Csak most néztem végig ezt a filmet - Az ügynökök a paradicsomba mennek címmel.
Korábban is hallottam róla, de csak most szántam el magamat végignézni.
Elég jól visszaadja a 80-as évek hangulatát. Különösen jók az archetípusok:
- az idős komcsi, aki hisz az eszmében, viszont őt senki se kérdezi semmiről, az események a feje felett történnek,
- a belügyes, aki maga se veszi komolyan munkáját, s erőszak helyett kizárólag a finom lelki nyomás eszközeivel dolgozik,
- a fiatal ellenzéki, aki a rendszer támaszát képező szülők gyereke, rendszerellenessége részben lázadás a szülei ellen,
- a pénzügyes-gazdasági-külkeres nomenklatúra tagja, aki nincs beavatva semmibe, de időben kapcsol, hogy bent maradhasson az elitben,
- a pártnomenklatúra hatalommal bíró értelmiségi tagja, aki nemhogy félne a rendszerváltozástól, hanem egyenesen aktívan elősegíti azt, egyedül ő érti, hogy minden előre el lett döntve Moszkva és Washington szintjén, s semmilyen magyarországi tényezőtől se függ semmi.
Tulajdonképpen csak 2 komoly kritikám van:
- a pénzügyes-gazdasági-külkeres nomenklatúra tagja úgy van ábrázolva mint hívő kommunista, aki a változások miatt elrejti nézeteit, amikor tőkéssé válik: semmi ilyesmi nem volt, ez a réteg sose volt hívő kommunista, nézeteit éppenhogy a rendszerváltozás előtt rejtette, nem utána,
- a fiatalok beszélgetése el van túlozva, lásd komolyan veszik a KISZ-t és a Pártot: ez teljesen fals, ha valaki komolyan vette a politikai intézményeket, azt körberöhögték a többiek.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.10.08. 08:27:39
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.10.08. 08:42:03
Ebben a filmben is érződik a pártosság.
A rendező mindenképpen a fideszes narratívát akarta erősíteni, mely szerint:
- a liberálisok kommunisták,
- az új nagypolgárság máig kommunista.
S ezzel csökkentette filme értékét, pedig az egy jó film, s tényleg helyesen mutat be sok mindent.
Gery87 2024.10.08. 10:00:02
Jobb is hogy nem írsz semmit, senki nem kíváncsi a sovén baromságaidra.
Gery87 2024.10.08. 10:04:45
"a liberálisok kommunisták,"
Mekkora marhaság ez. Mintha önmagába ne lehetne kritizálni őket, még azt is rájuk kell verni hogy "komcsik" (Sőt, "a nácik is azok voltak"....édes istenem, a sötétség szívcsakrája tényleg a Pilisben van)
Persze az ilyen Kádárapánkos vén hülyék mint a Tomika, akik a rendszerváltáskor hirtelen megbátorodtak és elkezdtek komcsizni beszopják, mert hülyék mint a segg.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.10.08. 10:11:09
Én ez ellen évek óta harcolok, de ez nagyon nehéz ügy. Súlyos beidegződés ez.
Persze van valami alapja - a magyar kommunista elit nagy része TÉNYLEG liberális lett -, de ettől még ez baromság.
Azt szoktam a szememre vetni, hogy én személyesen érintett vagyok, ezért tagadom. Pedig nem vagyok. Az apám tényleg része volt a későkádári elitnek - úgy középszinten -, de sose lett tőkés, nem privatizált semmit, a rendszerváltozás után ugyanúgy alkalmazott volt, mint előtte.
Gery87 2024.10.08. 10:37:56
Te is írod hogy a magyar kommunista elit valójában nem volt elvhű, tehát se komcsi nem volt, se liberális nem lett, vagy ha őszintén liberó, akkor nem volt mit váltani, eleve az volt csak nem mondhatta ki.
"Azt szoktam a szememre vetni"
Itt senki nem vitázik veled.
Ezek itt annyira törzsiesek hogy egy nyíltan sovén vén hülyét meg egy náci pöcst sem kritizálnak, csak mert kormánypártiak.
Ellenben komcsizni azt tudnak:)
ZorróAszter 2024.10.08. 10:40:05
Úgy emlékszem, eléggé jól láthatóan didaktikus propagandafilm, ennek ellenére érdekes módon mégis végignézhető.
A ki volt a kommunista, ki mondta magát komunistának megint jól el lett kenve. A nagyrészük közönséges karrierista volt aki minden rendszerben annak a támasza, akitől a pénzt kapja. A másik nagy része jobb hijján támogatta a rendszert, mert utálta a Horthy-rendszert, és nem akarta azt a nyomort, ami a mezőgazdaság kiürülése nyomán keletkezne enélkül.
A maradék kisebb rész volt, aki valóban marxista vagy marxista-leninista volt, és több-kevesebb sikerrel megpróbálta megérteni ezeket a forrásokat. És ezeknek megfelelően dolgozni.
Mindhárom nagyobb csoportban voltak hülyék és okosak, tehetségesek és tehetségtelenek.
Összességében: a kommunizmus valójában teljesen más volt, mint amit ma a propaganda bömből.
Teljesen mások nevezték magukat kommunistáknak, és teljesen más volt a rendszer, más volt a célja és mást is csinált mint amit ma a propaganda próbál elhitetni.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.10.08. 10:45:14
Én őszinte liberalizmust láttam akkoriban.
Olyan szinten, hogy a valódi komcsikat kiröhögték. Persze nem nyilvánosan.
A rendszerváltozás számukra azt jelentette: most már szabadon nyíltan kimondani azt, amit mindigis hittünk.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.10.08. 10:46:21
"főhősben konkrétan Demszkyt kellett volna felismernünk"
A ballib nézők szerint pedig a főhős Orbán.
Gelimtrtrddddd 2024.10.08. 10:48:37
------------
Hartelni, nem ügy, hanem ühgy, de most egal.
A libcsi az kommcsi, faszául látni van rajtad, hogy te egy kommcsi vagy és libcsi. Nagyon szarulhartelsz, ha folyton az le jen a blogodon, hogy te egy kommcsi vagy, ahogy libcsi is, a kommcsi az libcsi, látni van.
Gelimtrtrddddd 2024.10.08. 10:51:16
-------------
Az al a túl, alap hang nem van, Grund raku. A tény az a Lüge.
A kommcsi az folyton a libcsi volt, ahogy én irem, interpretálem, de a valóság folyton az, hogy a kommcsi az a libcsi.
Gelimtrtrddddd 2024.10.08. 10:54:30
- a liberálisok kommunisták,
- az új nagypolgárság máig kommunista.
---------------------
1. Nem mely, hanem oly, nem szerint, hanem rekkint. Magyarul pógár, nem polgár.
2. De he????????????? A fidesz az libcsi és kommcsi, vagyis a kommcsi az libcsi. A fidesz narrativája? Ezt nem rakem. Náci vagyem, ősmagyar, germagyar, FIDESZ NARRATIVÁJA LIBERNYÁK ÉS KOMMCSI!
Gelimtrtrddddd 2024.10.08. 10:56:07
--------------
Az ühgynök az egy hülye hang. Paradicsom ina? Azt nem esszük?
ZorróAszter 2024.10.08. 11:42:25
"A ballib nézők szerint pedig a főhős Orbán."
Nem hiszem, hogy van valaki, akinek nem tűnt fel, hogy ez egy fideszes propagandafilm.
Tapi2021 2024.10.08. 18:28:55
Mi minden fog még kiderülni?
Tapi2021 2024.10.08. 18:31:41
Olyan szinten, hogy a valódi komcsikat kiröhögték. Persze nem nyilvánosan."
Meglehet, hogy ilyen is volt, de azt azért talán tudod, hogy akkoriban te is egy zárt buborékban éltél. Egy szűk, privilegizált csoportéban.
Amin túl voltak mások is.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.10.08. 18:57:34
Dehát éppen ennek a buboréknak a nézeteiről van szó.
Tapi2021 2024.10.08. 19:27:00
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.10.08. 19:59:12
De az én állításom csak a gazdasági nomenklatúrára vonatkozott.
Gery87 2024.10.08. 22:01:31
Miben éltünk?
Szovjet megszállásban, diktatúrában.
Egy olyan elit uralma alatt aminek egzisztenciája, karrierje, hatalma attól függött elbábozza e hogy hű a rendszerhez.
Bizonyára voltak elvhű komcsik, de még őket is lecsukták ha túl sokat pattogtak, "frakcióztak"...
hu.wikipedia.org/wiki/P%C3%B3r-f%C3%A9le_maoista_%C3%B6sszeesk%C3%BCv%C3%A9s
Nem lehetett kilógni se jobbra se balra.
Olyan ez mint egy mai multi:
A vezetőségtől a takarítónkig mindenkivel eljátsszák az összejöveteleken hogy "mi egy nagy boldog család vagyunk", családi napokat rendeznek, évértékelőt, cégs bulikat, kajakozás......ilyenkor megy az üres duma hogy "mindenkinek köszönjük"....elvileg mindenki "kapitalista" "hisz ezért vagyunk itt"...
Közben mindenki leszarja.
A melós csak a bérét akarja és tudja hogy semmit nem számít, ha úgy alakul holnap lapát...
A vezetők csak jó pénzt akarnak szarnak ők bele hogy mi lesz a céggel 20 év múlva vagy hogy a döntéseik kinek ártanak stb.
Aki meg nagyon pattog és "reformálni" akar, hatékonyabbá tenni dolgokat, valóban meritokrata szemléletű stb azt sokszor leugatják mint a "túl lelkes és elvhű" maoistákat.
ZorróAszter 2024.10.09. 00:40:19
"Mi minden fog még kiderülni?"
Én a mai propagandáról beszéltem. A mai propaganda szerint meg bármi "kiderülhet" és annak az ellenkezője is. Akár egy nap leforgása alatt. És ugyanazok fognak tapsikolni neki, mint fél órával korábban az ellenkezőjének.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.10.09. 12:27:27
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.10.09. 12:29:57
Igen, túl szűk.
Nekem azért megköszönte a kommentemet.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.10.09. 12:31:54
Ha én holnap benyújtanék egy törvénytervezetet hogy a Gestapo-ügynökök nevét satírozzuk, már jönne is az EU békefenntartó hadsereg ide a fasizmusba.
Lehet azzal érvelni ügynökügyben, hogy élni kellett, stb. csak épp az egy - meg a hozzá hasonló elég sok - Hamvas Béla raktárnok hitelteleníti mindezt.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.10.09. 12:42:49
Inkább az szokott lenni az érv, hogy egyrészt a nyilvántartás nem megbízható, másrészt sokan aláírták a beszervezést, majd nem jelentettek semmi lényegeset.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.10.09. 13:08:09
Annyi hazugsággal kellene nekünk "szembenézni", "magyar nemzetiségi elnyomás" meg hasonlók, "meghaladni a múltat" ahogy ez a strici írta, valódi, igazai dolgokkal is kellene már szembenézni, így is gyűlik a hazugság.
Rengeteg ügynököt zsaroltak egyébként homoszexualitással például, nem gondolnám, hogy a mai túllmbr6eyedbdnweérzkékenyített világban ez ne indítana részvétet.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.10.09. 13:18:43
Persze, de ő hős volt.
Nem lehet mindenki hős.
Az ügynöklistából nem látszik ki mit tett. Mert én is tudok olyat aki aláírta. Csak lehetett ennek 4 folytatása is:
- nem jelentett semmit,
- hülyeségeket jelentett,
- jelentett ténylegesen,
- kitalált dolgokat jelentett, direkt bosszú vagy karrier céllal.
Ebből az első 2 nem lehet erkölcsi megvetés tárgya.
Nem vagyok érintett ebben sehogy se, de egy hasonló példa.
Anyai nagyapám 1934-1967 között pénzügyőr volt. Valamikor 1944. október 20, körül hívatta a főnöke "itt kell aláírnia a hűségesküt Szálasira". Gondolkodás nélkül aláírta, az volt az alapállása, hogy ő állami alkalmazott, s az meg nem az ő problémája, ki van hatalmon, szóval ha Szálasi, akkor Szálasi.
Most mi lett volna, ha ezért elővették volna 1 évvel később, hogy ő nyilas?
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.10.09. 13:27:15
A pénzügyőr példa annyiban nem jó, hogy az egyfelől nem eskü, másfelől feltehetően Kovács 854. János mozdonyvezetővel is aláírattak hasonlót, sőt lehet szegény Iordan bácsi is járhatott így, pedig ő csak két cipót cipelt be a pékségből.
De még az ő esetükben sem tudnék elképzelni épeszű embert, aki ebből úgy tudna nekik kárt okozva magának valamilyen hasznot hajtani, hogy a kísérlet ne fulladna be rögtön.
Lásd Sulyok apja, akinél a korabeli újságokból megállapítható, hogy már 1945 júniusában tökéletesen hülyeségnek ítélt a hatóság minden ellene szóló vádat.
fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2024.10.09. 14:23:57
Gelimtrtrddddd 2024.10.09. 14:45:06
-.-----
He? Raktárnok? Ilyen hang nem van, stak a raktár, ez az ősmagyar Richter. A hitel hangot dúrgerni a verb bullshit.
Hamvas olyan bullshit, ahogy Lukács.
ZorróAszter 2024.10.09. 15:31:53
"hiszen mindimáig nem tudjuk valójában a börtönrendszerek pontos felépítését."
Mindenki tudja a történészek közül, hogy mi a Köztársaság téri börtönrendszer alapja. Az, hogy 1945-ben Péter Gábor titokban a volt Volksbundház, az akkor már MKP pártház hűtőkamráiban tartotta fogva pár napig a vidéken összeszedett nyilasokat.
Miért tilos róla beszélni? Mert ezt az őket őrző két-három ávóson kívül csak a nyilasok tudták.
És akkor az a kézenfekvő további kérdés, hogy tényleg akkora befolyása volt a nyilasoknak, hogy ennyire meg tudtak hülyíteni mindenkit, és például azt még azt az óriási gödröt is ki tudták ásatni?
Azt hogy valójában minden történész tudja, az onnan biztos, hogy páran már a nyolcvanas években elszólták magukat. Például elmondták, hogy Rotyist és Szívóst is onnan vitték akasztani. Például Major Ákos is.
ZorróAszter 2024.10.09. 15:36:39
Azzal hogy az ügynökök anyagai nincsenek meg, egy komoly baj van: az hogy nagy valószínűséggel megvannak valahol.
És ki tudja, hogy hol? És mire használják.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.10.09. 15:49:10
Biztosan nincs meg az egész anyag.
ZorróAszter 2024.10.09. 20:43:02
"Biztosan nincs meg az egész anyag."
Nem is kell. Amiről sejtjük, hogy akár meg is lehet, annak a töredéke is elég egy külföldi kémszervezetnek.
1945-ben is ez volt a helyzet. A politikai rendőrség, kémelhárítás és katonai titkosszolálat anyagait magukkal vitték a nyilasok, és amerikai kézbe kerültek. Vagyis szinte akárhová be tudtak épülni kb. 1948-ig. És utána is hatalmas zsarulási potenciáljuk maradt miután B-listáztak.
A többieknek, angoloknak, franciáknak, MHBK-nak maradt a zsarolás azzal, hogy a háborús bűnökért kőrözött pacák vagy hazajön szabadságharcosnak, vagy kiadják őket Magyarországnak.