magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Mi a többpártrendszer?

Gyakori ballib érv, hogy Magyarországon pártállam van, s nem számít, hogy van választás és több párt, mert egyes kommunista diktatúrákban is így volt ez.

A csúsztatás jelentős. Ugyanis nem akkor van többpártrendszer egy országban, amikor ott több párt működik. Hanem csakis akkor, ha a több párt versenyzik is egymással a hatalomért, legalább formálisan.

Tény: valóban voltak kommunista országok, ahol létezett több párt:

  • a kommunista Csehszlovákiában 5 párt működött,
  • az NDK-ban szintén 5 párt működött,
  • a kommunista Lengyelországban 3 párt működött,
  • a kommunista Bulgáriában 2 párt működött.

S a ma magát kommunistának tekinti 5 országból is így van ez 2-ben ma is:

  • Észak-Koreában 3 párt működik,
  • Kínában 9 párt működik

Viszont az egyes pártok között nincs verseny. Az egyes pártok nem is indulnak választáson, a kommunista párt sem indul!

A Magyarországon is így volt ez: az 1947 választás után először 1990-ben volt olyan parlamenti választás, melyen pártok indultak, a 2 dátum között csak egy szervezet, a Hazafias Népfront (neve 1954-ig: Magyar Függetlenségi Népfront) indíthatott jelölteket.

Azaz - minden népszerű tévhittel ellentétben - Kádár MSZMP-je nem indult soha választáson!

Bulgáriában a helyzet teljesen azonos volt: bár 2 párt működött, 1947-1990 között csak a Hazafias Frontnak lehettek jelöltjei. A 2 párt között előre el voltak osztva a mandátumok. Az utolsó kommunista "választáson" 1986-ban a Bolgár Kommunista Párt kapta a mandátumok 69 %-át, 25 %-ot kapott a Bolgár Földműves Népi Szövetség, s még 6 % független jelölt is volt.

A peresztrojka jegyében bevezett reform se okozott gondot: már lehetett minden választókerületben 2 jelölt közül választan, szemben a korábbi gyakorlattal, ahol mindenhol 1 jelölt volt.

Hogyan oldotta meg a rendszer, hogy az előre rögzített arányok megmaradjanak? Nagyon egyszerűen: minden választókerületben 2 azonos jelölt indult, azaz ahol pl. független jelölt volt, ott annak "vetélytársa" is független volt, ahol meg BKP- vagy BFNSZ-jelölt, ott is azonos identitású volt a másik. Így bárkire is szavazott a választó, maradt az arány.

Persze az egész eleve egy színjáték volt: a parlament csak ünnepi üléseket tartott évente 5-6 napig, melyeken beszédek hallgatása mellett megszavaztak mindent egyhangúan, amit az Államtanács - a magyar Elnöki Tanács bolgár verziója - előterjesztett. Tulajdonképpen számomra máig nem világos minek kellett ezt az egészet eljátszani 5-évente.

A vicces időszak 1989 novembere és 1990 áprilisa között volt. Az 1986-os kamuválasztáson megválasztott parlament a rendszer bukása miatt hirtelen elvesztette feletteseit, nem tudott már működni a bevált rendszer. A képviselők mint a karámból kiszabadult, kiengedett bircák kezdtek el viselkedni. Mivel hirtelen nem volt aki egyértelmű utasításokat adjon mit csináljanak, elkezdtek állandóan ülésezni, s folyamatosan felszólalni. Különösen emlékszem egy képviselőre, aki néha másfél órás beszédeket tartott, abban előadva visszaemlékezéseit, hogy mekkora sérelmek érték őt a volt vezér, Todor Zsivkov részéről. Persze akkora nagy sérelmek nem igazán érhették, ha egyszer Zsivkov képviselői helyet biztosított neki.

Tulajdonképpen csak azért nem fulladt az egész közröhejbe, mert az Államtanácsban ott volt több ember is, aki részt vettek a Zsivkov elleni november 10-i puccsban, s ezek valahogy képesek voltak a szálakat irányítani.

62 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr7218299861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Yorg 2024.01.12. 07:36:30

Kis pontosítás: 1989-ben voltak időközi választások, ahol indulhattak az újonnan alakult pártok jelöltjei: így választották meg TGM-et az SZDSZ jelöltjeként és Raffay Ernőt, Roszik Gábort és Debreceni Józsefet az MDF-eként.

Yorg 2024.01.12. 07:52:32

@Yorg: Az MDF-tag Marx Gyulát is közös ellenzéki jelöltként.

Boldeone2 2024.01.12. 10:49:55

Magyarországon valóban pártállam van, ami nemcsak azt jelenti, hogy Orbánt és Fideszt nem lehet leváltani, hanem a mögötte kiépült mélyállamot is. A hatalmi ágak nincsenek szétválasztva, lényegében minden közjogi méltóságot Orbán jelöl ki és tart pozícióban. A 2/3 - os törvénygyár már több száz ponton átírta az alaptörvényt, saját érdekei szerint. A többször módosított választási törvény az egypárti hatalmat támogatja. A tudomány, a kultúra az oktatás nagyobb kontroll alatt van, mint 1989 előtt. A gazdasaságot a fideszes haveri körök irányítják, ezermilliárdos közforrásokat akvirálva. A közmédia napi 24 órávan rezsimpropagandát nyom, a többi lényeges média 80% - a szintén fideszes kézben van, beleértve az Indexet

Ez a pártállam kvintesszenciája, a szofisztikált 21. századi elnyomás, ami drámai Európában

Magyarország és Oroszország a két leginkább elnyomó, diktatórikus állam, Orbán és Putyin a két legundorítóbb európai vezető!

Boldeone2 2024.01.12. 10:54:00

Ki lehet mondani: a rendszerváltás előtt már sokkal szabadabb világ volt Magyarországon, mint most. Az emberek szabadabban gondolkodhattak, egy új, egy szabad világ eljövetelét várták...

Arra senki nem gondolt, hogy egyszer Orbán megváltozik és rendszere az egyeduralomból az önkényuralomba jut...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.12. 11:03:47

@Boldeone2:

Igen, én is így emlékszem: Kádár alatt sok párt működött, választások voltak, nem volt cenzúra, szabad volt az utazás.

Boldeone2 2024.01.12. 11:03:58

Debreczeni József már egészen korán elkezdte feldolgozni a témát, kereste a választ, hogy miért bukott el az 1989-90-es demokratikus rendszerváltozással született harmadik Magyar Köztársaság...

Most Orbán NER - rendszere van, egy " nem köztársaság " , a szomorú birka ország meg tűri...

Valójában senki sem tudja mi történt, sem Debreczeni, sem Tölgyessy, sem anno TGM...

Hogy kerültünk bele újra brutális elnyomásba, hogyan fasizálódott a társadalom újra, mi ez a tömegpszichózis???

Kik gerjesztik a bűnös, szélsőjobbali tömegpszichózist? ...és a kiút sem látszik...

A lengyeleknek- hála istennek - sikerült ...

gigabursch 2024.01.12. 11:04:03

Köszi Ez érdekes volt!

@Yorg:
Ezt is köszi!

Boldeone2 2024.01.12. 11:05:38

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A társadalom szabadabb volt. Bár fiatalabb vagyok tőled, de jól emlékszem. Ha enbloc nézzük a rendszert, a vége már nem volt olyan vészes

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.12. 11:07:40

@Boldeone2:

A válasz egyszerű: a liberális demokrácia hazugságra épült, s az emberek lassan ráébredtek erre.

Ezt az is segítette, hogy országot 1989-től rettegésben tartó liberális elit mélyén lenézte a népet.

Miért akarna a nép olyan rendet, mely nem szereti őt és érdekeit se védi.

2024.01.12. 11:09:17

a pártállam azt jelenti, hogy van egy állampárt, amelyik nem osztja meg a hatalmát.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.12. 11:10:04

@Boldeone2:

Nem volt szabadabb.

Íme pár dolog:
- nem lehetett szabadon utazni, költözni végképp nem,
- minden média 1 kézben volt,
- kemény cenzúra működött,
- kötelező hivatalos eszme volt,
- a hatalom nem rendelkezett semmilyen legitimitással.

2024.01.12. 11:11:00

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
egy párt több jelölttel is demokratikusabb, mint több párt egy jelölttel akkor ha a győztes nem osztja meg a hatalmát.

Boldeone2 2024.01.12. 11:13:07

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A populista diktátorok csak hazugságokkel etetik a népet , eszközük a demagógia

A plurális demokráciánál és a liberális, autonóm társadalomnál jobban működő nincs. Az tény

Boldeone2 2024.01.12. 11:17:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Ezek inkább a 70- es években voltak jellemzők, a 80- as évek vége már szabadabb volt

Ezt maga Pálinkás mondta, hogy a tudomány akkor szabadabb volt. Tegnap Surányi György interjút adott, szerinte a gazdasági pénzügyi voluntarizmus is kisebb volt

Ma elvi szinten persze szabadabb minden, a valóságban ebnloc nem

ZorróAszter 2024.01.12. 11:19:32

Magyarországon senki se kerülhet a politika, média közelébe se, aki nem könnyen zsarolható hazaáruló, aki fenntartások nélkül szolgálja a gyarmattartóink érdekeit a magyar nép érdekeivel szemben.

Csak arról lehet szavazni, hogy Orbán kollaboráns kormánya helyett melyik másik kollaboráns kormányt akarjuk.

Ellenzék, ellenzéki sajtó nincs.

Az állítólagos ellenzék német parancsra tartja hatalomban Orbánt amíg ők akarják.

Ordít,hogy az állítólagos ellenzék, állítólagos ellenzéki sajtó a legmagasabb labdákat se ütheti le, csak úgy szívózhat, ami nem árt a kollaboráns kormánynak.

A példák kiveri mindenki szemét. Például hogy kaptak-e jutalékot kormánytisztviselők a Questortól a hozzájuk betett közpénzmilliárdok után.

Boldeone2 2024.01.12. 11:20:27

youtu.be/XsSNXKR4FR4?si=4W3-GDBs4kUTev9p

Érdemes meghallgatni! Surányi György... "Agymosás és szemfényvesztés" ( Orbán- rendszer)

2024.01.12. 11:31:08

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
az a demokrácia, hogy a hatalomból mindenkinek jut egy kicsi. nyilván aki többséget szerez annak jut a legtöbb. a demokrácia elvben teljes kiválasztódásra való törekvés. és ehhez a hatalmat meg kell osztani a gyakorlatban. erre jöttek rá a görögök.

ha egy személy uralkodik, akkor az a türannisz. abban van egy egyeduralkodó. és annak uralmát köteles tűrni a nép, ez nem demokrácia, mert ugyan a lehet a diktátornak többsége, de túlhatalma van. egy kisebbség ellenében van. és hogy azok is megbékéljenek az uralkodónak valamilyen módon meg kell osztani a hatalmát.

ha kevesek között osztja meg, akkor az az oligarchia. van néhány kisebb türannosz. de még mindig kevesek akarata érvényesül.

és a demokrácia az, amikor teljes kiválasztódásra törekednek. amikor mindenki betölt valamilyen tisztséget.

és lehet mondani, hogy ilyen nincs. tehát legyen türannosz és/vagy oligarchia. csak ez nyilván nem demokráciára való törekvés. hanem diktatorikus elképzelés. és a fidesz nyilván ilyen párt. orbán nyilván ilyen politikus. az egy másik kérdés, hogy ennek a nem-demokratikus államberendezkedésnek is vannak fokoztatai.

totalitárius önkény(diktatúra) vs. teljes kiválasztódásra való törekvés (demokrácia).

Boldeone2 2024.01.12. 11:34:48

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Pl a kutatók sokkal szabadabban kutathattak, a politika kevésbé szólt bele. Talán már a társadalomtudomány is szabadabb volt kicsit, a 80- as évek végén

2024.01.12. 11:43:57

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
az uralkodó állampártba bárki beléphetett. és az köteles volt több jelöltet állítani. és voltak előválasztások.

most a debreceni fidesz úgy működik, hogy az kósa lajos és barátai. ők nyilván kósa lajost választják meg elnöknek. hiszen az ő barátai alkotják a fidesz alapszervezetét. és nem léphet be akárki. és ha valaki bírálni merészeli kósa lajost, akkor kizárják.

ennél nyilván jóval demokratikusabb az, hogy van egy néppárt. annak mindenki tagja. aztán ez állítson több jelöltet. kósa barátai is jelöljék a drága jó lajosunkat. és egyébként több jelöltet is indítanak. és akárki nyer, kósa vagy nem kósa, a hatalomban marad, mert mindenki a néppártban van.

ez a népi demokrácia. egy néppárt, több jelölttel. nem magának a pártnak van hatalma, mert azt csak lebonyolítja a választást,

2024.01.12. 11:45:40

és a rendszerváltás egyik hazugsága, hogy az ilyen rendszer elvben se demokratikus. olyan, hogy népi demokrácia elvben nincsen. dehogy nem. csak a szabad belépés mellett többes jelölés kell hozzá.

2024.01.12. 12:19:26

van a nulla pártrendszer, amiben közvetlen választások vannak. városállamiság.

van az egypártrendszer, ami többes jelölés mellett a népi demokrácia. van ugyan egy párt, de annak a hatalma viszonylag csekély. lényegében csak megszervezi a pártkongresszust, vagy a szakmai konferenciákat és lebonyolítja a választást.

van a kétpártrendszer. az egyéni jelöléseken alapul. ha egyéni jelöltekre lehet szavazni, akkor a választás kis politikai különbségek esetén is könnyen eldől egy irányba. stabil kormányzást eredményez. ugyanakkor a miniszterelnöknek a belpolitikában nincs túlhatalma. mert nincs lista. a kormánypárti képviselők is ügyek mentén csoportot alkotnak. esetleges átszavazásokról egyeztetnek az ellenzékkel. amelyik a médiában jelentős szerepet kap. ez westminsteri demokrácia. a brit majoritarian rendszer.

a szovjet típusú bolsevik rendszerben a nemzeti bolsevikok listán szerveződnek meg és igyekeznek kiszorítani az egyénileg szerveződő nemzetközi mensevik mozgalmat. és ebben szovjet típusú ügynöki rendszer működik, szovjet ideológiával. a külpolitikában szovjet irányítással. ez nyilván nem demokrácia. hanem félkatonai rendszer. hibrid rezsim.

van a hárompártrendszer. ebben arányos listák vannak. rendszerint két párt koalíciója eredményez stabil kormányzást. a harmadik párt ellenzékben van, de a médiában paritásos alapon van jelen, politikai váltógazdaságot eredményez. szocdem, libdem, konz.ker.dem pártokból áll. klasszikusan ilyen a német rendszer.

háromnál több párttal nem működik. négy párt esetén hármas nagykoalíció a stabilabb hárompártrendszerre törekszik és kiszorítja az negyediket. az nem demokrácia.

négypártrendszerben már közvetlen elnökválasztásra van szükség. és akárki lesz az államfő hivatala a nemzet egységét testesíti meg. kinevezi a miniszterelnököt, ugyanakkor tárgyal az ellenzék vezérével is. ez a francia elnöki rendszer.

és a ner ebből a szovjet. a nemzeti bolsevik és nemzetközi mensevik mozgalom küzdelme. az amerikai rendszer is ilyesmi, csak az amerikai rendszer szövetségi államrenden alapul. az usa nem egy totális egységállam, lényegében két nyitott néppárt van, többfordulós kiválasztás, tagállami kormányzók, a rendszer úgy van felépítve, hogy a köztestületekben a demokraták és a republikánusok egyaránt részt vehetnek. a szovjet rendszerben csak a bolsevikok. vagy csak a mensevikek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.12. 12:51:02

@cvsvrs:

Nem léphetett be bárki az MSZMP-be. Eleve tilos volt ott saját álláspontot kialakítani. S belül pedig sose voltak választások.

2024.01.12. 14:01:33

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
ez abból adódott, hogy mindig egy jelölt volt. és azt az egy jelöltet lényegében a párt központi bizottsága jelölte ki úgy, hogy a jelölt személyét elfogadta a politikai bizottság. néhány ember. és ehhez kapcsolódott egy kiterjedt besúgói hálózat.

tehát az nem kérdés, hogy az mszmp egy diktatorikus párt volt. azonban a késő kádár kori elméleti konstrukció egyáltalán nem volt rossz. legyen egy néppárt, amibe mindenki beléphet. és legyen többes jelölés. legyen ténylegesen népi demokrácia.

amire a rendszerváltók azt mondták, hogy ilyen elvben sem létezhet. dehogynem. egypártrendszer is lehet demokratikus csak bizonyos feltételekkel. ahogyan a többpártrendszer is.

2024.01.12. 14:18:29

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
az egy párt több jelölttel lényegében a néppártiság. a párt lényegében egy "big tent", egy politikai ernyőszervezet, a pártvezetők dolga az, hogy megszervezzék a kongresszust. az napirendre tűzi az lmbtq problematikát. ehhez kapcsolódik egy szakmai konferencia. ahol felvonulnak a ballib gender tudósok. és a jobbkonzik. és ha ez a kérdés eldől a konzervatív irányba, akkor esetleg lesznek, akik kilépnek a pártból. párton kívüliként is indulhatnak

egy ilyen rendszeben a pártonkívüliek a politikai underground. a néppárt meg olyan, amilyen a nép. illetve a szakmai konferenciákon azért kulturáltabb álláspontja lenne bagdy emőkének, mint a kocsmában az átlagos választónak.

de ezek után meg lehet tárgyalni az egészségügy kérdését. az oktatásügyet. vagy a vendégmunkások kérdését, vagy akármit. nem az a kérdés, hogy ki nyeri a választást. a néppárt nyer.

és a magyar közgondolkodástól nem áll távol ez a néppártiság. egy ilyen big tent.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.12. 14:28:00

@cvsvrs:

Ennek semmi értelme.

Voltak országok, ahol ki lett próbálva, nulla az eredmény.

Tapi2021 2024.01.12. 14:28:29

@Boldeone2: Na persze. Tolod tovább a fantasyt.

Hol voltál, amikor a kapitalista gazdaságot kellett (volna) védened? :-)
Annak lett volna értelme.

Tapi2021 2024.01.12. 14:33:43

@Boldeone2: "Az emberek szabadabban gondolkodhattak"

Igen, az feltűnt, hogy neked a szabad gondolkodás valahogy nehezen jön össze. Nyilván szubjektív okokból, mert másoknak megy.

Tolod az ostoba ellenzéki-ballib-brüsszelita-amerikai propagandát, sirámokat.

Pedig annyi történt, hogy nem kaptatok elég szavazatot, hogy ti kormányozhassatok. Demokráciában ez előfordul. Főleg, ha nincs mire...

2024.01.12. 14:34:57

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
van az ep választás. és azon a kérdés, hogy ki legyen az a 21 személy, aki képviseli az országot. úgy, hogy lesz egy főképviselő. tehát ez 20+1 fő.

és a néppárti jelöltek versengenek. dobrev klára is néppárti jelölt, és donáth anna is. és nyilván a jobboldal is állíthat ep képviselőjelölteket. ők is néppártiak. torockai is a néppárt tagja. vitatkozzon róna péterrel, vagy akárkivel.

és szavazunk arról, hogy ki legyen a 20 ep képviselőjelölt. és közvetlen arról, hogy ki kerüljön be a tanácsba. és elindulhat schiffer is. hogy inkább ő legyen, mint dobrev, donáth, vagy orbán, vagy torockai. mert a népakaratot leginkább schiffer képviseli. vona is elindulhat.

és ebből kiválasztódik 20 ep képviselő és egy 21. főképviselő. és az magyar néppárti frakció. és ez esetben már nehéz azt mondani, hogy ez nem demokratikus. különösen úgy, hogy elindulhatnak párton kívüliek.

Tapi2021 2024.01.12. 14:36:24

@Boldeone2: "Valójában senki sem tudja mi történt, sem Debreczeni, sem Tölgyessy, sem anno TGM...

Hogy kerültünk bele újra brutális elnyomásba, hogyan fasizálódott a társadalom újra, mi ez a tömegpszichózis???"

Nehéz megérteni, hogy kinek a fejében, mi, miért történik? Teljesen függetlenül a valóságtól.

A képzelet, képzelődés (fasizálódásról, diktatúráról "brutális" elnyomásról...) már csak ilyen.

Tapi2021 2024.01.12. 14:37:46

@Boldeone2: "A lengyeleknek- hála istennek - sikerült ..."

Igen, és Tusk ügynökék építik is rendesen a jogállamot!
Ahogy ti is tennétek.

Gelmerrrrr 2024.01.12. 14:41:34

Mi a többpártrendszer?
-------------
1. Nem mi, hanem hogyan, nem több, hanem dubb, nem rendszer, rendraku.

2. De magyarra átírva: hogyan is van a Mikulás, Micimackó?

Tapi2021 2024.01.12. 14:42:26

@Boldeone2: "Ezt maga Pálinkás mondta, hogy a tudomány akkor szabadabb volt."

Mert az Orbán kormány színrelépésével leblokkolt az agyuk? Azóta semmi tudományos nem jut az eszükbe?
Elvették a számítógépeiket, nem mehetnek könyvtárba, nem kutathatnak, nem járhatnak konferenciákra...????

Pálinkásnak csak egy ideje savanyú a szőlő, amióta kiesett a pixisből.

Tapi2021 2024.01.12. 14:44:57

@ZorróAszter: "Magyarországon senki se kerülhet a politika, média közelébe se, aki nem könnyen zsarolható hazaáruló, aki fenntartások nélkül szolgálja a gyarmattartóink érdekeit a magyar nép érdekeivel szemben."

Mivel te, mint talpig becsületes ember, számtalan unszolásomra sem próbáltad még meg, hogy csinálj valamit ezen a téren, ezt továbbra sem tudhatod.

GyMasa 2024.01.12. 14:50:46

@Tapi2021:
AZért, nem semmi módon kell egyszerűnek lenni, ha azt, ami az elmúlt hetekben Lenygelországban történik, azt demokratikusnak akarjuk értelmezni...

2024.01.12. 14:58:05

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
egy ilyen rendszerben a magyar ep frakcióban dobrevtől torockaiig lenne 20 ember. és az ep frakciót egy középutas vezetné. a jelnelegi mezőnyből nagyjából schiffer. ő az akinek az álláspontját a legtöbben osztják.

a néppárti frakció balszélén ott van dobrev klára. a jobbszélen torockai. de nem mondhatja senki, hogy ez nem egy demokratikus frakció. népi demokratikus. big tent. és egyébként a magyar ep frakció egy tagja tárgyalhat macron elnökkel, az elysee palotában. és akkor oda donáth annát küldik, vagy aki a franciák számára a legkedvesebb. az olaszokkal egy olasz szakértő tárgyal. a svédekkel pogácsa, aki a skandináv demokráciát tekinti elődleges mintaadónak. és ő is néppárti.

ilyesmi lenne az, ami a magyar politikai kulturából következne. nem az orbánizmus. és az kérdés, hogy ez a balkanizálódás, kis-ázsianizmus, vagy kulturálatlanság.

2024.01.12. 14:59:25

és ilyen rendszer azért nincs és elnöki rendszer se, mert orbán pontosan tudja, hogy követelen elnökválasztáson megbukna. nem gyurcsány váltaná le, hanem schiffer típusú középutas.

2024.01.12. 15:05:58

és lehet mondani, hogy schiffer is csináljon saját pártot. rendeljen maga alá pártkatonákat, mint orbán és gyurcsány. és ezek után handabandázzanak.

ez esetben nincs ilyen kényszer. közvetlen kiválaszthatják úgy, hogy a párt lényegében csak lebonyolítja a választási vitákat. a párt hostessei a szakmai konferenciákon ellátják a catering feladatokat.

és lehetnek kampánygyűlések az ország különféle pontjain. a néppárt, a big tent különféle politikai irányzatú politikusai egy közös kampányban vesznek részt. amit közvetít a média. a néppárti közmédia.

véleményem szerint a magyar néplélekhez ez a modell áll a legközelebb.

Tapi2021 2024.01.12. 15:10:30

@Boldeone2: "Pl a kutatók sokkal szabadabban kutathattak, a politika kevésbé szólt bele."

Most mivel szólnak bele? A számos kutatói támogatással, ösztöndíjakkal?

" Talán már a társadalomtudomány is szabadabb volt kicsit, a 80- as évek végén"

?? Mire gondolsz, a genderszaporító "(ál)tudományokra"??? Mert mi is van ma elnyomva??

Tapi2021 2024.01.12. 15:17:37

@cvsvrs: "egypártrendszer is lehet demokratikus "

Nem. Ezek kizárják egymást.

Egy párt önmagán BELÜL lehet demokratikus, de ha egy országban csak egy párt LEHET, akkor az ország nem lehet demokratikus. Hiszen nincs miből választani.

Tehát, ha már (egypárt)rendszer, és a politikai verseny kizárva, akkor szó nem lehet demokráciáról.

Tapi2021 2024.01.12. 15:23:03

@cvsvrs: "az egy párt több jelölttel lényegében a néppártiság"

De az egy párt saját magán belüli több jelölttel még mindig csak egy párt. Tehát továbbra sincs miből választania a népnek!

Csak a párttagoknak, a párton belül. Elvileg minden párt eleve ilyen.
Akkor is, ha esetleg több áramlatot is tartalmaz. Amelyek azonban és nyilvánvalóan nem térhetnek nagyon el egymástól, mert akkor szakadás lenne. Semelyik párt nem mehet EGYSZERRE több irányba!!!

Tapi2021 2024.01.12. 15:26:51

@cvsvrs: "és a magyar közgondolkodástól nem áll távol ez a néppártiság. egy ilyen big tent."

Dehogyis nem. Olaj a vízzel nem vegyül.
Az egymással vetélkedő, ellenérdekű, különböző értékrendű pártok sem lehetnek egy "ernyőpártban".

Ezzel éppen a szocializmusban próbálkoztak! Te az iránt nosztalgiázol. Mindenki legyen egy pártban, amely mindenki értékeit és érdekeit egyszerre képviseli.
Ez kizárt.

Tapi2021 2024.01.12. 15:39:39

Hegyi Gyula bá' megint írt egy jót. Ezt úgy mondom, hogy nem egy politikai malomban őrlünk.

index.hu/velemeny/2024/01/12/eu-kritika-keresztenydemokracia-kepviselo-fidesz/

"Ebben az idealizált világképben minden jó, amit az Európai Parlament és a bizottság képvisel, és minden rossz, alávaló, amit Orbán Viktor mond, tesz és nem tesz. Ez részben az ellenzékiség logikájából, részben abból a frusztrációból következik, amit a sorozatos vereség kivált a baloldali és liberális táborban. Ezt várja a törzsközönség, amely részletes viták és programok helyett Orbán Viktor démonizálását igényli a politikusaitól. Egyszerre kell jelentéktelen, szánalmas figurának és szinte gigászi hatalommal bíró sátánnak beállítani.

Kétségtelen, hogy a „brüsszelező” hangulatkeltés sok tekintetben hamis. A Soros fiút és Ursula von der Leyent együtt ábrázoló plakátról például elmondható, hogy Orbán Viktornak valójában nagyobb befolyása van az uniós döntésekre, mint az ifjabb Sorosnak. Apja sem önmagában, legfeljebb az amerikai demokrata párti centrum széléről tud véleményt formálni az EU ügyeiről. És ha a Fidesz kicsit türelmesebben viselkedett volna, akkor a Néppárt frakciójának egyik legnagyobb tagjaként sokat el tudott volna érni az Európai Parlamentben.

Ha komolyan és felelősen akarunk beszélni az unió ügyeiről, akkor el kell ismernünk, hogy

ez az Európai Unió már nem az a békés, szolidáris, gazdaságilag virágzó szervezet, amelybe két évtizede beléptünk.

Az Európai Közösség a második világháború után békeműként, a szociáldemokrácia és a kereszténydemokrácia együttműködésével jött létre. Az előbbiek egy szociális Európa megvalósítását, az utóbbiak a keresztény perszonalizmus kiteljesedését tűzték ki célul. A liberális pártok szerepe jelentéktelen volt a két nagy erő mellett, és leginkább a nagytőke érdekében próbálták megfékezni a szociális és környezetvédő kezdeményezéseket. A később megjelenő zöldek eleinte a szocdemeknél balosabbak és pacifisták voltak. Húsz évig foglalkoztam hivatásszerűen uniós ügyekkel, de sohasem hallottam olyat, hogy az EU liberális szervezet lenne, és mindenki szélsőséges, aki nem liberális.

A kétezres évek elején, amikor tagjai lettünk, az EU együttműködött Oroszországgal, támogatta a kereskedelmet Kínával, készült Törökország felvételére, igyekezett kiegyezni Iránnal. Egyensúlyt tudott tartani Izrael és a palesztinok között. Az iraki háború idején a két vezető tagállam nyíltan és öntudatosan elítélte az amerikai beavatkozást. Az orosz–grúz háborúban az unió soros elnökeként Nicolas Sárközy öt nap alatt békét teremtett. Az EU a legjobb úton volt ahhoz, hogy gazdaságilag és politikailag a világ egyik vezető hatalma legyen. Olyan közösség, amely az amerikai típusú kapitalizmussal és a keleti autokrata rendszerekkel szemben a szociális piacgazdaságra és a kultúrák sokszínűségére épít.

A mai EU az ukrajnai háború fegyveres támogatásával, a béke csökönyös elutasításával, Törökország kiutálásával sajnos más útra tévedt. A mostani vezetésével könnyen belesodródhat egy esetleges amerikai–kínai háborúba is, amit előkészít az európai–kínai gazdasági kapcsolatok tudatos leépítése. A Globális Dél országai és különösen a muszlim államok egyre ellenszenvesebbnek tartják az unió százegy százalékig USA diktálta politikáját. Európán belül fokozatosan egy merev és türelmetlen ideológiává mossák össze a szociáldemokrata, a kereszténydemokrata és zöldértékeket, valamiféle liberális receptúra szerint.

A demokratikus ellenzéknek nem az a feladata, hogy megvédje ezt az uniós politikát Orbán amúgy túlzó és leegyszerűsített kritikájával szemben. Az sem, hogy a nyugati média már nemcsak Orbánt támadó, de a hazánkat is lesajnáló közleményeit népszerűsítse, azokkal azonosuljon. "....

Tapi2021 2024.01.12. 15:54:16

@GyMasa: Ó, a SZAVAKON MÚLIK MINDEN!

Ez most a demokrácia és jogállam HELYREÁLLÍTÁSA!
Igaz, nem demokratikus és jogállami módon és eszközökkel, de MAGA A "JÓ" SZÁNDÉK - tudniillik a "JÓ" jogállam helyreállítása - ezt IGAZOLJA! És szentesíti!!!!

Pontosan UGYANEZT tervezte, tervezi a magyar ellenzék is!

És azt is elnézné, szentesítené a világ, Brüsszel, Washington, Berlin..., hiszen SZÜKSÉGES rossz arra, hogy helyreálljon a "rend". Az Ő RENDJÜK!

Ezt látjuk ma! Hogy ez így működik. Valójában ez az EU jogállamiság felfogása. De ezt eddig is tudtuk, akinek meg ez tetszik az is tudta. Tehát nem változik semmi és senki.
Megy tovább a piszkos játék. Aminek célja a renitens, nem behódoló kormányok megbuktatása.

ZorróAszter 2024.01.12. 17:00:55

@Tapi2021:

"Mivel te, mint talpig becsületes ember, számtalan unszolásomra sem próbáltad még meg, hogy csinálj valamit ezen a téren, ezt továbbra sem tudhatod."

Ha legközelebb figyelmesebben olvassa el a kommentemet, akkor harmadszorra nyilván már nem válaszolja ugyanezt.

Boldeone2 2024.01.12. 17:45:21

@Tapi2021: Tolod az ostoba ellenzéki-ballib-brüsszelita-amerikai propagandát, sirámokat."-

Erre én is mondhatnám: tolod az ostoba-kormánypárti-szélsőjobboldali propagandát, az agymosást! Ez az érem másik oldala!

Pedig annyi történt, hogy nem kaptatok elég szavazatot, hogy ti kormányozhassatok. Demokráciában ez előfordul. Főleg, ha nincs mire..."

- A demokráciában kiegyensúlyozott politkai verseny van, a legtöbb helyen hatalmi körforgás létezik. Itt egypárti tekintélyelvű rezsim van, pici Oroszország !

Azon sem csodálkozik senki hogy Putler mindig győz, azon sem hogy Orbán: diktátorok

Boldeone2 2024.01.12. 17:48:23

@Tapi2021: Igen, és Tusk ügynökék építik is rendesen a jogállamot!
Ahogy ti is tennétek."-

- Tusk az EU fajsúlyos politikusa. Most csak annyi történt, hogy visszaáll a NORMÁLIS liberális rend, a szélsőjobb terrort pedig felszámolják!

Boldeone2 2024.01.12. 17:53:36

@Tapi2021: telex.hu/kulfold/2023/12/22/tvp-lengyelorszag-televizio-allami-media-kozszolgalat-pis-kaczynski-donald-tusk

Egy kis oktató anyag a lengyel helyzetről! A picsába kipaterolták a társadalmat terrorizáló szélsőjobb kormány propagandistáit, emnyi történt!

Boldeone2 2024.01.12. 17:57:06

@Tapi2021: Pl a kutatók sokkal szabadabban kutathattak, a politika kevésbé szólt bele."
* Most mivel szólnak bele? A számos kutatói támogatással, ösztöndíjakkal?*

Ne játsd a hülyét! Előbb volt a MTA gleichshaltungja, most pedig már a kutatói pályázatok is így dőlnek el! Tudom , mert a 2 legjobb barátom közül az egyik ebben van, ő elmondta hogy megy minden..

2024.01.12. 17:57:13

@Tapi2021:
a fideszt mindenhol egy helyi egyesület veri meg. az ugye a big tent kicsiben. ahol az létrejön ott orbán embereit kenterbe verik .történelmi léptékkel nem kérdés, hogy ez következik. csak nem holnap. azonban ebbe az irányba araszol az ország. se orbán, se gyurcsány.

Boldeone2 2024.01.12. 18:00:16

@Tapi2021: Hegyi Gyulával pedig nem foglalkoznék! Egy rossz kommcsi, egy oroszbérenc, nyugatellnes majom!

2024.01.12. 19:22:38

@Tapi2021:
nem a pártok közül kell választani elsősorban, hanem emberek közül. egy párt bőven elég akkor ha van több vallásfelekezet.

Billy Hill 2024.01.14. 00:02:19

@GyMasa:
@Tapi2021:

"AZért, nem semmi módon kell egyszerűnek lenni, ha azt, ami az elmúlt hetekben Lenygelországban történik, azt demokratikusnak akarjuk értelmezni..."

"A demokrácia én vagyok!" /ismeretlen ballib/ ;-)

Remélem meg sem állnak az ún. "hiperaktív eutanázia" bevezetéséig (amikor ti. valaki beleegyezése és kezdeményezése nélkül is kegyes halálban részesíthető), illetve amíg lehetővé nem teszik a "preventív abortuszt" (pl. a Skynet is ezt látta jónak, amikor terminátort küldött a még nem is várandós Sarah C. sértettre...)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.15. 19:59:00

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: egyébként papírok volt sokáig Kisgazdapárt például, nekem van 1952-es meg 55-ös Kis Újságom, fejlécén azzal hogy az FKGP lapja.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.15. 19:59:59

@Tapi2021: ne felejtsd el hogy egy olyan fogyatékossal beszélsz, aki szerint Vajda Misu a hatvanas években ellenállt a rendszernek nyíltan.

GyMasa 2024.01.16. 12:40:51

@Billy Hill:
Igen, vannak még ötletek bőven!
Nekem az a véleményem, hogy csinálják csak, bátran, büszkén a lehető legnagyobb hírveréssel és a lehető leggátlástalanabbul, ismerje csak meg a világ az igazi arcukat, hogy aztán majd jóniusban bukjanak, mint az ólajtó!
Azt ne feledjük, hogy nem áll mögöttük szilárd többség, csak a CIA által gründölt "összefogás".
Nekem gyanús, hogy sok embernek nem lesz ez szimpatikus még az ellenzéki oldalról sem.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása