magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Tipikus karrier

Egy érdekes interjú, amit a Partizán csinált. Az interjúalany Barabás János, a későkádári hatalmi apparátus másodvonalának jeles tagja.

Barabás nálam pont 20 évvel idősebb, szóval a szüleim nemzedéke, s valóban tipikus karrierista a korból. Ez a kor azé a nemzedéké, mely a Kádár-kor elején szocializálódott, majd Kádár utalmának utolsó harmadára sikeres karriert ért el. Alapvetően egy utálatos típus, de ez nem személyes ítélet.

Ez már nem felkapaszkodott, Rákosi-korra jellemző büdös bunkó káder típus, hanem a jó családból származó srác, aki művelte magát, csak időben rájött: szakmai vonalon sose fog bekerülni az elitbe, így elment lélekölő aktatologatónak a KISZ apparátusába, majd ott nagy küzdelemmel eljutott a csúcsra.

Kedélyes alak, nem haragudott senkire, valószínűleg nem tett rosszat senkinek, csak azoknak az apparátcsik kollégáinak, akikkel karrierharcot folytatott. Valószínűleg segített a szomszéd néninek gyorsabban telefonvonalat kapni, meg az osztályidegen szomszéd gyerekének bejutni az egyetemre. De az egész ember egy hatalmas üres gépezet, akinek sose akadt saját gondolata, mindig abban "hitt", amit éppen hinni kellett, persze abban se hitt, csak úgy tett.

Barabás nagy pechje: a rendszerváltozás nem késett 5 évet. Mert ha késett volna, akkor éppen beért volna a hatalom első vonalába. Így lezuhant. S mivel nem azokkal barátkozott, akik aztán az MSZP-ben vezető szerepet kaptak, az új hatalom is ejtette őt, ötödrangú tanácsadói kamuállásokra kárhoztatva őt.

De az igazi baj nem ő, hanem a típusa. Ma ez a típus még inkább előfordul, csak immár multik karrieristáinál, hiszen ma az a tuti karrier, nem a politika ingoványos világa.

66 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr5216436232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2021.03.05. 07:52:11

A pártvonalon nyomulás is csak egy munka volt akkorra. De karriert csinálhattál akkor is cégen belül is - sõt, ez sokkal jellemzõbb volt, mert ma jönnek-mennek a cégek közt az emberek, míg akkoriban azért volt hogy valaki 30-40 évig ugyanannál a cégnél dolgozott, sõt kimondottan ferde szemmel néztek a "vándormadarakra". És azok is szép játszmák voltak, amíg valaki felnyalta magát alsó szintû aktatologatóból a cég élére. Akkoriban volt divat a piros bicikli kifejezés, a jó vezetõ felfelé nyal, lefelé tapos. A piros szín pedig arra utal, hogy ehhez azért jó kapcsolat kellett a Párttal is. Viszont ha bekerültél a körbe, onnantól kezdve a fõ szempont az volt, hogy mennyire vagy jó ivócimbora.

Mr. Hyde 2021.03.05. 09:59:00

A szoci rendszer vezetésének kontraszelekciója onnantól kezdődött, hogy felhagytak a politikai szűréssel, tisztogatásokkal.

A kínaiak ezt jelenleg is elég komolyan veszik, ezért eredményesebb náluk a kormányzás.

MEDVE1978 2021.03.05. 10:04:46

Van több olyan rokonom, aki hasonlóan elment dolgozni a KISZ-be. Az ember elfogult azzal az idővel, amikor fiatal volt. Az az idő "megszépül", nosztalgiával gondol vissza rá. Nem véletlen, hogy a kubai világifjúsági találkozóról sok sztori, anekdota jut eszébe Barabásnak. Én a kilencvenes évek végén, kétezres évek elején tanultam a felsőoktatásban. Rengeteg emberrel találkoztam, rengeteget buliztam és számos élményt szereztem. Ebből a szempontból az és az utána következő mondjuk 5-10 év az életem fénypontja volt. Fiatal voltam, energiával teli és igyekeztem kihasználni az időszakot, élni. Barabás korában ennek az egyik legfőbb tere a KISZ volt, nem véletlen, hogy ő arról sztorizott egy csomót.

