magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Guénon a demokráciáról

René Guénon (1886-1951) francia-egyiptomi filozófus három fő okot említ miért hibás rendszer a demokrácia.

Egy. A kormányzottak és a kormányzók sose lehetnek azonosak. Ez két teljesen elkülönülő szerep. Akkor is az, ha a kormányzók tartalma személyileg változik. A többség ugyanis sose érti miről is van szó, mindig manipuláció áldozata.

Tegyük hozzá, Guénon kora óta az internet megjelenése javított ezen a helyzeten. Ma már a manipuláció nem kizárólagosan a hatalmasok kezében van. Az egész gigantikus harc az "álhírek" ellen pl. éppen erről szól: a hatalmasok nem képesek elviselni a konkurrenciát, hogy immár nem csak az ő álhíreik uralnak mindent.

Kettő. Nem létezik hiererchiamentes társadalom. A hierarchia mindig jelen van, a kérdés csak az, min alapszik, s hogy őszintén jelen van-e vagy rejtett. A hagyományos társadalmakban a hiererchia nyílt, őszinte, s szakralitás alapú. A demokráciában viszont elhazudott, s pénz alapú.

Tegyük hozzá, a kapzsiságon, a mások kizsákmányolásának képességén alapuló hiererchia, a lehető legrosszabb a világon. Ezért van az, hogy a legrosszabb eszmén alapuló rend is jobb a liberális demokráciánál, melynek egyetlen alapelve a pénzhatalom.

Én azt hiszem, a liberális demokrácia valójában - az arisztotelészi államformatan szerint - nem is demokrácia, hanem oligarchia. Szóval itt nem osztom Guénon hozzáállását, aki kész elfogadni a modern demokrácia önmeghatározását.

Három. Az egyenlőség mítosz. Az emberek természetüktől fogva nem egyenlőek, minden egyénnek más-más a társadalmi szerepe. Az atomizált egyének összessége pedig csak káoszt eredményez. Az eredmény valójában egy materiális, minden szentségtől független öncélú hatalom.

Guénon megjegyzi: korunk jellemzője az egyes demokráciatípusok közti harc, miközben valójában minden demokráciatípus téves, káros. Az igazi elit nem a rendszeren belül harcol, hanem ellene. Gyakorlatilag ezzel Guénon ugyanazt állítka, amit a marxista Gramsci, aki ugyanerre a következtetésre jutott egészen más kiindulópontról.

53 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr3716407000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vergyula 2021.02.10. 07:05:17

Mit értesz szakralitás alapú hierarchián?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.10. 08:55:46

@vergyula:

Szerintem Guénon kedvence a hindu rendszer lehetett, ahol a gazdagok a harmadik kasztban vannak, azaz egyáltalán nem ők vannak az élen

vergyula 2021.02.10. 09:11:09

@MAXVAL birсaman közíró: Az mondjuk elég borzalmas. (nem a gazdagok helyzete miatt)

midnight coder 2021.02.10. 09:19:26

@vergyula: Na ja. Gazdagnak még csak-csak el lehetett lenni, na de érinthetetlennek!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.10. 09:52:51

@midnight coder:

A rendszerellenes elemek minden rendszerben problémát jelentenek.

vergyula 2021.02.10. 10:02:01

@MAXVAL birсaman közíró: Ahogy MC is írta, pl. az érinthetetlenek szemszögéből.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.10. 10:03:04

@vergyula:

Nyilván minden rendszer rossz a rendszer ellenségeinek szemszögéből.

erol 2021.02.10. 11:08:27

@MAXVAL birсaman közíró: Tehát akik a kasztrendszer alján vannak azok a rendszer ellenségei?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.10. 11:20:18

@vergyula:

Kiváncsiságból utána néztem mi a mai helyzet Indiában. Nos:
- felső 3 kaszt: lakosság 30 %-a,
- negyedik kaszt: 40 %,
- kaszton kívüliek ("érintehetetlenek"): 30 %.

Hozzá kell tenni, a kaszton kívüliek között nagyobb a muszlimok, keresztények, buddhisták, dzsainok, szikhek aránya, s ezeknél a vallásoknál jóval kisebb a kaszthelyzet jelentősége, bár ott is valamilyen szerepe azért van.

Ahol ma Indiában nem szémít a kaszt az a politika, az üzlet, s az szórakoztatóipar. Szóval valahogy úgy van, hogy szavazok a kaszton kívülire, ha tetszik a programja, meg kedvelem a színészt, de nem akarom, hogy a gyerekem házastársa vagy a szomszédom legyen, ha magam kasztbeli vagyok, különösen felsőbb kasztbeli.

Lásd, a kormányfő, Modi maga is "érinthetetlen", sőt ezt használja is a kampányaiban, így jobban képes "az egyszerű kisember" képet hirdetni magáról. Az egész pártja erre épített, az egyik eszköz volt a korábban egyeduralkodó Kongresszus Párt ellen, aminek a vezetősége ugye a Nehru-Gandhi dinasztia volt, mely brahmin család, azaz a legfelsőbb kaszt.

erol 2021.02.10. 12:02:15

@MAXVAL birсaman közíró: Nem, a rendszer részei, ők végzik a piszkos munkát (valakinek azt is meg kell csinálni). Ők ebbe születtek, hogy születhetne valaki a rendszer ellenségének?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.10. 13:00:52

@erol:

Így alakult. Most nem az okokat elemezzük, hanem a meglévő helyzetet.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.10. 13:02:31

@erol:

Nem, azok az ellenségei akik kívül vannak rajta. Az alsó kaszt - a negyedik - a rendszer kulcsfonosságú része.

ulpius66 2021.02.10. 13:04:01

Éljen és virágozzék a "népi demokrácia"!
(bár a demokrácia ÖNMAGÁBAN IS NÉP-URALMAT JELENT, de a népi demokrácia, az a nép uralma a négyzeten.....)

A liberális demokrácia a LIBERÁLISOK DEMOKRÁCIÁJA!
(aki nem liberális annak nincs helye a liberális-demokráciában.......)

midnight coder 2021.02.10. 13:59:13

@ulpius66: Ebben csak az a szépséghiba, hogy ezek az úgynevezett libarálisok kb. annyira azok mint Mao vagy Sztálin elvtárs volt.

Gery87 2021.02.10. 14:43:26

"Egy. A kormányzottak és a kormányzók sose lehetnek azonosak. Ez két teljesen elkülönülő szerep."

Szerep, ami jó ha változtatható....erre van a demokrácia. Miét lenne jobb születési, hatalmi vagy vallási alapon elitet tartani?

"Ezért van az, hogy a legrosszabb eszmén alapuló rend is jobb a liberális demokráciánál, melynek egyetlen alapelve a pénzhatalom."

Ökörség. Nem egyetlen alapelve és attól még hogy egy nem demokratikus rendszer marhára "mondani akar valamit a világról" van vallási, ideológiai kerete....még lehet szörnyű. És többnyire az is.

"Kettő. Nem létezik hiererchiamentes társadalom. A hierarchia mindig jelen van"

igen és? Ezzel mit akarsz igazolni? Hogy fogadd el az állampártot, diktatúrát, zsarnokságot mert ez van és kész?
Ez semmire nem érv.....

Ha nincs demokrácia, ha a vezetőket nem választják, akkor marad az önkény, a hatalommal való visszaélés és az elnyomás.....aminek lapja lesz valami hazugság...
hisz ha nincs csere, akkor törvényszerű az elidegenedés a néptől.

Gery87 2021.02.10. 14:45:38

@MAXVAL birсaman közíró:

A kasztrendszer úgy szar és embertelen ahogy van. Születési alapon embereket kategorizálni semmi más csak elnyomás.
India ezért sem lett akkora hatalom mint Kína....még mindig milliók élnek alacsony kasztban és ott is maradnak.

Gery87 2021.02.10. 14:47:22

@MAXVAL birсaman közíró:

Mi ellenséges van abban aki beleszületik egy kasztba amiről nem tehet és nem választotta?
Még meg sem születik de már bűnös? milyen beteg hülyeség ez?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.10. 15:17:53

@Gery87:

Nem ismerem mélyszinte a hinduizmust, de az alapokat azért igen. Szóval aki kasztonkívüli, az előző életében súlyos bűnt követett el, ezért tehát igenis választotta jelenlegi helyzetét.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.10. 15:21:50

@Gery87:

Nem, ez így tévedés.

Eleve a kasztbéli helyzet nem kapcsolódik a gazdagsághoz. Egy rakás nyomorgó brahmin van. Egész falvak, ahol iszonyú állapotok vannak, s a teljes lakosság brahmin.

S a harmadik kasztban meg aránytalanul sok a gazdag. Ennek oka: ez a kereskedő kaszt gyakorlatilag, s hát a kereskedelemmel több pénzt lehet keresni.

S persze vannak dalit milliomosok is, bár ott ez tényleg kivételes.

Miért maradt le Kína Indiához képest? SOkak szerint azért, mert India liberális demokrácia, míg Kína meg diktatúra.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.10. 15:22:19

"Miért maradt le Kína Indiához képest?"

Miért maradt le India Kínához képest?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.10. 15:24:19

@Gery87:

Dehát éppen a liberális demokráciákban nem választják a vezetőket! Hiszen az ország vezetői nem a politikusok, hanem a nagytőkések.

ulpius66 2021.02.10. 18:37:42

@MAXVAL birсaman közíró: "Dehát éppen a liberális demokráciákban nem választják a vezetőket! Hiszen az ország vezetői nem a politikusok, hanem a nagytőkések."

EZ ALAPIGAZSÁG!

Ma reggelre feketén-fehéren kiderült, megírta a Fájnensel timsz, hogy az ámerikai demokraták egy az egyben elcsalták az elnökválasztást!

DE MINDEZT, CSAK AZÉRT TETTÉK, HOGY MEGVÉDJÉK A DEMOKRÁCIÁT!
(tehát ez az egész elcsalt választás bocsánatos bűn, mert jó cél érdekében történt......)

Gery87 2021.02.10. 23:35:00

@MAXVAL birсaman közíró:

Ez fasság, még ha így is lenne, nem emlékszik rá....akkor hogy lenne bármi értelme az egésznek? A büntetés lényege hogy TUDD mit tettél, miért van a büntetés. Egy gyilkos akinek törlik emlékeit majd utána elítélik 30 évre...mi értelme? semmi.

Gery87 2021.02.10. 23:37:04

@MAXVAL birсaman közíró:

Ökörség, semmi értelme, puszta elnomyás a vallás által, racionális oka sincs hisz születéstől fogva van kategorizálva az ember nem tette alapján.

"Miért maradt le Kína Indiához képest? SOkak szerint azért, mert India liberális demokrácia, míg Kína meg diktatúra. "

-eleve nem lehet liberális ha ilyen kasztrendszer van.....ez minden csak nem liberális meg demokratikus, max annak hazudják.
-a kasztrendszer egy hátrány, ami nem teszi versenyképessé...

Gery87 2021.02.10. 23:39:48

@MAXVAL birсaman közíró:

A diktatúrában meg az "illiberális" kamu demokráciákban nincs a háttérben a tőke? Dehogynem. Eleve akkor minek tőkésedik a NER ha az nem jó....mert ők is "háttérből pofázó döbrögi tőkések" akarnak akkor is beleszólni az ország ügyeibe ha épp nincs politikai hatalmuk!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.11. 07:35:34

@Gery87:

Keresztény szempontból igazad van, de a hindukat nem a keresztény szempont vezérli.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.11. 07:36:59

@Gery87:

A kasztrendszer hivatalosan nem létezik, ez nem állami intézmény már, hanem társadalmi szokás.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.11. 07:38:40

@Gery87:

Bizony nincs. A diktatúrában a hatalmat pártvezetés, hadsereg, stb. gyakorolja, a tőke alárendelt.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.02.11. 07:56:49

@MAXVAL birсaman közíró: most olvasom ezt a könyvet :

www.libri.hu/konyv/albert_o_hirschman.az-erdekek-es-a-szenvedelyek.html

nagyon jó és illik is a témához. Ha folytatod Guénont akkor igyekszem ebből hozzáidézni már az elején, ezt a posztod megint széttrollkodták ide nem illő hülyeségekkel a foggyosok.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.11. 08:18:19

@Deak Tamas:

Mi az eredeti címe?

Nekem csak az esszégyüjteménye van meg - The essential Hirschman -, de még nem jutottam el az elolvasásáig.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.02.11. 08:22:36

@MAXVAL birсaman közíró: ez : press.princeton.edu/books/paperback/9780691160252/the-passions-and-the-interests

a legérdekesebb ugyanaz az élménye ami nekem: amikor franciát tanultam akkor kezdtem csak jobban belemélyedni Moliére műveibe, és arra jöttem rá, hogy ő sokkal jobban és mélyebben a jövőbe látott mint gondolnánk. Nagyon sok darabja valószínűleg a fenti könyvben lévő viták alapján született meg.

Gery87 2021.02.11. 15:01:09

@MAXVAL birсaman közíró:

Tudom, de attól még gyakorlatilag van.

Gery87 2021.02.11. 15:01:56

@MAXVAL birсaman közíró:

Ebből is látszik hogy a kultúrák, vallások, civilizációk nem egyenlőek....van amelyik nagyobb ökörség és embertelenebb mint a másik.

TRAPPIST1e 2021.02.11. 15:07:53

És akkor mit javasol Guénon, mit csináljunk? Ha nem demokrácia, akkor legyen az, hogy a papok mondják meg a tutit?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.11. 15:30:21

@Gery87:

Nyilvám minden kultúrának van negatív és poziítv oldala is, az ember nem tökéletes lény.

TRAPPIST1e 2021.02.11. 15:49:06

@MAXVAL birсaman közíró:

Ha a papok mondják meg hogy mit kell tenni, az per definitionem egyház állam. Azaz teokrácia.

TRAPPIST1e 2021.02.11. 15:56:46

@MAXVAL birсaman közíró:

Ha ők mondják meg mit kell tenni, és ezt be is tudják tartatni, akkor az ő kezükben van a közhatalom, ergo ők vezetik a társadalmat.

Gery87 2021.02.11. 19:26:28

@MAXVAL birсaman közíró:

Akinek előnyös mert jó helyre született annak igen...de pl már régen is sok indiai azért tért át az iszlámra mert ezzel kivonhatta magát a kasztrendszerből....
A Mogul Birodalom egy jó példa erre....

Gery87 2021.02.11. 19:27:07

@MAXVAL birсaman közíró:

Némelyik hatékonyabb és emberségesebb mint a másik....

Gery87 2021.02.11. 19:30:47

@MAXVAL birсaman közíró:

A szellem, a kultúra feletti kontroll az anyagiak feletti hatalmat is magával vonja....
Nem kéne visszamenni a középkorba.

Glokta 2021.02.13. 14:05:40

@MAXVAL birсaman közíró: "Miért maradt le Kína Indiához képest? SOkak szerint azért, mert India liberális demokrácia, míg Kína meg diktatúra."
Hát nem tudom, ez eléggé leegyszerűsített magyarázat.
Abban igazad lehet, hogy Kína liberális demokráciaként nem lenne annyira sikeres kulturális okokból.

Azonban ehhez azt is hozzá kell adni, hogy
1) Kína jóval meritokratikusabb, sokkal inkább tehetség alapján lehet előrejutni, szemben a kasztosodott Indiával
2) India jóval megosztottabb, nagyon nehéz összetartani egy ennyire sokféle kultúrából, vallásból álló országot széthúzás nélkül
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása