magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A legfontosabb háborúk

A legfontosabb európai fegyveres konfliktusok a történelem során. Abból a szemszögből, hogy vannak-e tartós eredményeik. Úgy írom, mintha nagyon távolról nézném, szinte egy másik bolygóról.

ókor (5 esemény):

Római Hódítások i. e. 752 - i. sz. 555

Róma meghódítja előbb Közép-Itáliát, majd az egészet, aztán az egész mediterrán vidéket és Európa nagy részét. Azért i. sz. 555 a végszám, mert ez az utolsó nagy és sikeres terjeszkedés. Eredmény: a latin nyelv hatása a kultúrára máig, s ma 900 millió ember anyanyelve latin származék.

Görög-Perzsa Háborúk i. e. 499 - i. e. 449

Eredmény: Perzsia kiszorul Európából. A perzsa kultúra hatása megszűnik a régióban.

Macedón Háborúk 336–323

Nagy Sándor egyesíti a görögöket, meghódítja az akkori ismert világ felét. Eredmény: a görög egység megmarad, a görög kultúra hatása messze terjed a görög lakosságon túl, az egész kelet-mediterráni térségben, sőt Közép-Ázsiában is megmarad sok ideig.

Karthágói-Római Háborúk i. e. 246 - i. e. 146

A kor 2 nagyhatalmának konfliktusa. Eredmény: Róma marad az egyetlen naghatalom a régióban, Karthágó megsemmisül.

Gót-Római Háborúk i. sz. 248 - 554

Eredmény: a gótok megdöntik a Nyugat-Római Birodalmat.

középkor (8 esemény):

Arab Hódítások 622 - 1492

Az arabok elfoglalják az akkori ismert világ nagy részét. Eredmény: Európából végül kiszorulnak az arabok, de Észak-Afrikában és Nyugat-Ázsiában máig hat mindez: itt ma arab/arabizált népek élnek

Frank-Lombard Háborúk 755-774

A frankok legyőzik a Észak-Itáliát uraló lombardokat. Eredmény: a frankokkal szövetséges római pápa világi uralma itt kezdődik el.

Magyar Hódítások 862-955

A magyarok "kalandozásai". Eredmény: a magyarok végül vereséget szenvednek, de elismert országot képesek kialakítani a Kárpát-medencében.

Angol-Normann Háború 1066-1071

A normannok legyőzik az angolokat. Eredmény: új angol nemzet jön létre, a mai angolok e hódítás eredményei. E nélkül a mai angol nyelv se létezne, mely az újlatin normann és a germán angolszász keverékeként jött létre.

Mongol Hódítások 1223-1552

A mongolok megtámadják Közép- és Kelet-Európát, Közép-Európában csak pár évig maradnak, de keletebbre egészen a XVI. századig. Eredmény: az orosz állam részekre esik, csak a XVI. századtól képes ismét egyesülni kezdeni.

Római-Török Háborúk 1299–1478

A törökök meghódítják Nyugat-Ázsiát, majd a Balkán nagy részét, végül megsemmisítik a Római Birodalom utolsó maradékát.

100-éves Háború 1337-1453

Eredetileg szimpla dinasztikus vita az angol és a francia király között, kinek van joga a francia trónra - a korabeli jog szerint egyébként az angoloknak volt igazuk. De a kérdésből nemzeti ügy lett, francia szabadságharc. Eredmény: kialakul végleg az önálló angol és francia nemzet.

Török hódítások 1354-1923

A törökök elkezdik Európa meghódítását, Bécsig jutnak, majd visszaszorulnak. Ma kis területük maradt Európában, de hatásuk a Balkánon maradandó, a mai balkáni muszlim lakosság (főleg: bosnyákok, valamint az albánok többsége) e hódítás eredménye, ahogy a máig ható török kulturális hatás a Balkánon.

újkor (10 esemény):

Orosz-Svéd Háborúk 1495-1790

Harc Északkelet-Európában a dominanciáért. Eredmény: Oroszország győz, Svédország megszűnik nagyhatalom lenni.

Orosz-Török Háborúk 1568-1918

Oroszország terjeszkedése délnyugati irányban. Eredmény: Oroszország minden XV. század utáni török hódítást megszerez.

30-éves Háború 1618-1648

Háború egyrészt Ausztria és szövetségesei, másrészt Franciaország és szövetségesei között. Eredmény: gyakorlatilag döntetlen, kialakul a szuverén nemzetállami koncepció mint fogalom, megerősödik Poroszország, a felek elismerik a független Svájcot. Tulajdonképpen a németeken belül az osztrák-porosz ellenségeskedés kezdete.

9-éves Háború 1688–1697

Franciaország háborúja az európai államok ellen, az erős Franciaország igyekszik tovább erősíteni magát, dominálva Európát. Eredmény: katonailag döntetlen, de franncia szemszögből ez vereség, mert nem sikerül a francia hatalmat növelni Európában.

Spanyol Örökösödési Háború 1701-1715

Kihal a Habsburg-ház spanyol ága, a jogos örökös a francia király unokája. Franciaország szeretné gyakorlatilag egyesíteni a két országot. Ez ellen lép fel a többi európai országok koalíciója. Eredmény: az európai államok elismerik a francia király unokáját spanyol királynak, de azzal a feltétellel, hogy Franciaország és Spanyolország sose egyesülhet. Máig hat: bár ez ma már nem hatalmi kérdés, de a jelenlegi spanyol király ennek a királynak az egyeneségi leszármazottja.

A spanyolok nagy bánata máig: az ezt a háborút lezáró békeszerződés adja át Gibraltárt a briteknek.

Osztrák Örökösödési Háború 1740-1748

Az osztrák uralkóház kihal férfiágon, Mária Terézia kerül a trónra, ez ellen tiltakozik Poroszország és szövetségesei. Eredmény: elismerik Mária Teréziát, viszont Poroszország megkapja Sziléziát.

7-éves Háború 1756–1763

Ausztria szeretné visszaszerezni Sziléziát, ezért szövetkezik Franciaországgal, míg Poroszország pedig Angliával. Eredmény: osztrák-francia vereség, Szilézia porosz marad, Franciaország pedig elveszti minden észak-amerikai gyarmatát 1 kis sziget kivételével.

Francia Háborúk 1792-1815

Franciaország megpróbálja ismét egyesíteni Európát saját hatalma alatt, sikertelenül. Eredmény: legyőzik Franciaországot, de az a vereség ellenére nem veszít területet a háború előtti állapothoz képest, megkezdődik a német egység előkészítése.

I. vh. 1914-1918

Erről nemigen kell mondani semmit. Harc a világdominanciáért, Németország szeretne részt kapni a világhatalomból. Eredmény: Ausztria, Németország, Törökország megszűnnek nagyhatalom lenni, Oroszországban győz a kommunizmus, Anglia és Franciaország lesznek Európa urai.

II. vh. 1939-1945

Ez se nagyon elemezendő: Németország megpróbálja visszaszerezni nagyhatalmi stáruszát, sikertelenül. Eredmény: Anglia és Franciország megszűnnek nagyhatalmak lenni, Európát felosztják egymást közt az amerikaiak és az oroszok majdnem 50 évre, majd Oroszország is megszűnik nagyhatalom lenni, s egész Európa amerikai irányítás alá kerül.

46 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr3918210645

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gery87 2023.10.30. 11:29:34

Remek összeállítás.

Én még betettem volna:

magyar-török háborúk 1366-1526

Magyarország végleg megszűnik régiós nagyhatalom és európai középhatalom lenni. Többé nem játszik önálló és döntő szerepet az Európai politikában.
A Közép-Európai régió végleg német gazdasági, kulturális és politikai befolyás alá kerül.
Ami máig hat.

És még egy, de talán a legfontosabb:

Granada eleste/Amerika felfedezése 1492

Az arabok kiszorulnak Nyugat-Európából, létrejön Spanyolország majd Ibéria.
Ezzel megkezdődik az európai gyarmatosítás a világban, a nagy földrajzi felfedezések kora. Ezzel gyakorlatilag eldőlt hogy a "nyugat" vagyis Európa, az európai civilizáció fogja globalizálni a világot és lesz meghatározó évszázadokon keresztól ami máig hat.

Gery87 2023.10.30. 11:31:14

*ibéria törölt mondat maradéka..

Gery87 2023.10.30. 11:32:23

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Az európai események végül világszinten jelentősek lettek.

Gery87 2023.10.30. 11:34:44

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Szerintem a magyar állam bukása összemérhető a Kijevi Rusz bukásával és a tatár-mongol uralommal.

_Neville 2023.10.30. 14:07:03

@Gery87: abszolút. A középkori magyar királyság teljesen egy ligában játszott (lakosságszám, gazdaság, haderő) az akkori európai nagyhatalmakkal. Tulajdonképpen minden későbbi bajunk gyökere (Trianoné is!) a török hódításban keresendő.

gigabursch 2023.10.30. 14:10:41

"A magyarok "kalandozásai". Eredmény: a magyarok végül vereséget szenvednek, de elismert országot képesek kialakítani a Kárpát-medencében."

Adott 46 büntetőhadjárat, melyből kettőt - a hivatalos dogma szerint - elveszítettünk.
Lássuk:
933 Merseburg.
A két sereg egymással szemben áll másfél napig, majd magyar csapat balra el, utána a magukról még nem tudó, hgy ők németnek minősülnek álltak még ott két napot, majd utána kijelentették, hogy végül is ők nyertek.
A hadjárat további napjainak eredményei magukért beszélnek.

955 Augsburg.
A magyar sereg egy részét tőrbecsalták, itt pusztult Lél és Bulcsú is.
A magyar sereg másik fele elcsetteget a mai Franciaországig és elvégezte a feladatát.
Konrád meg megdeglett, a visszatérő magyar hadtesttel szemben fellépni senki nem tudott, Bajorország meg kapott egy kis ízelítőt...

Hol történt vereség?
Az akadémistyák idióta agyában...
Persze permanensen hazudni, megrendelésre az mindig is ment neki.

A blogodon mindenkihez hozzáugató gelyike okoskodása majd úgyis ellenpont lesz. de érdemi cáfolat úgyse lesz benne...

...
Amúgy teljesen kihagytad a spanyol-angol; holland-spanyol; holland-angol; svéd-dán, stb háborúkat, amik ugyan tengeren zajlottak érdemben, ugyanakkor totálisan meghatározták a későbbi világtörténelem és a gyarmatosítások korát.

Gery87 2023.10.30. 14:17:14

@_Neville:

Az atlanti kereskedelemre való hangsúly áttolódás és a gyarmatosítás olyasmi, hogy a török nélkül is kimaradtunk volna belőle.
Mint pl a lengyelek vagy Itália.

De persze nem mindegy így se.

Egy erős lengyel-litván-magyar közép-Európa érdekes helyzeteket teremthetett volna.

Gery87 2023.10.30. 14:17:27

...és alternatívákat.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.30. 14:32:51

@_Neville:

Közép-Európa mindenképpen vesztes helyzetbe került volna a gyarmatosítással.

Hiszen a gyarmatosítással a nyugat mentesült a rajtunk keresztül haladó kereskedelmi útvonalak használatától.

Előbb a portugálok felfedezték az Afrika körüli utat, majd a spanyolok Amerikát.

Mindkettő oda hatott, hogy mi már nem kellettünk.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.30. 14:33:33

@gigabursch:

Mindgey hogy nevezzük, tény, hogy Augsburggal véget ért a magyar terjeszkedés.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.30. 14:34:55

@Gery87:

Akkor ez növelte volna a gyarmatosítést, hiszen akkor a nyugat nem tudott volna felénk terjeszkedni.

Pl. ebben az esetben a németek is bekapcsolódtak volna agyarmatosításba.

_Neville 2023.10.30. 14:58:23

@gigabursch: nem kell ezt ennyire vagy-vagyként látni. Semmiféle akadémisták nem mondják, hogy a "kalandozások" sikertelenek lettek volna, csupán azt, hogy látszott, ez a módszer nem lesz tartható, mert 1. Sok szempontból kiismerték a magyar harcmodort 2. Összefogás szerveződött ellenünk, a maguk szempontjából érthetően. Úgyhogy a geopolitikai éleslátással rendelkező Géza kiválóan ismerte fel, hogy vagy betagozódunk az európai rendbe és akkor szuverén birodalom is lehet Magyarország, vagy idővel túl sokan akarják majd a vérünket és előbb-utóbb erősebbek lesznek.

_Neville 2023.10.30. 15:02:01

@Gery87: Persze, a spanyolok, angolok stb valszeg így is elhúztak volna mellettünk emiatt, de meggyőződésem, hogy enélkül ma a magyarság legalább egy lengyel kaliberű nép lenne lélekszámban, területben.

_Neville 2023.10.30. 15:06:39

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Pontosan, a németeknek azért nem kellett más földrészen gyarmatosítani, mert megtették Európán belül Keletre. És egyébként még mindig jobb gyarmatosítók voltak az itteni népek szempontjából, mint a Nyugatiak, még ha ezen Zorroaszter most ki is fog akadni, de hát tény :D (bár ebbe lehet az is belejátszott, hogy itt azért kulturálisan, vallásilag, rasszilag mégis hozzájuk ezerszer közelebb álló népek élnek, mint mondjuk Afrikában)

gigabursch 2023.10.30. 16:20:46

@_Neville:
S az valaha felmerült benned, hogy választ kapj arra, hogy "mi volt a célja" a "kalandozásoknak".
Illetve amit eléd tolnak, az elfogadható-e?

Mert ezeknek hódító, terjeszkedő célja nem volt.
Leigázó célja nem volt.
Az, hogy adtak neki egy hülye nevet, ami teljesen félrevezet, az már megint egy olyan kérdés, ahol már csak az a kérdés, hogy ez kinek és miért az érdeke...?

_Neville 2023.10.30. 16:27:51

@gigabursch: 1. Zsákmányszerzés, megadóztatás 2. Bérmunkaként segéderő biztosítása különböző európai uralkodóknak egymással való leszámoláshoz.

Gelimtrtrddddd 2023.10.30. 16:44:57

@gigabursch: választ kapj arra, hogy "mi volt a célja" a "kalandozásoknak".
-------------------

1. Antoregyót, nem választ, a kap jevevényhang.

2. Cél? Nem rakem, ez egy jevevényhang, magyarul remu van, a ra és re stumától, de ez más, a cél egy libcsi hang. Az egészet nem is rakem, hisz célja nem van a farkasnak ha bárányt öl, stak akarásja, ethoszja. Az egész perspektívád falsch, nem is rakem a libernyák vakert.

magyarnyelvindogerman-german.blog.hu/

Gelimtrtrddddd 2023.10.30. 16:50:09

@_Neville: 1. Zsákmányszerzés, megadóztatás 2. Bérmunkaként segé
------------

A zsákmány egy bullshit hang, magyarul lovana, bér, lona, loma is rakta(ez Gelegenheit is) és egyebek.
magyarnyelvindogerman-german.blog.hu/2023/07/15/lektion16-az_osmagyar_haduverfassung_a_struktura_es_a_lo_avagy_lova

magyarnyelvindogerman-german.blog.hu/2023/08/02/lektion29-_a_germagyarokrol_a_hunnokrol_a_got_empirerol_es_a_fingarokrol_roviden_es_dumeren

magyarnyelvindogerman-german.blog.hu/2023/10/01/lektion50-a_szamokrol_a_szolga_hangrol_a_penz_hangrol_a_dolog_hangrol_a_munka_hangrol

Bér? A bér a bír, beran stumaige flektált formája, ahogy a bír más flektált formája a bar, ahogy barma, barom. Germagyar regály: ahé marja, bírja, vagyis bírja a bérjét. A bér így bírva van, ahogy az orosz öreszor bírja a bérjét, a kádat, ez a kád, egy bírda is, a bér egy bírda, ennek a raktányja a bírnak a bírong, ong-val a bír, beran ige. Vagyis: bért bírong, ana bírda, így bírdát bírong. Ettől rakód barma, flektálva a bír.

A ló nem egy fingár hang, hisz a magyar nyelv indogermán és germán nyelv, így germán hang, a lo stumától, indogermán le és leu: lomb, ahogy Laumb, lom és lomha, ahogy lahm, lotyó, ahogy lo, germán leupjan, loppjan ige,lona, lóvana ahogy losz, így nem lesz s nem laza, az e formától ered a levél és a lesz is. A ló hang így a le és az indogermán au-ue stuma együttesje, vagyis lova.

Marha: A marha hang magyar, germán, germán marha, de ez nem a maroket. A marha és a maroket hangok a mar-mer-mor-mur stumától erednek, és itt a mar-ra rakód a k, itt germán k, ettől marokni, maroka, germán merk, ennek egy formája h-val a germán marha, ez ló is. Vagyis így a ló az marha, a marha az ló, hogy a ló a lova, a marha az mar-ha. A két hang rejmed egy struktúrára, hisz egymásnak anta(gegen) nem mondanak, regynek, racionálisan beszélnek.

Szerez hangot dúrgerni, nem ad, hanem rejni magyarul.

Gelimtrtrddddd 2023.10.30. 16:53:58

@_Neville: éleslátással rendelkező Géza kiválóan ismerte fel, hogy vagy betagozódunk az európai r
---------------
Nem éles magyarul, hanem geres, boros, aklos...

Sajna tuti, hogy nem. De he? Nekik nem fingár nyelv a magyar? Jah igen, vagyis hol is vannak? Muhaha! Ergo a libcsi állam írtja az embereket, így bullshit volt, nagy bullshit. De nem fingár nyelv a magyar, hanem indogermán és germán nyelv. Egal.

A fingrista argumentációra ez így rakta, jó, és ífy antoregyóra ahogy mondja a germagyar árny, démon Kirgen: es ist besser auszubrennen, als zu verlöschen!

Gelimtrtrddddd 2023.10.30. 16:57:08

@gigabursch: Mert ezeknek hódító, terjeszkedő célja nem volt.
Leigázó célja nem volt.
---------------

Mert? Hogy jen ide a mert, ez az új-ónemmagyar bullshit? Sehogy. Hogy jen ide a cél? Sehogy. Nem iga, hanem jog magyarul. A magyar nem hódít, nem huldelt, hanem írt.

Nem rakem, az egészet, ez a magyar életmód, ahogy mondjuk Bethlen ment Bécsnek róbni, ölni a törökkel, ennyi, ez az ethosz, az életmód, a verfassung, haduverfassung.

Gelimtrtrddddd 2023.10.30. 17:03:58

@_Neville: a török hódításban keresendő.
-----------

Innen, nem ben, de egal.

??????? A törökökkel maradtunk fenn, máshogy gyarmatvá váltunk volna, ájróper gyarmatvá, ahogy már ahol is gyarmatosítottak, tolvajolták, tulajolták az Allmendet a tolvajok, a tulajok, és jettek a halanzsájukkal a habubsdászok, ahogy Werbőczi, de azt leszúrtuk.

1000-től annyi a magyaroknak, a kreténységgel.

A gyarmatról: a gyarmat hang a járom hang rokonja, az ar vagy ra és re stumától, ettől a gyár is, örmény jar is, ergo az a gyarmat, ahol gyár van, idegen vagy tőkés, mondjuk a BMW-gyár vagy az akkugyárok, ez a gyarmatosítás, ahol montieren megy.

Ma ergo a fideszlibcsikkel gyarmat vagyunk.

élveteg 2023.10.30. 18:34:36

"Eredmény: Európából végül kiszorulnak az arabok, de Észak-Afrikában és Nyugat-Ázsiában máig hat mindez: itt ma arab/arabizált népek élnek"

100 év múlva ( történelemben egy pillanat ) majd Franciországban meg Hollandiában Belgiumban stb stb arabizált népek fognak élni

Gery87 2023.10.31. 09:39:47

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Meg persze Korábban is a Levantei kereskedelem sem itt ment át, hanem a tengeren.
Fontos észak és dél közti kereskedelem se érintette az országot de Svájcot pl igen.

A nyugat "közepe" akkor is valahol a Rajna tág környéke volt, meg Észak-Itália. Mondjuk úgy Lotaringia.

Gery87 2023.10.31. 09:42:23

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Pl. ebben az esetben a németek is bekapcsolódtak volna agyarmatosításba."

Melyik német állam?
Szerintem így se úgy se tudtak volna.

Ausztriának , Bajorországnak nem volt tengere ill. érdemben nem volt.
Poroszország sokáig nem is létezett.

Tapi2021 2023.10.31. 11:54:56

@_Neville: "Zsákmányszerzés, megadóztatás 2. Bérmunkaként segéderő biztosítása különböző európai uralkodóknak egymással való leszámoláshoz."

Ez volt akkor nálunk a hun hagyomány, mint a hunok maradékának.
A legtöbb megtámadott úgy is azonosított minket, hogy a hunok.

Később a mongol-tatárok követték ezt a stratégiát.
Ők is raboltak, adóztattak, és elmentek bérmunkában besegíteni helyi uraknak.

Tapi2021 2023.10.31. 11:56:37

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A gyarmatosításhoz jól jött a tenger, óceán melletti fekvés, kikötők, hajóhad.

Tapi2021 2023.10.31. 11:58:33

@_Neville: "különböző európai uralkodóknak egymással való leszámoláshoz."

A tatárokkal ezt nagyon szépen mutatja be pl. az Andrej Rubljov című film.

MEDVE1978 2023.10.31. 12:25:27

Így könnyű azért, az egész római hódítássorozatot egy háborúnak beállítani :)

Mindig is bírtam egyébként történelmileg a mi lett volna, ha típusú fordulópontokat.

Az egyik legérdekesebb római időkból a Teutoburgi csata. A római birodalom nagyon megtalálta magát Augustussal és Tiberiussal. A terjeszkedés jelentős volt és nagyon ment előre bolt. A germán területek óriásiak és vadak voltak. Az egésznek a teutoburgi mészárlás vetett véget, amikor egy Varus légióit kinyírták az erdőben. Bár utána még a rómaiak visszamentek bosszúhadjáratozni, lényegében feladták az északi hódítást. Ez kulturálisan és nyelvileg is fordulópont volt. Ha itt tovább mennek a rómaiak, ma szinte biztosan egész Európa latin kultúrkör lenne, nem csak a fele.

A római korból másik Flavius Belisarius nagy sorozata. A római birodalomra úgy emlékszünk, hogy vége lett 476-ban. De akkoriban erre nagyon nem így gondoltak. Keleten a Bizánci birodalom egyre inkább görög identitással megpróbálta helyreállítani a birodalmat és 530-540 körül majdnem sikerült is. A probléma az volt, hogy 540-től kb. minden összejött: bejött a pestis, ami kinyírta a birodalom lakosságának kb. felét, illetve volt még kellemes vulkánkitörés- nyár elmarad - tömeges éhezés hármas is. Ez megint római referencia, pestis és vulkán nélkül egy brutál erős bizánci birodalom próbálta volna újraegyesíteni a római területeket. Így az 550-es évekre ismét visszaszorultak, Bizánc óriási birodalom maradt, de már nem a kizárólagos és domináns úr. Ez az időszak pedig úgy meggyengítette őket, hogy lényegében már sohasem tudtak felállni belőle.

A harmadik nagy római időszak a tragikus sorsú Heraclius császár uralkodása. Heraclius mondta azt, hogy egyik legnagyobb hibája az volt, hogy túl sokáig élt. Ez egy szép tanmese egyébként arról, hogy a dícsőség és győzelem mennyire múlandó, illetve, hogy mennyire kell vigyázni azzal, ha valakit legyőzünk. Ezt már hoztam a mostani orosz-ukrán háboúrval is párhuzamba, arra az esetre, ha az oroszok vesztenének.

A lényeg, hogy Heraclius megvalósította a bizánci császárok legszebb álmát, legyőzte az akkor éppen Sassanid dinasztia uralta Perzsiát. Konkrétan tönkreverte, brutál nagy erőfeszítéssel, kimerült haderővel. Utána Perzsia gyakorlatilag összeomlott. A probléma az volt, hogy nem számolt az arabokkal, akik beházasodtak, bevándoroltak Perzsiába és rekordidő alatt a saját képükre formálták azt. Persze Heraclius is érzékelte ezt és csatázgatott az arabokkal. A fő ütközet lényegében az arab hódítások fordulópontja Yarmouk volt 636-ban. Itt a még egyébként szép nagy és képzett bizánci sereg mérete jelentősen meghaladta az arab seregét. Viszont az arab generális taktikai vereséget mért a bizánci hadseregre. Onnantól kezdve már minden veszve volt, a bizánci seregeket szétverték, három év alatt gyakorlatilag az arabok elfoglalták a mai Szíria, Izrael, Libanon, Jordánia területét, aztán még kb. 50 évbe tellett, hogy az összes észak-afrikai területet elvegyék Bizánctól.
Ez ismét egy olyan fordulópont, ami gyökeresen változtatta meg a történelmet. Ha az eleve gyengébb, haderejű, primitívebb és kevésbé képzett, fanatikus arabok veszítenek, akkor az iszlám története jóval rövidebb lett volna.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.10.31. 12:28:42

A 9 éves háborúban sokkal többet vesztettünk mint gondonánk. Abszolút nem közismert, de Savoyai Jenő, a vicces nevű Piccolomini, Veterani, Bádeni Lajos meg a többi őshomomonarchikus tábornok 1688-ra gyakorlatilag kitakarítja a Balkánt a töröktől. Ha nem jön a kilencéves háború, amit a szerencsétlen bénakacsa Thököly jó alkalomnak érez szabadságharcra és nem támad oldalról a tatár kánnal, akkor a Török Birodalom úgy megroppan ahogy kell és a mai problémáink 99%-a nincs. A karlócai békében a törökök abszolút nyertek, hiszen csak Magyarországot vesztették el, Belgrád, Szófia minden visszakerül hozzájuk. Lipót meg elkezd gyanakodni a magyarokra és engedélyezteti a románoknak az anyanyelvi misézést. Aztán a Rákóczi szabadságharc után a gyanakvást már felváltja a tervszerű magyar kulturális népirtás, amit gyakorlatilag nem tudni, hogy úsztunk meg.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.31. 13:27:12

@Deak Tamas:

Igen, akkor volt a felkelés is BG egy részében, s aztán a menekülés. Így lettek a bánáti bolgárok.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.10.31. 13:58:19

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: akik tényleg lassan a gens fidelissima lesznek.
És így lettek a szerbjeink is.

en.wikipedia.org/wiki/Arsenije_III_Crnojevi%C4%87#/media/File:Serbmigra.jpg

Nem is értem, mért ez a kép van a temesvári szerb étteremben.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.10.31. 14:07:14

@gigabursch: még a nyugatnak is elfogadható, csak ők annyira hülyék már, hogy Attila és a magyarok időben is egy egység.
Azt meg senki sem gondolja végig hogy mi volt a kalandozások legterrorisztikusabb epizódja: Heribáld nagyfokú borpuszítása a saját hasába a mai svájci hegyekben.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.10.31. 14:08:54

@_Neville: meg máshol is, hiszen Afrikában a máig élhető országok vagy portugál vagy német gyarmatok voltak, plusz a Spanyol Nyugat Szahara, ami fél méterre sincs Marokkótól, és mégse produkál toronyházmániás repülőgépvezetőket mint az utóbbi.

Gelimtrtrddddd 2023.10.31. 15:31:51

@MEDVE1978: dőkból a Teutoburgi csata.
--------------
Az új-ónemmagyarodat nem rakem, de ezzel egy, olyan fontos mondjuk az, hogy a germán, a hunn,az ősmagyar Balamir megöltaja a libernyák diktáror Armányrejkut, Ermanarichet, és dentettaja a Gót Empiret, ezzel a rományizmust, a libcsi habubsd is antovészejtva(szüntetve).

magyarnyelvindogerman-german.blog.hu/2023/08/02/lektion29-_a_germagyarokrol_a_hunnokrol_a_got_empirerol_es_a_fingarokrol_roviden_es_dumeren

Nekünk magyaroknak ez a fontos, hisz a magyar nyelv is innentől entered, ered, ahogy mondjuk az oroszoknak is, hisz Balamir így a későbbi oroszrejkunak is lagut(hely) engedett. A magyar evolúciójának ahogy revolúciójának fontos, ahogy az utóbbi erjeszta(Ost) Ájrópának is. Balamir a rományizmust , a libcsizmust, a romány iust, a romány újjításokat is leöröngtaja és a magyar indogermanizmust őrtottaja(őriz).

Balamir a fontos, fontosabb Atillának is, habár ő a magyar, a kirgeni életfilozófia rekkint élt: es ist beser auszubrennen als zu verlöschen. De hogy Attila így éljen, arra kellett Balamir. Stakhát a magyarnál később jettek a Szemlosza Pityuk, a kretények,a fignristák, a kazincbaszikaiak, a libertik, a sklavenaufstandiak és a magyar ethosznak és nyelvnek, a magyar evolúciónak annyi volt.

Gelimtrtrddddd 2023.10.31. 15:36:15

@Tapi2021: Bérmunkaként
-------------

Új-ónemmagyar makogás. A bérnek és a munkának dolga nem van egymással.
Bér? A bér a bír, beran stumaige flektált formája, ahogy a bír más flektált formája a bar, ahogy barma, barom. Germagyar regály: ahé marja, bírja, vagyis bírja a bérjét. A bér így bírva van, ahogy az orosz öreszor bírja a bérjét, a kádat, ez a kád, egy bírda is, a bér egy bírda, ennek a raktányja a bírnak a bírong, ong-val a bír, beran ige. Vagyis: bért bírong, ana bírda, így bírdát bírong. Ettől rakód barma, flektálva a bír.

A munka etimológiája bizonylosza, talán szláv, de dúrgerni kellene, a birodalomtól, magyar birodalomtól léhma, Erbe, maradáj, ahogy a kreténységtől is.

A bért nem munkával bírjuk.

Gery87 2023.10.31. 16:02:30

@MEDVE1978:

Nem láttam a sorozatot de valami ilyesmiről szól..

www.youtube.com/watch?v=iXppX-UQemI

Gery87 2023.10.31. 16:10:50

@MEDVE1978:

"Onnantól kezdve már minden veszve volt, a bizánci seregeket szétverték, három év alatt gyakorlatilag az arabok elfoglalták a mai Szíria, Izrael, Libanon, Jordánia területét, aztán még kb. 50 évbe tellett, hogy az összes észak-afrikai területet elvegyék Bizánctól."

Ha ezek a területek keresztények maradnak - mint egyfajta gyepü - ma nincs iszlám probléma.
Kár...

A Földközi-Tenger valóban "Mare Nostrum" csak épp kéne birtokolni hozzá a medence minden szélét, különben nem ér semmit.

gigabursch 2023.10.31. 17:48:29

@MEDVE1978:
Aki olvasta Gravestől az Én Claudiust, ill. Claudius az Istent, az mindezt megkapja regényes és könnyen emészthető formában, egyben megismerve a kör intrikáit is.
Dettó a Vitéz Belizár című regény esetében.

Az eredményes hadi vezetőket a politika mindig kicsinálta.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.10.31. 18:58:44

@gigabursch: a Graves-könyvet is bírták cenzúrázni 45 után. A zöld selyemborítású háború előtti atheneumos kiadás a jó.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.11.02. 12:17:57

@gigabursch: pedig így van. Zilahy Lajos 1974 után kiadott könyvei is tele vannak húzásokkal, pl. amikor a lengyel menekült olyat állít az egyik novellában, hogy "Oroszország" foglalta el a szülőfaluját.
De az Esőisten...-nek is az Athaneum változata a teljes.

gigabursch 2023.11.02. 12:45:12

@Deak Tamas:
Elhiszem.
Makkaiból pl a fényes borítójúak ordítóan cenzúrázottak, szemben a kolozsvári kiadásokkal.

Az Esőisten...-en meg mi a bánatos ...-t tudták vágni?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.11.02. 12:50:35

@gigabursch: általában a vallásos, kereszténybarát vagy hasonló részek ugrottak ki saját tapasztalatom szerint.
De a Félelem bére magyar kiadásából is húztak, ott a dinamtiero Bimba gyilkolta meg sokkal brutálisabban a papot és gyalázta szét a templomot, no nem azért mert nem értettek volna egyet, hanem a dolog hasonlított sok spanyolos (Münnich, Gerő, Rajk) viselt dolgaihoz.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása