magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Pénz és az élet

Említettem ezt a témát egy héttel ezelőtt.

Az ókori görögök azt mondták: csak az lehet igazi szabad ember, akinek nem kell munkát végeznie megélhetése céljából. Ezért nézték le nem csak a rabszolgákat, a nőket, hanem a szegény, dolgozni kénytelen, jogilag szabad férfiakat is.

A problémával mindenki szembesül előbb-utóbb. Az alacsony jövedelmű többség azonnal, hiszen ideje legnagyobb része munka, ami ha nem lenne, teljes megélhetése azonnal súlyos veszélybe kerülne.

De a magas jövedelműek se állnak jobban. Nekik csak annyival jobb, hogy jellemzően van pár hónap tartalékuk, esetleg eladható vagyontárgyuk, de jellemzően nekik a megszokott életszínvonaluk is magasabb, márpedig sokkal nagyobb lelki gond jólétről visszaesni tisztes szegénységbe, mint egy eleve szegény létezésben folyamatosan lenni vagy arról lejjebb esni.

Magyarországon a lakosság kb. 60 %-a szegény, s még 30 %-a viszonylag magas jövedelmű alsó középosztálybeli, Bulgáriában az eltérés annyi, hogy ezek a számok inkább 70 % és 20 %, de nagyjából a helyzet ugyanaz. Egy gazdag nyugati magállamban pedig jellemzően ugyanez fordított: 20 % szegény és 70 % alsó középosztálybeli.

Tehát még a világ leggazdagabb országaiban is ritkaság az olyan ember, aki az ógörög szabványok szerint "igazán szabad".

Hogyan is oldja fel ezt a problémát a kisember? Én három fő hozzállástípust tapasztalok.

A nagy többség követi a liberális demokrácia szabályai számára legkedvezőbb kiutat. Egyszerűen komolyan elhiszi, hogy bérmunkás státusza adja élete értelmét, de legalábbis igyekszik nagyon úgy tenni, mintha elhinné ezt - ez utóbbi valahogy úgy mint az a templombajáró ember, aki lelke mélyén nem is hisz az egészben, de nagyon-nagyon szeretne hinni.

Ez amolyan sajátosan értelmezett, kifordított egzisztencializmus. Ha már nem tudunk hitelesen élni, igyekezzünk meggyőzni magunkat, hogy a hiteltelen életben rejlik a hitelesség. Szerintem mély élethazugság, s a lehető legkárosabb dolog a világon. Ha hosszú ideig tart ez az állapot, a lélek elvész.

Aztán van egy olyan rész is, mely az aszkézist választja. Azaz saját igényeit az anyagiakhoz igazítja. Ez valóban jobb állapot az előbbihez képest, de az alapprobléma megmarad: marad az anyagi függőség így is. Ami viszont tény: ez a módszer hosszú időn át fenntartható, mivel lelki stabilitást eredményez.

Az én kedvencem a harmadik út. Sajnos keveseknél tapasztalom, de szerencsére létező jelenség ez is. Ez a hozzáállás egy amerikai kálvinista teológus, Reinhold Niebuhr imájával érzékeltethető a legjobban, melynek szövegét én egy filmből ismerem: "Istenem, adj erőt, hogy elfogadjam a megváltoztathatatlant, adj bátorságot hogy megváltoztassam a megváltoztathatót, s adj bölcsességet, hogy meg tudjam különböztetni ezt a kettőt.".

A minket körbeszorító liberális társadalom keretein belül nem lehetséges a megoldás az alapkérdésre, de erkölcsi felelősségünk nem segíteni ezt a romlott rendet se azzal, hogy közvetlenül igent mondunk rá (ez az első út), se azzal, hogy közvetve segítjük (ez a második út).

206 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr9215419262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.24. 16:59:18

@eleteros:

Nem, hiszen a 2 nem ugyanaz.

Mindenki jobban akar élni, de éppen azt ismerik fel az emberek, hogy a liberális rendszer csak egy törpe kisebbségnek ad jólétet.

eleteros 2020.02.24. 17:19:13

@MAXVAL bircaman közíró: A liberalizmus utáni rendszerben nem lesznek olyan törpe kisebbségek akiknek sokkal több jólétet nyújt a rendszer az átlag kisemberhez képest?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.24. 18:46:45

@eleteros:

Nyilván mindig lesznek társadalmi különbségek. Ezek mértéke a lényeg. S az, hogy az alsók se éljenek nélkülözésben.

eleteros 2020.02.26. 12:26:04

@MAXVAL bircaman közíró: És ez egy liberális társadalomban nem megvalósítható?

eleteros 2020.02.26. 13:25:35

@MAXVAL bircaman közíró: Norvégiában nagyok a társadalmi különbségek és az alsók nélkülülöznek miközben egy illiberális társadalomban kevésbé van (lesz) ez így?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.26. 13:39:43

@eleteros:

Norvégia kivételes helyzetben van: a lakosság sázmához képest óriási természetes erőforrások állnak rendelkezésre. Így ott egy kicsit is igazságosabb elosztással mindenki felemelhető, ami tény is ott: Norvégiában aki legalább nem alsó-középosztálybeli, az vagy idegen illegális migráns vagy drogos szenvedélybeteg.

Szóval ott a helyi normális és legális lakosságból senki se nélkülöz, még szegények sincsenek. Mondjuk egy betanított segédmunkás a legrosszabb iparágban is megkeres 1 millió Ft havi nettó körül.

De Norvégiához hasonló helyzetben még talán 6-7 ország van, Brunei és pár kis arab olajállam, meg Egyenlítői Guinea. S ezek közül a többség nem liberális rendszert működtet. Azaz az ilyen kivételes természeti adottság miatti jólét nem rendszerfüggő. (Egyenlítői Guineában meg nyomor van, mert egy kis elit mindent ellop magának.)

eleteros 2020.02.26. 13:45:19

@MAXVAL bircaman közíró: Szóval egy liberális társadalom is lehet igazságos?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.26. 14:08:11

@eleteros:

Nyilván lehet, de ez ellentétben áll alapelveivel. Ill. a liberalizmus a saját gyakorlatát nyilván igazságosnak tekinti.

eleteros 2020.02.28. 11:45:03

@MAXVAL bircaman közíró: Szóval Norvégia olyan liberális állam ami a kisembereknek is relatív jólétet és igazságot biztosít de mindez a liberalizmus alapelveivel ellentétes?

eleteros 2020.02.28. 11:45:10

@MAXVAL bircaman közíró: Szóval Norvégia olyan liberális állam ami a kisembereknek is relatív jólétet és igazságot biztosít de mindez a liberalizmus alapelveivel ellentétes?

eleteros 2020.02.28. 13:12:25

@MAXVAL bircaman közíró: Akkor Norvégia tulajdonképpen egy illiberális ország?

vergyula 2020.02.28. 16:34:58

@MAXVAL bircaman közíró: Kitalálom: úgy érted, hogy Norvégia az ultraliberális berendezkedése ellenére biztosít relatív jólétet és igazságot a kisembereknek is, és ez valójában a természeti kincseinek köszönhető. De: ha illiberális állam lenne, akkor a kisemberek még nagyobb jólétben élhetnének, csökkennének a társadalmi különbségek. Jól értem?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.28. 16:53:36

@vergyula:

Így is lehet értelmezni. De én ennnél kevesebbet akartam mondani: Norvégia nem a liberalizmusa miatt gazdag. Így nem lehet példa a liberális modellre.

Gery87 2020.02.28. 20:57:05

@MAXVAL bircaman közíró:

Norvégia amiatt gazdag és van egy csomó tartalék lóvéja mert nem herdálták el mint az arab olaj-elit fasságokra meg a hatalmuk fenntartására! Annyit tudtak belőle kihozni hogy ők kurva jól élnek, meg gürizik nekik többmillió ázsiai vendégmunkás....kb rabszolgaként jogok nélkül....a polgárok meg az állam csecsén lógnak...
Vagy nézd meg Venezuálát....

Norvégia a liberalizmus ÉS az olaj miatt gazdag....ez persze nem jelenti hogy minden liberális állam gazdag lesz!
Annyit jelent ha jól csinálják a lehető legtöbb embernek lesz jó...nem egy szűk elitnek!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.29. 07:27:03

@Gery87:

Nem, Norvégia éppenhogy NEM liberális módon kezeli az olajkincset, hanem de facto állami vállalat intézi azt. A liberális módszer privatizálást jelentene, deregulációt, a piac szabad működését.

eleteros 2020.02.29. 11:45:13

@MAXVAL bircaman közíró: Tehát Norvégia ultraliberális de a legnagyobb gazdasági vagyonát nem liberális módon kezeli?

eleteros 2020.02.29. 13:29:41

@MAXVAL bircaman közíró: Akkor mitől ultraliberális Norvégia gazdaságilag?

eleteros 2020.02.29. 13:44:32

@MAXVAL bircaman közíró: Szóval Norvégia nem liberális (illiberális) gazdaságilag?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.29. 14:10:40

@eleteros:

De az, viszont a tremészeti kincseikre nem alkalmazzák a liberális elveket.

eleteros 2020.02.29. 18:47:52

@MAXVAL bircaman közíró: A legnagyobb gazdasági erőforrásukra nem alkalmazzák a liberális gazdasági elveket mégis liberálisak gazdaságilag?

eleteros 2020.02.29. 19:30:23

@MAXVAL bircaman közíró: Szóval akkor Norvégia nem liberális gazdaságilag?

eleteros 2020.02.29. 20:35:36

@MAXVAL bircaman közíró: Konkrétan hogyan liberális Norvégia gazdaságilag?

eleteros 2020.03.01. 12:57:56

@MAXVAL bircaman közíró: Miben myilvánul meg a norvég gazdaság liberális alapja ha a legnagyobb gazdasági erőforrásukat ami a társadalmuk alapvető formáját határozza meg nem liberális módon kezelik?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.01. 15:38:27

@eleteros:

Az egész gazdaság liberális. Egyszerűen ezzel a tremészeti kimcsükkel kivételt tettek.

eleteros 2020.03.01. 18:01:34

@MAXVAL bircaman közíró: De ha a norvég gazdaság legnagyobb részét adó forrás-bevétel kezelése nem liberális módon történik, és ez az az alap amire a társadalmi berendezkedésük és gazdasági erejük épül, akkor hogy lehet a gazdaságukat mégis liberális alapúnak nevezni?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.01. 18:05:19

@eleteros:

A skandináv szocdem mozgalom hatása, hogy a természeti kincsekre másképp tekintenek, mint ahogy kellene a liberális elvek szerint. Egyszerűen amikor felfedezték ezt a kincset 50 éve, speciális státuszt adtak neki. Van is erről egy érdekes film, most nem jut eszembe a címe éppen.

eleteros 2020.03.01. 19:50:21

@MAXVAL bircaman közíró: És annak ellenére, hogy a norvég gazdaság alapvető mozgatórugója és fő bevételi forrása ez a illiberális elveken alapuló hozzáállás, attól még a gazdaságuk liberálisnak nevezendő?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.02. 05:58:36

@eleteros:

Igen, mivel e nem liberális hozzáállás egyedül erre a természeti kincsre vonatkozik.

Ha teljes alkoholfogyasztásod kóser szilvából áll, kóser lesz a háztartásod, ha közben semmi más zsidó étkezési szabályt nem tartasz be? Nem.

eleteros 2020.03.02. 19:02:58

@MAXVAL bircaman közíró: És hány százaléka származik a norvég gazdaságnak ezekből az illiberális módon kezelt természeti kincsekből?

eleteros 2020.03.02. 19:32:22

@MAXVAL bircaman közíró: Milyen információ-forrás alapján?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.02. 19:35:02

@eleteros:

Nem tudom. Erre tippelek. A norvég gazdaság fele, talán kicsit több olaj és földgáz alapú.

eleteros 2020.03.02. 19:38:19

@MAXVAL bircaman közíró: Szóval ez csak egy tipp és lehet, hogy jelentősen más ez a százalék?

eleteros 2020.03.03. 16:33:57

@MAXVAL bircaman közíró: Utána szoktál az ilyen adatoknak nézni vagy csak érzésed szerint tippelsz?

eleteros 2020.03.06. 14:54:29

@MAXVAL bircaman közíró: Hol néztél utána, hogy Norvégia olaj-földgáz bevételei hány százalékát adják a gazdaságuknak?

eleteros 2020.03.06. 15:03:32

@MAXVAL bircaman közíró: Szóval alapvető következtetéseket vonsz le a norvég társadalom helyzetére olyan adatokból aminek nem olvastál utána?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.06. 15:06:23

@eleteros:

Mivel közismert a norvég hatalmas ásványkincs megléte és szerepe, felesleges utána nézni a konkrét adnak. Mindegy, hogy 40, 50 vagy 60 %.

eleteros 2020.03.06. 15:13:33

@MAXVAL bircaman közíró: Az, hogy a norvég ásványkincs megléte és szerepe közismerten ilyen nagy arányú azt honnan lehet tudni?

nanebasszá 2020.03.07. 19:37:13

@eleteros: eddig jól szórakoztam, de lécci pörögjünk fel, mert ez így uncsi :D
Már a hét elején utánanéztem, hogy 25-30%. De bircát a tények soha nem zavarták. Ő kinyilatkozta, hogy 60%, akkor annyi. Tessék elfogadni és továbblépni.
És ezek a mocsok norvégok annyira illiberálisan fektették be, hogy egy fillér sincs országon belül. Külföldi hájtek cégekbe meg ingatlanokba meg értéktelen részvényekbe fektették.
Hát ezek annyira hülyék, hogy nem találtak egy gázszerelőt egész Norvégiába?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.07. 20:15:33

@nanebasszá:

Azt mondtam, jelentős. A te 30 %-os adatod is az, bár én keveslem.

eleteros 2020.03.08. 22:01:16

@MAXVAL bircaman közíró: Konkrétan milyen hírekből, könyvekből?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.09. 05:23:24

@eleteros:

Filmek, újsághírek, könyvek. Aki tájékozott ember kicsit is, ismeri Norvégia helyzetét.

eleteros 2020.03.10. 14:29:48

@MAXVAL bircaman közíró: Konkrét forrást (linket) tudsz idézni ahol ez az adat le van írva?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.10. 14:46:36

@eleteros:

Nem. De keress rá a neten szerintem. Mondjuk a "norvégia" "kőolaj" "földgáz" szavakkal.

eleteros 2020.03.10. 16:48:32

@MAXVAL bircaman közíró: Te nem szoktál a neten (vagy máshonnan, idézhető módon) utánanézni az olyan adatoknak amire alapozod a társadalmi-politikai következtetéseidet?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.10. 17:10:19

@eleteros:

De igen, kivéve ha:
- az adat triviális, közismert,
- a téma nem fontos.

eleteros 2020.03.10. 17:43:43

@MAXVAL bircaman közíró: És akkor sem nézel utána, ha valaki konkrétan rákérdez, esetleg cáfol?

eleteros 2020.03.11. 18:41:15

@MAXVAL bircaman közíró: És miből látod, hogy egy cáfolat komolytalan? Abból, hogy nem ad idézhető referenciát, vagy esetleg csak annyit mond, hogy az általa idézett adat köztudott?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.11. 19:10:12

@eleteros:

Ha lenne bármi komoly adat arra, hogy nem igaz, hogy a norvég gazdaság meghatározó része az olaj és a földgáz, akkor utána néznék alaposabban. De ilyen adatot sose hallottam, még te se állítottad ezt.

eleteros 2020.03.11. 19:40:30

@MAXVAL bircaman közíró: És ha valaki csak konkrétan megkér, hogy nézzél utána annak a tippednek, hogy "60% körülire saccolom" (amire aztán a társadalmi-politikai következtetéseidet alapozod) akkor sem nézel utána?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.11. 19:43:35

@eleteros:

Mert nincs jelentősége. Ha csak 40 %, az is sok.

Nem a 60 %-ra alapozom következtetéseimet, hanem arra, hogy ez az iparág meghatározó szerepű az országban.

eleteros 2020.03.11. 19:49:39

@MAXVAL bircaman közíró: És ha valaki csak konkrétan megkér, hogy nézzél utána (és számokkal támaszd alá), hogy tényleg meghatározó szerepű-e ez az iparág a norvég gazdaságban, akkor sem nézel utána?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.11. 20:56:02

@eleteros:

Ha a téma fontos, akkor megnézem.

Ha csak egy troll marháskodása, az nem fontos. Lásd a te esetedet.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.03.12. 14:47:17

www.napi.hu/nemzetkozi_gazdasag/gaz_rekordot_dontottek_a_norvegok.654689.html

Norvégia egyebek között kőolaj- és földgázkészletének köszönheti gazdagságát. Az olaj- és gázkitermelésből származó állami bevételekből képzett norvég olajalap vagyona meghaladja az ezermilliárd dollárt. A norvég olajalap a legnagyobb szuverén befektetési alapkezelő a világon.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.03.12. 15:20:38

@MAXVAL bircaman közíró: hajjaj, ráadásul ballib lapba. Csodálkoztam h megjelent.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.12. 16:40:34

@Deak Tamas:

Átvertük őket hamis adatainkkal, pedig a valóságban nincs se olaj, se gáz a Norvégiai Köztársaságban.

nanebasszá 2020.03.12. 19:35:14

@Deak Tamas: Már elnézést, de a cikk adatait senki nem vitatja.
Korunk legnagyobb gondolkodója viszont kinyilatkozta, hogy a norvég gazdaság bevételének 60%-a az olajiparból származik. És akkor a makacs tények:
"A norvég GDP 52,7%-a származik a szolgáltatási szektorból, 45,1%-a az iparból és 2,2%-a a mezőgazdaságból. 2008-ban az ország GDP-jének 25-30%-át az olajipari szektorban termelték meg." Ide tartozik egyébként az olajipari berendezések exportja is, ami jelentős bevételnek számít. De vegyük a 30%-ot. Az olajjövedelem felhasználási célértéke 4 azaz NÉGY %!!!
Tehát a bevétel 1,25%-át használják fel a költségvetésben.
De tök feleslegesen írom ezeket, mert korunk legnagyobb gondolkodóját nem zavarják a tények. Ha ő egyszer 60-at mondott, akkor annyi. Ha a norvég pénzügyminiszter személyesen hívja fel, hogy nem. Akkor is.
Ja és a forrás:
2010-2014.kormany.hu/download/5/08/00000/norvegia.pdf

eleteros 2020.03.12. 20:48:04

@MAXVAL bircaman közíró: Szóval, nálad az a troll definíciója, aki megkérdezi, hogy tudsz-e idézhető forrást az általad mondott adatra, és akkor sem nézel utána, ha valaki rádcáfol?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.13. 06:59:41

@eleteros:

Nézd meg a vita folyamát.

Norvégia csak egy példa volt. Amint megjelent,belekapaszkodták, mert az eredeti gondolatot, amire példának lett felhozva, nem tudtad cáfolni.

Aztán amint megjelent konkrét szám az ásványkincs szerepéről, már Norvégia se lett téma, csak a konkrét szám.

Érzékeltetem a vitát most, annak végső részét.
X: "A kutyák hűségesebbek, mint a macskák."
Y: "Nem igaz. A szomszéd höszkije elszökött."
X: "Megesik ez. A kutyák 4-5 %-a északi fajta. Azok mások."
Y: "A helyes adat 0,789 %. Szóval a kutyák nem hűségesebbek a macskáknál."

nanebasszá 2020.03.13. 14:40:37

@MAXVAL bircaman közíró: és az én utolsó hozzászólásomhoz miért nem érkezett válasz? Igaz nem hozzád intéztem, de eddig mindenbe belekotyogtál. :D

Gery87 2020.03.13. 16:56:24

Norvégia koncessziókat adott ki a külföldi olajtársaságoknak, cserébe a magas részesedésért....ez piaci alapú dolog? igen.
A pénzt az olajalapba pumpálják, befektetések cégek, kötvények, részvények, ingatlanok stb formájában...
piaci alapú dolog? igen.
A költségvetés kis résézt pótolják ki az "olajpénzekkel"...
piaci? igen.
Emellett fejlett ipar, szolgáltatószektor jellemzi...magas életszinvonal, jó oktatás, EÜ...stb
demokrácia, átláthatóság stb.

Magyarán nem egy Venezuela ahol egy komcsi elmebeteg rendszer még temérdek olajjal is képes lenullázni magát....meg nem egy kibaszott Közel-keleti olajállam....ahol milliárdos despota sejkek magáncélú fasságokra, abszolút hatalmuk megtartására meg csini szállodákra költik az olajpénzeket!

igazából Norvégia a példa rá hogy csak a liberális-demokratikus-piaci modell az ami az ásványkincseket is jól tudja használni...a többi az pazarol és nulla társadalmi felelősségvállalása és jövőképe van!

nanebasszá 2020.03.13. 18:52:26

@MAXVAL bircaman közíró: A kérdés, hogy a forrás hazudik (kormány) vagy te. Figyelem! Eldöntendő kérdés. Maszatolásnak helye nincs.

nanebasszá 2020.03.13. 18:55:11

@MAXVAL bircaman közíró: Jajj, bocsánat.
A kérdés, hogy a te kijelentésed igaz vagy a tények, amiket bemásoltam. (Norvégia gazdaságának 60%-a az olajiparra épül vs 1.25%)

nanebasszá 2020.03.13. 18:57:05

@MAXVAL bircaman közíró: biztos nemolvastad:D
nanebasszá 2020.03.12. 19:35:14
@Deak Tamas: Már elnézést, de a cikk adatait senki nem vitatja. Korunk legnagyobb gondolkodója viszont kinyilatkozta, hogy a norvég gazdaság bevételének 60%-a az olajiparból származik. És akkor a makacs tények: "A norvég GDP 52,7%-a származik a szolgáltatási szektorból, 45,1%-a az iparból és 2,2%-a a mezőgazdaságból. 2008-ban az ország GDP-jének 25-30%-át az olajipari szektorban termelték meg." Ide tartozik egyébként az olajipari berendezések exportja is, ami jelentős bevételnek számít. De vegyük a 30%-ot. Az olajjövedelem felhasználási célértéke 4 azaz NÉGY %!!! Tehát a bevétel 1,25%-át használják fel a költségvetésben. De tök feleslegesen írom ezeket, mert korunk legnagyobb gondolkodóját nem zavarják a tények. Ha ő egyszer 60-at mondott, akkor annyi. Ha a norvég pénzügyminiszter személyesen hívja fel, hogy nem. Akkor is. Ja és a forrás: 2010-2014.kormany.hu/download/5/08/00000/norvegia.pdf

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.13. 19:08:55

@nanebasszá:

Valószínűleg mind a 2 igaz szám, csak mást mér.

A vita szempontjából az én számom releváns.

nanebasszá 2020.03.13. 19:51:57

@MAXVAL bircaman közíró: 1,25% vs 60%. Mindkettő igaz, de a 60% a releváns, mert az a te seggedből jött.
Ekkora kretén vazze a világon nincs. A kormány még hazudik. Mondjuk én ezt már régóta tudom, de jó volt tőled is hallani! Muhaha

eleteros 2020.03.13. 20:43:25

@MAXVAL bircaman közíró: Szóval az, hogy a norvég gazdaság jelentős vagy nem jelentős bevétele származik a gáz- és kőolajszektorból az teljesen lényegtelen az érvelésedhez?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.13. 20:45:13

@eleteros:

Onnan származik a jóléti állami modell fenntartása. Ez volt ugyanis az ok, ami miatt eleve fel lett hozva Norvégia mint példa.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.13. 20:47:15

@nanebasszá:

Egy példa.

A szobában van 99 egér és 1 elefánt.

A szobában lévő állatok alig 1 %-a elefánt, de a szobában lévő állatok tömegének 99,9 %-a elefánt.

Mind a 2 adat igaz, csak mást mérnek.

eleteros 2020.03.13. 20:51:38

@MAXVAL bircaman közíró: Szóval az, hogy a norvég gazdaság jelentős vagy nem jelentős bevétele származik a gáz- és kőolajszektorból az teljesen lényegtelen a jóléti állami modelljük fenntartásához?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.13. 20:54:10

@eleteros:

A lényeg: ez a pénz mire megy. Máshol nincs ez a különleges forrás, így az adókból megy a jóléti rendszer finanszírozása. Ami függ a gazdaságtól. Norvégia esetében van független forrás, ezért tartható fenn az a jóléti állam, mely máshol omladozik a liberális rend bukdácsolása miatt.

eleteros 2020.03.13. 21:04:41

@MAXVAL bircaman közíró: Az, hogy a norvég gazdaság bevételeinek hány százaléka származik ebből a független forrásból az lényegtelen a jóléti államuk fenntarthatóságának szempontjából?

nanebasszá 2020.03.13. 21:09:05

@MAXVAL bircaman közíró: köszi, ez egy tökéletes példa arra, hogy mekkora kretén vagy. Ahelyett, hogy egyszer az életben elismernéd, hogy bocsi hülyeséget írtam. Még mindig az igazad véded és egyre nagyobb baromságokat írsz. Már fényévekre vagy a valóságtól, de még nyomod tovább. Épp úgy, ahogy az első kommentemben már megírtam (Deáknak)

nanebasszá 2020.03.13. 21:26:09

@MAXVAL bircaman közíró: nyomorult, kretén, elmebeteg vagy. Ez van.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.13. 21:28:25

@nanebasszá:

Megértelek. A normalitás elmebetegségnek látszik ballibbant aggyal.

nanebasszá 2020.03.13. 21:34:07

@MAXVAL bircaman közíró: még nem tűnt fel, hogy mindenki szembe jön az autópályán? A fehér köpenyes bácsik majd mindjárt megsimogatják a buksid, hogy jól van Iván, ma már minden harcot megnyerték, most már aludj, hagyj valamit holnapra is. Muhaha

nanebasszá 2020.03.13. 21:54:34

@MAXVAL bircaman közíró: azt mondod a szar fincsi és a többi 7 milliárd ember téved. Ok!

vergyula 2020.03.14. 08:10:47

Szerintem nem érdemes a számokon lovagolni. Abban talán mindenki egyetért, hogy a földgáz/kőolaj fontos része a norvég gazdaságnak, melyek nélkül az ország egészen más helyzetben lenne. Nekem 2 kérdésem van:
1. Csak egy liberális berendezkedésű ország képes okosan, az egész társadalom számára hasznos módon felhasználni ezt a "joker"-t? (jelenleg úgy tűnik, igen)
2. Kicsit megfordítva az előzőt: Csak egy ekkora jokerrel a háta mögött lehet működőképes a liberális gazdaság?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.14. 08:13:35

@vergyula:

Az egész onnan indult ki, hogy Norvégai az egyetlen Nyugat-Európában, mely hatalmas ásványkincse miatt képes kivonni magát a liberalizmus zuhanása alól.

vergyula 2020.03.14. 08:41:09

@MAXVAL bircaman közíró: Köszi, követtem az egészet. A beszélgetés elterelődött a lényegről, és számokon való unalmas, szőrszálhasogató vitává vált. Mondjuk tény, hogy bircatürelemmel válaszoltál.
Talán dobjunk fel egy másik példát: Svájc. Nem bővelkedik ásványkincsekben, de egész jól elvannak. Ez a bankszektornak, és a magas hozzáadott értéket képviselő, de alacsony nyersanyagigényű prémium termékeket előállító iparnak köszönhető. Nyilván az elsőt nem lehet lemásolni, de a második azért sok országnak jelenthetne követendő példát. De mindezt félretéve, általánosabban vizsgálva kérdést, minden ország az adottságait kihasználva, lehetőségeihez mérten megtalálhatná a boldogulás optimális útját. Nem kell magyar narancs, esetleg csak akkor, ha tovább melegszik az éghajlat.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.14. 10:10:40

@vergyula:

Helyzeti előnyöm van. Aspergeres vagyok. Ami egy szar betegség egyébként, de van előnye is, az egyik az, hogy az ember képes bircatürelemmel végtelen, értelmetlen vitákat folytatni, s közben nem veszti el az önuralmát, akkor se, ha a másik fél láthatóan rosszindulatú.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása