magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A futárok gyorsan észbe kaptak

A ballibek már megint pofára estek.

Az ostobább ballibek persze csináltak maguknak egy öngólt is. Lásd MZP-t és a Momentumot, akik megpróbáltak a KATA-tüntetéseken politikai tőkét csinálni. Az okosabb ballibek, lásd Gyurcsány, meg se próbált beleállni egy veszett ügybe, így csak a FB-on volt aktív.

Az első ballib pofon: a tüntetők keménymagja utálja a ballibeket. Volt, hogy a megjelent ballibeket elkergették. Csak a Kutyapárt volt tolerálva, de az eleve viccpártnak nevezi magát.

A második pofon: a futárok kezdenek rádöbbenni, a vállalkozásuk valójában munkaviszony, s az egész jogi háttér csak a munkáltatóknak kedvez.

Gyorsan eljött a pillanat, lásd Mérce címlap a múlt héten "Már nem csak a kormányra, a Woltra is dühösek a futárok".

A magyar kapitalizmus egyik különösen torz vonása a kényszervállalkozóság. Lényege: színtiszta alkalmazottakból vállalkozókat faragnak csakis adóoptimalizálási céllal. Én is voltam ilyen: 1997-ben pár hónapig éjjeliőr voltam a Blaha Lujza téren lévő EMKE irodaház recepcióján. Ez amolyan "vagyonőr" munka volt, azzal a pozitívummal, hogy megkövetelték a nyelvtudást is, emiatt az akkori átlaghoz képes jobban fizettek, 280 Ft volt az órabérem, akkoriban egy átlag biztonsági őr 180-220 Ft között keresett, szóval tényleg több volt a piaci átlagnál. Viszont a munka könnyebb volt az átlagosnál, mert egy irodaházban a recepción ülni azért sokkal könnyebb, mint mondjuk egy raktárt őrizni. Ráadásul éjjel, amikor szinte senki se megy se ki, se be.

De a rendszer ott is az volt: mindenki jelentkezzen be egyéni vállalkozónak, majd a munkáltató szerződést kötött vele mintha egy másik céggel szerződne. Pedig az egész teljes egészében alkalmazottiság.

Az igazi egyéni vállalkozó legalább részlegesen önálló. Mondjuk egy szabadúszó újságíró vagy tolmács-fordító, meg bármilyen mesteremeber. A taxiscég taxisa és a futárcég futárja viszont nem az, ők alkalmazottak a valóságban.

Természetesen a futárság segédmunka, nem kell hozzá tudni semmit, azaz szinte mindenki alkalmas rá. S még nyugaton is az a jellemző, hogy a futárokat kőkeményen kizsákmányolják, pl. irreális targetek vannak, s a rendszerhibákat a futárokra terhelik, de ott legalább alkalmazotti státusz van.

A bolgár kapitalizmus máshogy működik. Az alkalmazotti státuszt megkapják a futárok, viszont minimálbérre van mindenki bejelentve. S persze a nyugati trükkök ugyanúgy megvannak, csak itt sokkal kisebb bérrel. A magyar rendszerhez képes a bolgár hátránya még az is, hogy Bulgáriában egyáltalán nem szokás a borravaló, így a futár erre se számíthat.

46 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr3817893001

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.05. 08:14:42

Én hagytam volna az egészet, úgy ahogy van. Ja, hogy nem lesz öregkorodra nyugdíjad? Napjában hússzor hallottad hogy ez lesz.
Zilahy Lajosnak van egy nagyon szép novellája, az Ezüstszárnyú szélmalom, az egy öreg 85 éves molnárról szól, aki szép lassan csődbemegy a szélmalmával a szomszédban működő gőzmalom miatt. Egy nap aztán összepakol mindent, felteszi a mamát is a szekérre majd felgyújtja az ezüstszárnyú malmot. Belovacskáznak a faluba, elmennek az intézői lakhoz, bekopog és mondja:
- Intéző uram, napszámba állanék.

Sztbeni 2022.08.05. 08:16:12

"a futárok kezdenek rádöbbenni, a vállalkozásuk valójában munkaviszony, s az egész jogi háttér csak a munkáltatóknak kedvez."

Na ez nagyon nem így van, a munkáltatónak teljesen mindegy lenne, hogy alkalmazott valaki vagy KATA-s, egyszerűen a bruttó ugyanannyi lenne a munkavállaló nettója pedig jóval kevesebb. Nem nagyon van olyan, hogy kényszervállalkozó, a többség aki így dolgozott örült is neki. Én is ismerek olyat, akitől megkérdezték a munkahelyen, hogy katásként vagy alkalmazotti jogviszonyba akart dolgozni, és hát nyilván a katát választotta, mivel több, mint 100 ezerrel magasabb fizetése volt úgy. Lehet ezt adóelkerülésnek nevezni, de talán nem kellene ilyen brutális elvonás az állam által, akkor kevesebben akarnának trükközni.

A woltra pedig nem emiatt haragszanak ha megnézed, hanem hogy meg se próbálják kiskapukkal megoldani, hogy katások maradhassanak, inkább átraknák őket általányadózásba ami plusz munka és kevesebb pénz. Ha alkalmazotti viszonyba raknák át őket nagy eséllyel 90% azonnal otthagyná. Még az általányadózással is jobban járnak, mint alkalmazottként. Nem véletlen mentek sokan futárnak az elmúlt években, hiszen egy pályakezdő fiatal gyakorlatilag biztos, hogy sokkal jobban keres vele, mint bármilyen diplomával kezdőként. Melle jön a szabadság, hogy nem heti 40 órában évi 20 szabadnappal kell szívni, hanem mindenki maga oszthatta be az idejét. Én ismerek olyat, aki rendes állást hagyott ott emiatt, mert úgy gondolta, hogy fiatalon inkább szeretne néha utazgatni is, és ez futárként sokkal könnyebben megoldható, mintha alkalmazottként könyörögnie kell a főnöknek hogy egy nyamvadt hét szabit kivegyen. Hozzáteszem én is erősen gondolkoztam ezen az opción, hogy pár évre hagyom a munkát és élek kicsit szabadabban amíg fiatal vagyok és nincs gyerekem. De hát a kedves kormány elvette tőlünk ezt a lehetőséget. De nyilván a taxisoknak továbbra is jár a kata, a még magasabb fizetések mellé.

A másik, hogy a diákok egyáltalán nem katázhatnak ezentúl. Rengeteg egyetemista futárkodásból finanszírozta a megélhetését, mivel ez kötetlen munka, egyetem mellett is lehet csinálni. Ha épp ráér mehet egész nap, ha meg vizsgaidőszak van akkor meg foglalkozhat azzal. Hát most ez se lesz, el lehet menni a lehúzós diákszövetkezeteken keresztül árufeltöltőnek vagy szalag mellé. A másodállásnál ugyanez a helyzet. Ha valakinek volt valaki kis bevétele egyéb tevékenységből főállású munka mellé, annak kiváló volt a kata havi 25 ezer forintért. Na most ez sincs, lehet majd feketézni. Pedig másodállásban nyilván nem milliókat keresett senki. Villanyszerelő ismerős is így csinálta, dolgozott egy cégnél heti 40 órában a szabadidejében meg elvállalt kisebb melókat, amik után katásan adózott. Elmondása szerint havi 50-150 között keresett ebből, ami után inkább kifizette a 25 ezer adót, minthogy kockáztasson. Na most az ilyen gyakorlatilag vagy nem melózik mellékállásban, vagy feketézésre lesz kényszerítve.

Nyilván lehetett volna változtatni a dolgokon, mert valóban nem normális, hogy sokan 1 millás bevétel mellé 50 ezret adóztak, de ez ebben a formájában tragédia. Meg az is, hogy szeptembertől életbe lépnek a szabályok. Teljesen beteg dolog ez, ideje se lesz az embereknek átállni másra, főleg sokaknak hónapokra előre lekötött munkái lesznek. Öngólt lőtt az állam, nekik nem lesz több bevételük, mert sokan a feketézést választják vagy épp ez az utolsó csepp a pohárba hogy külföldre menjenek. Aki meg majd máshogy adózik az nyilván a plusz költségeket átterheli a fogyasztóra, így tovább emelkednek az árak. Nálam is ez volt az utolsó csepp, nem szavazok a fideszre soha többé. Nyilván a ballibekre se, szóval legközelebb vagy Mi Hazánk vagy el se megyek

kiskisutca 2022.08.05. 10:31:34

"nem kell hozzá tudni semmit, azaz szinte mindenki alkalmas rá"

Szeretnék olyan társadalomba élni, ahol ez igaz!

Valóságban rengetegen lusták és síkhülyék ehhez a munkához. Persze nem atomfizika, de alacsony a szint.

Serény Vélemény 2022.08.05. 10:57:06

@Sztbeni: Pillanatnyilag a teljes földbeállás, és a valahogy túlélés között áll a közeljövő, egyáltalán nem biztos, hogy nem egy brutális recesszió elé nézünk, ahol nem hogy az ételfutároknak, de még a senkinek sem lesz egy kanyi vasa sem...

kiskisutca 2022.08.05. 11:19:10

@Serény Vélemény:

"teljes földbeállás"

Ahhoz azért több kellene.
Nagyon megváltozik a világ, átrendeződnek a dolgok.

Persze egyéni szinten elképzelhető a "teljes földbeállás", de az ember mindig is képes volt alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez. Az új realitásban születetteknek az lesz a természetes.

Serény Vélemény 2022.08.05. 11:28:04

@kiskisutca: Értsd, "szülési fájdalmak". Pl egyáltalán nem biztos, hogy valaha a valahol a földön még egyszer lesz annyi eső, amennyi normális búza termésátlagok eléréséhez volna szükséges.
A közeljövő pedig brutális, az eu gazdaságát is magával rántó német recessziót is hozhat.

Sztbeni 2022.08.05. 12:19:44

@Serény Vélemény: "egyáltalán nem biztos, hogy valaha a valahol a földön még egyszer lesz annyi eső, amennyi normális búza termésátlagok eléréséhez volna szükséges"

azért ez elég erős túlzás, egy száraz év miatt ennyire nem kell rettegni, volt már sok hasonlóra példa, rosszabbra is. Az elmúlt évek egyike se volt különösebben száraz (sőt), így fölösleges ezen félni.

Serény Vélemény 2022.08.05. 12:53:47

@Sztbeni: Ez nem félelem kérdése, hanem ráció.

Egymás mellé teszed a kirakós darabjait, és már akkor látod a képet, amikor a kirakós még nincs is teljesen kész.

(És Bibliaismeret, Jelenések könyvének a 6. része, és a fekete ló lovasának tevékenysége... beleérve hogy a későbbiekben a föld időjárási rendszerének teljes felborulásáról is szó van.)

ulpius66 2022.08.05. 13:30:42

@Serény Vélemény:

Ja!

kitör egy-két szuper-vulkán és úgy beborítja az eget a hamuja, hogy itt az újabb jégkorszak (3-5 fokot esik az átlaghőmérséklet).... akkor meg azért fog mindenki ájvékolni, hogy "jajj, itt a klímaváltozás, mind meg fogunk fagyni!"
(most egy aszteroida becsapódást még figyelmen kívül is hagytam.......)

kiskisutca 2022.08.05. 13:41:01

@ulpius66:

Vulkánkitörés és a francia forradalom

1783-ban az északi félteke egyik legnagyobb környezeti és klimatikus katasztrófája következett be.

A kétszáz évvel ezelőtti izlandi vulkánkitörésnek katasztrofális következményei voltak: mint a Timewatch, a BBC történelmi magazinműsorának egyik 2007-es adásban is bemutatták, az időjárási, mezőgazdasági és kereskedelemi károk az egész északi féltekét érintették, és áttételesen a francia forradalom kirobbanásában is közrejátszottak.

A kitörésre több hullámban, 1783. június 8. és 1784 februárja között került sor. A kiömlő láva és a felszabaduló gázok tönkretették Izland teljes mezőgazdaságát, és a sziget lakosságának legalább egynegyede halt meg az ezt követő éhínségben. A következmények nemcsak őket érintették: a légkörbe került hamu a mai Norvégia, Hollandia, Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország és Nagy-Britannia területére, illetve Észak-Amerikába, de még Egyiptomba is eljutott.

A közlekedés is lehetetlenné vált: az északi kikötőkben álló hajók nem futhattak ki, míg Európa mezőgazdaságát a folyamatos kitörések miatt egy különösen meleg nyár sújtotta. Az ezt követő tél sem kegyelmezett: a rég nem látott hidegnek, majd az áradásokkal érkező tavasznak nagyon sok áldozata volt. Emellett a kitörésnek az ázsiai monszunidőszakra is hatása volt, és komoly éhínséget okozott Egyiptomban is.
A kortársak feljegyzései szerint az ég sosem tiszta, hanem állandóan ködös volt, és a napról szóló leírások szinte pontosan megegyeznek azokkal a fotókkal, amiket az elmúlt napokban készítettek.

Az érintett területek mezőgazdasága évekig nem tudott talpra állni, és a környezettörténészek szerint a kitörés miatti folyamatos éhínség lehetett a francia forradalom egyik közvetlen oka is.

ulpius66 2022.08.05. 14:41:48

@kiskisutca:

Köszönöm a kiegészítést!

Valami hasonló esetben mindannyian megfagynánk!
(esetleg éhenhalnánk....)

ulpius66 2022.08.05. 14:53:05

Persze, ha lenne valami jó kis vulkánkitörés/aszterioda becsapódás.... és a Föld kb. 10-12 fokot hűlne.....AKKOR EZÉRT IS ORBÁN VOLNA A HIBÁS!!!!!!!

tűz fal 2022.08.05. 14:58:39

@ulpius66:
Orbán miatt haltak ki a dinoszauruszok is. Elásta a csontjaikat hogy eltüntesse a nyomokat, de a régészek megtalálták.

Gery87 2022.08.05. 15:04:23

@ulpius66:

Az éghajlatért nem csak az ember a felelős, de az hogy esetleg nem lesz gáz meg kétszer annyi az üzemanyag az bizony a sok kapzsi hataloméhes seggfejnek a bűne.

ulpius66 2022.08.05. 15:16:42

@Gery87:

Az ember/emberiség TÚL SOKAT KÉPZEL MAGÁRÓL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Az egész emberiség CO2 kibocsátása MOLYFING AHHOZ KÉPEST, AMIRE A TERMÉSZET KÉPES.......

Pl. az összemberiség által kibocsátott CO2 csupán töredéke annak, amit egy komolyabb vulkánkitörés a légkörbe juttat!!!!!!!!
(arról most nem beszélve, hogy ennek a megnövekedett CO2 tartalomnak mennyire örülnek a fotoszintetizáló növények!!!!!! amikor megnőtt a légkör CO2 tartalma, iszonyú nagy növekedés volt a növényeknél.....kb. ma ezért nőtt meg ennyire a termésátlag!!!!!!!)

Torony6 2022.08.05. 16:04:22

Hello
A következő napokban ide látogatok:
Sofía
Plovdiv
Mit nem szabad kihagyni? Van esetleg tipped? Köszi!

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.05. 16:11:48

Amiről itt szó van az az ún. kis jégkorszak, de az feltehetőleg előbb, a XVI. század végén már elkezdődhetett.
Mindenesetre azt ajánlom mindenki figyelmébe, hogy a XIV. század előtt hány télikabátos vagy télies viselet ábrázoltatik különböző képzőművészeti alkotásokon Európában.

Torony6 2022.08.05. 16:21:07

Csodálkozom, hogy nem szokás Bulgáriában a baksis, ami ha jól tudom török eredetű szó. Mivel a bolgárok néhány száz évvel több oszmán vendégséget élvezhettek, mint a magyarok, azt gondoltam, náluk meg inkább elterjedt a baksis.

jónévez 2022.08.05. 18:29:32

:)
Pontosan. Szeretnek bizonyos emberkék kormányellenes lózungokat bevetni, csak nem ismerik a valóságot.
Pedig mikor pizzafutárként dolgoztam pár hónapot, ugyanez volt (szerencsére még nem volt KATA, hogy belekényszerítsenek): saját kocsimmal szaladoztam 10 ft-ért/km (jól kihasználták, hogy PB-s), bejelentés ohne, és ha lisztért el kellett menni, akkor bizony én szaladjak, de ne úgy képzeld, hogy fuvardíjért, dehogy. Oda-vissza 14km, megszorozzuk 10ft-al, és ennyi. Mivel nem bejelentett alkalmazott voltam, hát a túlórapénz sem. Na, ez a KATA-s "vállalkozó" ételfutár. Fiatal srácokat kihasználnak, alkalmazotti előnaök (szabadság, stb) semmi, hátrányok az alkalmazottin túl is, hiszen egy v"vállalkozó"-nak minden következmény nélkül lehet mondani:
-holnap ne gyere
-holnapután se gyere
-most három hétig nem kellesz
-most 72 órán át folyamatosan kellesz.
-majd szólunk, mikor kellesz.
Te meg a saját eszközöddel verheted a ....khm szabadidőd.
Nem vállalkozásnak nevezném a cégeknek kedvező KATA-t, csak adómegkerülésnek.
Körülbelül jó is az, amit most alakítottak rajta, eleve ilyenre kellett volna csinálni. Csak (szerintem) akkor még úgy gondolták, hogy nem tiltják meg egyenesen a cégekkel szerződést, mert az úgyis előfordulhat, -és ha lesz is visszaélés, hát hibahatáron belül maradhat.
Nem úgy lett, nagy cégek éltek vele vissza -lásd pontosan: ételfutárok megrövidítése.

jónévez 2022.08.05. 18:43:28

Ja, ogen, akkpr még alkalmazottként SEM voltunk bejelentve.
Borravaló:az volt, sőt, több, mint a "fizetés" ként vetett napi 1500. Úgy nagyátlagban napi 3500 jött össze, de ebben a km-pénz is benne volt, az átlagos 65 km-el. A vasárnap volt a jobb (de akkor jöttek a hétvégén ráérők is), mert csak 15-20 cím volt perkop, de jattból ugyanannyi összejött, mint a hétköznapi sokkal több kiszállításból.
Ma már nem csinálnám, de akkor szerettem. És mindennek van haszna: megtanultam, hogyan kell. Nem sokkal több idő megsütnöm egy pizzát, mint egy forgalmas napon kivárni a megrendeltet...

jónévez 2022.08.05. 18:58:30

@Torony6:
Szerintem csak Birca környezetében nem szokás, a napi életben biztosan adnak borravalót. Csak az ő környezete ezt nem szokta, ezért ő sem ad.
Nem baj az, én olyan helyekre is hurcolásztam élelmiszert (akkpr már nem pizzát :) ), ahol adtak, és ugyanazt olyan helyekre, ahol nem adtak (pláne, hogy cég alkalmazottja miért adna?).
És valójában kevés múlt a borravalón. De ha valamiből kevés volt, de Kiss Pista várhatóan szerette volna, hát őt kerestem fel először, nem Nagy Jóska üzletláncát.

Gery87 2022.08.05. 22:08:53

@ulpius66:

De nemcsak CO kibocsátás van hanem egyéb szennyező anyagok + az öntözés, a talajvíz elhasználása és az erdőirtás (annak minden egyéb káros hatásaival = talajerózió, csapadék csökkenése, elsivatagosodás) a termőföldek túlhasználta, műtrágya és egyéb vegyszerek talajba jutása....ezek bizony emberi hatások és befolyásolják az időjárást is..
A vulkános dolog igaz, de abban ma konszenzus van hogy az emberi tényező IS hatással van a bolygó éghajlatára.

Gery87 2022.08.05. 22:11:45

@Deak Tamas:

Tény hogy volt már az elmúlt 1000 évben ennél melegebb meg hidegebb is pl tél és hó hollandiában, befagyott a Temze....vs szőlőtermesztés angliában, gabona norvégiában...és persze grönland sem véletlenül kapta a nevét meg hogy nyitott lélekvesztőkkel a vikingek eljutottak oda + Labrador sem véletlenül lett "bor ország"..

Hogy ma mi van az jó kérdés....inkább a szélsőségeket emelik ki, hogy oké hogy változik a klíma de szélsőségessé vált.

GyMasa 2022.08.06. 00:39:06

@Gery87:
Nem a sötétzöldek pontosan azt állítják, hogy kizárólag az ember, modernkori (Lásd elmúlt 150-200 év) tevékenysége a felelős az éghajlatváltozásért.
Amire pont a fenti példák a cáfolatok.
UGye a nagyszerű, "hokiütő" grafikonjukról is kiderült, hogy ordas nagy kamu volt.

Gógita 2022.08.06. 00:53:12

@Sztbeni: Sok szöveg. A lényeg: RENDESEN meg kell fizetni minden dolgozót!

A kényszervállalkozó azért "örül" a Katának, EKHO-nak, meg hasonlóknak, mert eleve szart fizetnek neki és a szarból úgy marad több, ha trükköznek!
DE NEM EZ A NORMÁLIS!!!

Miközben az adott cég meg teszi zsebre az extra profitot, amit a munkavállalókon megtakarított!!!

A munkavállaló KATÁ-s meg EKHO-s, meg akkor néz tágra nyílt szemekkel, amikor nem vagy alig kap álláskeresési járadékot, támogatást, meg nyugdíja sehol...
Mert a jelképes adói, járulékai után kap jelképes pénzt!!!

Voltam ebben, tudom.

Gógita 2022.08.06. 01:00:17

@Serény Vélemény: A németek bekaphatják! Maguknak keresték ezt a bajt azzal, hogy reálpolitika és racionalitás helyett beálltak ideológiák mentén politizálni és dönteni!
Ráadásul az USA ideológiáját átvéve.
Amiből kizárólag az USA-nak van haszna.

Barmok.

Gógita 2022.08.06. 01:09:50

@Gery87: Valójában van olaj is, gáz is dögivel! Pl. az oroszok két vezetéken is nyomnák nyugatra, meg a többin is. NEM ŐK ZÁRTÁK EL. Emlékezzünk csak kik nem adtak üzembe helyezési engedélyt pl. a Északi Áramlat 2-nek????
Na, azok készülnek most a fázós télre!!!!
Meg az ő hülyeségeik miatt fél Európa, benne mi is.

Bőséggel van gáz és olaj, csak ideológiai okokból NEM VESZI MEG EURÓPA! Méghozzá olcsón.
Mert ez jó...
Amerikának.

És nem, hogy nem veszik meg, inkább fáznak, de még fegyvert is szállítanak az ellen, aki adná nekik olcsón az energiát!
Logikus.

Sztbeni95 2022.08.06. 09:17:04

@Gógita: nyilván a munkaadó is jobban jár a katával, de a munkavállaló is. Aki tágra nyílt szemekkel néz, hogy nem kap álláskeresési járadékot azt nem tudom sajnálni, akinek van esze az tesz félre az így megspórolt pénzből. Pár hónap alatt jóval többet lehet így megspórolni mint amennyi összesen járna 3 hónap alatt munkanélküli segély. Nyugdíj? Mekkra az esélye annak, hogy egy mai fiatal nyugdíjat kapjon valaha is? Ha az állam által nyugdíjjárulék néven levett pénzt befektetném jobb életet tudnék magamnak biztosítank nyugdíjas koromra mint így

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.06. 10:34:01

@Torony6:

Plovdiv óváros, Sz. Nevszki és Szv. Szofija templomok, római romok.

Lehetnék én is 2022.08.06. 10:58:09

@Sztbeni95: te 30 alatt azt hiszed, minden örökké tart. Nem jól hiszed.
Egyébként az adódból nem csak a nyugdíjad nem lesz, meg eü ellátásod (kérlek ne visiíts hangosan, ha a prosztatád bajait kifizettetik veled, és az infarktusodról nem is beszéltem), de nem lesz a gyerekeidnek iskolája, tankönyve, ebédje, meg nem lesz árvízvédelmed, meg egy csomó olyan projekt, ami állami pénzből van most.
Nem lesz befizetni miből az EU sarcait, kifizetni a határőrt....
Talán gondolkodj kicsit nagyobb perspektívával, jogy ki jár jól a z adó nem fizetéssel.
Szívesen.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.06. 11:09:58

@Torony6:

Talán éppen ezért. A törököktől való elhatárolódási szándék.

Torony6 2022.08.06. 14:51:55

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Köszi! Ez mind Plovdiv? Szófiában semmi különleges? Akkor érdemes az idő nagy részét Plovdivra szánni?

Torony6 2022.08.06. 14:55:01

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Szerbiában láttam baksis feliratú dobozkat a kasszánál, étteremben. Ők eszerint és e tekintetben nem akarnak annyira elhatárolódni. Pedig gondolom nekik se a szívük csücske az oszmán múlt. Ld. pl. Celje kula, Nisben (1809.)

Torony6 2022.08.06. 16:13:35

Ez a bolgár buszmenetrend vagy esetleg van jobb oldal?
bgrazpisanie.com/

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.06. 17:06:55

@Torony6:

Csak az óváros Plovdiv. Szòfiàban kevés a látványosság. A keírtakon kívül még a Vitosa hegy.

Gery87 2022.08.06. 17:32:45

@Gógita:

A KATA akkor jó ha másodállásra kell vagy tényleg annyit keresel mint a szemét és abból befektetések, ingatlanok születnek nem nyugdíjalap:)

Torony6 2022.08.06. 19:15:22

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Itt (avtogari) elavultnak tűnő adatok vannak:

"These schedules are no longer supported! Please do not rely solely on this information.

Last update: 08 Oct 2015 09:50:27"

Ha ráérsz holnap, szófiában vendégem vagy egy sörre / rakira / limonádéra.

Torony6 2022.08.06. 19:18:18

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Igen, a Vitoshan már jártam pár éve, termék a kilátás. De most Plovdiv után amúgyis hegyvidékre megyek (Rodopi), így Szófiában városi látványosságok érdekelnek.

Torony6 2022.08.07. 12:43:37

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: a római romok alatt a vadonatúj (2010.) szerdika értendő? Nagyon tetszett.

Torony6 2022.08.07. 12:45:05

@Torony6: meglepő, hogy még mindig találnak új római leleteket, ekkora kiterjedésűt.

Torony6 2022.08.07. 12:53:45

@Torony6:
Talán az első egyházszakadás is itt történt, a metrómegállóban (bazilikában). Alig húsz évvel a niceai zsinat után.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása