Elég érdekes beszélgetés:
Ráadásul ismerek embereket hasonló helyzetből.
Annak idején az általános iskolai osztályomban 3 emberrel volt közeli viszonyom, közülük az egyik szintén hitgyülis, mégpedig ő is őstag, azaz már a kezdeti, illegális szakaszban is tag volt, amikor még - a 80-as években - csak Budaörsön működtek Németh Sándorék.
S a volt osztálytársam - ellentétben Pajorral - nem zsidó. A kezdetekben ugyanis a Hit Gyülekezete tényleg nagyon zsidó volt a tagsága viszonylatában. De az általuk vallott keresztény-cionizmus nem innen van, ez amerikai hatás: az USA-ban szinte a teljes újprotestáns pünkösdizmus keresztény-cionista.
A zsidóság viszonya a keresztény-cionizmushoz ambivalens:
- egyrészt politikailag jól jön, mert vallási szintre van emelve az izraeli állam feltétlen támogatása,
- másrészt viszont vallásilag problémás, mert a végcélja a keresztény-cionizmusnak minden zsidó megkeresztelése.
A lényeg: a volt osztálytársamat is a Hitgyüli mentette meg. Bár ő nem a drog rabja volt, mint Pajor, de élete veszélyben volt, talán még súlyosabb módon.
Szóval kétségtelen a haszna az újprotestáns szektáknak: erős közösségi élményt adnak, plusz tényleg törődnek híveikkel, ez sok beteg embernek tényleg segítséget ad. S ez kiegészül egy nagyon fontos lelki élménnyel: ez a megtérés.
Néha irigylem is őket kicsit a megtérés élmény miatt. Persze a hagyományos kereszténységben is van megtérés, de ez jellemzően egy hosszú, lassú folyamat, keveseknek adatik meg ez a csodaszerű, hirtelen, villámszerű tapasztalat.
Én azt hiszem, ez a kulcs: ez a különleges élmény az, ami aztán képes akár évtizedekig is hatni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
gigabursch 2024.11.19. 07:57:53
De amikor elpatkol, vajon mekkora hatalmi harc lesz utána?
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 08:07:54
Jellemzően az ilyen felekezetek szakadnak amikor a főember eltűnik.
vergyula 2024.11.19. 08:19:42
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 08:23:26
Láttam.
Németh nem a eszéről híres.
_Neville 2024.11.19. 09:01:25
Amúgy nem értem, miért ekkora csoda, hogy a HGy a jobboldal mellé állt, tulajdonképpen az volt sajátosan magyar anomália, hogy egy ilyen irányzatú egyház a liberálisokkal kokettált. Bartus 99-es könyvében is már azt írta (és akkor még nem volt ennyire kattant), hogy szerinte Németh mindig is a jobboldal, meg a hagyományos kereszténység (főleg a katolikusok) elismerésére vágyott, hogy vegyék őt komolyan, ne valami flúgos amerikamajmoló szektavezérnek tekintsék, és csak sértettségből SZDSZ-es, meg szidja annyira a katolikusokat.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 09:06:52
Igen, Németh színmagyar.
A kapcsolat inkább történelmi. Amikor illegálitásban volt Németh, kapcsolatai lettek az ős-SZDSZ-szel. Azaz személyes alapon lett "baloldali".
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 09:09:13
A város legenda szerint amikor Németh még katolikus volt és teológia szakos hallgató volt, megkérdezte mennyi idő, hogy ő lehessen a római pápa. Mondták neki "40-50 év", mire ő "az nekem sok, akkor inkább alapítok saját egyházat, ott én leszek azonnal a pápa".
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.11.19. 09:50:56
Régi dolog ez a szektás álvallásosság errefelé, a szellemi nyomorszint tökéletes fokmérője.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 10:06:17
Alapvetően mint a gyorsétel élménye: az íz nem rossz, jóllaksz, nem kell várni, olcsó.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 10:10:32
Egy emlék 2002-ből.
A Semjénnél voltam, amolyan ortodox küldöttség részeként. Egymás után találkozott különböző kisebb felekezetekkel.
Utánunk jött a Hitgyüli. Mentünk kifelé, s láttam jön ki a liftből Németh és 2 embere. Mintha egy kisgyerek lenne, akinek megvették kedvenc játékát úgy sugárzott a boldogságtól Németh, rá volt írva, hogy "engem fogad az államtitkár, de fontos ember vagyok!".
Gery87 2024.11.19. 10:18:57
"Régi dolog ez a szektás álvallásosság errefelé, a szellemi nyomorszint tökéletes fokmérője."
Egy NEResztény szellemi fogyatékos már csak tudja.
Pont annyira hihető ez is mint bármelyik, akár nagy vallás.
@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Csodálatos. Ez el is árul ezekről mindent.
"sok beteg embernek tényleg segítséget ad. S ez kiegészül egy nagyon fontos lelki élménnyel: ez a megtérés."
Igen, az ember kínjában sokszor menekül a mesevilágba.
"A vallási nyomorúság a valóságos nyomorúság kifejezése, a egyszersmind tiltakozás a valóságos nyomorúság ellen. A vallás a szorongatott teremtmény sóhaja, egy szívtelen világ lelke, mint ahogyan szellemtelen állapotok szelleme. A vallás a nép ópiuma.
A vallást mint a nép illuzórikus boldogságát megszüntetni annyi, mint a nép valóságos boldogságát követelni. Az állapotáról táplált illúziók feladását követelni annyi, mint amaz állapot feladását követelni, amely rászorul az illúziókra. A vallás kritikája tehát csírájában ama siralomvölgy kritikája, amelynek szentfénye a vallás.”
Serény Vélemény 2024.11.19. 11:02:45
A probléma az, hogy miközben Pajor ezt az interjút adta, ő hivatalosan a Hit Gyülekezete felszentelt lelkésze, és egyben a kalocsai hit gyülekezete vezetője, lelkésze, pásztora. Ezért a tevékenységéért konkrétan fizetést kap. Bár nem néztem végig az interjút, de abban valami olyasmit mondott, hogy "távolabbra húzódik a gyülekezet vezetésétől", meg valami hasonlót.
(állítólag az index szerint: "„továbbra is a Hit Gyülekezetéhez tartozom, de sokkal nagyobb hangsúlyt teszek az önálló spirituális útkeresésemre és a művészi alkotómunkámra. Ritkábban járok, és a vezetésétől távolabbra húzódtam.”")
De hát az konkrétan a munkája, amiért fizetést kap, hogy a (kalocsai) gyülekezetet vezesse. Ami ezekben a berkekben nem csak szellemi-spirituális-lelki munkát (prédikálást meg egyéb szellemi szolgálatokat) jelent, hanem gyakorlatilag menedzseri teendőket is.
Serény Vélemény 2024.11.19. 11:06:21
_Neville 2024.11.19. 12:15:39
_Neville 2024.11.19. 12:20:21
ZorróAszter 2024.11.19. 12:55:59
Aztán Németh olyan, mint a Hóbagoly: olvas valami érdekes újdonságot, és azon kezd lovagolni, amíg nem olvas valami újat pár hónappal később. És közben keményen ledorongolja a műveletleneket, akik még nem olvasták azt, amit ők is csak 50 illetve 80? évesen először.
A kedvencem a "kenet" korszaka volt.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 13:04:39
Azt mondanám, az egész egy átverés. De nem lehet az, mert tömeges.
A hagyományos kereszténység szempontjából az egész persze egy hatalmas félreértés.
ZorróAszter 2024.11.19. 13:06:22
"Jellemzően az ilyen felekezetek szakadnak amikor a főember eltűnik."
Amit Németh teológiaként elad, az ötletelgetésnek tűnik, ami veszélyes. A nagy keresztény egyházak teológiája koherens. Az ész ott kezdődne, hogy ezt belássa valaki.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 13:06:30
A falusi srác feljött Pestre, mindenki lenézte őt, de ő most bizonyítja: ő is valaki.
Serény Vélemény 2024.11.19. 13:09:50
Másrészt meg, én _ott_ _voltam_, amikor '91-ben, vagy '92-ben az első nagy szektakampány idején Korzenszky Richárd tartott egy KÉSz konferenciát (vagy mit), amikor a két órás előadásának kb ha jól emlékszem akkor a két harmadát a hit gyülekezete-, és teológiájának a római katolikus kritikája tette ki. Ő már _akkor_ tudta, hogy a neoprotestantizmus igazából az egyetlen egy olyan "szekta", amelyik veszélyezteti a rkat egyház tömegbázisát. Nagyon becsülöm egyébként Korzenszky-t, (mondjuk szerintem háttérbe is szorították a katolikus egyház (szellemi) vezetőségében), mert ő legalább ismeri a Bibliát. Tőle tanultam egyébként az oikumené szó jelentését, amiért külön hálás is vagyok.
ZorróAszter 2024.11.19. 13:10:59
"Azt mondanám, az egész egy átverés. De nem lehet az, mert tömeges."
Ez alapján a hitlerizmus se átverés. De tudjuk, hogy maga Hitler is többször elszólta magát, vagy nyíltan beszélt a belső körének ezekről.
Például valami olyasmit, hogy "Én is ugyanúgy tudom mint ezek a nyálas pofájú értelmiségiek, hogy biológiai értelemben nincsenek fajok, de szükségem van erre a politikám kiteljesítéséhez."
"biológiai értelemben nincsenek fajok" ez az egyik kedvenc Hitler-mondásom.
ZorróAszter 2024.11.19. 13:13:25
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 13:14:00
Amerikai ismerősök mondanak ilyen eseteket. Ott ugye a többség protestáns, s azon belül nagyon sok az újprotestáns.
Szóval megesik, hogy ők ott a többségi álláspont.
S amikor találkoznak ortodox hívőkkel, sokszor még a szavakat se értik. Mert mi ugyanaz alatt egész mást értünk.
Pl.:
- A te felekezeted bibliai alapú? - válasz: Az én felekezetem írta és szerkesztette a Bibliát
- Újjászületett keresztény vagy? - válasz: Igen, már csecsemőkorban megkereszteltek
- Kiömlik rád időnként a Szentlélek? - válasz: Igen, állandóan, egész életemben érzem segítségét
Nem beszélve a hagyományos ellentétekről, melyek elválasztják a hagyományos protestánsokat is a hagyományos keresztényektől, lásd szabad akarat, bűn, jó cselekedetek.
Katolikus-ortodox vitában legalább a szavakon nem kell lovagolni, mert ugyanazt értjük minden alatt, csak esetleg más a hangsúly.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 13:23:25
Alapvetően pünkösdizmus az amit előad, annak mérsékelt verziója, erős kálvinizmussal, újevangélikus elemekkel, keresztény-cionizmussal.
Szerintem nincs saját tanítása.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 13:25:52
Ami ősi ateista szöveg az ókorból.
_Neville 2024.11.19. 13:29:35
_Neville 2024.11.19. 13:32:37
Serény Vélemény 2024.11.19. 13:39:54
És igen, az a személyes tapasztalatom, hogy az átlag római katolikus _nem_ ismeri a Bibliát.
Serény Vélemény 2024.11.19. 13:41:06
Zsidó vagy? Mert a Bibliát csak zsidók írták, kivéve Lukács ev-t, aki görög orvos volt.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 13:51:26
Lásd Újszövetség, az nem zsidó irat.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 13:52:20
Szerintem a keresztények 99 %-a nem ismeri a Bibliát, felekezettől függetlenül.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 13:53:53
Dehát ez eleve ténykérdés.
Volt Egyház a Biblia kanonizálása előtt? Volt.
Szóval a protestáns álláspont ténytagadáson alapszik.
Serény Vélemény 2024.11.19. 14:23:23
?
Az újszövetséget is zsidók írták: Máté, Márk, János, Pál, Jakab, Péter, János, Júdás.
Melyikük nem zsidó?
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 14:37:14
A nemzetiségük volt zsidó, de nem ez volt a kérdés. Ők mint az Egyház tagjai tevékenykedtek. S végül az Egyház döntötte el, hogy pl. a kb. 25 evangéliumból melyik 4 legyen benne a Bibliában.
_Neville 2024.11.19. 14:44:16
A katolikus tanítás meg az, hogy azok isteni sugalmazasúak, melyek összhangban vannak az egyház tanításával, ezért lettek ezek kiválogatva.
Ott azért van némi ellentmondás, hogy egyrészt ennek az Egyháznak erre volt tekintélye, de utána ez így hirtelen elillant, és 1500 évvel később kellett valakinek ezt újra kitalálnia.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 14:45:57
bircahang.org/wp-content/uploads/2023/01/cm01.png
Serény Vélemény 2024.11.19. 15:00:28
(Mohamed nem tudott írni, ezért aztán diktálhatott neki bármit is Allah, csak a követői írták le azt, amit mondott. Ezzel szemben Jézus követői - mivel mind zsidók voltak, ezért
1) ismerték az ószövetségi szentírást,
2) tudtak olvasni és írni.
Mondjuk ezért (is) van az, hogy minden protestáns/ébredési hullám a szentírás ismeretére, megismerésére, megtanulására, olvasására helyez nagy hangsúlyt. )
gigabursch 2024.11.19. 15:46:38
El kell keserítselek.
Még az apostolok java sem volt zsidó.
Ez volt Bertalan egyik legnagyobb dilemmája.
_Neville 2024.11.19. 16:14:55
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 16:22:31
A legjobb érv, erre nagyon mérgesek szoktak lenni a protestánsok: a Bibliában nincs benne a sola scriptura elv.
ZorróAszter 2024.11.19. 17:10:07
"Szerintem nincs saját tanítása."
Annyira nem ismerem a teológiát, a pünkösdistákét meg pláne, de amit előad, az ötletelgetésnek tűnik. Vagyis hogy mindig azt mondja, ami éppen az eszébe jut és helyesnek tűnik.
A "Szentlélek károlása" témában azt a mondását, miszerint "az Atyát és a Fiút szabad káromolni" azt tekintsük nyelvbotlásnak.
"Ami ősi ateista szöveg az ókorból."
Ezt mire mondja?
ZorróAszter 2024.11.19. 17:14:39
"El kell keserítselek.
Még az apostolok java sem volt zsidó.
Ez volt Bertalan egyik legnagyobb dilemmája."
Hanem szumírok és asszírok.
Sőt Jézus is árja volt.
Vagy nem ezzel akarta befejezni, csak túl hamar küldte el a kommentet?
:o)
Serény Vélemény 2024.11.19. 17:20:08
Engem a butaság nem elkeserít, hanem bosszant. Ott van a Biblia, olvasd el, hogy kik voltak az apostolok, név szerint fel vannak sorolva, és jé, mind zsidó ember.
Ráadásul a húsvét, az Úrvacsora az egy peszachi vacsora volt, és jé, mit mond a Biblia a húsvéti bárányról?
(Segítek: II. Móz. 12:43. És monda az Úr Mózesnek és Áronnak: Ez a Páskha rendtartása: Egy idegen származású se egyék abból.
...
48. És ha jövevény tartózkodik nálad, és páskhát akarna készíteni az Úrnak: metéltessék körűl minden férfia, és úgy foghat annak készítéséhez, és legyen olyan, mint az országnak szülötte. Egy körűlmetéletlen se egyék abból.
)
Ezek szerint az utolsó vacsora résztvevői zsidók voltak.
ZorróAszter 2024.11.19. 17:23:53
"Ezzel szemben Jézus követői - mivel mind zsidók voltak, ezért"
Az evangéliumok a gyülekezetek szájhagyományait rögzítették. Ezért vannak benne Bakhoszra, Mitrászra, Íziszre és Hóruszra, stb. emlékeztető vonások. És a cím nem azt jelenti feltehetően, hogy ki írta, hanem hogy kinek a térítésétől eredezteti magát az a közösség, ami vagy igaz volt, vagy nem. Többnyire az is csak legenda volt.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.19. 19:52:15
"vajon a hangyáknak hangya alakú istenük van, vagy ember formájú"
gigabursch 2024.11.19. 20:28:07
Engem is bosszant, ha valaki nem tud különbséget tenni aközött, hogy mit jelent az, hogy izraelita és mit az, hogy prozelita.
Lehet olvasgatni Talmudot is. (Nem könnyű)
Tételesen levezetésre kerül, hogy kik az áruló zsidók és kik azok, akik felvették a zsidó vallás, aszerint éltek (ők a prozeliták) és végül hitehagyók voltak.
Mármint zsidó szemszögből nézve.
Ugyanitt teljesen tisztázott, hogy Mária anyai ágon nem volt zsidó.
Most akkor kivel vitatkozol?
Azokkal, akik ezt ezerszer körbejárták vagy az egyéb okoskodókkal.
gigabursch 2024.11.19. 20:34:03
Ugyanehhez:
Nagyon nincs most erőm végigtúrni a bibliakultura.blog.hu/ -t, de vagy 5-6 éve vagy még régebben volt egy kiadós riportsorozat a tel-avivi egyetem régészprofjával, Finkelsteinnel.
A kor terjeszkedő zsidó vallását járták körbe és itt is kitértek arra, hogy hányan voltak nem zsidó származásúak az apostolok közül.
Ő azért csak tudja...
ZorróAszter 2024.11.20. 00:08:09
"Ami ősi ateista szöveg az ókorból."
Honnan veszi ezt az infót?
(Nem vizsgáztatni akarom, hanem komolyan érdekel a forrás.)
ZorróAszter 2024.11.20. 00:21:55
@Serény Vélemény:
Jézus családfája beleértve a szüleit is keresztény mítosz. És nincs más forrás. Szerintem egy ókori forrás se állítja, hogy nem voltak zsidók.
A zsidó vallásos mítoszteremtés technikáját ismerve József és Mária is tudatos névválasztás lehetett. Megfelelő hangulatot teremtett a mítoszban ez a két név. De természetesen az se zárható ki teljesen, hogy valóban József és Mária volt a nevük.
(Ellenkező esetben sem tudatos és szándékos hazugságra gondolok, hanem csak a korban szokásos spekulációs technikákra.)
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.20. 06:53:16
Xenophanész
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.11.20. 08:17:10
Serény Vélemény 2024.11.20. 08:43:11
gigabursch 2024.11.20. 10:28:30
Ott mindegyik cikk nagyon hosszú...
Mindemellett baromi jók is.
Határozottan Finkelsteinre emlékszem, de nincs kizárva a tévedésem sem.
De OTT OLVASTAM.
Egy riportos cikk volt.
_Neville 2024.11.20. 11:28:00
Amúgy végső soron a hagyományos kereszténységnek is ez a célja, csak nem azért, mert a zsidók olyan különlegesek, hanem mert mindenki számára ez az üdvös, a zsidóknak is :)
gigabursch 2024.11.20. 11:58:01
Ennek még csak — csak(?!?!) — annyi van a hátterében, hogy a törvény korából átléptünk a kegyelem korába.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.20. 12:05:39
De mi nem vagyunk politikai tényező.
Az ortodoxia és a katolicizmus nem rendelkezik speciális zsidóügyi tanítással, ez nem vallási téma. Lehet mindenki szabadon akár zsidópárti, akár palesztínpárti, akár semleges. Helyben meg a helyi ortodoxok, katolikusok 90+ %-a palesztínpárti.
Serény Vélemény 2024.11.20. 13:43:53
Dehogyisnem, mind a kettő tartalmaz antiszemita teológiákat és teológia-részeket.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.20. 13:47:19
Nem. Antijudaizmust igen, amivel semmi gond. Antiszemitizmust nem.
alöksz róz 2024.11.20. 18:14:29