magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A rabszolgatartó

Rabszolgatartóval először 2007-ben találkoztam. Persze rabszolgái nem voltak, de a mentalitása rabszolgatartói volt.

Ez volt legelső multi munkahelyem. Szófiában. 4 hónappal azután, hogy oda költöztem Budapestről.

A 4 hónap alatt először megpróbáltam pókerezésből megélni, de kiderült: elég jó játékos vagyok, de annyira azért nem jó mégse. Aztán fordító is próbáltam lenni, ott meg kiderült: nincs elegendő megbízás.

Szóval jelentkeztem hirdetésre, a legegyszerűbbet választva, azaz "nulla szaktudás, magyar nyelvtudás kell".

Ez volt az outsorcing üzletág bulgáriai robbanásának a kezdete. Korábban csak Krakkóba és Budapestre mentek a nagy outsourcing cégek. 2006 végétől kezdett felzárkózni hozzájuk Szófia. Szófia titka az volt, mint a másik 2 városé: azaz képzett, de olcsó munkaerő, alacsony rezsi, EU-tagság, jó közlekedés, fejlett internet, de ehhez jött Bulgária esetében még a magyarnál és lengyelnél is alacsonyabb adószint.

Alapvetően az outsourcing üzletág 2 területet foglal el:

  • klasszikus ügyfélszolgálat, magyarul kólcenter,
  • részmunkák kihelyezése, ennek hivatalos neve shared services center, valami könnyen betanítható részfeladat kiadása a nyugati magállamokból.

A cél minden esetben azonos: a kiadások csökkentése. A nyugati munkahelyek megszüntetése, helyettük jóval olcsóbb kelet-európai munkahelyek létesítése.

Párszor, kezdődő projektekben ezt személyesen is láthattam. A ma már önálló cégként nem létező PartyPoker ügyfélszolgálata eredetileg a cég központjában, Gibraltárban volt, kb. 200 ember dolgozott ott, az egyszerű alkalmazottak kezdőfizetése bruttó 2200 gibraltári font volt (ez kb. 1 millió Ft). Aztán 1 évvel később - én 2009-2014 között dolgoztam a cégnél) már csak 20-an maradtak a gibraltári irodában, Szófiában pedig lett 350 alkalmazott, a kezdőfizetés átlag 1200 leva volt (240 ezer Ft).

De most első ilyen munkahelyemről van szó, 2007-ből.

Ahogy ez szokás, volt pár hét tréning. Ami azt jelenti: a nulláról indulva elmondják gyorsan mit kell csinálni.

Nagyon naív ember hiszi csak, hogy amikor a nagy nyugati cégek ügyfélszolgálatait felkeresi, ott szakemberekkel lép majd kapcsolatba. A valóság: ezeken a helyeken nem dolgoznak soha szakemberek, hiszen túl drága lenne szakembereket megfizetni, hanem ott betanított dolgozók vannak, akik jellemzően alig értenek az adott területhez. Megint egy PartyPoker-példa: amikor tréningen voltam ott 2009-ben, akadt több kolléga is, aki még a póker szabályait se ismerte a tréning első napján, de ettől függetlenül 4 héttel később már tanácsokat adott játékosoknak. Egy lelkiismeretes kólcenteres dolgozó, aki igyekszik a munkát komolyan venni, jellemzően pár hónap után ér el egyfajta kezdő szakértői szintre, a munkatapasztalat hatására. Aki pedig nem veszi az egészet komolyan, az évek után is előre megírt szövegek (scriptek) alapján "szakért", úgy hogy nem is érti mit kérdeznek tőle.

De ismét 2007. Szóval megvolt a tréning, volt vizsga (ez is egy vicc volt: akinek nem sikerült elsőre saját erőből, annak volt pótvizsga, melyen a vizsgáztató megmondta a válaszokat a vizsgázóknak). Aztán hozzánk látogatott a nagy ünnep, a tényleges munkakezdés - multinyelven: go live day - előtti napon az egyik nagyember az amerikai központból. Olyan karikatúraszerű redneck fazon volt, kicsit emlékeztetett külsőben a demagóg progresszív filmesre, Michael Moore-ra.

A nagyember nagyon nagy ember volt, nagyjából a cég negyedik lépcsőfokáról, ami egy 100 ezer alkalmazotttal rendelkező világcégnél hatalmas pozíció. Ez a szint akkor olyan évi 250 ezer dolláros fizetést jelenthetett, míg mi 500-700 dollár között kerestünk, szóval olyan 1:35 volt az arány.

Ez már olyan arány, amikor a jó ember is lenézi a másikat. Nem tudom jó ember volt-e, ez sose derült ki, de láthatóan igyekezett kedélyes lenni, olyan "Lenin elvtárs viccelődik a Putyilov-gyár munkásaival" stílusban. Aztán a nagyember beszédet mondott. Gyorsan kiderült: halvány fogalma sincs mit is fogunk csinálni, de még alapszinten se.

Én akkor még bőven liberális voltam. Nem progresszív-liberális, azzal szakítottam 1993 körül, hanem olyan konzervatív-liberális típus. Szóval csepet se voltam rendszerkritikus. Azaz hittem a polgári értékrendben, a liberális demokráciában, a kereszténydemokráciában, a kapitalizmusban. Akik ismertek már akkor, tudják rólam, hogy még Ayn Randnak is híve voltam - szégyellem, de így volt -, s az ő ihletésére hangoztattam az "a kapitalizmus problémáira a több kapitalizmus a megoldás" mondást.

Gyorsan átfutott a fejemben: ez pont akkora marha, mint a párttitkár vagy szakszervezetis volt a kádárista vállalatoknál - semmit nem ért, de tud halandzsázni.

Zsolt nevű kollégám, aki mellettem ült, meg is jegyezte - a magyar nyelv nagy előnye, hogy lehet beszélni, s szinte senki se érti - nem is halkan: "ez a fasz fingot se ért".

Nem mondom, hogy ettől változott meg a gondolkodásom, mert az hosszabb folyamat volt, de segített ez a jelenet is.

Mindenesetre megsajnáltam az emberkét. Élete abból áll, hogy járja a részlegeket és nevetségessé teszi magát ezrek előtt. Persze, jól megfizetik ezért, dehát akkor is szar helyzet.

Michael Moore

Címkék: közélet
82 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr7318323413

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ez a nevem senki 2024.02.12. 12:42:52

jappánba
is rab
szolgaság van, de
szeretik

MEDVE1978 2024.02.12. 12:43:17

Nem rossz meló az a top menedzser ilyen szinten, főként, ha valahogy el tudod érni, hogy ne legyen rajtad extrém felelősség. Meg főként a 250 K évente még ma se rossz az USA-ban sem. Egyébiránt egy ennyire felsővezető ritkán ért konkrét dolgokhoz: elvezet a gyorsétteremlánctól kezdve az autógyáron át mindent. Van valami szűk tudása magáról a bizniszről, meg esetleg, hogy hogyan kell szervezni + ráérez dolgokra. Nagyjából ennyi. Anno volt egy évfolyamtársam, aki később ilyen nagyvállalati vezető lett. Nem azt mondom, hogy az egyébként közgáz irányultságú főiskolát végigbukdácsolta, de messze átlagos tanuló volt, sőt semmiben nem volt túl kiemelkedő. Mégis benevezett gyakornoknak és a nyelvtudása miatt őt választották ki. Aztán egyfajta közép-európai amerikai álomként felsővezető lett belőle. Persze ez nem amcsi szintet jelent, hanem magyart. A lényeg, hogy ő is mondta, semmi nagyobb dolog nem kellett hozzá, némi ráérzés és meló. Mondjuk nála extrém volt a stressz, bele is betegedett 40 éves korára.

Gery87 2024.02.12. 14:31:30

"Ez a szint akkor olyan évi 250 ezer dolláros fizetést jelenthetett, míg mi 500-700 dollár között kerestünk, szóval olyan 1:35 volt az arány."

Az hogy ilyen különbségek lehetnek, semmi nem indokolja, se tudás, iskola, se tapasztalt, se munkaidő, se felelősség..semmi.
Amíg ezt le nem visszük a tizedére itt jó világ nem lesz.
(Persze magántőke alapú kapitalizmus se:)

"Akik ismertek már akkor, tudják rólam, hogy még Ayn Randnak is híve voltam - szégyellem, de így volt -, s az ő ihletésére hangoztattam az "a kapitalizmus problémáira a több kapitalizmus a megoldás" mondást."

Én még ebből az időből ismerlek és persze én is inkább elhittem ezt a baromságot még, bár a "nemzeti tőkében" akkor se hittem.

Csak rá kellett nézni a sok "öltönyös bűnözőre" fiatalon is, zsigerből éreztem hogy "ezek nekünk jót soha nem fognak hozni"..na innen indultam....

Gery87 2024.02.12. 14:33:20

@MEDVE1978:

"Van valami szűk tudása magáról a bizniszről, meg esetleg, hogy hogyan kell szervezni + ráérez dolgokra. Nagyjából ennyi."

Pont ez a baj.
Akkor miért van ott? Minek van és miért kap ennyit?
A pozíciót/tulajdont fizetik meg felül, semmi mást.
Tiszta feudalizmus.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.02.12. 14:35:48

@Gery87:

Pedig nyomós indok van rá.

Nagy cég nagy profittal. A tulaj szinte sose dolgozik a cégben, nálunk is így volt.

Szóval a tulaj alkalmazottakkal termeltet profitot. Kell hozá egy piramisrendszer. S érdekeltté kell tenni az embereket.

S mi motiválja az embereket? A pénz.

Serény Vélemény 2024.02.12. 14:37:51

A gettómilliomos c filmben is van egy ilyen hm. érdekesség. A csávó főszereplő teát szolgál fel a "telefonközpont"-ban dolgozó (persze call center az, csak rosszul fordították) call centereseknek. Azok meg olyan fura kvíz-szerű általános műveltségi meetingen vesznek részt, ami pont angliai helyszínekről szól. Naja, náluk nagy divat volt, hogy kiszerveznek komplett cc-ket Indiába. Mondjuk a mi német anyánk angilali lánykája is így csinált. Aztán egyébként bele is álltak a földbe.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.02.12. 14:45:56

@Serény Vélemény:

Indiában jó karrier a kólcenter.

A kezdő alkalmazott keres bruttó 150-200 dollár között. S könnyen el lehet jutni 300-400 dollárig,

Miküzben ülő munka, nem nehéz, a munkaidő rögzített (heti 44 óra Indiában).

Gery87 2024.02.12. 14:53:46

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ez a feudalizmus továbbélése, a felvilágosodás befejezetlen feladata felszámolni ezt a csökevényt.
Tulajdonképp amit elmondtál az a nemesi nagybirtok működése.

_Neville 2024.02.12. 14:55:26

@MEDVE1978: Mondjuk elég nevetséges, hogyha bekerül valaki ebbe a körbe, és nem teljesen hülye - értsd különösebb sikert nem ér el, de legalább nem visz csődbe egy vállalatot se, ami azért nem olyan óriási teljesítmény - akkor egész életében kiválóan megél abból, hogy valódi hozzáértés nélkül osztja az észt másoknak.

2024.02.12. 14:57:33

debreceni fidesz egyik patyomkin projektje a sok közül. az ssc központ.
az ún. forest office.
www.dvrt.hu/forest-offices-debrecen/
még cannes-ba is elmentek bemutatni.
ez lett volna a call center, shared service center. megépült és majdem teljesen üresen áll, vannak persze ilyen cégek, a legolcsóbb irodákat bérelnék ki.

2024.02.12. 15:00:42

@Gery87:
ne viccelj már. a feudalizmusban a gazdagság feudális árupénzen alapult. ezek a cégek adósságtengerben úszva termelnek profitot. és ez meg van engedve mondván, hogy ez a feudalizmus "meghaladása".

nyilván sem nem meghaladása a múltnak, ezáltal nem lett a világ egy kicsivel sem szabadabb, ugyanakkor nem is folytatatása a régi rendnek, ez egy másik rendszer.

Gery87 2024.02.12. 15:08:37

@_Neville:

És még nevetségesebb az hogy ebbe beleszületik, beleházasodik!

Gery87 2024.02.12. 15:09:49

@cvsvrs:

Csakhogy ez nem meghaladása.
Nem azonos vele, de bizonyos lényegi dolgokban (ami a hatalom és vagyon) nem változott semmi!

2024.02.12. 15:15:29

@Gery87:
a feudalizmus annyit jelent, hogy a hatalom alapja a föld. és még azt sem jelenti, hogy feltétlen van földesúr. debrecenben de facto 1361 óta nincs földesúr. de jure 1552 óta. a föld felett uralkodva kormányozzák a várost a házzal rendelkezők, a patriciusok.

2024.02.12. 15:23:50

a korai feudalizmusban is létezik parlamentarizmus.
"Az ország összes bároi es nemesei minden évben egyszer gyűlesre tartoznak Fehérvarott összejonni, hogy ott az ország állapotarol tanácskozzanak, a bárok mükodését megvizsgálják s megállapitva, melyik mikent járt el, hivatálaban és mikeppen védte az orszag javait, érdemuk szerint jutalmat, érdemtelensegiikert es mulasztasukert pedig buntetest rojanak rájuk a kiraly es tanacsosai íteletevel."

a köznemeseknek joguk van felszólalni a bárók ellenében. a fideszes bárók nem a magyar feudalizmust követik. azt mondják, hogy tőlük egy új parlament nem veheti a javakat. mert az a kommunizmus lenne. lófaszakarikát. az a feudalizmus.

_Neville 2024.02.12. 15:29:40

@Gery87: Mikor papáé a cég, a segghülye csemete meg egyből góré lesz és osztja az észt azoknak, akik viszik a boltot sok éve? :)

2024.02.12. 15:38:35

az orbánista hatalomgyakorlás nem feudális, hane ókori bizánci, illetve totálisan elvtelen kulturálatlanság. a fideszen belül se értik, hogy mi történik.

Boldeone2 2024.02.12. 17:18:10

A kapitalizmus azt mondja, hogy nincs rabszolgatartás, mindenki önként jelenkezik a munkafeladatra, a bérét pedig a kereslet - kínálati, piaci viszonyok alakítják

Most elég kedvező a munkapiaci helyzet, mert óriási teremtett pénz fordul meg a gazdaságokban, amit alig tudnak befekteni
Rengeteg " bérrabszolgára " van szükség, hogy az újabb és újabb beruházások működjenek

Ahol pedig munkahelyek vannak, sok dolgozóval, oda kellenek a "kápók", a munkafelügyelők is....

Ez egyik fiatal rokonomot most vették fel mindenféle előzetes munkatapasztalat nélkül, jó fizetésért "kápónak", tehát erre van igény... Csak ázsiaiak vannak... El kell nekik minden reggel mondani angolul mi a feladat, majd aláíratnak a munkásokkal egy papírt
Onnantól az "objektív felelősség" átszáll a munkásra...

A menedzserek és a tulajok is akkor boldogok, ha kézben van tartva minden....

élveteg 2024.02.12. 17:27:14

"Gyorsan átfutott a fejemben: ez pont akkora marha, mint a párttitkár vagy szakszervezetis volt a kádárista vállalatoknál - semmit nem ért, de tud halandzsázni."

Tényleg semmi nem változik Más dolgokban sem Régen voltak az elvtársi tivornyák mai megfelelőjük a céges rendezvények Az elvtársi tivornyák vége pont az volt mint ma a céges rendezvényeknek vagyis mindenki berúgott mint a disznó Ugyanarra is való mindakettő Gőzkieresztés

Gery87 2024.02.12. 18:26:43

@cvsvrs:

Debrecen:)
Már hiányzott...
Az alap az hogy van földesúr és kár ezzel vitázni a példajelleg miatt.

Gery87 2024.02.12. 18:27:33

@_Neville:

Igen, mint a cseh milliárdos asszony aki a férjétől örökölt. Már a 3 lánya is igazgatósági tag:)

Gery87 2024.02.12. 18:29:05

@Boldeone2:

Röviden borzalmas és fenntarthatatlan szar az egész úgy ahogy van:)

Gelmerrrrr 2024.02.12. 18:48:53

@cvsvrs: t az ország állapotarol tanácskozzanak, a bárok mükodését megvizsgálják s megállapitva, melyik mikent járt el, hivatálaban és mikeppen védte az orszag javait, érdemuk szerint jutalmat,
--------------
1. Országtagadó vagyem, nekem rejku van.
2. Tanácskoz egy bullshit új-ónemmagyar hang. Regyó, racionális beszéd van.
3. Mükid, mímel? Nem, hanem örökni.
4. A vizsgál egy libernyák jevevényhang, indogermán ueidh stumától, magyar rekk.
5. Állapít? Faszt állapít?
6. Jűrtak? Csárdást jártak? Ezt se rakem.
7. Hivatal? Bullshit hang.
8. Képpen? a kép az hép volna, bullshit frazeológia.
9.Érdem? Stak er és ár stuma van, az érdem sklavenaugfstandi hang.
10. Javak? Bullshit hang.
11. Nem szerint, hanem rekkint.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.02.12. 19:04:36

@Boldeone2:

"A kapitalizmus azt mondja, hogy nincs rabszolgatartás, mindenki önként jelenkezik a munkafeladatra, a bérét pedig a kereslet - kínálati, piaci viszonyok alakítják"

A piaci viszonyokat meg a kapitalisták határozzák meg.

Volt erről egy szovjet vicc a 70-es évekből:

Megkérdezi a nyugati újságíró a szovjet illetékest:
- Miért nem lehet kapni az egyszerű szovjet boltokban kaviárt?
- Mert nincs rá kereslet.
Az újságíró nem hiszi, ezért mondja neki az illetékes, szabadon tartózkodhat bármely moszkvai boltban egész nap, s ő is meg fog győződni erről. Az újságíró él a lehetőséggel, egész nap egy nagy moszkvai élelmiszerboltban hallgatja a vásárlókat. S tényleg: senki se keres kaviárt!

Gery87 2024.02.12. 19:13:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"A piaci viszonyokat meg a kapitalisták határozzák meg."

Erről van szó, nem egyrangú a viszony.
A falra mászok ettől az ósdi dumától, hogy "kölcsönösen" mert nem igaz.

Gery87 2024.02.12. 19:19:43

Van egy istenhátamögötti falu, 30 Km-es körzetben nincs munka, odamegy a tőke azt mondja "hugyér szarér adok munkát, kell?"
Persze hogy kell, csak megélni nem fogsz belőle.
Elbenzinezel 30 km-rel arrébb, ott a tőkés meg azt mondja:
-ezért a melőért ennyit adok mert:
a, nem tanultál 5 évig nincs diplomád
b, erre a munkára van 5000 másik...
c, ha már eljöttél idáig messzebb nem fogsz menni úgyse paraszt...

Az a 4999 meg azóta pislog hogy mérnöknek kellett volna menni, de akkor meg arra mondanák hogy "ennyit tudok adni, mert van 5000 másik mérnök jelentkező":)

"A kapitalizmus azt mondja.....," a kapitalizmus azt mondja, az elitnek legyen jó, annak akinél a vagyon és tulajdon van, a többi rohadjon/oldja meg.

Boldeone2 2024.02.12. 19:19:58

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Akik Magyarországra jönnek, még az itteni bért is sokallják, meg a magyar munkamorál már szabados nekik
Ezért hozzák be már az ázsiaikat, mert ők még örülnek, ha dolgozhatnak a nagytőkéseknek. A magyarokon már látszik, hogy nem dolgoznak örömmel, tehát a munka kényszer nekik

Az említett gyár Debrecenben van, ahol már több az ázsiai munkás. Reggel tornával kell kezdeni, ez nekünk már a vicc határát

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.02.12. 19:25:15

@Boldeone2:

A kólcenterek rendszerint az átlag felett fizetnek.

A közös ének, torna csak a koreai és japán multiknál divat.

Boldeone2 2024.02.12. 19:26:37

@Gery87: Persze, de nem szegezett senki pisztolyt a fejedhez, hogy elmenj a nagytőkének dolgozni. Van választáso, EU- tagok vagyunk. Ha nem tetszik, továbbállsz. Az ázsiaikat azért hozzák, mert ott más a munkamorál, azok jobban viselik az alávetett, alkalmazotti státuszt, nem csinálnak szakszervezet, túlórára behívhatók bármikor

A magyarok ezt már nem vállalják el. Előbb fogja kirúgni a magyar munkást

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.02.12. 19:28:40

@Gery87:

Pedig ez egy XIX. századi felismerés, mely a marxizmus ELŐTT megszületett: a munkajogban a felek NEM egyenlőek, így szükséges állami részvétel a gyengébb fél oldalán.

S aztán ezt mondták a marxistákon kívül a különböző keresztényszociális mozgalmak is.

Máig a munkajog sajátos része a polgári jognak, a szerződésszabadság korlátozva van.

Boldeone2 2024.02.12. 19:29:58

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Igen, ez pont koreai multi amelyről szó van. A feladatra előtte egy héttel tanították be a rokont, " munkavédelmi felügyelő"

Minden nap reggel elmondja mit kell csinálni, angolul, majd minden emberrel aláírat egy papírt. Onnantól a munkáltató felelőssége megszűnik, gondolom ez a cél...

Boldeone2 2024.02.12. 19:42:46

Pl. régen volt olyan, hogy kötelező orvosi vizsgálat/ alkalmasság, ez most olyan munkaerőhiány van, hogy megszűnt
A munkáltató döntésévé vált

A szakszerveti rendszer is ki van herélve. Schiffer András politikai célja volt anno, a szakszerveti rendszer helyreállítása

Magyarország kb félúton van nyugat és a kelet között, ebben is. Sok dolgot megtehet a munkaadó, de azért nem mindent

Akik Ázsiából jönnek, azok mindent megcsinálnak, és jóval igénytelenebbek

Pl Debrecenben hallottam, hogy valaki kiadott egy nagyobb házat 11 ázsiainak, 80 ezer/ fő...

Ez extrapofit az itteni lakosoknak, mert előtte kb 1/4 pénzért lehett kiadni, a magyarnak nem jó a tömegszállás, vállalkozásnak meg csak vegetált a dolog...

A külföldi munkaerő alkalmazása mindent megváltoztat: lesz aki nagyon meggazdagszik, de olyan is aki rosszul jár....

Tapi2021 2024.02.12. 20:16:02

@Gery87: A "felvilágosodás" - pogányság, ateizmus, materializmus, egyház- és vallásellenesség, stb. - nem termel pénzt! Sőt! SEMMIT!

Pénzt, termékeket, szolgáltatásokat a VÁLLALKOZÁSOK termelnek!
És mivel versenyben, ezért a lehető legoptimálisabban. A lehető legkisebb anyag és energiafelhasználással, a lehető legkisebb költséggel, a legtöbb szellemi munka befektetésével...!!!

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.02.12. 20:23:35

@Boldeone2: most is van kötelező alkalmassági. A munkáltató hülye lesz kockáztatni egy munkajogi pert, amit egy ilyen banánhéjon elbukhat.

Tapi2021 2024.02.12. 20:27:55

@_Neville: Vegyes dolog ez. Minden cégben vannak pozik, amiken mindenképpen hozzáértőknek kell dolgozniuk, és van jó pár ahol elég a lojalitás, meg, hogy jókor voltál/nyaltál a főnöknek, jó helyen.

Most nem jut eszembe jobb példa, de talán az megteszi, hogy van két doktor, az egyik sebész, a másik pszichológus. Az egyiknek muszáj valódi szakembernek lenni, a másik poziban szinte bárki ellébecol, mert van egy odavágó papírja. Nagy kárt nem tud csinálni.

Ez a nagyvállalatokban is így van. (A kicsiknél ez nem jellemző, mert kevés a pozi, és ha bárhol egy hülye van - pl. egy családtag, csak mert családtag -, gyorsan földbe állíthatja a céget.)

Tapi2021 2024.02.12. 20:33:39

@Gery87: "Nem azonos vele, de bizonyos lényegi dolgokban (ami a hatalom és vagyon) nem változott semmi!"

Pedig a szocialisták mindent megpróbáltak! Számos diktatúrájukban. Kiraboltak mindenkit, halomra öltek embereket..., mindenki egyenlően szegény lett... És valahogy nem tudtak jobbat csinálni.

Tudom, majd az ezeregyedik szoci diktatúrában sikerül.

Gelmerrrrr 2024.02.12. 20:37:54

@Tapi2021: A "felvilágosodás" - pogányság, ateizmus, materializmus, egyház- és vallásellenesség,
---------------
1. Nem világ, hanem boljad, de nem ismerem, pogány vagyem.
2. A vallás libcsizmus, vélés. Nem ellen, hanem alna, de anta.

3. Nem igen rakem, hogyan is beszélsz.

Tapi2021 2024.02.12. 20:38:22

@Gery87: "Igen, mint a cseh milliárdos asszony aki a férjétől örökölt. Már a 3 lánya is igazgatósági tag:)"

És ezzel mi a te gondod? Mi közöd van más cégéhez?

Tapi2021 2024.02.12. 20:41:13

@Gery87: "Röviden borzalmas és fenntarthatatlan szar az egész úgy ahogy van:)"

Remélem, a szocialista rendszerekről beszélsz. Mert a kapitalista elég jól van.
Az egyetlen, ami valóban működik is, és előre viszi a világot. És kár ezzel érzelmi vagy ideológiai alapon vitázni.

Gelmerrrrr 2024.02.12. 20:42:38

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: megszületett: a munkajogban a felek NEM egyenlőek, így szükséges állami
-------------
1. Nem szület, hanem bírtavál.
2. Jog? A jog az iga, joch, rakta van.
3. Állam? Libernyák műhang, libernyákia.

4. Munka? He? A munka egy sklavenaufstadni hang, szláv, nem germán, vagyis magyar. De te raktán, jól vagy? A libernyákiától van stak munka, a libernyák államtól.
Magyar embernek nem van munkája. Kevered a szezont a fazonnal! A munka hangot dúrgerni kell, így a munkát is, de ez stak a libernyák államon át van.

Ősmagyarok, germagyarok, szkíták vagyunk!

Gelmerrrrr 2024.02.12. 20:46:05

@Tapi2021: Mert a kapitalista elég jól van.
Az egyetlen, ami valóban működik is, és előre viszi a világot.
---------
1. Attól, hogy nakta jól, raktán van.
2. Nem működ, hanem örök, világja stak a kretény libcsinek van, így előrébb bírongja az erdát.

3. Hát nem igen rakem, hogy most hogy olyan kapcsizmus is beszélsz, van az ember embernek farkasja, ez mondani volna ősi, vagy a kapcsizmus, ahogy kapital és munka, számok, píz. Na ez nem kell a magyarnak, attól, hogy a magyar nyelv indogermán és germán nyelv.

Gelmerrrrr 2024.02.12. 20:50:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: a bérét pedig a kereslet - kínálati, piaci viszonyok alakítják"
-----------
1. Nem piac, hanem maroketa, a piac a libernyák ökomókia.

2.Bér? A bér a bír, beran stumaige flektált formája, ahogy a bír antsó flektált formája a bar, ahogy barma, barom. Germagyar regály: ahé marja, bírja, vagyis bírja a bérjét. A bér így bírva van, ahogy az orosz öreszor bírja a bérjét, a kádat, de ez a kád egy bírda is, a bér egy bírda, ennek a raktányja, a bírnak, a bírong, ong-val a bír, beran ige. Vagyis: bért bírong, ena bírda, így bírdát bírong. Ettől rakód barma, flektálva a bír.

3. Hát a bért nem alkoholizálják. A bér attól függ, hogyan duadsz bírni, bírongani, ahogy a mázlitól, hogy most zsigulit vagy BMW-t lovatsz, lopsz.

Tapi2021 2024.02.12. 20:52:25

@Gery87: "Erről van szó, nem egyrangú a viszony."

Jó és?

Ki dolgozik kinek? Ki fizet kinek?

Gelmerrrrr 2024.02.12. 20:53:57

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A piaci viszonyokat meg a kapitalisták határozzák
-----------------
Nem piac, hanem maroketa, és libernyák ökomókia.
Határoz? Nem rakem ezt a bullshit hangot.

De nem, hanem a magyarok, ha róbnak, ölnek, szakantanak a maroketán, ölik a kapcsikat.

Tapi2021 2024.02.12. 20:54:57

@Gery87: "Elbenzinezel 30 km-rel arrébb, ott a tőkés meg azt mondja:
-ezért a melőért ennyit adok mert:
a, nem tanultál 5 évig nincs diplomád
b, erre a munkára van 5000 másik...
c, ha már eljöttél idáig messzebb nem fogsz menni úgyse paraszt..."

Mi az alternatíva???

A "paraszt" tengődik segélyen. Amit azok adnak össze, akik dolgoznak.
Mert erre képes.

Gelmerrrrr 2024.02.12. 20:58:03

@Tapi2021: Ki dolgozik kinek? Ki fizet
------------

Dolgozik? He? Bullshit hang, sklavenaufstandi. A fizet is egy bullshit hang.

Magyarul van bér, ha a magyar megy ide oda, mondjuk példának olajatfúrni úgy a bérje az olaj, azt bírja onnan, pár ezer liter a bér, hogy a kapcsi őt odarakja, vagy megy csirkésnek, úgy pár száz csirke a bér.

A butaká szopja le a magyart, attól, hogy a magyar nyelv indogermán és germán nyelv, a bér egy ősmagyar hang, bár máshol mondjuk, ha megyünk Ukrajnának, de ide is okl, rakta, a bér a bír és egyéb hangok rokonja. Ennyit erről, ezt beszélja a nyelv, és ennyit erről.

Tapi2021 2024.02.12. 21:00:22

@Gery87: "a kapitalizmus azt mondja, az elitnek legyen jó, annak akinél a vagyon és tulajdon van, a többi rohadjon/oldja meg."

Nem igaz. Semmi ilyet nem mond. Nincs is egységes "A" kapitalizmus. Sok-sok magáncég van, amelyek kb. a nép 90%-nak munkát adnak, a többi 10% meg az ő adóikból kapja a fizetést. Mert az államnak önkoriknak is KIZÁRÓLAG tőlük van pénze. Utóbbiak csak költenek, nem termelnek pénzt.
Azt egyedül a kapitalisták csinálják.

Gelmerrrrr 2024.02.12. 21:01:56

@Tapi2021: A "paraszt" tengődik segélyen
Mert erre képes.
-----------
1. Segély hangot dúrgerni, nem ősmagyar, inkább a rekkés, attól, hogy a rokon a rak o-s formája, így rekkni az ősmagyar.
2. Mert? dúrgenri.

3. Képes? Bullshit hang, és pont passzol is, attól, hogy ilyen libernyákizmus, németizmus, gebildet, de a kép az hép volna, stak a kretény-libcsik átírták.

Magyarul fähig ernya: ernya kapcsit ölni.
Vagy rekna-rakna: rekna ősmagyar SS-t, Wagner felrakni, rekkni.

Tapi2021 2024.02.12. 21:04:33

@Boldeone2: És még jó, hogy legalább a cég még itt van! És itt adózik, itt termel és itt fogyaszt...

Rosszabb, ha a céget telepítik el, mint ha behoznak néhány melóst.

Gelmerrrrr 2024.02.12. 21:05:57

@Tapi2021: az államnak önkoriknak is KIZÁRÓLAG tőlük van pénze. Utóbbiak csak költenek, nem termelnek pénzt.
-------------
1. Állam egy libernyákia, libernyák műhang, az idegen, aljan hangot rekkja, tartja fenn, ahogy mundja.
2. Nem kizárólag, ez németizmus, így inkább a magyar stak, a germán stak, vagyis csak, vagy stupán.
3. Nem költ, kelt, de jevevényhang.

4. Píz? Jevevényhang, sklavenaufstandi. De arról már írtem, hogy rejku van, az ősmagyar rejku stak pízt dobot a libernyák ökomókiára, azt a pízt, anat szakantott, lopott, róbott, vagyis stak pízt küld oda, stak mosott pízt a Strohmann-on, a zsidón át.

Magyar ember nem dolog izél, nem keres pízt, a magyar ember öl és rób, a magyar nyelv indogermán és germán nyelv, és stak pízt küld a libernyák ökomókiára.

Tapi2021 2024.02.12. 21:07:34

@Boldeone2: "majd minden emberrel aláírat egy papírt. Onnantól a munkáltató felelőssége megszűnik, gondolom ez a cél..."

Állítólag foglalkoztál joggal. Akkor tudod, hogy egy szerződéssel nem írhatók felül a munkaügyi törvények, vagy a törvényi felelősségek.

Gelmerrrrr 2024.02.12. 21:08:57

@Tapi2021: legalább a cég még itt van! És itt adózik,
-------------
1.Al az magyarul túl.

2. A cég egy gyár, vagyis gyarmatosítás, és mi nem vagyunk gyarmat.

3. Nem adó, hanem magyarul rejni, de az Unternehmung egy liberália.

Mi nem akarjuk a gyarmatosítást, nem kértünk liberáliát se, ahogy temel hangot se, ilyen se van!

Magyarok vagyunk! Jah, nem identitásunk lopták a fingristák, így germagyar, szkíták!

Gelmerrrrr 2024.02.12. 21:09:53

@Tapi2021: a munkaügyi törvények,
----------
Munka szántott feldek, tarványok?

Gelmerrrrr 2024.02.12. 21:14:07

@Tapi2021: emberrel aláírat egy papírt.
----------
1. Nem alá, az al a túl.

2. És? Az új-ónemmagyar egy halandzsa, a papíron a nyelv egy mesterséges halandzsa, a magyar nyelv nem fingár, hanem indogermán és germán nyelv, így le van szarva.

Gelmerrrrr 2024.02.12. 21:34:25

@Tapi2021: két doktor, az egyik sebész, a másik pszichológus. A
---------------

Irreleváns! A kettő idegen, aljan ideológia, éshát a csicsológus dubb szart tesz, attól, hogy a magyar nyelv indogermán és germán nyelv, így a csicsológia vagy csicsiátria totál idegen ideológiák, stak a magyarok, szkítáknak, az árjáknak anta vannak.

Boldeone2 2024.02.13. 00:57:36

@Tapi2021: És még jó, hogy legalább a cég még itt van! És itt adózik, itt termel és itt fogyaszt..."

- Egyelőre csak a tízmilliárdos állami zsákolták, a többi dolog még odébb van...

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.02.13. 14:20:38

@Tapi2021: annyiban igaza van - csak a maga egyszerű képességtelen lényecskéjével és hiányos magyar gondolkodásával nem tudja megfogalmazni -, hogy a kapitalizmusban értelemszerűen a tőke az előnyben részesített játékos, ezért ez a rendszer neve. Nem én állítom, maga Bokros Lajos mondta annak idején a csomagjával kapcsolatban sok egyéb érdekességgel.
Én erről vitáznék szívesen, de egyszerűen nincs most szívem, ahogy már írtam.

Gery87 2024.02.13. 14:52:14

@Boldeone2:

"Persze, de nem szegezett senki pisztolyt a fejedhez, "

Á, nem csak épp élnie kell valamiből az embereknek egy kapitalista rendszerben:)

Végül is jobbágynak se volt kötelező születni meg lenni....

ja várjunk csak..

"Van választáso, EU- tagok vagyunk. Ha nem tetszik, továbbállsz. "

Mindenhol kapitalizmus van!
Én általánosságban bírálom a rendszert, erre meg nem megoldás hogy máshol jobb, mert nem mehet mindenki Ny-Európába.

"Az ázsiaikat azért hozzák, mert ott más a munkamorál, azok jobban viselik az alávetett, alkalmazotti státuszt, nem csinálnak szakszervezet, túlórára behívhatók bármikor"

tudjuk, és pont ez a probléma.
Nem?

"A magyarok ezt már nem vállalják el. Előbb fogja kirúgni a magyar munkást"

Igen, ez a probléma.

Gery87 2024.02.13. 14:53:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Pedig ez egy XIX. századi felismerés, mely a marxizmus ELŐTT megszületett: a munkajogban a felek NEM egyenlőek, így szükséges állami részvétel a gyengébb fél oldalán."

Nagyon helyes módon.

Gery87 2024.02.13. 14:54:11

@Tapi2021:

"A "felvilágosodás" - pogányság, ateizmus, materializmus, egyház- és vallásellenesség, stb. - nem termel pénzt! Sőt! SEMMIT!"

Neked is további szép napot...

Gery87 2024.02.13. 14:55:43

@Tapi2021:

bal bla nyne nye...szocik, diktatúra...mindenki szegény lett..bal bla..
Elmondtad ezerszer én elmondtam hogy az igen diktatúra volt és államszocializmus...nem volt jó.... semmit nem fogsz fel az egészből.
csá.

Gery87 2024.02.13. 14:57:45

@Tapi2021:

Neked mi közöd a magyar államhoz? Te alapítottad?
Hogy mersz egyáltalán szavazni akkor, beleszólni a dolgokba?

Pofám leszakad!
Van max 100 Nm2 a lába alatt ami az övé és pofázik!
Büdös jobbágya...

Gery87 2024.02.13. 14:58:42

@Tapi2021:

Ki termel profitot? Kik miatt van?

Gery87 2024.02.13. 15:00:57

@Deak Tamas:

Persze hogy igazam van Drakul...főleg veletek szemben.
Nem nehéz:)

Ámde Táska. 2024.02.13. 15:07:06

@Gery87: alapból nem szokott igazad lenni, mert fasz vagy mint egy igazi utódállami propagandista.
Láttam, nehéz volt harminc kilométert autózni melóért, ahonnan elküldtek, mert tehetségtelen, lusta és hülye vagy. A környéken ahol lakom, ezrek ingáznak naponta nem harminc, de százhatvan kilométereket és vonattal.

Gery87 2024.02.13. 21:19:38

@Ámde Táska.:

Jó hát te kis sehonnani büdös troll, elmehetsz a tudod hová....

"egy igazi utódállami propagandista."

:D
Csak nem tomika alteregója vagy?:)
Szánalmas.

"utódállami"...lépj ár be a XXi.századba te fasz.

"Láttam, nehéz volt harminc kilométert autózni melóért, ahonnan elküldtek, mert tehetségtelen, lusta és hülye vagy. "

Nem magamról beszeltem, nem olyan önző individualista féreg vagyok mint ti hogy csak magamból indulok ki és mindenki más rohadjon meg!

"A környéken ahol lakom, ezrek ingáznak naponta nem harminc, de százhatvan kilométereket és vonattal."

ÉS ez nyilván kurva jól van így, hisz "sokan csinálják"...
idióta.

Tapi2021 2024.02.14. 10:45:02

@Gery87: "Á, nem csak épp élnie kell valamiből az embereknek egy kapitalista rendszerben:)"

Minden rendszerben élnünk kell! És TÉNY, hogy a kapitalista gazdaságú, demokratikus rendszerű országokban/rendszerben sokkal jobban élünk, mint a szoci diktatúrákban éltünk, élnek ma is.

Tapi2021 2024.02.14. 10:52:30

@Gery87: Minden szocialista kísérlet megbukott. Ez a tény. Amíg voltak/vannak, diktatúrával lehet csak fenntartani. ....

Te ÁLMODOZOL egy földi paradicsomról, ami UTÓPIA, sosem lesz.

Én meg mindig arról írok, hogy maradjunk a valóságnál, a realitásnál, AMI MŰKÖDIK IS.

És a magáncégekre épülő gazdaság bizonyítottan működik és igazoltan jobb, mint bármely balos-szoci-komm... próbálkozás.

Ennyi az egész. Amit te csinálsz álmodozás és fantáziálás. És képtelen vagy elengedni.

Tapi2021 2024.02.14. 10:59:21

@Gery87: "Ki termel profitot? Kik miatt van?"

Tudom, mire gondolsz, még mindig a ló elé kötve a szekeret.
De a válasz most is az, hogy aki VÁLLALKOZIK és csinál egy céget! Ami termel.

Nem a kapa termeli a krumplit, az csak kapál, hanem az, aki a kapát irányítja. Az, hogy emberek dolgozhatnak BÁRHOL, azért van, mert ELŐBB valaki vállalkozott és céget hozott létre!

Tudom, hogy ezt képtelen vagy elfogadni, de ez az igazság.
És ezt nem üti az, hogy AZUTÁN a felek EGYÜTT állítják elő a termékeket.
Miközben a "kapa" bármikor lecserélhető másikra - hiszen csak a "kapaságát" adja el, és ebből van sok -, a vállalkozó meg nem.

Tapi2021 2024.02.14. 11:03:40

@Gery87: ""A "felvilágosodás" - pogányság, ateizmus, materializmus, egyház- és vallásellenesség, stb. - nem termel pénzt! Sőt! SEMMIT!"

Neked is további szép napot..."

Igen, erre kb. ennyit lehet mondani.

Gery87 2024.02.14. 15:08:32

@Tapi2021:

Igen, mivel akkora fasság mint a rossebb.
De már megszoktam:)

Gery87 2024.02.14. 15:10:45

@Tapi2021:

Azért van vállakozó, cég mert van aki megveszi a termékét, szolgáltatását és van aki dolgozik neki, ugyanarról beszélünk még midig, az éremnek két fele van,csak te az összefüggést nem akarod észrevenni ill. szerinted az egyik fél fontosabb!

Gery87 2024.02.14. 15:12:25

@Tapi2021:

Nem álmodozom, leírom a tényeket és kritikát fogalmazok meg.
A "fantáziám" meg egy létező nézőpont, ideológia....nem én találtam ki.

Gelmerrrrr 2024.02.14. 15:15:04

@Tapi2021: vannak, diktatúrával lehet csak fenntartani.
------------

voltak, nem lehet, nem tart, hanem rakk.

Dehát ember, ma diktatúra van, democsokrácia, libcsizmus, fideszlibcsizmus! He?

Gelmerrrrr 2024.02.14. 15:16:54

@Gery87: a tényeket és kritikát fogalmazo
-------
1. Tény=Lüge.
2. Fogazol? He? Jah, Begriff, de azt nem rakem.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása