Említettem ezt a témát egy héttel ezelőtt.
Az ókori görögök azt mondták: csak az lehet igazi szabad ember, akinek nem kell munkát végeznie megélhetése céljából. Ezért nézték le nem csak a rabszolgákat, a nőket, hanem a szegény, dolgozni kénytelen, jogilag szabad férfiakat is.
A problémával mindenki szembesül előbb-utóbb. Az alacsony jövedelmű többség azonnal, hiszen ideje legnagyobb része munka, ami ha nem lenne, teljes megélhetése azonnal súlyos veszélybe kerülne.
De a magas jövedelműek se állnak jobban. Nekik csak annyival jobb, hogy jellemzően van pár hónap tartalékuk, esetleg eladható vagyontárgyuk, de jellemzően nekik a megszokott életszínvonaluk is magasabb, márpedig sokkal nagyobb lelki gond jólétről visszaesni tisztes szegénységbe, mint egy eleve szegény létezésben folyamatosan lenni vagy arról lejjebb esni.
Magyarországon a lakosság kb. 60 %-a szegény, s még 30 %-a viszonylag magas jövedelmű alsó középosztálybeli, Bulgáriában az eltérés annyi, hogy ezek a számok inkább 70 % és 20 %, de nagyjából a helyzet ugyanaz. Egy gazdag nyugati magállamban pedig jellemzően ugyanez fordított: 20 % szegény és 70 % alsó középosztálybeli.
Tehát még a világ leggazdagabb országaiban is ritkaság az olyan ember, aki az ógörög szabványok szerint "igazán szabad".
Hogyan is oldja fel ezt a problémát a kisember? Én három fő hozzállástípust tapasztalok.
A nagy többség követi a liberális demokrácia szabályai számára legkedvezőbb kiutat. Egyszerűen komolyan elhiszi, hogy bérmunkás státusza adja élete értelmét, de legalábbis igyekszik nagyon úgy tenni, mintha elhinné ezt - ez utóbbi valahogy úgy mint az a templombajáró ember, aki lelke mélyén nem is hisz az egészben, de nagyon-nagyon szeretne hinni.
Ez amolyan sajátosan értelmezett, kifordított egzisztencializmus. Ha már nem tudunk hitelesen élni, igyekezzünk meggyőzni magunkat, hogy a hiteltelen életben rejlik a hitelesség. Szerintem mély élethazugság, s a lehető legkárosabb dolog a világon. Ha hosszú ideig tart ez az állapot, a lélek elvész.
Aztán van egy olyan rész is, mely az aszkézist választja. Azaz saját igényeit az anyagiakhoz igazítja. Ez valóban jobb állapot az előbbihez képest, de az alapprobléma megmarad: marad az anyagi függőség így is. Ami viszont tény: ez a módszer hosszú időn át fenntartható, mivel lelki stabilitást eredményez.
Az én kedvencem a harmadik út. Sajnos keveseknél tapasztalom, de szerencsére létező jelenség ez is. Ez a hozzáállás egy amerikai kálvinista teológus, Reinhold Niebuhr imájával érzékeltethető a legjobban, melynek szövegét én egy filmből ismerem: "Istenem, adj erőt, hogy elfogadjam a megváltoztathatatlant, adj bátorságot hogy megváltoztassam a megváltoztathatót, s adj bölcsességet, hogy meg tudjam különböztetni ezt a kettőt.".
A minket körbeszorító liberális társadalom keretein belül nem lehetséges a megoldás az alapkérdésre, de erkölcsi felelősségünk nem segíteni ezt a romlott rendet se azzal, hogy közvetlenül igent mondunk rá (ez az első út), se azzal, hogy közvetve segítjük (ez a második út).
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
erol 2020.01.28. 11:16:37
2020.01.28. 12:08:42
Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2020.01.28. 14:24:08
Ballib hazugság a szegénységet felnagyítani. Magyarországon van rendes, széles középosztály.
Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2020.01.28. 14:24:14
Ballib hazugság a szegénységet felnagyítani. Magyarországon van rendes, széles középosztály.
littke 2020.01.28. 14:48:58
eleteros 2020.01.28. 17:22:22
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.28. 18:27:51
Éppen ez zajlik manapság.
vergyula 2020.01.28. 21:33:18
eleteros 2020.01.29. 13:01:53
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.29. 13:54:44
Eszmeként kb. 400+ éve, a gyakorlatban 300+ éve.
Mert eddig képes volt változni, alkalmazkodva.
eleteros 2020.02.02. 06:55:05
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.02. 07:38:32
Elérte saját határait.
Kell ugyanaz 2 tényező: belső erő, képesség a kívülálló világ hódítására.
eleteros 2020.02.02. 07:51:53
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.02. 07:57:32
Gyenge volt a külvilág. Ki volt szolgáltatva. Aztán még a kommunista tábor is összeomlott. Ez változott meg 10-15 éve. Kína önálló nagyhatalom lett, aztán Oroszország is. A harmadik világ lassan emelkedik. A belső helyzet a magállamokban pedig zavarossá válik, csökken a kohézió, az életszínvonal először évszázadok óta nem emelkedik, migrtánsválság, stb.
eleteros 2020.02.02. 08:04:47
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.02. 08:27:56
Gazdasági erő.
eleteros 2020.02.02. 08:36:40
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.02. 08:44:24
Ahogy az erős képes minden helyzetben kihasználni erejét a gyengével szemben.
eleteros 2020.02.02. 08:55:43
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.02. 08:58:07
Ahogy minden hatalmi struktúrában.
eleteros 2020.02.02. 09:10:17
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.02. 09:53:52
Nem gyengébb, de megosztható, uralható.
eleteros 2020.02.02. 16:49:32
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.02. 16:51:50
Gyarmatosítás, elnyomás.
eleteros 2020.02.02. 17:00:36
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.02. 17:03:24
Miért tudott sikeres lenni a gyarmatosítás?
Ma: növekszik a volt leigázott területek ereje.
eleteros 2020.02.02. 17:11:43
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.02. 19:35:55
Magállamok mások ellen, kapott a magállamok népe is részt, morzsákat, ez az alapvető. Plusz, az életszínvonal javítása.
eleteros 2020.02.02. 19:51:05
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.03. 05:17:36
Igen.
eleteros 2020.02.03. 17:22:02
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.03. 19:04:47
A magállamok népe életszínvonalemelkedést élvezett, azaz érdekelt lett mások kizsákmányolásában, ez az alapvető tényező.
eleteros 2020.02.03. 20:52:09
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.04. 05:22:13
Erőszakkal.
eleteros 2020.02.04. 19:04:27
eleteros 2020.02.04. 19:07:48
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.04. 19:35:36
Természetes előnyök kihasználása.
eleteros 2020.02.05. 17:44:19
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.05. 19:27:51
Alapvetően természeti tényezőkből.
eleteros 2020.02.05. 21:04:53
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.06. 05:26:40
Biológiai, földrajzi tényezők. Úgy jutitták hozzájuk, hogy ott éltek, ahol ilyen tényezők voltak.
eleteros 2020.02.06. 18:46:49
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.06. 18:52:54
Nem. Olyan helyeken lett liberalizmus, ahol megvoltak ezek a feltételek. Fordítva ülsz a lovon.
Jobb feltételek: Nyugat-Európa. Megvannak azok az előnyök, melyek egész Európában, Észak-Afrikában, Nyugat-Ázsiában, ezek biológiai előnyök (sajátos növényzet, állatok). Plusz a nyugat-európai gyarmatosítás elindulása a jóval fejletlenebb Amerika felé.
eleteros 2020.02.06. 21:56:07
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.07. 06:48:11
Nem. Olyan társadalom szükséges hozzá, melynek megvannak a maga többletei. Ez szükséges, de nem elégséges feltétel.
Gery87 2020.02.07. 14:38:26
Nagyon jó.
"Egyszerűen komolyan elhiszi, hogy bérmunkás státusza adja élete értelmét, de legalábbis igyekszik nagyon úgy tenni, mintha elhinné ezt "
Ez a kommunista és a kapitalista társadalomban is egy lehetséges magyarázkodás.....ez nem liberális találmány...
Gery87 2020.02.07. 17:20:11
Nagyon nem ebbe az irányba megy a világ hanem az eltömegesedés felé, ahol mindenki a nap 24 órájában fogyasztó és termék....
eleteros 2020.02.07. 18:38:10
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.07. 18:49:49
Többlet = több, mint amennyi kell az adott közösség fenntartásához. Ha ez megvan, kialakulnak a közösségi feladatok. Ezek egyre több termelést hoznak, a közösség egyre erősebb lesz.
Ha elegendő erő van eleve, nem kell, hogy ez kialakuljon.
Lásd az afrikai dzsungelben eleve biztosított a megélhetés, míg Európában nem. Ezért lettek Európában korábban magaskultúrák.
A liberális rend egy másik lépcsőfok: ahhoz az a képesség kell, hogy az adott közösség képes legyen más közösségek vagyonát átvenni. Lásd gyarmatosítás.
eleteros 2020.02.08. 16:27:47
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.08. 17:22:21
Erőfölény.
eleteros 2020.02.09. 09:07:48
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.09. 09:11:34
Nem lesz. De ha ez az alap hiányzik, akkor nem lehet az.
eleteros 2020.02.09. 18:47:59
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.09. 18:56:13
Szerencse tényező is van benne persze.
eleteros 2020.02.09. 19:05:11
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.09. 19:14:56
Nyilván a szerencse adottság, sok dologtól függ. S kihasználható vagy elvethető.
eleteros 2020.02.09. 19:18:25
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.09. 19:26:07
Véletlen körülmények, elsősorban földrajzi tényezők, a szomszédok milyensége.
eleteros 2020.02.09. 19:30:51
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.09. 19:48:40
Nyilván nem, ezért véletlen.
Az angolok miért migráltak a mai Angliába és miért nem Szudánba például.
eleteros 2020.02.09. 19:54:45
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.09. 19:57:09
Nem, mivel döntés kérdése a helyzeti előny kihasználása, sőt kihasználás esetén is annak módja.
eleteros 2020.02.09. 20:02:49
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.09. 20:04:24
Mert támogatják a liberális eszmét, mely szerint a pénz mindenek felett van.
eleteros 2020.02.09. 20:12:27
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.09. 20:48:07
Alapvetően néplélek kérdése, hagyományfüggő.
eleteros 2020.02.10. 21:10:30
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.11. 05:37:55
Körülmények, tapasztalatok, stb.
eleteros 2020.02.12. 16:45:38
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.12. 18:42:48
Nehéz ezt megmondani. Amint elhiszi komolyan egy nép, hogy természeti tv. másokból élni egyenes út vezet a liberalizmusig.
eleteros 2020.02.13. 18:48:17
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.13. 18:54:09
A normalitás eltűnése, a propaganda, sok minden.
eleteros 2020.02.13. 19:02:11
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.14. 04:18:30
Jó propagandával szinte minden elérhető. Persze önmagában nem elég ez.
eleteros 2020.02.14. 16:18:04
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.14. 16:29:57
Alapvetően kell a visszaigazolás, elsősorban anyagiakban. Ez megerősítést ad.
A propagandát az vezérli, akinek ez érdeke, ill. aki hisz benne.
eleteros 2020.02.14. 16:51:47
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.14. 17:17:16
Igen, a nép hajlamos visszaigazolásnak tekinteni a sikert.
Lám, nyugaton a liberális demokrácia azóta bukdácsol, hogy képtelen a rendszer a korábbi folyamatosan életszínvonalemelkedést prezentálni.
eleteros 2020.02.17. 16:17:53
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.17. 17:09:02
A liberalizmus látványos sikere a magállamokban a látványos és folyamatos életszínvonalemelkedésre vezethető vissza. Amerikában minden nemzedék úgy nőt fel, hogy jobban él, mint szülei. A mostani 40-es nemzedék az első, melyre ez már nem igaz.
Nyugat-Európában is hasonló zajlik, bár tompítottabb alakban, a szocdem rendszerkorrekció miatt.
A liberalizmus sikeresen bebeszélte az embereknek, hogy 1. a rendszer jó, mert íme sose látott életszintet hoz, s 2. a sikertelen embereket külföldre "száműzte", az ő sikertelenségüket ki lehetett magyarázni.
Egyetlen más rendszerre se igaz mindez ebben a formában.
eleteros 2020.02.17. 19:30:03
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.17. 21:11:21
Nem feltétlenül.
eleteros 2020.02.18. 22:04:46
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.19. 05:17:32
Csak a liberalizmus teszi ezt a kérdést központivá, ezért csakis nála releváns.
eleteros 2020.02.21. 18:57:23
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.21. 19:02:50
Nem lényegtelen, de nem ez a rendszer lényege. Minden értelmes ember tudja ugyanis, nincs végtelen növekedés az anyagi világban.
eleteros 2020.02.21. 19:25:47
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.22. 07:23:27
Fenntarthatóság, igazságosság.
eleteros 2020.02.22. 20:24:51
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.23. 06:51:53
A magyar rendszer liberális 1990 óta. Az egyes kormányok közti eltérések is a liberalizmuson belül értelmezhetők. Így a liberális értékek a döntőek, lásd életszínvonal.
eleteros 2020.02.23. 15:28:36
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.23. 15:34:30
Nem. Pl. Norvégia még sokáig kitart, mert hatalmas mennyiségű kincsei vannak, melyek kitermelése független más népek kizsákmányolásától.
eleteros 2020.02.23. 16:00:56
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.23. 16:03:45
Persze, ha aránytalanul nagy anyagi háttér áll rendelkezésre.
eleteros 2020.02.23. 16:14:01
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.23. 17:10:54
Nem.
eleteros 2020.02.23. 17:19:51
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.23. 17:21:41
Így igaz. Pont ezt ismerte fel Orbán.
eleteros 2020.02.23. 17:29:16
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.23. 17:34:56
2008 a fordulópont, Orbán csak jó helyen van, jó idóben, s segíti a folyamatot.
A végső pont 2040-2050 között várható.
eleteros 2020.02.23. 17:43:15
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.23. 17:55:31
Nem. Miért akarnak vissza a rosszat?
eleteros 2020.02.23. 18:42:56
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.24. 05:45:53
Nem mondtam, hogy nem akar.
eleteros 2020.02.24. 16:51:46
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.24. 16:59:18
Nem, hiszen a 2 nem ugyanaz.
Mindenki jobban akar élni, de éppen azt ismerik fel az emberek, hogy a liberális rendszer csak egy törpe kisebbségnek ad jólétet.
eleteros 2020.02.24. 17:19:13
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.24. 18:46:45
Nyilván mindig lesznek társadalmi különbségek. Ezek mértéke a lényeg. S az, hogy az alsók se éljenek nélkülözésben.
eleteros 2020.02.26. 12:26:04
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.26. 12:46:58
Nem, amit igazol is a történelem.
eleteros 2020.02.26. 13:25:35
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.26. 13:39:43
Norvégia kivételes helyzetben van: a lakosság sázmához képest óriási természetes erőforrások állnak rendelkezésre. Így ott egy kicsit is igazságosabb elosztással mindenki felemelhető, ami tény is ott: Norvégiában aki legalább nem alsó-középosztálybeli, az vagy idegen illegális migráns vagy drogos szenvedélybeteg.
Szóval ott a helyi normális és legális lakosságból senki se nélkülöz, még szegények sincsenek. Mondjuk egy betanított segédmunkás a legrosszabb iparágban is megkeres 1 millió Ft havi nettó körül.
De Norvégiához hasonló helyzetben még talán 6-7 ország van, Brunei és pár kis arab olajállam, meg Egyenlítői Guinea. S ezek közül a többség nem liberális rendszert működtet. Azaz az ilyen kivételes természeti adottság miatti jólét nem rendszerfüggő. (Egyenlítői Guineában meg nyomor van, mert egy kis elit mindent ellop magának.)
eleteros 2020.02.26. 13:45:19
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.26. 14:08:11
Nyilván lehet, de ez ellentétben áll alapelveivel. Ill. a liberalizmus a saját gyakorlatát nyilván igazságosnak tekinti.
eleteros 2020.02.28. 11:45:03
eleteros 2020.02.28. 11:45:10
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.28. 12:36:42
Igen.
eleteros 2020.02.28. 13:12:25
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.28. 13:44:03
Nem, Norvégia ultraliberális köztársaság.
vergyula 2020.02.28. 16:34:58
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.28. 16:53:36
Így is lehet értelmezni. De én ennnél kevesebbet akartam mondani: Norvégia nem a liberalizmusa miatt gazdag. Így nem lehet példa a liberális modellre.
Gery87 2020.02.28. 20:57:05
Norvégia amiatt gazdag és van egy csomó tartalék lóvéja mert nem herdálták el mint az arab olaj-elit fasságokra meg a hatalmuk fenntartására! Annyit tudtak belőle kihozni hogy ők kurva jól élnek, meg gürizik nekik többmillió ázsiai vendégmunkás....kb rabszolgaként jogok nélkül....a polgárok meg az állam csecsén lógnak...
Vagy nézd meg Venezuálát....
Norvégia a liberalizmus ÉS az olaj miatt gazdag....ez persze nem jelenti hogy minden liberális állam gazdag lesz!
Annyit jelent ha jól csinálják a lehető legtöbb embernek lesz jó...nem egy szűk elitnek!
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.29. 07:27:03
Nem, Norvégia éppenhogy NEM liberális módon kezeli az olajkincset, hanem de facto állami vállalat intézi azt. A liberális módszer privatizálást jelentene, deregulációt, a piac szabad működését.
eleteros 2020.02.29. 11:45:13
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.29. 13:25:24
Igen.
eleteros 2020.02.29. 13:29:41
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.29. 13:36:03
Nem mondtam kifejezetten a gazdaságot.
eleteros 2020.02.29. 13:44:32
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.29. 14:10:40
De az, viszont a tremészeti kincseikre nem alkalmazzák a liberális elveket.
eleteros 2020.02.29. 18:47:52
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.29. 18:50:12
A józan eszük legyőzte a liberalizmusukat.
eleteros 2020.02.29. 19:30:23
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.29. 20:05:30
De az.
eleteros 2020.02.29. 20:35:36
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.01. 08:04:28
Mert a gazdasága ilyen alapú.
eleteros 2020.03.01. 12:57:56
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.01. 15:38:27
Az egész gazdaság liberális. Egyszerűen ezzel a tremészeti kimcsükkel kivételt tettek.
eleteros 2020.03.01. 18:01:34
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.01. 18:05:19
A skandináv szocdem mozgalom hatása, hogy a természeti kincsekre másképp tekintenek, mint ahogy kellene a liberális elvek szerint. Egyszerűen amikor felfedezték ezt a kincset 50 éve, speciális státuszt adtak neki. Van is erről egy érdekes film, most nem jut eszembe a címe éppen.
eleteros 2020.03.01. 19:50:21
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.02. 05:58:36
Igen, mivel e nem liberális hozzáállás egyedül erre a természeti kincsre vonatkozik.
Ha teljes alkoholfogyasztásod kóser szilvából áll, kóser lesz a háztartásod, ha közben semmi más zsidó étkezési szabályt nem tartasz be? Nem.
eleteros 2020.03.02. 19:02:58
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.02. 19:13:18
Nme tudom, 60 % körülire saccolom.
eleteros 2020.03.02. 19:32:22
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.02. 19:35:02
Nem tudom. Erre tippelek. A norvég gazdaság fele, talán kicsit több olaj és földgáz alapú.
eleteros 2020.03.02. 19:38:19
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.02. 21:06:08
Meglepődnék, ha sokkal kevesebb vagy több lenne.
eleteros 2020.03.03. 16:33:57
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.03. 18:28:11
Ha fontos adat, utána nézek.
eleteros 2020.03.06. 14:54:29
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.06. 14:55:44
Sehol.
eleteros 2020.03.06. 15:03:32
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.06. 15:06:23
Mivel közismert a norvég hatalmas ásványkincs megléte és szerepe, felesleges utána nézni a konkrét adnak. Mindegy, hogy 40, 50 vagy 60 %.
eleteros 2020.03.06. 15:13:33
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.06. 17:21:31
A hírekből, könyvekből. Miért, talán nem igaz?
nanebasszá 2020.03.07. 19:37:13
Már a hét elején utánanéztem, hogy 25-30%. De bircát a tények soha nem zavarták. Ő kinyilatkozta, hogy 60%, akkor annyi. Tessék elfogadni és továbblépni.
És ezek a mocsok norvégok annyira illiberálisan fektették be, hogy egy fillér sincs országon belül. Külföldi hájtek cégekbe meg ingatlanokba meg értéktelen részvényekbe fektették.
Hát ezek annyira hülyék, hogy nem találtak egy gázszerelőt egész Norvégiába?
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.07. 20:15:33
Azt mondtam, jelentős. A te 30 %-os adatod is az, bár én keveslem.
eleteros 2020.03.08. 22:01:16
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.09. 05:23:24
Filmek, újsághírek, könyvek. Aki tájékozott ember kicsit is, ismeri Norvégia helyzetét.
eleteros 2020.03.10. 14:29:48
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.10. 14:46:36
Nem. De keress rá a neten szerintem. Mondjuk a "norvégia" "kőolaj" "földgáz" szavakkal.
eleteros 2020.03.10. 16:48:32
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.10. 17:10:19
De igen, kivéve ha:
- az adat triviális, közismert,
- a téma nem fontos.
eleteros 2020.03.10. 17:43:43
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.10. 19:38:43
Akkor se. Ha látom, hogy a cáfolat komolytalan.
eleteros 2020.03.11. 18:41:15
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.11. 19:10:12
Ha lenne bármi komoly adat arra, hogy nem igaz, hogy a norvég gazdaság meghatározó része az olaj és a földgáz, akkor utána néznék alaposabban. De ilyen adatot sose hallottam, még te se állítottad ezt.
eleteros 2020.03.11. 19:40:30
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.11. 19:43:35
Mert nincs jelentősége. Ha csak 40 %, az is sok.
Nem a 60 %-ra alapozom következtetéseimet, hanem arra, hogy ez az iparág meghatározó szerepű az országban.
eleteros 2020.03.11. 19:49:39
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.11. 20:56:02
Ha a téma fontos, akkor megnézem.
Ha csak egy troll marháskodása, az nem fontos. Lásd a te esetedet.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.03.12. 14:47:17
Norvégia egyebek között kőolaj- és földgázkészletének köszönheti gazdagságát. Az olaj- és gázkitermelésből származó állami bevételekből képzett norvég olajalap vagyona meghaladja az ezermilliárd dollárt. A norvég olajalap a legnagyobb szuverén befektetési alapkezelő a világon.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.12. 15:07:33
Ezt a cikket ugye te írtad, Zorbán megbízásából?
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.03.12. 15:20:38
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.12. 16:40:34
Átvertük őket hamis adatainkkal, pedig a valóságban nincs se olaj, se gáz a Norvégiai Köztársaságban.
nanebasszá 2020.03.12. 19:35:14
Korunk legnagyobb gondolkodója viszont kinyilatkozta, hogy a norvég gazdaság bevételének 60%-a az olajiparból származik. És akkor a makacs tények:
"A norvég GDP 52,7%-a származik a szolgáltatási szektorból, 45,1%-a az iparból és 2,2%-a a mezőgazdaságból. 2008-ban az ország GDP-jének 25-30%-át az olajipari szektorban termelték meg." Ide tartozik egyébként az olajipari berendezések exportja is, ami jelentős bevételnek számít. De vegyük a 30%-ot. Az olajjövedelem felhasználási célértéke 4 azaz NÉGY %!!!
Tehát a bevétel 1,25%-át használják fel a költségvetésben.
De tök feleslegesen írom ezeket, mert korunk legnagyobb gondolkodóját nem zavarják a tények. Ha ő egyszer 60-at mondott, akkor annyi. Ha a norvég pénzügyminiszter személyesen hívja fel, hogy nem. Akkor is.
Ja és a forrás:
2010-2014.kormany.hu/download/5/08/00000/norvegia.pdf
eleteros 2020.03.12. 20:48:04
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.13. 06:59:41
Nézd meg a vita folyamát.
Norvégia csak egy példa volt. Amint megjelent,belekapaszkodták, mert az eredeti gondolatot, amire példának lett felhozva, nem tudtad cáfolni.
Aztán amint megjelent konkrét szám az ásványkincs szerepéről, már Norvégia se lett téma, csak a konkrét szám.
Érzékeltetem a vitát most, annak végső részét.
X: "A kutyák hűségesebbek, mint a macskák."
Y: "Nem igaz. A szomszéd höszkije elszökött."
X: "Megesik ez. A kutyák 4-5 %-a északi fajta. Azok mások."
Y: "A helyes adat 0,789 %. Szóval a kutyák nem hűségesebbek a macskáknál."
nanebasszá 2020.03.13. 14:40:37
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.13. 16:53:35
Mi a konkrét kérdésed?
Gery87 2020.03.13. 16:56:24
A pénzt az olajalapba pumpálják, befektetések cégek, kötvények, részvények, ingatlanok stb formájában...
piaci alapú dolog? igen.
A költségvetés kis résézt pótolják ki az "olajpénzekkel"...
piaci? igen.
Emellett fejlett ipar, szolgáltatószektor jellemzi...magas életszinvonal, jó oktatás, EÜ...stb
demokrácia, átláthatóság stb.
Magyarán nem egy Venezuela ahol egy komcsi elmebeteg rendszer még temérdek olajjal is képes lenullázni magát....meg nem egy kibaszott Közel-keleti olajállam....ahol milliárdos despota sejkek magáncélú fasságokra, abszolút hatalmuk megtartására meg csini szállodákra költik az olajpénzeket!
igazából Norvégia a példa rá hogy csak a liberális-demokratikus-piaci modell az ami az ásványkincseket is jól tudja használni...a többi az pazarol és nulla társadalmi felelősségvállalása és jövőképe van!
nanebasszá 2020.03.13. 18:52:26
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.13. 18:53:24
Konkrétan miről?
nanebasszá 2020.03.13. 18:55:11
A kérdés, hogy a te kijelentésed igaz vagy a tények, amiket bemásoltam. (Norvégia gazdaságának 60%-a az olajiparra épül vs 1.25%)
nanebasszá 2020.03.13. 18:57:05
nanebasszá 2020.03.12. 19:35:14
@Deak Tamas: Már elnézést, de a cikk adatait senki nem vitatja. Korunk legnagyobb gondolkodója viszont kinyilatkozta, hogy a norvég gazdaság bevételének 60%-a az olajiparból származik. És akkor a makacs tények: "A norvég GDP 52,7%-a származik a szolgáltatási szektorból, 45,1%-a az iparból és 2,2%-a a mezőgazdaságból. 2008-ban az ország GDP-jének 25-30%-át az olajipari szektorban termelték meg." Ide tartozik egyébként az olajipari berendezések exportja is, ami jelentős bevételnek számít. De vegyük a 30%-ot. Az olajjövedelem felhasználási célértéke 4 azaz NÉGY %!!! Tehát a bevétel 1,25%-át használják fel a költségvetésben. De tök feleslegesen írom ezeket, mert korunk legnagyobb gondolkodóját nem zavarják a tények. Ha ő egyszer 60-at mondott, akkor annyi. Ha a norvég pénzügyminiszter személyesen hívja fel, hogy nem. Akkor is. Ja és a forrás: 2010-2014.kormany.hu/download/5/08/00000/norvegia.pdf
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.13. 19:08:55
Valószínűleg mind a 2 igaz szám, csak mást mér.
A vita szempontjából az én számom releváns.
nanebasszá 2020.03.13. 19:51:57
Ekkora kretén vazze a világon nincs. A kormány még hazudik. Mondjuk én ezt már régóta tudom, de jó volt tőled is hallani! Muhaha
eleteros 2020.03.13. 20:43:25
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.13. 20:45:13
Onnan származik a jóléti állami modell fenntartása. Ez volt ugyanis az ok, ami miatt eleve fel lett hozva Norvégia mint példa.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.13. 20:47:15
Egy példa.
A szobában van 99 egér és 1 elefánt.
A szobában lévő állatok alig 1 %-a elefánt, de a szobában lévő állatok tömegének 99,9 %-a elefánt.
Mind a 2 adat igaz, csak mást mérnek.
eleteros 2020.03.13. 20:51:38
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.13. 20:54:10
A lényeg: ez a pénz mire megy. Máshol nincs ez a különleges forrás, így az adókból megy a jóléti rendszer finanszírozása. Ami függ a gazdaságtól. Norvégia esetében van független forrás, ezért tartható fenn az a jóléti állam, mely máshol omladozik a liberális rend bukdácsolása miatt.
eleteros 2020.03.13. 21:04:41
nanebasszá 2020.03.13. 21:09:05
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.13. 21:12:52
Mindig megvédem az igazságot, ez van...
nanebasszá 2020.03.13. 21:26:09
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.13. 21:28:25
Megértelek. A normalitás elmebetegségnek látszik ballibbant aggyal.
nanebasszá 2020.03.13. 21:34:07
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.13. 21:35:10
Többmilliárd légy nem tévedhet, ugye?
nanebasszá 2020.03.13. 21:54:34
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.14. 07:34:20
nem
vergyula 2020.03.14. 08:10:47
1. Csak egy liberális berendezkedésű ország képes okosan, az egész társadalom számára hasznos módon felhasználni ezt a "joker"-t? (jelenleg úgy tűnik, igen)
2. Kicsit megfordítva az előzőt: Csak egy ekkora jokerrel a háta mögött lehet működőképes a liberális gazdaság?
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.14. 08:13:35
Az egész onnan indult ki, hogy Norvégai az egyetlen Nyugat-Európában, mely hatalmas ásványkincse miatt képes kivonni magát a liberalizmus zuhanása alól.
vergyula 2020.03.14. 08:41:09
Talán dobjunk fel egy másik példát: Svájc. Nem bővelkedik ásványkincsekben, de egész jól elvannak. Ez a bankszektornak, és a magas hozzáadott értéket képviselő, de alacsony nyersanyagigényű prémium termékeket előállító iparnak köszönhető. Nyilván az elsőt nem lehet lemásolni, de a második azért sok országnak jelenthetne követendő példát. De mindezt félretéve, általánosabban vizsgálva kérdést, minden ország az adottságait kihasználva, lehetőségeihez mérten megtalálhatná a boldogulás optimális útját. Nem kell magyar narancs, esetleg csak akkor, ha tovább melegszik az éghajlat.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.14. 10:10:40
Helyzeti előnyöm van. Aspergeres vagyok. Ami egy szar betegség egyébként, de van előnye is, az egyik az, hogy az ember képes bircatürelemmel végtelen, értelmetlen vitákat folytatni, s közben nem veszti el az önuralmát, akkor se, ha a másik fél láthatóan rosszindulatú.