magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

2020. június 25. 06:06 - MAXVAL bircaman közíró

A posztkommunista elit kultúrája

A magyar és a bolgár posztkommunista történelem különbözőségéről sokszor írtam, de most kulturális aspektusáról.

A magyar posztkommunista elit a lehető leghomogénebb. Eredete szinte kizárólag a volt kommunista technokrata elit, s az abból kialakult komprádor burzsoázia, mely az idegen tőke képviseletét ellátja. Se a maffia, se a Kádár-kori maszekok nem tudtak labdába rúgni, s új magyar nagytőke se alakult ki. (Ez utóbbiban az utóbbi pár évben van változás, a Fidesz tudatos tőkésépítése miatt, de ez a réteg ma se meghatározó.)

Kulturálisan ez a réteg a hagyományos polgári kultúra híve, vagy ténylegesen, vagy csak látszólag, de a látszólagosság is a polgári kultúrát erősíti.

Bulgáriában a technokrata réteg nem volt képes a teljes hatalmat átvenni, a maffia a 90-es években legalább azonos erőt képviselt. Az idegen tőke pedig csak a 90-es évek vége felé kezdett komoly szerepet játszani.

A maffia természetesen közelebb állt a kisemberekhez, mint az elithez. A gazdasági hatalma révén a maffia komoly befolyást szerzett a kultúrára is, s természetesen a magas kultúra helyett a populárist preferálta. Hiszen csak azt értette.

Az eredmény kettős:

  • egyrészt ez védelmet nyújtott az idegen kulturális imperializmus ellen,
  • de másrészt a legalacsonyabb, legbutább szórakozás hatalmas teret foglalt el.

Magyarországon a lakodalmas rock nevű műfaj máig marginális, míg Bulgáriában hatalmas jelentőségű, bolgár neve csalga. Erről részletesebben itt. Kezdetben még érdekes is volt, mert egyfajta új népi foklórt jelentett, de lassan az egész egy szimpla iparággá változott.

A csalga kultúra azonban túlment a zenén. Kihatott az új kapitalizmusra, annak fő ideológiája lett. Lényegi elemei:

  • szélsőséges individualizmus, senki se számít rajtam kívül,
  • minden alapja és oka a pénz,
  • az igazi férfi amolyan félig bűnöző, csencselő, ügyeskedő, lehetőleg cigányos stílusban felöltözve,
  • az igazi nő a prostituált típus, aki folyamatosan plasztikai műtéteket hajt végre magán, ki van szőkítve, kék szemlencsét hord, hatalmas műmellei vannak, s miniszoknyát csipkés harisnyanadrággal hord télen-nyáron, hatalmas sarkú cipővel.

Ennek hatása persze a felnőtt nemzedékben nem volt romboló, de a tinédzsereknél fokozottan az volt. Volt egy időszak, amikor a szilikonmellre elegendő pénzzel nem rendelkező fiatal lányok egyenesen szerencsétlennek érezték magukat.

Kezdetben egyfajta értelmiségi szubkultúraként, majd szélesebben is megszülett az ezredforduló után a csalga kultúra ellenzése mint mozgalom. Ennek fő megjelenése persze a zenei ízlés, ami bármi lehet, csak nem csalga. A férfi öltözködésben a másik tábor nem követése könnyű, bevallom, én máig nem szívesen lépek utcára rövidnadrágban, s szinte állandóan pólót hordok, amiatt, hogy a csalgás férfiaknál ez pont ellentétes módon volt: ott a papucs, a rövidnadrág, a köldökig kigombolt ing volt az alapviselet. A nőknél még egyszerűbb: elegendő egyes ruhadarabokat sose hordani, miközben szexisnek maradni.

a csalga kultúrát ellenzők protesztje mindenben az ellenkezője volt: lapos cipő, szűk, de testet teljesen takaró öltözék, nem szőke haj, semmilyen plasztika - az egyetlen elem, ami lehetséges a csalga kultúrában is az állatos textilminta

Mára a csalga kultúra visszaszorult ugyan, de ma is túl nagy a terepe. Bár talán a legrosszabb elemei már marginálisak. Ami pedig magát a zenét illeti, egyszerűen dögunalmas. Sajnos ma is túl népszerű azonban.

Egy tipikus mai (2020) csalga szám: fetrengő magas szőke nők, irreális környezet, monoton zene, abszurd szöveg (bocs, nem fordítom el, mert nem akarok erre időt pazarolni):

 

Úgy érzem, viszont Magyarországon hasznos fejlemény, hogy ez a típusú kultúra növelte a szerepét, mert a magyar kultúra meg az ellenkező végleten volt, túlságosan elitista volt. Szóval az ilyen Bunyós Pityu típusú zenék szerepe pozitív.

Hozzáteszem, én személyesen nagyon szűk zenei ízléssel rendelkezem. A könnyűzenében szinte csak pár előadó van, akit valóban szeretek, egy talán ismertebb példa:

Nemrég találtam rá sajátos feldolgozására:

S mivel Latin-Amerikában nőttem fel, van ottani kedvencem, aki azonban Kelet-Európában kb. ismeretlen:

Annyit tudtam tenni értd, hogy évekkel ezelőtt elkészítettem a magyar és a bolgár Wikipédia cikket róla. Tinédzserként szerelmes voltam belé, akkor persze még így nézett ki:

 

 De alapvetően én a barokk zene híve vagyok.

 

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr6415905584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vergyula 2020.06.25. 07:28:27

"Szóval az ilyen Bunyós Pityu típusú zenék szerepe pozitív." - Sikerült találni egy témát, melyben liberálisabb vagy nálam. :)

Mr. Hyde 2020.06.25. 08:49:33

A kelet-európai mulatósban nagyon egzotikusnak találom, ahogyan az indiai-mediterrán népzenei motívumok összefonódnak az elektronikus tánczene legprimitívebb megnyilvánulásaival, miközben a csórók kivagyi rongyrázást közvetíti. Az amerikai rap zenének is jellemző volt ez a mainstream vonala sokáig, de keleten ezt jellegzetes mulatós zenébe csomagolták.
Magyarországon a nyugati orientáció jegyében a Kozsó féle vonal követte el ez a kulturális holokausztot.

Számomra nagyon hamar elviselhetetlenné válik ez a faja zene.
Voltal bolgár, román kollégáim akiknél jellemző volt, hogy egész nap megállás nélkül ezt hallgatták. Még cigaretta szünet alatt is ott volt a zsebükben a telefon ami ilyen zenét játszott le.
Sokszor ugyan az a szám ment végtelenített ismétléssel.

Ez a fajta zene a muzak funkciójá tölti be.
Itt egy jó cikk erről.
mandiner.hu/cikk/20190721_hallgatjuk_mintha_nem_is_lenne_mit_arul_el_a_bolti_hatterzene_a_kapitalizmusrol

Egyébként nagy zenerajongó vagyok, 2-3 hangszeren játszom is és dalokat írok, veszek fel otthon, de munka közben sosem hallgatok zenét mert eltereli a figyelmemet.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.06.25. 09:15:45

@Mr. Hyde:

A 90-es küzepén abbahagytam a populáris zene hallgatását.

vergyula 2020.06.25. 11:18:45

@MAXVAL bircaman közíró: Ettől még nem lesz jobb. Gondolod, hogy a munkanélküliek számára ez egy hiánypótló alkotás, mellyel tudnak azonosulni, vagy belefojthatják a bánatukat? Talán akad ilyen is, de én még mindig nem látom ennek a "zenének" a pozitív hatását.
Egyébként a Csipkés Kombiné is valós témát dolgoz fel, csak az vidámabb.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.06.25. 11:42:35

@vergyula:

Ez szociális üzenetű dal, nem szex, szerelem, hamis érzelem a témája.

Az ember munkanélküli, segélyt kér, majd elissza - ez egy valós érzelem, melynek van társadalmi relevanciája.

vergyula 2020.06.25. 11:51:10

@MAXVAL bircaman közíró: Igaz, de félő, hogy némely segélyt elivó rajongó számára a dal igazolást jelent.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.06.25. 12:12:42

@vergyula:

Biztos. De mégis, ez egy szociálisan érzékeny dal.

A bolgár csalga ilyen volt a kezdetekben. Még olyan dal is volt, melyben a kiskereskedő elénekli fájdalmat arról, hogy közelben megnyílt a Metro, s emiatt drasztikusan lecsökkent a forgalma. Nem vicc.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.06.25. 13:23:03

@MAXVAL bircaman közíró: egyébként éppen ezért alkalmas nyelvtanulásra, nekem bevált erre a csalga.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.06.25. 15:05:28

@Deak Tamas:

A primitív szövegek jók nyelvtanulásra.

Anyám annak idején szappanoperákból és bulvár lapokból tanult meg spanyolul.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.06.28. 19:08:29

A 3+2 jelenséghez csak annyit, hogy egyrészt a határon túl sok helyen már csak velük lehet őrizni a magyar zenét (a Bugyi testvérek is vajdaságiak. Nekem amúgy szent meggyőződésem, hogy a nevük is közrejátszott a sikerhez), másrészt híd a többi nép felé. A lenti videón ukránok mulatnak magyar zenére (aki énekel, ő is ukrán!) amit e tény miatt nem lehet meghatottság nélkül nézni, noha egy belpesti nyilván röhögni fog ezen.

www.youtube.com/watch?v=fiQap9O_N1I&feature=youtu.be

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.06.29. 06:34:11

@Deak Tamas:

A vajdaságban ez egyértelműen szerb hatás.

Szerbiában máig ez a FŐ zenei stílus.

Ráadásul ez az a zene, mely máig összeköti a SZHBM nyelvű népeket.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média