Képzeljünk egy embert, aki azt vallja, nevetséges minden etnikai alapú viszály a világban, ellenben ha hirtelen Etiópia kerül szóba, akkor vérben forgó szemmel áll ki a tigrinyák igazsága mellett az amhara-tigrinya viszályban. Nem nevetséges? De igen.
Valami ilyesmi a ballibeknél a palesztín-zsidó viszály. Amint ez szóba kerül, olyan érvek jönnek elő, melyek tabuk bármilyen más esetben, sőt azokat a ballib mélyen ki is röhögi.
S aláhúzom, nem a zsidókra gondolok. Mert az teljesen természetes, hogy egy zsidó a zsidók mellé áll. Ebben semmi különös. Ellenben a ballibek zöme nem zsidó.
A napokban olvastam ilyen mélyballib kommenteket az iráni-izraeli és izraeli-palesztín kérdés kapcsán. S tényleg döbbenetes. Három fő pont van.
Első. A "történelmi jogok". A föld a zsidóké, mert az ő országuk volt 1900 éve is. Persze lehet ilyet mondani, de ugyanezek az emberek mélyen kiröhögnek hasonló véleményt pl. Erdély kapcsán: ott nem az számít, hogy az a magyarok országa volt, hanem az, hogy ki került többségbe: a románok.
Második. Az előbbi variációja, az "őslakos" és a "ki volt előbb", lásd a zsidók ott voltak már 3500 éve, míg az arabok csak 1400 éve érkeztek. Ez persze tény, dehát bármilyen más viszály esetében ez számít? Erdélyben is kb. 400 évvel később jelentek meg a románok, mint a magyarok.
S ilyenkor a ballib mindig elmondja, voltak ott korábban is népek, a románok és a magyarok előtt is. Nos, a Szentföld ugyanez az eset: voltak más népek a zsidók előtt is, s ezt nem egy ellenséges forrás írja, hanem maga a zsidó szentírás.
Harmadik. A "terrorista népek" érv. Hogy Izrael megadott minden jogot a palesztínoknak, de azok inkább terroristáskodnak a megbékélés helyett. Miközben ugyanezek az emberek mélyen fel vannak háborodva, hogy a Kiegyezés utáni magyar elit nem adott széles kisebbségi jogokat a magyarországi kisebbségeknek: valójában azok a jogok sokkal nagyobbak voltak, mint a palesztínok jogai Izraelben, s még az arány is stimmel: annak idején Magyarországon kb. 50 % volt a magyarok aránya, ahogy ma Izraelben is kb. ennyi a zsidó arány (beleszámítva a megszállt területeket is).
A csúcsa ennek a "nem is léteznek palesztínok" elmélet. Melyet Izraelben is csak az ottani szélsőjobb egy kisebb része mond, de ez a magyar ballibeknél elterjedt elmélet.
Sok dolgot elfogadok, de az inkoherenciát nehezen.
Mert azt lehet mondani, hogy "én a zsidók oldalán állok, velük szimpatizálok", ez egy egyenes álláspont, de az marhaság, hogy "semleges, objektív szemlélő vagyok, ezért látom úgy, hogy a zsidóknak van igazuk".
Én pl. inkább zsidópárti vagyok, mint zsidóellenes. Ennek oka személyes: már én magam 0 %-ban vagyok zsidó származású, már gyerekkoromban a legjobb haverjaim fele zsidó volt, ráadásul saját feleségem részben zsidó, meg voltak eleve zsidó kapcsolataim, s több jót láttam tőlük, mint rosszat. De ez nem vezet oda, hogy azonosuljak valamiféle radikális zsidó állásponttal. Eleve jól ismerem az ellentétes tábort pár palesztín keresztény ismeretség miatt, így jól látom a zsidók súlyos hibáit Izraelben.
A valóságban - teljesen semlegesen nézve az egész ügyet - az egész konfliktus egy tipikus befejezetlen telepesállam probléma. Izrael tulajdonképpen egy volt európai gyarmat, ha levesszük a témáról a történelmi gyökereket: európai emberek bevándoroltak egy idegen területre, s ott államot csináltak.
Ugyanaz mint az egész amerikai kontinens, Dél-Afrika, Ausztrália, stb. Na most a telepes államiságnak van 2 bevett módja:
- bemennek a telepesek, s többség lesznek, az őslakosok marginális kisebbség marad, rosszabb esetben kiirtják őket: ilyen pl. Ausztrália, Kanada, Argentína, Kuba, stb.,
- bemennek a telepesek és összevegyülnek az őslakosokkal, kialakul egy új vegyes identitás: pl. Mexikó, Peru, Latin-Amerika nagy része.
Ez utóbbi tulajdonképpen Európában, s eleve az egész óvilágban is így zajlott, csak korábban: a magyarok is így lettek Magyarországon a X. században, jöttek, majd összevegyültek, s a többség ezt az identitást kapta.
A probléma akkor van, ha a két modell egyike se valósul meg. Ahogy ez Izraelben zajlott le: bementek a telepesek, de maradtak az őslakosok is, s a két csoport maradt két külön csoport. A zsidó telepes nem akar keveredni a palesztínnel, mert akkor elveszti identitását, a palesztín őslakos pedig idegen uralomnak, zsidó elnyomásnak tekinti az izraeli államot.
*
Mivel említettem az elején. Hogy ne maradjon a levegőben: amhara-tigrinya.
Etiópia egy soknemzetiségű állam, a 4 legnagyobb etnikum: az oromók, az amharák, a szomálik, s a tigrinyák - az amharák és a tigrinyák ortodox keresztények, a szomálik szunni muszlimok, az oromók esetében pedig a két vallás fele-fele arányban van meg.
Bár az oromók a legnagyobb etnikum Etiópiában - a lakosság kb. negyede -, Etiópia mégis egy amhara alapítású állam, az ókortól így van, az 1974-ig uralkodó királyi dinasztia is amhara volt. Mivel Etiópia keresztény állam volt, így a tigrinyák voltak a másik kiemelt etnikum, az ősi Akszúm utódai, de Akszúm idővel amhara uralom alá került.
A többségében tigrinya Eritrea elszakadása nem oldott meg semmit, mert maradt egy tigrinya többségű régió Etiópia északnyugati részén.
Sajátos, de a monarchia megdöntése után is maradt a korábbi helyzet, mert az etióp kommunista hatalomban is az amharák voltak többségben. Aztán ezt a hatalmat döntötte meg 1991-ben a tigrinya vezetésű szövetség.
2018-ban viszont jöttek az oromo tiltakozások, s végül megdőlt a tigrinya vezetésű kormányzat. Az oromo hatalom annyiban segített, hogy csökkentek az ellentétek az amharák és a tigrinyák között a közös ellenség miatt.
Viszont így azóta káosz van - mérsékelt káosz, azaz az emberek nem ölik egymást az utcákon, mint egyes más afrikai országokban, de folyamatos a harc az egyes politikai szervezetek között, melyek sokszor etnikaiak is -, immár az ország szinte önálló tartományokból áll, ezek küzdenek egymással. S az egyik fontos viszály máig az amharák és tigrinyák közti: szimplán földbirtoklási vita, de évszázadokig visszamenő érvek vannak ki a jogos tulajdonos, hiszen egyébként a két nép rokona egymásnak, s mindkettő keresztény. Tulajdonképpen jelenleg csak azért nem küzdenek egymás ellen véres eszközökkel, mert egyik félnek se tetszik a központi kormányzat.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Alöksz Róz Unbanned 2025.06.24. 12:18:03
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.06.24. 13:02:45
Igen, ez is vicces.
Egyszer a nemzetiség szerintük önbevallás alapú, máskor meg genetika - mikor melyik hasznosabb.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.06.24. 14:54:47
A faszbuk szokta tologatni ezeket a Funny Maps oldalakat (melyik országban mi a hím pocegér neve), marha vicces tud lenni, amikor valamelyik utódállami szembesül néhány ténnyel.
MEDVE1978 2025.06.24. 15:06:10
Ez ugyanolyan, mint a nemzetközi jog: nem létezik. A helyzet az, hogy a világon mindig az erősebb kutya baszik, vannak időszakok, amikor a gyengébbeket valamilyen jogrendszerekkel megvédik, de ez hosszú távon úgy sem fenntartható.
Izrael mai létezésének az oka leginkább a bajszos festő által vezetett népirtás, illetve a nyugat emiatt érzett bűntudata. Persze a nyugati urak (és persze Sztálin elvtárs is) messzemenőleg tudatában voltak annak, hogy a zsidók szisztematikus kiirtása zajlik. Még a lightos időszakokban, pl: a háború előtt vagy az elején se szívesen fogadták be viszont a zsidó menekülteket. Aztán a háború után sikerült realizálni, hogy ez egy extrém pusztító háború volt és ha már az első világháború után nem volt világos rendezés és erkölcsi alap, most azért kéne. Ez a mindenfelé felmutatható erkölcsi alap lett a náci ideológia, azon belül is a zsidóellenesség és a zsidók kiirtása. Ez lett a poszter, az általános propaganda, ami alapján a nyugat deklarálni tudta, hogy ők a jók, Hitlerék pedig egyértelműen a gonoszok voltak. Persze Hitlerék kinyírtak egy rakat szlávot is, de ugye a SZU már akkor sem volt egyértelműen szövetséges állam, illetve még így is rengeteg szláv maradt (míg az európai zsidóság nagy részének annyi volt) így a szlávok elleni tömeggyilkosság nem lett olyan híres.
Ezt követően persze a zsidóknak lett egy "bónusza". Nyilván, ha valaki a mindenhol deklarált gonoszság áldozata, akkor megkapja a lehetőséget arra, hogy legyen egy saját országa, ahol szuverén lehet és megvédheti magát. Főként, hogy a kultúrája alapvetően nyugati. Ezért hagyta a nyugat Izraelt létrejönni.
A gázai kérdés alapvetően kezelhetetlen, ez okozza jelenleg a problémát. Az arab államok a mindenféle PR, meg látványos hisztériázás ellenére úgy utálják a palesztinokat, mint a szart. Nem véletlen, hogy Izrael megalakulása után több országból is kibaszták őket. Egyiptom lakossága nagyjából 115 millió fő, a gázai övezeté 2,1 millió fő.
Szimplán lakosságszám szerint Egyiptom simán be tudná fogadni őket. Ma Magyarországon 70 ezer ukrán van kb. , ehhez hasonlóan olyan lenne a dolog, mintha még jönne kétszer annyi. Jóval inkább észrevehető lenne, de a magyar állam 9.7 milliós lakosság mellett simán kibírná. A valóság az, hogy Egyiptom tudja, hogy ezeknek az embereknek a jelentős hányada radikalizált és tart attól, hogy ha az országba hozza őket, akkor hirtelen szárnyra kap a Muszlim Testvériség és rengeteg harcossal bővül majd.
Viszont a gázai övezet élhetetlen és már az izraeli csapások előtt is az volt. Nem véletlen, extrém kis területen csoportosul rengeteg ember, gyakorlatilag egy természetellenes gettó az egész. A működésképtelensége viszont azt vetíti előre, hogy hiába kötnének most békét és hagynák ott élni a palesztinokat, a Hamasz ugyanúgy visszaerősödne és újult erővel támadna. Hiszen nyomor van, nincs gazdaság, nincs munka, csak népességnövekedés.
A trumpi terv ezért lehet, hogy egy embertelen, de egy működőképes terv volt. Ha a palesztinok nem lennének Gázában, akkor a többi konfliktusforrás (Jeruzsálem, Westbank) sokkal jobban menedzselhető volna.
2025. 2025.06.24. 15:30:35
Az 1910-es népszámlálásra elérte, kevéssel meg is haladta az 50%-ot. Egy csomó, a magyar tömb feletti felvidéki város (Zsolna, Liptószentmiklós, Turócszentmárton, Besztercebánya, stb.) a kiegyezés után kezdett magyarosodni - először lassan, majd a századfordulótól gyorsuló ütemben. Ha nincs Trianon, vagy legalábbis a mai Szlovákia itt marad, a szlovákok elterjedési területükön már jó ideje kisebbségben lennének. A tótok - saját szemszögükből - még idejében váltak le.
2025. 2025.06.24. 15:49:13
Ha nem a tiéd, megpróbálhatod elvenni - lásd a történelmi Magyarország határon túlra került döntően magyarlakta részeit. Ez meg az örök gazság.
Madarász Henrik 2025.06.24. 16:29:44
Madarász Henrik 2025.06.24. 16:31:20
Gery87 2025.06.24. 16:42:46
Így van.
Vagy kiirtja egyik a másikat (reméljük nem), vagy felosztják egymás között a területet.
Mindegyik fenntarthatóbb, stabilabb, békésebb jövőt hozna mint ami ma van.
Személy szerint a baloldallal ellentétben én nem szimpatizálok a palesztinokkal.
Persze a zsidókat sem kedvelem.
Egyszerűen csak annyi hogy Izrael/a zsidók a nyugatosabb oldalt képviselik, a palesztinok meg az iszlámot, a "középkort".
Gery87 2025.06.24. 17:08:39
"Az 1910-es népszámlálásra elérte, kevéssel meg is haladta az 50%-ot. "
Ja, kb 5%-al az is a zsidók miatt...meg is "köszönték" később nekik szépen.
Horvátországgal együtt meg 45%.
"Egy csomó, a magyar tömb feletti felvidéki város (Zsolna, Liptószentmiklós, Turócszentmárton, Besztercebánya, stb.) a kiegyezés után kezdett magyarosodni - először lassan, majd a századfordulótól gyorsuló ütemben. "
Szigetek. Azok kb nem számítanak...Székelyföld is egy "sziget"...nem lehet megtartani.
A belakott terület mérete számít, és hogy egybefüggő legyen...nem a város. A vidék a döntő.
Lásd Erdély.
"Ha nincs Trianon, vagy legalábbis a mai Szlovákia itt marad, a szlovákok elterjedési területükön már jó ideje kisebbségben lennének. "
vagy nem.
"A tótok - saját szemszögükből - még idejében váltak le."
Beköltöztek volna a környékről a bányavárosokba és ennyi, ahogy mindenhol történt az iparosodással és a mezőgazdaság visszaszorulásával...
Békésből meg nem pumpálták volna Zsolna népességét, inkább Szegedét...
Mondom, a város az enklávé tökmindegy. Az elvesztegetett terület.
Lásd megint csak Székelyöld: hiába laknak ott rengetegen, (és van közel Havasalföldhöz) az számít hogy a partiumi vidék román.
Vagy régebben a Bihar: hiába nem volt magyar már 800 éve sem, amíg a maros mente meg a Mezőség magyar volt addig tökmindegy...
valis47 2025.06.24. 18:08:58
Magyarországon ebben nem lennék annyira biztos. Nálunk a ballibek (nem O1G-sek) jelentős része "családilag érintett", a többi meg filoszemita a zsidó barátai miatt. Szóval ezért.
Nyugaton nem így van, a nyugati baloldaliak zöme nem zsidó, és a palesztinokkal szimpatizál. Amiért le is antiszemitázzák. A brit munkáspárt előző vezérét pl. ezzel lehetetlenítették el, és került a helyére a Starmer (aki nem zsidó, de a felesége zsidó). Bár még Starmer sem olyan feltétlen Izrael-párti, mint egy belpesti ballib, az igaz.
fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2025.06.24. 21:07:49
vergyula 2025.06.24. 21:15:23