magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Választási rendszerek az EU-ban

A ballib mitológia egyik pontja szerint az EU-ban a választás arányos, csak Magyarországon van "igazságtalan" választási rendszer.

Természetesen az se igaz, hogy az arányos rendszer igazságos, az aránytalan pedig igazságtalan, de lássuk az egyes EU-tagállamokat.

Íme először az alapvetőn arányos rendszereket sorolom, a parlamenti választásokat sorolom csak, az elnökválasztást csak ott, ahol az elnöknek valós hatalma van:

  • Ausztria:
    • alsóház: csak listás választás, az aránytalanság egyetlen oka a 4 %-os bekerülési küszöb,
    • felsőház: közvetett választás, a szövetségi államok parlamentjei delegálják a képviselőket, az egyes frakciók arányában;
  • Belgium:
    • alsóház: csak listás választás, az aránytalanság egyetlen oka az 5 %-os bekerülési küszöb,
    • felsőház: a szövetségi tartományok és az elismert kisebbségek delegálják őket;
  • Bulgária: csak listás választás, az aránytalanság egyetlen oka a 4 %-os bekerülési küszöb;
  • Ciprus:
    • parlament: csak listás választás, az aránytalanság oka a 3,6 %-os bekerülési küszöb,
    • elnök: két forduló;
  • Dánia: csak listás választás, az aránytalanság egyetlen oka a 2 %-os bekerülési küszöb;
  • Észtország: csak listás választás, az aránytalanság egyetlen oka az 5 %-os bekerülési küszöb;
  • Horvátország: csak listás választás, az aránytalanság oka az 5 %-os bekerülési küszöb, valamint a 151-tagú parlamentben 11 mandátum független ettől a szabálytól: 8 mandátum jár automatikusan az alismert kisebbségeknek és 3 a határontúli horvátoknak;
  • Hollandia: az EU egyetlen teljesen arányos választási rendszere, csak listás szavazás, bekerülési küszöb nélkül;
  • Lettország: csak listás választás, az aránytalanság egyetlen oka az 5 %-os bekerülési küszöb;
  • Luxemburg: csak listás választás, az aránytalanság egyetlen oka a 4 %-os bekerülési küszöb;
  • Málta: csak egyéni képviselők, de többmandátumos körzetekben, s ha mégis aránytalanság áll fel, plusz mandátumokat kapnak a hátrányosan érintett pártok;
  • Románia:
    • alsóház: csak listás választás, 5 % küszöb (nem érvényes, ha a párt négy megyében 20 % felett van) + minden elismert nemzeti kisebbségnek 1 mandátum (csak a magyarok nem élnek ezzel),
    • felsőház: csak listás választás, 5 % küszöb (nem érvényes, ha a párt négy megyében 20 % felett van) + 1 mandátum a határontúli románoknak,
    • elnök: két forduló;
  • Svédország: csak listás választás, az aránytalanság egyetlen oka a 4 %-os bekerülési küszöb (ez nem érvényes, ha egy adott párt legalább 12 %-ot szerez egy megyében);
  • Szlovákia: csak listás választás, az aránytalanság egyetlen oka az 5 %-os bekerülési küszöb;
  • Szlovénia: csak listás választás, az aránytalanság oka az 5 %-os bekerülési küszöb, valamint a 90-tagú parlamentben 2 mandátum jár automatikusan a kisebbségeknek.

Vegyes rendszerek:

  • Csehország:
    • alsóház: csak listás választás, az aránytalanság egyetlen oka a 4 %-os bekerülési küszöb,
    • felsőház: egyéni körzetek, kétfordulós választás;
  • Írország:
    • alsóház: csak egyéni képviselők, de többmandátumos körzetekben, a kisebb pártokat emiatt bizonyos fokú aránytalanság sújtja,
    • felsőház: delegálás;
  • Lengyelország:
    • alsóház: csak listás választás, az aránytalanság egyetlen oka az 5 %-os bekerülési küszöb,
    • felsőház: egyéni körzetek, egyfordulós választás;
  • Németország:
    • alsóház: egyéni körzetek egy fordulós választással és listás választás, azonban az egyéni képviselői helyek levonódnak a listás mandátumokból, az aránytalanság csak az 5 %-os bekerülési küszöb miatt lehetséges, de ez se vonatkozik a legalább 3 egyéni mandátumot elnyert pártokra, valamint a hivatalosan elismert kisebbségek pártjaira (ilyen státusza jelenleg csak a dán és a szorb kisebbségnek van, a gyakorlatban csak a dánok élnek vele),
    • felsőház: közvetett választás, a szövetségi államok kormányai delegálják a képviselőket.

Alapvetően aránytalan rendszerek:

  • Finnország: csak listás választás, nincs bekerülési küszöb, de mivel a listák nem országosak, így a kisebb körzetekben a természetes küszöb magas;
  • Franciaország:
    • alsóház: csak egyéni körzetek, két forduló.
    • felsőház: a megyék delegálnak
    • elnök: két forduló;
  • Görögország: 250 mandátum listás szavazással kerül megállapításra, a bekerülési küszöb 3 %, a nyertes párt azonban kap +50 mandátumot;
  • Livánia:
    • parlament: egyfordulós egyéni és listás, 50-50 % arányban, a listán 5 % küszöb, a listás eredmény nem kompenzálja az egyéniekből eredő aránytalanságot,
    • elnök: két forduló;
  • Olaszország:
    • alsóház: egyfordulós egyéni és listás, 40-60 % arányban, a listán 3 % küszöb, a listás eredmény nem kompenzálja az egyéniekből eredő aránytalanságot,
    • felsőház: egyfordulós egyéni és listás, 40-60 % arányban, a listán 3 % küszöb, a listás eredmény nem kompenzálja az egyéniekből eredő aránytalanságot + automatikusan szenátor minden volt köztársasági elnök, valamint 5 fő a köztársasági elnök által kinevezett szenátor;
  • Portugália:
    • parlament: csak listás választás, nincs bekerülési küszöb, de mivel a listák nem országosak, így a kisebb körzetekben akár 20 % felett is lehet a természetes küszöb (a legnagyobban viszont alig 2 %),
    • elnök: két forduló;
  • Spanyolország:
    • alsóház: csak listás választás, nincs bekerülési küszöb, de mivel a listák nem országosak, így a kisebb körzetekben akár 15 % felett is lehet a természetes küszöb;
    • felsőház: 20-80 arányban delegálás és listás közvetlen választás.

Mint látható, a magyar rendszer a litván és a német között van: van bizonyos kompenzáció az egyéni aránytalanságok miatt, de az nem teljes.

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr316787842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gery87 2021.12.22. 16:43:04

1%-os küszöb, 100 fős országgyűlés és arányos rendszer.
Ezzel akadályozható meg legjobban hogy abszolút többséggel kétharmados kormányzás és kvázi tejhatalom alakuljon ki.
Az 4-5%-os küszöböt mindig hülyeségnek tartottam...ha 1 ember is beülhet képviselőnek akkor üljön be...ha ez már 0,3%-nál megvan akkor is.

Boldeone2 2021.12.22. 17:04:15

Mint látható, a magyar rendszer a litván és a német között van: van bizonyos kompenzáció az egyéni aránytalanságok miatt, de az nem teljes."

Nem ez a lènyeg , Birca . Minden választasi rendszert komplexen kell vizsgálni, nem egy elemet kiragadni belőle.
A nèmet rendszer vegyes rendszer , amellett arányos is, sőt, fő cèlja a minèl nagyobb arányosság. Ha a túllógó szavazatok elvèről hallottál, pont ezért van, hogy mègjobban arányosítsanak . A listás ès az egyèni eredmènyt kivonják egymásból, nem pedig összeadják
Litvániában 50% a listás mandátumok száma , mèg mindig több mint a magyar 45% , 93 hely , amiből egy a nemzetiségi kèpviselő
A másik fontos dolog : Litvániában van közvetlen elnökválasztás az emberek által ,vagyis nem egy pártelnök találja ki otthon , egy pohár bor mellett , hogy melyik párttarsa lenne a leghűségesebb köztársasági elnök...
Mondjuk, a kormánypártnál a kèpviselőket is egy ember jelöli ki ..Micsoda demokrácia!

Nevem senki. 2021.12.22. 17:41:51

@Gery87: Itt meg már 0,3%-os párt (párbeszéd) frakciót alakíthat miközben a kutya nem kíváncsi rájuk. Ha valahol, akkor itt sérül a jogallamisag. Na évvel kéne kezdeni valamit de sürgősen.

Gery87 2021.12.22. 17:55:03

@Nevem senki.:

Ezzel is lehetne, hogy közös listázá stb, de nem itt sérül leginkább az is biztos...

Nevem senki. 2021.12.22. 19:39:22

@Gery87: Lehet közös lista, csak akkor annyiszor +5% legyen a küszöb. (6 párt 30% és akkor lehet pár nehezektol meg is szabadulnanak gyurcsanyek.)

Gery87 2021.12.22. 19:49:11

@Nevem senki.:

Mondjuk.
Én pl nem is vagyok híve a közös listának, az hogy már bejutott pártok együttműködnek valamiben az oké, de ha kezdetektől fogva közösen indulnak akkor mi értelme hogy nem egy párt? Akkor legyenek egy párt, vagy azon belül frakciózzanak.
Hülyeség úgy ahogy van.

GyMasa 2021.12.22. 20:02:52

@Gery87:
Ennél már csak a választások UTÁNI koalícióalkotás az aggályosabb, hiszen ott mégkeveésbé képviseli a kormány a választói akaratát.

Billy Hill 2021.12.22. 22:31:18

@GyMasa: Csak nem arra gondolsz, mint pl. amikor a (német) ember 16 éven át leszavazott vagy a kereszténydemokratákra (keresztényszocialistákra) vagy ellenfeleikre, a szociáldemokratákra, de a végén mindig Merkel Angélát kapott...? :-)

vergyula 2021.12.23. 11:55:33

@Gery87: Pl. Semjén legalább elmondhatja magáról, hogy pártelnök. Ha papíron is beolvadnának a Fideszbe, csak egy lenne a sok közül.

Gery87 2021.12.23. 22:36:37

@vergyula:

De nem olvadnak be, mert kell egy kamu keresztény párt hogy kifelé mutathassák hogy keresztények.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.24. 07:52:41

@Gery87:

Más ennek az oka.

A 90-es évek vége, amikor megkezdődött az "egyeséges jobboldal" szervezése.

Ahhoz, hogy valaki kerdemnek mondhassa magát, nem kell a név. A Fidesz is részben kerdem, ma is. Pont ez a baj velük: a kerdem eszme szart se ér.

Gery87 2021.12.26. 15:19:58

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Gyak. semmit nem ér valóban, de mutatóba jó lesz....sok jobboldali nem keresztény, de valamiféle 2000 éves oszlopként tekint rá amire lehet támaszkodni érvelni vele + a nemzeti és konzervatív világkép része....ilyen bónusz skill.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása