magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Bolgár káosz

A teljesen egyenlő választási rendszer és a koalícióalkotás szokásának hiánya megbosszulta magát.

Eleve Bulgáriában mindigis előfordultak kormánybukások és előrehozott választások, de ami 2021 óta megy az már világrekord.

Amióta Bojko Boriszov, Bulgária rendszerváltozás óta leghosszabban kormányzó miniszterelnöke (2009-2013, 2014-2017, 2017-2021) megbukott 2021-ben, nem sikerül egyszer se stabil kormányt alakítani, sőt legtöbbször semmilyet se sikerült, ügyvivő kormány volt. Azóta a 7. választás volt: 2021-ben 3 választás, 2022-ben és 2023-ban 1-1, 2024-ben 2.

A legutolsó a múlt hónapban volt.

A bolgár hagyomány egészen 2021-ig az volt, hogy van egy nyertes erős párt, mely aztán vagy egyedül vagy kisebb pártokkal közösen alakít kormányt. Amikor Boriszovot megbuktatták, is ez volt a cél: azonban az ellene fellépők vagy meg se tudták nyerni a választást, vagy csak kicsivel nyertek.

Az egyenlő listás választási rendszer (az egyetlen egyenlőtlenség benne a 4 %-os küszöb) eredménye az, hogy sok a kis párt, s így még nehezebb megegyezni. S mivel egyre kevesebb ember megy el szavazni, egyre kevesebb szavazattal el lehet érni a 4 %-ot. Most októberben már 8 párt jutott be a parlamentbe, sőt majdnem 9, mert volt egy párt, melynek 21 (huszonegy) szavazat hiányzott a küszöb megugráshoz.

Most kialakult a teljes káosz. Az új parlament első ülése november 11-én volt, ma 22. van, s még mindig az első ülésnap folyik jogilag. Ez nem vicc, hanem tény: az alkotmány szerint a parlament az első ülésnapon megválasztja elnökét, minden más ez után következik. Viszont immár 12. napja nem tudott egyetlen jelölt se többséget kapni, így nincs elnöke a parlamentnek. Ideiglenes korelnök vezetésével mennek a szavazások arról ki legyen az elnök, s minden szavazás eredménytelen.

A GERB - Boriszov pártja - arra hivatkozik, a legtöbb európai országban a mindenkori legnagyobb frakció adja a parlamenti elnököt. Márpedig a GERB-nek 69 mandátuma van, a 2. helyezettnek meg 37, szóval egyértelműen a GERB nyerte a választást. Mások viszont abban hisznek, kormányzó többségről kellene megegyezni.

Kívülről teljesen érthetetlen a helyzet: a legnagyobb ellentétek nem ideológiaiak, hanem személyesek. Tulajdonképpen az egyetlen valós ideológiai ellentét a 3. helyezett - 35 mandátum - Vazrazsdane párt és a többiek között van: a Vazrazsdane ellenzi a NATO-tagságot, Ukrajna bármilyen támogatását, s EU-szkeptikus. Az összes többi párt NATO- és EU-párti, Ukrajna ügyében ugyan nem egységesek, a katonai segítség adásától a csak humanitárius segély álláspontig minden megvan, de igazán áthatolhatatlan akadály nincs.

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr9918736650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_Neville 2024.11.22. 13:16:53

Ugye ez lenne az a választási rendszer, amit Boldi olyan kívánatosnak tartana? :D

GyMasa 2024.11.22. 14:47:14

@_Neville:
Igen, pontosan.
Ennyire értelmi fogyatékos...
Ennél már csak a német rendszer a szarabb, ahol aparlament választásról-választásra hízik...

_Neville 2024.11.22. 15:24:07

@GyMasa: Hát ez bonyolultabban levezényelve végeredményben pont ugyanez a kormányozhatatlan "arányos" fos

Boldeone2 2024.11.22. 19:00:47

@_Neville: Az arányos választási rendszer a legjobb garancia arra, hogy ne váljon egy politikai rendszer állampártivá
Ahogy látjuk, " kormányozhatóság, stabil kormány " narratíva, kamu. Romániában pl volt vagy 22 kormány az elmúlt évtizedekben, mégis jobb fejlődésre voltak ítélve, mint a "stabil kormány" Fidesz-Magyarország...

Boldeone2 2024.11.22. 19:04:24

@GyMasa: Te nyomorult féreg!

A német választási rendszer volt anno az átvett példa a rendszerváltáskor! Ennyit sem tudsz, te nyomo

Boldeone2 2024.11.22. 19:08:52

A magyar választási rendszert úgy lehetne a legkönnyebben átszabni, ha kivonnák a listás és egyéni eredményeket egymásból, vagyis : egy szavazatra ne jöjjön két mandátum! Ahogy Németországban...

A " győzteskompenzàció" nevű orbáni aránytalanságot szintén el kellene törölni!

Boldeone2 2024.11.22. 19:12:21

@_Neville: Értsétek már meg, a "kormányozhatóság " legtöbbször a hatalom ócska dumája!

A konszenzusos demokrácia másképp működik! Nem "kiszorítósdi" játèk! Koalíciós kormányzás, a legszélesebb reprezentàció

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2024.11.22. 20:06:03

@_Neville:
"Ugye ez lenne az a választási rendszer, amit Boldi olyan kívánatosnak tartana"

Miért? EZ jó választási rendszer. Nem lehet stabil kormányt alakítani, vagy ha igen, akkor mindig be kell venni valamilyen kis pártot. EZ a legjobb rendszer ahhoz, hogy kívülről irányítani lehessen egy országot. Szóval jó ez, csak kérdés, hogy KINEK?

Gery1987 2024.11.22. 20:17:37

@Boldeone2:

Pont azt akartam mondani hogy 14 év NER arra volt jó hogy a bolgárok előtt legyünk a béka segge alatt eggyel...úgy, hogy ott még folyton kormányválság van...:)
Szégyen. Ennyit arról mire volt jó a kétharmad még a rendeleti kormányzás.

gigabursch 2024.11.22. 20:52:45

@_Neville:
S ugyanezzel szopnak a hollandusok is...

alöksz róz 2024.11.22. 21:11:30

@Boldeone2: "Te nyomorult féreg!

A német választási rendszer volt anno az átvett példa a rendszerváltáskor! Ennyit sem tudsz, te nyomo" - rult féreg?

Gery87 2024.11.22. 21:45:35

"Az egyenlő listás választási rendszer (az egyetlen egyenlőtlenség benne a 4 %-os küszöb) eredménye az, hogy sok a kis párt, s így még nehezebb megegyezni."

Az hogy sok kis párt van, nem baj, az emberek sokfélék.
Az se baj hogy alacsony a bejutási küszöb.
Az hogy mégse sikerül egyességre jutni, kompromisszumot kötni, inkább a politikai elit alkalmatlansága, hitványsága mint bármi más.
Szar, fos, önző, balfasz elitetek van.

(A nagyobb baj hogy a miénk is az. Pedig a már minden az övék.)

Én értem hogy ti azt szeretnétek hogy Orbán legen örökre, a nép felének a fele általi kétharmaddal, Putyin mintájára.

Még ha azt lehetne mondani hogy a régióban elsők vagyunk, mert kétharmad van.
Erre a bolgárok előtt vagyunk 2 centivel....

Szánalmas.

Hogy mind a két modell a béka segge alá jutott a kloákáját szagolni, azt mutatja hogy kutyából nem lesz szalonna, hitvány, tolvaj, hazug, semmirekellő férgekkel, újgazdag büdösbunkó Döbrögikkel nem megyünk semmire.

GyMasa 2024.11.22. 22:39:41

@_Neville:
Viszont idén év elején, (vagy talán év végén tavaly) pont ebből volt itt botrány, hogy megszavazták a módosítást, amivel megállítanák ezt a hízást.

Boldeone2 2024.11.22. 23:35:55

@Gery87: egy idő után a teljhatalom rendkívül kártékonnyá válik, de ezt a teljhatalomra törekvő soha nem ismeri fel, csak mindig több és több hatalmat akar...

Orbánnak sem elég soha a hatalomból...

Billy Hill 2024.11.23. 00:15:04

(Minden olyan választási rendszer jó, ahol a 2. és 3. és a 4. összefogva kormányt tud alakítani, és nem az 1. helyezettnek sikerül.

Az gonosz, rossz dolog, és nem demokratikus, ha a nyertes benne van a kormányban! A kisebbségnek, tehát a nyertesnél kisebb legitimitással rendelkező résznek kell kormányoznia, különben elnyomás van.

Sportversenyen is a második és a harmadik tartson együtt sajtótájékoztatót, a győztest tiltsák el a további szerepléstől!)

Gery87 2024.11.23. 01:58:34

@Billy Hill:

A sportban ha valaki legyőz 100 másikat, valóban ő nyer, de akkor megy a dolgára és nem mondja meg a többi 100-nak hogy mit csináljon...
Nem jó hasonlat.

A demokrácia nem puszta verseny, hanem "képviselet", ami mögött emberek vannak!

Ha 3-4 kis párt összefog és ezzel matematikai többséget szerez, akkor az lesz amit ők akarnak, mert ők meg tudtak egyezni, kompromisszumot kötni és tolerálni a különbségeiket...ők vannak többen, ez csak matek.

Ha van 10-ből 4 büdösbunkó, akik a többi 6-ot el akarják gyepálni, de az a 6 mindenféle "csíra" összefog mert ezt nem akarják, akkor mi a problémád?
Onnantól ők a többség.

(Orbán is ezt csinálja: mindenféle autoriter jobber faszkalappal összeáll hogy együtt már elég erősek legyenek!)

Billy Hill 2024.11.25. 00:09:37

@Gery87: Nagyon jó, csak akkor ne csodálkozz, ha egyszer a jövőben az önigazgató munkástanácsaid pártja megnyeri a választást, viszont a Fidesz meg a Mi Hazánk meg ki tudja még milyen jövőbeni pártok együtt erősebbek, és megint nem lesz munkás önigazgatás Magyarországon...

Szóval az üléspont határozza meg az álláspontot ebben a többségi kérdésben szerintem. Ami az AfD, FPÖ ellen a védekezési módszer, az ugyanúgy bármilyen newcomer ellen "a" módszer - mert onnantól az establishment pártok a többség ugyebár.

gigabursch 2024.11.25. 04:33:12

@Billy Hill:
S megintcsak kiderül, hogy nem a munkásokkal van a baj, hanem azokkal, akik - állítólag - az ő érdekükben és felhatalmazás nélkül az ő nevükben politizálnak. Valójában megélhetési bűnözők...
Munkásból szavaz a legkevesebb rájuk.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.11.25. 10:36:52

@GyMasa: @_Neville: és a bukó ugye ott van, amikor az olaszhoz hasonló helyzet áll elő, amikor magától kialakul olyan többség amibe az agyhalottak nem férnek bele.

Gery1987 2024.11.25. 11:31:06

@Billy Hill:

Nem csodálkoznék, meg azon se hogy a többi tőkés párt összezárna ellenük.

GyMasa 2024.11.26. 08:45:58

@Deak Tamas:
Igen, ez kellemetlen.
De, itt a németeknél az volt a baj, hogy az ilyen FDP jellegű, valaha szebb napokat is megért pártok szívnak az ötlet miatt legjobban.
(ők is kb. a népszerűségben az MSZP pályáját járják be... )

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.11.26. 08:49:16

@GyMasa: hát ezért érdemes nekik úgynevezett populistának lenni - ez újbeszélül a választói akarat figyelembevétele - és olyankor egész meglepő dolgok tudnak történni választáskor.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.11.26. 08:52:29

Milyen érdekes, tegnap már Roméniában is tüntet a jólképzett ifjúság ahelyett hogy szavazni menne, épp most mutatja az RTP:
Jut eszembe, a portugál tévét is szerintem megvette a Zorbán mert annak ellenére, hogy a portugál tévé szélsőbaloldali, rendszeresen felhívják Dimitrij Peszkovot. Már úgy hallom az ugató csürhét, itt mi lenne ha ez történne.

GyMasa 2024.11.26. 08:53:32

@gigabursch:
Akkor majd legközelebb az AfD-re fognak szavazni.
Az a baj, hogy, amit az EU politikusok ma csinálnak az kísértetiesen hasonlít a 2006-2010 Magyarországi viszonyokra, csak Európában lassabban alakulnak a dolgok.
Mert, egyre több ember látja, hogy a villany/gázszámlája megduplázódott, a benzin tartósan 3 EUR felett van, és valahogyannak ellenére, hogy azt hallja mindenhol, hogy Németországban nem is volt pl. kaja-infláció, azért csak azt látja, hogy az addig 40-50EUR-os bevásárlásai ma már inkább a 70-80 EUR magasságában vannak.
És, amikor megpróbálja számonkérni mondjuk a sajéát képviselőjén, vagy nézi a TV-t, akkor csak annyit hall, hoyg "beee-beee- Trump, pfújj-pfújj" meg, hogy at AfD azok veszélyes nácikok. Csakhogy, amikor meg az AfD-t hallghatja, akkor ők értelmesen beszélnek. (mármint, amikről és amiket mondanak, az jobban rezonál az átlagember gondolataival...)
Mindezt, ugye úgy, hogy itt, Németországban ténylegesen sincs szabad sajtó, mert rettenetes balos-woke-fasiszta a túlsúly.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.11.26. 09:09:47

@GyMasa:

mandiner.hu/kulfold/2024/11/az-ujsagirok-baloldaliak-nagyon-is-baloldaliak

Bei den weiblichen Journalisten ist es noch extremer: Da kommen die Linken auf einen stalinistischen Anteil von 87 Prozent.

Ezek megérdemlik majd a sorsukat, a fontos az, hogy a Bayer-féle német "testvéreknek" sőt egyáltalán Európának se egy csepp magyar vér, se egy darab búza ne jusson soha többet.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása