Jelenlegi munkahelyemen 4 műszak van.
A legrosszabb a 0-7 óra közti. Szerencsére emberenként csak átlag másfélhavonta 5 alkalommal fordul elő.
Ülő munkánál különösen nagy az elalvás kockázata.
A kezdet jó. Hajnali 2-ig semmi gond, csak kései ébrenlét.
Aztán jön az elalvási inger. Vagy enni kell vagy arcot mosni. Még lehetne kávét inni, de ezt én sose csinálom. Marad a cukormentes kóla.
Amióta nálunk is kapható a zöld kóla, ez sokat segít, ebben nem mesterséges édesítő van ugyanis, hanem stevia. A múltkor készítettem éjszaka félkész spagettit, pontosabban nem spagettit, hanem raviolit, dehát mi nem-itáliai népek minden főtt tésztát "spagettinek" nevezünk. A ravioli az pont olyan, mint az ősi orosz, valójában finnugor eredetű pelmenyi (az eredeti finnugor neve: pelnyany). Csak az olasz verzió egészségesebb, a töltelék könnyebb, míg a pelmenyi kemény étel: az eredeti verzióban zsíros darált bárányhús van olyan mennyiségben, hogy ez inkább hús tesztával, mint tészta hússal. Ma már csinálják a pelmenyit gombával, hallal, kevésbé zsíros hússal, sőt erdei gyűmölcsökkel is.
Csak míg pelmenyit csak orosz boltokban lehet kapni, addig raviolit mindenhol. Szóval marad a ravioli.
Az ember természetes órája ismét működik napfelkeltekor, ilyenkor elmúlik a fáradtság.
Természetesen az éjszakai munka abszurdum és termászetellenes. Csak hát a rohanó liberális világban szükségessé vált.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
2022.05.15. 08:33:42
midnight coder 2022.05.15. 09:42:52
midnight coder 2022.05.15. 09:43:56
Mert a szocializmusban nem volt éjszakai műszak.
2022.05.15. 10:15:13
a szocializmusban nem volt olyan, hogy éjjel felhívhattad az ügyfélszolgálatot, hogy van egy az üveg traubim és nem tudom mit kell csinálni vele.
Gery87 2022.05.15. 12:08:06
De ahol nem köz- hanem kizárólag piaci érdek miatt van ott ne.
Reméljük eljön az idő amikor az éjszakai műszak is olyan lesz mint a gyerekmunka, egy rossz emlék.
2022.05.15. 12:20:28
2022.05.15. 12:29:01
errefelé megvették biogal gyógyszergyárat. azóta folyamatos a gyártás. nem áll le karácsonykor se. költséges lenne leállítani, újraindítani. a generikus teva készítmények így a legolcsóbbak. a fogyasztói társadalom számára ez előny. a dolgozók megkapják a dózist. ha valaki vízhajtót gyárt, akkor gyakrabban jár vizelni, ezt mondják legalább is. a dolgozók időnként kopaszodnak. környezetkárosítás nincs természetesen, hiszen minden zárt láncú. lehet mondani, hogy ne dolgozzon ott.
midnight coder 2022.05.15. 13:51:34
midnight coder 2022.05.15. 14:00:00
Egy rakás termelési folyamatot sem célszerû leállítni, vagy azért mert technológialag nem lehet - Pl. öntöde, vagy azért mert nem gazdaságos leállítni egy drága gépsort.
_Neville 2022.05.15. 14:05:13
2022.05.15. 14:15:29
a kiskereskedőnek, vagy a péknek hajnalban kell kellnie. az őrzés, a felügyelet. pl. éjszaka is biztosítani a zavartalan energiaellátást katonai feladat.
midnight coder 2022.05.15. 15:31:56
2022.05.15. 17:07:05
a mérnök fejleszt, a (műszaki felkészültségű) katona felügyel. egy fejlesztőmérnöknek nem feltétlen kell éjszaka is dolgoznia. mi a francnak. dolgozhat, de nem kötelező.
2022.05.15. 17:19:54
debrecenben a héten 2200 fogyasztási helyen (lakásban, üzlethelyiségben) 4 órahosszán át (15-19h között) nem volt áram. ez független attól, hogy e-on, vagy opus titász (lölő). megszokott dolog. és kisebb településen még inkább beleszarnak az üzemeltetésbe. ezért kellenek katonák.
GyMasa 2022.05.15. 21:15:20
Mondjuk ezt ma sem tudod velük megtenni...
Ellenben ma az éjszakai műszaknak nagyon sok szakmában (lásd a call centerek) az oka a földrajzi és a megélhetési költségek különbsége az oka...
Azaz, az indiai call-center, ahol az USA ügyfeleket szolgálják ki, mert az indiai üfsz-os csak 5USD/óra, egy amerikai meg 10USD/ óra lenne, de helyileg úl messzire vannak a call centeresek az ügyfelektől...
GyMasa 2022.05.15. 21:18:27
"egy fejlesztőmérnöknek nem feltétlen kell éjszaka is dolgoznia. mi a francnak. dolgozhat, de nem kötelező. "
Ellenben az üzemmérnöknek, aki a gyártósor működéséért felel, annak bizony 24/7-ben elérhetőnek kell lennie, ha az adott gyártósornál az állási költség mondjuk 10 millió USD / nap.
Ezzel addig nincs szerintem semmi baj, amíg egy ilyen üzemmérnök egy fejlesztőmérnük bérének a 4x-esét kapja...
Persze, ez nem így van, mert nem fog annyit kapni...
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.05.16. 08:15:20
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.05.16. 08:35:32
Persze aztán amikor a barmok meglátták azokat a bérköltségeket amiket írsz, India győzött a józan ész felett, annyira, hogy pl. volt ügyfél, egy nagyon ismert nevű világmárka, amely kikötötte: a szolgáltatás Indiába telepítése azonnali szerződésbontásnak minősül. Röhöghetett magában a spúr holland menendzsment, és vitte a szolgáltatást Indiába, világmárka meg el. Aztán ahogy a szolgáltatás színvonala "javult" ment el a többi is, mint a hollandok képéről a vigyor (be is dőlt a cég.)
Ide offtopic, de a múltkori hoteles ukrán menekültes témához egy adalék: hétvégén Erdélyben voltam, jöttem haza velük. Két epizód:
- Szépen alaposan tárgyalgatták, hogy ki hova fog menekültstátuszulni, a vérmesebbje Ottawát álmodozta, a velem szemben ülő gyerek Barcelonyiát vagy Madridot, az átlagja Németországot.
- A határnál jöttek be a humanitárius segélyezők (ez csokit, készételt, vizet, ilyeneket jelent) én mondom hogy nekem nem kell, a velem szemben ülőnek adjon. A segélyező már nyújtotta felém a vizet, amit erre nyilván visszahúzott, mire ez a szembenülő barcelónyiás gyerek elkezdett ordítani, hogy I am from Ukraine, I am from Ukraine.
Úgy eszembe jutottak déd- meg nagyszüleim akik ezen a vasútvonalon menekültkedtek 101 éve ...
midnight coder 2022.05.16. 08:36:23
midnight coder 2022.05.16. 08:40:30
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.05.16. 09:24:41
Szerencsére nem.
vergyula 2022.05.16. 09:43:10
Az üzemmérnök pedig remélhetőleg kap valami ügyeleti pótlékot.
Nálunk igen egyszerűen van megoldva a 7/24 ügyelet éjszakázás nélkül. Vannak a csapatban amerikai, európai, ázsiai kollégák, és mindenki (többé-kevésbé) a saját irodai idejében dolgozik. Jó, ez nyilván nem minden iparágban oldható meg.
2022.05.16. 13:42:15
és gyártósornak miért kell éjjel-nappal működnie. értem, hogy mert így gyorsabb a megtérülés. és meg kell térülnie. csak ez nem humánus.
2022.05.16. 13:53:53
ha nincs áram éjszaka, mert felrobbant valami, akkor kimegy a hadsereg műszaki alakulata és ha máshogy nem, akkor ideiglenesen megoldja a problémát. mert a hadsereg ki tud cserélni egy hálózati elemet. erre a katonák egy része ki van képezve. illetve a mérnökök egy része. akik átesnek egy állóképességi próbán. és ha kell, akkor mennek éjszaka melózni. katonai rendfokozattal.
2022.05.16. 14:29:53
debrecenben kb. heti rendszerességgel vannak kisebb nagyobb áramkimaradások. és van egy erőmű, ami ellátja a várost villamosenergiával és távhővel. és ehhez tartozik egy gáztározó. ha nincs gáz,, akkor képes tartalék biobrikettel működni.
erre az európai unió azt mondja, hogy az erőmű és a hálózat csak külön tulajdonban lehet. mert az erőművek versenyezzenek, hogy ki szállít olcsóbban áramot. lehet így is.
és úgy is, ahogyan debrecenben gondolja a többség. a város ellátja magát árammal. úgy hogy az agrárterményért cserébe megveszi a gázt a saját tározójába, és a saját erőművével saját magának áramot termel. annyit, amennyi a fogyasztás. önellátásra törekszik és ha kell, akkor persze szolgáltat kifelé.
nincs probléma azzal se, hogy ha a gáz ára felmegy feltéve, hogy a kukorica és a napraforgó ára is emelkedik. mert azért cserébe jön a fűtőanyag. és ez is egy iskola.
és az is, hogy átváljuk ide, oda, ilyen, amolyan pénznemzre, nem lehet egy tulajdonban ez, az amaz. ez megy budapesten. debrecenben az, hogy józan észre alapozva a város igyekszik ellátni önmagát. budapesten az van, hogy nem kell termelés. hanem majd így úgy amúgy trükköznek. és lehet úgy is.
itt a szocializmusban a reform az volt, hogy ha beleteszed a befőttbe a penészes málnát, akkor a gyereked eszi meg a napköziben. mert elsődlegesen azt eszed, amit gyártasz. azt fogyasztod, amit termelsz. ez a régi klasszikus piacgazdaság.
2022.05.16. 15:02:10
pl. a bmw gyár (elsőként kísérleti jelleggel) úgy épül, hogy maga a bmw állítaná elő az építkezéshez szükséges összes energiát. (persze a nagy energiaigényű földmunkákat lölő cégei elvégezték.) erre törekednek a fenntarható fejlődés címszóval. de ez hadgyakorlat. milyen módon tudnak építkezni a sivatagban, vagy a pusztában. globalizált ellátási láncok vannak az egyfelől. a lokális önfenntartásra való módszeres törekvés a másfelől.
hétvégén kirakodóvásár volt. kézművesekkel. ami egyben katonai toborzó is. egy leopard harckocsi és megnézik a kisgyerekek. és toboroznak, hogy menjenek nagyobbak. és ebből lesz ez.
www.kratochvil.hu/kezdolap
a város (többek között ezekkel a klasszikus vásári tobrozókkal) évről évre kiképez egy növendékszázadot. ezzel teljesíti a védemi kötelezettségét. minhta budapest adna egy regimentet. egy ezredet. békeidőben azonban ennyi katona nem kell. egy részüket műszaki feladatokra is ki lehet képezni. távlatosan ebből lehet az éjszakai műszak. katonák, katonai tartalékosok.
GyMasa 2022.05.16. 15:19:03
Akkor mégsem térnek vissza fürtökben az Ukránok???
GyMasa 2022.05.16. 15:20:54
"Na ja, csak a fejlesztőmérnök cserébe picit komplexebb problémákkal szembesül a napi meló során mint az üzemmérnök."
Igen, ez igaz, de egy fejlesztömérnöknél nem azonnali a hatása annak, ha elöáll valami hiba. böven van ideje normál munkaidöben reagálni a problémákra.
Míg az álló gyártósor, az nem tréfadolog.
Csörgött már nekem hajnali ötkor a telefonom, hogy áll a sor, és menni kéne...
GyMasa 2022.05.16. 15:24:25
"Kérdés, hogy az üzemmérnök képes lenne-e elvégezni a fejlesztőmérnök munkáját. "
Igen, nem szerettem volna senkinek sem kisebbíteni a tudását, vagy a szakértelmét, én csak arra világítottam rá, hogy a két szakmának teljesen más a fókusza.
"Valószínűleg nem, fordítva viszont esélyes. Egyszerűen a fejlesztőmérnök egy felsőbb lépcső, ezért kap többet."
Hát, nekem van rálátásom mindkjét szakmára, mert jó ideig gyártástámogató voltam a fejlesztési oldalról...
"Az üzemmérnök pedig remélhetőleg kap valami ügyeleti pótlékot."
Igen, kap.
"Nálunk igen egyszerűen van megoldva a 7/24 ügyelet éjszakázás nélkül. Vannak a csapatban amerikai, európai, ázsiai kollégák, és mindenki (többé-kevésbé) a saját irodai idejében dolgozik. Jó, ez nyilván nem minden iparágban oldható meg."
Ez teljesen jó megoldás addig, amíg nincs szükség arra, hogy a támogatáshoz fizikai jelenlét nem szükséges.
Akkor viszont kell oda valaki, aki képes a helyszínen megoldani a felmerülö problémát.
GyMasa 2022.05.16. 15:29:49
"és gyártósornak miért kell éjjel-nappal működnie. értem, hogy mert így gyorsabb a megtérülés. és meg kell térülnie. csak ez nem humánus."
Azért, mert egy mai, autóipari gyártósor nagyon drága!
Minden technológiai lépeshez a soron kb 300 000 EUR-tól indul az árcimke.
És, egy ilyen soron van mondjuk 20-30 lépés.
Azaz alsó hangon egy ilyen gyártósor 10 millió EUR beruházás.
Ha csak a normál, H-P 7-17 idöszakban szeretnél termelni vele, akkor 4 ilyen gyártósort kell felépítened.
4x annyi kalibrálás, takarítás, karbantartás és operátor szükséges a müködtetéshez.
Ez, kb azt jelentené, hogy minden egyes autó ka´´asból a többszörösére drágulna!
Azaz a mostani 35 millió forintos Q7-es mondjuk 120 millió forintba kerülne.
És a legolcsóbb autok is 20 millióba kerülnének.
Nem, hiszem, hogy bárki is ezt akarná... (vagy meg tudná fizetni)
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.05.16. 15:36:24
GyMasa 2022.05.16. 15:47:20
Nem kell semmiféle családegyesítés, mert ha jól tudom, az Ukránoknak már most is van valami könnyítés az EU-ba való beutazáshoz illetve munkavállaláshoz.
Ráadásul az Ukránok kb ezerszer EU konformabb nép, mint a sok ázsiai, meg afrikai menekült.
Ezen felül, mivel Ukrajna a valóságban is szomszédos ország az EU-val, igenis kötelességünk befogadni öket, és gondoskodni róluk.
Ami ugye orbán hozzáállásában is látszik, hiszen minden ukrán menekültet befogad, kérdés nélkül.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.05.16. 15:57:31
Mondjuk egy fokkal valóban kulturáltabbak, noha itt a vonaton a köszönöm, kérem, bocsánat kifejezés nem hangzott el, egymás közt sem.
GyMasa 2022.05.16. 16:24:15
Ja, értem!
SZerintem, ezzel sem lesz baj, hiszen a komplett nyugati világban a balosok az ilyen segélyezéssel veszik meg a szavazataikat...
2022.05.16. 17:16:47
az építőiparban éjszaka (rendesen) nem dolgoznak. és drágák a házak. ezt értem, hogy az autók is hozzá drágulnának. ahogyan a konzerv élelmiszerek is drágulnának akkor ha leállna a három műszak. a ruhaneműk is drágulnának (ruhagyárak nem nagyon vannak). és a gyógyszer is. (errefelé a gyógyszergyár mióta privatizálták egy másodpercre nem állt le.)
értem, hogy minden megdrágulna. és? pénzt a semmiből lehet teretemteni. és azt végképp nem értem, hogy miért lenne az olyan rossz az autógyáraknak, hogy a termékeik sokba kerülnek. (és mindenkinek a terméke). az a jó.
az összes ágazat abban érdekelt, hogy az éjszakai műszakot ha egy mód van rá, akkor felszámolja.
2022.05.16. 17:19:49
GyMasa 2022.05.16. 18:12:48
"értem, hogy minden megdrágulna. és?"
Senki nem tudná megvenni azokat!
Ne feledd, hogy a melósoknak nem lenne emiatt több a fizetésük, hiszen ök a kiesö éjaszkai és hétvégi pótlékok miatt még kevesebbet is keresnének.
"... pénzt a semmiből lehet teretemteni."
EGy határig.
Aztán szembe fog jönni a közgazdasági realitás, és meglódul az infláció.
Aztán beáll az ár-érték arány valahová, ami megint csak a 4x es árú autó lesz.
Csak nem 120 millióért, hanem 500 millióért, a 10 000 forintos zsemlével egyetemben.
" és azt végképp nem értem, hogy miért lenne az olyan rossz az autógyáraknak, hogy a termékeik sokba kerülnek. (és mindenkinek a terméke). az a jó."
Azért, mert 4x-es áron SENKI nem tudná megvenni!
Ma is tudnának olyan autókat gyártani, amiknek nem 15 év a várható élettartama, hanem 100. Csak akkor 10 éven belül tönkremennének, mert addigra mindenki megvenné az autóját, és nem venne életében többet.
Ja, és azzal az autóval is pont az lenne a baj, hogy mondjuk 50 millió lenne a legolcsóbb.
"az összes ágazat abban érdekelt, hogy az éjszakai műszakot ha egy mód van rá, akkor felszámolja."
Nem, ezt rosszul látod, pont az ellenkezöjében érdekeltek, azaz, hoyg 24/7-ben menjen a termelés, mert az a leghatékonyabb módja a termelöeszközök kihasználásának.
2022.05.16. 20:01:01
debrecenben egy 50 m2-es szocialista lakótelepi lakás 40 millió forint. és nem olyan régen még 25 milló forint volt. és könnyen lehet, hogy 50 millió forintba kerül majd a legolcsóbb volt szocialista házgyári lakás. ehhez képest 5 millió forintos autókat kellene gyártani?
egy jobb babakocsi 1 millió forint. mert azt mondják a kismamának, hogy ebben így úgy dönthető és cserélhető az ülés. könnyű, összecsukható, képes lépcsőn járni, stb. ehhez képest egy autó sokkal bonyolultabb.
és az átlagos jövedelmű háztartás megveszi a használt babakocit 0,5 millió forintért. és az autóülést beteszi egy 0,5 milliós használt volkswagen-be. mert az autó árát lenyomják. és szinte minden családban van 1-2 esetenként 3 autó.
_Neville 2022.05.16. 20:54:11
GyMasa 2022.05.16. 21:52:47
"...és az átlagos jövedelmű háztartás megveszi a használt babakocit 0,5 millió forintért. és az autóülést beteszi egy 0,5 milliós használt volkswagen-be. mert az autó árát lenyomják. és szinte minden családban van 1-2 esetenként 3 autó. "
AZt ugye tudod, hogyha nem vesznek az emberek 1 milliós babakocsit, és 20 millió forintos VW-t, akkor használtan sem lesznek olyanok...
ez a nevem senki 2022.05.17. 02:23:02
ja
de azér
tha ki gyullad a vi
tyillód vagy eltörik a gázvized ne
hogy vala
ki meg oldja
éllyel + te neis akarj tank
olni
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.05.17. 07:31:33
ez nekem
tetszik olyan
mint egy Majakovszkij
költemény.
2022.05.17. 13:15:32
debrecenben természetes az, hogy a város egyes részein időnként áramkimaradás van. ennyire fejletlen. egyes részein maig nincs aszfaltozott út, és a fejlődés az, hogy lassacskán minden településrészt elér a vezetékes ivóvíz. nem viccelek.
ez a nevem senki 2022.05.17. 14:39:13
tam már abban az út
cában a
hol a trolli
jár