magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Orosz terület, ahol nem tudnak oroszul

Írtam már korábban is Oroszországban a kisebbségek helyzetéről. De most más szempontból.

A szovjet idők maradványa a különféle autonóm területek rendszere. Jelenleg 26 ilyen közigazgatási egység van, ezek közül azonban csak 22 a legmagasabb, "köztársaság" státuszú, azaz autonómiája jelentős fokú.

Alapvetően az egyes autonóm köztársaságok mind valamely kisebbség területeként lettek lérehozva. Az azonban egyedi helyzet kérdése, ez mennyiben segíti az illető kisebbség identitását.

A 22 autonóm köztársaság felosztható 3 csoportra ebből a szempontból:

  • eloroszosodott területek, ahol vagy a többség eleve orosz és/vagy a kisebbség zöme ma már orosz nyelvű, identitású, az eredeti kisebbségi identitás legfeljebb foklór:
    • ilyen az összes finnugor köztársaság: Karélia, Komi, Mari, Mordovia, Udmurtia,
    • ilyen a Krím, ahol a lakosság alig 15 %-a krími tatár, s közülük is egyharmad kizárólag orosz nyelven beszél,
    • ilyen az egyetlen keresztény észak-kaukázusi köztársaság: Észak-Oszétia;
  • a kisebbségi identitást örző területek:
    • a két Volga-menti muszlim autonómia: Baskíria és Tatársztán - itt még a helyi orosz lakosság is tud pár szót a helyi nyelven,
    • két buddhista autonómia: Kalmükia és Tuva,
    • az összes észak-kaukázusi muszlim autonómia: Adigea, Csecsenia, Dagesztán, Ingusétia, Kabardin-Balkária, Karacsáj-Cserkeszia,
    • egy türk, de keresztény autonómia: Altájia;
  • a kettő közti köztes állapot:
    • három türk, de keresztény autonómia: Csuvasia, Hakaszia, Jakutia - ezek közül Jakutia a fejlődés példája, ott tényleg erősödik az identitás,
    • egy buddhista autonómia: Burjátia.

Ahol az utca nyelve nem az orosz, az Csecsenia és Ingusétia, de természetesen itt is általános a kétnyelvűség.

Az egyetlen autonómia, ahol nem csak az utca nyelve nem az orosz, de a helyi kisebbség zöme nem is beszél rendesen oroszul: Tuva.

Tuva sajátos hely, csak 1944-ben lett a Szovjetunió része, s máig el van szakadva természeti adottságai miatt Oroszország többi részétől. Nincs vonatközlekedés, az egyetlen kapcsolat a repülő és egy darab autóút, mindez egy Magyarországnál másfélszer nagyobb területen, de alig 300 ezer fő lakossággal.

A szovjet kor végén és közvetlenül utána az orosz lakosság több mint fele elhagyta Tuvát, ennek eredménye: ma a lakosság alig 15 %-a orosz. Emelette a tuvaiak szaporulata a többszöröse az orosz átlagnak. Mindennek eredménye: Tuva egyre inkább tuvai többségű. Oroszországban Tuván kívül egyedül az Észak-Kaukázusban fordul elő, hogy a lakosságban az orosz arány folyamatosan csökken.

a Tuvát Oroszország többi részével összekötő R-257 autóút része a Jenyiszej feletti híd Kizil központjában - az autóút Krasznojarszkot köti össze Mongóliával Hakasszián és Tuván keresztül, bár maga az út véget ér a határnál, mongol területen a folytatás földút - a határátkelőhely nem nemzetkozi, azaz csak orosz és mongol állampolgárok mehetnek itt át

Sajátos jelenség a tuvai nacionalizmus, mely nem szeparatista, de oroszellenes: azaz Oroszország része akar maradni, azonban helyi szinten az orosz lakosságot idegen kisebbségként kezeli, azaz aki nem tuvai nemzetiségű, annak pl. alig van esélye bármilyen állami állásra.

Ez egy sajátos oroszországi kisebbségi jelenség, mely az Észak-Kaukázusbna is jelen van: a moszkvai központi hatalom a helyi nacionalista kisebbségi eliteknek elnézi az orosz lakosság diszkriminálását, ha egyébként ez az elit lojális Moszkvához.

Földrajzilag egyébként Tuva valószínűleg a világ egyik legszebb helye: gyönyörű hegyek, völgyek, hatalmas folyók és tavak, tiszta levegő. Elzárt jellege segített megőrizni sajátos szokásait: Ázsia egyetlen helye, ahol a sámánizmus élő vallás maradt, az átlag tuvai egyszerre buddhista és sámánista.

a 22 autonóm köztársaság - narancsszínnel, Tuva zölddel

A tuvaiak sajátos nép: a nyelv türk, a származás viszont mongol (kinézetre nemigen lehet ma se megkülönböztetni egy tuvait és egy mongolt), s a terület északra van az iszlám legnagyobb kiterjedésének vonalától, így - ellentétben a türk népek legnagyobb részétől - itt sose volt muszlim térítés. Egészen a XVIII. századik a vallás a sámánizmus volt, ekkor felvették a buddhizmust, de a két vallás párhuzamosan együtt él, a legtöbb tuvai mindkettőnek a híve.

Mindez így együtt idilli képet sejtet, viszont a valóságnak van egy másik oldala is: Tuva Oroszország egyik legszegényebb régiója, hatalmas a munkanélküliség és az alkoholizmus, a bűnözési statisztikában a tuvai főváros, Kizil az első helyen áll Oroszországban. Maga Kizil úgy néz ki, mintha egy zombifilm díszlete lenne: nagyjából az építési terület és a szeméttelep keveréke.

A legismertebb helyi sajátosság a tuvai torokének.

modernizált verzió

A leghíresebb tuvai ember ma Putyin belső körének egyik tagja, Sojgu tábornok, honvédelmi miniszter, aki a szovjet-kori Tuva pártvezetőjének a fia (az anyja orosz vagy ukrán, ez vitatott).

a Sojgu-család a 60-as évek elején. a kisfiú a mai orosz honvédelmi miniszter

 

Címkék: közélet
23 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr3917796411

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gery87 2022.04.10. 10:20:48

"Karélia, Komi, Mari, Mordovia, Udmurtia Baskíria és Tatársztán Kalmükia Tuva,
Adigea, Csecsenia, Dagesztán, Ingusétia, Kabardin-Balkária, Karacsáj-Cserkeszia,
Altájia;Csuvasia, Hakaszia, Jakutia Burjátia."

Magyarosíthattad volna jobban ugyanis magyarul nem -ia...hanem -föld szinte mind.

pl Komiföld, jakutföld, stb.

Kivéve Baskíria, meg az Altáj-hegyvidék egy kivétel.

Magyarul is inkább mondjuk hogy Tatárföld mint Tatársztán....

Gery87 2022.04.10. 10:26:58

"a moszkvai központi hatalom a helyi nacionalista kisebbségi eliteknek elnézi az orosz lakosság diszkriminálását, ha egyébként ez az elit lojális Moszkvához."

Bár így lett volna anno pl az erdélyi románokkal, szlovákokkal, szerbekkel...
Persze a marha magyar elit az még a legutolsó román porfészekben is "magyar nemes úr" akart lenni és vitte magával a magyar dominanciáját, nyelvet, közigazgatást stb is..nehogymááá. Ezekkel a Döbrögikkel csak a baj van:)
Mennyivel pragmatikusabb ebben az orosz államiság.

2022.04.10. 10:39:12

@Gery87:
előbb budapesten kell ütni az idegeneket. és utána lehet törekedni arra, hogy partium és erdély legalább félmagyar. ahhoz a pesti és a budai elitet is ütni kell. mindegy, hogy grószék vagy klein-ék.

2022.04.10. 10:44:16

nyilván a magyarellenes részét csak. a fidesz alternatívája egy rendes revizionista párt. erre szavaz a nép. a jobbik után a mi hazánkra.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.10. 10:45:36

@Gery87:

Nemigen van szokott magyar verzió ezekre.

Lásd: Csecsnya, Csecsenia, Csecsenföld.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.10. 10:47:26

@Gery87:

Mert az orosz nemzetépítés birodalmi, nem nacionalista. Míg aromán egyértelműen nacionalista.

Moszkva nem akar oroszokat faragni a tuvaiakból, míg Románia meg románokat szeretne csinálni mindenkiből.

2022.04.10. 10:56:15

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
karjelia, tudja ezt minden finnugrista.

Karjelia máskép Karelia pajzsa
egykor királyság ma nagyhercegség
az ungarok és magyarok
õshazája

Melly vitéz szív lakott hajdon Eleinkben?
Mutattya fegyveres KAR-JEL Tzimerekben.
Mint Márs nép - rettentö kardját forogtattya,
Ugy KARJEL hatalmas nyilát villogtattya.
Itt van eredete, innét szivárodott
Melly erösség MAGYAR Népünkre áradott.
Régi MAGYAROKNAK ritka vitézségek
Még mostan - is fen van, s' hagyott örökségek.
Ez ösi Királyink rollunk ditsírete,
Ez NAGY THERESIA igaz itilete

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.10. 11:03:59

@cvsvrs:

Ez olyan, mint a régi orosz vicc Mordoviáról, ugyanis oroszul "morda" az "pofa", oersze ez véletlen egyezés.

Volt ilyen vicc: az összes zsidó át lesz telepítve Mordoviába, s át lesz keresztelve a köztársaság "Zsidó Mordovia" névre, azaz "Zsidó Pofa Föld".

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.04.10. 11:28:40

@cvsvrs: Ezeknek a legjobb díszpéldánya épp a gery, csak ez még ostoba is, tolja szünet nélkül az utódállami propagandát olyan elemi tényeket ignorálva, amelyek nélkül egy kisegítő iskolát se lehetne elvégezni.Nyilván a marha magyar nemes vitte a magyar nyelvet a legutolsó porfészekbe, azért volt az ország 54%-a nemzetiség 1910-ben. Ekkora barom, neki meg Döbrögi például a Zrínyi, Latinovits, Dungyerszki, Godzsu, Lovrencsics, Simoncsics, Szluha, Szlávy, Klobusiczky, Klebelsberg és még írhatnám reggelig.

Gery87 2022.04.10. 20:00:54

@cvsvrs:

Üthetsz itt akármit, nem számít már, el kell felejteni a nem magyar részeket.

Gery87 2022.04.10. 20:01:49

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Dehogynem. Csecsenföld volt a közbeszédben mindig, a többinél is a ....föld" a megszokott.

Gery87 2022.04.10. 20:03:19

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Így van, de én a magyarokról beszéltem. A magyar elit is idővel magyart akart csinálni mindenkiből vagy "magyar tudatú tótot stb"....halott ügy volt.

Gery87 2022.04.10. 20:05:24

@Deak Tamas:

Milyen utódállami propaganda te szerencsétlen?:D
Annyira ostoba turulbaszó agymosott hülye vagy hogy elképesztő:)
Nem tetszik ha a nemességet kritizálom mi te avitt poros álomvilágban élő hülye.

Gery87 2022.04.10. 20:14:13

@Deak Tamas:

"nyilván a marha magyar nemes vitte a magyar nyelvet a legutolsó porfészekbe, azért volt az ország 54%-a nemzetiség 1910-ben"

Magyar volt az államnyelv te fasz és az elit nem osztozott a hatalmon a nemzetiségi elittel.....de ezt már megbeszéltük. Egy 54%-ban nem magyar országot nem lehetett csak a magyar nemesi elit kényének kiszolgáltatni és csak a magyar nemzet anyaországaként tekinteni.

Gery87 2022.04.10. 20:18:06

@Deak Tamas:

"neki meg Döbrögi például"

Nekem az a Döbrögi aki 48 és 67 után nemes gőggel és felsőbbségtudattal bedugja a fejét a turul seggébe és nem vesz tudomást arról hogy bizony a dolgok megváltoztak mohács óta, ez már nem csak a magyarok országa és olyanok is jogot, beleszólást, hatalmat követelnek akik eddig csak az igát húzták...

Gery87 2022.04.10. 20:18:47

@cvsvrs:

Mit kéne vezetnünk és hova? Hagyjuk már.
Ébredj fel.

Gery87 2022.04.10. 21:47:49

@cvsvrs:

Nem lesz itt semmiféle magyar regionális vezető szerep.
Most is épp minket utál mindenki, hergelnek az ukrán "fasiszták", a V4-en belül sincs egyetértés, ide nem akar jönni senki, csak a cigányok, jönnek is Ukrajnából szépen. Románia, Lengyelország sokkal fontosabb NATO partner.
Az ellenzék meg úgy balfasz ahogy vannak.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.04.11. 08:22:02

@cvsvrs: így van, egyébként az az érdekes, hogy mindez már nagyon sok helyen magukban az utódállamokban is megfogalmazódik. Most a régi Temes-Krassó megyékben beszélnek már erről is, autonóniatörekvésről is (nyilván fősodratú sajtóban erről nem fogsz olvasni, csak a helyiben)
Most voltam Nagyváradon, abszolút érdekes volt, rengeteg a fiatal magyar. Bízzunk ....
Remélem ez a sokadik Orbán kabinet végre belekezd a kulturális ügyekbe (ezzel kellett volna kezdeni) látható az itteni hozzászólásokból is, meg a veszettek múltheti megnyilvánulásaiból is, hogy ez már nem tűr halasztást.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.11. 08:29:41

@Deak Tamas:

Orbánék ehhez nem értenek.

Az első Orbán-kormány fő hibája a médiahelyzet nem kezelése volt. Csináltak egy darab hetilapot, kis olvasottsággal, minden mást meg hagytak ballib kézben.

Ezt korrigálták aztán 2010 után. A legjobb húzás talán a fideszes bulvársajtó megteremtése volt. Sajnps a komoly sajtó esetében sokkal sikertelenebbek. De máig nem jöttek rá, hogy a kultúrát se szabad ballib kézben hagyni.

Vannak próbálkozások, de csak kezdetlegeek. Lásd SZFE kitépése a ballib kezekből, meg Demeter szinte egyszemélyes ténykedése. Pedig a szellemi tér uralása nélkül nem lehet a gyakorlati teret se uralni.

Most a Fidesz azzal nyer, hogy a ballibek idióták. De azért arra mégse lehet számítani, hogy ez a végtelenségig fog tartani.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.04.11. 08:43:22

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: így van, ez sajnos mind igaz. Ami a nagyobbik baj, hogy ez - hasonlóan a külügyhöz - eléggé pária terület.
Van olyanfajta érzésem amúgy, hogy a kultúrában egyfajta mdf-szdsz paktum lehet, hogy békén hagyunk titeket csak normálisan ugassatok. Ez már a kezdetektől nincs így, csak már az ellenoldal annyira meg van veszve a kudarcaitól, hogy már a látszatra sem adnak, nyíltan megmondják, hogy bárki, aki a magyarok ellen van számíthat rájuk ("románnak vallom magam" stb).
Ha félig viccesen akarnám mondani, vissza kellene építeni a Keleti Akadémia nevű régi monarchiás iskolát, az onnan kikerültek mutatták a legtöbb realitásérzéket, hatalmi és kulturális ügyességet.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása