a bolgár írás és ejtés, ahogy mellesleg a modern görögben is van.

Van aki siet, a helyi Lidl-üzletek elkezdték az árakat kiírni duplán, pedig csak a jövő hónaptól kötelező:

fehérkenyér, szeletelt, 600 g

Vicces botrány. Idős nyugdíjas nénik, ezeket a feliratokat tömegesen úgy értelmezték, hogy jelentős akció van, 50 %-os árengedmény, az € jel biztos valami engedményt jelent, így a pénztárnál az eurós árat akarták kifizetni levában. Aztán fel voltak háborodva, hogy az árak nem estek a korábbi felére.

A bolgár társadalom a kérdést illetően két radikális csoportra oszlik:

  • az egyik szerint kb. a "gazdagok klubjában" leszünk, s itt a paradicsom,
  • a másik szerint kb. ezentúl Brüsszel államosítja mindenkinek a bankszámláját, s a pénz el lesz küldve az ukránoknak.

Szerintem meg semmi különös nem fog történni. Pozitív hatása az eurónak biztosan nem lesz. De negatív se igazán: a bolgár gazdaság régóta alig működik, ezen rontani már úgyse lehet. Enyhe negatív hatásra számítok, mint ami Szlovákiában volt.

Személyesen engem az egész nem érdekel magánemberként. Nem számítok semmi jóra a jelenlegi uralkodó európai rendben, s bár vannak halvány remény gondolataim, racionálisan inkább a rosszra számítok, aki pedig a rosszra számít, az nem képes csalódni. Túléljük, kibírjuk, igyekszünk a lehető legkevesebbet érintkezni a renddel - ez életelvem.

Mint a 60-as évekbeli orosz viccben:

  • Nézted a pártkongresszust? Bemondták, hogy jólét lesz.
  • Átéltük Sztálint, átéltük a háborút, majd csak túléljük a jólétet is...

Egyébként a bolgár leva 1881-ben lett bevezetve. 1928-ig aranyalapú volt. Az infláció miatt 1952-ben be lett vezetve az új leva. A bevezetése akkor gazdagadó is volt, azaz készpénzben nem lehetett bármennyi régi levát beváltani, viszont bankszámlákon annál kisebb volt az árfolyam, minél több a pénz a számlán. Normál esetben 100 régi leváért 1 újat adtak. Viszont az áraknál 1:25 volt a váltás, azaz minden ár a 4-szerese lett hirtelen. 1962-ben le lett vágva 1 nulla a levából, lett még újabb leva, itt már nem volt kifosztó típusú átváltás. S végül a negyedik leva 1999-től van, ez a mai, ez a korábbiból lett 3 nulla levágásával.

Mi mint unatkozó bölcsészemberek az eurót szanszkritül szólítjuk: यवनरूप्य - ejtve: "javanarúpja" - szó szerint "nyugati ezüst", az ókori indiaiak nem tekintették Európát önálló kontinensnek, hanem egyszerűen Ázsia nyugati végének könyvelték el, így a "nyugat" szó jelentette Európát, az "ezüst" meg általános pénznem-elnevezés, szanszkritül "rúpja", magyarosan "rúpia", ma is így nevezik több dél-ázsiai ország pénznemét. Szóval "nyugati rúpia" - szebben hangzik.

23 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr6218882558

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Serény Vélemény 2025.06.17. 08:17:23

Bibliaiul Európa = Jáván (vagy jáván fiai)

Mózes I. könyve 10:2
Jáfetnek fiai: Gómer, Mágog, Madai, Jáván, Thubál, Mésekh és Thirász.
Mózes I. könyve 10:4
Jávánnak pedig fiai: Elisah, Thársis, Kitthim és Dodánim.

Azért is érdekes, mert a Dániel 10:20-ban pont "Jáván fejedelme" van, és nem görögország fejedelme.

kiskisutca 2025.06.17. 08:24:26

"S végül a negyedik leva 1999-től van, ez a mai, ez a korábbiból lett 3 nulla levágásával."

Ezt a forinttal is meg lehetne csinálni.

A mostani tíz forintos, mint egy filléres. (A legkisebb érme)

Rovásírásos € úgysem lesz soha.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.06.17. 08:24:37

A litván szövegben szépen megfigyelhetjük a dedikált alanyesetet.
Azért negatív hatása biztos lesz sok, hiszen biztos, hogy lesz nagy áremelkedés (minden eurót bevezető országban így volt), adóemelés, illetve esetleges béremeléskor ugyancsak meg fog lódulni az infláció és nyugdíjkorrekció nem lesz. Mehetnek majd esetleg vissza dolgozni a nyugdíjasok, talán nem lesz akkora baj mint a portugáloknál, ahol a saját tulajdonú lakás elenyésző mennyisége miatt nem volt más opció.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.06.17. 08:26:47

@kiskisutca: nem lehetne, mert az csökkentené a forgalomban lévő pénz mennyiségét, és drágulást eredményezne. Gondolom nem kell elmondani, mikor jársz jobban, ha 4 milrejszed van és 5 milrejszt kell elérni, vagy ha 4.900.000 milrejszed van és 5.000.000 milrejszt kell elérni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.06.17. 08:27:34

@Deak Tamas:

Itt a családok 85 %-a saját lakásban lakik, szóval ez biztos pont.

A szegénység onnan látszik, hogy az emberek nem tartják karban a lakásukat, azok környezetét.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.06.17. 08:29:30

@Serény Vélemény:

Igen, az ilyen nevek migrálnak. Törökül "Görögország" az "Yunanistan".

Olyan ez, mint a "szkíta", rendszeresen rámondták nem-szkítákra is.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.06.17. 08:30:57

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: így van, vitatható ugyan, de azért összességében ez a cocializmus egyetlen pozitív hozadéka. Azzal meg nincs mit kezdeni, aki ráíratja Bróker Marcsira a házát meert elhiszi, hogy 100 forintra 200 lesz a kamat.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.06.17. 08:34:41

@kiskisutca:

Magyar szokás nem levágni nullákat.

A bolgárok meg nem szeretik a hosszú számokat.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.06.17. 08:38:38

@Deak Tamas:

S máig maradt mint gondolkozás: akinek nincs lakása, az akar magának.

A Soros-féle "legyünk mobilis emberek, béreljünk lakást halálig" elméletnek nincs sok híve.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.06.17. 08:45:23

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ez nem így van, mert pl. Olaszországban se szeretik, ott az olaszok amúgy is imádják a két percig mondható számokat. A valódi okot meg lásd feljebb.
Ha csökkented a pénzmennyiséget, akkor többet kell dolgozz a javakért, hiszen az öt a négyhez máshogy aránylik mint az ötmillió a négymilliókilencszázezerhez.
Ez amúgy az örök dilemma minden itteni kormánynak, mert a magyarok se szeretik a hosszú számokat, az már lukszizás meg lölőzés.

gigabursch 2025.06.17. 08:50:54

@kiskisutca:
De én arra szavaznék!

Sőt, a telefonom (Android) karakterkészletét is szívesen átállítanám.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.06.17. 09:11:08

@gigabursch:

A magyar hiperinfláció alatt se vágtak le nullákat.

A "millpengő" és " billpengő" is csak rövidítés volt, nem hivatalos pénznem.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.06.17. 10:24:13

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: nem bizony.
Sőt, ki tudja ez érték-e : a magyar forint árfolyama azóta is ugyanaz.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.06.17. 10:29:21

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: az aposztróf hangsúlyjel? Mindig az?
Van egy Györkössy-féle görög nyelvkönyvem, tele van aposztrófokkal a szöveg, az is az?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.06.17. 10:54:23

@Deak Tamas:

Modern görög?

A klasszikus görögben 3 hangsúly volt, a modern helyesírásban mind a 3 verzió egyesült és dinamikus lett - azaz nem zenei, ahogy volt -, s ma már csak az egyik hangsúlyjelet használják.

Csak a korábbi helyesírást használók jelölik a 3 hangsúlyt, de ők se ejtik - pl. az egyhézi irományokban szokás máig.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.06.17. 10:55:09

@Deak Tamas:

Ahogy a korona és a pengő esetében is ez volt, sose lett levágva egy nulla se.

Gery87 2025.06.17. 11:11:50

"az egyik szerint kb. a "gazdagok klubjában" leszünk, s itt a paradicsom,
a másik szerint kb. ezentúl Brüsszel államosítja mindenkinek a bankszámláját, s a pénz el lesz küldve az ukránoknak."

Ott is van bőven DK-s meg fideszes alapanyag.

"De negatív se igazán: a bolgár gazdaság régóta alig működik, ezen rontani már úgyse lehet."

Dehogynem, pár év NER-t a nyakukba.

@Deak Tamas:

"talán nem lesz akkora baj mint a portugáloknál, ahol a saját tulajdonú lakás elenyésző mennyisége miatt nem volt más opció."

Nem értem, a portugál fasiszta mennyország nem juttatta lakáshoz a munkásokat?
Ejnye...

GyMasa 2025.06.17. 12:22:41

Most biztos műveletlennek fogok tűnni, de annó a Holland Guldent itthon miért hívták forintnak?

vasútihíd 2025.06.17. 16:50:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: mondjuk a saját tulajdonú lakás más házában más földjén is van. falszomszédekről nem is beszélve. biztosabb a saját tuladonú ház saját telken.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.06.17. 17:25:47

@GyMasa: mert flórenci arany. Akárcsak a zloty.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása