magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Az örmény Károlyi

Megjelent napjaink Károlyi Mihálya, örmény kiadásban.

Örményország léte az újkorban egyedül annak köszönhető, hogy megvédte Oroszország.

Örményország kezdete a i. e. IX. századra megy vissza, de az i. sz. XIV. században elvesztette önálló államiságát. Ekkortól a török-perzsa határvidék területe lett, egyszer az egyik, másszor a másik uralma alatt.

Az egykor hatalmas Örményországnak először a keleti része - Nagy-Örményország - került idegen hatalom alá, majd a nyugati rész - Kis-Örményország - is. Ez utóbbinak mai maradványa a libanoni örmény kisebbség, Libanon lakosságának 4-5 %-a örmény, ennek 80 %-a nem-khalkedóni ortodox vallású, 20 % pedig katolikus.

Az oroszok a XIX. század elején jelentek meg a helyszínen, a XVII. sz. óta folyamatos orosz-perzsa háborúk ekkor érték el az örménylakta területeket.

A IV. orosz-perzsa háborúban (1804–1813) Oroszország megszerezte Perzsiától az egykori Nagy-Örményország teljes keleti felét, majd az V. orosz-perzsa háborúban (1826–1828) a mai Azerbajdzsánt is, ahol jelentős örmény kisebbség élt.

A hasonló vallás miatt az oroszok felszabadítóknak számítottak az örmények számára.

A szovjet korban a helyzet viszont bonyolult módon alakult. A moszkvai vezetés egyrészt jó viszonyt akart Törökországgal, ennek érdekében az örmény területek egy jelentős részét a szovjet vezetés áradta Törökországnak az 1921-es karsi békében. Másrészt a szovjet hatalom alatti azerieket is meg akarta békíteni Moszkva, így ők több ajándékot is kaptak:

  • Örményország azeri többségű délnyugati része - Nahicseván - az azeri köztársasághoz lett csatolva,
  • viszont Azerbajdzsán örménylakta része maradt Azerbajdzsánban;

ennek következménye a későbbi - már a szovjet-kor utáni - hosszú azeri-örmény háború, melyet végül az azeriek nyertek meg minden szinten:

  • Azerbajdzsán örménylakta része - Karabah/Arcak - megszűnt, minden örmény elmenekült onnan,
  • Örményország elismerte Azerbajdzsán jogát, hogy tranzitutat működtethessen Nahicseván és Azerbajdzsán többi része között.

Amikor 2018-ben győztek Örményországban a nyugatpárti erők, folyamatosan veszti el az ország az erejét. Az oroszellenes külpolitika eredménye, hogy - szemben a korábbi alkalmakkal - az oroszok nem gátolták meg az azeriek győzelmét a karabahi háborúban.

Most lassan az is bekövetkezik, hogy megszűnik az örmény-iráni határ, ott azeri tranzitút fog épülni, persze formailag amerikai védnökség alatt. Hivatalos neve TRIPP (Trump Route for International Peace and Prosperity) lesz. A valóságban ez előkészület a területsáv Azerbajdzsánhoz csatolására.

zöld - Nahicseván

45 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr8818925428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.08.15. 08:56:00

Azért érdekesek ezek a történetek, mert az európai gondolkodásmód képtelen ilyen tágabb összefüggésben nézni a világot. Mi vagyunk a jófiúk oszt sanyi.
Azt sem veszik észre, hogy itt milyen apróságok határozhatnak meg távolabbi helyeken lezajló történéseket is.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.08.15. 09:00:10

@Deak Tamas:

Igen, ez sajnos közös a magyar "balos" és "jobbos" gondolkodásban: nem hajlandó nagyobb keretet nézni.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.08.15. 09:19:29

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ez inkább a tágan vett európai gondolkodás sajátja, egy délamerikait is simán megvezetsz ilyesmivel.
Most terjeng egy klip, ahol a spanyol strandolók elkapják az érkező arabokat, összemixelve éhező fekete-afriakaiakkal. Ez ugyanez lehet, mint a brazil katonai diktatúra, ahol énekelhettél legálisan emigráns ellenzékiekről.

Boldeone2 2025.08.15. 10:22:45

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Az a baj, hogy az oroszok nem ismerik fel, hogy a régj időknek vége:

Yevgeny Fyodorov supported Nikonov’s view and stated that Russia has the right to demand the return of certain territories from Kazakhstan."
24.kg/english/328195_Kazakhstan_bans_entry_to_four_Russian_State_Duma_deputies_

Tehát kikezdtek Kazahsztánnal is

Boldeone2 2025.08.15. 10:24:33

A vége az lesz, hogy először az érdekszférát vesztik el, majd Putyin halála után akár feldarabolódás is jöhet

Boldeone2 2025.08.15. 10:32:29

@Deak Tamas: Azért ne feledjük - ha már Károlyi- hogy a magyar parlamentben 1910-ben 405 képviselője volt a magyar pártoknak, és csak 8 (3 szlovák és 5 román) a nemzetiségeknek. Tehát 3 millió románnak, volt 5 képviselője! Ezért sem akartak a kisebbségek közös hazában élni tovább, pedig Jászi Oszkár megírta mit kell csinálni, sőt, tett is érte

_Neville 2025.08.15. 10:47:16

Annyiból még rosszabb is mint Károlyi, hogy most nekik azért nagyobb lenne a geopolitikai mozgásterük, mint akkor Magyarországnak volt.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.08.15. 12:18:14

@Boldeone2: a kisebbségeket senki nem kérdezte meg, hol akartak élni, tökfej. A képviselől létszáma meg talán összefügg egyfelől azzal, hogy alig voltak szeparatisták másfelől meg a választóik között éppen annyi volt az analfabéta, amennyit a cenzus engedett.
Na meg jópofa, hogy bevándorolnak ide, aztán képviselet meg minden. Hollandiában mért nincs képviselete a többmillió muszlimnak? Vannak vagy hárman a többmillióból.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.08.15. 12:20:17

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @_Neville: hogy offoljak, alöksz megszülte az első kommentjét a fácsén a tegnapi témában : "Nem igaz az egész, összesározták! Mások kenték rá az egészet ! Bűzlik az egész ügy!"

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2025.08.15. 12:22:24

@Boldeone2:
" Tehát 3 millió románnak, volt 5 képviselője! Ezért sem akartak a kisebbségek közös hazában élni tovább, pedig Jászi Oszkár megírta mit kell csinálni, sőt, tett is érte "

Atyaúristen!

Te ennyire nem érted a világot, meg benne főleg a hatalmi játszmákat. A leírt naiv ostobaságodból kiderül, hogy teljesen elhitted a kommunista történelemtanítás által szajkózott állatságokat (és persze a libisk ezt szívesen továbbvitték.)

Elárulom akkor, hogy miért vették el az országunkat: mert megtehették. Csak ennyi a válasz. Ha lett volna sok képviselőjük az Országházban, akkor ugyanúgy elvették volna, csak még abban a korszakban is nagy lett volna a pofájuk. Miért, most van sok spanyol képviselője USÁ-ban a spanyoloknak? Van pár, de rohadtul nem népességarányos. És ezért majd jól feldarabolják az USÁ-t, nem? :-)

Olvass könyveket, ecsém!

Gery87 2025.08.15. 12:48:28

"Amikor 2018-ben győztek Örményországban a nyugatpárti erők, folyamatosan veszti el az ország az erejét. Az oroszellenes külpolitika eredménye, hogy - szemben a korábbi alkalmakkal - az oroszok nem gátolták meg az azeriek győzelmét a karabahi háborúban."

Inkább arról van szó hogy szerencsétlen örményeknek senki sem kell, nincs ott semmi, sem olaj sem gáz, se ércek....
Oroszország nem le van kötve Ukrajnában.
Ellenben az azeriek meg Irán kell mint veszettséges...

Ennyi.

Gery87 2025.08.15. 12:49:33

Azt meg nem látom hol van itt Károlyi beleeröltetve az örmény helyzetbe?

Gery87 2025.08.15. 12:50:35

@Boldeone2:

Nincs mire feldarabolni az országot.

Gery87 2025.08.15. 12:52:33

@Deak Tamas:

"Na meg jópofa, hogy bevándorolnak ide, aztán képviselet meg minden."

:D
ja bevándorolnak ide 300-400 meg 1000 éve, sőt már itt vannak a honfoglalás előtt aztán még pattogjanak? na azt neem...

Te szerencsétlen faszkalap soviniszta büdösbunkó.

Boldeone2 2025.08.15. 14:59:11

@fofilozofus: @Deak Tamas:

- Csakhogy nem ez a kérdés, hanem az, hogy már megint Károlyiból próbáltok bűnbakot csinálni! Nyilván elvesztettük a háborút, ennek a következkény lett Trianon, de ez nem Károlyiékon múltott, sőt, Jászi Oszkár elment Aradra a Román Nemzeti Tanáccsal tárgyalnik, hogy a magyar kisebbseg kapja meg a wilsoni elveknek megfelelő jogokat. A román szociáldemokraták már akkor is azt mondták, hogy Románia egyesítése a demokratikus elvek figyelembevételével menjen végbe. Nem rajtuk múlott, ami történt

Gery87 2025.08.15. 15:06:17

@Boldeone2:

Károlyi az elején nem akarta provokálni, tárgyalni akart az antanttal, ezért hülyének meg hazaárulónak tartják a farhátiak...

Zelenszkijnek meg azt vetik a szemére hogy nem akar tárgyalni, és hogy miért fog fegyvert az oroszok ellen, adjon fel területeket és győzzön az orosz...tehát hogy miért csinálja az ellentétét.

Hülyék ezek bazmeg.

Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2025.08.15. 16:04:36

Az örményeknek nincs sok választásuk

Ahogy néztem a műholdképen az azeriek már építik az autópályát nakcsiván felé.

Azt se azért építik hogy zsákutca legyen

Ha nem engedik őket át az örmények megszállják azt a korridort ennyi, a történelem most nekik áll nyerésre

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.08.15. 16:26:48

@Boldeone2: dehogynem te hülye, ő kötött külön felesleges fegyverszünetet, és ő eresztette be kardcsapás nélkül a megszállókat, és csak márciusban, Szatmáron világosodik meg, mi a helyzet.

alöksz róz 2025.08.15. 16:27:53

@Deak Tamas: "Hollandiában mért nincs képviselete a többmillió muszlimnak?" - a hollandiai baloldali pártok?

alöksz róz 2025.08.15. 18:03:40

ilyen betegek ezek a kurucinfót olvasó turbómagyar szélsőjobboldaliak, kakiszexet néznek.

hont andrás is megnézte egyébként :-)))

alöksz róz 2025.08.15. 18:10:22

hontnál is megvolt az a pénz, amiért le bírt menni nagyon sunyi szaremberbe.

első dolga volt a videó megtekintése után, hogy jól összeszarozzon mindenkit.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.08.15. 18:47:45

@alöksz róz: hát te meg, hiszen kommenteltél is róla.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2025.08.15. 19:29:50

@Boldeone2:
", sőt, Jászi Oszkár elment Aradra a Román Nemzeti Tanáccsal tárgyalnik, hogy a magyar kisebbseg kapja meg a wilsoni elveknek megfelelő jogokat"

:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)

Beszarok, behugyozok.
Tudod, mit, inkább hagyjuk ezt a beszélgetést, szerintem felesleges. :-)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.08.15. 20:24:11

@fofilozofus: fyi, Hock János leszármazójával beszélsz. Ebből is látszik, milyen képességű alakokkal verte az isten százhét éve ezt a szerencsétlen nemzetet.

Madarász Henrik 2025.08.15. 20:30:10

Hát igen, ilyen szerencsétlen kretént nehéz találni mint ez a Pasijan, talán az alkoholista Jelcin versenyezhet vele, aki alatt szétlopták Oroszországot a nyugatiak és a oligarchák.

alöksz róz 2025.08.15. 20:49:04

@Deak Tamas: nem néztem meg, de egyébként nem lett volna semmi különösebb, ha megnézitek, minden pornófilm elején van akciómentes felvezetés...

Gery87 2025.08.15. 20:57:54

@alöksz róz:

Már az önmagában beteg hogy valaki kurucinfót néz.

Boldeone2 2025.08.15. 22:02:13

@fofilozofus: Inkább szarjál be és hugyozzál be! Ha azon múlik, akkor írok még...

Boldeone2 2025.08.15. 22:09:56

@fofilozofus: "Miért, most van sok spanyol képviselője USÁ-ban a spanyoloknak"

- Milyen " spanyoloknak, ember" , azok latin- amerikaiak és nem "spanyolok" Aki az USA- ban él és állampolgárságot kap, onnantól már " amerikai" lesz, elsősorban, képviselőként is

Boldeone2 2025.08.15. 22:22:32

@Deak Tamas: "Ahogy Tisza István miniszterelnök mondta a kivételes hatalomról szóló törvény beterjesztésekor: „Az egész magyar nemzet tettre készen jön királya hívására a zászlók alá s nekünk, a kormány tagjainak, éreznünk kell azokat a nagy és szent kötelességeket, amelyeket ez a lelkesültség hatványozott erővel hárít a mi vállainkra."

Tisza volt a háborúpárti, feudális csökevény, aki az általános választójogot is ellenezte!

A Magyar Nemzeti Tanács kiáltotta ki a köztáraságot, ami az akkori szóhasználat szerint többpártrendszerre épülő, általános és titkos választójogon alapuló parlamentáris demokráciát jelentett
Ezt vezette rövig ideig Hock János, akire én büszke vagyok

Gery87 2025.08.16. 00:36:13

@Boldeone2:

„Az egész magyar nemzet tettre készen jön királya hívására a zászlók alá s nekünk, a kormány tagjainak, éreznünk kell azokat a nagy és szent kötelességeket, amelyeket ez a lelkesültség hatványozott erővel hárít a mi vállainkra."

Kurva nagy fasság, terelsé, hazugásg, eleve a nép 95% meg sem volt kérdezve arról mit akarnak!
A "nemzet" max a nemesség volt. A többiek le vannak szarva.
Feudális hazaárulók.

Boldeone2 2025.08.16. 01:49:42

@Gery87: Így van. Azt nem értik Deákék, hogy a háborúból hazatérő katonák már nem akartak harcolni tovább

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.08.16. 07:22:32

@alöksz róz:

Megkérdeztem az ai-t. Szerinte az egyezés valószínűsége 52 %.

alöksz róz 2025.08.16. 08:12:11

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: pedig ő csinálta, hogyhogy csak ennyit mert rá mondani? :-)

alöksz róz 2025.08.16. 08:14:18

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: lehet tényleg meg kell nézni. sokat nem változhatott, fiatalkorában is pont ilyen csúnya lehetett szegény.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.08.19. 09:47:10

@Boldeone2: legyél is büszke te barom. Lőkösházán, Hidasnémetin is büszkék rá.
Nem akartak harcolni a katonák a négy év véreső után, ez igaz.
A Felvidéket elfoglaló csehek négyéves vellnessztúráról jöttek, ugye?
Mint ahogy Atatürk katonái ugyanígy, megtoldva némi szaudi sivatagi tisztítókúrával?
Pilsudski katonái is nyaralásból verték ki a bolsikat 1920-ban, he?

Írd már meg az étrendedet, alapból emberi lény nem lehet ekkora degenerált barom ! Bár aki az országcvesztő Hock leszármazója, talán mégis, szép pár voltak a beszédhibás Károlyival.

Gery87 2025.08.19. 16:31:26

@Deak Tamas:

"A Felvidéket elfoglaló csehek négyéves vellnessztúráról jöttek, ugye?"

Mögöttük ott volt az antant a hírszerzésével, a tisztjeivel (olaszok) pénzével, fegyvereivel!
Te barom, ha már ennyire izgat a téma akkor járjál utána rendesen.

"Mint ahogy Atatürk katonái ugyanígy, megtoldva némi szaudi sivatagi tisztítókúrával?
Pilsudski katonái is nyaralásból verték ki a bolsikat 1920-ban, he?"

Mondjuk Atatürknek a szovjetektől a lengyeleknek emg az antatnttól volt erre forrása, pénz, fegyver, élelem...te barom!

Nekünk ki adott volna bármit?

Olyan sötét vagy hogy fáj.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása