magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

17 év multis karrier

Pont 17 éve dolgozom multiknak. A mostani munkahelyem a hetedik ez idő alatt.

Ami közös: még sose rúgtak ki sehonnan személyes okból. A nagy multik olyanok, mint a kommunista állami vállalatok voltak, sok szemszögből is, talán a 3 legfontosabb:

  • akkora a cég, hogy megszűnik benne minden organikus élet, az egyes részlegek között alig van kommunikáció, a felső vezetés nem tudja mi a valós helyzet az alsóbb szinteken - mindez persze nagyon rossz a hatékonyság szempontjából, de az egyszerű dolgozónak éppen jó, simán el tud "bújni" a rendszerben, így hacsak direkt nem hívja fel magára figyelmet vagy valami kolosszális hibát nem vét, akár évekig is maradhat egy helyen állásban,
  • az előbbiből következik az is, hogy a legfőbb szempont a személyes hálózatépítés lesz a cégben, ez mindent felülír, így ha valaki nem akar a cégben karriert, mindenki kedvelni fogja őt, hiszen nem jelent konkurrenciát a karrieristák számára - az ilyen problémamentes embert akkor is megtűrik, ha nem is jó szakember,
  • a modern világban a legjobb a szolgáltató multi, mely direktben nem termel, itt sokkal kisebb a kapcsolódás a valós világhoz, emiatt az alkalmazottakra nehezedő nyomás is kisebb.

Amikor, egyetlen egyszer, kirúgtak, akkor se engem rúgtak ki, hanem egy egész részleg lett leépítve.

A kommunizmus bukásakor 22 éves voltam, nem dolgoztam egy percet se abban a rendszerben, dehát így is sokat láttam kommunista munkahelyet. Másra számítottam kapitalista munkahelyen, szóval eleinte még meg is lepett a nagyfokú hasonlóság. Aztán rájöttem: a mi régiónkban csak kevés cégre jellemző az, amit hittem a kapitalizmusról.

A valóság: nem dolgozás munkaidőben, felesleges tevékenységek. Igazi kapitalista élményhez olyan helyen kell dolgozni, ahol közvetlen teljesítménykényszer van, lásd gyártósor az üzemben, jutalékos eladó, szupermarketben pénztáros, árufeltöltő, s társai.

De ki akarna magának igazi kapitalista élményt? Mármint aki számára ez nem kényszer. Nekem mindig szerencsém volt, nem kellett soha igazi kapitalista élményt szereznem.

Legközelebb ehhez a legkisebb méretű munkahelyemen voltam. Ott a tulajdonos a cégben dolgozott, helyben, s anyagilag erősen függött a cég az eladásoktól. Így a közvetlenül nem eladásos alkalmazottak is nyomás alatt álltak. Mondanom se kellett, ott 11 hónapig dolgoztam, a 9. hónap után felmondtam. Ennyi elég volt, pedig még ez se volt teljesen autentikus kapitalizmus-élmény, egy gyártósorhoz képest üdülésnek tűnt.

Az összes többi helyen viszont mázlim volt. A cég profitja biztos, rögzített, valamilyen másik céggel való 1-2 éves szerződés alapján, nem függ tehát közvetlen piaci tényezőtől. Így a nyomás a dolgozóra nem túl nagy: aki betartja az alapvetőt, hogy pl. nem késik munkából, eléri a "számokat", nem szabotálja a munkát, annak biztos jövője van.

Külön ideális, hogy a munkáltatónak jellemzően több a közös érdeke a bérmunkásával, mint az idegen céggel, mellyel szerződött. Ha a dolgozó lojális, pl. nem "balhézik", nem csinál szakszervezetet - eleve nem szokás régiónkban szakszervezeti tagnak lenni, én se voltam soha, nem hiszek az ilyesmiben -, akkor számíthat ő is lojalitásra.

Kívülről nézve persze sokszor röhejes az egész kép: rosszul szervezett működés, mely azonban nem jár következménnyel, mert így működik a világrend.

A nagy cég hibázhat egész nap, mert nagy, s bírja. A kis cég meg ha jó is, akkor is esélytelen, mérete miatt. Közben a kisember is inkább a hibázó nagy cégnek dolgozik, mert könnyebb a munka és többet fizet. Fenntarthatatlan valójában, de mégis marad.

A rendszer teljesen abszurd, de a nyugatközpontú polgári-liberális rendszer ilyen. Kasztok vannak. A felső kaszt a magállamok lakossága, ott be se kell járni dolgozni, simán végig lehet élni egy teljes életet az úgynevezett "szociális háló" jóvoltából. Az alsó kaszt meg alig az éhbér felett halálra dolgozza magát, nulla eséllyel bármi javulásra, ez a világ négyötöde.

Mi meg be vagyunk szorulva a kettő közé: jómódúak vagyunk az alsókhoz képest, de páriák a felsőkhöz képest.

Közöttünk vannak kevesek, akik elhiszik a rendszer önpropagandáját, de szerencsére ez egy kisebbség. A nagy többség tudja: olyanok vagyunk, mint Nyugat-Róma középosztálya az állam utolsó századában. Úgy teszünk, mintha fontosak lennénk, pedig csak azért vagyunk, mert még nem áll érdekükben az északi germán barbároknak, hogy lerohanjanak minket, rendszert váltva.

Annyit tehetünk csak: krónikásai vagyunk egy romlott kornak. A rosszhírű polgári világnak.

Erkölcsi kötelességünk a jó mellett állni. Hiszen van hozzá elég pénzünk, szemben a világ négyötödével, melynek nem marad szabad ideje gondolkodni.

31 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr6618378561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gery87 2024.04.16. 14:29:40

A kapitalista vállalat végső és egyetlen célja a profit és hogy ne legyen verseny.
A kényelmes monopolhelyzet és profitmaximalizáslás között lebegő multi már fél siker nekik.
Ennyi.

Minél nagyobb egy cég annál inkább megteheti.

"Közöttünk vannak kevesek, akik elhiszik a rendszer önpropagandáját, de szerencsére ez egy kisebbség."

PL a Tapi féle "jó és innovatív jólétet hozó tőkés" mesevilág a kirakatban létezik csak, mutatóba, "ilyen is van" alapon.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.16. 14:45:32

@Gery87:

A legtöbb híve ennek a 90-es években volt Kelet-Európában: mert még nem volt elég tapasztalat a kapitalizmusról.

Gery87 2024.04.16. 15:32:04

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Mert elhitték hogy csak "sok profitot kell termelni" és az majd valahogy "közjóvá válik", mindenkinek jobb lesz.
Ez hazugság. Olyan 20 év alatt be is dőlt az egész mese.
Aki gondolkodott annak 2 év elég volt a rendszerváltás után:)

vasútihíd 2024.04.16. 15:34:33

a legromlottabb imperialista magállam amerikában elmondások alapján kicsit más a helyzet. nincs igazán szociális háló így ott a kasztrendszer országon belüli.

vasútihíd 2024.04.16. 15:36:00

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: pozitívum hogy te nem igazán jó multis szakemberként jó krónikása tudsz lenni a mai romlott hanyatló kornak. viszont érdekelne hogyan látod az ez után elkövetkezendő jobb kor berendezkedését.

Boldeone2 2024.04.16. 16:11:47

Annyit tehetünk csak: krónikásai vagyunk egy romlott kornak. A rosszhírű polgári világnak...(....)
Erkölcsi kötelességünk a jó mellett állni"

- Tehát volt 17 nyugodt év, érdemi teljesítménykényszer nélkül és még " el is lehett búji" ...

Akkor mi a probléma? Olyan ez, mint a szocializmus, egyre kevésbé baszogatják az embert, hogy dolgozzon többet...

Leváltani a rendszert? Mire? Az új rendszerek mindig szigorúak, teljesítményközpontúak...

Először a szocializmusban is dolgozni kellett. A szüleim szombaton is dolgoztak... A vége felé már nem dolgozott senki...

GyMasa 2024.04.16. 16:36:11

Igaz a poszt!
Én pl még az egyetemista éveim alatt megpróbálkoztam részmunkaidőben egy ilyen, családi fejlesztőcégnél elhelyezkedni, de az első interjú utűn megértettem, hogy nem nekem való a hely...
(az első interjún odaadtoa a csávó a teljes dokumentációt, és kb egy héten belül várta, hogy megcsináljam a teljes fejlesztést-SW fejlesztést és tesztelést tök egyedül, lehetőleg ingyen.)
Na, ez egy óriási tanulság volt, és azóta messze kerülöm az ilyen munkahelyeket.
Nyilván, akinek kell a kihívás, meg a jó sok, fizetetlen túlóra, meg a "200k hivatalosan, a többi zsebbe", azoknak ez egy kiváló lehetőség.
Én passzolok!

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2024.04.16. 16:43:25

Vicces ez a cinikus összefoglaló, de igaz. Pár apró megjegyzésem lenne csak:

1. "a legjobb a szolgáltató multi ... (mert) itt sokkal kisebb a kapcsolódás a valós világhoz"

Szerintem azért jó, mert nehezebb mérni. Azt könnyen lemérik, hogy mennyi csavart húztál be, de mondjuk hogy mennyi szoftvert írtál, már nehezebb.

2. " de a nyugatközpontú polgári-liberális rendszer ilyen."

Bár nem dolgoztam még Japánban, Dél-Koreában stb., de a világról kialakult képem alapján egészen biztos vagyok benne, hogy ott is ez megy, csak esetleg máshogy. Ez nem a rendszer miatt van, hanem ilyen a homo sapiens.

3. "Másra számítottam kapitalista munkahelyen"
Sokan voltunk így, elhittük a rizsát. A kapitalista rendszer (bár nem szeretem ezt a szót, de most maradjunk ennél) azért jobb, mint a kommunista, mert nem teljesen centralizált. (Nagy részben az, de nem úgy, mint a komcsiknál, ahol MINDEN központosított volt, de tényleg minden). Azt szoktam mondani, hogy a kommunizmus olyan, mint az egysávos út, ahol ha beáll eléd egy tohonya teherautó vagy mondjuk 3, akkor majd 200 km múlva előzhetsz. A kapitalizmus meg olyan, mint az autópálya: ha egy f*sz előtted bénázik, akkor csak simán kikerülöd.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.04.16. 16:43:34

@GyMasa: ilyet egyébként nagy cég is tud, sokadszorra ajánlom a Crichton-féle Zaklatást.
Egyszer én egy kis cégnek fusiztam, ott pontosan ugyanettől féltem amit írtál példának, de aztán egy csendesen csöpörgő gyümölcsöző együttműködés lett belőle évekig. Én megtanultam HP Laserjetet programozni, ők meg nyomtatgatták a számláikat a programmal.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.04.16. 16:45:24

@fofilozofus: én dolgoztam japán cégnek is, épp az volt a portugál kirándulásom. Ők hagynak dolgozni, de amikor válsághelyzet van, akkor megjelenik sok kicsi apró szemüveges japán turistának álcázott kisokos, és gyakorlatilag még a klozetre is elkísér.
Ez a híres kaizenolás.

GyMasa 2024.04.16. 17:37:47

@Deak Tamas:
A Demi Moore- Michael Douglas féle zaklatásra gondolsz?

Amit leírsz, az pontosan az az együttműködés, amilyen formában MOST el tudom képztelni az ilyen munkát.
Külsős vállakozóként, korrekt összeget számlázva a munkámért, jól körülírt, és szigorúan betartott peremfeltételekkel.
AZ a munka nem az volt.
Sőt, az első egyetem utáni munkahelyem az egy London külvárosában működő kis, családi fejlesztőcég volt, ahonnan 3 hónap után el is jöttem, mert pontosan ugyanolyan kis szar cég volt, mint a magyar kkv-k.
Ott is sokat kellett dolgozni, neveséges fizetésért...
A poén a felvételi volt, mert egy egész napos képességfemérésen vettem részt, ahol mindenféle szakmai feladatokat kellett megcsinálni, papíron.
A vicces az volt, hogy én fejből dolgoztam a helyi, brit fiatal meg hozta magával az egyetemi jegyzeteit, és még így is én voltam az okosabb.

GyMasa 2024.04.16. 17:41:37

@Deak Tamas:
Én is dolgoztam vagy 4,5 évet egy japán cégnek.
Érdekes volt, de, szerintem többet nem fogom erőltetni.
Nyilván lenne az a pénz, amiért elkezdene a hajam korpásodni, de nem a szívem vágya az a munka környezet...
Ráadásul a japán "hatékonyság" is trükkös ám!
Mert, ha egy hídépítés-metafórával kellene bemutatnom, akkor a Német mérnők egy Millau hidat tervez és épít, míg a japánok telehordják kővel a völgyet és úgy mennek át rajta.
És, aztán addig hózzák az időt a megrendelő felé, amíg az végül átveszi a kőrakást, is, holott egyértelműen ő egy hídra gondolt...

_Neville 2024.04.16. 22:06:12

Tehát a kapitalizmus szar, a szocializmus szar, a kommunizmus lehetetlen és szar, a feudalizmust lehetetlen visszaállítani és a kisembernek szintén szar. Mi a megoldás?

_Neville 2024.04.16. 22:08:16

Amúgy nem feltétlenül kell törtetni, azt sem szeretik, ha túl sokat gondolkodsz és megmondod, hogy ez az egész faszság, és lehetne sokkal egyszerűbben is. Inkább ha rájössz egy kiskapura a rendszerben, amivel sokkal egyszerűbb lesz a munkád, lapíts és tartsd meg magadnak, akkor jársz a legjobban. Ennyit a hatékonyságról. :D

_Neville 2024.04.16. 22:13:54

@GyMasa: Szerintem a japánok élen járnak a teljesen értelmetlen céges policyk erőltetésében. És a nyugati multikkal ellentétben a magyar leányvállalatnál is komolyan gondolják, nem csak papíron létezik a legtöbb hülyeség.

Serény Vélemény 2024.04.17. 10:26:25

Hú, ez nagyon ott van!
"A nagy multik olyanok, mint a kommunista állami vállalatok voltak,"
Szerintem _sokkal_ rosszabbak! Én dolgoztam a 80-as évek legvégén nagy szoc válallatnál diákmelósként, ott azok legalább őszinték voltak. Volt egy élményem, egyszerűen hihetetlen: ott állt a kikötőben próbajáraton (a főgépeket próbajáratták, ami azt jelentette, hogy kb 25 cm-es vastagságú vontató acél-sodronykötélen volt kikötve az egyik hajó, a kikötőben, miközben nyélgázon ment volna előre. Az első nap első órájában (najó, a másodikban, mert az első óra a kötelező munkavédelmi oktatás volt) - a melóscsoport vezetője odavitt és megmutatta: na négy ilyen hajónak kellene idén elkészülnie, de _saaaajnos_ csak három fog, mert a túlórapótlékot nem akarják kifizetni.
Értsd: ez _nem_ lassítósztrájk... (pedig dehogynem.)

Most ezer olyan dolgot tudok, ami gyakorlatilag csak a munkavégzés lassítására szolgál, és arra, hogy nehogy hatékonyabban lehessen valamit megcsinálni.

Ráadásul a német anyánk egyre nagyobb vízfejet növeszt, ami semmi mást nem csinál, mint az európai lányokat cseszegeti, és olyan adatokat követel, ami nemzeti szinten mást jelent, máshogy működik kulturálisan szociológiailag stb és ezeket hasonlítgatja össze, mintha egy cseh szolgáltató kultúráját össze lehetne hasonlítani egy románéval.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.17. 11:22:23

@Serény Vélemény:

Az ismert vicc erről, amit meséltek Kádár alatt is, de most is ugyanúgy:

A frissen végzett burkolós srác kimegy első munkahelyén az első objektumra. Jön a főnök és mutat neki egy vécét:
- Na, ezt kell kicsempézni. Délután jövök ellenőrizni hogy dolgoztál.
Srác szorgalmasan dolgozik, délután 3-ra kész, kitakarít. Jön a főnök 4-kor:
- Atya Isten, te mit műveltél itt?
Srác nem érti:
- Rossz a csempézés?
Főnök:
- A csempézés jó. De ez 3-napi munka volt!

Serény Vélemény 2024.04.17. 11:33:41

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Az én tapasztalatom pl: adott egy feladat, mondjuk tucatnyian vesznek részt a projektben. Nincsen _senkinek_ _semmilyen_ ötlete, hogy hogyan lehetne megcsinálni.
Csak nekem, a következő mítingen előadom.
Utána kb kettő míting csak arról szól, hogy egyedül szóba jöhető megoldást - amit én találtam ki - gyakorlatilag fikázzák. Annyi idő alatt, amennyi idő alatt ez a két míting lezajlik, én kb félig meg is csináltam volna.
De kell egy csomó olyan szakértő, meg tótumfaktum, akinek fogalma sincs semmiről.

GyMasa 2024.04.17. 12:54:50

@_Neville:
A japán kultúra merőben különbözik az Európaitól!
Nekem pl a legnehezebb dolgom az volt velük, hogy:
- A piros szín a japán kultúrában a szerencse színe. Ezért az összes prezentációjuk csupa piros volt. Rengeteg időmbe telt elmagyarázni nekik, hogy Itt ez nagyon nem így van! Egy managementnek szánt prezentációban SOHA nem használunk piros színt. Ha ég a ház, akkor is maximum narancssárgát, de inkább csak sárgát.
- Ha egy problémára több megoldás is adódik, akkor azt teszem a lista elejére, ami NEKEM a legkedvezőbb megoldás, nem pedig véletlenszerűen valamit. Az Európai projektmanager ugyanis azt fogja elfogadni, ha számára is jó megoldás, mert azt feltátelezi, hogy nekünk is az a legjobb
- Ugyanitt a lehetséges megoldások felsorolásakor elég csak pontokat vagy bajuszkákat tennia megodások elé, nem szabad háromszöget, meg kört, meg négyszöget, mert a hallgatóság nem fogja érteni, mit jelentenek ezek, holott nincs mögöttők semmi jelentés...

Két fajta "Igen" van a japánban:
- AZ egyik az "igen, hallottam, amit mondtál, de nem értek vele egyet, de nem fogom kimondani"
-A másik, a "igen, értelek és egyet is értek."
Nagyon fárasztó tud lenni, amikor folyton rá kell kérdezni, hogy melyikre gondolt :-D

GyMasa 2024.04.17. 12:58:12

@Serény Vélemény:
Örülj neki, hogy Német az "anyátok" és nem amerikai!
Akkor nem követelnének semmilyen számokat, hanem egyzsercsaak jönne a "meeting", miszerinte 3 hónapon belül mindenki mehet, amerre lát!
(Sőt, én tudok olyan esetről is, amikor a csávókám kiment elszívni egy cigit erre az izgalomra, de visszzamenni már nem tudott, mert le is tiltották a kártyáját... De, a legnagyobb loser az volt, akinek az volt az első napja, és 3 másik ajánlatot mondott vissza emiatt)

Serény Vélemény 2024.04.17. 13:17:58

@GyMasa: Véletlenül megnéztem néhány koreai nyelvleckét a tecsőn. Namost ott is valami olyasmi van, hogy van olyan, hogy "nem"' de ezt csak haveri, közvetlen viszonyban használják. ELMÉLETILEG van olyan hogy a "nem" udvarias formája, de ezt gyakorlatilag soha nem használják.

Gery87 2024.04.17. 14:28:04

@Serény Vélemény:

"na négy ilyen hajónak kellene idén elkészülnie, de _saaaajnos_ csak három fog, mert a túlórapótlékot nem akarják kifizetni.
Értsd: ez _nem_ lassítósztrájk... (pedig dehogynem.)"

Nagyon helyes, én TőkeTapinak is mindig mondom: ...ha a melós "nem rakja össze", baszhatod, a hajadra kenheted a tőkédet.

GyMasa 2024.04.17. 15:12:48

@Serény Vélemény:
De, azt is használják, ha a hierarchiában felettük állóval beszélnek. EZ megvan a japánban is, de az már erősen haladó szint, ha az ember arra is ügyelni akar.

GyMasa 2024.04.17. 15:13:19

@Serény Vélemény:
GOndolom, az a "Nem" azt jelenti, hogy "értettem, később megcsinálom" :-D

Jumbóka · http://lepcsohazonkivul.blog.hu/ 2024.04.19. 07:00:51

Ez azért elég őszinte kinyilatkoztatás volt arról, hogy sose dolgoztál úgy “normálisan”. De így legalább érthető, hogy tudsz ennyi posztot írni. :)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.19. 08:20:46

@Jumbóka:

A kólcenteres iparág zsákbamacska.

Volt olyan munkahelyem, ahol egy perc nyugalom se volt, napi 120 ügy volt, s volt olyan, ahol napi 1 üggyel kellett foglalkozni.

Sokszor ugyanazon a munkahelyen is van ilyen ingadozás.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.04.19. 10:02:07

@GyMasa: arra, de könyvben kell elolvasni, a film a könyv lényeges mondanivalóját egyáltalán nem adja vissza, éppen ellenkezőleg.
Ha jól látom, a hasonlóan érzékeny témájú Gyilkos nap-ot is sikerült kellően átérzékenyíteni.
A Zaklatást nem olvastam még angolul, de lehet abban kellene, a magyar ferdítő Fencsik Flóra oldalanként háromszor használja a baszni igét és annak ragozott alakjait.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.04.19. 10:09:14

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: gróf Bethlen Béla, Beszterce-Naszód eddigi utolsó főispánja 1945 és 56 között nyaralt a Duna-deltában, természetesen itélet nélkül, és szabadulása után, 75 évesen még munkába kellett állnia, sameszként valahol Kolozsváron. Második vagy harmadik nap a munkatársai, cigiző kamaszok félrehívják: Béla bácsi, maga nem jól dolgozik. Béla bácsi persze frászt kapott, de a kamaszok elmagyarázták neki: holnap meg holnapután is be kell jönni dolgozni, és ha ilyen gyorsan meg jól csinája a talicskázást, betonozást, tönkremegy az egészsége, és a bért meg amúgy is megkapja, ha nem töri halálra magát.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.04.19. 10:11:26

@_Neville: @GyMasa: @Serény Vélemény: holtversenyben hülyék az indiaiakkal processzügyben.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása