magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Horthy példája

A ballib médiák azt vetik fel Orbán ellen, aminek az ellenkezőjét Horthy ellen.

Horthy politikájának fő iránya a keretek közti mozgás volt, nem szembemenni a fallal, de nem is válni a fal részévé. A hibáztatás jellemzően az Horthy ellen utólag, hogy nem volt elég következetes, késlekedett, habozott, sodródott az eseményekkel, majd mindez nemzeti katasztrófát eredményezett.

Most nem akarnám részleteiben elemezni Horthy kudarcát, nem ez a célom, ez csak párhuzam.

Ami lényeg: most a ballibek azt róják fel Orbánnak, miért nem a nyugat kritikálatlan, feltétlen híve, kb. mintha azt vetnék fel Horthy ellen, miért nem volt Horthy határozottabban németpárti.

A gyakorlati politika mindig veszélyes műfaj. Egyensúlyozni kell elvek és lehetőségek között.

Ami biztos: határozottan, keményen kiállni egy háborúban az egyik oldal mellett veszélyes dolog, hiszen nem biztos, az az oldal nyer-e. Másrészt ha nyer is, az nem biztos nekünk jó-e. S persze a legbiztosabb: nem szabad keményen kiállni azok mellett, akiknek érdekei nagyon különböznek a mi érdekeinktől.

Teljesen semlegesen nézve - ami persze nem vagyok, én az orosz győzelemben bízok, de most teljesen cinikusan nézve - Orbán szinte biztosan nyerő. Egyetlen helyzet van, melyben Orbán csúnyán bukna: ha az ukrán oldal fényesen nyerne, kiszorítaná az orosz erőket a teljes, általa sajátnak tekintett területről. Ennek valószínűsége kb. nulla a nyugati elfogultan oroszellenes elemzők szerint is. Másrészt ha ennek a valós veszélye fennállna, Oroszország atomfegyvert vetne be, ami megint egész más helyzet lenne.

Szóval az események szinte minden lehetséges lefolyása Orbánnak győzelmet fog eredményezni. Gyakorlatilag az lesz a vége, mint a migránsügyben pár éve: ma már Orbán azt mondhatja "én megmondtam", s ezt egyre többen ismerik el.

Lesz még Orbán EU-küldött Moszkvában... vicces lesz.

355 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr118059190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Boldeone2 2023.02.28. 16:45:41

@Deak Tamas: Az miért is hülyeség szerinted, hogy feszült helyzetben jobb a feszültségben résztvevők egyike lenni?"

- Össze kell tartani az európai országoknak a bajban. Ha egyszer Magyarországot éri agresszió, egy nagyon minimális esélye akár ennek is van, vagy soha nem lehet kizárni, ide senki nem jönne segíteni, esetleg jól megkésve...

Orbánék mindenhol kihúzták a gyufát! Nemcsak az ukránok idegesek, de a románok és a szlovákok is újra...
Az USA neheztel, Németország neheztel, de még a lengyelek is eltávolodnak tőlünk...

Ez a " semlegesség " egyfajta nihilizmuson, önzésen alapul, és értelmetlen is.
Nagyjából SZARBA sem nézik az oroszok Magyarországot, élén Putyinnal

Valójában már az államszoci rendszer idején sem szerettek minket - nem szláv nép vagyunk , "Hitler utolsó csatlósai ...."

Kínával szerintem megéri jóban lenni, Oroszországgal nem

Wildhunt 2023.02.28. 18:32:39

@Deak Tamas: az itt kommentelők között is. Ezzel most lehet hogy kiiktatok egy azonosítási lehetőséget, de például aki a Hitlert következetesen Gitlernek írja, az bizony keleti szomszédunknál áll propagandista alkalmazásban. Hogy ingyen vagy pénzért, az mindegy is.

Wildhunt 2023.02.28. 18:36:54

@Deak Tamas: van még pár ilyen, de a többi már inkább szórend és ragozás. A legtöbb abból ered, hogy aki nem magyar anyanyelvű, az soha az életben nem lesz képes megtanulni a határozókat.

Wildhunt 2023.02.28. 18:38:17

@Boldeone2: Hitler utolsó csatlósai

Ugye tudod hogy azok a szlovákok voltak? Persze honnan is tudnád.

Boldeone2 2023.02.28. 19:34:15

@Wildhunt: A közvélekedés szerint Magyarország volt az utolsó csatlós, Szlovákia eleve egy 2,6 milliós, németek által létrehozott bábállam volt, Magyarország viszont még tudott volna lépni, időben persze , ha felhagynak a revíziós politikával. Horthy rendkívül buta ember volt, egyes történészek szerint...

Boldeone2 2023.02.28. 19:37:32

@Wildhunt: Mi sem bizonyítja jobban, mint a magyarokhoz való általános hozzáállás a második világháború után. Ott ugye volt partizánmozgalom,meg minden...

Wildhunt 2023.02.28. 19:39:56

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: például a szláv eredetűek rendszeresen keverik az eszköz és a társhatározót.

Wildhunt 2023.02.28. 19:41:34

@Boldeone2: tudom hogy neked a "mértékadó" vélemény mindig felülírja a tényeket, nem kell bizonygatni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.02.28. 19:54:50

@Wildhunt:

A magyar anyanyelvek se használják szinte soha a társahatározót.

De hogyan lehetne e kettőt összekeverni? Még sose láttam ilyet.

Boldeone2 2023.02.28. 19:54:51

@Wildhunt: A tényeket itt én mondom. Ennek a blognak a törzsközönsége antiliberális, demokrácia- ellenes, sőt, diktarúrapárti.
Ezekből következően a mértékadó vélemény az enyém, az én véleményem van közelebb a már elfogadott konszenzusokhoz

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.02.28. 19:55:28

@Wildhunt: a mandiner kommentfalán feltűnő az ukrán diverzánssereg. Teljesen döbbenetes amúgy mert szórol-szóra azokat a kommunkációs paneleket alkalmazzák amelyeket második világháborús magyar katonai szaklapokban írnak, hogy mire kell figyelni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.02.28. 19:55:59

@Boldeone2:

2500 éven keresztül az volt a konszeznus, hogy a Nap a Föld körül kering.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.02.28. 19:59:53

@Boldeone2: mi köze a revíziós politikának a kiugráshoz? Ez a tény amit írsz?
FYI, az utolsó csatlós Csehország volt, ahol 1945. május 5-én lázadtak fel a németek ellen.

2vilaghaborufegyverei.blog.hu/2020/03/22/az_utolso_harcok_praga_1945

Horvátországban is bőven ment a harc májusban, lásd bleiburgi incidens. Március 19 után mi is annyira voltunk függetlenek mint ők.

Boldeone2 2023.02.28. 20:02:55

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Most a felvilágosodás alapján létrejött, nyugati típusú, plurális, liberális demokráciák virágkorát éljük
Ez a " világrend" a legjobb, ami még működik az emberi társadalom keretein belül. A többi az egyik sem működik jól, vagy az emberhez méltó élet, a szabadságjogok nem léteznek, vagy az anyagi alapok
El kell fogadni a nyugati modell primátusát mindenkinek

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.02.28. 20:05:14

@Wildhunt: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: hát pedig nagyon is hihető hiszen szinte az összes szláv nyelvben a társhatározó eszközesetet vonz. A lengyel az (tudtommal) egyedüli kivétel , ahol félreérhető :

Podruzuje z samolotem (eszközesettel társhatározóval) : utazom és ott ül a repülőgép mellettem a széken,
Podruzuje samolotem: repülőgépen utazom.

Csehül már nincs meg ez a difi, ide s tramvají.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.02.28. 20:07:57

@Wildhunt: egyébként latin betűkkel nem, de cirill betűvel láttam én már sok Gortit is. Antonescut is, érdekes módon valahogy Tiso, Nedics, a poglavnik, meg a bolgár cár ezeken az oldalakon nem fordul elő...

Wildhunt 2023.02.28. 20:09:43

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ha kutyával vadászol, a nyulat KI vagy MI fogja meg? Te meg Deák vagytok a nyelvészek. Amúgy ez oda vezethető vissza, hogy aki 6-7 esetet használ a mindennapokban, az nem tud mihez kezdeni 25-tel.

Erről amúgy kárpátalján is megismered, hogy egy ottani magyar magyar vagy ukrán iskolát végzett-e.

Boldeone2 2023.02.28. 20:12:49

@Deak Tamas: Március 29-ig Szálasi- kormány volt, nyilván egy nagyon picivel hamarabb foglalták el az országot a németek, de az áltakános vélekedés az volt, hogy utolsó csatlós állam Magyarország
A megszálló csapatok is nálunk voltak a legdurvábbak, Németország után. Itt erőszakolták meg és Németországban a legtöbb nőt

Ungváry Krisztián ezt az időszakot kutatja

Wildhunt 2023.02.28. 20:13:36

@Deak Tamas: ezt nem tudtam volna így elmagyarázni. Igen, pontosan erről beszéltem.

Boldeone2 2023.02.28. 20:14:02

@Boldeone2: nagyon picivel hamarabb foglalták el az országot a németek"- az oroszok

Wildhunt 2023.02.28. 20:18:36

@Boldeone2: kérlek mondd hogy valójában széljobbos troll vagy. Élő ember magától, de még pénzért sem lehet ennyire hülye.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.02.28. 20:22:03

@Wildhunt: így van, jól írtad a példát is, az Új Szó című többé kevésbé magyar pozsonyi lapon is megjelent hogy kórházba került a csecsemő amelyet a szemételepen találtak. Ez szlovákul teljesen helyes, sőt, a legjobb az lenne hogy kórházba van víve a csecsemő amelyet a szeméttelepben találtak volt.
Szerintem neked meséltem az aranyos ruszin szállósról, akik megünneplik március 15-öt, a néni ott is mindig emlegette a "régi főnököm enyim"-et.

ZorróAszter 2023.02.28. 20:44:40

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Ez egy alaptalan mítosz.

A győztes Hitlernek is kellettek volna szövetségesek."

Nem alaptalan mítosz. Közismert hogy a nácik 3-400 milliós árja Európát akartak "alacsony népsűrűséggel". Olyan részletek is ismertek, hogy a germán népességet összekeverték volna hogy a német legyen az összekötő nyelv, sőt még az is, hogy a Krím Nagy-Németországhoz tartozott volna közvetlenül és nem a Birodalomhoz.

Wildhunt 2023.02.28. 20:48:56

@Deak Tamas: ott kezdők vannak. Simán elgépelnek úgy, hogy a cirill billentyűzeten ütik le a hangot, így lesz gépelve például d helyett l, ami másképp egyszerűen lehetetlen.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.02.28. 21:04:38

@Wildhunt:

Szerintem a magyarban 0 eset van, de ezt most hagyjuk.

Az meg tök mindegy hogy hogyan fejezünk egy adott fogalmat.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.02.28. 21:07:10

@Deak Tamas:

Magyarul az eszközhatározó lehet társ és eszköz is.

"A kutyámmal vonattal utaztunk." Spanyolul és angolul ilyet nem lehet mondani, a 2 eset különbözik, spanyolul az előbbi "con", az utóbbi "por", angolul meg "with" és "by".

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.02.28. 21:08:24

@Deak Tamas:

Ja, s a társhatározó az magyarul -stul/-stül, szóval itt a vitában félreértés lehet a szavakban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.02.28. 21:09:23

@Boldeone2:

Látod, nem fogadje el ezt a világ.

Miért is tenné, mikor ez arend rosszat hoz a világ 90 %-ának.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.02.28. 21:11:18

@Deak Tamas:

Hosszú évek óta van bérkommentelés, ahogy bérbloggerkedés is.

Egyébként eredetileg ezt a nagy cégek találták ki, nem a politika.

2023.02.28. 21:32:50

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
az eszköz és a társas határozó is -val, -vel raggal fejezhető ki leggyakrabban.

ültem a padon pannával. (ez társhatározó)
locsoltam a kertet kannával (ez eszközhatározó).

a német iskolában úgy tanítják, hogy a kettőt úgy különböztethetjük meg, hogy átalakítjuk a mondatot.

én és panna ültünk a padon. átalakítható. tehát társhatározó.
én és a kanna locsoltuk a kertet. ez nem alakítható át. ezért eszközhatározó.

ez a német észjárás. mindent az énből kell levezetni.

2023.02.28. 21:44:51

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
valami állapot vagy módhatározó? részes vagy célhatározó? a magyarok többsége azt kérdezi ilyenkor, hogy nem mindegy? ezek a németes gondolkodás az, hogy nem. és kettő nem lehet ugyanaz. nagyon fontos az eredményhatározó és a mértékhatározó is. ez a németes gondolkodás. a magyarok többsége ilyenkor azt kérdi. mi van?

az átlag magyarnak halvány fogalma nincs ezekről.

2023.02.28. 21:54:14

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
és egyébként még "eszközlő" határozó is van. amire az átlag magyar azt mondja. ne bassza már meg. ki hitte volna.

pannával hozatta be a vizet. az "eszközlő" határozó. nem társhatározó. mert nem pannával együtt hoztuk be a vizet. az lenne a társhatározó. és nem eszközhatározó. kannával hozta be a vizet. hanem "eszközlő" határozó. és a német iskolában ezeket gondosan megkülönböztetik.

Wildhunt 2023.02.28. 22:03:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: szerintem meg olvass el mondjuk egy angoloknak készült felsőfokú magyar nyelvtant, abban talán benne lesznek ezek a dolgok. Nem érted, mert ahogy mondtad nem magyar nyelvterületen nőttél fel, életed nagy részét sem itt élted. Valószínűleg ezért írsz te is sokszor magyartalanul - ez nem leszólás hanem ténymegállapítás - és ezért nem vagy érzékeny az ilyesmire. Párezer könyv után viszont nem lehet ezeket nem észrevenni.

Wildhunt 2023.02.28. 22:05:39

@cvsvrs: tényleg inkább ilyenekről írj fizika helyett.

2023.02.28. 22:20:41

@Wildhunt:
ich-ich-ich. angol "áj"-"áj"-"áj" (I). én-én-én.
richt-richt-richt. rájt-rájt-rájt (right). rend-rend-rend.
szabályos hangmegfelelés.

2023.02.28. 22:29:03

@Wildhunt:
ich-ich-ich. éh-éh. én.
richt-richt-richt. recht. recht. rend.
ez már majdnem olyan, mintha hitler szónokolna.
ez indogermán hangeltolódás.

finnül minä. oikea.
ebből is látszik, hogy a magyar egy finn nyelvjárás. csak eltörökösödött. egy kücsük. de amúgy finn.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 04:04:51

@Wildhunt:

Elég jól ismerem a területet.

Ami a magyarban objektíven nehéz, az pont nem az, amit írsz.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 04:11:28

@cvsvrs:

Ha a leghagyományosabb értelemben vesszük, akkor pont semmi nehézség nincs az eszköz- és társhatározó használatában. A legtöbb esetben a kettő felcserélhető a magyarban, míg pl. az angolban nem.

Jellemzőek magyarok szoktak ebben hibázni angolul, s nem fordítva.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 04:14:45

@cvsvrs:

Kapaszkodj meg, egyetlen embernek sincs fogalma saját anyanyelve nyelvtanáról!

Ez ugyanis spontán az anyanyelv esetében.

A magyar nem gondolkodik hosszasan, hogy pl. "tudok" vagy "tudom", mert azonnal tudja, míg egy magyart tanuló idegennek végig kell gondolnia a szabályt, hogy mikor melyik, s ez így megy míg nem rögzül benne a szabály.

Ugyanez fordítva, Az angol se elmélkedik melyik ideidő kell éppen az adott mondatba. A magyarnak meg ezt át kell gondolnia.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 04:15:48

@cvsvrs:

Oké, ez a hagyományos tankönyvi definíció.

De mi ebben a nehézség?

2023.03.01. 08:00:46

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
nem állítottam, hogy a val/vel rag használata nehézség. hanem csak azt, hogy ezt a nyelvészek megbonyolítják. nem a magyar nyelv belső logikáját rendszerezik, hanem a németes gondolkodást próbálják ráerőltetni a magyarra. mondván, hogy ez a val/vel, nem az a val/vel.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.03.01. 08:16:06

@Boldeone2: ha egyes történészek szerint rendkívül buta az a valaki, aki németül, angolul, franciául, olaszul meg horvátul beszél, rangsorát megelőzve lesz egy olyan császár szárnysegédje, ahol a formalizált meg a praktikus élet minden pillanata rendkívüli ügyességet igényel, illetve 54 főtisztet megelőzve lesz a világ negyedik tengeri flottájának főparancsnoka, akkor eképzelhető hogy a kettes történészekre kellene figyelned.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.03.01. 08:17:18

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ezt Kosztolányi írta le aranyosan egy ízben amikor azon merengett, hogy elmondja-e Julisnak, a csíki szolgálónak, hogy ő épp most milyen névszókat és eseteket használ :)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.03.01. 08:18:58

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: igen, az oké, itt a diverzánstevékenység az "érdekes", és mondom, nekem az a "riasztó" hogy elavult világháborús paneleket alkalmaznak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 08:26:08

@cvsvrs:

Hát ez örök probléma.

A nyelvészetet indoeurópai nyelvekre találták ki, a fogalmak onnan vannak.

S aztán ezeket alkalmazzák más nyelvekre is.

Lásd "eset", Tipikus indoeurópai valami, a magyarban idegen
dolog.

Lásd, a magyarban hány eset van? Nullától 50-ig bármilyen szám lehet, mert eleve nem világos mit kéne esetnek nevezni. Míg mondjuk a latinban ez nem kérdés, ott ezen nem lehet vitázni, mert a válasz adott.

2023.03.01. 08:28:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
a magyarokat a ragozási hibák nem különösebben zavarják akkor ha azt külföldiek vétik.

az sem probléma ha valaki nem használni rag. csak ki kell emelni az ige. és lehet érteni. így könnyű tanulni. tudni kicsi magyar. a kádár rendszer az orosz katona feleség így beszélni a bolt. kérni a hús. az a comb. egy kiló. az a parizer. húsz deka. és az eladó érteni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 08:31:19

@Deak Tamas:

Persze.

Ezlrt van az a sajátos jelenség, hogy az adott nyelvet jól beszélő nem anyanyelvi beszélő jobban tudja a nyelv nyelvtanát, mint az anyanyelvi beszélő, hiszen utóbbi sose gondolta végig, nála ez spontán.

Annak idején a Havannai Egyetemen a spanyol nyelvtan előadásokon mindig a jövendő múzsámat kérdezték, ha valami nehezebb ügy volt. A kubaiak meg csak néztek maguk elé, pedig nekik anyanyelvük.

A magyarral is így van. Vajon hány magyar tudja elmondani, mikor "tudok" és mikor "tudom". Csak az aki magyar szakra járt. Egy magyart tanult idegen meg szépen elmondja a szabályt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 08:37:25

@cvsvrs:

Ezek kevés gyakorlat miatti hibák.

Az igazi nehézség egy adott nyelvben mindig az, ami mint fogalmi kategória más, mint a nyelvtanuló anyanyelvében.

A magyar ragozást az idegen könnyen megtanulja, Idő és gyakorlat kérdése, ezek nem űj fogalmakként mondjuk egy orosz számára. Az már sokkal nehezebb mikor kell névelő, mert az oroszból a fogalma is hiányzik.

2023.03.01. 08:52:43

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
az a kérdés, hogy valaki anyanyelvi szinten akar beszélni magyarul. vagy egyszerűen csak szót akar érteni a magyarokkal. de mellette mondjuk szláv akar maradni.

egy kárpátaljai magyar ukrán (ruszin) nemzetiséginek bőven elég lenne annyit tudni, mint amennyit az orosz tiszt felesége is megtanult. "beszélni a bolt." ez magas szinten egy nagyon durva nyelvtani hiba. alapfokon azonban már elfogadják. nem az állam nyelvvizsgabizottság, hanem a nép.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 08:57:27

@cvsvrs:

Minden nyelv megtanulható magas fokon.

A C2-es szintű beszélőt jellemzően csak a nem tökéletes kiejtés árulja el. KLevés olyan elem van bármely nyelvben, mely ne lenne megtanulható.

A magyarban talán 1 nagyon nehéz dolog van, melyre nincs is pontos szabály: az igeketők elhelyezkedése. Lásd "nem megy ki", "nem kimegy", mikor melyik, ez itt csak a logikai hangsúlytól függ, arra meg nincs szabály. Ismerek magyarul tökéletesen beszélő idegeneket, akik ebben hibáznak, pedig soha semmi másban nem.

Tapi2021 2023.03.01. 08:57:56

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Ezlrt van az a sajátos jelenség, hogy az adott nyelvet jól beszélő nem anyanyelvi beszélő jobban tudja a nyelv nyelvtanát, mint az anyanyelvi beszélő, hiszen utóbbi sose gondolta végig, nála ez spontán."

A nyelvtan az nem a nyelv! És amikor nyelvtanítás címén a nyelvtant - ami egy tudomány, szakembereknek való - erőltetik az órákon a kisgyerekeknek, azok nem tanulják meg a nyelvet!

Láttam magamon és látom a gyerekeimen.

Kit érdekel, hogy mi a tudományos definíciója egyes szavaknak, ragozásoknak?

Az ember nem így tanul nyelvet, anyanyelvet, hogy elemzi nyelvtanilag.
Csak megtanulja, hogy jó reggelt, vagy menj a picsába... És fel sem vetődik, hogy ezek nyelvtanilag, tudományosan hogyan épülnek fel. Kit érdekel?

Amikor nyelvet tanítanak, valójában két tantárgyat tanítanak, egyszer az idegen nyelvet, másszor annak tudományos elemzését. Ám ez utóbbitól senki nem fogja tudni a nyelvet. A másikra meg alig van idő a FELESLEGES nyelvtanozástól.

A nyelvtan erőltetése drasztikusan fogja vissza a nyelvtanulást és nyelvtudást!

A magyar nyelvtanítás meg ezerrel ezt a szart erőlteti, ami NEM KELL, ahhoz, hogy egy gyerek perfekt megtanuljon BESZÉLNI, írni és olvasni az adott nyelven.
Úgy kéne tanítani idegen nyelvet is, mint ahogy az anyanyelvet megtanultjuk.

És hagyni a picsába a Present continuous, Simple past, Past continuous, perfekt, imperfekt... szarokat. Ezek egy gyereknek KÍNAIAK, egy KÜLÖN tárgy a nyelven túl.

ELŐBB kéne néhány évben csak simán ismételgetés, beszéd, szituációk, gyakorlat szerint megtanulni egy nyelv alapvető mondatait - mint az anyanyelvet, vagy, mint amikor kimegy valaki évekre dolgozni és hallás és ismétlés után megtanulja az adott nyelvet! - , elérni egy folyékonyan beszélgetni tudó szintre, aztán, akit érdekel, ennek megvilágítani a nyelvtudományos hátterét. Hogy jé, ez a mondat, amit már simán használok a beszélgetésben ez XYZ igeragozás? Hurrá!

A nyelvtantudomány erőltetésével cseszik el a nyelvtanulást és nyelvtudást.
Ezért olyan siralmas a magyarok nyelvtudása.
(Plusz nincs is hol használni, gyakorolni a legtöbb embernek.)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 09:04:37

@Tapi2021:

Az a gond, hogy a spontán elsajátításhoz nyelvi környezet és sok idő kell, ezek pedig nem adottak az idegennyelv-oktatásban.

Az meg abszurd lenne, hogy direkt nem mondjuk el, mikor kell present continuous, mert majd érezzen rá. Ennek eredménye az lesz, hogy nem fogja tudni.

A totálisan nyelvtanmentes módszerek egy időben nagyon mentek, de nem sikeresek. Az ilyesmiket csak olyanok szeretik, akik eleve nagy nyelvi érdeklődésűek, de ez kevés ember. Mondjuk én is imádom Hans Ørberg latin könyveit, de ha nem lenne eleve érdeklődésem, az egészet kidobtam volna a kukába.

S bevallom, bizony megesett hogy képtelen voltam "ráérezni" az adott dologra Ørberg olvasása közben, szóval szépen elúvettem egy hagyományos latin nyelvkönyvet és megnéztem benne a szenvedés helyett.

Tapi2021 2023.03.01. 09:05:53

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: De nem névelőt, meg ragozásdt kell tanítani, hanem a komlett mondtat! Anélkül, hogy azok kéne gondolkodni, hogy melyik szó mi?

Kérek két tejet és egy kenyeret.

Ezt kell megtanulni, nem azt, hogy ebben melyik szó mi nyelvtantudományos szempontból!
Kit érdekel?
Az emberek tejet és kenyeret akarnak kérni a boltban, nem nyelvtannácizni.

Ha egyszer megtanulta helyesen, hogy "kérek két tejet és egy kenyeret", mindig jól fogja mondani.
És ehhez nem kellenek az egyes szavak szókapcsolatok tudományos terminusz technikuszai, meg a sok baromság.
A tökéletesen beszélő ötéves gyerek se tudja!!!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 09:09:21

@Tapi2021:

Persze, fontos a beszéltetés. De tudni kell az adott mondatok alkalmazhatóságát is.

Mondjuk felesleges egy magyar embert, aki nem érti miért van 3-nál több igeidő, azzal izzasztani, hogy nem beszélünk neki az angol igeidők rendszeréről.

Tapi2021 2023.03.01. 09:29:07

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Feleségem nyelvtanár. Én nagyon szenvedtem mindig az iskolai rendszerű "nyelvtanos" nyelvtanulással, nem is jutottam vele sehová.

Amikor pár hétig nyaraltunk mondjuk Németországban, és voltak ott német haverok, a végére mindent el tudtam nekik mondani, amit akartam. Mert gyorsan átvettem az ő mondataikat!

Sajnos ez nem sokszor fordult elő. Az életemet itthon, szín magyar környezetben töltöttem, sehol nem kellett más nyelv. Nem is nagyon tudok. Kis angol, német, de igen csak turista szinten.

Szóval kértem, könyörögtem a nyelvtanár feleségemnek, hogy otthon a gyerekekkel beszéljen/-jünk németül (német tanár). Legalább a közös étkezéseknél. Ő előbb elmondja németül, mit eszünk, hogy kell elkérni a sót, a villát...., stb. Mi ISMÉTELJÜK, GYAKORLOJUK, és így néhány hónap, év alatt az alap német mondatokat, beszédfordulatokat, szóval MINDENT, ami a hétköznapi érintkezésben kell, MEGTANULUNK!

Simán. Erőlködés, nyelvtanozás, baromságok, stressz nélkül.

De nem. Azt mondta, majd a suliban "rendesen" megtanulják! (Más tanártól.)

MINDEGYIK gyerek KÜSZKÖDIK a nyelvvel, nincs benne semmi öröme, sikerélménye. Nem is tud egyik sem tíz összefüggő mondatot elmondani, összerakni fejből, immár sok-sok ÉV ISKOLAI (sőt, már óvodai!) nyelvtanulás után.

Otthon meg van egy nyelvtanárunk, aki NEM TANÍTJA a saját gyerekeit, csak annyival, hogy napi kétszer fél órában SPONTÁN németül beszélnénk egymással. Ez tőle semmilyen plusz energiát nem igényelne!

Én ettől megőrültem, de állhatok félkézen is, nem csinálja. A gyerekek meg nem tudnak se németül, se angolul. Mert olyanok, mint én, ÍGY nem tudunk tanulni nyelvet, ahogy az iskolában csinálják. ...

Szóval úgy nőnek fel a gyerekeim is, nyelvtanár anyával, hogy egy kurva mondatot nem tudnak rendesen összerakni. Mert nem mondják ki spontán, ahogy kell, hanem azon filóznak, hogyan kéne összerakni nyelvtanilag?

Pedig csak annyi lenne, hogy "kérem a sót", vagy "az ennivaló finom volt" (Das Essen war lecker!)... Amit tudnánk, ha csak naponta egyszer elmondanánk.

Tragédia.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 09:31:22

@Tapi2021:

Én nem mondtam, hogy minden nyelvtanítási módszer jó.

De a "semmi nyelvtant" az egy szélsőség, s ugyanolyan rossz mint az ellenkezője, a "csak nyelvtan és fordítás" módszer.

2023.03.01. 09:34:23

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
csakhogy a ruszin nagyanyád nem akart megtanulni c2-es szinten magyarul. nagyapád se. téged már nem kérdeztek meg. mert gyerekként kerültél egy magyar közösségbe és úgy elsajátítottad.

a cél az, hogy kárpátalja részben magyarrá váljon. tudom, hogy nógrádi professzor szerint "hattól tizekétszázalékig magyar és őket is elüldözték tehát nem tehetünk semmit". ez a külpolitika azonban be fog fuccsolni, akkor is össszefogunk egyiptommal. és tőlük veszünk cseppfolyóst gáz trükkösen drágábban, mint az amerikaiaktól. az imperialistákkal jól kitoltunk.

az integrációhoz az kellene, hogy egy kárpátaljai ruszin a1-es szinten beszéljen magyarul. és egyébként a magyarok is tudjanak egy kicsit szlávul. van közös szókincs. és vannak rokonszavaink. magyar szláv relációban is van egy közös alapszókincs. azt tudni kellene és mellette néhány alapvető nyelvtani elemet. és ha ezt mindkét nép elsajátítja, akkor fennáll a minimális érthetőség.

2023.03.01. 10:00:09

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
mivel a magyar mondat szabad szórendű és rendszerint mellérendelő ezért a magyar különösebb nyelvtani tudás nélkül is használható. csak ki kell emelni az igét. (főnévi igenevet kell használni) és és úgy kapjuk az orosz tiszt feleségének az a1-es, vagy inkább a0-ás nyelvtudását.

tudni ezer szó. ez az asztal (stol). az a szék. (stul). ez az ablak (oblok). az az ajtó. üti-veri az ajtót. (dver). az az udvar (udvor). viszonylag könnyen tanulható. szláv is, magyar is. így tanultak a magyar és a cseh gyerekek a királyi udvarban. és nemesekké váltak keresztségben.

és ezt lehet tanítani pozsonyban, vagy prágában., és ha azt mondja valaki, hogy ő ezt nem akarja megtanulni, mert ő egy kicsi sem akar magyarrá válni, akkor ne váljon azzá. bánja a kánya.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 10:19:01

@cvsvrs:

A1-es szinten minden nyelv használható csak pár szó ismeretével, ezzel semmit nem mondasz tehát.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.03.01. 10:19:35

Честит Баба Mарта ! :)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 10:21:06

@Wildhunt:

A névelő hibás használatáról?

Igen, igaz. Kivéve persze a bolgárokat, mert a bolgár az egyetlen szláv nyelv, melyben van névelő.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 10:27:42

@cvsvrs:

Tudtak C2-es szinten, csak írni nem tudott helyesen a nagymamám.

Kisgyerek kora óta hallotta a magyar és jiddis beszédet, de persze írni egyiken se tudott, jiddisül meg olvasni se, hiszen mások a betűk.

De beszédben tökéletes voltak.

A C"2-es tudásnak nem feltétlen része az írás.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.03.01. 10:28:09

@Wildhunt: a legjellegzetesebben egyébként onnan ismered fel, hogy a kettőshangzókat nem tudják kiejteni. A szlovák anyanyelvű Farkas Mihály produkálja ezt az ismert emberek közül a legszebben.

filmhiradokonline.hu/watch.php?id=6531
filmhiradokonline.hu/watch.php?id=10427

"fügetlenség", "alat", "kel" (és ugyebár azt a szót, hogy imprialista, csak a Kis Dezső szakaszvezető tudja kimondani)

filmhiradokonline.hu/watch.php?id=10822

"beneteket"

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.03.01. 10:28:45

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: én se tudnám, de épp a bolgár híreket nézem és mindenkin van :)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 10:28:56

@cvsvrs:

Kárpátaljával a fő baj, hogy a ruszinok nagy része elfogadta az ukrán identitást.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 10:30:52

@Deak Tamas:

Igen. Ez tartós szokás, megmaradt.

Bár voltak egy időben antikommunista oldalról a 90-es években, akik kék-fehér színűt vettek fel, mert a piros az komcsi. Nem vicc.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.03.01. 10:31:30

@Tapi2021: saját tapasztalatom szerint egyénfüggő, Van aki írásból, van aki beszéd által tanul, és nagyon fontos, hogy valamihez legyen kötve a fogalom. Az assimil módszer amit én használtam, ezért jó, mert ökörködő történetkkel tanít nyelvet.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 10:34:48

@Deak Tamas:

Ez a bolgárokra is igaz. Bolgár szemmel baromira abnornális dolog a hosszú mássalhangzó. Átírásnál is mindig átírják rövidre.

Pl. Hosszú Katinka az Катинка Хосу.

Csak összetételekben van hosszú írás, de azt is röviden ejtik. Lásd a cár vezetéknevét "szakszkoburggotszki", de ejtve "szakszkoburgotszki".

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.03.01. 10:36:31

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: szerinem egyébként kényszerből, az 1991-es népszavazás után azonnal jött az erőszak Kijevből. Ruszinok nincsenek, minden más szeparatizmus. És én még azt nem tartom kizártnak, hogy a debil Jeszenszky-adminisztráció ezt hallgatólagosan támogatta is,

library.hungaricana.hu/hu/view/SzolnokMegyeiNeplap_1993_12/?pg=184&layout=s
library.hungaricana.hu/hu/view/KarpatMedenceiSajtoszemle_2008_03/?pg=235&layout=s

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 10:40:20

@Deak Tamas:

Lehet. Kezdetben valószínűleg klnyszer, de ma már sokan tényleg ezt vallják.

Akit ismerek ruszint, s annak is valja magát, az mind Ukrajnán kívül lakik. Pl. anyám másodunokatestvére az USA-ban.

Tapi2021 2023.03.01. 10:41:37

@cvsvrs: Egy "igazságos" lehetőség lenne, ha mindenkinek az eszperantó lenne a közös nyelv!

Tapi2021 2023.03.01. 10:46:16

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Nem írtam, hogy semmi nyelvtan, csak azt, hogy ne ezzel kezdjék.
Hanem konkrét, naponta használt mondatok sima megtanulásával, begyakorlásával. És szituációkban való alkalmazásával.

Ha már be tudsz vásárolni, azután megtanulható, hogy de egyébként a MÁR TUDOTT mondatok így és így vannak nyelvtanilag összerakva.

Az emberiség évtízezredekig nem tanult semmi nyelvtant, csak megtanulták a másik nép nyelvét a napi használat során.

2023.03.01. 10:52:14

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
csak ez nem egy elméleti kérdés, hanem gyakorlati.

most azon folyik a vita, hogy tanulhasson-e valaki c2-es szinten magyarul ukrán állami iskolában. amire a kijevi kormány válasza az, hogy nem. és ez ellen a magyar külügy tiltakozik. amire ők azt mondják, hogy az ukrajna. erre a szijjártó azt mondja, hogy elismeri ukrajna szuverenitását és területi integritását. tegyék le a fegyvert. és legyen világbéke.

kárpátalján a magyar magas szinten református egyházi iskolában tanítható. mivel ukrán reformáció nem volt. meg úgy általában a szomszédos népeknél. aki a kárpát-medenében református az magyar. a határon túl magyar egyházi iskolákra van szükség.

és görög katolikus iskolában tanítható lenne a magyar és a szláv. úgy, hogy az ott tanuló legalább középfokon beszéli a másik nyelvet. attól függően, hogy ő magyar ruszin. vagy ruszin magyar.

egy ilyen emelt szintű kétnyelvűségben azonban aligha venne részt a többség. ezért kellene magyar műveltséget legalább alapfokon, a1-es, vagy akár a0-ás szinten terjeszteni.

és ezt a fidesz nem csinálta meg. a fidesz sem. orbán fejében az van, hogy új világrend lesz, összecsapás amerikával, csak előbb még akkumulátor nagyhatalommá válunk kínával, stb.

Tapi2021 2023.03.01. 10:52:56

@Deak Tamas: Olyan kíváncsi vagyok, hogy a nagy Jeszy, meg a kis Jeszy miről beszélgetnek egy családi vacsorán??? :-)

Tapi2021 2023.03.01. 10:54:48

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Akit ismerek ruszint, s annak is valja magát, az mind Ukrajnán kívül lakik. Pl. anyám másodunokatestvére az USA-ban."

Magyarországon vannak sokan. Önkormányzataik is vannak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 10:56:55

@Deak Tamas:

Ørberg latinja is ilyen.

Az alapszint - az első kötet - Ørberg saját maga által írt sztorijai. Tulajdonképpen egy lassan kibontakozó kalandregény szappanopera szinten.

Julius és Aemilia egy Róma közeli farmon élnek, 3 gyerekkel és pár rabszolgával. S mindenféle épületes dolgok zajlanak aztán. A 2 fiúgyerek iskolába jár egy görög rabszolgához, de nem tanulnak rendesen, nem tanulják meg a latin helyesírást se. Az egyik rabszolga meglóg egy pénzösszeggel. Aemilia bátyja közben bátor katona, a germán határon védi a hazát.

Csak a második kötettől jönnek a valódi latin szerzői írások.

Tapi2021 2023.03.01. 10:59:28

@cvsvrs: "és területi integritását. tegyék le a fegyvert. és legyen világbéke."

Már mint: MINDENKI tegye le a fegyvert és azonnal kezdjenek tárgyalásokba! Hogy ne halljanak meg feleslegesen ukránok és oroszok tízezrei, miközben a vége mindenképpen tárgyalás és megegyezés lesz.

Amíg orosz kapitulációról álmodoznak az ukránok, meg a nyugatiak, meg az USA, addig csak a hullahegyet növesztik. A SAJÁT NÉPÜKBŐL is.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 11:00:13

@Tapi2021:

Alkalmat eszköz az eszperantó. Csak eszperantisták beszélik,s számuk zuhan.

2023.03.01. 11:00:38

@Tapi2021:
egyszer felvettem az eszperantó tantárgyat. az első órán a tanár felolvasott valami szöveget, amit nulla előzetes tudással is érteni kellett volna. nem sokat értettem belőle. majd félév utolsó hetén bementem megkérdezni, hogy mikor lesz a vizsga. és a többiek mondták, hogy most van. úgy, hogy tanuljak meg gyorsan néhány mondatot. erre emlékszem. hodiau esta la oca de majo. (ebből tudható, hogy május 8-án volt a vizsga). sur la bildo. ami azt jelenti, hogy a képen.

az a cél, hogy kárpát-medence közvetítő nyelve a magyar legyen. ami a többségnek államnyelve, anyanyelve.

Tapi2021 2023.03.01. 11:08:28

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Viszonylag simán csináltam belőle nyelvvizsgát, mert ugye kötelező volt. Pár hetes tanfolyam után.
Ezért tudom, hogy nagyon is alkalmas lenne a világ közös nyelvének. És igazságos is lenne, mert mindenkinek tanulnia kellene, nem lenne elég angol nyelvterületen születni és így eleve előnnyel indulni másokkal szemben.

Persze tudom, mindig az aktuális birodalom nyelve a "közös", domináns nyelv.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.01. 11:11:01

@Tapi2021:

Az eszperantó egy kudarc.

Eleve rosszul lett megcsinálva. S aztán már a terjesztők is hagyták az egészet, egy Mozgalom lett az egészből, mely mindent csinál a nyelv terjesztésén kívül.

Tapi2021 2023.03.01. 11:11:53

@cvsvrs: Vagyis eléggé könnyű nyelv.
De mivel a birodalomnak nem érdeke, hogy ne az ő nyelve legyen az alap, sőt, kifejezetten nyomja a magáét, ezért nem terjed az eszperantó.
Nincs mögötte hatalom, sem érdek.

Tapi2021 2023.03.01. 11:18:38

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Jó az, csak nem állt mögé semmilyen erő, amely nyomta, terjesztette volna.
Nem érdeke azoknak, akik részvétele számítana - angol, spanyol nyelvterületek, de akár a német, francia sem -, hogy a maguké helyett ezt használják.
Minden nagyobb ország a sajátját tolja. Ami persze érthető.

Ezért sikkadt el. Maga a közös nyelv koncepció jó, és bármit el tudsz mondani eszperantóul is.
És tényleg egyszerű.

De én sem tettem volna bele semmi energiát, ha nincs az elfogadott nyelvvizsgák listáján.

2023.03.01. 11:22:05

@Tapi2021:
és a vizsga úgy kezdődött, hogy a fickó megkérdezte, hogy milyen nap van ma. és én meg rávágtam, hogy május 8. csakhogy azt kellett volna mondani, hogy "csütörtök". hodiau esta (vagy lehet, hogy estas) jaudo.

szóval itt kiderült, hogy eszprerantó se annyira egyszerű. mert az, hogy "milyen nap van ma" azt kétféle módon kérdezik (felteszem milyen/melyik). vagy legalább is ezt meg kellett volna tudni különböztetni. a fickó nem rúgott ki. csak megkérdezte, hogy mennyit tanultam? mondtam, hogy csak most a vizsga előtt húsz percet. mondta, hogy rendben. nem akar pótvizsgát, amúgy is keződött a friderikusz show.

tudok valamit eszprantóul, feléve hogy május 8-a van és csütörtök. és képeket mutogatnak. és kezdődik a friderikusz show. amúgy az is ki volt próbálva előzetesen debrecenben. a városi tévén ment. ez volt a zene. fridi maga énekelte:

ez lesz/volt a "tóksó". a friderikusz "só". van/volt benne minden: jókedv és szenzáció. némi szemtelenség éa persze sok jó gondolat. amire a közönség most telt házzal szavaz.

Wildhunt 2023.03.01. 11:27:57

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: plusz mióta Ázsiában feltalálták a simple englisht már nem is a legegyszerűbb.

Tapi2021 2023.03.01. 13:13:46

@cvsvrs: "ebből is látszik, hogy a magyar egy finn nyelvjárás. csak eltörökösödött. egy kücsük. de amúgy finn."

Még jó, hogy egyáltalán tudtak az őseink valahogy beszélni, mielőtt a finnekkel meg a törökökkel találkoztak!
Persze lehet, hogy csak morogtak, vakkantottak, meg mutogattak! :-)

Wildhunt 2023.03.01. 13:30:48

@Tapi2021: szerintem valami alkoholista ukrán nyanya lehet a gondozója. Mikor nem felejti el beadni a gyógyszereit, akkor ír pár értelmes kommentet, de többnyire csak a szokásos.

2023.03.01. 15:20:15

@Wildhunt:
tudod mi a beteg angolszász párja? pathic. mint a görög pátosz (szenvedés, szenvedély). bhe-bhe-bhe. alig tud beszélni. bhe-t-ik. beteg. így lehet levezetni a magyarból. vagy abból, hogy hogy bhá-bhá-bágyadt. a magyar szavak többsége hangutánzó, hangfestő eredetű.

amire lehet mondani, hogy baromság. csak a hivatalos nyelvelmélet még ennél is nagyobb baromság .

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.03.02. 08:55:05

@Deak Tamas:

Végül minden nyelv ezt csinálja.

Vannak vicces nyelvszerető emberek, akik a nevek ejtéséről különb9ző nyelveken készítenek videóükat is, pl.: www.youtube.com/watch?v=9bMIYkIeFlU

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.03.02. 08:55:54

@Tapi2021: a fia már oltotta le az apját amúgy emiatt nyilvánosan. Az öreg legszánalmasabb dolga az volt - amit szerintem írtam is neked, csak a videót már le is törölték a csatornával együtt -, hogy magyarázkodott már 2004-ben (!!) : nem lehetett előre látni a szélsőséges ukrán nacionalizmust. Igaz, már 1985 óta tudunk róla (hasonló volt a kialakulása mint a híres Dobrica Csoszics-féle memorandum 87-ben vagy 88-ban), de akkor nem kell elvállalni a külügyminiszterséget.
Vajon a családi vacsorán ott van az a Jeszenszki is akivel MZP értekezett sokat? ;)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.03.02. 08:59:12

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ezt érdemes volna kikutatni ... 1939-ben még nagyon mást gondoltak:

"Ezeken már mind túl van az utas, már meghallgatta annak a huszti tanárnak a történetét is, aki nagyorosznak vallotta magát, mire az ukránok forró gombostűvel kiszurkálták a szemét, már ezt mind tudja, ismeri az utas, mikor összekerül Blutreich Nyumival, aki az ukrán uralomról való véleményét így fogalmazza meg: tudja, ez olyan volt, mint mikor a tyúk kacsát akar csinálni."

wangfolyo.blogspot.com/2014/02/a-kis-idegenvezeto.html

Török Sándornak ezt a kötetét én kötelező olvasmánnyá tenném.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.03.02. 09:01:44

@Tapi2021: itt lehet sok szép ruszin beszélgetést látni, nyilván a görögkatolikus papokra kell fókuszálni.

www.youtube.com/channel/UCNLPS_WSp44laYFqh7wC5zA

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.03.02. 09:06:50

@Tapi2021: nekem, tanulmányozás után, a kihalt dalmát nyelv tűnne erre a legalkalmasabbnak. Még abban is hasonlítana az eszperantóra, hogy békeüzenete lenne, mert az utolsó dalmátul (is) beszélő ember 1998-ban lépett taposóaknára Dalmáciában. Az utolsó csak dalmátul tudó ember már 1900-ban meghalt, úgy, hogy a XIX. század közepén a nyelv még virágzott, lásd Sándor Mátyás.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása