magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A választás ideje

Az "A választás ideje" egy a 60-as évek alatt írt bolgár történelmi regény, szerzője Anton Doncsev (1930-2022) bolgár író műve.

A bolgár kommunista kultúrpolitika egyik sajátos jellegzetessége volt, hogy kifejezetten támogatta a hazafias tematikát, de csakis a távoli múltban. Bár születtek persze a kommunizmust dicsőítő művek is, ezek legnépszerűbbe a 26-része monumentális tv-sorozat Minden kilométernél címmel, melynek első fele a illegális kommunista mozgalomról szól 1944 előtt, második fele pedig az 1944 szeptemberében hatalomra került kommunista rendszer stabilizálódásáról. Minden buta ideológia ellenére a sorozat máig népszerű - egyébként a 70-es években a magyar televízió is sugározta -, mert egyszerűen jól van megírva és megrendezve, a sztorik izgalmasak, a színészek pedig kiválóak.

A főcímdal:

az egyik rész kezdete a főcímdallal, a szövege olyan bizarr, hogy érdemes lefordítani: "Minket a Vörös Zászló szült meg, nem képes a halál megijeszteni minket / Ott vagyunk minden kilométernél, ott vagyunk minden kilométernél / S így az idők végéig! / Halálos küzdelemben elesik az elvtárs, érted, Szabadság! / Hogy aztán kisüssön és egy kis vörös csillag legyen belőle! / Hogy aztán kisüssön és egy kis vörös csillag legyen belőle!"

De emellett született egy rakás hazafias könyv, tv-film, sorozat a távoli múltról, a bolgár honfoglalásról, a görögök elleni harcról, a cirill ábécé meghonosításáról, s persze a török uralom elleni harcról, végül az 1877-1878-as orosz-török háborúról, ami bolgár szemmel nézve felszabadító háború volt. Ez utóbbi esetében persze kicsit probléma volt, hogy egyszerre kellett nemzeti alapon dicsérni az oroszokat és közben osztályharcos alapon meg szidni az elnyomó cári rezsimet, de valahogy megoldották.

Ennek vicces eleme pl. az egyik központi utca neve Szófiában: a bolgár parlament épületével szemben ott van II. Alekszandr orosz cár lovas szobra, ő volt az orosz cár az 1877-1878-as orosz-török háború alatt, s az út, ahol van a "Felszabadító cár út" nevet viselte - 1944 után aztán a kommunista vezetés súlyos probléma elé került, hiszen mégse lehet egy "népi demokráciában" cárokról elnevezni utcákat, dehát a szobrot meg lebontani szentségtörés lenne, plusz Sztálin elvtárs se díjazna ilyen lépést, így megszületett megoldás: a szobor maradjon a helyén, de a közterület neve legyen "Orosz út". 1990-ben persze vissza lett nevezve eredeti nevére:

10:54 és 11:22 között jobbra van szobor

Volt ezek között a hazafias alkotások közt jó film is, meg erősen giccses is.

Aztán 1988-ban meg lett filmesítve hatalmas költségvetéssel az említett A választás ideje is. Miért ekkor? Természetesen pillanatnyi politikai okokból.

A bolgár kommunizmus súlyos hibákat követett el ugyanis a kisebbségi kérdésben. A korai bolgár kommunizmus a teljes nemzeti nihilizmus állapotában volt. 1944 után el lett ismerve a bulgáriai macedón kisebbség és nyelv, egyenesen állami nyomás volt Macedónia bulgáriai részében a lakosságra, hogy nyilvánítsa magát macedónnak. Aztán ebben a hatalom lassan visszakozott, a 60-as évek elején már megszűnt ez a nyomás, majd teljesen vége lett a macedonizációnak. A 80-as évekre már a kommunista bolgár kormányzat teljesen szakított a macedonizmussal, ekkor már a "nem léteznek macedónok, sehol, azaz Jugoszláviában se" lett a hivatalos álláspont.

Az 1975-ös bulgáriai népszámláláson már nem volt "macedón" opció, ilyet nem lehetett választani, míg az utolsó esetben, amikor még lehetett, 1965-ben 10 ezer ember mondta magát macedónnak, ami hatalmas esés az 1955-ös népszámláláshoz képest, amikor még 190 ezer ember határozta meg magát macedónként.

Aztán 1985-ben a népszámláláson a dolgok egyszerűsödtek: egyszerűen nem volt "nemzetiség" kérdés. Hiszen ilyenek nem léteznek, a bolgár állampolgárok bolgárok és pont.

Azaz a bolgár kommunizmus hatalma 45 éve alatt az egyik végletből elment a másikba, kezdetben erőltették a kisebbségek létezését, majd a végén meg az lett, hogy "mindenki bolgár".

A "mindenki bolgár" tézishez persze gyakorlati lépések is tartoztak. 1970-1974 között megtörtént a személyi igazolványok kötelező cseréje. Itt 3 fontos elem volt:

  • kivették az új igazolványokból a "nemzetiség" rovatot,
  • kötelezővé tették az -ov(a)/-ev(a), -szki(szka) végződást minden apai és családnévre, egyedül a zsidó és örmény nevek kaptak felmentést, plusz pár más végződésű, de egyértelműen bolgár név,
  • a muszlim vallású és török-arab nevet viselő cigányokat és bolgárokat kötelezték, válasszanak maguknak új bolgár nevet, s ha nem tették ezt meg, a hatóság adott nekik ilyet.

A cigányokkal (a bulgáriai cigányok kb. harmada muszlim vallású) nem volt különösebb gond, sokan még örültek is a bolgárosításnak. A muszlim bolgárok esetében már voltak tiltakozások, ezeket jellemzően gyorsan leverte a hatalom. Nyílt erőszakot a hatalom ekkor még ritkán alkalmazott, megtette a hatását a lágyabb módszer is. Pl. bevezették, hogy ezentúl boltban, orvosnál, buszjáraton, stb. fel kell mutatni az igazolványt, másképp nem lehet kiszolgálást kapni, ahogy munkahelyen is mindenkit újra kellett regisztrálni, márpedig csak érvényes igazolvány fogadható el, azaz ha egy muszlim nem vette át az új igazolványát a rendőrségen, akkor a régivel nem tudott semmit se tenni, hiszen az érvénytelennek lett nyilvánítva. Gyakorlatilag képtelenné tették az életet azok számára, akik nem fogadják el új okmányaikat.

Szóval nagy sikerrel lement minden. De maradt a nagy falat: a törökök, akik akkor a lakosság 9-10 %-át tették ki. Ez nagyon bonyolult kérdés volt, a szovjet vezetés eleve ellenezte, így a bolgár vezetés csak 1984-ben kezdett hozzá, az 1982-1985 közti szovjet "átmeneti korban", amikor félig halott emberek voltak az élen Moszkvában, akik azt se tudtak Moszkvában mi zajlik, nemhogy odafigyeltek volna a bolgár elvtársak tevékenységére.

Itt viszont már hatalmas ellenállás lett. Sok helyen fegyveresen kellett bevatkozni. Aztán jött a nagy csapás: 1985-ben az új szovjet vezetés - Gorbacsov - látványosan nem állt ki Bulgária mellett ebben a kérdésben, egyrészt mert nem akart konfliktust Törökországgal, másrészt mert a Szovjetunióban a lakosság kb. 15 %-a türk volt, ráadásul a legfelső szovjet vezetés egyik legbefolyásosabb tagja az azeri Gejdar Alijev (mai azeri írással: Heydar Aliyev) volt, akinek fia egyébként a jelenlegi azeri elnök.

Bulgáriában viszont ment tovább az "újjászületési folyamat", ez volt a hivatalos neve. Nagyjából 2-3 ezer török az életét vesztette az összecsapásokban, de ennek ellenére nem sikerült stabilizálni a helyzetet. Plusz megjelentek török terrorista csoportok is, melyek elkövettek pár sikeres merényletet. Végül Todor Zsivkov 1989 nyarán a törökök kiutasítása mellett döntött, május és augusztus között 400 ezer bulgáriai török távozott. A török kormány végül lezárta a határt augusztusban, ezért nem lett a kitelepítés teljes.

1984-1989 között minden volt, részben átéltem. Az akkori hivatalos tézis szerint Bulgáriában egyáltalán nincsenek törökök, mert a török hódoltság alatt egy török se költözött be! Azaz minden meglévő török valójában erőszakkal törökösített bolgár, aki egyszerűen elfelejtette nemzetiségét. S jöttek a különböző fantasztikusnál fantasztikusabb "bizonyítékok" erre az elméletre.

S persze a szellemi megdolgozás. A hatalom úgy látta, Anton Doncsev műve pont jó.

Maga a mű egyébként nem állítja azt, ami a hivatalos tézis volt. A sztori lényege röviden a következő:

Bár a török hatalom hivatalosan sose iszlámosította a bolgárokat - ennek fő oka az volt, hogy aki felvette az iszlámot, az adómentességet kapott, azaz a török kormányzatnak nem volt anyagi érdeke, hogy mindenki muszlim legyen -, mindig akadtak túlbuzgó muszlimok, akik az állami utasítások ellenére terjeszteni akarták az iszlámot a meghódított területeken.

A történet egy ilyen megtörtént esetet mond el a XVII. sz. végéről, persze dramatizélva. Megérkezik egy kis dél-bulgáriai völgybe egy csapat katona, élükön egy janicsárral, s elkezdik az iszlámosítást. A falvakban összeszedik a fő embereket, mutassanak ők jó példát, térjenek át az iszlámra. Aki ellenkezik, az karóba húzzák vagy széttépetik lovakkal. Végül van aki elmenekül a hegyekbe, de a nagy többség áttér. Az átérés kezdője a helyi ortodox pap, aki arra jut, ha ő példát mutat, követni fogja mindenki, így megmenekül a lakosság.

A janicsárvezér olyan fanatikus, hogy a helyi törökökkel is konfliktusba kerül, köztük magasrangú tisztviselőkkel, mert azokat nem tartja elég hűnek az iszlámhoz, ugyanis több ízben is a bolgárok mellett emelnek szót. Végül kiderül a személyes motívum: a janicsárvezér a környékről származik, onnan vitték el gyerekkorában janicsárnak, s most mindenkin bosszút akar állni, hogy gyerekként nem védte meg őt senki.

A hivatalos propaganda persze csak azokat a részeket emlegette, melyek számára megfelelők volt, hogy lám, a muszlimok kényszerből lettek azok, valójában mind bolgárok, akik félve a haláltól kényszerből vették fel az iszlámot. Az teljesen kimaradt az egész narratívából, hogy valójában itt török pozitív hősök vannak, s a bolgár janicsár meg a fő negatív hős.

Egyébként a mű tényleg jó. A Nagy Könyv bolgár verziójában évekkel később második helyezett lett.

Egyébként a nyugatos bolgár értelmiség máig okád a műre, mert az nem "európai", "modern", "felvilágosult".

Címkék: közélet
10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr1118227709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.10.19. 07:54:34

Ez ismét érdekes volt.
Nem is rémlik, hogy kipateroltak 400 e törököt.
Meg se próbálták a román soviniszta módszerekkel asszimilálni őket?

2023.10.19. 07:58:36

a magyar tanácsköztársaságot is 1848-ból eredeztették. amit a felszabadulás követett. így lett "a három tavasz" ünnepe márc. 15., márc. 21. és ápr. 4. ez is ugye ellentmond a marxista leninista koncepciónak. amiben ugye a világforradalom nem folytatása az előbbieknek, hanem meghaladása.

és voltak hazafias filmek. annak ellenére, hogy kádár nemzeti nihilista volt. a kádári külpolitika elvek rosszak voltak. ne konfrontálódjunk a csehszolovák és a román elvtársakkal, helyette a nemzeti önfeladásra kell törekedni trinanon ügyében. ezt enyhítette a külpolitikai gyakorlat, ami azért nem volt olyan rossz, kádár elég ügyesen lavízott a keleti és a nyugati szövetség közepette.

a rendszerváltás hibája az volt, hogy nem azt mondták, hogy ez és ez jó volt, ezt folytatjuk, ez és ez rossz, azt nem folytatjuk. hanem minden rossz volt, ami eddig történt. és jön a szép új világ. aminek alapja a többpártrendszer, pártoskodás. és jön a kereskedelmi kultúra az meghaladja az eddigieket.

ez a kultúrmarxizmus, a zsidókereszténység is ilyen, volt a világ, nagyon nagyon sötét volt, mindent áthatott a gonoszság, és jött jézus, a zsidók királya és minden fényességessé és dicsőségessé változott. ilyenek.világmegvaltó ideológiákból bőven elég egy.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.19. 08:15:24

@gigabursch:

De, erről szólt az egész kampány. De nem lehetett sikeres, a túl nagy szám miatt.

_Neville 2023.10.19. 08:27:53

Egy időben mintha a szlovákok és a románok is próbálkoztak volna azzal, hogy az ott élők igazából nem is magyarok, csak elmagyarosodottak, de ez annyira látványos baromság, hogy már hivatalosan ők sem erőltetik :D

_Neville 2023.10.19. 08:30:41

Amúgy a bolgár pap konfliktusának motívuma kb ugyanaz lehet, mint amit Scorsese Némaság című filme dolgoz fel a jezsuita misszionáriusok kapcsán: mi a helyesebb a mártíromság a kitartó hívekkel együtt, vagy a behódolás és életmentés.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.19. 08:31:17

@_Neville:

Pedig részben még igaz is.

Volta elmagyarosodás szlovákok közt és elszlovákosodás magyarok közt, ez teljesen természetes folyamat minden kevert területen.

Csak épp ebből semmi se következik.

Ahogy a vegyes házasság is. Trianon előtt a magyar-szlovák gyerek inkább magyar lett, Trianon után meg inkább szlovák. Természetes alkalmazkodás a vezető néphez.

Boldeone2 2023.10.19. 09:54:42

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Mi köze Mehmet Ali Agcának a bolgár titkosszolgálathoz, miért szerveztek merényletet II. János Pál pápa ellen?
Ez a mai napig sem derült ki....

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.19. 10:13:12

@Boldeone2:

Számtalan verzió van erre. Nem lehet tudni mi a valóság.

Az olasz bíróség felmentette a bolgár gyanúsítottat egyébként.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.19. 10:15:38

@Boldeone2:

Agca esete egyébként legalább logikus.

Agca egy olyan szervezet tagja volt, mely akkor ellenzéki volt Törökországban, s az akkori török kormény meg erősen NATO-párti volt.

Szóval legalább van valami logika az egészben.

ZorróAszter 2023.10.20. 10:13:11

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Agca esete egyébként legalább logikus."

Szerintem ebben az ügyben semmi se logikus. Lehet hogy sose fogjuk megtudni, mi volt az egyes motívumok mögött valójában.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása