magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Isaura marxista elemzése

Már meséltem a sajátos kubai filmpolitikáról.

Lényege röviden: még a régiószinten enyhe kádárista cenzúrához képest is kevesebb korlát volt Kubában. Kubában a tv-ben, a mozikban gyakorlatilag mindent bemuttak, minden népszerű külföldi filmet. Kubába beengedtek gyakorlatilag mindent, kifejezetten antikommunista alkotásokat is akár, ha azok nem irányultak direkt módon a kubai rendszer ellen. Amit kifejezetten tiltottak az csak 2 műfaj volt: a kemény pornó és a durva horror, utóbbit állítólag azért, mert Fidel utálta ezt a műfajt.

Szóval olyan filmeket láthattam Kubában, melyeket Magyarországon csak a rendszerváltozás után lehetett megnézni.

Viszont az ideológiai, politikai szempontból legrizikósabb filmeket csak a fő állami tv-csatornán mutatták be egy Tanda del Domingo (kb. "Vasárnapi műsor") nevű vasárnap délutáni műsorban, jellemzően egymás után 2-2 filmet minden vasárnap. Tulajdonképpen a legérdekesebb filmeket.

Ez a Tanda del Domingo úgy zajlott, hogy megjelent a képernyőn egy 60 éves körüli bácsi, neves őskommunista elvtárs (már akkor kommunista volt, amikor még Fidel Castro se volt az!), hivatalosan pedig a Havannai Egyetem egyik művészettörténet professzora, név szerint Mario Rodríguez Alemán, gúnyneve szerint Mario Rodríguez Alemán Democrático (Alemán = Német, Alemán Democrático = Német Demokratikus). Az emberke imádott beszélni, így nem ritkán képes volt minden film előtt akár 30-40 perces előadást is tartani, mintha az egyetemen lenne. Hosszasan, bonyolultan, de mindig eljutott oda, hogy a fehér az fekete, a fekete meg fehér, s minden ami van az kódoltan Fidelt igazolja.

Én párszor láttam őt személyesen is, ugyanott, ugyanabban az épületben voltam diák 1985-1986-ban, ahol ő tanított, bár nekem sose tanított, mert én nem azon a szakon voltam, ahol ő jeleskedett. Ő volt tulajdonképpen a kubai Aczél György, csak neki nem volt politikai hatalma, hiszen nem volt tagja az ország vezetésének, de informális hatalma óriási volt. Érdekesség: az említett emberke húga volt 1984-1985 között a múzsám spanyol nyelv és irodalom magántanára, amikor még nem ismertem őt (1985. szeptember 2-án ismertük meg egymást, a tanévnyitón).

Mario Rodríguez Alemánt elkezdtek utánozni, tömegesen. Nem viccből, komolyan. Elkezdtek "forradalmi" elemzéseket csinálni a legkevésbé lényeges filmekről is.

Az őrület csúcsa az Isaura, a rabszolganő című brazil szappenopera bemutatása volt Kubában 1984-ben. Nagyon népszerű volt persze. Még arra is képes volt Kuba, hogy meghívták a teljes stábot Havannába. Nagy volt az öröm, mert a két főszereplőt - Isaurát és a gazdáját, Leônciót - alakító színészekről kiderült: hithű kommunisták, különösen Rubens de Falco - Leôncio - mondott olyan forradalmi beszédet Havannában, hogy az még a kubai szabványok szerint is kissé túlzónak tűnt, de Lucélia Santos - Isaura - is hitet tett, hogy a világ legjobb rendszere a kubai.

Nagy öröm volt Kubában, de aztán jöttek mindenféle akadékoskodó kubai értelmiségiek, akik lehűtötték a kedélyeket: lehet, hogy a színészek rendes kommunisták, forradalmárok, de maga sorozat antikommunista, ellenforradalmi mű!

S lassan mindenki belátta: az Isaura, a rabszolganő sorozat tényleg burzsoá propaganda, ügyes propaganda a forradalom ügye ellen.

S jöttek a hosszú stúdióbeszélgetések, egyszerű emberek és ismert személyiségek, akik hosszasan és alaposan leplezték le az ármányt. A kulcs a sorozat utolsó része.

A sorozat ugyanis röviden arról szól, hogy Leôncio reménytelenül szerelmes rabszolgájába, Isaurába, aki nem viszonozza ézelmeit. Ez a szerelem olyan mértékben elveszi Leôncio eszét, hogy képtelen rendesen üzemeltetni az ültetvényt, azt lassan teljes csődbe taszítva. Itt lép képbe Álvaro, brazil milliárdos, aki rendkívül modern ember, már minden rabszolgáját felszabadította, s mellesleg szerelmes lesz Isaurába. A végkifejlet: Álvaro megveszi Leôncio minden tartozást, majd csődeljárást indít ellen, aminek következtében Álvaro lesz Leôncio ültetvényének tulajdonosa. Ekkor Álvaro felszabadít minden rabszolgát az ültetvényen, majd feleségül veszi Isaurát. Az ültetvényen a volt rabszolgák örömünnepben törve ki ünneplik Álvarot, aki olyan rendes ember, hogy kihirdeti: minden volt rabszolga maradhat az ültetvényen, immár mint szabad bérmunkás.

S itt van az ideológiai probléma. Rögtön kettő is:

  • a sorozat pozitív színben tünteti fel a kapitalista kizsákmányolást, hiszen Álvaro, a milliárdos abszolút pozitív hős,
  • s nem elég ez, de a népet meg idióta csürhének állítja be, hiszen azok még ünneplik is kizsákmányolásukat!

Sok kritikát hallottam ezekben a beszélgetésekben. Kedvencem, amikor felállt egy utca embere, középkorú nem túl művelt kinézetű néger ember, aki kifejtette: nem tudja elfogadni, hogy a volt rabszolgák miért nem üldözték el az új tulaj Álvarot, miért nem alakítottak dolgozói szövetkezetet, majd miért nem indultak meg kapával-kaszával a vállukon Rio felé (akkor az volt a brazil főváros), kikiáltani a proletárdiktatúrát.

a legellenforradalmibb rész: a volt rabszolgák ünnepik a tőkés termelési módot

Címkék: közélet
14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr4018230369

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2023.10.24. 17:20:23

isaura paródia 1986-ból.
www.youtube.com/watch?v=4xiIjgCR37A
28:05-tól érdekes jelentet.
gálvölgyi (mint az tönkre ment birtokos alvaró) azt mondja. "miért más nem adósodott el? európában egy egész ország eladósodott. mégse kötöztek ki érte senkit. egy közép-kelet európai országról van szó, talán hallottad a hírét." nyilvánvaló, hogy magyarország eladósodásáról, eladósításáról van szó.

2023.10.24. 19:11:59

nem hiszem, hogy ma a bagi nacsa, vagy akármilyen fidesz nyalonc parodista nagy nézettségű tévé műsorában (ezek a szilveszteri adások sokmilliós nézettségűek voltak,) lehetne ilyen erős kritika. hogy az országot eladósítják és mégse kötöznek ki érte senkit. ez elhangozhat az ország pénzügyi és poliitkai vezetése ellenében úgy, hogy egyetlen főadó van.

ez volt az érdekesség a kádár rendszerben, különösen a késő kádár korban. hogy diktatúra volt, de. bizonyos értelemben sokkal erősebb kritika hangzott el, mint ami ma elhangozhat akár egy kereskedelmi tévében. az rtl leadna ilyesmit.

eladósítanak egy egész országot és nem kötnek ki senki se. melyik milliós nézettségű csatornán mehetne ez le?

ZorróAszter 2023.10.24. 19:39:07

Amerikában évente 400 körüli számban készül A kategóriás film. Ennek csak egy kis részét lehetett behozni. És akkor nyilván nem a Zöld sapkát vagy a legantikuommunistább propagandafilmet meg ilyeneket vették meg,

Kuba viszont szerintem nem fizetett jogdíjat, hanem kalózkópiákat vetítettek,nem?

Állítólag Lukács Györggyel szórakozott néhány tanítvána, hogy a leismeretlenebb dán meg izlandi harmadrendű írókról kérdezték, és tesztelték az olvasottságát. És azt hiszem, egyszer se bukott le hogy nem ismerte vagy nem olvasott tőle semmit.

A marxista elképzelés szerint a történelemnek egy meghatározott iránya van, és ami ezzel megegyező irányú változás, az mind pozitív változás. Tehát a legextrém módon még a rabszolgatartó társadalom is haladó volt a maga korában. A kapitalizmus is, a rabszolgafelszabadítás és a kapitalista mezőgazdaság is.

Az más kérdés, hogy a kommunista propaganda szerint ez vállalható-e.

élveteg 2023.10.24. 19:50:41

"Kedvencem, amikor felállt egy utca embere, középkorú nem túl művelt kinézetű néger ember, aki kifejtette: nem tudja elfogadni, hogy a volt rabszolgák miért nem üldözték el az új tulaj Álvarot, miért nem alakítottak dolgozói szövetkezetet, majd miért nem indultak meg kapával-kaszával a vállukon Rio felé (akkor az volt a brazil főváros), kikiáltani a proletárdiktatúrát."

Akkor ez az ember a mai liberálisokhoz volt hasonló akik mindent ami elöttük volt azt valami mérhetetlen primítv valaminek látják Csupa zsarnokság meg önkény, például a középkor is ahol olyan primítvek voltak hogy nem vezették be a liberális demokráciát a faekék korában

_Neville 2023.10.24. 23:08:08

@ZorróAszter: Nálunk erre a húzásra a rendszerváltásig kellett várni, lásd a Vico sztori. Bár mai szemmel az totál érthetetlen, hogy tehették meg évekig nyíltan bármi retorzió nélkül :D

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.10.25. 09:40:35

Volt szerencsém eredetiben is olvasni Bernardo Guimaraes remekét, az a baj vele, mint Vernével, hogy bőven van benne olyan nyelvi finomság, amit nehéz visszaadni. A sorozat után megjelent magyar fordítás meg amúgy is vicces volt.

ZorróAszter 2023.10.25. 10:37:22

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Sejtettem.

Még az érdekelne, hogy a kubai emigránsok nézték-e Amerikából ezeket?

Lehetett Amerikai tévét fogni Kubában? Pl. Guantanamon volt az amerikai katonáknak relézett amerikai adóik?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.25. 10:41:13

@ZorróAszter:

A környéken volt persze, kis hatósugárral.

Havannában jellemzően nem volt fogható semmi, kivéve ha a zidőjárás éppen olyan volt.

Én a 6 év alatt kb. 10 alkalomra emlékszem, hogy bej9tt amerikai tv-adás. 1990 óta van speciálisan Kubára iránytíott amerikai csatorna, az fogható: TV Martí.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása