magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Az alapvető logikai bukfenc

Amikor a kereszténységen a korral haladást kérik számon, van egy alapvető inkoherencia.

Ez legegyszerűbben úgy fogalmazható meg, hogy ha X akarok lenni, s X-nek alapvető jellemzője Y, akkor a következő lehetőségek állnak előttem:

  • X leszek örömmel, hiszen támogatom Y-t,
  • számomra Y elfogadhatatlan, így nem leszek X.

Ez mindenre igaz: belépek a kommunista pártba, mert hiszek a marxizmusban, focicsapat szurkolói klubjába lépek be, mert az a kedvenc csapatom, gyakran megyek diszkóba, mert szeretem a hangos popzenét tömegben.

Vajon mit szólnánk olyan emberről, aki:

  • azért lesz kommunista párttag, mert az szeretné, a párt változtasson ideológiát,
  • azért lesz egy focicsapat szurkulói klubjának tagja, hogy a tagságot meggyőzze, jobb sport a kosárlabda,
  • azért jár diszkóba, hogy ott meggyőzze az embereket, jobb a barokk zene.

Az Egyház célja a bűnösöknek utat mutatni, s nem az, hogy a bűnösök bűnére áldást adjon.

Persze lehet nem egyetérteni az Egyház álláspontjával, de ez esetben miért akar valaki az Egyházhoz tartozni?

A keresztény tanításban ez alapvető: a bűnről való tanítás. S mi bűn: minden olyan magatartás vagy elgondolás, mely szembemegy az isteni ideállal. S meglehetős bizonyossággal tudható mi az ideál.

Aki tagadja, hogy van bűn, vagy hogy eleve van objektív ideál, az nem lehet keresztény.

Ahogy az se lehet, aki egy bűnnek nevezett magatatás bűn jellegét tagadja.

Lássuk csak! Mi a koherens álláspont:

  • ha valaki szerint a homokosság probléma, s ő keresztény,
  • ha valaki szerint a homokosság nem probléma, s emiatt ő nem keresztény,
  • ha valaki homokos és küzd ezzel,

Egyetlen dolog nem koherens:

  • az az abszurd álláspont, hogy valaki magát büszke homokos kereszténynek vallja, vagy azt állítja, a homokosság nem bűn.

Mindig jobb az őszinte keresztényellenes ember, mint a hazug álkeresztény.

67 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr1218305789

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZorróAszter 2024.01.20. 07:06:55

Alapvető logikai bukfenc, hogy maga is tudja, hogy maga a homoszexualitás sem az ortodoxoknál, sem a katolikusoknál nem bűn. Sőt az se bűn önmagában, hogy egyházi áldással szeretnének házasságban élni.

A bűn a tevékenység. És sajátos módon már a gondolat is, mert hiszen a kereszténység szerint van bűnös gondolat is.

Az alapvető kérdés, hogy kell-e egy több mint kétezer éves félnomád nép erkölcsi szerint élni ma? Hiszen a zsidók és a keresztények is jópár erkölcsi szabályt elvetettek már. Például már nem követelik meg, hogy a gyermektelenül meghalt bátty özvegyének fiút nemzzen az öccse. A keresztények nem követelik meg a zsidó étkezési szokásokat.

És nem teljesen tiszta hogy Isten ezeket a szabályokat a régi félnomádokra szabta csak, vagy érvényesek ma is. Például mi Isten szabálya a televízió nézésre vagy a virtuális valóságra? Ha akarom, ezek hamis valóságok, sátáni káprázatok.

Mert hiszen az ortodox zsidók vagy például az amishok szerint most is az. De ki akar úgy élni mint ők? Pedig lehet hogy ők teljesítik Isten parancsát, mindenki más meg ellenszegül neki.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.20. 09:10:41

@ZorróAszter:

A hithű zsidók máig követik mind a 613 szabályt.

A keresztények számára meg csak az erkölcsi zsidó szabályok hatályosak.

Az meg nyilván hely- és korfüggő, hogy milyen szokások alakulnak ki. Ezeket a közösség elvárja betartani, de ezekről tudja a művelt hívő, ezek nem isteni elrendelések.

Íme egy látványos példa. Az orosz templomokban minden nő kendőt visel, kivéve a serdületlen kislányokat. A balkáni templomokban csak özvegy idő nők viselnek kendőt, az arab templomokban meg azok se. Az orosz templomokban minden testhez álló ruhára rossz szemmel néznek, a Balkánon meg nem, csak ne legyen túl kihangsúlyozva a nő segge. Az orosz és arab templomokban a legtemplomibb női viselete a szoknya, középhosszú idősebb korig, aztán hosszú. A Balkánon a nadrág teljesen oké, míg az arab templomokban a nadrágra rossz szemmel néznek.

MIndennek megvan a maga kulturális oka.

S nyilván a homokosság önmagában csak egy betegség.

ZorróAszter 2024.01.20. 09:25:29

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"A keresztények számára meg csak az erkölcsi zsidó szabályok hatályosak."

Például azt az erkölcsi szabályt se tartják, hogy a gyermektelenül meghalt bátty özvegyének fiút, örökös nemzzen az öccse.

Vagy például nem tekintik a leprát Isten büntetésének, és a leprások gyógyítását Isten akaratával való szembeszegülésnek.

ZorróAszter 2024.01.20. 10:09:47

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Igen, ezejket nem tekintjük erkölcsi szabályoknak."

Már.

Régen annak tartották.

Sőt még Pasteurnek is gondot okozott a szifilisz gyógyítása ilyen erkölcsi alapon.

Gelmerrrrrt 2024.01.20. 11:10:52

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A hithű zsidók máig követik mind a 613 szabályt.

A keresztények számára meg csak az erkölcsi zsidó szabályok hatályosak.
----------------

1. Ergo a kretény stak egy zsidó, nem dubb.

2. Számjára? A postás bírongja a levelet számjára, így azt mondjuk nekje, indogermán enek-anak.

3. Erkölcs egy bullshit halandzsa új-ónemmagyar makogás.

4. A hit hangot dúrgerni kellen, bullshit.

5. Nem követ, hanem ranakered, a követ jevevényhang.

6.A hatály egy bullshit hang.

7. Stak a libcsinek van szablyája, attól, hogy szab, nem racionális. a magyarnak az ar-ra-re racionális stumától regályja van.

A magyarnak a regály Kirgen, a magyar nyelv, ahogy a rend, a ráció Scott őrmester, a logosz, nem a kreténység, a judizmus.

Gelmerrrrrt 2024.01.20. 11:14:38

@ZorróAszter: kölcsi szabályt se tartják, hogy a gyermektelenül meghalt bátty özvegyének fiút, örökös nemzzen az öccse.
----------------

Regályt se rekkik, hogy e barnalosza meredta bátty vidvájának barnot, léhmásat faszoljon...magyarul.

De nem, attól, hogy a magyarnak regályja van, nem libernyák szablyája, a magyar rekk, nem tart, a gyerek volna az nem gyermek, de a magyarnak stak barna, a hal egy kretény-libcsi hang, így mred, mortel, morsad...az özvegy egy bullshit hang, ősmagyar vidva, Witwe, a vi stumától, ahogy vissza, vidu, nem vidék...de odva is oké.
Nem örök izé, nem örjöng az, hanem léhma.

Gelmerrrrrt 2024.01.20. 11:18:38

@ZorróAszter: tezer éves félnomád nép erkölcsi szerint élni ma?
-----------

Erkölcs hang bullshit, nem szerint, hanem rekkint.

?????????? Dehát én anitkretény és antiszemita vagyem, a magyar nyelv indogermán és germán nyelv, én stak a magyar ethosz, a magyar nyelv rekkint élem, stak, stak.

A dubb ezer évessel probléma nem van, stak azzal, hogy a zsidó és a kretény nem magyar, nem a magyar ethosz, nem a magyar nyelv, Kirgen a démon, az árny.

Dehát úgy nem kellene új-ónemmagyarul makognod, attól, hogy sajna a kretény-libcsi, a fingristák átírták a magyar nyelvet, Umwertung aller Wertevel.

Gelmerrrrrt 2024.01.20. 11:44:07

Az Egyház célja a bűnösöknek utat mutatni,
--------------
1. Egyház hangot dúrgerni, bullshit.
2. a bűnös hangot nem rakem, bullshit.

3. A cél egy libernyák jevevényhang, a magyarnak remu van, a ra-re stumától, remer, remél , germán remen, raman-tól.
4. Nem utat, az az uegh indogermán stumától ered, végat, ide rakut mondunk.
5. Ha remu és raku van, anak a raktányja, rektionja: rekkni, vagyis: remutja rakut rekkni.

6. Nem rakem az egészet, attól, hogy a kreténység az nem buzizmus? Szájer kretény, Szájer buzi, Hodos pap buzi, és sok ott a pedofil is, ergo a kreténység az buzizmu, de ha a kretény zsidó, úgy az zsidó buzizmus.

ZorróAszter 2024.01.20. 20:27:54

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Soha.
Pl. a sógorházasság sose volt a kereszténységben."

Nem házasságról van szó, hanem nemzésről. És zsidókról.

Ezt a kötelezettséget vajon milyen mítosz szüntette meg?

_Neville 2024.01.20. 22:17:44

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Érdekes, ez a kendő dolog a különböző katolikus országokban is változó, mennyire szokás.

ZorróAszter 2024.01.21. 07:23:17

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ilyen súlyos gazdasági és erkölcsi kérdés nem divat kérdése. Ugyanis ha az öccs teljesíti a parancsolatot, akkor az a gyerek örököl minden vagyont és nem ő.

vasútihíd 2024.01.21. 07:41:34

a hazug álkeresztény célja a belülről rombolás. sajnos igen hatékony. egyesek egész magas pozícióig jutottak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.21. 09:26:30

@ZorróAszter:

Mármint az anyja utáni vagyont, mert az apja utáni éppenhogy nem örökli.

_Neville 2024.01.21. 17:44:13

"Barsi Balázs szerint az egyházszakadás már megtörtént, csak nem mondják ki. „Papok, püspökök esküvő jellegű szeánszokat tartanak bűnben élő pároknak. Ez nem a mi hitünk! De ez miért nem jár kiközösítéssel? Szent Pál pedig rendszeresen gyakorolta a megtévedettek érdekében. Ez a valódi irgalmasság. És ezért súlyos bűnt követ el az a pap, aki csak kegyes szövegeket mond a prédikációjában.

Iszonyatos ideológiai háború folyik, az egész világ ég! Ez a tűz Krisztus tüzével oltható el.”

Arról, hogy Ferenc pápa aláírta az áldás engedélyezését, a ferences szerzetes azt mondta: a Szentatyának nem lett volna szabad aláírnia. „Most tanuljuk meg újra, mit jelent a pápai csalatkozhatatlanság. Hát nem ezt. De ő a pápa, aki papként, püspökként mérhetetlenül sokat tett a hitért és az egyházért. Nem tudom, megbecsülik-e azok, akik ebben az egyetlen sajnálatos aláírásban a saját téves, eretnek álláspontjukat igazolva látják. A szentmisében nevének említésekor a régi, tridenti rítus szerint fejet hajtok, és fohászkodom érte. Isten fel fogja ezt használni a maga munkájára.”"
777blog.hu/2024/01/21/soha-nem-aldanam-meg-az-egynemu-kapcsolatban-elo-embereket-barsi-balazs-atya/

ZorróAszter 2024.01.21. 17:47:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ezek nagycsaládok voltak. A bátty örökölt mindent eredetileg. Ha gyermektelenül halt meg, akkor a legközelebbi férfirokon, azaz az öccse, de ha a feleségnek fiúgyereke születik, akkor ő az örökös.

De a lényeg nem ez, hanem hogy változik az erkölcs és az erkölcsi parancsolatok is.

Tehát nem példa nélküli nonszensz, ha valaki erkölcsi kérdésekben változást remél.

2024.01.21. 17:51:42

@_Neville:
ugyanezek a semmirekellő szerzetesek hirdetik, hogy a szentatya krisztus földi helytartója aki a hit és az erkölcs dolgaiban isten kegyelménél fogva tévedhetetlen.

2024.01.21. 17:52:27

@_Neville:
a reformáció az volt, hogy a ferences koldulórendet a polgárság elzavarta a francba. és helyébe lépett egy reformált tanítórend.

_Neville 2024.01.21. 17:58:48

@cvsvrs: Ebből egy szó sem felel meg a valóságnak, de már megszoktuk, hogy a történelmi tények - különösen e témában - téged nem szoktak megzavarni az okfejtésben, mert szimplán figyelmen kívül hagyod őket :)

2024.01.21. 18:04:24

@_Neville:
debrecenben volt egy ferences koldulórend. és az megszűnt. annak a helyébe lépett egy reformált tanítórend. a kollégium. mindez a váradi béke évében. debrecen erdély részévé vált. és ez volt a reformáció egyik kulcs mozzanata.

Gelmerrrrrt 2024.01.21. 18:36:02

@ZorróAszter: a legközelebbi férfirokon, azaz az öccse, de ha a feleségnek fiúgyereke születik, akkor ő az örökös.
-------------
Nakva barurokonja...de ha barmájának barnoja bírtavál, úgy ő, er a léhmás.

A közel hang nem magyaros, magyarosabb nak-va.
A férfi hangot nem bírem, ide baru.
Feleség egy kretény-libcsi hang, barma vagy ara.
Fi az germán fi, a gyerek bullshit, ősmagyar barna.
Anya barmának barnoja bírtavál. Barma barno bírtavál, raktányja a bírtavál hang.
Örökös? Az öröng, örjöng,örjed, örejt....indogermán uer stumától? Nem, nem teszja, ha m a lé-lhány stumától az Erbe magyarul léhma.

Gelmerrrrrt 2024.01.21. 18:39:40

@ZorróAszter: lényeg nem ez, hanem hogy változik az erkölcs és az erkölcsi parancsolatok is.
-------
1. Lényeg hang nem van, nyelvkakilás, halandzsa.
2. A változik bullshit z-vel egy bullshit hang, inkább mondjuk, hogy válad, vagy vándel, ősmagyarabb.
3. ERkölcs? Bullshit hang nem rakem.

4. Parancs? Libernyák jevevényhang. Nekem rengyó van, az ar-ra-re stumától, ez az ősmagyar a rend hangra, nazálisan a red, ja kausatív-presenz és possesív.

Rengyó:
Rakvány: barna punaina gecizésen át van.
Rakvány: buzi nem geciz punaina.
Rakvány: Szájer buzi.

Rekkelés: Szájer Fanni van? Van egzisztenciája nem van, rengyó a rakandátó,l: Scott ősmester Lugert...

Ezt namatem rengyónak.

ZorróAszter 2024.01.21. 18:55:01

@vasútihíd:

@_Neville:

Maguk fidesznyikek vannak hivatva ugye ellenőrizni és eldönteni, hogy a Pápa teológusokból, egyházjogászokból és egyéb szakértőkből álló tanácsadótestülete téved-e vagy sem.

Ugyanis a Pápa nem azt mondja, ami hirtelen az eszébe jut, hanem amit a tanácsadó testülete szakértőként válaszol.

És persze egyházszakadással dobálózni se gond maguknak.

Hiszen a maguk tévedhetetlen és csalhatatlan Pápája Orbán.

2024.01.21. 19:00:45

a magyar reformáció elsődlegesen mohácsból következett. illetve abból, hogy a főurak egy része azt gondolja, hogy őrültség megütközni az oszmánokkal. a magyar királyság a délvidéken a bégeket még vissza tudja szorítani. de már a portyázások sem feltétlen sikeresek. mátyás is már csak téli hadjáratokat vezetett. és nem akart megütközi a szultán fősereggel. mert látták, hogy sokkal többen vannak és sokkal jobban felszereltek. ezt az álláspontot képviseli török bálint. és a katolikusok el akarják szedni a birtokait.

és ezért indul el a reformáció. ezért hívja bálint papot debrecenbe 1536-ban. ő az első reformátor. (a legenda szerint azt mondja neki ambrosius katolikus pap, hogy akkbor lesz ez vallás, amikor ez a letört líceum vessző fává nő. és azt mondja bálint, hogy "akkor bizony fa lészen". és 1538-ban elzavarják a ferenceseket. ehhez kell a váradi béke. ferdinánd és szapolyai kiegyezzenek. ami erdélyben biztosítja a vallásszabadságot.

csak ugye szapolyainak születik egy fia. és amikor szulejmán elfoglalja budát, akkor török bálintot - aki a gyermekkirály gyámja és az özvegy királnyé gyámolítója - isztambulba internálják. és 1552-ben (áprilisban) szent györgy napján török jános debrecenbe jön, lemond az úriszék jogáról azzal, hogy aki akar az menjen vele harcolni egerbe. mert hogy meg akarják akadályozni, hogy az oszmánok elérjék a lengyel határt és az ország négy részre szakadjon.

és végül 1567-ben jön létre a református egyház. de úgy, hogy azt eredendően népi katolikusnak hirdetik meg. a debreceni-egervölgyi hitvallást még 1561-ben is confessio catholica néven adják ki. egy magyar katolikus népvallást akarnak.

csak ennek nincs külpolitikai támogatottsága. mert miksa római katolikusként támogatja a német evangelikusokat, de népi katolicizmust nem akar. mert akkor szétesne a habsburg birodalom. az ausburgi vallásbéke után azt mondják, hogy akkor az egyház legyen kálvinista. egy rómától függetlenedő katolikus névallást akartak.

és később is azt mondják, hogy a reformátusok rómát követik. csak abból nem a császárságot és a pápaságot, hanem köztársasági hagyományát. ebből lesz a kossuthizmus. a köztársaság nem a királyság "meghaladása", hanem a királyság folytatása. amiben a három rend, a polgárság, a papság (választott papság), a nemesség (az országgyűlésbe választott nemesség) és a korona uralkodik. mindez egy apostoli királyságban. mária országában.

magyar népi katolicizmus és protestantizmus.

Gelmerrrrr 2024.01.21. 19:08:08

@_Neville: hogy a történelmi tények - különösen e témában - téged nem szoktak megzavarni az okfejtésben, mert szimplán figyelmen kívül hagyod
------------

1. Tények? A tény egy nyelvkakilási halandzsa, ontológiája nem van, így azt hallem, hogy Lüge, ahogy makogják, hogy a fingrizmus tény, de a magyar nyelv indogermán és germán nyelv.

2. Történelmi? Tarténelmi? Mondjuk inkább history, de ez nem egyéb ahogy narratíva, ero tény, vagyis Lüge, stak mainstream Lüge.

3. A téma magyarul a té stumától, ma partikelvel folyó vagy erjeda volna. Így magyarul a tesz hangtól tema volna.

4.Okfejtés? Bullshit hang, az ok az okász, unk, ucit volna, vagyis szokni, szokás, így bulslhit ide az ok, dúrgerni. A fejt hangot is dúrgerni. Na jó, nem rossz, de inkább mondanánk stumát stupni, úgyírva csumát csupni. De inkább vagy rakandni, vagy rakut kirakni.

5. Figyelmen kívül hagy? Nem bírem ezt a frazeológiát, a figyel hang etimológiája bizonylosza, de inkább az indogermán uer stuma raktább volna, ahogy őrjni, az őr-től.
A hagy is germán hang volna, de inkább bírem a loszni, a leu, lo stumától.

Stakhogy a frazeológia talán németizmis volna(ausser Acht lassen), ergo nem germanizmus, nem racionalizmus. Ha rakanda van, úgy: rakványt rakáson kívül.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.22. 02:26:24

@_Neville:

Na igen, a katolicizmus fő baja éppen ez: a pápaközpontúság.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.22. 02:30:00

@ZorróAszter:

Ez gyakorlati kérdés volt.

A korabeli szokás szerint csak férfi rendelkezhetett vagyonnal. Ma meg nő is. Így okofogyott a rendszer.

A sógorházasság az azt beválló férfire hozott nagy terhet, hiszen csinált fiút magának, de az nem lett az örököse, nem vitte tovább a nevét, miközben felnevelte őt. Persze ha volt több fia, akkor kibírható volt, de az akkori nagy gyerekhalandóságban ez nem volt soha biztos dolog.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.22. 08:13:18

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @_Neville: ahol akár a legrövidebb ideig is jelen volt az iszlám, ott van kendő. Portugália déli részén van, északon nincs.

ZorróAszter 2024.01.22. 08:14:29

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem volt semmilyen sógorházasság. Csak nemzés volt.

A hátulütője nem ez volt, hanem a fiú és a közvetlen családja örökölt mindent. Ha meg nem születik fiú, akkor meg ő, az öccs.

A dolog évszázadokkal Jézus előtt megszűnt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.22. 08:48:25

@Deak Tamas:

A Balkánon pont fordítva.

Azért NINCS kendő, hogy látszódjon a különbség az iszlámtól.

Ahogy az arab keresztény nők DIREKT nem hordanak kendőt, ugyanezért.

Lásd még nadrág és szoknya.

A normál női muszlim ruházat a széles nadrág (salvar). Ezért a keresztény arab nők nem szeretik a nadrágot, mert az nekik muszlim ruhának tűnik.

Lásd Egyiptom: középkorú nő szoknyában = keresztény.

Ez viszont a Balkánon eltűnt, csak a cigányok tartják még. BG-ban szoknyás cigány nő = keresztény.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.22. 08:52:39

@ZorróAszter:

Alapvetően módos embernek kellett ehhez lenni, hiszen vitte a pénzt, nem hozta.

Meg hát persze az átlag özvegy jellemzően már nem fiatal csaj volt...

A Bibliában is nyoma van, hogy emberek nemet mondtak anyagi helyzetükre hivatkozva. Ilyenkor a következő legközelibb rokon vette el az özvegyet, ha meg senki se akadt rokon, akkor valaki a törzsből.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.22. 09:25:30

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: tényleg, Bulgáriában maradt mecset, ami megszakítás nélkül az is volt, mondjuk 1878 óta? Vagy akár középkori?

ZorróAszter 2024.01.22. 10:39:38

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem a részletek a fontosak, hanem hogy a zsidó vallásban is voltak erkölcsi szabályok, amik egy nomád társadalomban fontosak voltak, isteni eredetűnek tartották mert ennek hiányában miért teljesítették volna közvetlen anyagi érdekeik ellenére, mégis elvetették.

Tehát ma sem a fantázia világába tartozó lehetetlenség, hogy mondjuk a hűtőszekrény korában ne tartsanak a zsidók húsos és tejes hűtőszekrényt külön, vagy hogy a keresztények is álljanak rugalmasabban bizonyos szabályokhoz, például a papi cölibátushoz.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.22. 10:41:30

@Deak Tamas:

Persze.

A kommunizmusban persze sokat bezártak. Ahogy templomot is.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.22. 11:01:14

@ZorróAszter:

A katolikus cölibátus oka nagyon más. Egyszerűen túl sok panasz volt a szexuális rossz erkölcsök miatt, erre lett válasz a cölibátus.

Gelmerrrrr 2024.01.22. 11:08:05

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: oka nagyon más. Egyszerűen túl sok panasz volt a szexuális rossz erkölcsök miatt,
-----------------

1. Ok hangot dúrgeri, okász, ucit volna, így inkább raku.
2. Nem szerű, a sor-szer hangokat dúrgerni, artájú.
3. Panasz? Bullshit jeveványhang, fingem nem van róla, halandzsa, nem rakem, így mondjukm károgás, károgály.
4. Erkölcs hang bullshit, dúrgrni.
5. Miatt hang bullshit, dúrgerni.

6. A cölibátus rakuja, hogy anno nem volt libernyák, keresztény fiktív person, habubsdi person, de ez is stak a kretényektől ered, ergo a barbár nem raktaja a kreténységet, így mondjuk a püspöknjek regelta volt léhmatni, vererben a püspökséget a fijára.

Nem azt mondja a cölibátus, hogy ne bassz, hanem stak azt hogy nem bír a papsi staláddal, de ez egal is, attól, hogy a kreténység buzizmus. Ez stak ma fontos, hogy ma libernyákia van, ahogy van a kretény-libcsi fiktív persóna.

Gelmerrrrr 2024.01.22. 11:12:22

@ZorróAszter: erkölcsi szabályok, amik egy nomád társadalomban fontosak voltak, isteni eredetűnek tartották mert ennek hiányában miért teljesítették volna közvetlen anyagi érdekeik ellenére,
---------------
1. Erkölcs: bullshit hang, halandzsa.
2. Szablya: stak a libcsinek van, az a szabó, magyarnak regály.
3. Társadalom: libernyák műhang, a társadalom is egy libcsizmus.
4. Isten: libernyák jevevényhang, dúrgerni.
5. Tart: németizmus, magyarizmus germanizmus, rekkni.
6. Mert: stak er és ár stuma van, ér nem, a mert egy libcsi hang.
7.Teljesít: bullshit új-ónemmagyar makogás, idegen ideológia, németizmus, a vollziehenre, eredendő magyaron nem rakem, stak azóta, ahogy rakem a németet.
8.Nem közvcfdgfgf.... a köz hangot dúrgerni, nem talan, hanem vésza, losza.
9.Anyag: nem rakem, ez nem materia, hanem az ana partikel gho partikelvel, vagyis az az ana, anya.
10. Érdek: sklavenaufstandi hang, de stak er és ár stuma van.
11. Nem ellen, alna, de inkább anta az ősmagyar.

ZorróAszter 2024.01.22. 15:13:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem ezt szokták mondani oknak.

Azon kívül a házasságon kívüli kapcsolatok még inkább problémásak.

Azt se tudom, hogy a papi kupi az színtiszta rágalom-e.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.22. 15:21:57

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: pl. hol van ma is működő, amit gyaur megtekinthet kívülről és régi?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.22. 15:53:54

@ZorróAszter:

Ez volt az ok a bevezetésre. Jött egy puritán római pápa és így akarta a dolgt lerendezni: megszüntette a világi papságot egyetlen tollvonással. Onnantól csak szerzetes lehet pap, a szerzetes meg eleve csak cöleb férfi lehet.

Mi más ok lehetett volna?

ZorróAszter 2024.01.22. 17:39:05

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Hát az öröklés.

"megszüntette a világi papságot egyetlen tollvonással."

Tök olyan, mintha nem tudná, mit jelent az a szó hogy "világi pap".

A világi pap az nem szerzetes pap.

A plébánosok, püspökök, érsekek.

A mostani pápa kivétel, mert ő szerintem maradt jezsuita.

A szerzetesrendek között mindenféle van. Van ahol egy pap sincs, van ahol a szertartások és gyónás miatt van mondjuk kettő kolostoronként, és van ahol szinte mindenki felszentelt pap. Például épp a jezsuitáknál.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.22. 17:51:17

@ZorróAszter:

A papok után is volt öröklés. Nem csak a gyerek örököl. Az unokaöccsök örököltek.

ZorróAszter 2024.01.23. 00:03:30

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ha van felesége és gyereke, akkor biztosan rájuk hagyja amije van.

Így meg lehet elvárás hogy az egyházra.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.23. 06:11:42

@ZorróAszter:

Az Egyház nem az ilyen kis dolgokból lett gazdag, hanem gazdag világiak nagy adoményaiból és állami adományokból.

A kispap holmijának megöröklése nem volt szempont.

ZorróAszter 2024.01.24. 11:36:52

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Isten ments, hogy kioktassam, de a kispap az a papnövendék a katolikusoknál.

Igen, de az egyházi vagyon az a királyi földadományokból meg az adókból jött. Aztán a magánadományokból, hagyatékokból.

Sok arisztokrata lett a felsőpapság része. És az évszázadok során előfordult, hogy bár a nemöröklő öccsként ment papi pályára, mégis végül ő örökölte a földbirtokot, mert a bátyja gyerektelenül halt meg.

De hogy milyen ezzel kapcsolatos öröklési meg egyéb problémák vannak, arról maga tudna beszélni az ortodoxok kapcsán. Én azt csak sejtem, de maga közelről és belülről láthatja.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.24. 12:48:47

@ZorróAszter:

Mítosz, hogy a cölibátus oka az öröklés.

Mint mondtam, a papok után igenis örököltek. HIszen nem csak a gyerek örökül.

S egy egyszerű pap vagyona morzsa volt az egészhez képest. Ha az Egyház csak a papok végrendelkezésére alapozott volna, sose alakult volna ki a hatalmas egházi vagyon.

Sajnos ez a mítosz máig él. Időnként visszahallom.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.24. 12:55:35

@ZorróAszter:

Az ortodoxiában az van, aki volt a katolcizmusban Gergely reformjai előtt.

A papok 10 %-a szerzetes. Ők cölebek. Náluk szegénységi fogadalom van. Amit persze időnként nem tartanak be, hanem lepleznek úgy hogy nem tulajdosai a vagyontárgyaknak, de azokat használják: azaz gazdag módra élnek, de papíron szegények. Mivel papíron szegények, nincs mit örökölni utánuk.

A nagy többség világi pap. Elvárt, hogy legyen feleség. A feleségtől meg elvárt, hogy legyen amolyan házvezetőnő a templom körül. Természetesen a világi papnak van vagyona, ott nincs szegénységi fogalom, persze elvárt a szerénység. S a gyerekek öröklik a vagyont.

Nyilván itt is akadnak bajok. Lásd a családos pap nem képes állandóan a hívekkel foglalkozni, hiszen vannak családi kötelezettségek is.

ZorróAszter 2024.01.25. 10:42:43

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Mítosz, hogy a cölibátus oka az öröklés.
(...)
Sajnos ez a mítosz máig él. Időnként visszahallom."

Ha mítosz is, nem látom mögötte a rosszindulatot.

"Mint mondtam, a papok után igenis örököltek. HIszen nem csak a gyerek örökül.
S egy egyszerű pap vagyona morzsa volt az egészhez képest. Ha az Egyház csak a papok végrendelkezésére alapozott volna, sose alakult volna ki a hatalmas egházi vagyon."

Évszázadokon keresztül hagytak rá az egyházra vagyonokat. Az öreg néni lehet hogy a papra hagyná a vagyonát és nem a plébániára. Ha a papnak volna felesége, gyereke, ő örökölne, és a pap nem hagyná a vagyonát az egyházra mint az szokás azt hiszem.

Azonkívül voltak egészen nagy birtokok is, amiket arisztokrata származású papok hagytak az egyházra.

ZorróAszter 2024.01.25. 10:44:01

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Nyilván itt is akadnak bajok. Lásd a családos pap nem képes állandóan a hívekkel foglalkozni, hiszen vannak családi kötelezettségek is."

Szerintem más öröklési és egyéb jogi problémák is vannak, de mindegy.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.25. 11:06:53

@ZorróAszter:

Papra hagyni vagyont? Ilyen nemigen volt.

Az Egyházra volt szokás vagyont hagyni, nem egy adott papra.

Ahogy a pap esete is. Ha lett vagyona, az nem lett sok jellemzően. Hiszen nem neki adományoztak, hanem az Egyháznak.

ZorróAszter 2024.01.25. 11:45:23

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Milyen jogi és öröklési probléma merülhetne fel?"

Hát ha fel sem merül, hogy az ortodox egyházra vagy a papra hagyjanak valamit, akkor semmi.

"Papra hagyni vagyont? Ilyen nemigen volt.

Az Egyházra volt szokás vagyont hagyni, nem egy adott papra."

Nem, mert fel sem merült, hogy ez két dolog. De ha a papnak családja van, akkor felmerül, hogy az öreg néni a plébániára hagyja a földjét, vagy a kedves papjára.

Gelmerrrrr 2024.01.25. 11:50:48

@ZorróAszter: "Milyen jogi és öröklési probléma merülhetne fel?"
------------------
1. Hogy olyan.
2. A jog magyarul az iga, Joch. rakta van.
3. Örök he? hát az öröng, örjöng, örönk, örönkel, örer...az uer indogermán stumától? Nem!

4. Felmerül? Na kérem ez a frazeológia egy totális halandzsa, németizmus, a német auftauchenre, stak a probléma ott van, hogy a merhül, merger, vagy merel hang az indogermán mer-mor-mar-már stumától ered, vagyis merülni eredően annyi, hogy merül a kenyér, maród, mártani, nem tauchen. Magyarul ősmagyr ide inkább a dohombel hangot mondjuk a doh-düh stumától.

De merül is, ha a gázok mergernek, mernek, marnak a hullának innen, vagyis a gázoktól merül, maród.

Egy totális fasza példa ez a merül hang a bullshitre, a fingrizmusra, a halandzsára. Kérem, ne beszéljünk németizmust, stak germanizmust!

Gelmerrrrr 2024.01.25. 11:52:12

@Gelmerrrrr: És studa, hogyha szar a Pisa! Merül? Auftauchen! Előbb beszéljünk németül, aztán makogjanak ilyen németizmust magyarul, de magyarul úgyis raktalosza volna, így inkább mondani kellen, hogy auftauchen és ennyi.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.25. 12:06:16

@ZorróAszter:

Mindig különbség volt téve.

Ki adományozott papnak? Esetleg élelmiszert igen, meg ruhát, de komoly értéket? Soha. A komoly adomány MINDIG az Egyháznak ment, nem XY papnak.

ZorróAszter 2024.01.25. 20:17:32

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem tudom az ortodoxnál mi van, de a katolikusoknál azért biztosan nem, mert mindegy.

Ha nem lenne mindegy, akkor az öreg néni, aki isteníti a plébános urat, megfontolná hogy személy szerint a papra hagyja a földjét pláne ha szinte szűkölködik, ami előfordul.

Így viszont mindegy.

Gelmerrrrr 2024.01.25. 20:30:20

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: komoly adomány MINDIG az Egyháznak ment, nem XY papnak.
----------
1. Nem komoly, hanem ernyeszta, de ide más hang kellene. Nem ad, magyarul rejni.

2. Stak a probléma ott van, hogy az Egyház, ahogy egyház, fiktív persóna stak olyan 1200-tól van, kretény-libcsik szarták ezt ide, én tagadem, ha én tagadem, ahogy a libernyák államtot is, az is egy ilyen libcsi szar, libernyákia, úgy 1200 után is voltak, hogy tagadták, nálunk tuti, hogy 1500 után is, a törökre, hogy Werbőczyt leszúrtuk.

Gelmerrrrr 2024.01.25. 20:32:41

@ZorróAszter: személy szerint a papra hagyja a földjét pláne ha szinte
--------------------
1. Személy egy libcsi hang, max talán személyesen van. Nem szerint, hanem rekkint.Nem hagy, hanem léhat, nem föld, feld, a szint hangot dúrgerni.

2. Totál egal, 1541 után tagadtuk a kretény fiktív persónát, és szétégettük a kretény papot, és jól kiróbtuk, ennyit erről.

Gelmerrrrr 2024.01.25. 20:34:17

@Gelmerrrrr: 1541-re itt van egy ősmagyar garázda Warlord, öreszuúra, ez azt mondja, hogy tagadja a kretény fiktív persónát, erre szétégeti a papot, felgyújtja a templomot, és a léhma az őjé, ez van.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.26. 08:40:20

@ZorróAszter:

Abszolút nem jellemző ez. A hívők az egyházban szoktak hinni, nem az adott papban.

Ráadásul azért se hagyná a hívő a papra az értéket, mert azt aztán örökölnék örökösei, s itt tök mindegy a pap házas-e.

Szóval sehogy se passzol ez az "a cölibátus oka az öröklés" szöveg.

ZorróAszter 2024.01.26. 13:44:44

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Szóval sehogy se passzol ez az "a cölibátus oka az öröklés" szöveg."

Szerintem van benne ráció.

Ráadásul nem látok mögötte semmi rosszindulatot.

Tudni kellene hogy a 2 millió hold miből jött össze.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.26. 13:52:40

@ZorróAszter:

Nem látom nyomát annak, hogy az egyházi birtokok alapja a papok adománya lett volna.

ZorróAszter 2024.01.26. 20:33:55

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

De hát én se ezt mondtam. Pláne nem a létező cölibátus mellett.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása