magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A gerinctelen

Fenyőünnep Geri főpolgármester jó példája az öngyarmatosító gerinctelenségnek.

Képes egy olyan társadalmi eszközt mint amilyen a nyelv is feláldozni seggnyalás céljából.

Persze, a nyelv változhat. Változik is. Akár városok neve is változik. Pl. 200 éve mindenki Szeredőcöt mondott, ma meg az átlag magyar meg se érti, mert csak a Szófia szót ismeri. A Szeredőc név lassan kikopott. Egyébként teljesen politikamentesen.

Mint város Szófia az i. e. IV. sz. óta létezik. Mint kelta település (a kérdés vitatott, egyesek szerint trák település volt), Szerdi néven, a görögök Szerdonpolisz néven emlegették. Ebből lett a római uralom alatt, az i. e. II. századtól Serdica, az i. sz. V. századtól beáramló szlávok ebből alkották meg a Szredec nevet. Az átnevezés Szófia névre a XIV. századból ered, a városban található - máig létező - IV. századi Szent Szófia templom tiszteletére. Amikor a magyarok kapcsolatba kerülnek a várossal, a város neve éppen Szredec, s ezt magyarosítják Szeredőcre.

a Szent Szófia templom ma Szófiában

Szóval nem egyedülálló a településnevek átnevezése idegen nyelven. De ez sose gyors folyamat. Az meg teljesen abszurd, hogy rövidtávú politikai okból történik egy átnevezés.

Én egyébként tudtam, hogy ez lesz. Amikor megkezdődött a harkivezés, lvivezés és luhanszkozás, vártam, ki lesz a legpéldamutatóbb ballib, aki elkezd kijivizni is. Hát, meglett: a gerinctelenség mosolygós arca, Télinapforduló Gerike.

De azért Gerike is óvatos duhaj. Beregszászt csak nem merte Berehove alakban leírni. Nem baj, majd jövőre:

 

30 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr1318024682

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nevem senki. 2023.01.14. 13:13:16

Legalább most biztos Klicskoval beszélt. Bár ez amilyen hülye, bárkiről elhitte volna hogy ő Klicsko.

_Neville 2023.01.14. 13:52:33

Ráadásul totál idiotizmus az indoklása. Kijev ugyanis nem az "orosz neve", hanem a magyar neve a városnak. Az oroszok nem is így ejtik.

_Neville 2023.01.14. 13:55:33

Amúgy egyes ballib lapok már Geri előtt elkezdték, de a legtöbb még ott is kitart a magyar név mellett.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.01.14. 13:59:42

@_Neville:

Ebben tévedsz. Az oroszok kb. így ejtik, a magyarhoz képest az eltérés:
- e helyett kb. röviden ejtett é,
- a v helyett f,
- sok orosz lágy k-t ejt (nem mindenki).

ulpius66 2023.01.14. 15:30:48

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nekem pl. a Szeredőc a kedvenc elnevezésem.....szerintem Neked is.....
(sokkal jobb, mint a Szófia...)

megamovieboy · http://europeanphalanx.blog.hu/ 2023.01.14. 16:57:27

Az egyetlen elfogadható védekezés, hogy Klicskó nyomására mondta így. :D

tűz fal 2023.01.14. 17:08:16

@megamovieboy:
A Mandineren is ezt írják:

mandiner.hu/cikk/20230112_karacsony_gergely_kijev_ukrajna_nyelv_velemeny

"a budapestiek lánglelkű főpolgármestere a bejegyzéseihez fűzött kommentjeiben ki is hangsúlyozza: „Ukrán kérés, hogy a városaik említésekor az ukrán és ne az orosz átírást használjuk, ezért írtam Kijivet és nem Kijevet”"

megamovieboy · http://europeanphalanx.blog.hu/ 2023.01.14. 17:39:22

@tűz fal: Tudod, ha Klicskó kéri, akkor én is így mondom. Jobb a békesség.

tűz fal 2023.01.14. 19:08:05

@megamovieboy:
Ez így jópofán hangzik, de nem így van. Mit csinált volna Klicsko? Kiüti? Oda se kellett volna menni és annyi.

tűz fal 2023.01.14. 19:11:20

@megamovieboy:
Meg azt is mondhatta volna KariGeri hogy neki hiperpasszív ukrán tudása van :)

ulpius66 2023.01.14. 19:16:14

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Fenyőünnep Gregorián Szilveszter.....

Ne felejtsük! Kamugeri szülei kibaszott humoros emberkék voltak, és a fiacskájuknak a Karácsony Szilveszter nevet adták.....
(aztán idősebb korában felvette a Geri nevet is.....most hivatalosan Karácsony Gergely Szilveszter)

tűz fal 2023.01.14. 20:21:30

@ulpius66:
Ez jó, erről nem is tudtam

megamovieboy · http://europeanphalanx.blog.hu/ 2023.01.14. 20:33:38

@tűz fal: Persze, nehéz elképzelni Karigeri milyen segítséget tudna adni bármiben is. Egy tankot sem tudna elvezetni. :D

vasútihíd 2023.01.14. 21:04:49

ha birca véleményét osztják és eléggé zavarja a budapesti választópolgárokat ez a kijiv-kijev dolog vagy akármi más a karigerivel kapcsolatosan akkor ha lehet visszahívják vagy a következő önkormányzati választásokon nem szavazzák újra meg főpolgármesternek

Gery87 2023.01.14. 22:00:03

Nekem akkor is Harkov, Kijev meg Lemberg marad ahogy volt, ebben az alakban.

Szerencsére még 1-2 év és minden visszaáll a régi helyére, elfelejtik ezt a sok fasságot.

A magyarnak ugyanis nem áll a szájára az i végződés...kényelmesebb és jobban hangzik az -e -o végződés.
Lvov/Lviv-ot meg a franc se tudja hogy kell kimondani.

törppicur 2023.01.15. 16:57:07

@cvsvrs: lehetne magyarország Magyarország? Ugye, csak elírás?

Billy Hill 2023.01.15. 21:45:44

@Nevem senki.: Mondjuk Bunyós Pityu kicsit hasonlít. ;-)

Billy Hill 2023.01.15. 21:49:05

@tűz fal: "Mit csinált volna Klicsko? Kiüti?" - Mint tudjuk, nem tudta volna kiütni, mert nem éri fel. KG ugyanis annyival magasabb mindenkinél, ami persze azt jelenti, hogy mindenkinél jobb is! :-)

gigabursch 2023.01.16. 08:46:56

Kijev az KIjev marad, még az idióták ellenére is.
AHog Grőzia sem fog nevet változtatni hiábe erőltetik ezt a ge-or-gi-át. Marhaság.
Sőt Bécs sem lesz vín.

Bár a máv bármilyen aljasságra képes, ahogy azt az elmlt 3 évtizedben megtapasztaltuk.,

A hoholok meg pont le vannak szarva.
Először tanuljanak meg viselkedni. Utána meg még mindig le kell őket szarni...

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.01.18. 13:13:05

@gigabursch: Georgia orosz nevét 1945 után erőltették, minden azelőtti szöveg Georgiának mondja, pl. Herczeg Ferenc is így említi következetesen az emlékirataiban a georgiai eredetű Dadányi családdal kapcsolatban.

gigabursch 2023.01.19. 08:14:42

@Deak Tamas:
Ez nekem újdonság. Köszönöm!
Herczeg Ferenc - ha így említette - viszont etalon nálam.

Mondjuk ott arrafelé az török, majd orosz megszállásból elég sokminden másképp lehet, mint ahogy innen látjuk, tudjuk...

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.01.19. 08:46:26

@gigabursch: Gúzia ugye oroszul van. Én is megkaptam már egyébként - ráadásul többedgenerációs leszármazótól - hogyha minket idegesít a Kluzs, akkor ne csodálkozzunk, hogy őket meg a Grúzia.
Nemtom van-e arcanumod, de nem tanulságmentes a keresés, akkor is, ha a a Georgia jó része nyilván az USA állam is lesz.

adt.arcanum.com/hu/search/results/?list=eyJxdWVyeSI6ICJnZW9yZ2lhIn0

adt.arcanum.com/hu/search/results/?list=eyJxdWVyeSI6ICJnclx1MDBmYXppYSJ9&per_page=20

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.01.19. 08:56:34

@Deak Tamas:

A röhej meg azt, hogy grúzul se nem grúz, se nem georg.

Ők "kartvélieknek" nevezik magukat, az ország meg Szakartvelo, azaz kartvéli föld.

gigabursch 2023.01.19. 13:49:49

@Deak Tamas:
OK, Párizst meg csak mi ejtjük Párizsnak, senki más. Az meg hogy nekem Ilyvó az Ilyvó és féletlenül se nem Lviv se nem Lemberg, az meg evidens és ugyan az eszkimok is tilatkoznak, hogy ők inuitok, ám mégiscsak valahogy az eszkimóról mindenki tudja, hogy micsoda.
A kérdés inkább az, hogy a grúz szó mióta rögzült idehaza.
Mert ha három évszázada, akkor nincs min erőlködni.

Ha meg ismert volt amit @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: írt, akkor meg pláne értelmetlen ez a györgyföldezés, mert tőlük is idegen és ráadásul csak annyiban indokolt, mint nekünk a Hungária, Hungary.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.01.19. 14:03:43

@gigabursch: hát az arcanumon a "grúz" szó első előfordulása 1808-as, a "georgiai" 1783-as. Én azt mondanám viccesen, hogy mivel Sztálin Erdey Grúz volt, ne felejtkezzünk el róla :)
Ilyvó, ahol én a Wangfolyó blog normális korszakával sokat jártam, nekem inkább Lwów.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.01.19. 14:05:27

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: de akkor ez a Györgyföld, ez mi? A magyarok külföldi elnevezése - minden ogrézés meg egyéb román eredetű fssággal ellentétben - annyit tesz, hogy a mostanában híres ősi ukrán Ung folyó felől jövők, ungváriak.

gigabursch 2023.01.20. 10:27:41

@Deak Tamas:
Ismereteim szerint Báthori István Ilyvóból levelezett.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.01.20. 10:38:52

@gigabursch: én Grodnóra emlékszem, az volt elég biztonságos távolságra a törökökről. Ott is halt meg, talán a sírja is ott van.
Ilyvóról nagyon jó ízzel ír Jókai az Egy hírhedett kalandor a tizenhetedik századból regényében.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása