magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A szeretet istene

A progresszív hivatkozás mindig az, hogy Isten a szeretet istene.

S szeretet alatt az értendő, hogy mindenki tehet bármit, ezt Isten szerető mosollyal jutalmazza. Aki pedig azt merészeli mondani, vannak Istennek tetsző és nem tetsző dolgok, s utóbbiakat Isten egyáltalán nem szereti, az gyűlöletbeszédet mond.

Engem ez a kései szovjet tudományos ateista propagandára emlékeztet. A minap találtam rá a következő gyöngyszemre a 60-as évekből. Szovjet plakát, rajta Gagarin "elvtárs", aki a templomtornyok felett repülve megállapítja, hogy nincs Isten az égben.

Az elvtárs szó azért idézőjelben, mert a valóság nagyon más a hivatalos verzióhoz képest. Egyrészt Gagarin meg volt keresztelve, ami persze önmagában nem jelent semmit, hiszen kisgyerekként keresztelték meg, de ami fontosabb: mindkét lányát - jelenleg 60+ évesek - ő maga kereszteltette meg titokban. Meg hát eleve nem volt idióta, szóval olyat biztos nem gondolhatott komolyan, hogy nincs Isten, mert nem találkozott vele űrutazása során.

Ráaádásul amióta nincs szovjet rendszer, s immár lehet szabadon visszaemlékezni, megjelentek adatok arról, hogy Gagarin hívő volt. Miközben a kiképzett 6-os csapatban volt tényleges ateista is: German Tyitov, aki aztán a második szovjet űrhajós lett.

Maga az a tény, hogy Gagarin lett kiválasztva az első űrhajósnak már annak idején csodálkozást váltott ki a szovjet közvéleményben. Mert ez egy jelképes dolog, ilyenkor olyan embert szokás választani, aki mindenben jelképe a rendszernek. Míg Gagarin nem volt az, mert bár anyai nagyapja őskommunista volt, már 1917 előtt aktív kommunista aktivista volt, de az apai vonala nagyon nem-rendszerkonform: az űrhajós ugyan szegény családból származik apai ágon, azaz szociálisan rendben volt, de ez a XIII. században nemesi címet szerzett Gagarin-család elszegényedett ága.

Egyszerűen a szovjet űrprogram vezetője Szergej Koroljov akkora befolyással rendelkezett, hogy még a Kremlben is hallgattak rá, s végül ő a kiképzett 6 emberből Gagarint nevezte meg, mert ő volt a legalacsonyabb és legsoványabb, Koroljov pedig úgy ítélte meg, kritikus jelentősége van az űrhajós méretének abban, hogy sikeres legyen a misszió.

korabeli plakát: "Isten nincs!"

a hattagú csapat, balról jobbra:
Grigorij Nyeljubov (1934-1966), depresszióba esett, mert nem ő lett kiválasztva elsőnek, alkoholista lett emiatt, amiért kirúgták a hadseregből, majd öngyilkos lett, készült film is róla, persze már a szovjet rendszer vége után
Valerij Bikovszkij (1934-2019), később 3-szor járt az űrben
Jurij Gagarin (1934-1968)
Andrijan Nyikolajev (1929-2004), később 2-szer járt az űrben
German Tyitov (1935-2000), később 1-szer járt az űrben
Pavel Popovics (1930-2009), később 2-szer járt az űrben
mindegyik orosz kivéve Nyikolajevet, aki csuvas és Popovicsot, aki pedig ukrán volt, Nyeljubov esete pedig vitás, hogy orosz vagy ukrán volt-e

 

Címkék: közélet
91 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr3218293093

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_Neville 2024.01.05. 07:22:38

Nem olyan meglepő, hogy szalmabábbal viaskodnak, és fingjuk sincs a kereszténységről. (A harcos ateistákat hagyjuk is, azok főleg kifejezetten primitív társaság)

Mint amikor Gulyás először behívta Hodászt, és meglepődve tudta meg tőle, hogy az egyház célja az emberek lelki üdve, nem az ételosztás meg a "szeretet univerzalizmusa" :)

ZorróAszter 2024.01.05. 08:13:27

Tök vicces, hogy több mint 30 évvel a kommunizmus bukása után még mindig kötelező minden lehetséges alkalmat megragadni a nemlétező leleplezésére, antikommunista fehérfarkak megfelelő elhelyezésére, mutatni a gazdáknak hogy megbízható antikommunista burzsujlakájok.

Például hogy ez a plakát egy ostobasága miatt dugábadőlt ateista-kommunista propagandaplakát.

Csakhogy a leghülyébbek is látják rajta, hogy itt egy profi grafikus gyerekrajz stílust utánozva humorizál.

Így ezzel a buzgalmukkal maguk ássák alá az saját szovjet és kommunistaellenes propagandájuk hitelét. Mert aki ezt látja, abban rögtön felötlik, hogy a többi állításuk vajon pont ugyanennyire hiteles?

:o)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.05. 08:20:54

@ZorróAszter:

Az én gazdámat nem érdekli mindez, hidd el.

Pont azért vagyok szürke proletár egy nagy multinál, hogy szabad lehessek a munkán kívül.

A kommunizmus meg érdektelen: nem működő rendszer, ki lett próbálva. Az eszme is cáfolva lett. Nem is erőltetik ma már sehol. Ahol szóban hangoztatják, ott is ma már egész mást értenek alatta.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.05. 08:46:32

Érdekes felvétel: a kozmonauták buliznak, ráadásul családostul. Minden szép és jó lesz, пусть всегда будет солнце !

youtu.be/mHEz2gE7QV8

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.05. 09:31:01

@Deak Tamas:

Egyes mai hírek szerint ez a dal egy zsidó népdalon alapszik.

A zeneszerző Arkagyij Osztrovszkij kommunista aktivista volt, de ezzel párhuzamosan imádta saját kultúráját, azaz a zsidó népművészetet.

S állítólag egy kevéssé ismert zsidó népdal ihlette meg, tök vallási szöveggel.

Azt persze átírta, szovjetkonform verzióra.

Itt az izraeli verzió eredeti szövegverzióval: www.youtube.com/watch?v=blgF6eUbtlI

ZorróAszter 2024.01.05. 09:46:05

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Megint mellébeszél. Én a plakátról és a maga által kötelezően hozzáragasztott narancsfarkáról írtam. És hogy rosszul ragadt mert leesett mire a végére ért.

:o)

"A kommunizmus meg érdektelen: nem működő rendszer, ki lett próbálva. Az eszme is cáfolva lett. Nem is erőltetik ma már sehol. Ahol szóban hangoztatják, ott is ma már egész mást értenek alatta."

Ha így lenne, akkor több mint 30 évvel a Szovjetunió megszűnése után nem kellene propagandaháborút folytatni ellene. Nem csak magának hanem általában.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.05. 09:56:55

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: teljes mértékben hihető, hiszen a fordítottja is történt már. Ez a szovjet Sofia Rotaru-féle diszkószám :

youtu.be/lqT01lP5Z_4

így vált szerb népdallá:

youtu.be/qNKm4kdDHuA?t=1263

Hogy az idegenjeink is örömködhössenek, minden magyar danolós bulik kihagyhatatlan legklasszikusabbja eredetileg román dal, Jakob Pazeller, a Herkulesfürdői emlék szerzőjének átirata (akinek az életéből már rég filmet kéne csinálnia az állítólag témahiánnyal küzdő filmnek)

youtu.be/ZXPxeRI7B6Q

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.05. 09:57:10

@ZorróAszter:

Nincs propagandaháború ellene.

Nekem meg nem kell írnom semmit, meg farkokat ragasztani. Független civil vagyok, de tényeg az, nem a szó ballib értelmében.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.05. 10:11:17

@Deak Tamas:

Azért az vicces, hogy fohász Istenhez az eredeti refrén, s ebből lett a Brezsnyev-kor legismertebb dala.

Annyira nyomták mindenhol akkoriban, mint Sztálin alatt a "Nem ismerek még egy ilyen országot, ahol az emberek ilyen szabadon lélegeznek" (Széles a szülőhazám) című alkotást, még Szolzsenyiciin is említi a Gulág könyvben, hogy kezdett rosszul lenni tőle, annyiszor kellett hallania.

Ma már retró dal persze, de az eredeti autentikus verzió ez: www.youtube.com/watch?v=9B4-mH1r7VY

ZorróAszter 2024.01.05. 10:20:40

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Nincs propagandaháború ellene."

Akkor ebből a nyilvánvalóan vicces plakátból miért próbál egy ostobasága miatt dugábadőlt ateista-kommunista propagandaplakátot láttatni az olvasóival? Régi beidegződés?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.05. 10:40:41

@ZorróAszter:

Ez jutott eszembe.

Csak arról kellene írni, ami közvetlenül fontos ma?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.05. 10:42:09

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: nekem a kedvencem még ugyancsak Sofia Rotaru remeke:

www.youtube.com/watch?v=vnzdywBJVTQ

A faszfej Cipőnek ezt kellett volna inkább játszatnia a temetésén, nem a szovjet himnuszt.
Lehetett ebben a dalban valami hátsó kényszer, mert a sopotu 77-es fesztiválon a stílus ahogy előadja, az szerintem már Sztálin halála előtt is necceske volt:

youtu.be/PFaNkabQkvk?t=474

De Soportot nem is ezért szeretjük, hanem ezért :

youtu.be/-aKDzV_zh4M?t=628

Érdekes az izraeli videoklip, egyrészt mert nekem nagyon Halló fiúk... hangulata van valami NDK-környezetben másrészt, ha már szóba kerültek a testi jellemzők, én a franciát előbb néztem orosznak, a németet meg olasznak. Lehet az arab is valami tokenmaronita, nem palesztin.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.05. 11:18:19

@Deak Tamas:

Ő máig aktív. www.youtube.com/watch?v=a2f8YObfBvI

Sajátos nő. Amikor fiatal volt, szerény tanárnőnek öltözött.

Amióta betöltötte a 65. évet, meg csillogó dolgokba, testhez állóba, s hasonló.

ZorróAszter 2024.01.05. 11:43:16

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem ez a kérdés, hanem hogy miért próbálja az olvasóiba beleszugerálni, hogy az a plakát az ateista propaganda tipikus példája, holott nyilvánvalóan nem az.

Elringatták a fideszpropaganda etéren is elért sikerei?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.05. 11:46:28

@ZorróAszter:

Pedig de, tipikus volt. Még az ellenoldalt is megfertőzte.

Orosz haverom mesélte, hogy amikor elmondta hívő nagymamájának, hogy repülőn utazott, az azt súgta neki a fülébe "ne mondd senkinek, de tudd: repülőgépek nem léteznek, a felhők felett Isten van, csak a bolsik ezt elhazudják".

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.05. 11:47:06

@ZorróAszter:

"Elringatták a fideszpropaganda etéren is elért sikerei?"

Az a választási kampányokra vonatkozik csak.

ez a nevem senki 2024.01.05. 11:53:24

ga ga rin szép név, méga
jappánok iski tud jákmondani

Gery87 2024.01.05. 11:58:33

"Maga az a tény, hogy Gagarin lett kiválasztva az első űrhajósnak már annak idején csodálkozást váltott ki a szovjet közvéleményben."

Nem hiszem hogy a szovjet közvélemény tudott volna arról hogy vallásos vagy hogy "XIII.századi nemes családból jön".

Eröltetettek ezek a dolgok.
Fiatal volt, katona, jó kiállású, megfelelt a kiképzésen, pont.

És persze nem tudjuk valójában hányadik volt, hányan voltak előtte akik nem tértek vissza vagy meghaltak még az űr előtt...
Amiről persze nem beszéltek, nem verték nagy dobra.

Hülyén nézett volna ki hogy "Gagarin elvtárs a 4.-dik aki elindult az űrbe, de az első aki túlélte és vissza is tért".

Gery87 2024.01.05. 12:01:16

@Deak Tamas:

Tudjuk hogy román vagy, nem kell mindig emlékeztetni rá mindenkit.

Gery87 2024.01.05. 12:23:51

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Már csak akkor adták hírül, amikor sikeresen fent volt.
Lehet hogy más is elindult előtte ill. feljutott, de belehalt, így nem kürtölték világgá.

"Koroljov javaslatára az űrrepülés tényét a felbocsátás után nyilvánosságra hozták (a korábbi és a későbbi szokás az volt, hogy a repülést csak a leszállás után jelentették be). Ennek oka az volt, hogy így külföldön is észlelhették az űrhajó rádiós kommunikációját, megerősítve ezzel az űrrepülés megtörténtét, míg fordított esetben ezt nehéz lett volna bizonyítani "

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.05. 12:30:45

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: igen, de mondjuk az ő idejében az a korai Dobrev-Pekárová frizkó is elég merész volt, amit akkor viselt. Rotaru is ugyanez, maholnap 80 éves.
De a 75 éves Neda Ukraden túlszárnyalhatatlan, simán lemehetne húsz év.

www.youtube.com/watch?v=BuiQyn6Ws-w&ab_channel=Nikadnijekasno

Wildhunt 2024.01.05. 13:30:52

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: mikor én tanultam, volt. Gagarin előtt legalább 2-en "próbálkoztak", egyikük fellövéskori robbanásban, a másik a hőpajzs hibája miatt halt meg.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.05. 13:34:48

@Gery87: írd már ide le a vezetéknevedet, kis geci. Ja, hogy az valami idegen szláv szar? Nem kell rá mindenkit emlékeztetni.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.05. 13:37:32

@Wildhunt: egyes pletykák szerint Hruscsov fia vagy unokaöccse vagy milyen rokona visszajött Gagarin előtt, csak kínai területen ért földet. Ott is vendéskedett jó pár hónapot, amíg a szorgos emberek fel nem jegyeztek mindent.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.05. 14:03:03

@Wildhunt:

OLyan nem volt, hogy kilőttek valakit és meghalt.

Olyan igen, hogy meghaltak emberek az úrprogramban Gagarin előtt. Kiképzés során. Lásd Valentyin Bondarenko.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.05. 14:04:45

@Deak Tamas:

Ez olyan, mint hogy Hitler 1970-ben még Brazíliában élt boldogan.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.05. 14:07:58

@Gery87:

Ma már tudni lehetne.

Az eltitkolt esetek is ismertek ma már.

Gyakorlatilag minden olvasható már. A kellemetlen részletek is. Pl. Gagarin beszélgetése a földi központtal: korábban részek ki volt vágva, ma megvan az egész.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.05. 15:24:10

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: hát azért pl. a Katynt sikerült sokáig.
Azt nem tudom, hogy szegény Komarov esetéből melyik a valós, hogy zuhanás közben az űrhajót szidta, vagy még többeket is.

_Neville 2024.01.05. 18:31:37

@Gery87: Hát ha lett volna ilyen, már kiderült volna. De később is volt az amerikaiaknál meg a szovjeteknél is balul elsült küldetés és halál, mégsem sumákolt egyik oldal sem ebben, közismert lett minden eset.

_Neville 2024.01.05. 18:33:51

@Deak Tamas: Na és ki bombázta Kassát, pláne mi célból? :) Ma is vannak valóban vitatott dolgok, de hogy bombázás volt, azt senki se tudná tagadni

Gery1987 2024.01.05. 19:15:25

@Deak Tamas:

Ne zavarjon butaszar hogy a magyarok felének nem magyaros a vezetékneve, te szerencsétlen!
Tehát a vezetéknév semmit nem mond el az illető nemzetiségéről.

Ekkor derül igazán mekkora sutyerák sovén idióta vagy!

Gery1987 2024.01.05. 19:16:23

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Azt sose vallanák be hogy nem Gagarin volt az első, marha ciki lenne.

Gery1987 2024.01.05. 19:17:19

@_Neville:

Nem mondom hogy biztosan volt előtte más, csak azt hogy lehetséges.
Eltitkolni meg el lehet, mai napig.

Gery1987 2024.01.05. 19:18:57

@_Neville:

Kassát a szlovák Eperjest támadni akaró szovjetek véletlenül bombázták...
Ez a legvalószínűbb.

Tapi2021 2024.01.05. 23:05:16

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Orosz haverom mesélte, hogy amikor elmondta hívő nagymamájának, hogy repülőn utazott, az azt súgta neki a fülébe "ne mondd senkinek, de tudd: repülőgépek nem léteznek, a felhők felett Isten van, csak a bolsik ezt elhazudják"."

Mondjuk tény, hogy az "egyszerű emberek" vallásossága, de főleg valós teológiai tudása, igen csak "népies" volt. (És ma is az.)
Tele babonával, pogány elemekkel, butasággal.

A korabeli papság meg - tisztelet a kivételeknek - nem nagyon tett ezek ellen. Persze a nép sem nagyon igényelte, hogy cáfolják a hiedelmeit. (A pap meg kb. egyedül volt közéjük "kilökve" a pusztába. Nem nagyon ugrált.)

Szóval kettős a felelősség a butaságért, felszínes vallásosságért és mély alapok nélküli hitért.

Ebben az értelemben volt alapja annak a meglátásnak, hogy a vallás a nép ópiuma. Mert ahol nincsen erős alapozás, valódi tudás és ismeret a hit mögött, ott valóban fel lehet használni puszta kábításra, irányításra.

Egészen bizonyos, hogy ezzel a papság nem egyszer élt vissza a történelem során.

ZorróAszter 2024.01.06. 00:18:57

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Pedig de ...."

Nézzen már rá erre a plakátra. Hát erről ordít hogy vicc!

Én konkrétan csak erről beszélek.

ZorróAszter 2024.01.06. 00:26:56

@Wildhunt:

"mikor én tanultam, volt. Gagarin előtt legalább 2-en "próbálkoztak", egyikük fellövéskori robbanásban, a másik a hőpajzs hibája miatt halt meg."

Ma az eredeti hidegháborús propaganda múltával ezt már senki se állítja tudomásom szerint.

A korábbi propaganda arra alapozott, egy űrhajósjelölt eltűnt, aki a korabeli korai felvételeken még szerepelt. Róla kiderült, hogy kirúgták mert verekedésbe keveredett.

ZorróAszter 2024.01.06. 00:32:00

@Gery87:

"Hülyén nézett volna ki hogy "Gagarin elvtárs a 4.-dik aki elindult az űrbe, de az első aki túlélte és vissza is tért"."

Ki emlékszik már arra, hogy egészen az első űrsikló balesetig az volt a hidegháborús propaganda, hogy a szovjetek a felelőtlenségüknek köszönhetik a sikereiket, ezért van hogy 7 szovjet űrhajós halt meg, míg amerikai csak 3.

Aztán az űrsikló baleset után ez a szöveg úgy eltűnt a világtörténelemből egy szempillantás alatt, mintha sosem lett volna, nemhogy több mint egy évtizeden keresztül.

Gery87 2024.01.06. 01:45:57

@ZorróAszter:

"Máséban a szálkát, mienkben a gerendát se".

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.06. 08:20:44

@ZorróAszter:

Pedig voltak ilyen plakátok, s akkor senki se merte ezeket viccnek nézni.

alöksz róz 2024.01.06. 10:42:08

"A progresszív hivatkozás mindig az, hogy Isten a szeretet istene." - ezt nem a progresszívek találták ki, hanem a keresztények :-)

alöksz róz 2024.01.06. 10:50:05

@Gery1987: a sokan magyarosították a vezetéknevüket annak idején.
leginkább a zsidók és a románok.

_Neville 2024.01.06. 13:50:12

@Tapi2021: állítólag a román pópák ilyen falusi helyeken ma is kb ilyen varázsló státuszban vannak, akik pénzért átkoznak, meg rontást vesznek le. Van is sztori, hogy egy magyar katolikus papra (mert ő volt kéznél) kiakadt a román paraszt, hogy nem akar ebben részt venni, azt hitte csak több pénzt akar és kapzsi. :D
Ilyenkor az ember azért elgondolkodik, hogy csak nem rossz találmány a tanítóhivatal (amit most Ferenc alatt éppen vernek szét, de az más téma)

_Neville 2024.01.06. 13:53:21

@ZorróAszter: Hát az űrhajózás veszélyes üzem, aki ebben részt vesz, az tisztában van vele, hogy sosincs garancia arra, hogy visszatér. És ez politikától meg országtól teljesen függetlenül így van.

Gery87 2024.01.06. 14:19:38

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Viszont a SZU belső működéséről és logikájáról következtethetünk dolgokra.

Gery87 2024.01.06. 14:20:42

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Persze.
De Gagarin története mégiscsak szebb mint "Vologya, az első ember járt fent és nem égett szénné.." története:)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.06. 16:59:18

@Gery87:

Csak narratíva kérdése.

"Gagarin az első, aki utazott az űrben és sikeresen visszatért. Előtte járt az űrben Szergej Szergejev is, aki Föld körüli pályára állt sikeresen, de a visszatérésekor műszaki hiba lépett fel, ami miatt hősi halált halt, aminek tapasztalata nélküle nem lett volna lehetséges Gagarin útja se. "

A szovjet propaganda profi volt, sokkal nehezebb ügyeket is kimagyarázott.

Volt erről annak idején egy híres vicc: a nagy sakkmeccsen az amerikai nyert, a szovjet versenyző vesztett, a TASSZ jelenti: "sportolónk dicső ezüstérmet kapott, az amerikai versenyző utolsó előtti lett".

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.06. 17:04:45

@Gery87:

Persze, de a szovjet kor véget ért 30+ éve, sőt már utolsó éveiben is addig örökre titkosított dolgok is kiderültek. Miért pont ez maradt volna titokban?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.06. 17:17:08

@_Neville:

Vannak is ilyen viccek. Ortodox viccek.

Megy a román paraszt az ortodox paphoz, kéri keresztelje meg az új kocsiját. Az meg mondja dühösen:
- Eszednél vagy? Ez nem ember, nem lehet megkeresztelni.
- Már voltam a katolikus papnál, ő vállalta volna 5000 lejért, de én maximum a felét tudom fizetni.
- Hát miért nem ezzel kezdted? Na, mi lesz a kocsi neve, melyik szentről lesz elnevezve?

Gery87 2024.01.06. 21:10:58

@alöksz róz:

A románoknál bizonyára népszerű lehetett a 'Deák':)

A zsidók meg svábok meg mint tudjuk valóban magyarrá váltak, érzelmileg is, szóval nem értem hogy a tomika féle soviniszta butaszaroknak miért van ezzel problémájuk.

Elmebetege idióták ezek, hát pont ők pofáznak arról az irredenta kurva anyját neki, hogy asszimilálni kellett volna erővel mindenkit, most akkor azok mégis jó magyarok lettek volna?
Fogyatékos állatok, még a saját logikájukat se tartják be:)

Gery87 2024.01.06. 21:11:26

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem tudom, nem mondtam hogy biztos így volt, csak lehetséges.

Gery87 2024.01.06. 21:12:04

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Hát az úrversenyben azért jobban, szebben hangzik ha elsőre sikerül valami...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.06. 21:30:33

@Gery87:

Persze, de a hősi halott elem is jól hangzik. Beleillik az orosz lelkivilágba.

Lásd, az űrprogram halottai már a szovjet korban be lettek ismerve. Igaz, késve, de nem lettek végleg elhallgatva.

alöksz róz 2024.01.06. 21:32:38

@Gery87: deacu :-)

"A zsidók meg svábok meg mint tudjuk valóban magyarrá váltak, érzelmileg is" - ne komolytalankodjál már...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.06. 21:34:21

@Gery87:

Ez mítosz.

A németek zöme nem lett magyar soha, ez talán csak a pesti németekre igaz.

Nekem az anyai ágamon hemzsegnek a német ősök. Nagymamám mesélte, sokan voltak olyanok, akik még az 1940-es években se tudtak rendesen magyarul.

A zsidókra jobban igaz a magyarosodás. De ez se teljesen, a máramarosi és kárpátaljai zsidók nem magyarosodtak.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.07. 10:44:14

@_Neville: szovjetek, rossz térkép miatt, hiszen Szlovákia június 25-én üzent nekik hadat. A rahói gyorsvonatot, ugyanekkor, egészen biztosan szovjetek bombázták, a hegyek miatt alacsonyan szálló gépeket a többszáz szemtanú tökéletesen felismerte a vörös csillaggal. Érdekes, hogy itt többtíz tanú neve ismert, kezdve Daróczi János mozdonyvezetővel, mégse öltek marha nagy energiát a keresésükbe, nem is értem miért volt elég csak Krúdy Ádám, aki amúgy feltehetően az adott időpontban még a közelében sem volt az eseményeknek.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.07. 10:51:08

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: rájuk sem nagyon, hiszen ez később a csehszlovákiai és jugoszláviai népszámláláskor nem vallották magukat magyarnak. Mielőtt jönne az okosbarom sereg, már 1919. júniusában a dunaszerdahelyi összeíráskor a zsidók zsidó nemzetiségűnek vallják magukat, mialatt például az 1920. márciusi temesvári összeíráskor kijön a románok nagy dühére, hogy a város 70%-a magyar (a németek is magyarnak vallották magukat, bízva, hogy így nem lesznek elcsatolva)
A zsidók csak Erdélyben valllották magukat magyarnak, a rendelkezésre álló zsidó nemzetiség ellenére, pedig alsó hangon botozás járt azért, ha más adatot mondtál be. Nem véletlen hogy az első romániai népszámlálás, amit részleteiben nyilvánosságra mernek hozni, az az 1937-es.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.07. 10:54:35

@Tapi2021: azért én vitatkoznék ezzel a koncepcióval. Épp az ortodoxia a jó példa, ahol olyan erősen belenevelték a népbe a rossztól való félelmet, hogy csak is az eszetleségig bepálinkázva tudták végigvinni az összes szörnyűséget akár itt 1848-ban, akár Volhíniában 1943-ban.

jónévez 2024.01.07. 11:21:23

@alöksz róz:
Ebben én nem vagyok biztos. Velem ilyesmit sem a nagymamám, sem a testvérei nem tanítottak emlékeim szerint. Pedig igyekeztek a római katolikus dolgok felé terelni.
Olyanra viszont én is emlékszem (szó szerint), amt mások is szoktak a keresztényeken számonkérni:
Szeresd felebarátod, mint tenmagad.
Csak ezt nem is értik, azt sem, hogy ez összetett mondat. Előszöris: a felebarátot kell szeretni okvetlen. Nem bárkit. Gondolkozzunk el a felebarát szón. Másodszor: úgy, mint tenmagad. Nem, nem jobban kötelező. Szabad ugyan, jó is az, de nem mondta Jézus em, hogy magamnál jobban kell szeretnem.

Gery87 2024.01.07. 14:44:47

@alöksz róz:

Azok akik egy-két generáció alatt asszimilálódtak teljesen magyarok lettek.
A magyaroknál a legtöbb nem magyar felmenő sváb vagy szlóvák, zsidó származású...
Minimális a román, szerb, ruszin réteg.

Gery87 2024.01.07. 14:48:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem mondtam hogy mind eltűnt az asszimilációval!
De messze a legnagyobb arányban a nemzetiségek közül ők asszimilálódtak a legjobban és a legnagyobb arányban tudtak magyarul.

Nyilván a szegényparaszti vidéki vallásos jiddis zsidóknál meg a bácskai vidéki sváboknál ez mérsékeltebb volt mint a városi értelmiségi zsidóknál vagy németeknél.

A román, szerb, ruszin az arányaiban alig magyarosodott. nyilván ennek vallási okai is vannak meg szórványuk is alig volt...

Gery87 2024.01.07. 14:50:58

@alöksz róz:

Deák = Dák...dákó...dákó-román faszkalap...

Na megfejtetted:)

(Látod tomika le se tagadhatod a saját logikád szerint! hehe
Kár volt belemenned a névalapú etnicizálásba hülye gyerek, mert te is beszopod)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.07. 14:52:00

@Gery87:

Sok mindentől függ ez. A kompakt német részeken nemigen volt magyarosodás.

Tulajdonképpen csak a II. vh. utáni kitelepítés és lakosságcsere törte le végleg a német és a szlovák kisebbséget. Majd erre jött Kádár: a maradék meg lett törve a kisebbségi iskolarendszer likvidálásával 1961-ben.

Gery87 2024.01.07. 14:58:15

@Deak Tamas:

"1919. júniusában a dunaszerdahelyi összeíráskor a zsidók zsidó nemzetiségűnek vallják magukat, "

Persze, mivel a csehek külön vették direkt nemzetiségnek a zsidókat!
Az uralomváltás miatt pedig sokan inkább nem vallották magyarnak magukat, akkor az már hátrány lett, míg korábban előny!
A képlékeny meg kettős indentitású emberek így gyakran "váltottak".

Pl Nyitra így lett 1910-hez képest erősebben szlovák, nem új emberek jöttek csak akik eddig inkább magyarnak vallották magukat azok most inkább 8cseh)szlováknak.

"mialatt például az 1920. márciusi temesvári összeíráskor kijön a románok nagy dühére, hogy a város 70%-a magyar (a németek is magyarnak vallották magukat, bízva, hogy így nem lesznek elcsatolva)
A zsidók csak Erdélyben valllották magukat magyarnak, a rendelkezésre álló zsidó nemzetiség ellenére, pedig alsó hangon botozás járt azért, ha más adatot mondtál be. Nem véletlen hogy az első romániai népszámlálás, amit részleteiben nyilvánosságra mernek hozni, az az 1937-es."

Aztán jött Horthy és az erdélyi magyar városok magyarságát azzal is csökkentette, hogy a zsidókat "mint nem eléggé jó magyarokat" elküldte a halálba!

Szerintem a románok később nagyon hálásak voltak ezért.

Magyarul tökön lötte magát a "nemzethy" rezsim. Sírnak hogy nincs elég magyar de azért magyarok egy részét pateroljuk már ki!

Balfaszok, saját magukat lőtték tökön ezzel is.

Gery87 2024.01.07. 14:59:36

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A tendencia az volt régóta hogy fogy a német meg a szlovák, zsidó szépen lassan asszimilálódik.
Persze ami később történt ezen nagyot gyorsított.

_Neville 2024.01.07. 15:03:29

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Hát nem tudom, én akit ismerek svábot, az vagy magyarnak tartja magát (és mellette a sváb dolog max olyan másodlagos identitás, mint egy palócnak az övé), vagy kettős identitása van. Nem nagyon láttam olyat, hogy ő csak német.

Gery87 2024.01.07. 15:05:26

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A lényeg hogy a multietnikus környezetben élők jobban asszimilálódnak mint az egy tömbben élők.

A szlovákok közül is az alföldi, városi szórvány asszimilálódott nem pl az Árva vármegyei színszlovák falu népessége.

A Burgenlandi német se asszimilálódott, de a Tolnai falu svábja igen stb.

Eleve hülye elgondolás volt hogy a tömböket asszimilálni lehet.

Gery87 2024.01.07. 15:08:25

@_Neville:

Ilyen echte német ma már nincs egy darab se.
Sőt, egy olyan őshonos nemzetiségi sem él már az országban aki ne tudna magyarul, sőt, ne ez lenne az anyanyelve. A német, szlovák, horvát stb max tanult nyelv vagy magyarral kevert konyhanyelv....az is inkább a 90+-os bácsiknál, néniknél. De szerintem már ők is kihaltak.

alöksz róz 2024.01.07. 16:16:41

@jónévez: ha nem vagy benne biztos, akkor menj el a római katolikus templomba egyszer-kétszer és hallgasd meg, mit prédikál a pap :-)

alöksz róz 2024.01.07. 16:22:27

@_Neville: én is ismerek svábokat, valaki magyarnak tartja magát, valaki svábnak. olyat ismerek, aki annyira svábnak, hogy visszakérdezett, ő sváb, minek szurkolna a magyar válogatottnak. a magyar sváb meg megsértődött rajta :-)

de a fiatalabb korosztályban tényleg nincs túl nagy jelentősége.

alöksz róz 2024.01.07. 16:29:25

@alöksz róz: cigányt is ismerek, aki annyira természetesnek veszi a magyarságát, hogy ha olyan téma van, csak úgy tud a szájára jönni, hogy "mi", "minket".
magyar cigány. és örül a jóérzésű ember, hogy egy közösségbe érzi magát velünk. bár én elég rasszista vagyok, de azért nem esett rosszul és tiszteltem is érte.

ZorróAszter 2024.01.09. 20:44:17

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Pedig voltak ilyen plakátok, s akkor senki se merte ezeket viccnek nézni."

Nézze már meg azt a plakátot. Ordít róla hogy vicc. Sztálin alatt rásütötték volna, hogy a kommunistákon gúnyolódik. Enélkül csak fricska de nem a vallásosoknak szóló, hanem az ateistáknak.

ZorróAszter 2024.01.09. 20:54:34

@Gery87:

Egy vallásos zsidónak főleg egy ortodox zsidónak nincs kettős identitása, csak az hogy ő zsidó. Nincs magyar identitása, és nemzetiséginek se tekinti magát. Náluk a zsidó a vallás, ami a zsidó néphez köti őket. Aki pedig nem tartja a vallási előírásokat, azokat nem tekinti zsidónk akármilyen is a származása. A neológokat se.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.10. 07:05:41

@ZorróAszter:

Azért ez etnizálódott már 3 évezrede.

Az ideális zsidó: aki etnikailag az és aki hívő. Ez az ortodox zsidó ideál.

Izraelben is kettősség van. Van az egyértelműen hívő, akinek a nemzetisége a második helyen van, ez a vallás következménye, de ő is ellenzi a bétéréseket. S van akinek a zsidó az nemzetiség mindenekelőtt, a vallás opcionális. S persze a kettő közti réteg is. Az arány kb. 20-50-30.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.10. 07:06:58

@ZorróAszter:

Nagyon sok ilyen plkaát volt, komolyabb dolgokról is, lásd Lenin, Október, Május 9., Nőnap.

ZorróAszter 2024.01.10. 11:18:51

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Én csak az ortodox zsidókról beszéltem. És amit mondtam, az nem csak Magyarországon érvényes hanem Izraelben is. Nem tekintik magukat semmi másnak csak zsidóknak, a többieket meg nem tekintik zsidónak csak mert zsidó származású, vagy mert immel-ámmal igyekeznek bizonyos hagyományokat tartani.

ZorróAszter 2024.01.10. 11:24:13

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Nagyon sok ilyen plkaát volt, komolyabb dolgokról is, lásd Lenin, Október, Május 9., Nőnap."

Maga mindent a hidegháborús propaganda szemüvegén keresztül néz.

Eszébe se jut, hogy még Sztálin alatt is volt olyan, hogy humor.

Eszébe se jut, hogy ez a plakát nem csak ateista propaganda lehet, hanem tréfa is.

Ha ez a plakát ha valamin gúnyolódik a maga kedves módján, az a szemellenzős ateizmus, a primitív ateizmus, ami szerint amíg nem látom Istent a saját szememmel, addig nem hiszem hogy létezik.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.10. 13:24:06

@ZorróAszter:

Pedig máig ilyen a tudományos ateizmus. A nem-kommunista alapú is, lásd Dawkins.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.10. 13:38:46

@ZorróAszter:

Ez máig probléma.

Vannak olyanok, akiket Izrael mint állam elismer zsidónak, míg a főrabbi meg nem.

Néha botrányok szoktak lenni ebből.

Meg vannak furcsa dolgok: a rabbinátus elismeri az etióp zsidókat, a dél-afrikaiakat pedig nem, miközben a modern genetikai vizsgálat nem igazolja az etiópok száramazását, míg a dél-afrikaiakét meg igen.

ZorróAszter 2024.01.10. 22:22:07

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Pedig máig ilyen a tudományos ateizmus. A nem-kommunista alapú is, lásd Dawkins."

Ez az ateizmus legprimitívebb formája. Annak a megfelelője a másik oldalon, amikor egy vallásos ősz öreg bácsinak képzeli istent.

A marxizmus nem tételes ateizmus.

"Meg vannak furcsa dolgok: a rabbinátus elismeri az etióp zsidókat, a dél-afrikaiakat pedig nem, miközben a modern genetikai vizsgálat nem igazolja az etiópok száramazását, míg a dél-afrikaiakét meg igen."

Ez a szabályos betérés elismerése a kérdés azt hiszem. A kazárok betérése se volt szabályos. Mégis valószínűleg ők a kelet-európai zsidók ősei.

Ez pont olyan, mint hogy mit csináljanak azokkal az őskeresztény gyülekezetekkel, akik hajlandók minden keresztény dogmát elfogadni, de nem tartják a zsidó szokásokat és ne is akarják ezután se.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása