magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Ballib ünnepi ciklus

A rendes évi magyar ballib karácsonyi-újévi ünnepi ciklus egyik fontos napja Krisnás Melldöngetés Nap.

Ilyenkor a krisnás szekta egynapos PR-akciót tart: összecsődít párszáz embert, akiknek ételt ad, hatalmas reklámkampánnyal. Mélyen keresztényellenes akció, persze a krisnás szekta eleve nyíltan keresztényellenes, szóval végülis ez nem róható fel nekik.

Egyébként a hinduizmus - melyből származik a krisnizmus - se támogatja egyértelműen a krisnás vallást, kb. olyan a fősodrú hozzáállás, mint ami egy hívő katolikusnak valamely újprotestáns felekezethez: azaz teljes elítélés nincs ugyan, de van egyfajta bizarr idegenkedés. A hívő hinduk fő kritikája a krisnások ellen az szokott lenni, hogy a krisnás vallás egy zárt szekta, totalitárius vonásokkal, mely a hinduizmust leredukálja egyetlen hagyománnyá, ráadásul azt is erősen leegyszerűsítve adja elő.

De most a vallási oldal mindegy is.

Maga az akciózás gyomorforgató. Aki adományoz őszintén, az biztosan nem így teszi. Az adományozás sose lehet az adományozó reklámozása.

A ballib médiák annyira oda vannak az egésztől, hogy időnként képesek olyan mondatokat is leírni, hogy "Magyarországon a leggazdagabb magyaroknak két hónapra jut annyi, mint a legszegényebbeknek egész évre", át se gondolva, ez a mondat mit jelent. Mert ennek jelentése: a leggazdagabbak és a legszegényebbek között az eltérés 1:6 arányú.

Na most, ha igaz ez az 1:6, akkor Magyarország a világ egyik legegyenlőbb országa! S igaz is az adat, csakhát ez éppenséggel egy jó adat, teljesen abszurd negatív éllel említeni.

A világ 90 %-án ez a szám sokkal nagyobb. Afrikában az átlag 1:30, Ázsiában, Latin-Amerikában 1:20. De még Észak-Amerikában és Nyugat-Európában is 1:8.

S egyébként tényleg: az ENSZ-adatok szerint Magyarország valóban benne van a felső 10 %-ban. Az ENSZ adatai szerint Magyarország 1:5,5, ami egyébként Európában csak Skandináviára és a közép-európai régióra jellemző. (Az ENSZ adatai szerint a világ legegyenlőbb országa Japán, ott 1:4,5.)

56 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr9818287869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gery1987 2024.01.03. 12:46:40

"S egyébként tényleg: az ENSZ-adatok szerint Magyarország valóban benne van a felső 10 %-ban. Az ENSZ adatai szerint Magyarország 1:5,5, ami egyébként Európában csak Skandináviára és a közép-európai régióra jellemző. (Az ENSZ adatai szerint a világ legegyenlőbb országa Japán, ott 1:4,5.)"

S az arányosítás alapja?
Az átlag havi nettó jövedelem?
Személyenként vagy háztartásonként.
Nem mindegy mi 1.6!

Gery1987 2024.01.03. 12:49:24

"A hívő hinduk fő kritikája a krisnások ellen az szokott lenni, hogy a krisnás vallás egy zárt szekta"

Mintha ők nem lennének azok...
Meg ugye ott az embertelen kasztrendszere.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.03. 12:53:30

@Gery1987:

Alsó és felső 10 % eltérése, ez a fő adat. Személyenként. S jövedelem, nem vagyon.

Egyébként nem Mo. érdeme, a teljes közeli régió ilyen: Lengyelo., Cseho., Szlovákia, Szlovénia, Horváto. is. Románia és Szerbia már rosszabb adat, Ukrajna meg sokkal rosszabb.

BG az olyan 1:8 körüli.

Alapvetően az ok a kommunizmus hatása, meg az, hogy a kommunizmus után se lettek kirívó ellentétek, amik pl. lettek Oroszországban. Ott 1:12 körül van az arány.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.03. 12:56:20

@Gery1987:

A hinduizmus minden csak nem zárt.

Számtalan irányzat van, mind elismeri egymést. S nincs hierarchikus szervezet sehol.

Annuyira nyitottak, hogy simán elismernek más vallásokat is.

A kasztrendszer egész más kérdés.

_Neville 2024.01.03. 12:57:18

A krisnások a hinduk jehovistái? :)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.03. 13:05:37

@_Neville:

Talán jó definíció.

De hozzá kell tenni: a hiduizmus maximálisan nyitott, azaz semmilyen vallásra nem mondják, hpgy az hamis.

Inkább idegenkedés van.

Hinduktól hallottam: abszurd, hogy nem-hinduk beöltöznek hindunak, minek ez nekik, nincs saját vallásuk?

Gery1987 2024.01.03. 15:05:30

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Na és lehetsz e hindu? be lehet e térni?
Pláne a kasztrendszer miatt. Abba kívülálló hogy kerül be?
Úgy rémlik sehogy.

Gery1987 2024.01.03. 15:14:51

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Tehát az alsó 10% átlagjövedelme és a felső 10% átlagjövedelme közötti különbség az 1:6, értem.

Egyébként ez szubjektív megint. Olyan "afrikában meg éheznek..." dolog.
Nem lehet objektíven azt mondani hogy "nincs itt semmi gond, ne panaszkodjál...hisz kicsik a különbségek"
Mihez képest? Ahhoz képest hogy meg tudsz e élni?

Pl ha a legalsó rétegben valaki keres havi 100.000-et akkor nem fogja boldogítani hogy a felső rétegben meg átlag havi 600.000 keresnek "csak".

(állítólag a havi 750 már felső 3%, ezért írtam most 600-at...)

Mert havi 100-ból továbbra se lehet megélni, pont le fogja szarni hogy csak 1:6 az arány:)
Azt fogja látni hogy ők megélnek, ő meg nem.

Viszont az a dán meg aki legalul keres 800.000-et, őt meg ezért nem fogja bántani hogy a felül lévő meg havi majd 5 millát keres.
Ott már lehet mondani hogy igen ez jó arány és élhető.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.03. 15:16:03

@Gery1987:

Nem lehet betérni. Olyan, mint a judaizmus. Azaz csak nagyon kvételes esetben lehet beleszületés nélkül bekerülni.

Eleve a hinduizmus ezt nem támogatja, mert feleslegesnek tekinti. De kivételek akadnak azért. Mint a zsidóknál: komoly okpt kell felhozni, hgy zsidó lehess, az nem elég, hogy tetszik neked.

A kaszton kívüliek is lehetnek hinduk, amennyiben beleszülettek. A dalitok 90 %-a hindu.

Egy idegen nyilván csak kaszton kívüli8 lehet, a kasztba bele kell születni, nincs mozgás.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.03. 15:24:50

@Gery1987:

Nyilván ez nem minden, de ez mégis egy fontos tényező. Egy a sok közül.

Azok a társadalmak, ahol az arányszám magas, ott mindig hatalmas bajok vannak. Egyes latin-amerikai és a legtöbb fekete-afrikai országban.

A magas arányszám mindig egy csomó más bajt is jelez: rossz oktatás, rossz egészségügy, hatalmas bűnözés.

Én kisgyerekként 3 évet éltem ilyen helyen, Peruban, ott olyan 1:30 az arány, ami jobb az afrikainál, de így is hatalmas. Az eredmény: ha nem vagy szegény, be vagy zárva gettóba, ahonnan ja kimész, bajod eshet. S nem csak ha a felső gazdag réteg része, hanem a középosztálybeli is. Lásd, mi az elején olyan házban éltünk, ahol gépfegyveres portás volt, s alapből lőtt, ha valaki idegen csak úgy megpróbált bemenni.

Gery1987 2024.01.03. 15:28:18

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Na, ezért is nevetséges a hinduk krisna kritikája:)

Gery1987 2024.01.03. 15:33:59

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ahogy jön fel a harmadik világ gazdaságilag és tör előre megint a neolib vadkapitalizmus, az államszocialista tábor fenyegető alternatívájának bukása miatt.....nyugaton is egyre nagyobbak lesznek megint a különbségek.
Egyre drágább az élet, a lakhatás, a közlekedés az élelmiszer...
Minél nehezebben élsz, annál kiszolgáltatottabb vagy a munka világában is.
Ez egy ördögi kör.
És ez a tőkének nagyon jó.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.03. 15:38:51

@Gery1987:

Ők azt mondják, nem kötelező hindunak lenni, van más út is. Pl. a hindu alapú hagyományon belül is akár: lásd, a buddhizmusba be lehet térni, sőt ők térítenek. Ahogy dzsain is lehetsz, bár az jóval kisebb vallás, 5-6 milllió ember az egész világon, mgí a budhizmus hatalmas, fél milliárd ember.

A zsidók is hasonlót mondanak: eljuthatsz Istenhez másképp is, nem szükséges zsidóvá válni. Betartod Noé 7 tv-ét, ez mindenkire kötelező, s onnantól bármely vallás oké. A végidőkben - mármint a zsidó tanítás szerint - úgyis mindenki zsidó lesz.

ez a nevem senki 2024.01.03. 15:39:25

szeren
csére a jappánok nemhin duk

Gery1987 2024.01.03. 15:54:51

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ha a végén úgy is mindenki zsidó lesz akkor miért legyen bárki most az, annak minden hátrányával?:)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.03. 15:56:50

@Gery1987:

Alapvetően modellfüggő.

Ahol a hagyomány eleve az egyenlőság, pl. vallási ok miatt, lásd Japán, Korea, ott sose lesz hatalmas arányszám.

Plusz Skandináviában, ahol a társadalom rossz szemmel nézi a kirívó gazdagságot.

A legrosszabb ott, ahol gyarmati modell van, s egy szűk elit kiszolgálja a fejlett nyugatot, cserébe vígan éldegél.

Angolában vannak ilyen hihetetlen dolgok. Az egyik utcában locsolják a füvet és van szemétszállítás, az emberek normális euróai szintű lkakásokban élnek, a következő utcában meg sár van, kosz, s dobozokban élő családok. Nagy bűnözás csak azért nincs, mert jól fizetett a rendőrség, s a rendőrök is a tiszta utcában élnek.

De nem csak Angola, Fekete-Afrika 80+ %-a ilyen.

Könnyebb azokat az afrikai országokat felsorolni, ahol nem ilyen az élet. Pl. Gabon, Botswana az már kelet-európai szint majdnem, ami Afrikában a csillagos ég kategóriája. Dál-Afrika is kb. itt van. Sokat fejlődőtt Ruanda és a Zöld-foki-szk., azok ma már olyan alsó kelet-európai szint kb. Ukrajna. S persze van 2nyugati szintű ország is, Mauritikus és a Seychelle-szk., azok olyan spanyol szint, d eezek kis országok, speciális helyzetben.

Minden márs a szar, a nagyon szar, s az elviselhetetéen szar kategóriája.

Nyilván most nem számolva a de facto európai gyarmatokat, lásd Mayotte és társai, azok nyilván hatalmas pénzeket kapnak az anyaországból.

vasútihíd 2024.01.03. 15:59:03

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: van korelláció egy társadalom egyenlőségaránya és a természetes jóhoz való közelsége között? a felvilágosodás-liberalizmus előtti időkről van adat hogy milyenek voltak akkoriban ezek?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.03. 16:01:40

@Gery1987:

Ez a tanítás. A végítéletkor kipusztul az emberek nagy része - köztük a zsidók kétharmada is, mert nem voltak jó zsidók -, s "maradék" marad, amihez immár minden nép csatlakozik, mármint az arra érdemesek, hiszen a többség nem lesz erre érdemes. De immár megszűnik Isten csak a zsidóké lenni, azaz tulajdonképpen elvész a zsidóság jelentősége, vagy úgy is mondható: mindenki az lesz.

vasútihíd 2024.01.03. 16:03:19

ui grat hogy megint van napi kétszeri poszt ez gondolom újévi fogadalom :-)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.03. 16:04:42

@vasútihíd:

Nyilván sokkal nagyobb az egyenlőtlenség a modernitás beköszönte óta. Ez a kapitalizmus eredménye ugyanis. Egy feudális úr se volt képes akkor olyan profitt realizáni, mint egy modern tőkés, plusz nem létezett rendszeren kívüli ember.

vasútihíd 2024.01.03. 16:09:44

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: azért érdekes lenne hasonló számszerű egyenlőtlenségadat a mondernizmus előtti társadalmakról már amennyire értelmezhető az

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.03. 16:21:50

@vasútihíd:

Nehéz ügy, kevés az adat. De egy agráralapú társadalomban képtelenség a nagy eltérés. Fernand Braudelnek vannak ilyen művei.

Pl. olyan különbségek voltak Franciaországban, hogy az alsó réteg korpás kenyeret evett, s a legolcsóbb bort itta erősen higítva, csak ünnepnapon más kaját, pl. csirkét, a felső meg vadhúst evett, marhahúst, fehér kenyeret, sok sajtot, sört és minőségi bort.

De már az ókori görögök is így voltak. Az átlag csak oljbgyót, árpakenyeret ,néha sajtot, néha csirkét, olcsó bort, s pl. a marhahús csak a korabeli milliomosok étke volt.

vasútihíd 2024.01.03. 16:27:21

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: hát igen a mai magyar kisember mérhetetlenül gazdag a modernitás előtti úgymond milliomosokhoz képest is.

vasútihíd 2024.01.03. 16:43:00

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: viszont sajnos pont az ipari forradalom is tette-teszi lehetővé az extrém egyenlőtlenségeket. érdekes gondolatkíserlet lehet milyen lett volna az ipari forradalom liberalizmus nélkül.

alöksz róz 2024.01.03. 19:37:43

@Gery1987: "Ha a végén úgy is mindenki zsidó lesz akkor miért legyen bárki most az, annak minden hátrányával?:)" - az előnyei sokkal nagyobbak

alöksz róz 2024.01.03. 19:49:37

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: az ételosztásról meg annyit, hogy a krisnások reklám nélkül osztják a kaját egész évben, ahova eljutnak az országban.
a vallásuk alapítója előírta, hogy a krisnástemplomok meg krisnástelepek körzetében nem lehet senki akinek nem jut étel.

az ilyen nagyobb ételosztásnak meg híre van, ennyi. felkapja a ballib média, mennyi éhező van.
neked meg szar látni, hogy sokkal többen állnak sorban mint a gyurcsányidejében...
és tényleg gyomorforgató, ha látod a kontrasztot, hogy a keresztény egyházak meg úgy vannak vele, hogy ott dögöljön meg minden rászoruló, ahol van...

erol 2024.01.03. 19:56:50

Az ételosztás mélyen keresztényellenes?
Miért mi a keresztény álláspont ebben a témában?

alöksz róz 2024.01.03. 19:57:28

@erol: hogy ott dögöljön meg minden rászoruló, ahol van

alöksz róz 2024.01.03. 19:58:05

@alöksz róz: de magától ám, senkitől nem kérhet hozzá segítséget

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.04. 09:47:12

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ezért szoktam mondani, hogy ezen a mi vidékükön az éhezés, eleve a gasztrokultúránkban jelen kévő ételek alapján az ötvenes évek mesetörikönyveinek folklórja.
Portugáliában létezik a carna do Alentejo, ez kagylós sültkrumplis brassói, illetve a caracóis, a vaja csiga. Na ahol ilyenek kerültek az asztalra, ott volt éhezés.
Egyébként elvileg régészeti úton pontosan meg lehet állapítani mit fogyasztottak rendszeresen. Nemrég előkerült viszonylag jó állapotban Dobó István, és meg is lehetett állapítani, hogy sem a veresborral (minő meglepetés, Eger) sem a veres húsokkal nem volt ellenséges viszonyban.
Én ezért sajnálom hogy a szlávok anno hamvasztottak és ezért is vagyok ellene az egésznek, hiszen így nem küldünk üzenetet a jövőnek. Mondjuk ebből a korból kevés dolog érdemes továbbüzenésre.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.04. 09:49:27

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: a latin gyarmatok (Franciaország szellemében nem latin ország) azért nagyságrendekkel kevesebb terroristát termelnek ki mint a germán gyarmatok.
Mondjuk, a latin gyarmatokon nagyságrendekkel több iskola is maradt.

www.rtp.pt/play/direto/rtpafrica

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.04. 09:59:05

@vasútihíd: azt tudjuk, hiszen az ipari forradalmat nyugodtan számíthatjuk 1698-tól a Savery gőzgéptől - az 1710-es években pedig már mindenfele bólongatnak a Newcomen-gőzgépek - a liberalizmus mai értelemben vett formája legalább száz évvel későbbi.
Nem(csak) a liberalizmus generálta az alaphelyzetet, hanem a bekerítésekkel meg egyebekkel hirtelen tulajdonnélkülivé vált tömeg.

alöksz róz 2024.01.04. 13:25:19

@Deak Tamas: találj ki inkább valami unalmas sztorit a fingorasso-öböl partjáról... ahol tengerillatú este lengedezett a helyi finedining vendéglőben, itt írta vitéz vukman bendő alezredes a visszaemlékezéseit (ismerős kadarkaillat édesítette a könytár száraz levegőjét), és egy öreg házaspár majdnem leszopott tiszteletből, amikor kiderült milyen okos magyar vagy
:D

Gery87 2024.01.04. 15:58:57

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Mauritikus és a Seychelle-szk., azok olyan spanyol szint, d eezek kis országok, speciális helyzetben."

Hát nem tudom, a statisztika egy dolog, Mauritiusról néztem nemrég egy utazós blogot és ott az elmondások, tapasztalatok szerint azét még fekete-afrikai állapotok vannak.

Gery87 2024.01.04. 16:00:33

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Akkor mi értelme szerintük zsidónak lenni ha:
1. a zsidók többsége megsemmisül úgy is.
2. a szint szinte megugorhatatlan.
3. nem zsidóként is üdvözülhetsz.

Gery87 2024.01.04. 16:01:51

@alöksz róz:

lehet örök bűnbak az ember:)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.04. 16:08:10

@Gery87:

Mert az a koncepció, hogy egyetlen helyes Isten-képzet van. S ezt a zsidók ismerik.

A rossz zsidók ezért nagyobb bűnösök más népeknél, mert ha Isten népnek tagja vétkez, az óriási bűn, míg ha idegen, az végülis kimagyarázható.

De mindig lesz "maradék". Hű zsidók. S hozzájuk fognak megtérni az idegenek is.

Ez most a zsidó tanítás, amit előadtam.

De a keresztény ráépül, a vita csak az, mi a zsidóság szerepe Krisztus eljövetele óta.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.04. 16:22:31

@Gery87:

Persze. A Seychelle-szk-i szegény ember az olyan, mint egy szegény román, aki gazdag ember egy zimbabweihez képest.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.04. 16:28:36

@Gery87:

A fél zsidó Biblia erről szól: milyen rosszak ezek a zsidók, már megint letértek a helyes útról, nem hallgatnak a bölcsekre se, mindent rosszul csinálnak. Nem is késik Isten bosszúja! Egyetlen remény, hogy mindig maradnak akik jó emberek, s miattuk Isten nem irt mégse ki mindenkit azonnal.

Van ilyen antiszemita toposz, hogy milyen borzasztó ez a Biblia, meg kiválasztott nép, borzasztó, miközben az egész egy maximálisan önkritikus szöveghalmaz.

Gelmerrrrr 2024.01.04. 17:13:23

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: bűnösök más népeknél, mert ha Isten népnek tagja vétkez, az óriási bűn, míg ha idegen, az végülis kimagyarázható.
-------------------
1. Bűn? Nem rakem ezt a hangot, dúrgerni kellene, ma már halandzsa.
2. Mert hangot is, ér nem van, stak er és ár.
3. Isten hangot is, libernyák jevevényhang.
4. Nem óriás, hanem erjeszjás.
5. Idegen laguján rakta volna: aljan, aljanda.
6. Nem vég, hanem anta, nem magyaráz, bullshit hang, hanem antoregyni.

7. Nem vagyem kretény, nem igen rakem az egészet, így a zsidó nekem kretény, de ősmagyar, germagyar, szkíta volném, így a zsidó egy Strohmann, stak ez fog szaranyt, pízt,a magyarnak ez untermenschlich, ergo a zsidónak nem van vétke, stak a magyarnak, de úgy már nem magyar.

Gery87 2024.01.04. 18:14:14

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Azt szokták mondani a zsidók istene gonosz isten..

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.05. 08:10:48

@Gery87:

Persze, ez egy ókori nézet felújítása.

Az első 3 század során az Egyház 2 frontos harcot folytatott ebben a kérdésben:
- a zsidókeresztények ellen, akik szerint a keresztények zsidók,
- a gnosztikus keresztények ellen, akik szerint van egy gonosz zsidó isten és egy másik jó keresztény isten.

A zsidókeresztények ellen az ügy gyorsan ment, az I. sz. végére eltűntek, azaz maradtak, de az Egyházon kívül. Egyes vélemények szerint aztán ezek a csoportok hatottak Mohamedre az iszlám megalkotásakor.

Ma megint erősek, az újprotestantizmusban. Lásd keresztény cionizmus, pl. Mo-on a Hitgyüli.

A gnosztikusok viszont hatalmas erőt képviseltek. Eleve segítette őket a korabeli filozófia is. Minden idők legnagyobb ókori nyugati egyházatyája - Ágoston - is eredetileg gnosztikus volt.

Szóval itt küzdelem volt az egyházi álláspontért, mely szerint nincs 2 isten, nincs gonosz zsidó erő, nincs rossz Ószövetség, egyetlen szövetség van.

Az persze vitás máig, hogy az új szövetség a régi helyett van-e vagy annak foytatása.

_Neville 2024.01.05. 18:35:56

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
"Az első 3 század során az Egyház 2 frontos harcot folytatott ebben a kérdésben:
- a zsidókeresztények ellen, akik szerint a keresztények zsidók,
- a gnosztikus keresztények ellen, akik szerint van egy gonosz zsidó isten és egy másik jó keresztény isten."

És mindkét eretnekség mai napig létezik különböző alakokban.

_Neville 2024.01.05. 18:44:14

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "gnosztikus keresztények ellen, akik szerint van egy gonosz zsidó isten és egy másik jó keresztény isten."
A 20. században Magyarországon Bulányi György szerzetes tolta ezt, a Hittani Kongregació (Ratzinger) fel is függesztette érte. Persze aztán úgy sikerült ezt előadni, hogy ez kommunista elnyomás miatt volt az áruló magyar püspöki kar miatt, holott nyílt eretnekségeket hirdetett, Ratzinger idején meg még nem tűrték a perintfalvizmust.

alöksz róz 2024.01.06. 00:54:44

@_Neville: az ember rendelkezik a képességgel hogy meg tudja mondani a különbséget a jó és rossz között, így valahogy csak fel kell oldani a nyilvánvaló ellentétet a keresztény hit a jóistenben meg és az isten ószövetségben leírt rossz, gonosz cselekedei között.

ha csak egy isten van, akkor az vagy nyilvánvalóan nem jó, vagy jó de akkor meg az ószövetség hazudik :+)

alöksz róz 2024.01.06. 00:56:58

@alöksz róz: már feltéve hogy az isten mindenható
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása