magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Köles

Miután kezdtek problémák lenni alig 3-éves telefonommal, újat kellett beszerezni.

Nem követem teljesen a telefonok fejlődését, így most szembesültem 2 technológia és 1 politikai fejleménnyel.

A 2 technológiai:

  • az új telefonokra nem tesznek fejhallgató-bemenetet: szerintem hülyeség, bár bevallom, én a telefonomhoz 3 év alatt összesen 1-szer csatlakoztattam fejhallgatót kábellel, de valahogy mégis zavar a lehetőség hiánya,
  • az új telefonokat hatamas belső memóriával készítik, s "emiatt" nincs lehetőség memóriakártya hozzáadására: szerintem ez is hülyeség, jobb a memóriakártya, mert átvihető más készülékbe is.

A politikai oldal viszont megdöbbentő. Ma már a 10 legnagyobb gyártó közül 5 kínai, 2 koreai, 2 amerikai, 1 európai (s úgy, hogy az egyik amerikai, a Motorola, is kínai tulajdon). Örvendetes hír ez.

Itt Bulgáriában a helyzet még drasztikusabb. Mivel nem akartam venni normál boltban telefont pénzért, hanem akciós telefonszerződés keretein belül akartam hozzájutni, eleve nem is volt nagy gondolkodás: a 12 gyártó közül 7 kínai, 2 koreai, 2 amerikai, 1 európai.

Mivel eleve kizárható volt az egyetlen igazi amerikai cég, az Apple (nem tetszik az iOs rendszer) és az európai is (a Nokia ma már nem gyárt csúcskategóriát, a legdrágább Nokia se felel meg annak, amit elvárok), így a kérdés rendkívül egyszerű: Kína vagy Korea.

Végülis a kérdés tovább egyszerűsödött: a nekem szükséges összes funkció 2 márka esetében van meg, ez a Samsung és a Xiaomi. A még esélyes Huawei kiesett a saját operációs rendszere miatt, melyet nincs kedvem megtanulni.

Nekem a telefon létfontosságú eszköz, a legkevesebbet telefonálásra használom. Így az egyes funkciók megléte a lényeg.

Nyilván megnéztem független elemzéseket. S azt találtam, hogy a nagy amerikai elemzők szerint is az egyetlen probléma a Xiaomival, hogy "a kínai kommunista titkosszolgálatok adatokat gyűjtenek titokban", egyébként meg minden szuper, sőt a fényképezőgép része jobb, mint a Samsung a Leica objektív miatt, szóval minden jó, csak olcsóbb, mint a Samsung, így a Köles márkát választottam (kínaiul xiaomi = köles).

Eddig egyetlen problémát tapasztaltam vele: kábeles csatlakoztatáskor minden egyes alkalommal engedélyezni kell az adatáramlást, eddig nem tudtam rájönni hogyan lehet ezt állandóra állítani. S a saját drájver telepítése nélkül is megy az adat, bár így néha megszakad hosszú átvitel alatt: amikor áttettem a kb. 200 GB hangköskönyvtáram aktuális részét, párszor megszakadt. Azóta azonban telepítettem a 2 saját drájvert is, hogy ne szakadjon meg ezentúl.

Az viszont döbbenetes, hogy kevesebb mint fél óra alatt fel lehet tölteni 100 %-ra az akkumulátorát, majd bírja 2 napig. Az előző telefon fél napig bírta az utóbbi időben.

Ráadásul még el is tudtam adni a régi telefont jó áron.

Címkék: közélet
46 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr7018277597

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sztbeni 2023.12.16. 07:38:04

Jól választottál, a Xiaomi 13T remek telefon, ha most akarnék telót venni nagy eséllyel én is ezt venném (iOS nálam is kizárva). Jövőre lehet veszek egy Xiaomi 14 Prot, amennyiben a tesztek szerint is jó lett. A memóriakártya hiányát ne sajnáld, biztonságosabb és gyorsabb a belső tárhely. Én is memóriakártya párti voltam anno, egészen addig amíg egyszer meg nem pusztult a pár hónapja drágán vett Samsung micro SD-m, és elveszett minden adatom. Utána a fontosabb dolgokat akkor is a belső tárhelyen tároltam ha lehetett a telóba kártyát tenni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.12.16. 08:03:41

@Sztbeni:

Nekem eleve van külső táram meg felhőm is, szóval igazi adatvesztés nem igazán lehet.

De most a telefon belső tárát már meg is szoktam, a fél TB nem adhat okot panaszra.

Sztbeni 2023.12.16. 09:11:22

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ja, azóta én is mindenről csinálok biztonsági mentést felhőbe. Jó nagy hülyeség volt tőlem hogy akkor még nem így tettem

alöksz róz 2023.12.16. 10:58:11

"minden egyes alkalommal engedélyezni kell az adatáramlást, eddig nem tudtam rájönni hogyan lehet ezt állandóra állítani" - szerintem sehogy.

"Az viszont döbbenetes, hogy kevesebb mint fél óra alatt fel lehet tölteni 100 %-ra az akkumulátorát, majd bírja 2 napig." - lehet érdemes lenne kisebb teljesítményű töltőt használni amikor nem sürgős a töltés.
nálam egy fél év után már észrevehetően romlott az aksi teljesítménye, de már késő bánat :-)

jónévez 2023.12.16. 17:08:44

@alöksz róz:
"lehet érdemes lenne kisebb teljesítményű töltőt használni amikor nem sürgős a töltés."

Ez is megoldás, csak fölösleges. A telefont nem "töltő"- höz, hanem tápegységhez csatlakoztatjuk. A töltőáramkör a telefonban van.
Persze, ha másik, nem a telefon gyártója által elfogadott, gyorstöltéshez alkalmazhatót dugunk bele, akkor tényleg a normál töltést választja.
Azonban ha megkeressük a telefon menüjében a "gyorstöltés kikapcsolása" dolgot, akkor nem kell ehhez másik tápegységet beszerezni.

Ezt az opciót én sem azonnal találtam meg, azonban a beállításoban a keresővel meglett.

GyMasa 2023.12.16. 17:08:46

Az iPhone-t én sem szeretem.
Igaz, a Samsungot sem.
Kínait meg nem vennék.
Talán a SONY az, amit még vennék. De, ez most nem aktuális. Talán majd jövőre kell vennem újat.

GyMasa 2023.12.16. 17:10:06

@jónévez:
Az én A50-em 4 éves, de az akkuja még mindig kibír egy napot.
Pedig amikor csak lehetett gyorstöltöttem.

jónévez 2023.12.16. 17:11:31

@alöksz róz:
(És igen: a gyorstöltést valóban csak akkor érdemes használni, amikor arra szükség is van. Az akkuk nem díjazzák, ha mindig gyorsan töltik őket)

jónévez 2023.12.16. 17:17:58

@GyMasa:
Na kérlek, az enyém meg hároméves, és ugyancsak A50. Igen, kibír egy napot, de ez jó duma. Ha GPS-elek (iGo), akkor pár óra. Ha csak telefonálok, akkor több egy napnál. Ha nonstop internet, akkor ugyancsak pár óra. (De sokkal több, mint GPS-el)
Mindenesetre: ezek az akkuk bírják a gyorstöltést, de tovább kibírják normál töltésekkel.

_Neville 2023.12.16. 17:45:33

" A politikai oldal viszont megdöbbentő. Ma már a 10 legnagyobb gyártó közül 5 kínai, 2 koreai, 2 amerikai, 1 európai (s úgy, hogy az egyik amerikai, a Motorola, is kínai tulajdon). Örvendetes hír ez"
Hát az európai embereknek nem annyira. Egy újabb terület, amit korábban jelentős részben Európa dominált, és elvesztett.

GyMasa 2023.12.16. 17:47:14

@jónévez:
Igen, a GPS MINDEN telefonon eszi az akkut...
Egyszerűen ez a technológia következménye...
AZ enyém sem bír egy napot, ha túl sok szabadidőm van és játsszom rajta.
SZóval, csak annyit akartam mondani, hogy csak azért, hogy kíméljük az akkut, felesleges lassú töltést használni.
Mondjuk alapvetően nem vagyok a telefonnal elégedett, de az akkuidő pont nem olyan probléma, ami felnt van a listámon.
Ráadásul, valami 12000 HUF egy akkucsere benne.

alöksz róz 2023.12.16. 18:08:54

@jónévez: akkor tápegység.
tökmindegy, töltőnek hívjuk és mindenki tudja, miről van szó :-)

a xiaomiba nincs olyan, hogy gyorstöltés kikapcsolása

alöksz róz 2023.12.16. 18:17:48

@GyMasa: az csak "mihezképest" gyorstöltés, csak 15 wattos töltést tud :-)
az újabbak meg 67 (az enyém is), a 13t pro 120 wattot...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.12.16. 19:00:58

@_Neville:

S pont ezért jó hír.

Ki akarna egy sikeres liberális Európát?

_Neville 2023.12.16. 20:00:21

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Liberálist nem, de egy sikeres Európa a mi érdekünk is, mert ha gazdaságilag lecsúszik a kontinens, nekünk is szarabb lesz.

2023.12.16. 23:26:47

"az új telefonokra nem tesznek fejhallgató-bemenetet: szerintem hülyeség, bár bevallom, én a telefonomhoz 3 év alatt összesen 1-szer csatlakoztattam fejhallgatót kábellel, de valahogy mégis zavar a lehetőség hiánya"
Ezek a telefonok ugy tudom "usb type-c to 3.5 mm headphone jack adapter" -rel jonnek. Ha nem, par 100 forintert konnyen beszerezhetoek. Raadasul meg is eri jobb minosegu vezetekes fejhallgatot csatlakoztatni ezekre a telefonokra, mert beepitett nagy felbontasu (High Res - 32bit/384 Khz) analog to digital converterrel rendelkeznek, igy az utobbi evekben elterjedt veszteseg mentes zenei formatumok (24/192 flac) elvezhetoek rajta. En par honapja kezdtem lecserelni az mp3-as zenegyujtemenyemet flac-re. Eg es fold a kulonbseg a ket formatum kozott! El sem tudom kepzelni, hogy kepes valaki mp3-at hallgatni a mai vilagban, raadasul Bluetooth fejhallgatoval. :)
---
"az új telefonokat hatamas belső memóriával készítik, s "emiatt" nincs lehetőség memóriakártya hozzáadására: szerintem ez is hülyeség, jobb a memóriakártya, mert átvihető más készülékbe is."
Van lehetoseg kulso memoria kartya csatlakozasara, neve "USB Type-C Phone Flash Drive". Masik lehetoseg az USB Type-C OTG adapter.

alöksz róz 2023.12.17. 00:47:06

@Sztálin orgnistája: "En par honapja kezdtem lecserelni az mp3-as zenegyujtemenyemet flac-re. Eg es fold a kulonbseg a ket formatum kozott! El sem tudom kepzelni, hogy kepes valaki mp3-at hallgatni a mai vilagban, raadasul Bluetooth fejhallgatoval." - nem a formátumok között van ekkora különbség.
hanem eleve olyan szar minőségben volt meg.

kipróbáltam, "vakteszteltem". cd-ről (nem nagyfelbontású zene, tény, de kiváló minőségű felvételek, charlie aranyalbum) másoltam fel a gépre különböző formátumokban wav, flac, mp3, meg töltöttem is le ugyanazt flac-ben.
messze a legszarabb volt a letöltött flac. (azt tippeltem az mp3-nak.)
a rippelt wav és mp3 között lehetett hallani a különbséget, de könnyebb volt megállapítani, ha előbb a wav szólt. a flac és az mp3 között én nem hallottam semmit. pedig jó hifim van.

alöksz róz 2023.12.17. 01:01:15

@alöksz róz: annak idején nagyfelbontású tömörítetlen felvételeket is töltöttem le demo oldalakról, csak hát azokból kevés van és eleve úgy veszik fel.

tényleg nagyok jók voltak (még a szaxofon billentyűjének mozgása is hallatszott), csak kb 500 mega volt egy zene :-)

Wildhunt 2023.12.17. 08:41:10

@alöksz róz: szerintem a kolléga (mint mindenki) 128 kilobites MP3-at használt. Te meg 320-ast.

vasútihíd 2023.12.17. 16:50:26

@Sztálin orgnistája: @alöksz róz: nekünk kisembereknek az audiofil formátumelemzés olyan mint a borértékelők sznobságai mint amikor olyasmiket írnak mondjuk hogy tearózsa és narancsvirág aromájú aszalt fügére hajazó ízjegyekkel rendelkező borkülönlegesség.
elitista-liberális kisemberlenéző hozzáállás.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.12.17. 17:02:16

@vasútihíd:

Valójában csak klasszikus zene esetében van érezhető minőségeltérés. De manapság ott se nagyon. Egy magas mp3 és egy flac között nehéz különbséget érezni.

vasútihíd 2023.12.17. 17:15:39

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: az igazi elitista audiofilok aranydróton aranycsatlakozóval hallgatják a csakis analóg zenét :)

jónévez 2023.12.17. 22:13:15

"A politikai oldal viszont megdöbbentő. Ma már a 10 legnagyobb gyártó közül 5 kínai, 2 koreai, 2 amerikai, 1 európai (s úgy, hogy az egyik amerikai, a Motorola, is kínai tulajdon). Örvendetes hír ez."

Ezt csak te látod politikának, valójában nem az. És egyáltalan nem örvendetes hír nekünk.
Az volna örvendetes hír, ha valahol itt európában gyártanák a többet.
Politikai nyilatkozatot, és liberálist te tettél. Olyan dolgot vásároltal meg, ami nem is teljesíti (két szempontot fel is tüntettél) az elvárásaid, és még meg is magyarazod utólag, hogy nem is szükséges végül. Liberális kerskedők álmaként cselekedsz. ;)

MEDVE1978 2023.12.17. 22:22:23

Nekem is Xiamoi-m van, céges telefon. Egész jó, a töltése egyelőre (fél éves) tényleg világbajnok, nagyon gyorsan tölti fel az akkut. Egyébiránt sem fagyott vagy gyengélkedett még eddig, bár még fiatal. Sajnos az okostelefonokat érintően rendkívül szkeptikus vagyok.

Az első okostelefonom egy Sony Xperia Active volt, összehasonlítva a korszak telefonjaival szinte tökéletes darab volt: jó minőségű, ütésálló, jó kamerával stb. Onnantól kezdve már csak lefele ment: volt Doogeem, Huawei-em kettó is, Ulefone-om is. A Huawei-ek igazából eldobható fos minőségűek voltak, gyorsan elromlottak, az egyiket vízbe ejtettem, azonnal kinyiffant, a másik tovább húzta gyakori szoftverhibával, lefagyással. A Doogee három évig húzta rengeteg hibával, vagy háromszor volt szervízben. Az eddigi legalja az Ulefone volt, ami érzékelőhibás volt (a képernyő érintkezője elvileg ki kellene kapcsoljon, amikor a füledhez érinted, ez nem kapcsolt ki és folyamatosan össze-vissza nyomtam a fülemmel a billentyűzetet), de egyébként is lefagyogatott.

A tanulság az, hogy a gyártók néha találnak "jó egyensúlyokat", amik kiváló termékekhez vezetnek. Ilyen volt a Sony Active is, ha tehettem volna, három évvel a beszerzés után ugyanolyanra cseréltem volna - természetesen már nem gyártották. Az ilyen túl jól sikerült termékeket persze gyorsan kivezetik, senki sem akar már Nokia 3310-eshez hasonlóan időtálló készüléket gyártani, 2 évre tervezik a telefonokat legfeljebb.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.12.18. 08:36:30

@jónévez:

A Samsungban sincs memóriakártya és fejhallgatócsatlakozó.

Vehettem volna Samsung S23-at, tök ugyanaz lett volna, csak 30 %-kal drágábban.

alöksz róz 2023.12.18. 11:14:19

@Sztálin orgnistája: wav.

"Lehet, hogy annak idejen keves nagyfelbontasu (24/44, 24/96 vagy 24/192) felvetelt lehetett letolteni, de ma mar ezrevel talalhatok ilyen zenei albumok, valogatasok. Legtobbje rendkivul jo minosegu: sokat peldaul hagyomanyos bakelit (analog) lemezrol, professzionalis felszerelessel digitalizalnak." - csak épp ezek nyomában sincsenek (hifibe kötelező mindig nagy különbséget érzékeltető kifejezést használni :D) az eleve így rögzített zenékhez...
általában egy jó minőségű cd szintje kb., minimálisan jobb. kipróbáltam, letöltöttem még fizetős oldalakról is és a tidal master qualityt is teszteltem, 1-2 évig voltam előfizető. sok olyan remastered nagyfelbontású zene volt ami jóval rosszabb volt, mint a referencia cd-m. magyarán egyszerű vakítás :-)

de nyilván az a probléma, hogy a fülemnek hiszek, nem a kiterjesztésnek :-)

GyMasa 2023.12.18. 11:14:25

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Főleg, hogy mégha a technika olyan is lenne, akkor is az emberek 99+%-a meg sem hallja a különbséget.
És, ez a képesség a kor előrehaladtával még romlik is.

alöksz róz 2023.12.18. 11:15:34

@Sztálin orgnistája: nem a 96 kilobites mp3-hoz kell hasonlítgatni.

GyMasa 2023.12.18. 11:15:39

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Pl. én 18 évesen még hallottam a TV sorkimenő tekerecsének a sípolását.
A TV szerelő meg nem értette, miről beszélek. Pedig, az olyan 15kHz. Bőven a hallható tartományban.

GyMasa 2023.12.18. 11:16:25

@vasútihíd:
Jaja, és elvből nem fizetnek 4-5 milliónál kevesebbet az erősítőikért...

alöksz róz 2023.12.18. 11:17:52

@vasútihíd: dehogy arany, az köztudott, hogy rosszabb vezető, mint a réz. ezüst kell :D

"nekünk kisembereknek az audiofil formátumelemzés olyan mint a borértékelők sznobságai" - pedig épp azt magyarázom, hogy túl van spilázva

alöksz róz 2023.12.18. 11:27:29

@Sztálin orgnistája: "PS: aki nem tud kulonbseget tenni 24/96 flac es 320kbit/s mp3 kozott, annak szerintem a hallasaval van baj. :)" - a cd-ről nem lehet 24/96-ba rippelni :-)

összehasonlítani meg csak akkor lehet, ha mind ugyanarról a forrásról van.

alöksz róz 2023.12.18. 11:33:36

@Sztálin orgnistája: "Par evvel kesobb megjelentek a DTS-HD Master Audio zenek, amik meg jobb minoseguek" - és min hallgattad, fülesen? :-)))

alöksz róz 2023.12.18. 11:52:08

@GyMasa: sokan meg csak azért hallják, mert szeretnék hallani :-)

IdomitottFoka 2023.12.18. 13:47:29

@MEDVE1978: meh. "Onnantól kezdve már csak lefele ment: volt Doogeem, Huawei-em kettó is, Ulefone" Olcsó hús. Ez ilyen. Van egy Samsung Galaxy A9-em 5 éve. Egyszerse volt szervízben. Azelőtt Nokia Lumia volt, hasonló időtartamig, az aksi már döglődött, de a microsoft selejtezte le végül. Ha a középszert se nem vagy hajlandó megfizetni, mindennel csak a szívás lesz.

A vízállóság meg külön fícsör, ha nem kifejezetten olyan, akkor persze h tönkremegy tőle...

"a kínai kommunista titkosszolgálatok adatokat gyűjtenek titokban"
Igazából mindegy, ha egyszer mindent feltolsz egy felhőbe.

Amúgy nem rossz a Xiaomi, volt az is a családban pár évig, de az aksi túlmelegedése eldeformálta a case-t és az érintkezés is labilis lett, az aksicsere sem segített. Btw az akkumulátor csere egy telefon árának töredékébe kerül, az elhasználódásuk meg törvényszerű. Ha egyebek miatt kell szervízbe járni vele, az szopó, de egy aksi csere pár évente kb olyan mint a gumicsere, ha simára koptattad, akkor muszáj...

alöksz róz 2023.12.18. 23:54:18

@Sztálin orgnistája: "Mi volt az a kifejezes, ami sertette az erzekenysegedet?" - semmi.
bár olyanról még sose hallottam, hogy két hifista ne tudott volna BÁRMIN összeveszni, de semmi nem sértette. egyszerűen így van. így "kell" mindent kifejezni a hifistának, pl ég és föld, vagy amit én magam írtam, hogy nyomában sincs...
(a digitalizálnak amúgy sem különbséget jelentő kifejezés, ha esetleg nem tudnád.)

"Gondolom, hogy ha olyan jo a hallasod, akkor peldaul meg tudod fulre kulonboztetni a 256 kbit/s-os mp3-at a 320 kb/s-os mp3-tol" - ha azonos forrásból származik, akkor mondjuk kb milliós rendszerig nem igazán lehet megkülönböztetni, akármilyen jó hallása van az embernek...

"ha igen, az az 64 kbit/s kulonbseget tudsz erzekelni, de tobb, mint 1000 kbit/s-ot nem (ennyi a kulonbseg az Audio CD es a 320-as mp3 bitrataja kozott), akkor valami ott nagyon sa'ntit. :)" - tényleg sántít valami, mégpedig a szövegértésed.

"Hol irtam ilyet?" - én írtam arról. azon teszteltem a formátumokat.

alöksz róz 2023.12.18. 23:55:44

@alöksz róz: "mondjuk kb milliós rendszerig nem igazán lehet megkülönböztetni, akármilyen jó hallása van az embernek..." - illetve még pontosabban: azt senki nem hallja, akármilyen rendszere van. max hallani szeretné :-)

alöksz róz 2023.12.19. 00:03:22

@Sztálin orgnistája: mindegy, ott a lényeg, hogy a forrásának a minősége sokkal többet számít, mint a formátuma.

alöksz róz 2023.12.19. 01:14:16

@Sztálin orgnistája: ja és még annyit hozzátennék, hogy nem állt szándékomban a fülest "degradálni".(se bárki anyagi lehetőségeire utalni, pláne leszólni.) már eleve egy füles töredék árból kiváló és komoly igényeket kielégítő hangot tud.

csak épp sztereóban hallgatni a sokcsatornás dts hd ma-t hülyeség :-)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.12.19. 10:29:24

A kábeles füles pedig fontos, az az FM rádió antennája.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása