magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

2017. április 22. 07:07 - MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes

Miért nem vagyok liberális?

Sokan sokszor kérdezik, miért nem vagyok liberális?

Ehhez úgy  a legegyszerűbb válaszolnom, ha elmondom, miért voltam egykor liberális.

Aki ismer vagy aki olvassa hosszú ideje írásaimat - melyek közül sajnos a 2005 előttiek nincsenek fent a BircaHang Médián, nem tartottam akkor fontosnak írásaim gyűjtését -, az jól tudja, életem legnagyobb részében liberális voltam. Amikor még kamaszkoromban elkezdtem értdeklődni a politika iránt, rögtön liberálisként kezdtem. 1984-1985 környékén meginogtam a liberalizmusban, de hamar visszatértem hozzá, majd 1993-1994 környékén ismét meginogtam benne, de 1999-2000 körül megint visszatértem hozzá. Természetesen többféle módon voltam ez idő alatt liberális, a liberalizmus több irányzatában hittem, de most ennek taglalása nem célom. A lényeg: gyakorlatilag 2006 környéken kezdtem szakítani a liberális eszmével, s csak 2009 környékére lettem immár valódi ellenfele a liberalizmusnak.

Kiválasztottam az 5 legfontosabbat okot.

Hittem a racionalitásban, abban, hogy a felvilágosodás a legjobb kor, mely megszabadította az embert a szellemi béklyóktól. Annak ellenére hittem ebben, hogy eközben keresztény hívő voltam, de nem láttam ebben ellentmondást, mivel azt vallottam, hogy a vallás egy specifikus terület, ahol az irracionalitás az alap, míg más területeken ez nincs így.

Rájöttem azóta, a felvilágosodás nem más, mint  a rossz uralmának növekedése, az ember igazi valójának megtagadása, s a szellemi béklyó éppen az, ha elfeledjük az emberi valódi énjét, azt hamis eszmékkel keverjük.

Hittem, hogy a magánérdek elsőbbsége maximálisan jó dolog, mert  a társadalom tagjai az egész társadalom javát szolgálják, ha mind egyenként saját magánérdeküket követik.

Ma már tudom, az emberi önzés sosem pozitív érték, S az önző egyénekből sosem lesz jó társadalom.

Hittem abban, hogy a szabad piac lehetséges, s azt is, hogy az képes megoldani a legtöbb társadalmi problémát.

Tudom már, ez fatális tévedés. Szabad piac eleve nem létezik, ez csak egy utópia, ráadásul a szabad piac csak az erősek uralma a gyengék felett, ami nem lehet egy normális társadalom alapja.

Hittem az állam és az egyház elválasztásában, azaz a szekuláris államban.

Ma már tudom, a szekuláris állam valójában ateista állam, mely semmivel nem jobb egyes k9zépkori államoknál, ahol az egyházak politikai hatalmat gyakoroltak. Tudom, a semleges állam szimpla hazugság, ilyen nincs és nem is létezhet.

Hittem, hogy a liberális demokrácia nem egy jó rendszer, de minden más rendszer rosszabb nála.

Rájöttem: a liberális demokrácia a legrosszabb rendszer, amit az emberiség valaha kitalált. A liberális demokrácia a valóságban egy emberellenes, abszurd diktatúra.

Ez tehát az 5 legfontosabb ismérv, minden más csak ezekből következik.

 

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr6112430309

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Yorg 2017.04.22. 10:26:45

Szóval azt mondod, hogy még a szovjet típusú kommunizmus is jobb a libdemnél? Még Pol Pot is?

Nem kéne a ló túloldalára átesni szerintem.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.04.22. 16:43:51

@Yorg:

Általában és hosszú távon igen, ami nem jelenti azt, hogy ne lennének egyedi momentumok, amikor jobb a liberális demokrácia.

Yorg 2017.04.22. 17:52:52

@MaxVal BircaMan HJCD: Hosszú távon mind halottak vagyunk.
Amíg nem tudsz jobbat, addig marad a libdem, azt kell élhetőbbre alakítani.

Midnight Run 2017.04.23. 18:53:19

@MaxVal BircaMan HJCD: A magámérdek és az emberi önzés nem feltétlenül két azonos dolog. Magánérdekből sokszor segítek embertársaimnak, mert tudom, hogy másokon való segítség (elsősorban cselekedet által, nem pénzadásról van szó), az rajtam is segít lelkileg. Nem tudom, hogy ez önzés-e, de szerintem nem a szó klasszikus értelmében. Az önzés az lenne, ha hagynám a másikat a bajban.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.04.24. 05:59:46

@Midnight Run:

Ez egyéni hozzáállás, de a liberális társadalom nem ezen alapszik.

EddieCivic5g 2017.04.24. 07:04:11

Nem értem, miért nem létezhet, miért lenne hazugság egy vallássemleges állam.

"...ráadásul a szabad piac csak az erősek uralma a gyengék felett..." Ezt meg főleg nem értem, mindig is minden arról szólt, és arról fog szólni, hogy egy szűk, erős elit uralkodik a gyengék felett. Jobb esetben vannak időnként választások, ahol a kisemberek eldönthetik, hogy épp melyik politikai elit uralkodjon rajtuk, de a lényegen nem változtat.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.04.24. 08:22:14

@EddieCivic5g:

Az ideológialag semleges állam utópia, mindig van egy államnak eszmei alapja. A liberális államnak pl. a liberális eszme.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.04.24. 08:23:18

@EddieCivic5g:

A liberalizmus fő baja: a valódi elitet nem választja senki, a választott politikai vezetők pedig ezen elit szolgái.

EddieCivic5g 2017.04.24. 20:23:15

@MaxVal BircaMan HJCD: Értem, hogy mindig van egy alap ideológia, de azt nem, hogy ez miért egy vallás. A vallás legyen mindenki magánügye, abban hisz, amiben akar.

A másodikat viszont nem értem. Ki az az elit, és hol van, akit nem választott senki? Ha senki nem választotta őket, akkor hogy lettek ők az elit? Ha azt mondjuk, hogy mostantól pl illiberalizmus /vagy bármilyen más -izmus/ van, akkor ez a titokzatos elit csak úgy eltűnik/megszűnik/félreáll?

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.04.25. 05:32:59

@EddieCivic5g:

Elit mindig van. A jó az, ha látható és felelős a társadalom felé. A liberalizmus az első társadalmi rend, ahol az elit hátul van és nincs semmilyen kötelezettsége.

Lásd: bircahang.blog.hu/2017/04/07/100_ev_butasag

EddieCivic5g 2017.04.25. 06:59:07

@MaxVal BircaMan HJCD: Ez mindig is így volt, és ezután is így lesz, az elit addig vállal felelősséget, és kötelezettséget a társadalom felé, amíg meg nem választják. Vagy más úton hatalomra nem kerül. Utána már teljesen mindegy, hogy a háttérben fű alatt okoskodnak, vagy nyíltan, miközben a társadalom száját befogják néhány látszatintézkedéssel. Amíg a társadalom meg nem unja. Jobb esetben választás, rosszabb esetben forradalom útján lecseréli az elitet, majd kezdődik minden elölről. Lásd Románia. Falhoz állították az elitet, de mi változott azóta? Nem sok minden...
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása