Érdekes cikket írt Lakner Zoltán. Lakner ez egyik kedvencem a ballib megmondóemberek között, szoktam követni megnyilatkozásait: ennek oka, hogy szinte sose beszél félre, taktikázik, hanem nyíltan és egyenesen kimondja azt amit hisz. Ő már a megmondóemberek fiatalabb nemzedéke, aki nem ködösít, hanem szépen kimondja az álláspontját. S mivel ez az álláspont minden szemszögből européer, nyugatos, ultraliberális, így kiválóan tükrözi tábora igazi véleményét. Tulajdonképpen az egyet csúsztatás Laknernél, hogy magát baloldalinak mondja, miközben minden megszólalása jobboldali, dehát ez magyar szokás.
Persze mondanom sem kell, hogy jellemzően semmiben se értek vele egyet, de ez, azt hiszem, alapból nyilvánvaló annak, aki kicsit is ismer engem.
Most az Orbán-Csurka viszonyt elemzi. Hogy hogyan is jutott el oda a Fidesz, hogy Csurka ádáz ellenzéséből mára Csurka lett az egyik pozitív hivatkozási pont.
Én már akkor Csurka híve voltam, amikor a Fidesz még messze kerülte őt. Nagyjából 1993-1999 között voltam csurkistának minősíthető. Bár akkor se értettem persze egyet vele mindenben, de abban az időszakban mindenképpen a legélesebben látó magyar közéleti személyiség volt szerintem. Miközben a "baloldal" és a "jobboldal" azon veszekedtek, ki tudja jobban nyalni a nyugat seggét, s ki képes hatékonyabban nyugati rendet építeni az országban, addig Csurka az események mögé látott, észrevette a történelmi távlatokat, s kimondta: eleve minek is kellene a nyugathoz idomulni.
Alapvetően Csurkának mindenben igaza volt, 3 apró, de fontos kérdést leszámítva:
- a zsidókérdés,
- a kommunizmus és a liberalizmus azonosítása,
- s persze maga az egész stílus.
Az első nyilvánvaló. A liberális világrend etnizálása súlyos hiba. S nem csak taktikailag hiba - hogy emiatt jön a nácizás -, hanem tartalmilag is az: ha tényleg a zsidók lennének a baj, miért van ott és akkor is baj, ahol és amikor nem játszanak vezető szerepet. Persze erre azt szokták mondani, ez nem "etnikai zsidó", hanem "civilizációsan zsidó", ami viszont így káros és értelmetlen kifejezés. Kb. mintha a "kommunista" szót az "orosz" szóval helyettesítenénk.
A második hiba alapja egy tény: hogy Magyarországon egy adott időszakban az új liberális elit tényleg nagyrészt a volt kommunista elitből lett. Csakhát ettől még itt nincs azonosság. Éppenhogy ez úgy is magyarázható, hogy a kommunizmus kései szakaszában megbújt a liberalizmus. De a Csurka féle szöveg, hogy Kun Bélából vezeti le az MSZP-t és az SZDSZ-t teljesen komolytalan. Ez súlyosan téves leegyszerűsítés, nem kisebb, mint az ellenoldal antiliberális=náci szövege.
A harmadik meg az, amiatt sose lett a MIÉP nagy párt. Minden rendkívül okos ember gyakori hibája, hogy lenézi környezetét, arról fel se tételezi, hogy esetleg megérti őt, ezért elkezd végletesen leegyszerűsíteni. Én ezt felnött gügyögésnek hívom, annak mintájára amikor a felnőtt kisgyerekül próbál beszélni, miközben a kisgyerek ettől meg van döbbenve, miért tesz ilyet a felnőtt. Mivel én is rendkívül okos ember vagyok, nagyon vigyázok erre, inkább megkockáztatom a félreértést, de nem "gügyögök".
Szerintem még Csurka zsidózásának is ez volt a valódi oka. Azt gondolta, úgyse értik meg miről beszél, ha elmondja rendesen, ehelyett inkább "a zsidókról" beszélt, mert azt mindenki érti.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
vergyula 2022.08.27. 06:53:44
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 07:51:06
Szerény, de nem álszerány... :-)
_Neville 2022.08.27. 10:32:26
tűz fal 2022.08.27. 11:31:13
A Jobbikkal kapcsolatban pont az van ahogy írtad. Én se hittem Csurkának, de igaza lett. Pedig biztosan nem csak ráhibázott, mert ugyanaz a Vona és Jakab vezette át a Jobbikot a baloldalra, akik korábban elhitették a szavazóbázisukkal hogy a baloldal a fő ellenségük.
Gery87 2022.08.27. 14:29:50
Jól összefoglalja mi a baj a kapitalizmus és globalizmus kritikával!:
-Mivel a tőke mára "nemzetközivé lett", ezért ösztönös, tudatalatti vagy nagyon is tudatos kényszert éreznek rá a kritikusok hogy egy "nemzeti" etnicizáló ellenválaszt adjanak rá, ebből lesz aztán a "nagy kereskedő népek" utálata, bűnbakisága, a zsidózás ("a nemzetközi zsidó").
-Magának a demokráciának és szabadságjogoknak az összemosása és elvetése a neoliberális képviseleti demokráciák tőkeérdekei miatt.
-És persze a populista, atyáskodó, sértett, dölyfös, kuruckodás.
Ezért fog egy valódi, érdemleges tőkekritika a baloldalról érkezni....a Csurka, Orbán félék a jobboldalról ezt nem fogják megoldani soha.
Vagy mert valójában neoliberálisok mint Orbán vagy mert a azt hiszik van alternatívaként "nemzeti tőke"!
de nincs. Tőke/munkaerő, tulajdon/munka ellentét van, a többi csak duma....kár belekeverni a nemzeti, etnikai stb dolgokat.
"Minden rendkívül okos ember gyakori hibája, hogy lenézi környezetét, arról fel se tételezi, hogy esetleg megérti őt, ezért elkezd végletesen leegyszerűsíteni. "
Csurka tévedett, de nyíltan kimondta amit gondolt, szóval pont hogy úgy látom nem direkt célzatosan egyszerűsített, hanem egyszerűen látta ő is a világot és el is mondta!
Sokan pedig pontosan így látják.
Nem emiatt maradt kis párt a MIÉP hanem mert veszélyesen őszinte volt, azt a magyar ember nem szereti, az őszinte ember veszélyes...mert nyílt lapokkal játszik és "csak bajba kever minket".
A magyar embernek olyan vezető kell aki sunyi, akinek ott a félmosoly a szája sarkában akivel össze lehet kacsintani, gúnyosan utalgatni, félszavakból megérteni....aki nekünk őszinte de kifelé rafkós, ködösít, furfangos, terel...mert itt az az "okos"....Orbán ezt hozza.
Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2022.08.27. 15:41:22
Csurka csak irigy volt, hogy az új generációnak sikerült ami neki sose, felfuttatni a nemzeti radikalizmust nem hogy stabilan 5% de 15% fölé aztán kiabálhatott rájuk bármit.
Nem volt igaza, még távlatilag sem validálja az hogy 12 évvel később egy oldalra kerültek - az szdsz megszűnt, az mszp lélegeztetőgépen, a dk-val együtt sem nagyobbak mint egykor a jobbik volt, a jobbik is hozzájárult az egész magyar politikai diskurzus jobbra tolódásához ami a ballib pártok társadalmi bázisát eltüntette.
Ha valaki azt mondja 2006 után az mszp-szdsz-nek hogy futtassátok fel a jobbikot ami majd kínkeservesen 16 év alatt visszahoz 10% szavazót nektek abból a 30%-ból amit majd el fogtok veszteni, mert 4-szer 2/3-al nyer a fidesz - hát nem erre építették volna a stratégiát.
Röviden: Csurka hülyeséget beszélt.
Nevem senki. 2022.08.27. 16:51:49
sync 2022.08.27. 17:12:50
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 17:15:14
Konkrétan?
sync 2022.08.27. 17:39:27
Áltatás, hogy minden rendben, de nem beszélni meg a problémákat.
tűz fal 2022.08.27. 17:48:22
Nyugodtan beszéld ki a bűneidet, itt az alkalom. Minden részletet ossz meg velünk.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 17:48:26
Volt egy ilyen elem is, ez tény, s nekem sose tetszett.
tűz fal 2022.08.27. 17:51:52
A Jobbik a gárdás meneteléseivel meg a cigányok hergelésével jó ürügyet szolgáltatott a magyarok nácizásához. Annyira jól ment a műsor, hogy Svédországban filmet készítettek a Jobbikról - vagy még inkább a "fasiszta Magyarországról" a Jobbik tükrében - mutogatva a mellényes bakancsos meneteléseiket, és kommentálva hogy ez a náci Magyarország. Meg is szólaltattak a riportfilmben sok Jobbikos... helyett SZDSZ-es patkányt.
Aztán egyszer csak jött az, hogy baloldali megmondóemberek, mint például Heller Ágnes (én tőle hallottam először), előálltak azzal a képtelenségnek tűnő ötlettel, hogy a Jobbikot is be lehetne venni az összefogásba. Azt a Jobbikot, aminek az előző választáson még külön ellenreklámot szenteltek. A Jobbikos politikusok meg egyre gyakoribb vendégek lettek a baloldali médiákban, ahol mindig elmondták azt, hogy ők az igazi jobboldaliak, nem a Fidesz, de egyébként mindenben 100 százalékig egyetértenek a baloldallal. Például Pörzse Sándor, aki korábban olyanokat üzengetett a baloldalnak, hogy "menjünk már ki a hátsó kertbe fiúk és játsszuk le", olyan csodálatos változáson ment keresztül, hogy a baloldali médiában, baloldaliakkal körülvéve relativizálta Sorost - csodálkozó műmájer arccal előadva, hogy "Ki ez a Soros? Miért beszélünk róla?".
Hirtelen átállt az egész baloldali média Jobbik mosdatásra, a Jobbik meg baloldalnak megfelelésre. Annak ellenére, hogy világosan látszott, hogy csak saját magukat szórakoztatják a műsorral. A Jobbik tagsága gyorsabban feleződött mint a hasadóanyag. A támogatóik elpártoltak tőlük, a "házi együttesük", a Kárpáthia az "Egyszerűen senkik vagytok" című dallal üzent nekik. Az meg hogy maradt-e egyáltalán szavazójuk, eldönthetetlen kérdés, hiszen egyezségek döntötték el hogy az összefogáson belül a szavazók kire szavaznak. Világosan látszott hogy szánalmas a műsor, ki fogja csinálni a Jobbikot, de mégis tolták tovább.
Csurka drámaíró volt, tehát jó emberismerő. Volt dolga az elvtársakkal a régi rendszerben, és a rendszerváltás után, politikusként is sok politikussal találkozott, és jobban beláthatott a kulisszák mögé, mint mi, kívülről. Nagyon is el tudom képzelni, hogy levágta ezeknek a személyisége és a szerepe közötti ellentétet.
sync 2022.08.27. 18:21:01
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.27. 18:45:21
2022.08.27. 18:45:22
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 18:48:38
Az se jó.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 18:48:52
Nehéz ügy.
tűz fal 2022.08.27. 19:10:42
Én például sajnálom, de nem élek a múltban. Egyébként az USA-ban jelenleg éppen Numerus clausus van a fehérek ellen, ami valamiért nem zavarja a múltban élő haladárokat.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.27. 19:15:48
2022.08.27. 19:26:18
van egy világias zsidók vezette politikafilozófiai irányzat. ez a filoszemita bölcselet. akadémikusan úgy is nevezik, hogy a budapesti iskola. mai napig ez határozza meg a közgondolkodást budapesten. és a képviselői csurka idejében többségében zsidókommunisták voltak. persze nem "a" zsidók.
és ma már az sem igaz, hogy a pesti zsidóság a "libsi". a libsizés is zsidózás. liberális bibsit jelent (és a bibolgó cigányul a zsidó). lakner és társaik a "libsik". ők valójában filoszemiták.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.27. 19:27:41
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 19:30:40
Ez az egész eleve nem zsidókérdés, így ezt belekeverni abszurd.
2022.08.27. 19:31:36
ez már csokonai idejében létezett. a 18. század végén. csokonai a magyar felvilágosodás (!) legnagyobb lírikusa így értekezik erről.
A pesti dicsőség
Inkább laknám Moldovába, Bukarestbe, / Mintsem a candra, pénz-sípos, fene Pestbe. / Búcsúzz hát el innen, hasam és erszényem, / Mert itt pénzbe kerűl minden kedves kényem.
Itt holmi gőgős irka-firka uraknál, / Kevély ráncba szedett homlokú uraknál / Mit agárkodsz egy két sovány ebédéért, / Kit begyűjtött sok begyűjtött rossz pénzéért?
Ember-veszekedésből te minek élnél, / Rossz logikán zőldet kéknek hogy ítélnél? / Törvényt tudni nem tudomány, csak soványság, / Érte pedig időt veszteni pogányság.
Amidőn bér nélkűl kelletik szolgálnod, / Méltatlanúl bút [és] sírást kell kiállnod: / Ugyan kérlek, ítéld meg magadat, pajtás, / Nem jő-e a szádra ezer bú s sóhajtás.
Büdös kőfalak közt poloskákkal élni, / "Audiat, veniat", sorra felugrálni, / Koplalni és fázni, futni: nem okosság. / Ruhádat koptatni több, mint a gyilkosság.
Ez elegy-belegy népek sodomájába, / Török, zsidó, rác, német, tót rút nyájába / Ne rühesítsd, arra kérlek, erkőlcsödet, / Míveld, jobb lesz, eredj haza, öröködet.
Hiszen itt minden dicsőség csak abba áll, / Ha az ember locsog, pipál, űl vagy sétál, / Hörböl pergelt török babot szűk kortyokkal, / Főldig érő füstfelleg közt olyanokkal,
Kik begyűltek ezerféle köntös-vázba / Egy különös szabadságú pipaházba, / Hol egyhúzamba félnapig is elnézik, / Némely bolond csonttekékkel hogy tekézik.
Ez az egy látásra való csekély nézés / És taksára szabott pénzcsaló tekézés / Teszi már egy részét a gyönyörűségnek / És a legpompásabb pesti dicsőségnek.
Szinte ehez hasonló a promenádé, / Ahol: kicsoda ez? vajjon könnyen ád-é? / Volt-e s hányszor ez a virág megaratva, / Szép mód vagyon kitanulni sétálgatva.
Itt ha lyánt látsz is, ne véld ám, hogy szűz volna, / Első kérésedre mindjárt ne hajolna, / Mihelyt a lyány tizennégy esztendős leszen, /Pesten mindjárt asszony-szolgálatot teszen.
Bál és szála, óh, gyönyörű nevezetek, / Mely hatalmas erő vagyon tibennetek. / Azon kerengő tánc kifejezésére, / Amely tartozik az őrűltség nemére.
csokonai tkp. a bécsi felvilágosult abszolutizmust és az abból következő társadalomszervezést kárhoztatja. még egyszer a magyar (!) felvilágosodás (!) híveként.
tűz fal 2022.08.27. 19:35:16
És amikor a szélhámos Elie Wieselt leleplezi egy valódi holokauszt-túlélő zsidó, amikor Sorosról kiderül hogy 14 éves korában - abban az életkorban, amikor a haladárok szerint elég érett az ember ahhoz, hogy a szülei akarata ellenére döntsön a nemváltó műtétjéről - zsidókat fosztogatott, és a riporternek azt nyilatkozza hogy szerinte nincs ebben semmi hiba, ha nem ő, akkor megtette volna más, amikor a dicsőséges britekről kiderül hogy éppen fontosabb dolguk volt mint kiszabadítani a zsidókat a koncentrációs táborból amikor lehetőségük lett volna, akkor nem látszik hogy a haladárok nagyon szeretnék ezeket a dolgokat őszintén kibeszélni.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.27. 19:46:36
felvidek.ma/wp-content/uploads/2022/06/surjan.jpg
2022plusz.hu/wp-content/uploads/2022/06/06.01-FE.png
Attól eltekintve hogy Apponyit Benessel egy szintre helyezni sértés Apponyira nézve (aki egy szlovákot vagy bárkit nem kényszertelepített sehova sem, de hátha sync meg a gery hoz majd "tényeket") Surján ebben a cikkben bocsánatot kért.Történt bármi változás mégis? Bármi?
2022.08.27. 19:48:55
az antiszemitizmus alapja az antikommunizmus, az antikapitalizmus. és az anarcho kommunista és az anarchokapitalista ideológiát döntő többségében zsidó filozófusok (filoszemiták) alapozták meg. és ezek egyesítése a feudális anarchia megteremtése. aminek célja, hogy a feudális államrend híveit likvidálják. a nemességet és a papságot. ahogyan történt a francia forradalomban. és ahogyan ezt célul tűzte ki a magyar tanácsköztársaság.
mai napig erről beszélnek a klubrádióban, nem fizikai megsemmisítésről, hanem úgy, hogy van egy túlhaladott elképzelésrendszer, ami a magyar hagyomány. és ennek képviselete eredményezi a szegénységét. egyébként ez utóbbiban van valami. és hogy át kellene térni a modern művelt nyugatos világképre, ami egyébként a gyarmatosítás ideológiája. és ehhez társul a filoszemita bölcselet. a gyarmatosított államokban fel kell számolni a tradíciót. és helyébe lép a modernitás/globalitás/urbanizmus/progresszió/.... mint univerzalizmus. ezek a jó színonimái. és van a rossz.
és több száz ilyen dialektikus szembenállítás van. amiből a felvilágosult filoszemiták állnak a jó oldalon. és a felvilágosulatlanok, akik megtévedtek, vagy az antiszemiták, akik gyűlölködnek, mint csurka a gonosz oldalán.
sync 2022.08.27. 19:54:50
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 19:56:04
Jóval régebbi ez. A gyökér a reformáció, ami a kereszténység ellopása a gyakorlatban. S egy zsidó se volt a fő szereplők között, maga Luther még kifejezetten utálta is a zsidókat.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 20:01:25
Név előtt ma is szinte csak a budapesti nyelvben van névelő. Azon a részen is, melyet Bp. határoz meg nyelvileg, mondjuk úgy Szolnokig keleti irányban.
Amikor az ember megkérdez mondjuk székelyeket, mi a legfurcsább számukra a sztendert magyarban, azt szokták mondni az ilyen "a Béla" és "a Mariska" típusú kifejezések.
Nekem meg budapesti emberként semmi furcsa nincs az "a Béla" típusú szövegekben.
Persze a fiatal székeleyeket már nem zavarja, de a 40 év felettieket még igen.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.27. 20:08:43
Lengyelül pedig szóról szóra értelmes minden utolsó mondatodban: Lewica tylko rozmnożyl zbrodnie ale nie odpowiedzal ze prosze nasz wynbaczyc.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.27. 20:17:40
Ha visszaemlékszel, ez már volt téma egyszer, küldtem is 1945 utáni filmhíradórészleteket ezzel kapcsolatban, ott használtak a már oroszos aggyal gondolkodó szövegírók ilyen félrecsúszott névelőhiányt mint "Kommunista Párt nagygyűlést tartott a Hősök terén", "Szovjet hadsereg képviselője megkoszorúzza a gellérthegyi emlékművet" stb.
Nem lenne rossz névelő nélkül létezni, sokat magyarosodna beszédünk, de Pázmány sűrű olvasása kell hozzá :)
2022.08.27. 20:26:46
amit csokonai ekéz az a formálódó filoszemita bölcselet. a klubrádiós világkép egy az egyben. csak ezt ő erre azt mondja, hogy a "pesti dicsőség". ezt később a habsburgokkal azonosítottak. ez a szabad piac, jogállam, nyílt társadalom totalitása.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 20:34:16
A mai verzió "elnök úr mondta", "igazgató kifejtette". Nekem marha idegen, de teljesen elterjedt.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.27. 20:36:56
Kosztolányi azt is mondta, hogy egy másodpercig is tilos az olvasót kétségben hagyni.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 20:42:03
A 80-as években kezdődött ez a divat. Már nem akarták azt mondani, hogy "az igazgató elvtárs mondta", viszont az "az igazgató úr mondta" meg még szoktlan volt. S kialakult az "igazgató mondta" verzió.
S máig ez ahülyeség divatban van. Figyeld meg mondjuk a kormány sajtósait. Nem "Orbán úr", nem "a miniszterelnök úr", hanem "miniszterelnök úr", névelőmentesen.
De politikai oldaltól független. A ballibek is így beszélnek.
2022.08.27. 20:48:21
csakhogy a magyar reformáció szellemi központja debrecen. és annak nem volt célja, hogy a feudális uralkodó réteget (a nemességet és a papságot) likvidálja. a magyar felvilágosodás szellemi központja debrecen (csokonai, fazekas). akkoriban debrecen a legnagyobb magyar város. valamivel nagyobb, mint a különálló buda, pest vagy pozsony.
a magyar reformáció és a magyar felvilágosodás szembemegy bécs felvilágosult abszolutizmusával. és később a magyar reformkor. vagy előtte erdély. bethlen gábor idején. a magyar nemesség és a magyar parasztpolgárság szemben áll ezzel a gyarmatosító világgal, amit a bécsben képviselnek.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.27. 20:56:27
A nyolcvanas években legalább volt még az akkor viszonylag még ép Vágó műsora, ott sok érdekességet mondott Grétsy tanár úr, csak az volt a baj, hogy rendszerint a kiinduló kérdés volt ökörség, amitől már bosszankodva elkapcsoltál. Most valaki tölti a youtube-ra ezeket a műsorokat, most látom, mennyire jó is volt, mondjuk a maga korában se volt ez kérdéses.
A hülye bikkfanyelv meg egyértelműen Boldili őseinek köszönhető, németben is, hollandban is elképesztő körmondatok vannak. A ma már teljesen ismeretlen Rózsás József írt ez ellen könyvet vagy kilencven éve.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 21:09:18
A gond Grétsyvel, hogy tévhiteket terjesztett, keverte a "helyes" és "jó stílus" kategóriát. Ez máig sok nyelvi téveszme gyökere Mo-on.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.27. 21:15:12
Le style c'est l'homme mondaná a művelt Vágó István és eléggé sírhatunk hogy ez a kertévék óta jó alacsonyan tartózkodik megbízhatóan.
2022.08.27. 21:15:58
magyarországon a reformáció és a felvilágosodás alapja a keresztény államnemzetbe vetet hit. a cél nem az, hogy nép fellázadjon a feudális uralkodó osztály (a nemesség és a papság) ellen.
az oszmántörök és a németrómai birodalom szétveri a magyar feudalizmust. és a magyar reformáció "két pogány közt" igyekszik megtartani aze erdélyi fejedelemséget és helyreállítani a magyar királyságot. és cserébe bocskai kollektív nemesi jogokat biztosít különféle élő népelemnek. egy részük rablásból élt. egy részük német-római zsoldban állt.
és a történelmi magyarországot akarják helyreállítani a császársá és szultánság megszállása közepette. mondván, hogy magyarország nem a nyugat. német-római birodalom. és nem is a kelet. nem az oszmántörök birodalom.
és a nyugati zsoldosok leszármazottai a mai napig mondják, hogy de ők a nyugat. oké. magyarország nem az. és azt kérdik, hogy a kelet? nem. és ezt nem értik. értetlenekednek. és az mind a hülye német. nem iparos, hanem vallon zsoldos katona. aki most ukrajnában megy.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 21:23:42
Nyilván a nemrég meghalt Kálmán fémjelezte ellentábor meg az ellenkező véglet, ami szintén hülyeség.
Grétsy: az a helyes, ahogy én beszélek, pont.
Kálmán: a most magyarul tanuló idegen ie helyesen beszél.
Mindkettő baromság.
2022.08.27. 21:25:10
az egybeírás különírás szabályait kellene megszüntetni.
magyar repülő szövetség. grétsy tanár úr szerint helytelen. mert ez azt jelenti, hogy a szövetség repül. hja, a repülő szövetség tagjai repülnek. valóban erről van szó. és szerinte ez egy hülyeség. a szövetség ül egy irodában és nem repul. a repülőszövetség,et vagy a repülő szövetséget kivéve.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 21:25:15
Nyilván Mo-on a reformációnak pozitívnak számít pont emiatt. De ez olyan, mint amikor eltöröd a lábad, s emiatt otthon fekszel, s van időd elolvasni egy érdekes könyvet. Azaz rossz dolog pozitív mellékjelensége.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 21:31:44
Ez mindegy, ez nem nyelvhelyesség, hanem helyesírás.
2022.08.27. 21:36:38
van egy akadémikus szabályrendszer. ami túl szigorú.
ezt magyarázta a grétsy féle irányzat. illetve a választékos beszédre nevelt. pl. gyermekláncfű a helyes. és nem gyerekláncfű. az helytelen. a gyermekgyógyász is választékosabb, mint a gyerekgyógyász. ami kissé iskolázatlan, nem műveletlen, de azért helyesebb ez esetben gyermeket mondani. és ha valaki azt mondja, hogy "nekem ezt megérteni gyerekjáték". azt nem mondhatjuk úgy, hogy "gyermekjáték". mert ezt a frázist így használjuk.
grétsy a lexikális tudásra helyezte a hangsúlyt.
a kálmán féle nyelvművelés azt mondta, hogy semmiféle szabályrendszerre nincs szükség. mert mégis mi a francnak. majd a nép beszél valahogy. és a nyelvész csak megfigyelő. nem avatkozik bele a nyelvművelésbe. egyáltalán mi az, hogy nyelvművelés.
tűz fal 2022.08.27. 21:42:22
Kresz táblákra sincs szükség, csináljon mindenki amit akar
2022.08.27. 21:47:34
debrecen a 16. század közepén a török család (török bálint nádor) uradalma. akit buda elfoglalása után nagy szulejmán internált isztambulba. van két örököse. a ferenc a dunántúli részeket kapja és az egri csillagokból ismert jancsi a család keleti részét és erdélyi birtokokat.
és ez a török jancsi 1552-ben amikor megy egerbe azt mondja, hogy lemond a birtokáról. amúgy se tudná megvédeni. cserébe aki úgy gondolja az menjen vele egerbe harcolni.
csakhogy erre a bihari főispán, a váradi püspök és főkapitány azt mondaná, hogy akkor ez bihar megye birtokteste. és a jobbágyok többé nem szabadok. és erre mondják azt, hogy rendben. csak ők többet nem katolikusok, hanem reformáltak.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.27. 21:48:10
Kosztolányi még írja Boldili őseiről Budán, hogy azt mondták, hogy az a szó: vízvezeték, az hülyeség. Wasserleitung, az igen, az a kifejező :)
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 21:50:34
Mind a 2 félnek igaza van.
Vannak stílusok a nyelvben, viszont mindegyik helyes.
A másik oldalon pedig az a helyes, ahogy a mindenkori átlagember beszél, azaz nem bárki, hanem a nagy átlag.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.27. 22:01:35
2022.08.27. 22:01:38
helyes az, ami egy adott helyre jellemző. az összes tájnyelvi változat helyes. HELY-es.
szabályos az, amit valaki vagy valami (mondjuk az akadémia) megszabott, szabályozott mondván, hogy ezt így és így kell használni.
az akadémikus szabályrendszer túl szigorú. véleményem szerint. grétsy lászló nem érzi szigorúnak. kálmán lászló azt kérdezte, hogy miféle szabályrendszer.
tűz fal 2022.08.27. 22:03:13
De az átlagember tanult az iskolában nyelvtant.
tűz fal 2022.08.27. 22:09:13
Mindenki úgy beszél a saját környezetében, ahogy az adott tájra, környezetre jellemző. De szükség van közös szabályrendszerre általános, mindenkihez szólő kommunikációhoz, pl. könyvek, szakkönyvek, színház, tévé, filmek, hivatalos iratok, dolgozatok, stb. esetén.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 22:11:46
A nyelvtan és a nyelvhelyesség az 2 különböző dolog.
Mondjuk elmondják mi az ikes ragozás, de azt nem mikor kell használni. Hiszen ez utóbbi természetes tudás, ráadásul változik.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 22:13:58
Ez nem helyesség, hanem stílus kérdése.
Mondjuk kitüntetnek és behívnak a Parlamentbe, hogy átadják. Kezet fog veled Novák Kati, s azt mondod neki "jó napot, elnök asszony", s nem azt, hogy "helló, csajszi", pedig az utóbbi is egy teljesen helyes magyar mondat.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 22:15:58
Ezek a stílusok, szociolektusok.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.27. 22:18:00
Pedig nézd csak meg a nyelvtant. A mai tankönyvi nyelvtant már csak a mi nemzedékünk beszéli, a fiatalok már nem. Van komoly eltérés.
Az idősebb nemzedék pedig egy régebbi verziót beszél.
Az ikes ragozás használata a leglátványosabb.
2022.08.27. 23:13:40
a nyelvtan egy része lexikális ismeretekből áll.
pl. egy külföldi ismerösöm magyar nyelvvizsgán kijavította a bizottság egyik tagját aki azt mondta: "férfival".és ő közbevágott. a férfi szó magas hangrendű. és a helyes "férfivel". azt hitte, hogy ezzel jó pontot szerez. felismeri a toldalékolási hibát. és kirúgták mondván, hogy a "férfival" alakvaltozat is helyes. szabálytalan ugyan, de mégis az "a" helyes.
Yorg 2022.08.27. 23:23:19
2022.08.28. 00:07:05
talán azért, mert az igei alak céloz. ami görög eredetre utal. télosz > céloz. persze úgy magyarázzák, hogy ez német. ziel.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 07:43:50
Aki ezért kirúg bárkit, az nem ért a témához.
Egyébként mind a 2 alak helyes.
A magyarban van egy sor ingadozó hangrendű szó. Furcsa, hogy ezt nem tudta a bizottság.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.28. 08:05:04
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 08:08:59
Egy rakás ilyen szó van valójában, mondjuk "hotel".
A magyar szavak 99 %.a egyetlen módon viselkedik, azaz vagy magas vagy mély, s ezt élő magyar ember nem is képes eltéveszteni.
Ha a szó vegyes, akkor az utolsó magánhangzó számít. Egyébként meg eleve vagy csak magas vagy csak mély magénhangzó van a magyar szavak 95 %-ában.
Eleve csak olyan eset tartozhat a "problámás" kategóriába, ahol e, é, i, í van.
Van kb. 40 szó, ahol csak a fenti 4 hang van, ezeknél a ragozás ellentétes a logikával - ezek megtanulandó kivételek egy idegen számára, pl. "cél" - "célek" kellene hogy legyen, mégis "célok" a helyes.
S vannak még a vegyes szavak, ahol az utoldó magánhagzó e, é, i, í. Itt a gond az, hogy egyes szavaknál van egyetlen helyes alak míg másoknál nincs: a magyarok használjék mindkét alakot, azaz mind a 2 helyes.
A "férfi" tipikus ingadozó eset, de csak részben, többes számban ugyanis mindig mély, senki nem mondja azt, hogy "férfiek", viszont más ragokkal lehet így is, úgy is "férfivel" és "férfival".
Egyébként folyamatosan nő az ingadozó alakok aránya a rögzített alakokhoz képest!
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 08:13:48
Nem. Nem erre gondoltam.
Hanem arra, hogy:
- feltételes módban ma már kihalt az ikes ragozás, míg 100 éve még élt, ma már a legnagyobb sznob se használja az ikes ragozást feltételes módban,
- felszólító módbna szinte kihalt, 50 éve még élt, manapság nagyon művelt használatnak számít így ragozni, ritkaság ezt hallani,
- kijelentőben meg manapság hal ki, a 30 éven aluli magyarok már keverik a határozott ragozást az ikessel, sokszor az ikesnek hibésnak hiszik.
Alfőmérnök 2022.08.28. 09:18:34
vergyula 2022.08.28. 09:24:44
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 09:29:53
Először egy keresztkérdés, melyet fel szoktam tenni az "én mindig ikesen ragozom az ikes igéket, mert nem vagyok bunkó" típusú embereknek: légy szíves tedd az "alszik" szót egyes szám első személybe, jelen időbe, feltételes módba!
vergyula 2022.08.28. 09:33:27
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 09:35:01
Eleve valami, amit a nem nyekvészek nem szoktak tudni: miért lett ikes ragozás.
Az ősmagyarban nem volt határozott tárgy, nem volt névelő, ez valószínűleg idegen - német és újlatin - hatásra alakult ki (a legtöbb finnugor és türk nyelvben máig nincs nevelő). Mielőtt kialakult, az ikes ragozás adta a hatérozottságot. Majd ez okafogyott lett, így az ikezés kezdett csökkenni. Tulajdonképpen a középkortól már csökken. Aztén a nyelvújítók visszahozták, de megint csökkenni kezdett. Ez az alap.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 09:35:57
Nem, az más. Az "aludnék" a sztendert alak, az "aludnák" meg tájnyelvi, de mindkettő iktelen.
vergyula 2022.08.28. 09:38:51
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 09:42:14
Persze, mert ez tájnyelvi alak, ráadásul stigmatizált a művelt beszédben. Egyébként az "aludnák" a logikusabb, hiszen egyeztet hangrendben, azaz a nyelv teljes rendszere szemszögéből az a magát adó alak.
De most nem ez a kérdés. Mind az "aludnék", mind az "aludnák" iktelen.
A kérdés: az "alszik" az ikes ike, miért ragozod hát iktelenül?
vergyula 2022.08.28. 09:44:03
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.28. 09:46:19
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 09:48:27
A válasz: mert feltételes módban kihalt az ikes ragozás úgy 100 éve. Ma már a művelt beszédben se fordul el, csak nagyon archaizáló módon esetleg.
De ha ma mondjuk azt mondanám, hogy "aludnám" - mert ez az ikes alak -, a magyarok 99 %-vagy meg se értené, vagy azt kérdezné "mit?".
150-200 éve az "aludnék" abszolút hibás, műveletlen alaknak számított még.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 09:50:11
Felszólító módban még vannak maradványai a mai művelt beszédben. De azért mennyi lehet aozk aránya, akik azt mondják, hogy "aiudjék jól" és nem azt, hogy "aludjon jól"?
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.28. 09:50:34
Haret közoktatásügyi miniszter 1897. évi április 22-i 3253. számú rendeletében így buzdítja a tanítókat: ,, Legyenek rajta, hogy a gyermekek történelmünk eseményeit sokkal többre becsüljék, mint más nemzetekét. .., higyjék, hogy a román nemzet a legvitézebb, legelőkelőbb minden nemzetek között. Ne féljenek attól, hogy túlzásba estek, sőt mentől tovább mennek, annál Jobb lesz."
Hogy ez a stratégia vagy a "hogy nem mi vagyunk a legjobbak" volt-e sikeres azt a történelem eldöntötte, és én örömmel láttam a kormányközeli Kommentár című lapban azt az egységes követelést, hogy egy fillért ne kapjon többet semmilyen kulturális termék ami nem ezt hirdeti: magyarnak lenni a legjobb a világon.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 09:53:30
Van egy ősi "szabály": aki a sajátját nem tiszteli, az másét se fogja.
Lehet azt mondani, hogy pl. minden kultúra értékes, ezzel semmi gond, de semmiképpen se abból a nihilista hozzállással, hogy "valójában egyik se fontos".
Szóval lehet az "idegen szép", de csak ha ez nem a "miénk szép" ellentéte.
_Neville 2022.08.28. 09:57:12
vergyula 2022.08.28. 09:57:53
vergyula 2022.08.28. 10:00:13
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 10:01:28
De hivatalokban nem.
vergyula 2022.08.28. 10:01:59
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 10:02:44
Pedig ez volt a helyes alak 100 éve. Ma már nem is régies, hanem egyenesen nevetséges.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 10:04:03
Okoskodott úgy hogy nem értett hozzá. Ez hiba.
_Neville 2022.08.28. 10:04:59
_Neville 2022.08.28. 10:05:33
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 10:06:07
Általában a folyamat: hibás - bunkóság - elfogadott - helyes - régies - elavult - nevetséges.
Az ikes felszólító mód ma még csak régies.
tűz fal 2022.08.28. 10:07:03
Az hogy "váljék egészségére" olyan kivétel ami megmaradt?
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 10:09:28
Szókincsben elég pár év.
Nyelvtanban kell 1-3 nemzedék.
Hangtanban meg évszázadok.
Nyelvtanban szerintem az utóbbi 30-40 év legjellemzőb változásai a magyarban:
- ikesség lassú eltűnése,
- birtokos ragok keverése,
- az "aki" hszanálatának változása.
vergyula 2022.08.28. 10:09:38
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 10:10:13
Nyilván ez az ikes alak, csak senki se mondja így.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 10:11:07
Meg mondjuk a "tessék" is ilyen.
_Neville 2022.08.28. 10:11:19
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 10:12:26
Az oroszban pl. eleve nem politikai a szó értelme.
tűz fal 2022.08.28. 10:13:35
És feltételes módban maradt olyan amit még használunk?
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.28. 10:18:17
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.28. 10:22:46
Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, Secretar general al Partidului Comunist Român, Preşedintele Republicii Socialiste România.
vergyula 2022.08.28. 10:24:54
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.28. 13:18:41
Nem.