Van egy másik jelenség, hogy utólag mindig okosabb az ember. Barabás idejében a primer érvényesülés eszköze volt a kisz tagság, párttagság. Nem szabad elfelejteni, hogy Magyarországon 800.000 párttag volt a rendszerváltáskor. Amikor ezek az emberek a 60-as, 70-es években a rendszerre tekintettek, az egy adottságként jött nekik szembe. Sokan ma már biztos azt mondanák, hogy kötelező rosszként, de ez is azért illuzórikus emlékezés. Ha az ember benne van egy adott rendszerben, adott élethelyzetben, adott történelmi helyzetben, akkor abból nehezen "lát ki". Én bőven elhiszem ezeknek az embereknek, hogy a rendszer keretein belül akarok jót csinálni gondolatmenetet követték.
Egy történelmietlen és illuzórikus idealista gondolat az, hogy "ők a diktatúra szekerét tolták, ezért mind gonoszok, erkölcstelenek, elítélendők". Ez nem a hitleri Németország volt, ahol a zsidókat vitték a lágerekbe, a rendszer árnyoldalai, főként a támogatni-tűrni-tiltani megengedő politika fényében kevésbé jelentek meg az átlagember számára. Ugyanezt gondolom mondjuk - a ma már nagyon másik oldalon álló - Stumpf Istvánról, Martonyi Jánosról, Kövér Lászlóról is. Ők is az akkori keretekben gondoltak és próbáltak meg tevékenykedni. Ahogy Horthy Magyarországát is nehéz hibásnak tekinteni mondjuk a második világháborúba történő belépés miatt. Abban a történelmi pillanatban egy logikus lépés volt.

Emiatt nem gondolom, hogy Barabás üres lenne vagy önmagában a karrierizmus "rossz" lenne. Kicsit eljátszva a gondolattal, ha Barabás 25 évvel később születik, akkor ma a FIDESZ vezérkarban ül.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.03.05. 13:51:41

@MEDVE1978:

A Fidesz vezérkara, azaz második, harmadik vonala nyilvén ugyanolyan szabályok szerint működik.

Az első vonalba viszont klptelenség bekerülni, oda scak egy haveri kör mehet.

Evil Empire 2021.03.05. 16:20:25

@Mr. Hyde: "A szoci rendszer vezetésének kontraszelekciója onnantól kezdődött, hogy felhagytak a politikai szűréssel, tisztogatásokkal."
Igen, amúgy ezt nem politikailag korrekt kimondani, de a szocialista rendszer Sztálin idejében
volt sikeres - jó úton haladva a Nyugathoz való felzárkózás terén - és a brezsnyevi pangás éveiben szakadt le.
A kínaiak ezt a hibát elkerülték, és lassan a világ vezető hatalmává válnak.
Nekem nagyon úgy tűnik, hogy ez a járvány a nyugati világrend végét jelenti, egyszerűen annyire szembeszökővé vált a különbség a kínai és az amerikai/európai vezetés kompetenciájában.

midnight coder 2021.03.05. 16:21:23

@Mr. Hyde: Akkor lett szar amikor elkezdtek politikai alapon szûrögetni. A kicsi kínaiaknál a legnagyobb szûrögetéskor úgy 60 millióan haltak bele a szocializmusba, egyrészt mert kivégezték õket, másrészt éhen haltak a remek gazdaságpolitika következtében.

És akkor kezdtek el felemelkedni, amikor valamelyik elvtárs amikor már az összes egyéb lehetõséget kimerítették, elkezdett értelmesen gondolkodni és megcsinálták a különleges gazdasági övezeteket. Amivel aztán vége is lett tulajdonképpen a szocializmusnak, az ami ott épül már régen császárság, csak most Pártnak hívják a császárt.

midnight coder 2021.03.05. 16:23:42

@Evil Empire: A sztálini idõkben az amcsiktól kapott és a németektõl lopott technológia még kb. szinkronban volt a világ élvonalával. Aztán ahogy telt-múlt ez idõ, úgy maradtak le az elvtársak technológiailag kivéve a katonai fejlesztéseket, de ott is igazából csak az ment amihez a puszta fémmegmunkálás elég volt. Ahová elektronika is kellett volna, na ott már gondok voltak.

Gery87 2021.03.05. 16:48:09

Mindig rühelltem a törtető, csak a hatalomért, pénzért karrierista alakokat....az ilyen kb a "minek él?" kategória!
Nem hisz semmiben, abban sem amit elvileg képviselnie kéne, legyen politika, multi...nem tisztel senkit, hisz az tönkrejutás módja mások letaposása, dolgozni nem dolgozik a szó pozitív értelmében, mások hátán jut feljebb....sokáig pénze sincs, ha van sokáig nem is élvezi mert leköti a geciskedés....az egész élete mások kárára folyik...

Gery87 2021.03.05. 16:54:07

@Mr. Hyde:

jaj ugyanmár...
Bizonyára kezdetben több volt a kommunista pártokban az elvhű, idealista....de kötve hiszem hogy pl a Kínai Kommunista Pártba ma csak elvhű komcsiként lehetne bekerülni:D ilyen ugyanis nincs....ha van az hülye és ő meg nem viszi semmire:)

Gery87 2021.03.05. 16:56:08

@MEDVE1978:

"Ha az ember benne van egy adott rendszerben, adott élethelyzetben, adott történelmi helyzetben, akkor abból nehezen "lát ki"."

Hát én sose fogok a NER-re így gondolni! Az most is látszik hogy rossz, ehhez nem kell +30 évnek eltelnie....

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.03.05. 16:56:44

@Gery87:

Egy dolog kétségtelen: a kommunizmus csak a sztálini rendszerben működött. S ebben Hyde úrnak igaza van.

Gery87 2021.03.05. 17:00:47

@Evil Empire:

A kínaiak áttértek a piacgazdaságra....és felhagytak az életképtelen tervgazdasággal...de megmaradt a pártállam. Ennyi történt.

"a szocialista rendszer Sztálin idejében
volt sikeres"

Mit tartunk sikernek? Hogy bárkit agyonlőttek meg vittek a Gulagra aki picit is ellenzékinek nézett ki, akkor oké.....nyilván nem igen lehetett ellenvélemény...

Gery87 2021.03.05. 17:07:08

@MAXVAL birсaman közíró:

Akkor se volt kommunizmus....pártállam volt és tervgazdaság, rengeteg ingyen rabszolgamunkával.
Ez csak olyan értelemben "kommunizmus" hogy akik ezt csinálták magukat kommunistának mondták....kaviárt zabálva, élet halál uraként....vörös cárként...pufajkás arisztokrataként .

Fikalnyik Eugén 2021.03.05. 17:53:17

"Barabás nagy pechje: a rendszerváltozás nem késett 5 évet. Mert ha késett volna, akkor éppen beért volna a hatalom első vonalába. Így lezuhant. S mivel nem azokkal barátkozott, akik aztán az MSZP-ben vezető szerepet kaptak, az új hatalom is ejtette őt, ötödrangú tanácsadói kamuállásokra kárhoztatva őt."

Szar dolga azért nem volt:

"A rendszerváltozás után az üzleti életben helyezkedett el: 1990–1994-ben az Inter-contact Kft. nevű magyar–kanadai tanácsadó vállalat résztulajdonosa és ügyvezetője, 1994–1999 között az olasz többségi tulajdonú Ganz-Ansaldo Villamossági Rt. igazgatóságának elnöke, illetve 1996–1999-ben a Caola Kozmetikai Rt. igazgatóságának alelnöke, 1999-től a Transelektro Rt. elnöki főtanácsadója volt. 2002-től a Hungexpo Vásár és Reklám Zrt.-nél tölt be vezető pozíciókat (vezérigazgató, az igazgatóság alelnöke, elnöke). – Mindezek mellett 2004 és 2010 között a Szerencsejáték Rt. felügyelő bizottságának elnökeként, 2006 és 2010 között pedig a Miniszterelnöki Hivatal főtanácsadójaként is működött. "
neb.hu/asset/phpnp6gge.pdf

Gondolom milla fölötti a nyugdíja legalább.
Nyaraló a Balatonnál vagy valami horvát szigeten.
Hidegkúti családi ház.

midnight coder 2021.03.05. 18:07:57

@Gery87: "Nem hisz semmiben, abban sem amit elvileg képviselnie kéne, legyen politika, multi..."

Egy multi célja a profittermelés a részvényeseknek. Ezzel elég nehéz azonosulni 80-as IQ felett. Az alatt persze benyelik a népek a bullshitet és a PR-t, de egy multi vezetésében azért elég kevés ilyen van, és ezek sem sokáig. Ettõl persze te szakmailag csinálhatod jól a dolgodat. És ugyanez volt a pártban is. Az 50-es években még el lehetett nézni, hogy egy alulról jött ember totál idióta volt és hitt a kommunizmusban, mert hát azt tudta amit mondtak neki. A 80-as évekre viszont (itt legalábbis) azért volt annyi infó a világról hogy tanult emberként elég nehéz legyen ezzel a dologgal azonosulni.

midnight coder 2021.03.05. 18:08:40

@Fikalnyik Eugén: És azért nem kellett halálra hajtania magát.

midnight coder 2021.03.05. 18:17:40

@MAXVAL birсaman közíró: Addig mûködött, amíg az amcsiktól kapott és a németektõl lopott technológiai színvonal kitartott. Utána viszont gáz volt, hogy nemigen fejlesztettek érdemben semmit, amit meg igen az is ment a kukába mert a döntési folyamatok finoman szólva nem annyira nagyon átgondoltak voltak. Pl. a németek kifejlesztettek egy egész fasza kis autót a Trabant helyett, aztán a Párt rájött hogy nincs pénz a gyártásra. A legtöbb esetben viszont már a fejlesztés is késve indult el, és nem maradt más mint a nyugati termékek klónozása, akár úgy hogy megveszik a licenszt mint a Zsiguli vagy az ESZR számítógépek esetén amik kivénhedt IBM klónok voltak ipari hulladék minõségben legyártva, vagy megy a "re-enginiering" azaz a termékek koppintása. Illetve volt a kettõ között: Pl. a magyar iskolaszámítógép a HT-1080Z egy távol-keleti VideoGenie1 nevû gép klónja volt, ami az amcsi TRS-80 Model I klónja volt. Ez eddig jogtiszta. Aztán volt a Primo nevû magyar számítógép, amibe a HT-1080Z vezérlõ programjának hekkelt verziója került, na arról szerintem már nemigen tudott a Microsoft aki csinálta.

Mr. Hyde 2021.03.05. 20:58:43

@Gery87:

Kínában továbbra is a marxista politikai elvek és a tervezett gazdasági mechanizmusok adják a döntő faktort, még ha a piaci árutermelés viszonyai is a meghatározóak.

A Sztálin és Mao korában a szocialista fejlődés a nyílt kolonializmusra és imperializmusra adott választ.
Teng Hisziao-Ping pedig a globális ellenforradalom korszakára adott választ.

A kapitalizmus meghaladásának a fejlett tőkés viszonyokból következő túltermelési válság során jön el az ideje.

A KKP az utóbbi évtizedekben arra fókuszál, hogy a lehető legnagyobb társadalmi haszonnal és a lehető legkisebb szenvedés árán vezesse át Kínát a kapitalista szakaszon.

Mr. Hyde 2021.03.05. 21:01:10

@Gery87:

Lényegében az összes olyan szociális intézkedést a szovjetek vezették be, amikre a nyugati jóléti államok modelljei épültek.

Evil Empire 2021.03.05. 23:37:11

@Mr. Hyde: Igen, egyébként sanszos, hogy a szovjet forradalom nélkül még ma is a nyolcórás munkaidőért, ingyenes egészségügyért küzdenének a munkások, a szakszervezeti próbálkozásokat pedig könyörtelenül levernék.
De még ha ezekből talán valamit sikerülhetett volna elérnie a munkásmozgalomnak, az biztos, hogy nem élnénk olyan jólétben, mint most.

Glokta 2021.03.05. 23:41:22

@Mr. Hyde: "A kapitalizmus meghaladásának a fejlett tőkés viszonyokból következő túltermelési válság során jön el az ideje."
Mindig ezt mondják a kommunisták, de nem volt 1929-33 közt egy hatalmas túltermelési válság? Én úgy emlékszem, igen, és nem omlott össze a kapitalizmus. :-)
A fő alternatíva még csak nem is a szocializmus, hanem a fasizmus/nemzetiszocializmus volt, de Roosevelt ezt szerencsére meghiúsította.

midnight coder 2021.03.06. 09:44:22

@Glokta: Azzal hogy a barna inges nácik ellen a vörös inges nácikat támogatta, akik aztán a többszörösét gyilkolták le a Holocaust áldozatainak a saját polgáraik közül, és olyan nyomort hoztak a polgáraikra hogy a fal adta a másikat.

Mr. Hyde 2021.03.06. 09:47:20

@Glokta:

A kapitalizmus soha nem omlik össze magától, hanem csak a meghaladásának objektív feltételeit teremti meg.

A kapitalizmus túltermelési válsága ott lehetséges, ahol kifejlett a tőkés rendszer. Sem Oroszországban, sem Kínában nem volt kifejlett tőkés rendszer. (Az USA-ban pedig nem volt erős kommunista mozgalom - de még a burzsoá politika is a profit korlátozása felé mozdult a gazdaság újraszervezése érdekében, ez volt az egyébként szovjet 5 éves tervek mintájára kidolgozott New Deal)

A szovjet NEP és a kínai piaci szocializmus egyaránt a kommunista párt ellenőrzése alatt álló piaci viszonyok kiépítése irányult, hogy a párt átvezethesse a társadalmat az elkerülhetetlen kapitalista szakaszon.
Az SZU-ban ez a nemzetközi viszonyok alakulása miatt szakadt meg.

midnight coder 2021.03.06. 09:52:35

@Evil Empire: Ja, amikor a szegény dígók idejöttek anno a balatonra mindenki õket sajnálta. Ja bocs, nem is... Pedig a dígó odahaza átlagos melós volt. Nem beszélve az olyan istenkirályokról mint az NSZK-s melósok. Ismered a viccet gondolom amikor az NDK-s melós és az NSZK-s melós összetörik az autójukat egy keresztezõdésben... A vicc az, hogy nem volt vicc. Igazából az európai munkások (és az amcsik is) alapvetõen azért kerültek szarabb helyzetbe a gengszterváltás után, mert beindult a globalizáció. Onnantól kezdve pedig a szakszervezetek és általában véve a baloldali mozgalmak lehetõségei drasztikusan beszûkültek, hiszem állandóan a fejük felett lebegett / lebeg Damoklész kardja, hogy a tulaj simán kiszervezi a termelést. Ezért aztán - és mert egyre kevesebb lett a munkás - a baloldal is irányt váltott, immár nem a dolgozók érdekeit védik, hanem mindenféle kisebbségét a bûnözõktõl a homokosokon át a bevándorlókig. Az átlagpolgár pedig érdekvédelem nélkül maradt. Ha ma valaki megpróbálna az európai átlagpolgár érdekében felszólalni, az pont balról kapná a legnagyobb tockost a fejére.

midnight coder 2021.03.06. 10:16:30

@Mr. Hyde: "Az SZU-ban ez a nemzetközi viszonyok alakulása miatt szakadt meg. "

Amiatt szakadt meg, mert életképtelennek bizonyult és csõdbe ment. Igazából kapitalista nélkül kb. mindenki szarik bele mindenbe, senkinek nem érdeke hogy a dolgok normálisan mûködjenek. A benzinkutas úgy érzi kegyet gyakorol hogy betölti a benzint a kocsidba, a kereskedõ ha kiszolgál, az orvos ugyanígy érez ha meggyógyít. Megjelenik a hálapénz, a kapcsolatok szükségessége ha akarsz valamit.

Anno a SZU bukásának a legnagyobb elõjele Csernobil volt, illetve amikor Matthias Rust leszállt a kisrepülõgéppel a Vörös téren. De lehetett látni kb. mindenen hogy minden egyre szarabb, elavultabb ami a béketáborból jön. Két olyan dolog volt amire nem lehetett számítani, egyrészt hogy ez ilyen gyorsan fog történni, a másik pedig hogy vértelenül.

MEDVE1978 2021.03.06. 10:22:13

@Gery87: Nem vagyok NER párti, de most rengeteg egyéb információforrás van. Az interneten hozzáférhetsz korlátlanul külföldi és hazai kormányfüggetlen információkhoz. Így tudsz sokkal világosabban látni. A 60-as években maximum a Szabad Európát hallgathatta valaki azzal, hogy lehet, hogy a szomszéd feljelenti, volt egy tv műsor és két-három rádióműsor, meg mind a kormányvonalat képviselő újságok. A kádári rendszerből jóval nehezebb volt emiatt kilátni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.03.06. 10:25:05

@MEDVE1978:

S volt egy "zöld újság", mely nyugati lapok cikkeinek szószerinti fordítását tartalmazta.

Aki középvezetői szinten volt, az már kapta.

Apám 1980-ban lett ilyen pozícióban, s akkortól olvastam én is.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.03.06. 10:47:31

@Evil Empire: @Mr. Hyde: lényegében mind megvolt már jóval előtte a vilmosi Német birodalomban, meg a Monarchiában is.

Mr. Hyde 2021.03.06. 10:56:25

@Deak Tamas:

Az intézkedések terén tényszerűen nem.

Ami mégis bevezetésre került, az a német munkásmozgalom rendszert fenyegető megmozdulásaira volt válasz.
A gothai program erről szól.

Mr. Hyde 2021.03.06. 10:58:31

@midnight coder:

Ez egy népszerű érv, hogy a kapitalisták motivációja hajtja a gazdaságot, nélkülük nincs semmi.

Ezzel érveltek a földbirtokos arisztokraták is, hogy bizonyítsák osztályuk nélkülözhetetlenségét.

Ehhez képest az ellenkezője lett bebizonyítva.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.03.06. 11:36:50

@Mr. Hyde: dehogyisnem, a múltkor is küldtem a listát, akkor sem számítottak tényeknek.

net.jogtar.hu/ezer-ev-torvenyei?keyword=munkaid%C5%91

Mr. Hyde 2021.03.06. 14:48:07

@Deak Tamas:

A kép a következőképpen teljes.

1) A 19. század második felére megerősödött munkásmozgalom kényszerítette ki a szociális reformokat. Bismarck pontosan tisztában volt vele, hogy ha nem javítanak valamelyest a munkásosztály helyzetén, akkor jön a forradalom.

2) A ténylegesen elfogadott (általad is bőven linkelt) szociális törvények a németországi szociáldemokrácia gothai programjának (1875) részleges és felhigított változata.

Konklúzió:
A burzsoázia csak akkor vehető rá némi társadalmi szolidaritásra, ha ténylegesen is fenn áll a gulág veszélye.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.03.06. 15:08:44

@Mr. Hyde: abban alighanem megállapodhatunk, hogy Ausztráliában és Új Zélandon például elég magas az életszínvonal. Ott hogyan zajlott a gulággal való fenyegetés amelynek következtében e helyzet beállt?

Bismarck és a többiek nem féltek semennyit sem a forradalomtól, hanem jórészt elkerülték a manchesteri állam, és általában a liberális gazdaságpolitika hibát, Kossuth és Széchenyi vitája is erről szól.
Széchenyi az angliai útjai után nemcsak azzal volt tisztában hogy nálunk is szükséges az ipari fejlődés, hanem azzal is, hogy Dickens világát el kellene kerülni. (Tudniillik a szocializmus indukciója mindössze ez, az angol munkásosztály gyalázatos helyzete, semmi más. Winston Churchill belügyminiszter 1911-ben még simán lövetett a sztrájkoló cornwalli bányászokba, ő valahogy nem félt a forradalomtól.)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.03.06. 15:10:43

@MAXVAL birсaman közíró: vegyük Mr. Hyde definícióját : mindenki képességei szerint dolgozott és igényei szerint részesült? Nem hinném.
De ha működött volna, akkor miért kellett megírna Rozsnyainak a Forradalmi és ellenforradalmi Szovjetunió kötetét?

Mr. Hyde 2021.03.06. 15:32:23

@Deak Tamas:
Ausztrália, Új-Zéland és a térség fejlett államai (Taiwan, Dél-Korea, Szingapúr, stb) a távol-keleti kommunizmus (Kína, Vietnam) elleni geopolitika eredményei. A fejlődés ezen pályáját pontosan azért választhatták, amiért a Nyugat-Európa frontállamai (Skandinávok, NSZK, Ausztria).
Földrajzi viszonylatban a gulág közeli veszélyét a létező szocializmus geopolitikai fenyegetése jelentette.

A bismarcki "Staatssozialismus" konzervatív eszméje a németországi munkásmozgalom és szociáldemokrácia előretörését volt hivatott kezelni. Hasonló politikai taktika volt a "keresztény-szocializmus"/"kereszténydemokrácia" újra feltalálásra a ll. VH után.

Ezek nem annyira bonyolult összefüggések azért.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.03.06. 17:57:09

@Mr. Hyde: érdekes hogy Ausztrália és Új-Zéland már az 1900-as évek fordulóján megérezte, hogy a távol keleti kommunizmus ellen kell készülni. Arról nem is beszélve, hogy az ottani életszínvonal már az 1930-as években az egyesült-államokbélivel vetekedett, amikor a kínai kommunizusnak még pora sem volt. Ausztrália ahogy kinézett 1956-ban, a melbourne-i olimpia idején, arról többórányi filmet lehet találni, ugye akkor pedig még a vietnami kommunizmusnak híre sem volt.

A bismarcki "államszocializmus" pedig ezek szerint Gulag fenyegetés nélkül is hajlandó volt a helyzetet kezelni, pedig kezelhette volna Winston belügyminiszter módjára. Csakugyan nem bonyolult a dolog.
Jófelé pedzegetődő a megoldás, mert a Rerum novarum eszméje az, ami a mostani nyugati jóléti államok alapját képezi.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.03.06. 17:58:01

@MAXVAL birсaman közíró: Mr. Hyde itt állíja folyton, hogy az a kommunizmus.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.03.06. 17:59:07

@Deak Tamas:

Az a végső stádium. De a kezdete is az már. Nyilván az utóbbira utaltam.

Glokta 2021.03.06. 18:31:30

@midnight coder: "Azzal hogy a barna inges nácik ellen a vörös inges nácikat támogatta, akik aztán a többszörösét gyilkolták le a Holocaust áldozatainak a saját polgáraik közül, és olyan nyomort hoztak a polgáraikra hogy a fal adta a másikat."
Ez nem jó összehasonlítás. Nácizmus 12 évig volt, kommunizmus meg több mint hetvenig.
Ráadásul az előbbi áldozatai közé akár beleszámíthatod a II. világháború 50-70 millió áldozatának nagy részét is, elvégre a nácik és szövetségeseik támadták meg a fél világot.

Ráadásul az USA erősen antikommunista volt és már a 20'-as évektől kezdve dolgoztak a bolsevikok megdöntésén. A japán támadás nélkül nem támogatta volna a kommunistákat, csak az "ellenségem ellensége a barátom" elv értelmében segítette őket egypár évig.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.03.06. 20:22:01

@MAXVAL birсaman közíró: úgyis már szét van offolva megint a dolog, de nincs kedved az ehhez hasonló szovjet diszkószámokról írni, ha tudsz valami érdekeset? Most találtam rájuk totál véletlenül.
Ezért mondom mindig, hogy a szovjet a világ legbutább gyarmattartója volt, ezek a számok szerintem abban az időben nálunk is hetekig menő slágerek lettek volna.

www.youtube.com/watch?v=QvAxJ_wL44U
www.youtube.com/watch?v=79LRA9FIk7I

Glokta 2021.03.07. 00:26:41

@Deak Tamas: midnight coder összehasonlítása - ami szerint a kommunizmus rosszabb a nácizmusnál - azért hibás, mert a nácizmus csak 12 évig tartott és kevés országra terjedt ki, a kommunizmus pedig sokkal többre és sokkal hosszabb ideig.
Abban persze igazad van, hogy a szovjet rendszer súlyos bűneinek nagy része nem volt ismert a 90'-es évekig.

Ettől még az USA döntése, hogy a szovjeteket támogatja a nácikkal szemben, teljesen érthető. Számukra a németek és a japánok terjeszkedése sokkal nagyobb veszélyt jelentett, mert ezek az országok a meghódított területekkel együtt gazdaságilag is felvehették volna a versenyt velük.
Ezzel szemben a szovjet gazdaság teljesen elmaradott volt és a sztálini külpolitika sokkal kevésbé volt expanzív ("csak" a balti államokat és Lengyelország keleti részét kebelezték be, és a permanens forradalom terjesztésével is felhagytak).

vergyula 2021.03.07. 06:16:06

@Deak Tamas: Támogatom!
Az első dal - az űrszintetizátort leszámítva - remek disco-funky. Itt-ott - stílus és hangszerelés tekintetében - Máté Péter Zene nélkül mit érek én c. dalára emlékeztet.

Mr. Hyde 2021.03.07. 09:18:42

@Deak Tamas:

Akkor már csak arra kellene megadni a nyakatekert választ, hogyha a jóléti állam alapelvi a kapitalizmus természetes sajátosságai közé tartoznak, akkor milyen okból kifolyólag építi le a rendszer a szociális vonásait a hidegháború vége óta.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.03.07. 11:59:18

@Mr. Hyde: te élsz külföldön, erre a kérdésre neked kell megadnod a választ. Ha valóban leépíti akkor nem tudom, hogy például a most karácsonykor Bécsben kalasnyikovozó csávóka azt a havi ezervalahány eurót miért is kapta az államtól. Egyáltalán, akkor miért van migráció azokba az országokba?

Az alaptétel nem úgy hangzott, hogy a jóléti állam alapelvei a kapitalizmus természetes sajátságai közé tartoznak hanem arra, hogy a jóléti állam elveinek biztosításához nincs szükség bolsevik terrortébolyra, gulággal való terrorizálásra. Erre hoztam fel a Rerum Novarum példáját, amelyet a legtöbb európai állam gyakorlatilag a megjelenése pillanatában elkezdett átültetni a valóságba, illetve Winston ténykedését, amire pedig valóban elő kellett volna állnia a forradalmi helyzetnek 1911-ben, ha a logika helyes lenne. Exceptio pruebat reglam !

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.03.07. 12:03:22

@Glokta: a sztálni és általában a szovjet külpolitikai abszolút expanzív volt, csak a lehetőségei voltak korlátozottak, lásd Korea, Vietnam, Afganisztán. A permanens forradalommal és a világforradalommal sem hagytak fel, lásd a cambridge-i ötök, Carlos, Vörös Hadsereg frakció és a többiek, ezek nem véletlenül tűntek el abban a percben, amikor a szovjet birodalom összeomlott.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.03.07. 12:07:08

@vergyula: pontosan, ezért nem értem, hogy a maguk korában ezek a számok nálunk miért nem lettek topslágerek. Az, hogy szovjet, nem magyarázat, a jó szovjet művészeti produkciók abszolút népszerűek voltak itthon, elég például arra gondolni, hogy a Fekete macska bandája bármelyik ismétlése nézettségcsúcs volt.

vergyula 2021.03.07. 12:15:01

@Deak Tamas: Gondolom, el sem jutottak ide. Ami tényleg fura.
Emlékszem, anno a kötelező oroszórán a nyelv mellett igyekeztek kultúrális betekintést is nyújtani a tanárok, pl. nálunk egyszer a tanár szamovárt hozott, és tradícionális módon teát készített a tanulóknak. Talán belefért volna a szovjet könnyűzene is, valahol a himnusz és a Tánceválá répká sz mákom között.

Mr. Hyde 2021.03.07. 12:50:26

@Deak Tamas:

A Rerum Novarum is pontosan abba a mintázatba illeszkedik, mint bismarcki reformok és egyéb olyan intézkedések, amelyek a munkásmozgalom évszázados követelései közül emeltek jogerőre néhányat.
Ez remekül kibontakozik leegyszerűsített, időrendi vizsgálat során is.
Az összes burzsoá jóléti intézkedést osztályháború előzte meg a 19. század folyamán:

- Az 1830-as évektől a chartisák,
- majd a 40-es évek forradalmai,
- két évtized múlva, 1871-ben a párizsi kommün
- pontosan egy évre rá, 1872-ben egy évszázad után végre legalizálják a szakszervezeteket Angliában (valamint megszületik a neoklasszikus közgazdaságtan elmélete, mivel a munkaérték-elmélet veszélyesnek bizonyul a társadalmi rendre)
- 1875: Gothai Program

És innen indul az általad kronologiailag levezetett burzsoá jóléti intézkedések sorozata

- 1883 Bismarck reformok
- 1891-ben az német szocdemek Erfurti Programjának évében a Rerum Novarum és így tovább
...
- 1918 A bolsevikok alkotmányban rögzítik a 8 órás munkanapot és a gyermekmunka teljes tilalmát és csak innen terjed el fokozatosan a többi országban.

- 1950-es években, a hidegháború csúcspontján találja fel a Nyugat a jóléti államot.

A dolgokat összefüggéseiben kell vizsgálni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.03.07. 13:32:34

@Deak Tamas:

Eleve lásd a szovjet címert. A Föld van rajta. Lenin alapgondolata nem az volt, hogy legyen őj orosz állam, hanem új világrend.

S bár Sztálin ezen valamelyest mérsékelt, az alapgondolat megmaradt hátul.

Ahogy a mai nyugati liberálsi eszme, mely hiszi, az egész világnak át kell vennie, amit ő hirdet.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.03.07. 13:34:19

@vergyula:

Írok majd erről. Alapvetően volt egy abszurd ellentét a szovjet rendszerben.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.03.07. 13:41:20

@Deak Tamas:

A szovjeteknél is volt támogatott, tárt, tiltott. S mivel a diszkó tűrt volt, nem büszkélkedtek vele.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.03.08. 07:44:33

@Mr. Hyde: persze hogy erről van szó, hiszen mondtam, hogy a szocializmus indukciója a manchesteri állam embertelensége volt, semmi más, a kronológia is világos. Tehát semmilyen gulagfenyegetésről szó sem volt, ahogy mondtam, a Széchenyi-Kossuth vita mintájára a felelősen gondolkodó országokban megpróbálták a problémát elkerülni.
Tájékozatlanabb olvasók számára azért említsük meg, hogy az 1848-as forradalmakat utoljára Andics Erzsébet merte összekötni a munkásmozgalommal, aki már a maga korában is vállalhatatlan figura volt, már Rákosi kidobta a hatalomból. Már a Kádár-rendszer is polgári forradalmaknak mondta.
Ha a szakszervezetes állítás igaz - most lusta vagyok utánanézni - akkor a Monarchia méginkább előbbre járt ebben, hiszen az első szakszervezet típusú mozgalmat már 1869-ben megalapították, ugyanakkor indult a Munkás Heti Krónika, a Népszava elődje. (Azt is érdemes végigböngészgetni az Arcanumon, tanulságos.)
A kommün pedig - amely esztelen terrorjával pontos előképe volt mindannak, ami várt még a világra, érdemes elolvasni Rákosi Viktor 1883-as Párisi gyújtogatók című könyvét - annyira megrémítette a francia burzsujt, hogy például 70 évig töprengtek reszketve, bevezessék-e a 40 órás munkahetet (ezt nálunk csak 1982. január 1-gyel sikerült, én is bőven jártam még szombaton iskolába) és egyes vélemények szerint az ekkor beállt fegyvergyártási termeléscsokkenés is hozzájárult a 40-es összeolmáshoz.
A Monarchia, illetve a Habsburg birodalom a gyermekmunkát már 1840-től korlátozta (Manchesterben ez volt a gyermekmunka fénykora), 1872-től megtiltotta.
Megkeresem mindjárt azt a bolsevik alkotmányt, hátha fenn van valahol, annyit hivatkozol rá. Mondjuk 1918-ban szerintem más dolguk is volt mint alkotmányozni, de nem lehetetlen a dolog. A spanyol háborúban is tartottak pártgyűléseket körbezárt városokban.

Mr. Hyde 2021.03.08. 10:34:04

@Deak Tamas:

A munkatörvénykönyvben.

Gery87 2021.03.08. 16:49:01

@Mr. Hyde:

Én ezt nem látom így.....ha válság lesz, mitől lesz kommunizmus?
Az összes kínai "tőkéstől" elveszik a vagyont, stb?
Nem kérlek, ez csak humbug....rég nem érdekelt már ott se senki a kapitalizmus elváltásában.
Át vagy verve.

Gery87 2021.03.08. 16:51:04

@Mr. Hyde:

Nem hinném hogy előtte ne lett volna semmi.

Gery87 2021.03.08. 16:55:27

@MEDVE1978:

Aki akarta az látta hogy ott se úgy van minden ahogy a párt elmondja, leírja....
A szüleim is világosan látták hogy milyen rendszer volt az....pedig semmivel nem láttak többet mint más a világból.

Gery87 2021.03.08. 17:01:44

@Mr. Hyde:

Ennek ellentmond hogy a kommunizmus a "harmadik világ" szegény gyarmati, ex gyarmati országait "fenyegette" a legjobban, nem pl Ausztráliát...ott mégsem adták meg puszira a jólétet a tőkések:)
Nem áll össze.....valójában bizonyos országok gazdagságának és fejlettségének semmi köze a kommunista tömb fenyegetésének! Ezek már akkor 100 éve fejlett, fejlődő pályán lévő országok voltak!
A lajtántúl '45 előtt is fejlettebb volt....
Az angolszász államok szintén, skandinávai, Finnország sem akkor kezdte tündöklését....stb.

Gery87 2021.03.08. 17:04:58

@Mr. Hyde:

Pont a kizsákmányoló, 12 órázó, lekelten ázsiai országok konkurenciája miatt!
Ez a globalizáció....ha kekeckedsz, elviszik a gyártást arrébb....keltebbre...."nekik nem derogál"....
Hülyén hangzik, de ez van: a harmadik világ "felvitte a normát"...alternatíva lett, ezért hozzá kell a fehér európai melósnak is igazodnia...különben munkanélküli lesz.

Gery87 2021.03.08. 17:06:18

@Mr. Hyde:

Köszönjük meg a népi Kínának hogy a kommunizmusba való átmenet alatt példát mutat kizsigerelésből a világ munkásainak!
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása