A kommunizmus legbizarrabb vonása volt, hogy bár hivatalosan az osztálytársdalom megszűnt - a marxizmus szerint ugyanis egyedül a tőketulajdonhoz való viszony osztályképező tényező -, sőt káros maradványai is lassan elhalóban voltak, valójában sokkal nagyobb tényleges osztálykülönbségek voltak, mint egy liberális-oligarchikus parlamentáris rendszerben.
A legfejlettebb kommunista rendszerben, az oroszban volt ez a legabszurdabb módon jelen. Még a vállalati üdülők szintjén is volt szigorú különbségtétel: ki melyikbe jogosult menni, hivatali beosztása szerint.
Magyarországon ilyen nem volt: csak a legfelsőbb szint volt elkülönítve, rajtuk kívül egyetlen szint volt.
Ami volt az a valuta szerinti elkülönítés: csak nyugatiaknak fenntartott létesítmények. Pl. élő magyar ember nem szállhatott meg a budapesti Hiltonban, ez "valutás" szálló volt ugyanis.
Valamilyen alakban ugyanez megvolt minden kommunista országban, az egyetlen Jugoszláviát leszámítva, ahol a pénznem eleve konvertibilis volt, azaz csak a mennyisége számított, mint nyugaton, s nem a minősége.
A legfelsőbb szint kiváltságai persze máig mindenhol léteznek, s jellemzően pénzzel se vehetők meg. New Yorkban pl. vannak olyan épületek, ahol a szupergazdag se vehet lakást, csak ha előzetesen megszavazza a meglévő tulajdonosok többsége, hogy az új embert maguk közé engedik, "befogadják". Ahogy vannak olyan elit klubok is, ahová nem vehető meg a tagság, mert kizárólag ajánlás alapján lehet bekerülni.
A kommunista és a liberális társadalom között a fő eltérés: az előbbiben a hivatali/szociális státusz dönt mindenben, az utóbbiban a pénz, s csak a legfelsőbb szinten a szociális státusz.
Kubában pl. a 80-as években lehetett bármennyi pénze egy kubainak, új autót akkor se vehetett. Új kocsira csak bizonyos szakmák művelői - pl. orvosok - és az államapparátusban dolgozók voltak jogosultak adott szint felett, s ezek a tulajdonosok aztán csak más jogosultnak adhatták el az autót.
Bulgáriában új autóhoz kétféle módon lehetett jutni: a "magyar" módon, azaz Merkúr-típusú várolistával, vagy azonnal valutával, csakis legális valutával. Viszont a továbbadás szabad volt, így az a sajátos helyzet volt, hogy a használt autó ára magasabb volt, mint az újé: akinek nem volt ugyanis legális valutája, az hajlandó volt a bolti ár 120 %-át fizetni frissen vett, alig használt autóért, hogy ne kelljen kivárnia a 3-5 éves várólistát.
Hogyan reagál a valamilyen módon privilegizált ember? Alapvetően 3 módon:
- büszke sikerére, kifejezetten villog a többiek előtt,
- nem foglalkoztatja a kérdés, adottságnak tekinti,
- szégyelli helyzetét, él vele, de rossz a lelkiismerete.
Én mindig szégyelltem, s igyekeztem rejteni a tényt, hogy éltem helyzetemmel. A "villogókat" meg mélyen sajnáltam, hogy nevetségessé teszik magukat.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
vasútihíd 2022.11.26. 06:33:04
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.26. 07:02:05
Nyilván lett volna, de nem lett volna sok értelme.
tűz fal 2022.11.26. 09:09:31
Borisz Jelcin írta valahol, hogy a szovjet rendszerben az elit gazdagon élt, csak semmi sem volt konkrét tulajdona. Ez azt jelentette, hogy érdemes volt lojálisnak maradnia, mert a státuszának elvesztésével azonnal elvesztett mindent.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.26. 09:20:50
Hatalmas fizetése volt.
Mondtam már, egy rokonom a Pártközpontban dolgozott.
1980-ban Kádár fizetése 40 ezer Ft volt.
S persze, ahogy mondod, minden költsége fizetve volt. Tulajdonképpen csak a minden esti éttermi vacsoráját fizette saját zsebből.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.26. 09:27:01
Igen, bár Sztálin után a státusz elvesztése már nem jelentette minden elvesztését.
Amikor pl. megpuccsolták Hruscsovot, maradhatott addigi lakásában, s olyan nyugdíjat kapott, mint 5 őátlagnyugdíjas, plusz meghagyták a pártbolti vásárlási jogát, a sofőrt, a kocsit is. Persze esett az életszínvonala, de azért esve is magas maradt az átlagemberéhez képest.
Ahhoz valami nagy bajt kellett csinálni, hogy az embertől mindent elvegyenek. Lásd Malenkovot, aki 80 évesen keresztény hívő lett, elkezdett egy templomban énekelni, megtagadta a kommunizmust, stb. Neki bizony megvonták a kiemelt ellátmányt arra hivatkozva, hogy "Malenkov elvtárs megbolondult".
tűz fal 2022.11.26. 09:27:54
Akkor valahol félre lettem informálva. Akkor az úgy tényleg tízszerese az akkori átlagbérnek (gyorsan rákerestem), szóval az nem igaz, hogy szerény fizetése volt. De a lényeg akkor is az, hogy minden hivatalból volt neki.
tűz fal 2022.11.26. 09:30:49
De Hruscsov nem árulta el őket, csak megpuccsolták. Persze magasabb életszínvonal helyett megtehették volna azt is hogy kreaálnak valami vádat és felakasztják, de valószínűleg nem akartak hírverést neki.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.26. 09:35:27
Lakás, rezsi ingyen. Nyaraló ingyen. Kocsi ingyen.
Étkezés ingyen.
A hobbija, a mozi ingyen. Minden új fllmet megnézett különteremben.
Ruhát rendelt magának saját pénzből. Ezt fizette ő maga.
S a szokás: minden este feleséggel étteremben vacsora, ezt ő maga fizette.
Az persze tény, hogy szerény volt, kis igényekkel. Ebédre rendszeresen elküldte valamelyk testőrt a közértbe hozzon neki 2 zsemlét és párizsit, zöldpaprikát, sört. Nem szerette a drága kajákat.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.26. 09:37:35
A Sztálin utáni közmegyezés az volt, hogy ezentúl nem jár börtön a bukott vezetőknek.
Ha valaki jól viselkedett bukésa után, még a vadászklub-tagsága is megmaradhatott.
tűz fal 2022.11.26. 09:39:36
És melyik étterembe járt vacsorázni? Ez kicsit furcsa nekem, hiszen akkor vigyázni kellett rá.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.11.26. 10:01:09
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.11.26. 10:02:02
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.11.26. 10:12:35
Puskás Öcsi asztala mellett én háromszor ültem a Kéhliben meg a Régi Síposban (nyilván nem az ő társaságukban). Soha senki semmilyen formában nem zavarta őket.
tűz fal 2022.11.26. 10:23:44
Na így már érthető :)
gigabursch 2022.11.26. 10:34:30
Úristen!
Azért az döbbenet, hogy a masszív vodkázás mire képes...
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.11.26. 10:43:07
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.11.26. 10:46:31
Kis semmi sztori, dehát valahogy emlékezetes maradt. (Viktor, Schmitt Pál, Deutsch, Navracsics is ült már a környékemen repülőn.)
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.11.26. 10:50:37
tűz fal 2022.11.26. 11:58:27
Pedig állítólag próbálták is a szovjet elvtársak jó irányba terelgetni. A "jó irány" természetesen relatív. Ahhoz képest amit Rákosi művelt, az.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.26. 13:33:30
Tudtam. elfelejtettem. Valahol a Belvárosban. Nyilván különteremben ott.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.26. 13:34:43
Lehet, de ezért nem büntették volna meg.
Megbízható forrás mondta: tényleg hívő lett.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.26. 13:39:48
Igen, ez lehetett az.
S baromira vigyázott a külsőségekre. Rettegett hogy nehogy hasonlítson Rákosira.
_Neville 2022.11.26. 13:59:39
tűz fal 2022.11.26. 14:04:28
Deák Tamás közben megválaszolta. De egyébként biztos szerinted hogy abban a számukra fenntartott elit étteremben valós, "piaci" árat fizetett azért amit evett?
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.11.26. 14:47:20
Izgalmas a téma, de sok minden még a most jóval távolibb moszkvai levéltárak mélyén szunnyadozik.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.11.26. 14:48:04
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.26. 16:17:37
Szerintem biztos. Az ilyen dolgokra adott Kádár.
Rokon mesélte: az egyik mániája az volt, hogy ő kisember. Azaz nem Rákosi új kiadása.
Így pl. ha bement valahová, még a takarítónőnek is köszönt. Sőt, igyekezett előre köszönni.
Meg megtudakolta ki a testőr felesége, gyereke, s időnként barátságos kérdéseket tett fel "hogy van a család?" szinten.
_Neville 2022.11.26. 16:27:05
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.26. 16:30:14
Mindig könnyű magyarázatot kitalálni saját magadra.
tűz fal 2022.11.26. 17:48:35
Nem úgy értettem, hanem úgy, hogy abban az elvtársi elit étteremben eleve elvtársi árak voltak. Amit a kisemberek nem láttak, hiszen be se mehettek. Ahogy egyébként a mai parlamentben is kb. olyan áron van a menü, mint valami iskolás menzán, de amit kapnak azért a pénzért az messze nem ugyanaz. Ezt valahol bemutatták, bár már nem emlékszem hol. Rendes ebédjegyek vannak, csak éppen azokért az ebédjegyekért mesterszakácsok főznek rájuk.
_Neville 2022.11.26. 18:35:45
tűz fal 2022.11.26. 18:46:18
Akkor ez ma már a második dolog amire rosszul emlékeztem, lehet hogy az orvos Joe Biden kórt diagnosztizálna nálam :)
Na szóval akkor ezek szerint Kádár olyan nagyvonalú volt, hogy az akkori átlagfizetés tízszereséből kifizette az átlagos helyeknél jóval olcsóbb luxusvacsoráját.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.26. 19:07:00
Hát erről már nincs infóm.
Gery87 2022.11.26. 22:09:07
Nagy Imre miatt meg az egész '56-os árulása miatt bűntudata volt!
Úgy.
Legalább ebből tudható hogy volt lelkiismerete.
_Neville 2022.11.27. 13:02:21
_Neville 2022.11.27. 13:08:10
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.27. 16:13:18
Kevés volt a tényleg meggyőződéses ateista arrafelé.
Aczél meg konkrétan Bécsben egy rabbihoz ment. Könnyíteni a lelkén, bocsánatot kérve, hogy a magyar vezetés tagjaként a palesztín oldalt támogatta éveken keresztül, Izrael ellenében.
Sztálin is mindig gyanús volt, hogy sose igazi ateista a lelke mélyén.
Talán csak Lenin az, akiről biztosan tudható, hogy komolyan gondolta az ateizmust.
gigabursch 2022.11.27. 21:53:41
Tök mindegy, jelenleg fejetlenül bolyong.
Gery87 2022.11.27. 22:27:30
Sztálin nem hinném hogy bármiben is hitt, nem volt lelkiismerete, egy pszichopata volt, max nem volt meggyőződéses ateista, a vallást meg eszköznek látta, amit vagy felhasználhat vagy ellen való, semmi többnek.
_Neville 2022.11.28. 07:01:35
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.11.28. 08:32:17
adt.arcanum.com/hu/view/MagyarorszagUj_1989_2/?pg=722&layout=s
. A rózsafüzérről jut eszembe, Kádár János halála után azt terjesztették egyesek, volt lap is, amelyikben ez megjelent, hogy az öreg gyóntató papot kért. Igaz lenne ez? Maga nem olvasta?
— Dehogynem, én is olvastam, nem ez volt az első piszok dolog, amit írtak szegényről.
— Önök mindketten római katolikus vallásúak, lehet, hogy ebből eredt ez a tisztességesnek nem mondható újsághír?
— Dehogyis volt ő vallásos.
— És ön?
— Én sem.
Gery87 2022.11.28. 10:45:31
Akkor kellett volna agyonlőni amikor a budin ült.